Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

pop up bruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har tenkt på det, og tror nok det kan henge sammen med siktelsen som ikke innebærer salg, oppebavring eller bruk av narkotika. Hadde siktelsen gått på det hadde det nok vært nærliggende å ransaket boligen. Hvis de skulle ransaket boligen med den siktelsen som er må det være at de kunne finne noe som underbygget påstandene om vold og trusler, og det er det er vel ikke sannsynlig. 

Men han satt på glattcelle i 24 timer og politiet har vært kjent med hans narkotikanettverk og bruk. Jeg synes det er rart.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan bare tenke meg hvor belastende det er for ofrene å gå til politiet med saker som omhandler vold i nære relasjoner, om det stemmer at politiet i tillegg har holdt en beskyttende hånd over Marius! Vanskelig nok i utgangspunktet, og ikke minst belastende når personen også er kjent, og knyttet opp mot mektige personer, og i tillegg kriminelle miljøer. Utrolig tøffe jenter 

Endret av Little_Spren
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (1 minutt siden):

Men han satt på glattcelle i 24 timer og politiet har vært kjent med hans narkotikanettverk og bruk. Jeg synes det er rart.

Det kan du godt si! Og det kan godt være at han burde vært siktet for mer enn han faktisk er, og kanskje også tidligere, men det får vi kanskje vite litt mer om hvis Se og Hør ruller ut mer informasjon om det de har startet på nå? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (24 minutter siden):

Allmenheten har ikke noe krav til å få "alle fakta på bordet" det er en intern sak hos eksempelvis politiet osv, det er fint at Se&Hør tar på seg rollen som varsler for å få frem at ting kanskje ikke har vært så bra, men som vanlig mann i gata har ikke jeg eller du noe krav på å få vite fakta i det som er en rettsprosess som må kjøres. 
Ei heller har vi noe rett til å vite om det var en spaner som på eget initiativ tok praten eller om det var en etat som bestemte dette osv osv.
På samme måte som vi ikke har noe rett til å fo vite når Marius evt stiller til nye avhør, hva resultatet er, hvorda rettssaken evt går, hva dommen evt blir osv. Alle har krav på et rettsvern slik samfunnet er i bygget. 

Man kan sitte å ønske detaljene så mye man vil, men er du ikke part i saken har man heller ikke noe krav på informasjon. Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt det er slik vi ønsker det skal fungere eller ikke - men jeg personlig har ikke noen sans for "offentlig gapestokk" hverken for offer eller eventuelle tiltalte, og i allefall ikke før saken er avgjort i rettsapparatet.

Pressen gjør en formidabel jobb med å få ting frem i lyset etter sine presseetiske rettningslinjer - ut over det har ikke folk flest noe "krav" på informasjon selv om de ønsker den. 

Jeg tror du tar feil. Straffesaker er offentlige saker mot enkeltindivider eller foretak som mistenkes for å ha begått en straffbar handling

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil vite litt mer om grunnlag  for å dele  og ikke dele info medier lar gå i trykken. Så kan man høre 

VG sin krimpod episoden "siste utvikling om Marius Borg Høiby "

Den er fra slutten a. August.  Ligger på Spotify og podme 

https://open.spotify.com/episode/12MFIwqoB1EYFvEkKBaJBK?si=fiT3bLiqQlmQAJNyq6cW2A

Her tar de opp tena rundt bildene bla annet 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (8 minutter siden):

Jeg tror du tar feil. Straffesaker er offentlige saker mot enkeltindivider eller foretak som mistenkes for å ha begått en straffbar handling

Det var nettopp fordi det var en straffesak at VG valgte å offentliggjøre deler av telefonsamtalen M hadde med R. Spesielt siden det ble fremlagt drapstrusler. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kønn skrev (6 minutter siden):

offentlig som i hva, deg og meg eller staten og det offentlige fra rettsystemet sin side? 
straffesak – Store norske leksikon (snl.no)
straffeprosess – Store norske leksikon (snl.no) 

Sitat

På den ene side står staten ved den offentlige påtalemyndighet og på den annen side tiltalte og hans forsvarer.

Så langt er det ikke noe som sier at vi som i Ksri og Ola er en del av denne "offentligheten" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.aftenposten.no/norge/i/xmMBpG/politiet-bekrefter-til-aftenposten-hadde-forebyggende-samtale-med-marius-borg-hoeiby-i-fjor

Hvis Se og Hør ikke har noe mer enn denne samtalen syns jeg de ligger tynt an slik det nå fremstilles av politiet - og som så klart kongehuset også vil bifalle. Så for Se og Hør sin del bør de ha noe mer, særlig med tanke på at de skrev i artikkelen: 

"Nå viser dokumentasjon Se og Hør har fått tilgang til at politiet i lang tid har fulgt nøye med på Høiby – og holdt en beskyttende hånd over ham".

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

offentlig som i hva, deg og meg eller staten og det offentlige fra rettsystemet sin side? 
straffesak – Store norske leksikon (snl.no)
straffeprosess – Store norske leksikon (snl.no) 

Så langt er det ikke noe som sier at vi som i Ksri og Ola er en del av denne "offentligheten" 

Meg og deg, vi=staten.

Endret av Kønn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 minutt siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/xmMBpG/politiet-bekrefter-til-aftenposten-hadde-forebyggende-samtale-med-marius-borg-hoeiby-i-fjor

Hvis Se og Hør ikke har noe mer enn denne samtalen syns jeg de ligger tynt an slik det nå fremstilles av politiet - og som så klart kongehuset også vil bifalle. Så for Se og Hør sin del bør de ha noe mer, særlig med tanke på at de skrev i artikkelen: 

"Nå viser dokumentasjon Se og Hør har fått tilgang til at politiet i lang tid har fulgt nøye med på Høiby – og holdt en beskyttende hånd over ham".

Hvorfor sitter du å mistror en fri og uavhengig presse på denne måten? Se og Hør ville aldri trykket dette om de ikke hadde solid dekning for dette. 
De skriver jo også at de har fått tilgang på dokumentasjon.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av hva jeg leser, beskriver Se og Hør en forebyggende (risiko)samtale for å få ham ut av miljøet, som grunnlag for Se og Hørs videre hypoteser om lekkasjer, trenering av egen etterforskning og særbehandling. Det står ikke at politiet delte opplysninger om den spesifikke saken om omsetning av større kvanta narkotika med MBH, og miljøet er garantert fra før kjent med at politiet holder dem under oppsyn, altså utover den saken. Det står heller ikke at han selv var mistenkt i å være involvert i den saken, men folk i hans nettverk. Jeg ser rett og slett ikke hva Se og Hør har å melde utover en samtale der politiet angivelig skal ha sagt til MBH at de er kjent med hans nettverk og rusvansker, og oppfordret ham til å legge om. Politiet har såklart hatt blikk på dette miljøet og på ulike sikkerhetsvurderinger, herunder Kongehuset, over tid. Om noe skal granskes, så er det ikke på grunnlag av Se og Hørs deling med oss, men andre opplysninger vi ikke er kjent med. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (4 minutter siden):

Meg og deg, vi=staten.

Sitat

Staten består av Stortinget, regjeringen og statsforvaltningen, og er det nasjonale styringsorganet. Fylkeskommunene utgjør de regionale styringsorganene, mens kommunene kaller vi for de lokale styringsorganene.

basic skolepensum.. jeg er ikke en del av staten i slike sammenhenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (1 minutt siden):

basic skolepensum.. jeg er ikke en del av staten i slike sammenhenger. 

Hva er det du surrer med? Straffesaker er i hovedsak offentlige og hver og en kan søke om innsyn. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (28 minutter siden):

Sikkert riktig, men vi må ikke glemme at også MM hadde et kraftig ungdomsopprør som varte lenge. Hvor hadde hun vært hvis hun ikke møtte Haakon? 

Vet ikke om jeg vil kalle det om ungdomsopprør om datteren til en rusmisbruker eksperimenterer med rus og fester mye - hva skulle det være et opprør mot? Mer en case av eplet faller ikke langt fra stammen. Godt hun kom seg ut av det, synd at hun ikke har klart å skjerme sønnen bedre.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (6 minutter siden):

Hvorfor sitter du å mistror en fri og uavhengig presse på denne måten? Se og Hør ville aldri trykket dette om de ikke hadde solid dekning for dette. 
De skriver jo også at de har fått tilgang på dokumentasjon.

Jeg mistror verken aftenposten eller se og hør, men påpeker at slik saken nå vikles av politiet bør se og hør ha flere kort i ermet enn denne ene samtalen, for nå fremstår det mer som en ikke-sak ut fra politiets uttalelser. Og gitt at Se og Hør skriver at Marius har blitt beskyttet i flere år, tenker jeg de bør ha flere saker å vise til. 

Edit: kan legge til at hvis det har foregått en forskjellsbehandling her over flere år, syns jeg det er i offentlighetens interesse at det faktisk kommer frem, og hvis Se og Hør sitter på informasjon om det håper jeg de kan legge det frem på en troverdig måte slik at også andre medier ser på det med et faktisk alvorlig blikk. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mistror verken aftenposten eller se og hør, men påpeker at slik saken nå vikles av politiet bør se og hør ha flere kort i ermet enn denne ene samtalen, for nå fremstår det mer som en ikke-sak ut fra politiets uttalelser. Og gitt at Se og Hør skriver at Marius har blitt beskyttet i flere år, tenker jeg de bør ha flere saker å vise til. 

Hvis vi først skal spekulere kan det hende politiet har en agenda her også. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (Akkurat nå):

Hva er det du surrer med? Straffesaker er i hovedsak offentlige og hver og en kan søke om innsyn. 

nå blander du tror jeg uten at jeg er utdannet advokat lærte jeg littom dette via studier os UiB på Jur og siden du sa vi - som i deg og meg var staten påpekte jeg bare at i strafferettslige prosesser, som  jeg linket til - ikke slik 
Jeg som person har ikke krav på noe innsyn i saken mot Marius i utgangspunktet for jeg er ikke staten i denne settingen. 

Prop. 147 L (2012–2013) - regjeringen.no
Veileder-innsyn-revidert-juni-2021.pdf (riksadvokaten.no)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (Akkurat nå):

Hvis vi først skal spekulere kan det hende politiet har en agenda her også. 

Absolutt! La til en liten edit etter du hadde sitert meg: 

Edit: kan legge til at hvis det har foregått en forskjellsbehandling her over flere år, syns jeg det er i offentlighetens interesse at det faktisk kommer frem, og hvis Se og Hør sitter på informasjon om det håper jeg de kan legge det frem på en troverdig måte slik at også andre medier ser på det med et faktisk alvorlig blikk

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...