Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Andrea59 skrev (53 minutter siden):

Faktisk så er det jo ikke helt sikkert at de to andre uttalte seg og etter hvert ble forhørt i saken hvis ikke saken stadig kom opp på nettet. Og det er veldig viktig for saken at de underbygger historien med sine egne erfaringer.

Det som er trist er at de ikke har turt  å anmelde tidligere. Og det skjønner  jeg godt. Fordi det er vanskelig for alle ofre. Men enda vanskeligere jo mer kjent en gjerningamann er. 

De hadde nok kanskje på et eller annet  tidspunkt blitt dratt inn i saken. Selv om det hadde vært litt mindre skriverier om saken.

Kanskje på senere tidspunkt.  Men nå kom de to andre på banen, pga unskyldningen til  marius.  På dette tidspunktet.  Om han ikke hadde kommet med den unskyldningen, tror jeg nok de hadde blitt en del av saken på et tidspunkt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SagaP skrev (2 timer siden):

Du kan være helt trygg på at Mette Marits førstefødte blir godt fulgt opp. Familien har penger, kontakter og svært mange ressurser sammenliknet med oss andre «vanlige dødelige». 
Jeg skal ikke kjefte på deg, men husk at moren hans har bedt pressen om ikke å skrive om MBH da han «ikke er en offentlig person».
Jeg skal ikke dra i gang den debatten på nytt, men jeg tror i likhet med mange her på forumet at voldsmannen kunne vært stoppet for lenge siden om ikke mamma hadde lagt føringer for pressen. 
Vi vet ikke hva som rører seg inne i hodet på MBH, det kan være slik som du skriver, eller det kan være et utall andre forklaringer. 
Men, akkurat det kjenner jeg er helt uvesentlig for meg. Nå skal han snart stå til ansvar for sine fryktelige handlinger. Så får vi håpe at offeret ivaretas så godt som mulig ❤️

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver . Vi vet ikke helt hva Mette Marit har gjort ( annet enn dette brevet) men at hun har lyktes i og oppdra en bra mann er vi vel alle enige om hun ikke har. Ja, han blir nok fulgt godt opp, jeg tipper at han også får behandling for psyken , og at det om mure seg inne på ei hytte ikke nødvendigvis er det han får anbefalt .  Ja, alt som er historie er uvesentlig . Den kan ikke endres . Det eneste som er vesentlig er hva som skjer nå framover . Ja, han skal stå for sine egne handlinger . Han skal ta den straffen han får og gjøre opp for seg sånn sett via rettssystemet . Så må han jo bli frisk ? Fra selvdestruktiv oppførsel og psykiske problemer han til nå løser med og dope seg og attpåtil blitt voldelig av . Ja, vi håper og jeg tror at ofrene blir ivaretatt så godt som mulig . 

Skrevet
lavmålet skrev (10 minutter siden):

Jeg synes umiddelbart det høres rart ut at dette ikke går som kroppsskade, men det har vel blant annet å gjøre med hvor varige skadene er. Men så har man grov kroppskrenkelse - kanskje det kommer en utvidelse her?

Når det gjelder drapsforsøk så er jo intensjonen avgjørende. Og det skal bevises.

Hva tiltalen blir, vet vi når tiltalen kommer. Ble hun bevisstløs er det kroppskade. Fikk hun langvarige effekter så er det kroppskade. Men politiet kommer nok endre siktelsen "minutt for minutt". 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ang medie trykket tenker jeg det er en litt enkel løsning.  

Fordi nan trenger  ikke nødvendigvis  å skrive så mange saker hver.

Man kan jo samle litt sammen i en artikkel og kanskje unngå å skrive oppigjen det de har skrevet før i halve artikkelen.  Faktabokser gir gode oversikter

Godt lesestoff for de som er interessert i mediepresset og diskusjonen om det iht marius

https://kampanje.com/medier/2024/09/hoibys-advokat-smeller-tilbake-mot-se-og-hor-redaktor-beviser-hvorfor-det-var-viktig-a-reise/

Skrevet
SagaP skrev (På 3.9.2024 den 22.51):

MM har vært ute i pressen også før 2017 og etter 2017, og bedt om at pressen lar være å skrive om han. Betimelig når vi vet hvordan MBH har holdt på i årevis. 

Du mener da han var mindreårig?! Ja, tenk å minne pressen på å være forsiktig med omtale av mindreårige da!

Sitat

Narkotikabruk er strengt tatt ikke en privatsak. Går utover mange flere enn ham selv. Det er dessuten ulovlig

Det er en privatsak jo. Med mindre det angår noe som faktisk er relevant å vite for offentligheten, men det er det ikke. Før nå da, med vold.

• Liker 5
Skrevet
Andrea59 skrev (1 time siden):

Faktisk så er det jo ikke helt sikkert at de to andre uttalte seg og etter hvert ble forhørt i saken hvis ikke saken stadig kom opp på nettet. Og det er veldig viktig for saken at de underbygger historien med sine egne erfaringer.

Veldig godt poeng! Helt enig.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
SagaP skrev (På 3.9.2024 den 23.44):

Mer overrasket over at mammaen hans klarte å late som ingenting i Geiranger, men var vel mer opptatt av å bygge opp familien ved å dra SM unge søte kjæreste inn i offentligheten. 
Men er folk så dumme at de biter på, mon tro? 

Hva er det du snakker om? Moren hans har da ingenting med saken å gjøre. Hun har derimot en jobb å gjøre.

Det er ingenting å bite på her.

• Liker 6
Skrevet
Reisejenta skrev (1 time siden):

Jo, det massive medietrykket  er absolutt fortjent. Og vel så det. En voldsmann som har banket flere kjærester over flere år og nå i tillegg har fått besøksforbud og så er denne personen medlem av kongefamilien. Hvilken planet lever du på egentlig? 

Les nå hva jeg skriver og hva jeg svarer på før du fyrer deg opp. Kontekst er alt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (På 4.9.2024 den 1.08):

hva er poenget med sånt oppgulp egentlig? hva bryr det deg om han har tatoveringer eller røyker? er du redd han skal bryte røykeloven?

Synes du at du viser stil og klasse selv når du kommer med sånt oppgulp???

Det vitner ikke akkurat om anger og å ta ansvar når det første man gjør er å dra på party i Italia og sjekke opp dame(r) der (viser til videoen her om dagen der han er i følge med en ung krølltopp).

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (5 timer siden):

Nå virker det vel heller som det er personen som er utagerende, og ikke kokainen. Ellers ville alle som tok kokain vært aggressive. Marius lyser ikke akkurat stabilitet sånn som han oppfører seg (kjører for fort, stjeler, telefonterror, trusler).

At folk som har en tendens til å løse følelsene sine med vold også gjør det i kokainrus, gjør jo ikke at vold er en bivirkning av kokain. Det blir å legge alt for mye ansvar på kokainen, og alt for lite ansvar på seg selv.

Med narkotika som med medisiner så varierer det fra person til person hvilke bivirkninger en får, så det blir feil av deg å si at da hadde alle som tar kokain blitt voldelige. Men med mindre en er psykotisk, er en jo likevel strafferettslig tilregnelig selv om en har psykiske lidelser eller bruker rus. Og hvis du ser på innsatte i norske fengsler er jo folk med ADHD og rusproblematikk overrepresentert, og psykiske lidelser er det også stadig flere innsatte som har.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (4 timer siden):

Nå har an sett bilder av leiligheten

Men slik de sa det i starten så var disse kroppskrenkelsene under mildeste form.

Sett opp mot leiligheten så syntes jeg det hørtes litt rart ut. Men antok at det var riktig.  Uten å bagatellisere opplevelsen og hendelsen til offeret. Leiligeten i seg selv er jo skremmende nok.

Siste opplysninger nå er jo langt unna det  som i første omgang ble presentert.  

Dog taler jo lydopptak nok i seg selv, til at det var værre enn de kom med først. 

Så med slike skader og problemer i ettertid.  Skjønner ikke jeg at det evnt da ikke handler om draps forsøk. 

Men de jobber jo med saken ennå. Så er nok redd det blir nok enda mer ille ting som kommer.

Huff, kan bli kvalm av tanken på hva han har gjort. 

Håper politiet kjører en pressekonferanse når alt er ferdig etterforsket. Og det blir en ferdig tiltale. 

Drapsforsøk henger ganske høyt. Et kvelertak er nok ikke nok til å telle som drapsforsøk. Det er ikke uvanlig med kvelertak under voldsepisoder, men disse regnes ikke som drapsforsøk med mindre det er noe spesielt (man vet at det var meningen å drepe, eller skadene er spesielt store).

Hva i lydopptak tilsier at det var drapsforsøk?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, jabx said:

Det vitner ikke akkurat om anger og å ta ansvar når det første man gjør er å dra på party i Italia og sjekke opp dame(r) der (viser til videoen her om dagen der han er i følge med en ung krølltopp).

Hadde han hatt litt samvittighet og/eller vett ville han holdt seg hjemme og ligget lavt. Tydeligvis har han ingen av delene. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
lavmålet skrev (32 minutter siden):

Jeg synes umiddelbart det høres rart ut at dette ikke går som kroppsskade, men det har vel blant annet å gjøre med hvor varige skadene er. Men så har man grov kroppskrenkelse - kanskje det kommer en utvidelse her?

Når det gjelder drapsforsøk så er jo intensjonen avgjørende. Og det skal bevises.

Ble det skade da? Som med drapsforsøk så skal det en del til for at det skal regnes som "skade". Det må være en viss alvorlighetsgrad.

• Nyttig 2
Skrevet
jabx skrev (20 minutter siden):

Sånn oppstår rykter , totalt unødvendig. At han går med ei dame betyr ikke at han sjekker opp den damen . 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
jabx skrev (15 minutter siden):

Ble det skade da? Som med drapsforsøk så skal det en del til for at det skal regnes som "skade". Det må være en viss alvorlighetsgrad.

Det kan vel både endres til grov kroppskrenkelse og/eller -skade avhengig av om skadene varer.

Hvis tiltalen endres til «vold i nære relasjoner» (derfor det om de var samboere eller ikke ble gjort et poeng ut av her om dagen bl.a.), eller slik tiltale legges til pga de 2 andre fornærmede, så øker strafferammen fra inntil 1 år til inntil 6 år uansett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (9 timer siden):

Det er helt sant. Han kunne reist på en av hyttene deres eller blitt på Skaugum. Der bor han alene i et hus på over 160 kvm - så han har plass nok til å være alene og slappe av. 

Eller selvsagt burde han lagt seg inn til avrusning og rusbehandling snarest - slik han skrev tidligere at han skulle gjøre. 

Å reise til Italia midt i stormen er ikke annet enn tonedøvt. For meg tyder det på at han ikke tar det alvorlig. 

Kan vi stoppe denne utrolig kjedelige og uaktuelle greia om at han dro til Italia på heisatur? Alle vet, eller burde vite, at årsaken til at han dro dit var at han var invitert i et bryllup og dermed hadde allerede booket flybilletter. Alle vet, eller burde vite, at skal man på en heisatur er ikke Pisa det naturlige valget. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
jabx skrev (26 minutter siden):

Jeg synes ikke den videoen vitner om noe annet enn det vi ser: En person som går med normalt ganglag gjennom en bar med et glass i hånden og setter seg ned og prater med en kvinne. Vi vet ikke hvem hun er, om de kjenner hverandre, hva som er i glasset, om han sjekket henne opp, om det var en heisatur.

Videoen forteller oss ingenting av substans. Det eneste vi vet er at noen angivelig partytur ikke er dokumentert, som forsåvidt er interessant all den tid vi faktisk vet at pressen følger nøye med. Det kan bety at det ikke var noe å fortelle. Det kan og bety at de har tatt inn over seg det presseetiske problemet med å fotfølge folk som ikke gjør noe ulovlig.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
jabx skrev (48 minutter siden):

Drapsforsøk henger ganske høyt. Et kvelertak er nok ikke nok til å telle som drapsforsøk. Det er ikke uvanlig med kvelertak under voldsepisoder, men disse regnes ikke som drapsforsøk med mindre det er noe spesielt (man vet at det var meningen å drepe, eller skadene er spesielt store).

Hva i lydopptak tilsier at det var drapsforsøk?

Åh, en  liten misforståelse  der. Jeg mente ikke lydopptak iht drapsforsøk.

Men at lydopptaket viser at saken var værre enn de først gikk ut med. Beklager om det ble utydelig 

• Nyttig 2
Skrevet
SagaP skrev (På 4.9.2024 den 15.08):

Marius har valgt en annen vei i livet med dop, vold og kriminalitet, imaget han har valgt understreker det. 
Min mening er at Marius ser blodharry ut, og at alt ved gangsterstilen hans understreker levesettet hans. 
Takk, @NordreSving for at du bidrar til å nyansere her

En ting som plutselig slo meg: vi har egentlig ikke visst hvordan Marius ser ut, før nå. Joda, vi har kanskje sett ham avbildet i smoking ved høytidelige anledninger, men det er få/ingen bilder av ham slik han ser ut privat. Så dette med at pressen "jager" ham så fælt og at han har et så fryktelig liv i offentlighetens lys....stemmer det egentlig da? Syns pressen har vært veldig snill med ham, jeg! (særlig ettersom de må ha visst om endel av disse tingene som har skjedd rundt ham)

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
Buxus skrev (3 minutter siden):

En ting som plutselig slo meg: vi har egentlig ikke visst hvordan Marius ser ut, før nå. Joda, vi har kanskje sett ham avbildet i smoking ved høytidelige anledninger, men det er få/ingen bilder av ham slik han ser ut privat. Så dette med at pressen "jager" ham så fælt og at han har et så fryktelig liv i offentlighetens lys....stemmer det egentlig da? Syns pressen har vært veldig snill med ham, jeg! (særlig ettersom de må ha visst om endel av disse tingene som har skjedd rundt ham)

Ble delt bilde av ham i hettegenser og «slitent utseende» da han egentlig skulle ha vært i 50-årsdag. MM har vel heller ikke sagt noe til pressen ang MBH siden 2017? (Og da hadde de faktisk hengt på ham etter han fylte 18). De sa noe angående kjæreste JS i 2018(?), det var vel siste gang?

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...