Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Finnes det beviser for at han fortsatt er i Italia? Han kan jo være hvor som helst i verden nå? (Med diplomatpasset sitt.)

Ja, står i Aftenposten at han er der

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malmfrid
Orly skrev (40 minutter siden):

Helt enig i at det ikke er en unnskyldning , for det er det ikke, men jeg håper han får hjelp sånn at ikke flere opplever dette. For øyeblikket er jeg litt usikker på om han ser alvoret i det han har gjort

Nei, det tar lang tid for en rusavhengig å innse hva de har gjort mot andre. De har ikke evne til empati på den måten vi andre, friske folk fungerer. 

Som jeg skrev før her så tar det oppimot halvannet år etter at man er ferdig å ruse seg før man vil være istand til å forstå hva man har gjort mot andre i ruspeioden. Det tar så lang tid for å få evnen til empati tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, NordreSving said:

Minner om denne uttalelsen fra politiet: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-kongefamilie-avhor/81867561

«Fra politiets side er det ønskelig med nytt avhør så snart som mulig, men det må passe for alle parter»

Vel, vi vet altså at politiet har hatt tid til avhør av fornærmede, så de har tatt seg tid. Da gjenstår motparten, den ferierende Marius og advokaten hans. Som ikke har tid. Advokaten som rådet Marius til å ikke stille i avhør. I sum fremstår det som om de trenerer saken. 

Var det tilbakevisende nok?

Jeg tar ikke det som et bevis på at politiet hadde planlagt et avhør i det tidsrommet MBH var bortreist.
Politiet ser også "- Han er ikke ilagt reiseretriksjoner. Det er heller ikke snakk om et opphold av en slik lengde at det vil skade etterforskningen. Dette er også en etterforskning som kan trekke ut i tid, så det er ikke naturlig for politiet å kritisere at han reiser utlands, sier Røstadli."

Om noen fortsatt trenerer, så er det vel advokaten. Vi vet uansett ikke når politiet ønsker å ta neste avhør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (1 minutt siden):

Jeg tar ikke det som et bevis på at politiet hadde planlagt et avhør i det tidsrommet MBH var bortreist.
Politiet ser også "- Han er ikke ilagt reiseretriksjoner. Det er heller ikke snakk om et opphold av en slik lengde at det vil skade etterforskningen. Dette er også en etterforskning som kan trekke ut i tid, så det er ikke naturlig for politiet å kritisere at han reiser utlands, sier Røstadli."

Om noen fortsatt trenerer, så er det vel advokaten. Vi vet uansett ikke når politiet ønsker å ta neste avhør.

Artikkelen er fra 29. august..

Aftenposten har ny artikkel i dag

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaffeslabberaset skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no  Dette er jo et lite fremskritt:) Regjeringen har opprettet partnerdrapkommisjon». Viktig med mer fokus på dette. 

Fant  ikke. Tror du har lagt feil link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
SagaP skrev (17 minutter siden):

Artikkelen er fra 29. august..

Aftenposten har ny artikkel i dag

Ser det står at besøksforbudet har blitt forkynt for ham og han har samtykket - trodde det må skje face-to-face - men det er mulig at det holder med bank-id idag?

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (3 timer siden):

Leste også at han var kommet hjem tirsdag, men kan ikke dokumentere akkurat det 🤷‍♀️Det som er sikkert, er at bortreisingen var avklart med politiet, som ikke hadde planer om avhør.

Kanskje det er en sammenblanding av hva som står her? 

Jeg trodde også at det var avatalt at han skulle komme tilbake tirsdag, men ser at det i denne artikkelen står at han ble avhørt tirsdags kveld, og at politiet var kjent med at han skulle til Italia for en kort periode. 

https://www.vg.no/rampelys/i/1MvdJX/politiet-har-faatt-svar-paa-blodproevene-til-marius-borg-hoeiby

Nå er det endret til ubestemt tid, men får håpe det ikke trekker ut for lenge hvis det oppleves belastende for offret. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje det er en sammenblanding av hva som står her? 

Jeg trodde også at det var avatalt at han skulle komme tilbake tirsdag, men ser at det i denne artikkelen står at han ble avhørt tirsdags kveld, og at politiet var kjent med at han skulle til Italia for en kort periode. 

https://www.vg.no/rampelys/i/1MvdJX/politiet-har-faatt-svar-paa-blodproevene-til-marius-borg-hoeiby

Nå er det endret til ubestemt tid, men får håpe det ikke trekker ut for lenge hvis det oppleves belastende for offret. 

Den artikkelen er jo fra forrige torsdag.

Ser at det står at han ikke er siktet for de andre to tilfellene og at det er under etterforskning.  Er dette endret i status etter forrige torsdag?  Eller er han fortsatt ikke siktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Ser at det står at han ikke er siktet for de andre to tilfellene og at det er under etterforskning.  Er dette endret i status etter forrige torsdag?  Eller er han fortsatt ikke siktet?

Fant det selv. Fra artikkel i dag.

Her står det at han fortsatt er i italia. Og ingen vet hvor lenge.

Han er ikke siktet i saken til julianne eller nora. Det er fortsatt under etterforskning. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAMX09/bistandsadvokat-kritisk-til-marius-borg-hoeibys-italia-tur-det-er-klart-jeg-reagerer

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 time siden):

Jeg prøver å forstå deg (og de som har et annet fokus). Derfor jeg spør. 

Hva vil du heller kalle det enn «medietrykket mot en voldsutøver»? Hva er mer dekkende?

Det er ikke begrenset til en av partene. Det er viktige prinsipielle spørsmål som angår fornærmede også, noe hennes advokat ettertrykkelig har poengtert (belastningen fra mediedekningen).

Metaperspektiver på egen praksis driver samfunnet videre. Vi lever i en rettsstat med grunnleggende rettigheter som er betimelig å adressere i en sak av så omfattende og inngripende karakter som denne. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker ikke som om noen ( foresatte, besteforeldre, tante eller filleonkel, PST, advokat, m.m kan styre lille Marius…det beste ville kanskje være om han fikk et fengselsopphold? Bur ham inne- slik kan de få sjansen til å gi ham mer adekvat hjelp og samtidig redde stumpene av monarkiet? 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffeslabberaset skrev (9 minutter siden):

Det virker ikke som om noen ( foresatte, besteforeldre, tante eller filleonkel, PST, advokat, m.m kan styre lille Marius…det beste ville kanskje være om han fikk et fengselsopphold? Bur ham inne- slik kan de få sjansen til å gi ham mer adekvat hjelp og samtidig redde stumpene av monarkiet? 

Lille Marius havner i fengsel. Det er jeg overbevist om, og det blir lengre enn den ene natta han hadde på glattcella. 
Nå er det vel slik at onkel Durek og onkel Espen også har sittet inne. Mulig disse kan trå til å få lille Marius på rett kjøl? Bidra med gode tips, rett og slett. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (25 minutter siden):

Årsaken til at jeg viste til den artikkelen var den mulige sammenblandingen med at han skulle komme tilbake tirsdag, som flere av oss trodde.

Jeg er usikker om han har siktet for flere enn ett forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet sier jo rett ut at de har hatt tid, men at enten MBH eller hans advokat ikke har hatt tid.

Jeg ser rett og slett ikke noen grunn for at man ikke forelegger MBH og hans advokat en tid, og advarer om innhenting om han ikke møter - slik som med alle andre. Marius kan få en annen advokat helt gratis av den Norske stat - men det ville vel vært for enkelt, eller?

Hvorfor får Marius særbehandling? Det er møteplikt til avhør.

Er det noe som skader ofrene her er det Marius og hans advokats klare trenering. Det trekker ut i månedsvis. En helt klar taktikk advokater av voldsmenn bruker, til slutt orker ikke ofrene å stå i det mer og trekker anmeldelse.

Dette er taktikk.

Endret av Anonio
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (Akkurat nå):

Politiet sier jo rett ut at de har hatt tid, men at enten MBH eller hans advokat ikke har hatt tid.

Jeg ser rett og slett ikke noen grunn for at man ikke forelegger MBH og hans advokat en tid, og advarer om innhenting om han ikke møter - slik som med alle andre.

Hvorfor får Marius særbehandling? Det er møteplikt til avhør.

Jeg snakka litt med en politijurist om møteplikt til avhør, forsto det slik at man bare kunne gi beskjed om at man ikke ville forklare seg. Slik som Marius gjorde i begynnelsen. Til og med i retten kan man visst sitte med sammenknepet munn. Men særlig positivt for egen sak, kan det umulig være. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SagaP said:

Jeg snakka litt med en politijurist om møteplikt til avhør, forsto det slik at man bare kunne gi beskjed om at man ikke ville forklare seg. Slik som Marius gjorde i begynnelsen. Til og med i retten kan man visst sitte med sammenknepet munn. Men særlig positivt for egen sak, kan det umulig være. 

Nei, men det er fortsatt møteplikt. Jeg forstår ikke hvorfor politiet ikke slenger lovboka på Marius og kaller han inn, det er opp til Marius om han vil bruke advokaten som aldri har tid eller få en gratis av staten. Han har ikke rett til å ikke møte, selv om han er i Italia. Det er lovstridig. 

Treneringen gjør at dette kommer til å fåregå i langt lengre tid enn det egentlig behøvde. Men som sagt, dette er typisk taktikk fra advokater når ofrene er under press. De håper nok at noen skal trekke anmeldelse (Nora, Juliane?) i presset.

Ikke at jeg tror Marius bryr seg, når han allerede har siktelser mot seg som nærmer seg 10 i antallet. Igjen i Norge sitter altså det siste offeret og sier at dette trekker alt for langt ut i tid pga. Marius manglende avhør.

Hvor er moralen til Marius? Klarer ikke noen i luksus-kongehuset å hente hjem idioten? Hans uttalelse betyr mindre og mindre for hvert sekund som går.

Harald bør finne sin indre Margrethe og sette skapet på plass ovenfor sønnen sin, i det minste kan man renske Marius ut av Skaugum for å redusere spørsmål om 'er det dette skattepenga mine går til?' og komme med en generell støtte til ofre for vold. Men neida.

Endret av Anonio
  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...