Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Malmfrid
MissLucy skrev (21 minutter siden):

For noe vås. Det er du som bedriver retorisk lapskauskoking her. Dette er jo bare en ordsalat full av kjepphester som ikke svarer på det gode innlegget du siterer overhodet.

Etterlysningen din etter en mer demokratisk styreform er helt meningsløs. Vi har demokrati. Og det demokratiet kan vi bruke til å fjerne monarkiet når vi ønsker. Det er bare å stemme SV eller Rødt ved neste stortingsvalg, så har du gjort ditt i hvertfall.

Personlig vil jeg være villig til å sette penger på at svært få av de som roper høyest om republikk her, faktisk stemmer Rødt eller SV når det teller.

Vi kan stemme Venstre hvis vi vil - forøvrig har jeg tro på at flere partier vil fronte denne saken fram mot valget. I det hele tatt er vi frie mennesker til å plukke de politikerne vi er mest enige med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felis skrev (27 minutter siden):

Jeg er litt usikker på hva du mener er en overdrivelse, men siden jeg har fulgt tråden siden nyheten sprakk, så har jeg dessverre sett mange innlegg som tyder på at kunnskap om vold i nære relasjoner dessverre er for lav i store deler av befolkningen.

I begynnelsen var det for eksempel flere innlegg som åpnet for at Marius sin ekskjæreste bare hadde snublet, kanskje han dyttet henne for å få henne til å gå bort, kanskje det dreide seg om spytting, siden tiltalen var den mildeste, kanskje de bare kranglet osv…

Videre så fortsatte folk å legge uttalelsene hans til grunn for videre diskusjon, ala «nå har han jo bedt om unnskyldning og sier han skal ta ansvar, så nå må vi la han være i fred»

Og jeg tenker helt oppriktig at det må være herlig å ha såpass tro på menneskeheten, at man automatisk prøver å tro det beste om Marius. Selv har jeg mistet den evnen, takket være en mann som Marius. Jeg unner faktisk ingen andre å sitte med kunnskapen jeg sitter med.

Men likevel tenker jeg man er over middels naiv hvis man automatisk tror at alle er imot vold, inkludert kongefamilien. For selvfølgelig er man prinsipielt imot vold, men når et familiemedlem utøver vold, så er det helt naturlig at man forsøker å finne formildende omstendigheter. Det gjelder forøvrig for dem som blir utsatt for vold også. Man strekker seg langt for å unnskylde gjerningsmannen, jeg har selv vært der…

Og det har dessverre vært innlegg i denne tråden, som påpeker at jenta har vært utro, at det skal to til for å krangle, at jentene bare er ute etter penger og oppmerksomhet osv. Det er heldigvis moderert vekk. 

Veldig enig i det aller meste  her. 

Ville bare innom å si. At mange av de som skrev iht å ta unnskyldningen  hans på alvor ink meg. Handlet ikke om å nødvendigvis  tro på han. Men iallefall  vente med å kritisere  det til han gjør ting motsatt av det han sa. Det har han nå gjort,  så det er større grunn til  å plukke det  fra hveradre i dag, enn dagen etter

Det koster jo litt å skrive skrivet. Og jeg for min del var tydelig  på at ja jeg registerer hans ytringer og da forholder meg til den. Men jeg skrev også at vi får de da...

Generelt  syntes jeg folk er for dårlig  til å si unnskyld.  Så å fyre løs før  han motveviser egne utsagn selv om man kanskje ikke helt tror på det også blir litt feil.

På en annen side  tenker jeg også at det har en liten verdi for offeret at han i det minste anerkjenner det offentlig. Selv om han kunne ha utelatt det med kjæresten min. Hva han har sagt til henne  etterpå kan jo ha vært helt motsatt. Men han har iallefall  ofisiell  innrømmet å ha vært slem med henne. 

Dog tror jeg ikke hun heller tror på det han skrev, når  har måttet be om besøks forbud mot han nå i ettertid. Men teksten hans, styrker at hun blir trodd iallefall.  Og slipper  dumme spekulasjoner mot seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (6 timer siden):

Jeg er overbevist om at "kongeligheten" Märtha og Marius har vokst opp med, er en faktor i hvordan de lever og oppfører seg nå. Alle er spesielt interessert i dem, i relasjoner og offentlighet. De har utallige privilegier. Ting får ikke konsekvenser, i hvert fall ikke frem til nå. 

Märtha tror på ekte hun er helt unik som person og har spesielle evner. Det har vi som monarki fått henne til å tro. Marius kjører på med sine greier. Han virker å ha mistet respekt for det meste.

Jeg er for republikk av prinsipielle årsaker, men disse folka visualiserer det prinsipielle. Monarkiet hører ikke hjemme i et moderne demokrati. Vi kan ikke ha folk som vokser opp i gullbur. Det er resultatet av slik oppvekst vi ser, og internett og sosiale medier gir det en ekstra dimensjon.

Helt enig. Slipp de fri. Sjukt at foreldre aksepterer et slikt gullbur til barna sine.

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (7 minutter siden):

Vi kan stemme Venstre hvis vi vil - forøvrig har jeg tro på at flere partier vil fronte denne saken fram mot valget. I det hele tatt er vi frie mennesker til å plukke de politikerne vi er mest enige med.

Jeg tror også at det er mer aktuelt at flere politiske partier kommer mer på banen i forhold til kongehuset. 
Ikke at jeg tror det kommer en folkeavstemming eller at kongehuset blir avskiltet med det første. 
En folkeavstemming vil dessverre bare styrke kongehusets oppslutning, så fremt man ikke har en bred og redelig debatt i forkant. Den tror jeg kanske sitter noe langt inne. For fortsatt er det en forestilling om at en eller annen avdanka politiker, gjerne en som mange ikke liker, kan ende opp som president med seremonielle oppgaver. 

Det som jeg derimot tror kan komme, er mer åpenhet og ikke minst at kongehusets medlemmer begynner å betale skatt på formue og inntekter. Ikke minst er det viktig med søkelys på hva kronprinsens enkeltpersonforetak genererer av inntekter, som han ikke skatter av.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (16 minutter siden):

Jeg tror også at det er mer aktuelt at flere politiske partier kommer mer på banen i forhold til kongehuset. 
Ikke at jeg tror det kommer en folkeavstemming eller at kongehuset blir avskiltet med det første. 
En folkeavstemming vil dessverre bare styrke kongehusets oppslutning, så fremt man ikke har en bred og redelig debatt i forkant. Den tror jeg kanske sitter noe langt inne. For fortsatt er det en forestilling om at en eller annen avdanka politiker, gjerne en som mange ikke liker, kan ende opp som president med seremonielle oppgaver. 

Det som jeg derimot tror kan komme, er mer åpenhet og ikke minst at kongehusets medlemmer begynner å betale skatt på formue og inntekter. Ikke minst er det viktig med søkelys på hva kronprinsens enkeltpersonforetak genererer av inntekter, som han ikke skatter av.

Hvem tenker du på da iht å begynne å betale skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (20 minutter siden):

Ja, der er dessverre mange politikere som elsker å sole seg i glansen av de kongelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Ja, der er dessverre mange politikere som elsker å sole seg i glansen av de kongelige. 

Jeg skjønner  ikke retorikken din. Hvor kommer soling inn ? Kongen er deres sjef og øverste hode. Er det kontakten med sin sjef du sikter til?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid

Det var ifjor på denne tiden at kongehuset bad om 22 millioner ekstra. 

Lurer på om de trenger ekstra iår og etter at det er kommet nye medlemmer i kongefamilien og det store bryllupet i Geiranger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Det var ifjor på denne tiden at kongehuset bad om 22 millioner ekstra. 

Lurer på om de trenger ekstra iår og etter at det er kommet nye medlemmer i kongefamilien og det store bryllupet i Geiranger?

Ja, de ba om mer i fjor blant annet i forhold til endringer i trusselbildet. 

»Det norske kongehuset er dyrest i Skandinavia. I Europa var vi på delt tredjeplass med Nederland i 2020, ifølge CNN»https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ber-om-22-millioner-mer/80187884

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (1 minutt siden):

»Det norske kongehuset er dyrest i Skandinavia. I Europa var vi på delt tredjeplass med Nederland i 2020, ifølge CNN»https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ber-om-22-millioner-mer/80187884

Det er helt sant - det koster mer enn det danske og svenske til sammen: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-koster-egentlig-kongehuset-se-de-skjulte-utgiftene/60446111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Det er helt sant - det koster mer enn det danske og svenske til sammen: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-koster-egentlig-kongehuset-se-de-skjulte-utgiftene/60446111

Ja, en halv milliard årlig i 2016. Selvsagt mye mer i 2024. 
Håper at alt bråket rundt flere av kongefamiliens medlemmer fører til mer åpenhet - om ikke annet. En uholdbar situasjon at det bevilges så mye penger over statsbudsjettet til å finansiere en luksustilværelse med kostbare feriereiser, designvesker, luksusbiler, privat kokk, stor stab og mye mer. Hva får man egentlig igjen? For de jobber jo knapt:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/dRJEbw/kronikk-kongefamilien-har-glemt-kunsten-aa-feire-med-folket

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (Akkurat nå):

Ja, en halv milliard årlig i 2016. Selvsagt mye mer i 2024. 
Håper at alt bråket rundt flere av kongefamiliens medlemmer fører til mer åpenhet - om ikke annet. En uholdbar situasjon at det bevilges så mye penger over statsbudsjettet til å finansiere en luksustilværelse med kostbare feriereiser, designvesker, luksusbiler, privat kokk, stor stab og mye mer. Hva får man egentlig igjen? For de jobber jo knapt:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/dRJEbw/kronikk-kongefamilien-har-glemt-kunsten-aa-feire-med-folket

Det minste man kan forlange er full åpenhet rundt økonomien.

Du har så rett - de jobber omtrent ingenting.

Forresten - Valentino-kjolen til MM som det stod kostet over 100.000 - kostet faktisk 165.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært republikaner siden før jeg visste at det var det jeg var. Jeg merker en STOR endring i hvordan folk reagerer på at jeg sier at jeg er det. Tidligere ble folk ofte opprørte, og dro inn krigen og selvstyre og jeg vet ikke hva. Nå skjønner folk hva det handler om, og ikke sjelden møter jeg på likesinnede.

Ved forrige avstemming i Stortinget om å utrede Norge som republikk, var 40 prosent av stortingsrepresentantene uttalte republikanere. Dessverre var de fleste styrt av partipisken i avstemmingen, så det gjenspeiles ikke i resultatet.

Man melder seg selvsagt ikke inn i Rødt utelukkende fordi man ønsker republikk. Så viktig er tross alt ikke saken. Men man kan jo gjerne snakke med politikere man kjenner, eller sende en mail til partiet man er medlem av eller stemmer på, om at man ønsker at Norge som republikk skal utredes. 

Temaet republikk er tatt opp  på stortinget for to år siden , i 2022. 35 av 169  av representantene var for republikk.  Et klart og tydelig mindretall.

Dog tenker jeg denne diskusjonen  bør foregå i ønsker du monarkiet  tråden. Da dette blir  atter en avsporing. 🙂

https://undervisning.stortinget.no/no/grunnloven/bor-norge-bli-republikk/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Temaet republikk er tatt opp  på stortinget for to år siden , i 2022. 35 av 169  av representantene var for republikk.  Et klart og tydelig mindretall.

Dog tenker jeg denne diskusjonen  bør foregå i ønsker du monarkiet  tråden. Da dette blir  atter en avsporing. 🙂

https://undervisning.stortinget.no/no/grunnloven/bor-norge-bli-republikk/

Du burde kanskje lest det jeg skrev om partipisken før du svarte? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (1 minutt siden):

Du burde kanskje lest det jeg skrev om partipisken før du svarte? 

Tja den legger  jeg meg ikke oppi . Folket ønsker  også monarkiet. Pr i dag ønsker 68% fortsatt et monarki. Og da er ikke det nødvendig  et spm å ta opp nå. På nåværende tidspunkt.  

Om 5- 10 år kanskje.  Og tallene for de som vil behilde ligger lavere 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (4 timer siden):

Takk for at du satt ord på akkurat det jeg tenkte!

Det er noe herlig naivt med mennesker som automatisk antar at alle er imot vold i nære relasjoner. Joda, hvis du spør folk flest om de støtter folk som slår barna sine, eller partneren sin, så vil de aller fleste svare «nei». Men sår slagene først har funnet sted, så er det overraskende mange som klarer å finne formildende omstendigheter.

Kommentarfeltene rundt Ingebrigtsen-saken er et studie i dette. «Hvis det var sååå ille, så hadde de anmeldt med en gang, dessuten var Gjert en god trener og guttene skylder han alt og det var et familieanliggende osv osv» Noen bruker til og med argumentet med at han er deres far, som om det gir han et slags frikort for vold.

Vi ser det i denne saken også, til og med her inne (heldigvis blir det moderert vekk). Offeret blir mistenkeliggjort, victimblaming, endeløse unnskyldninger for gjerningsmannen. 

Å bare anta at alle, inkludert kongefamilien, er «imot vold», blir for dumt. For jada, prinsipielt er de fleste imot vold, men når noen man bryr seg om har utøvd vold, så har de fleste en endeløs rekke med unnskyldninger for akkurat den episoden. Jeg tror ikke kongefamilien skiller seg så veldig fra folk flest der. 

Men akkurat slike naive antakelser viser hvorfor det er så viktig at saker som dette blir belyst. Det er åpenbart for mye uvitenhet der ute om de komplekse aspektene ved vold i nære relasjoner. Selvfølgelig er det synd for de som plutselig må fungere som levende eksempler, men dessverre er det tvingende nødvendig for å få bukt med naiviteten der ute.

Godt innlegg! 

Jeg skal ikke dra egen historie igjen, men før det kom så langt som at de straffbare forholdene ble håndtert av politiet, så var det årevis med å "tørre å si det til noen", men ingen gjorde noe som helst, det var ingens ansvar (vi snakker nå blandt annet om helsevesen) Når det kommer til venner, familie og naboer, så er det svært sjelden at noen sier/gjør noe som helst. Ingen vil blande seg. De forstår at det er alvorlig og tøft, og ber deg fortelle det til "noen". 

Mange ofre leter etter denne "noen" i mange år. Det er ikke så enkelt å få hjelp som folk tror. Derfor er informasjon om hva man skal og kan gjøre ufattelig viktig, og det er like viktig at det ropes høyt at vold ikke er greit. 

Jeg hadde nå forventet at våre statsoverhodet hadde gått ut og fordømt vold og vold i nære relasjoner med alt de har - dette for å sette et eksempel på at man må snakke om det. Istedet gjør de som alle andre når det kommer til vold i nære relasjoner, tier det ihjel og indirekte formidler at det er helt greit med skam og skyld. I denne tråden grøsser jeg nesten når jeg ser hvor langt noen strekker seg for å finne unnskyldninger for Marius, eller late som han drikker vann på bar i Italia. 

• Liker 17
  • Hjerte 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Tja den legger  jeg meg ikke oppi . Folket ønsker  også monarkiet. Pr i dag ønsker 68% fortsatt et monarki. Og da er ikke det nødvendig  et spm å ta opp nå. På nåværende tidspunkt.  

Om 5- 10 år kanskje.  Og tallene for de som vil behilde ligger lavere 

Jeg ler litt av at du ikke legger deg oppi partipisken på Stortinget.  Som om du kunne gjort det. 😅

Poenget mitt var at antallet som ønsker republikk øker jevnt og trutt i alle avstemminger og meningsmålinger jeg har sett. Jeg merker det også blant folk rundt meg. Antallet som svarer "vet ikke" øker også. Hvorfor ikke utrede Norge som republikk, da, så man har de ulike alternativene tydelig formulert? Det vil ikke minst være viktig dersom en folkeavstemming skulle bli aktuelt.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (41 minutter siden):

Fritt etter hukommelsen mener jeg Dagbladet, via ulike kilder, kom til at den kongelige politieskorten kostet 160 000 000 i 2016. Alt sånt er hemmelig. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (1 minutt siden):

Fritt etter hukommelsen mener jeg Dagbladet, via ulike kilder, kom til at den kongelige politieskorten kostet 160 000 000 i 2016. Alt sånt er hemmelig. 

Er det  lov å høflig  spørre om dere kan flytte denne debatten i riktig  tråd?

Prøver ikke å være sjefete. Men det blir så mange avsporinger. Og temaet har egen tråd. Et par innleg går fint for meg.  Men når det drøyer ut og sporer helt av, kan man ta det inn i riktig  tråd kanskje? 

( jada har vært med å spore av jeg også)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (8 minutter siden):

Jeg ler litt av at du ikke legger deg oppi partipisken på Stortinget.  Som om du kunne gjort det. 😅

Poenget mitt var at antallet som ønsker republikk øker jevnt og trutt i alle avstemminger og meningsmålinger jeg har sett. Jeg merker det også blant folk rundt meg. Antallet som svarer "vet ikke" øker også. Hvorfor ikke utrede Norge som republikk, da, så man har de ulike alternativene tydelig formulert? Det vil ikke minst være viktig dersom en folkeavstemming skulle bli aktuelt.

Ler litt med deg😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...