Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Kønn skrev (Akkurat nå):

Hvis vi først skal spekulere kan det hende politiet har en agenda her også. 

Absolutt! La til en liten edit etter du hadde sitert meg: 

Edit: kan legge til at hvis det har foregått en forskjellsbehandling her over flere år, syns jeg det er i offentlighetens interesse at det faktisk kommer frem, og hvis Se og Hør sitter på informasjon om det håper jeg de kan legge det frem på en troverdig måte slik at også andre medier ser på det med et faktisk alvorlig blikk

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (48 minutter siden):

Allmenheten har ikke noe krav til å få "alle fakta på bordet" det er en intern sak hos eksempelvis politiet osv, det er fint at Se&Hør tar på seg rollen som varsler for å få frem at ting kanskje ikke har vært så bra, men som vanlig mann i gata har ikke jeg eller du noe krav på å få vite fakta i det som er en rettsprosess som må kjøres. 
Ei heller har vi noe rett til å vite om det var en spaner som på eget initiativ tok praten eller om det var en etat som bestemte dette osv osv.
På samme måte som vi ikke har noe rett til å fo vite når Marius evt stiller til nye avhør, hva resultatet er, hvorda rettssaken evt går, hva dommen evt blir osv. Alle har krav på et rettsvern slik samfunnet er i bygget. 

Man kan sitte å ønske detaljene så mye man vil, men er du ikke part i saken har man heller ikke noe krav på informasjon. Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt det er slik vi ønsker det skal fungere eller ikke - men jeg personlig har ikke noen sans for "offentlig gapestokk" hverken for offer eller eventuelle tiltalte, og i allefall ikke før saken er avgjort i rettsapparatet.

Pressen gjør en formidabel jobb med å få ting frem i lyset etter sine presseetiske rettningslinjer - ut over det har ikke folk flest noe "krav" på informasjon selv om de ønsker den. 

Her er du på villspor. Dommen i straffesaker kan du få jo. Ofte også være til stede i retten.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (2 minutter siden):

Hvis vi først skal spekulere kan det hende politiet har en agenda her også. 

Du tok poenget. Helt riktig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (5 minutter siden):

Absolutt! La til en liten edit etter du hadde sitert meg: 

Edit: kan legge til at hvis det har foregått en forskjellsbehandling her over flere år, syns jeg det er i offentlighetens interesse at det faktisk kommer frem, og hvis Se og Hør sitter på informasjon om det håper jeg de kan legge det frem på en troverdig måte slik at også andre medier ser på det med et faktisk alvorlig blikk

Ærlig talt. Forstår du ennå ikke at dette har pågått i mange år, og at Se og Hør (når de sier de har sett dokumentasjon), har solid dekning for det de skriver? 

Endret av SagaP
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistror verken aftenposten eller se og hør, men påpeker at slik saken nå vikles av politiet bør se og hør ha flere kort i ermet enn denne ene samtalen, for nå fremstår det mer som en ikke-sak ut fra politiets uttalelser. Og gitt at Se og Hør skriver at Marius har blitt beskyttet i flere år, tenker jeg de bør ha flere saker å vise til. 

Hva skal politiet si da? Ja, vi har forskjellsbehandlet Marius i flere år...

At politiet ikke har gått hardt ut mot Se og Hør, og truet dem med søksmål sier egentlig sitt.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (2 minutter siden):

"Forebyggende samtale." Hmm... Hvordan arter den seg tro? Tror aldri jeg har hørt om det når det gjelder en politiet har tatt med kokain på festival, anmeldt for råkjøring, og som hadde en kjæreste på den tiden som ble avbildet med berømt pose.. Er det vanlig at de advarer kriminelle med koblinger til tungt kriminelt nettverk i forkant? "Hvis du ikke skjerper deg nå, SÅ kan det hende vi må foreta en ransaking? " Dette må forklares bedre synes jeg. Han er ingen gutt lenger. Voksen mann. Med høy posisjon og mange fordeler. 

🎯

• Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (8 minutter siden):

Den samtalen kom urovekkende sent. Tatt med narko i 2017. Omgang med albansk nettverk i London da han jobbet som redaktør. Posegate med x kjæresten. Men bevares, bedre sent enn aldri. Synd han ikke fulgte rådene. Kan det ha noe med beskyttelsen og at han er en del av kongefamilien tro? 

• Liker 11
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (Akkurat nå):

Ærlig talt. Forstår du ennå ikke at dette har pågått i mange år, og at Se og Hør (når de sier de har sett dokumentasjon), har solid dekning gor det de skriver? 

Jeg tror du misforstår meg eller ikke har fått med deg alle innleggene mine, som er logisk siden det postes en del i denne tråden. 

Som jeg tidligere har skrevet antar jeg at se og hør har dekning for hva de skriver, for hvis ikke risikerer de ganske mye for det å hevde at politiet har beskyttet Marius i flere år er ganske tøffe påstander. 

Jeg betviler altså ikke hva se og hør skriver, men slik saken vinkles nå av politiet kan "folk" få den oppfatningen av at det her er snakk om en liten forebyggende samtale, og dermed en ikke-sak. Hvis Se og hør sitter på mer informasjon og bevis en denne ene samtalen, som jeg antar at de gjør, mener jeg det derfor er viktig ta det også kommer frem på en saklig og troverdig måte, for å underbygge at det er noe mer enn kun denne samtalen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (6 minutter siden):

Hva skal politiet si da? Ja, vi har forskjellsbehandlet Marius i flere år...

At politiet ikke har gått hardt ut mot Se og Hør, og truet dem med søksmål sier egentlig sitt.

Nei, de kan jo ikke akkurat si at "joda, her har vi bedrevet forskjellsbehandling i en årrekke". Det hadde vel vært nesten mer krise om det var det første de sa :P Så svaret fra politiet er veldig logisk, og forutberegnelighet. Men for at det her nå ikke skal ende opp som en ikke-sak, syns syns jeg det er viktig at se og hør da viser til hvordan politiet har beskyttet Marius over flere år slik de påstår. Hvis ikke er jeg redd det hele bare filsler bort i sanden. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig reklame for «forebyggende samtaler det der»….Har vel ikke hatt max effekt akkurat. Marius selv har tydeligvis oppfattet det som at han er mer eller mindre immun, i følge det han har skrytt av.

Det er jo nå heller ikke noe mysterium hvorfor kronprinsparet ikke har reagert. De som stadig er «forferdet» og sjokkert over ulike lovbrudd, er altså ikke forferdet og sjokkert over at de har en narkoman voldsmann i nærmeste familie, slik man skulle tro. Fordi de har visst veldig godt hva han har holdt på med hele tiden. Bare flaks det ikke endte i drap.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kan jo ikke akkurat si at "joda, her har vi bedrevet forskjellsbehandling i en årrekke". Det hadde vel vært nesten mer krise om det var det første de sa :P Så svaret fra politiet er veldig logisk, og forutberegnelighet. Men for at det her nå ikke skal ende opp som en ikke-sak, syns syns jeg det er viktig at se og hør da viser til hvordan politiet har beskyttet Marius over flere år slik de påstår. Hvis ikke er jeg redd det hele bare filsler bort i sanden. 

Helt enig. 

Lurer på hvor mye politiet har latt Marius slippe unna med? Alt dette kan jo Marius bruke mot politiet og snu til sitt forsvar nå. 

Jeg ser jo hvorfor politiet syns det er greit at Marius fortsatt har førerkort, og nå er på en lengre ferie i Italia...

Endret av MissHannigan
  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Det ble også vurdert nødvendig fordi politiet har et utvidet ansvar for sikkerheten til Kongehuset og kongefamiliens medlemmer. Konkrete vurderinger rundt årsaken til samtalen eller innholdet i denne, ønsker ikke politiet å gå nærmere inn på, sier Larsen til Aftenposten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (7 minutter siden):

Helt enig. 

Lurer på hvor mye politiet har latt Marius slippe unna med? Alt dette kan jo Marius bruke mot politiet og snu til sitt forsvar nå. 

Jeg ser jo hvorfor politiet syns det er greit at Marius fortsatt har førerkort, og nå er på en lengre ferie i Italia...

Ikke sant. Jeg syns det hadde vært fint om det her kunne løftes opp til en offentlig debatt som handler om likhet for loven, og om de kongelige - og de øvrige, som de nå heter, behandles likt som alle oss andre. Noen unntak har vi etter grunnloven, men for de tilfellene som faller utenfor det. 

En ting er at vi diskuterer det på et forum, som er bra det, men det ville vært enda bedre om det ble en offentlig debatt ut av det. Flere av sakene knyttet til Martha og Durek har blitt det, og jeg tror det er veldig opplysende i mangel på et bedre ord. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eyr skrev (6 minutter siden):

Nå skal de møte pressen…

IMG_4569.png

Det blir spennende. Spørs om siste Se og Hør oppslag tvinger dette frem nå, tror ikke dette var planlagt lang tid i forveien. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tror du misforstår meg eller ikke har fått med deg alle innleggene mine, som er logisk siden det postes en del i denne tråden. 

Som jeg tidligere har skrevet antar jeg at se og hør har dekning for hva de skriver, for hvis ikke risikerer de ganske mye for det å hevde at politiet har beskyttet Marius i flere år er ganske tøffe påstander. 

Jeg betviler altså ikke hva se og hør skriver, men slik saken vinkles nå av politiet kan "folk" få den oppfatningen av at det her er snakk om en liten forebyggende samtale, og dermed en ikke-sak. Hvis Se og hør sitter på mer informasjon og bevis en denne ene samtalen, som jeg antar at de gjør, mener jeg det derfor er viktig ta det også kommer frem på en saklig og troverdig måte, for å underbygge at det er noe mer enn kun denne samtalen. 

En forebyggende samtale initiert av politiet, det er per definisjon IKKE en ikke-sak uansett hvor liten du prøver å gjøre den. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...