Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 11:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eyr skrev (1 minutt siden):

Siden dette er et emne som interesser deg veldig og gjelder jo flere enn Marius, kanskje det kan bli opprettet en egen tråd angående pressen i norge? 

Hvorfor det? vi diskuterer medietrykket i den konkrete saken om MBH i tråden om MBH. Det er ikke en avsporing, så hvis det plager deg må du nesten bare tåle det og hoppe over det som ikke interesserer deg.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

https://www.nrk.no  Dette er jo et lite fremskritt:) Regjeringen har opprettet partnerdrapkommisjon». Viktig med mer fokus på dette. 

Endret av Kaffeslabberaset
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
SagaP skrev (41 minutter siden):

Det har du helt rett i. Men jeg tror heldigvis støttespillerne til den voldelige Skaugum-mannen kjemper en forgjeves kamp 

Definitivt. Voldsmenn som ødelegger kvinners liv og i tillegg lever av skattebetalernes penger høster  neppe sympati hos de fleste med rettferdighetssans.  @NordreSvinghadde et meget godt innlegg tidligere i dag om den allmenne rettsfølelse/rettsoppfatning som også domstolene vektlegger når de avveier og vekter  rettskildene i forhold til hverandre. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (1 minutt siden):

Jo, jo mer en voldsutøver får sjansen til å skamme seg jo bedre. Måten enkelte voldelige personer får spankulere fritt omkring og holde på ( gjerne fordi det skal hysjes  ned) er jo helt forferdelig. Noe all statistikk om partnervold viser. 

Ja, det er ikke synd på MBH. Tenker at han nå må komme hjem, møte i avhør og deretter stå for det han har gjort i tingretten. 
Den eneste måten han kan endre oppførsel på er at mamma slutter å sy puter under rompa hans og ber han ta ansvar, samt at de som driver å forklarer/unnskylder ham slutter med det. Ellers er sannsynligheten i aller høyeste grad tilstede for at han kan ende opp som drapsmann - før eller senere.

Hvem finansierer forresten Italia-ferien hans? Skattebetalerne via mamma? 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (25 minutter siden):

Dette blir litt vanskelig å kommentere, når du reduserer det ene spørsmålet til "medietrykket mot en voldsutøver". Jeg synes ikke den beskrivelsen er dekkende for de spørsmålene som diskuteres.

Jeg er helt enig i at vold mot kvinner er et alvorlig problem. Men jeg kan bare gjenta at jeg leser det andre skriver om det spørsmålet med interesse, men føler ikke at jeg personlig har noe spesielt å tilføye den debatten som ikke allerede er uttrykt flere ganger av andre debattanter.

Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker at du har noe med å overprøve hva jeg velger å diskutere?

Jeg prøver å forstå deg (og de som har et annet fokus). Derfor jeg spør. 

Hva vil du heller kalle det enn «medietrykket mot en voldsutøver»? Hva er mer dekkende?

Skrevet
SagaP skrev (12 minutter siden):

Ja, det er ikke synd på MBH. Tenker at han nå må komme hjem, møte i avhør og deretter stå for det han har gjort i tingretten. 
Den eneste måten han kan endre oppførsel på er at mamma slutter å sy puter under rompa hans og ber han ta ansvar, samt at de som driver å forklarer/unnskylder ham slutter med det. Ellers er sannsynligheten i aller høyeste grad tilstede for at han kan ende opp som drapsmann - før eller senere.

Hvem finansierer forresten Italia-ferien hans? Skattebetalerne via mamma? 

Godt spørsmål: hvem finansierer denne turen? Han bor sikkert ikke på et billig hostel, og han er definitivt ikke på et stille retreat i et kloster. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (2 minutter siden):

Godt spørsmål: hvem finansierer denne turen? Han bor sikkert ikke på et billig hostel, og han er definitivt ikke på et stille retreat i et kloster. 

Får litt sånn bli i utlandet til det har blåst over vibber…

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest MissHannigan
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (1 minutt siden):

Finnes det beviser for at han fortsatt er i Italia? Han kan jo være hvor som helst i verden nå? (Med diplomatpasset sitt.)

Skrevet
MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Finnes det beviser for at han fortsatt er i Italia? Han kan jo være hvor som helst i verden nå? (Med diplomatpasset sitt.)

Ja, står i Aftenposten at han er der

• Liker 1
Skrevet (endret)

...

Endret av Lucille
feil tråd
Gjest Malmfrid
Skrevet
Orly skrev (40 minutter siden):

Helt enig i at det ikke er en unnskyldning , for det er det ikke, men jeg håper han får hjelp sånn at ikke flere opplever dette. For øyeblikket er jeg litt usikker på om han ser alvoret i det han har gjort

Nei, det tar lang tid for en rusavhengig å innse hva de har gjort mot andre. De har ikke evne til empati på den måten vi andre, friske folk fungerer. 

Som jeg skrev før her så tar det oppimot halvannet år etter at man er ferdig å ruse seg før man vil være istand til å forstå hva man har gjort mot andre i ruspeioden. Det tar så lang tid for å få evnen til empati tilbake. 

Skrevet
1 hour ago, NordreSving said:

Minner om denne uttalelsen fra politiet: 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vurderer-kongefamilie-avhor/81867561

«Fra politiets side er det ønskelig med nytt avhør så snart som mulig, men det må passe for alle parter»

Vel, vi vet altså at politiet har hatt tid til avhør av fornærmede, så de har tatt seg tid. Da gjenstår motparten, den ferierende Marius og advokaten hans. Som ikke har tid. Advokaten som rådet Marius til å ikke stille i avhør. I sum fremstår det som om de trenerer saken. 

Var det tilbakevisende nok?

Jeg tar ikke det som et bevis på at politiet hadde planlagt et avhør i det tidsrommet MBH var bortreist.
Politiet ser også "- Han er ikke ilagt reiseretriksjoner. Det er heller ikke snakk om et opphold av en slik lengde at det vil skade etterforskningen. Dette er også en etterforskning som kan trekke ut i tid, så det er ikke naturlig for politiet å kritisere at han reiser utlands, sier Røstadli."

Om noen fortsatt trenerer, så er det vel advokaten. Vi vet uansett ikke når politiet ønsker å ta neste avhør.

• Liker 3
Skrevet
Villroses hage skrev (1 minutt siden):

Jeg tar ikke det som et bevis på at politiet hadde planlagt et avhør i det tidsrommet MBH var bortreist.
Politiet ser også "- Han er ikke ilagt reiseretriksjoner. Det er heller ikke snakk om et opphold av en slik lengde at det vil skade etterforskningen. Dette er også en etterforskning som kan trekke ut i tid, så det er ikke naturlig for politiet å kritisere at han reiser utlands, sier Røstadli."

Om noen fortsatt trenerer, så er det vel advokaten. Vi vet uansett ikke når politiet ønsker å ta neste avhør.

Artikkelen er fra 29. august..

Aftenposten har ny artikkel i dag

• Liker 4
Skrevet
Kaffeslabberaset skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no  Dette er jo et lite fremskritt:) Regjeringen har opprettet partnerdrapkommisjon». Viktig med mer fokus på dette. 

Fant  ikke. Tror du har lagt feil link

Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
SagaP skrev (17 minutter siden):

Artikkelen er fra 29. august..

Aftenposten har ny artikkel i dag

Ser det står at besøksforbudet har blitt forkynt for ham og han har samtykket - trodde det må skje face-to-face - men det er mulig at det holder med bank-id idag?

Endret av Malmfrid
Gjest pop up bruker
Skrevet
Villroses hage skrev (3 timer siden):

Leste også at han var kommet hjem tirsdag, men kan ikke dokumentere akkurat det 🤷‍♀️Det som er sikkert, er at bortreisingen var avklart med politiet, som ikke hadde planer om avhør.

Kanskje det er en sammenblanding av hva som står her? 

Jeg trodde også at det var avatalt at han skulle komme tilbake tirsdag, men ser at det i denne artikkelen står at han ble avhørt tirsdags kveld, og at politiet var kjent med at han skulle til Italia for en kort periode. 

https://www.vg.no/rampelys/i/1MvdJX/politiet-har-faatt-svar-paa-blodproevene-til-marius-borg-hoeiby

Nå er det endret til ubestemt tid, men får håpe det ikke trekker ut for lenge hvis det oppleves belastende for offret. 

Skrevet
pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje det er en sammenblanding av hva som står her? 

Jeg trodde også at det var avatalt at han skulle komme tilbake tirsdag, men ser at det i denne artikkelen står at han ble avhørt tirsdags kveld, og at politiet var kjent med at han skulle til Italia for en kort periode. 

https://www.vg.no/rampelys/i/1MvdJX/politiet-har-faatt-svar-paa-blodproevene-til-marius-borg-hoeiby

Nå er det endret til ubestemt tid, men får håpe det ikke trekker ut for lenge hvis det oppleves belastende for offret. 

Den artikkelen er jo fra forrige torsdag.

Ser at det står at han ikke er siktet for de andre to tilfellene og at det er under etterforskning.  Er dette endret i status etter forrige torsdag?  Eller er han fortsatt ikke siktet?

Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Den artikkelen er jo fra forrige torsdag.

Ser at det står at han ikke er siktet for de andre to tilfellene og at det er under etterforskning.  Er dette endret i status etter forrige torsdag?  Eller er han fortsatt ikke siktet?

Fant det selv. Fra artikkel i dag.

Her står det at han fortsatt er i italia. Og ingen vet hvor lenge.

Han er ikke siktet i saken til julianne eller nora. Det er fortsatt under etterforskning. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAMX09/bistandsadvokat-kritisk-til-marius-borg-hoeibys-italia-tur-det-er-klart-jeg-reagerer

• Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...