Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Anonio skrev (29 minutter siden):

Med tanke på at det er snakk om kvelning til et punkt hvor offeret sliter med synet, 10-talls slag mot hodet og knivtrusler, forstår jeg faktisk ikke at folk syntes det er rart at man nå setter spørsmål ved uttalelsen til Marius.

Man bidrar direkte til han og hans latterlige advokats narrativ når man ikke kritiserer validiteten i det Marius sier kontra det han gjør. Italia-turen er en massiv skivebom, og det virker kanskje som det å la Marius velge når han selv blir innkalt til avhør er en enda større skivebom. 

Imens har fyren menget seg med damer som antageligvis ikke vet at han har en tendens til å banke kjærestene sine i næremere en uke i Italia. Om han ikke vil ha oppslag bør han virkelig vurdere å diskutere sin fremferd med noen som ikke er MM og advokaten sin, selv min gamle mor på 82 som er monarkist på sin hals synes hele situasjonen tærer på glansbildet hun har av kongehuset, og da spesielt HM og MM.

Men det nye nå er jo at man ikke skal kritisere Marius og kongehusets bruk av pressen, for det er det monarkistene som har hevd over. Det er noe forrykende banalt over argumentene til de som helst bare vil kritisere pressen for å dekke Marius når det er negativt, men ikke ser hvor mye kongefamilien og Marius kom dette i forkjøpet ved å slippe en pressemelding i nær sagt alle medier i landet. 

Om man sover bedre ved å fortelle seg at Marius drakk vann og dro til Italia for å 'slappe av', så må man gjerne gjøre det. Det vitner jo om den samme naiviteten som har gjort at han har fått lov til å holde på med vold i nær sagt hele sitt voksne liv. Man skal alltid anta at Marius er snill og god, selv når han selv har innrømmet vold, man har bevis og lydmateriale som langt på vei bekrefter forferdelige tilstander. Dere gjør han en bjørnetjeneste.

Tenk om det hadde vært din datter han nesten drepte.

Svært godt skrevet 👏

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Men dere som tror at det var kulturvandring, språkopplæring og meditasjon som var målet for turen...

Godt du sier fra. Det kan virke som om det er dette bildet enkelte ønsker å skape av voldsmannen. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Spitzy skrev (17 minutter siden):

Så en dag på Tusenfryd er heisatur da? fornøyelsespark må jo være definisjonen av fornøyelse, altså heisatur for deg. 

nja, når jeg var yngre reiste jeg til « syden « få heisatur . Fyll fra morgen til kveld. Nå reiser jeg til steder som Spania og Italia som avslapping og rekreasjon. Jo, de inneholder gjerne et par kvelder med litt vin. Det er avslapning og rekreasjon . Ferie. 

i følge Google betyr heisatur slå seg løs, feste , rangle. Høres litt mer slitsomt og fyllesjuk ut enn « fornøyelse « , men hver sin smak. 

Fylletur i min ordbok. 

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Fremmed fugl said:

I sin tid truet Sonja pressen med at dem kunde få HM å frasi seg arveretten hvis det ble mediasaker om hans kjærlighetsliv... 

Så tar man med seg en tenåringsjente som skal bli vist frem til verdens pressen som prinsens kjæreste. 

Alle voksne vet at forhold fra den alderen sjelden varer for evig. Men i resten av livet kommer hun da bli kjent som eksen til prinsen, og folk i de tusen hjem kommer spekulere om hvorfor den dag de ble slutt. 

Et gæmlis brullyp med få unge gjester, tanta til kjæresten.

Hadde dem hatt omsorg, så hadde hun ikke vært der. Opplagt ikke viktig for henne å være med på en mediasirkus. 

Helt enig, sett i lys av det brevet fra MM er det å dra frem SMs kjæreste sånn som de gjorde sist helt sabla hyklersk.

MM falmer sterkt i mine øyne, når hun regelrett bruker den umyndige kjæresten til sønnen sin på denne måten, og høvler over norsk presse om de omtaler hennes førstefødte.

Hykler-prinsessa. 

Endret av Anonio
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Heisatur, fylletur, kompistur, rekreasjon - who cares? Turen er ikke det viktigste. Det er volden og den manglende anger mannen viser som er sjokkerende. Og den understreker han ved å reise til Italia på dette tidspunktet. Det er lovlig, bevares. Men ikke lurt. For det fremstår som at han gir blaffen, driter i hvordan han fremstår selv og han demonstrerer "jeg gjør som jeg selv vil". Han burde forstå at pressen ville fange opp turen, ta bilder og at den blesten han har fått, ville komme. Han handlet idiotisk - igjen. Han graver seg selv lenger og lenger ned i gjørma. På en måte bra at viser sitt sanne jeg. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Malmfrid skrev (22 minutter siden):

Han hadde dresspose med seg på flyplassen - så mest sannsynlig reiste han for han å delta i bryllupet. 

Det er vel ikke helt vanlig å ta med seg dress mår man reise for å slappe av på pub el. 

Jeg har ingen tro på at han reiste til Pisa pga at han allerede hadde en billett dit. Er ganske sikker på at MM ikke hadde brydd seg om han avbestilte og mistet billettpengene. 

Ja mest sannsynlig reiste han for og delta i bryllup.  Er det heisatur? Fuck, jeg skal i bryllup i spania neste helg, skal ha med lang aftenkjole også.. visste ikke det var heisatur, orker ikke det lenger jeg, er for gammal. Skulle på stranden og på spa og turer bortsett fra bryllupsfesten jeg. Må være noe jeg ikke har skjønt? Jaja, må kanskje finne på noe kødd nå så jeg av - invitert da? Så jeg ikke kommer hjem utslitt liksom ? 
nei, jeg tror heller ikke at mm hadde brydd seg om at han avbestilte og « mistet pengene « . Godt mulig det var en reell invitasjon så han ikke har brukt penger heller. Jeg tror han reiste til Pisa enten fordi han trodde han skulle i bryllup når han han dro, eller at han dro fordi han hadde billett og hotell og vennene hans skulle dit. Tror du han reiste tilfeldig til akkurat Pisa uten og ha billett? Hvis han skulle på heisatur , hvorfor Pisa og ikke Ibiza / London / new York osv ? 

• Liker 4
Skrevet
Spitzy skrev (2 minutter siden):

Ja mest sannsynlig reiste han for og delta i bryllup.  Er det heisatur? Fuck, jeg skal i bryllup i spania neste helg, skal ha med lang aftenkjole også.. visste ikke det var heisatur, orker ikke det lenger jeg, er for gammal. Skulle på stranden og på spa og turer bortsett fra bryllupsfesten jeg. Må være noe jeg ikke har skjønt? Jaja, må kanskje finne på noe kødd nå så jeg av - invitert da? Så jeg ikke kommer hjem utslitt liksom ? 
nei, jeg tror heller ikke at mm hadde brydd seg om at han avbestilte og « mistet pengene « . Godt mulig det var en reell invitasjon så han ikke har brukt penger heller. Jeg tror han reiste til Pisa enten fordi han trodde han skulle i bryllup når han han dro, eller at han dro fordi han hadde billett og hotell og vennene hans skulle dit. Tror du han reiste tilfeldig til akkurat Pisa uten og ha billett? Hvis han skulle på heisatur , hvorfor Pisa og ikke Ibiza / London / new York osv ? 

Nå har du fått dette forklart flere ganger. Hvorfor fortsetter du å spamme? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
SagaP skrev (29 minutter siden):

Godt du sier fra. Det kan virke som om det er dette bildet enkelte ønsker å skape av voldsmannen. 

Nei. Det er ingen av oss som mener at det fikk finnes dokumentert at dette var en heisatur , som påstår at han har vært på kulturvandring, språkopplæring og meditert. Det ville være en like dum påstand som heisatur. Litt saklighet kanskje ? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SagaP skrev (Akkurat nå):

Nå har du fått dette forklart flere ganger. Hvorfor fortsetter du å spamme? 

Fått forklart hva? Spamme? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (20 minutter siden):

Fylletur i min ordbok. 

Ja, det er jo det samme i min og internett sin ordbok? Heisatur ( fyll og rangel ) fylletur ( fyll og rangel ) . 

• Liker 1
Gjest Bestemoren
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Er ikke alltid så lett å huske helt tilbake til starten av august. Knut Kristian virker å glemme at Marius prøvde å kontrollere det offentlige narrativet ved å sende ut en pressemelding som ble gjengitt bredt og kommentert.

Vi som husker. 

Den angrende synder. 

Mannen med diagnoser. 

Han som nå skulle ordne opp i sitt rusproblem. 

Han som ved enn krangel hadde utført kroppskrenkelse (den mildeste form av vold). 

Det går ikke å vurdere mediedekning av saken uten å ha med denne pressemeldingen.

Marius valgte å bruke media for å skape et bilde som han ønsket å kontrollere. Da er det kun riktig at media dekker for eksempel turen til Italia som ikke passer med det bildet som Marius ønsket å gi av seg selv. 

Hvis man skal være mediakritisk, så er vel det mest kritikkverdige i mediadekningen så langt at media fungerte som språkrør for Marius når dem spredte hans pressemelding til de tusen hjem, uten kritiske spørsmål. Hvor ofte skjer det tidlig i etterforskningen av en straffesak at den siktede for mulighet å bruke alle store mediakanaler til å fortelle den historie den siktede ønsker å spre, uten kritiske spørsmål?

Når denne ble spredt, så inviterte Marius selv til den videre dekningen. Gjør til og med reportasjene i Bild til saklige, da dem fortalte om fortsatt festing etter siktelsen, som motsier bildet av den angrende synder som skulle ta tak i sine rusproblemer. 

Men dette er kjent mediastrategi fra kongefamilien. Media skal fortelle offentligheten det dem ønsker, slik at bildet av dem i offentligheten blir kontrollert av dem. Kritisk eller undersøkende journalistikk motarbeider dem. Bare se på når kronprinsparet hadde ferie på en yatch i Middelhavet. Null interesse å svare på det helt rimelige spørsmålet hvem sin yatch det var, og etter saken gjorde Dagbladet noe så sjelden som skikkelig journalistikk koblet til kronprinsensens økonomi. Igjen så gjorde kronprinsen og hoffet det dem kunde for å holde fakta unna folket. Grunnen er enkel. Ærlighet og åpenhet skader aldri dem som ikke har noe å holde hemmelig. Uryddigheten mellom statens penger og private penger var det som man ønsket at folket skulle vite minst mulig om. 

Men kronprinsen er så jordnær, det vet vi fra media...

Takk for - ett av mange - godt og reflektert innlegg! 

Skrevet
Spitzy skrev (Akkurat nå):

Fått forklart hva? Spamme? 

Spitzy skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er ingen av oss som mener at det fikk finnes dokumentert at dette var en heisatur , som påstår at han har vært på kulturvandring, språkopplæring og meditert. Det ville være en like dum påstand som heisatur. Litt saklighet kanskje ? 

Marius var på dette i Italia: fornøyelsestur hvor man slår seg løs, fester og rangler. Dette er en av definisjonene på Heisatur. 

Jeg forstår at det er tøffe dager for monarkistene når tråden spammes ned med det faktum at man ikke klarer ta inn at eldstesønn og voldsmann ikke spaserte rundt å hørte på f. eks et foredrag om «det skjeve tårn i Pisa» eller generell kunsthistorie.

Marius hang i stedet på bar etter midnatt, fotografert og filmet av ei tabloidavis. Den unge jenta som var med ham kan ha vært et intetanende nytt potensielt offer. Klart man må skrive om dette, og heisatur er en korrekt betegnelse, særlig også når vi ser det i lys av hans allerede erkjente rus-og voldsproblematikk

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (45 minutter siden):

NAOB har alt fra fornøyelsetur til fyllekjøring under heisatur.

Nei, det stemmer ikke. NAOB definerer heisatur som "fornøyelsestur hvor man slår seg løs, fester og rangler"

Og det betyr fornøyelsestur med rangling og festing. Det betyr ikke en tur til legoland.

heisatur - Det Norske Akademis ordbok (naob.no)

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (53 minutter siden):

I sin tid truet Sonja pressen med at dem kunde få HM å frasi seg arveretten hvis det ble mediasaker om hans kjærlighetsliv... 

Alternativ tolkning: Sonja gjorde dem oppmerksom på at dette var tanker som ikke var fremmede for kronprinsen.

Hun sa fra. Hun informerte. 

Det er en kjent sak idag at det ikke har vært selvsagt for kronprinsen å bli stående i arverekken. Det har han selv fortalt både i intervjuer og i biografien sin.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (3 minutter siden):

Marius hang i stedet på bar etter midnatt, fotografert og filmet av ei tabloidavis. Den unge jenta som var med ham kan ha vært et intetanende nytt potensielt offer. Klart man må skrive om dette, og heisatur er en korrekt betegnelse, særlig også når vi ser det i lys av hans allerede erkjente rus-og voldsproblematikk

https://kampanje.com/medier/2024/08/-filmingen-av-marius-borg-hoiby-er-et-forelopig-bunnpunkt/

Sitat

- Filmingen av Marius Borg Høiby på bar i Italia er et foreløpig bunnpunkt i dekningen

• Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Jeg er lei dine forsøk på hvitvasking av denne voldsmannen. Du kan vel bedre enn å late som det er konsensus rundt at dette er er såkalt bunnpunkt? 
De aller fleste som har uttalt seg ønsker en fri og uavhengig presse som trykker relevante fakta rundt et siktet medlem av kongefamilien. I dette tilfellet en Heisatur til Italia mens offeret sitter sykmeldt og skambanket hjemme. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SagaP skrev (2 minutter siden):

Jeg er lei dine forsøk på hvitvasking av denne voldsmannen. Du kan vel bedre enn å late som det er konsensus rundt at dette er er såkalt bunnpunkt? 
De aller fleste som har uttalt seg ønsker en fri og uavhengig presse som trykker relevante fakta rundt et siktet medlem av kongefamilien. I dette tilfellet en Heisatur til Italia mens offeret sitter sykmeldt og skambanket hjemme. 

Nå må du ta deg sammen. Problematisering av samfunnsmessig viktige spørsmål om mediedekning av straffesaker er virkelig ikke hvitvasking av voldsmenn. Det får være grenser.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
SagaP skrev (2 minutter siden):

Marius var på dette i Italia: fornøyelsestur hvor man slår seg løs, fester og rangler. Dette er en av definisjonene på Heisatur. 

Jeg forstår at det er tøffe dager for monarkistene når tråden spammes ned med det faktum at man ikke klarer ta inn at eldstesønn og voldsmann ikke spaserte rundt å hørte på f. eks et foredrag om «det skjeve tårn i Pisa» eller generell kunsthistorie.

Da er vi uenig om det, og jeg lurer igjen på om det har dukket opp noe i media eller andre steder jeg ikke har sett? Jeg er ikke uenig i at han kan ha vært på heisatur, men synes det er rart at ingen har klart og plukke det opp. 

hvorfor blander du inn spamming om foredrag om det « det skjeve tårn i Pisa» , så vidt jeg kan de se er du den eneste som har nevnt foredrag om det skjeve tårn i Pisa. Hvis det er noe spam her er det vel udokumentert påstand om heisatur, ikke generell turistguide for kulturinteresserte i Pisa. 

Jeg synes du går veldig langt nå. Ja, han var på en bar og der var det en jente og sikkert også mange andre jenter. Generelt er vi alle potensielle ofre for vold konstant , men og skrive at alle jenter som er i nærheten av Marius er potensielle ofre er way out. Han er voldlig i forhold når han er rusa. Nei heisatur er ikke en korrekt betegnelse om det ikke var en heisatur. Ja, han har rus og voldsproblemer, og har uten tvil vært på heisatur før. Det betyr ikke at alt han gjør framover automatisk blir heisatur.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Spitzy skrev (Akkurat nå):

Da er vi uenig om det, og jeg lurer igjen på om det har dukket opp noe i media eller andre steder jeg ikke har sett? Jeg er ikke uenig i at han kan ha vært på heisatur, men synes det er rart at ingen har klart og plukke det opp. 

hvorfor blander du inn spamming om foredrag om det « det skjeve tårn i Pisa» , så vidt jeg kan de se er du den eneste som har nevnt foredrag om det skjeve tårn i Pisa. Hvis det er noe spam her er det vel udokumentert påstand om heisatur, ikke generell turistguide for kulturinteresserte i Pisa. 

Jeg synes du går veldig langt nå. Ja, han var på en bar og der var det en jente og sikkert også mange andre jenter. Generelt er vi alle potensielle ofre for vold konstant , men og skrive at alle jenter som er i nærheten av Marius er potensielle ofre er way out. Han er voldlig i forhold når han er rusa. Nei heisatur er ikke en korrekt betegnelse om det ikke var en heisatur. Ja, han har rus og voldsproblemer, og har uten tvil vært på heisatur før. Det betyr ikke at alt han gjør framover automatisk blir heisatur.  

Ingen av dem som mener han har vært på fylla i Italia, for å bruke et ord jeg antar det er enighet om, har klart å produsere noe annet enn spekulasjoner og bildet av en and. 

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...