Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (2 minutter siden):

Der er jeg total uenig. Innleggene til @Ninaen er blant de mest interessante i tråden, og jeg skjønner godt at hun blir litt matt.

Du snakker om at pressen har lukket øynene og skjermet og vernet, som om de har gjort noe galt. Men de har jo ikke det. De har gjort helt rett. Det har ikke vært noe å skrive, fordi privatlivet er vernet. 

Han får ikke straff uten at privatlivet blir offentligjort, han er en mann av Norges mektigste familie. Det blir som om folk som Harvey Weinstein skulle fått straff om ikke kjendiser gikk ut mot han å startet #TimesOut. Tror for å være ærlig det ikke hadde skjedd uten press fra folket, å enda så tviler jeg på at det blir noe straff på han. Kanskje bot og avrusning eller noe. 

Jeg personlig bryr meg mer om å ende vold og unngå nye offre, enn at noen som ikke bare skader 1, men fler, skal bli skånet av meninger om seg. Han begikk også psykisk vold mot dem, å det innebærer jo mye av det han sikkert opplever av pressen, bare fra en som står deg nær å skal være kjæresten din. Så egentlig velfortjent.

Også bra de offentliggjorde det, så fremtidige kvinner han prøver seg på vet hva for noe trussel han er for livet deres. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosakatt skrev (Akkurat nå):

Han får ikke straff uten at privatlivet blir offentligjort, han er en mann av Norges mektigste familie. Det blir som om folk som Harvey Weinstein skulle fått straff om ikke kjendiser gikk ut mot han å startet #TimesOut. Tror for å være ærlig det ikke hadde skjedd uten press fra folket, å enda så tviler jeg på at det blir noe straff på han. Kanskje bot og avrusning eller noe. 

Jeg personlig bryr meg mer om å ende vold og unngå nye offre, enn at noen som ikke bare skader 1, men fler, skal bli skånet av meninger om seg. Han begikk også psykisk vold mot dem, å det innebærer jo mye av det han sikkert opplever av pressen, bare fra en som står deg nær å skal være kjæresten din. Så egentlig velfortjent.

Også bra de offentliggjorde det, så fremtidige kvinner han prøver seg på vet hva for noe trussel han er for livet deres. 

nå snakket jeg om tiden før denne siktelsen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

nå snakket jeg om tiden før denne siktelsen.

Var han kun skyld i rusbruk på det tidspunktet?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (1 minutt siden):

Jeg har hørt de usensurerte lydklippene. Dette kommer til å bli stygt. 

Hvor hørte du dem?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (1 minutt siden):

Oi - synes de sensurerte var fryktelige.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, PusheenPusheen said:

Hvor hørte du dem?

Det sirkulerer en fil. Jeg har ikke tenkt å dele den videre, men jeg tipper noen gjør. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavmålet
trønder skrev (2 minutter siden):

Det sirkulerer en fil. Jeg har ikke tenkt å dele den videre, men jeg tipper noen gjør. 

Hva går det i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (17 minutter siden):

Er jo svært uheldig  for rettsprosessen at slikt ligger ute. Da det sikkert er en av de sterke bevisene mot han.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (22 minutter siden):

Veldig enig med deg. Jeg tror publiseringen av det meste av det vi har sett/hørt til nå er nødvendig hvis voldsmannen MBH skal stoppes. Nå vet de aller fleste i dette landet hvordan han er, jeg håper ihvertfall at alle kvinner i Norge har fått det med seg nå. MBH har vært beskyttet og kunne herje fritt i mange år, noe som er fullstendig uakseptabelt. Aller helst bør alle voldelige idioter henges ut som bare faen, men det er nok lenge til vi er der dessverre. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (8 timer siden):

Jeg har nettopp hørt podkasten Arenas siste episode i dag, om mediedekningen av Borg Høiby-saken. Anbefales:

https://radio.nrk.no/podkast/arena/l_27d0e062-912f-4666-90e0-62912fc666f4

Kort fortalt diskuteres de presseetiske dilemmaene ved å publisere hemmelige lydopptak fra telefonsamtale (noe NRK har valgt å ikke gjøre), bilder fra fornærmedes leilighet, og filmingen av Borg Høiby i Italia (der VGs Gard Steiro hadde noen svært tynne argumenter for denne avgjørelsen etter mitt syn). 

Dessuten diskuteres skillet offentlig/privat person (så det er faktisk høyst relevant og komplisert i denne saken, jf forundringen, evt forargelsen problemstillingen syntes å vekke her i går). Det er slett ikke åpenbart at eller i hvilken grad Borg Høiby faktisk er en offentlig person. Og i tillegg, som det ble uttalt av medieprofessor Kristin Skare Orgeret i podkasten: "Offentlige personer må tåle mer medietrykk enn privatpersoner. Men heller ikke offentlige personer må tåle alt".

Det ble også slått fast med nye tall at antall omtaler i media i denne saken har satt en ny standard i norsk presse - trykket er massivt, selv før man tar i betraktning alt som skjer i sosiale medier, der også sakligheten er langt lavere. Og som både bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen og VGs Gard Steiro understreket i podkasten: Dette samlede medietrykket og det at presseetiske grenser tøyes og sprenges går ikke bare utover den siktede, men også den/ de fornærmede.

Takk for en bra episode med gode spørsmål og interessante og nyanserte perspektiver jf.din oppsummering. Burde høres av alle her.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurker skrev (15 timer siden):

En liten funfact om røyking soom kanskje ikke alle kjenner til:

Både Sonja og Harald var ivrige røykere, men hadde en avtale med pressen om at de aldri skulle bli fotografert mens de røkte.

Såvidt meg bekjent ble den alltid overholdt, jeg har i hvert fall aldri sett bilde av det.

Det ble i alle fall overholdt da en bekjent filmet Kongen mens han trodde han var alene og tok et skikkelig magadrag inne på forsvarsmuseet eller festningen. Vaktene sørget for at det ble helt slettet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (6 timer siden):

Du vet ikke hva pressen og politiet har kjent til. Som Se og Hør skriver, så har de vært kjent med mye rundt Høiby i mange år. Tipper det gjelder politiet også, men kongefamilien har et vern. Man ønsker å skåne og opprettholde det etablerte. Noen ganger er det også riktig, fordi det vil generere kaos og ustabilitet om man skulle publisere alt man vet, selv om det er mulig straffbare handlinger. 
Men mange har lukket øynene for Høiby og hans handlinger i mange år om jeg tolket artikkelen til Se og Hør korrekt. Det blir ikke riktig. 
Synes forresten du har en arrogant og frekk tone mot andre brukere. Se gjerne litt nærmere på debattstilen din. Innleggene dine er ikke sååå interessante at du kan tillate deg en så nedlatende tone, synes jeg 

Det burde du også , du er rimelig nedlatende du også mot de som mener noe annet enn deg og har vært det gjennom hele tråden og jo hun skriver gode innlegg.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok kvelden i går, og har lest meg opp i morges. Jeg tror folk snakker forbi hverandre. Pressen har jo skjermet MBH i stor grad. Hans rusbruk har vært kjent for media men de har valgt å ikke skrive om det. Slik sett skjønner jeg ikke hvorfor dette dras inn i diskusjonen. Og så har man valgt i denne konkrete saken å gå ut med den fordi det har skadet andre personer. 

Det fremstår åpenbart at publiseringen OG identifikasjonen var det som var selve årsaken til at JS og NH stod frem og forhåpentligvis får han sin straff som også innebærer hjelp til å håndtere hva enn som gjør at han skader andre. Hans tilknytning til kongefamilien har sannsynligvis vært en faktor som har muliggjort og opprettholdt livsførselen. Da er det også å regne med at tilknytningen til kongefamilien gjør at han blir identifisert når lovbruddene hans går ut over noen. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pressen har i alle fall kjent til at Marius er en del av et omfattende nettverk der han har tett forbindelse til mange tunge kriminelle. Noe som utgjøre en betydelig sikkerhetsrisiko. Dagbladet var veldig raske med å publisere dette, og det er ikke noe de har gravd opp over natten. Så jo da, pressen har sittet på mye.

• Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (8 timer siden):

Det er viktig at folk er klar over at det har vært mange hendelser med MBH som er blitt lagt lokk på. At det sprakk nå skyldes ene og alene at venninnen kontaktet politiet. Dette hadde mest sannsynlig gått under radaren som alt annet. 

Vi har f.eks. fått vite at han ble tatt med kokain på festival i 2017 - dette ble aldri offentliggjort. 

Var det før eller etter MM sendte brevet til pressen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissLucy skrev (8 timer siden):

men det er en bagatell som ikke rettferdiggjør 1900 artikler og det mest massive medietrykket vi har sett en privatperson bli utsatt for. Virkelig.

Kongefamilien eller ei, med 70 000 følgere på instagram så er man ikke ansett som noen privat person. Medietrykket er ikke ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margit777 skrev (19 minutter siden):

Kongefamilien eller ei, med 70 000 følgere på instagram så er man ikke ansett som noen privat person. Medietrykket er ikke ok.

Jo, det er nettopp det man er i forhold til det å bli identifisert i en straffesak. En person med 70 000 følgere på instagram, på en konto som ikke en gang er en influencerkonto, ville ikke blitt identifisert i en straffesak. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Skurdal, redaktør for Klassekampen, publiserte også en kommentarartikkel om dekningen av Borg Høiby-saken i går, med tittel "Pressas bisarre bortforklaringer": https://klassekampen.no/artikkel/2024-09-04/fokus

Den ligger bak betalingsmur, men hun utdypet også sine synspunkter i en debatt i slutten av Dagsnytt 18-sendingen på NRK P2 i går. 

Et utdrag fra starten av artikkelen: 

Sitat

Vanligvis venter pressa med identifisering til det er tatt ut tiltale, men i Høibys tilfelle skjedde det umiddelbart. Det førte til at den fornærmede i saken, en kvinne som tidligere ikke er omtalt i norske medier, raskt ble identifisert av utenlandsk kjendispresse. Se og Hør smalt opp bilder fra stua hennes over hele forsida. VG publiserte deler av en privat telefonsamtale mellom Høiby og kvinnen, som antakelig inngår i politiets etterforskning. Lekkasjer fra politiet er én ting. En annen er hva enkelte medier har betalt for sensasjonelle bilder av ramponerte leiligheter, kronprinsessas sønn i festmodus og snikfotografer som fotfølger både siktet og fornærmet.

Dagsnytt 18: https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/sesong/202409/episode/NNFA56090424

Bortforklaringene Skurdal refererer til er pressens argumenter for å publisere, dvs at de legger tiil grunn at alt alle medlemmer av kongefamilien gjør har offentlig interesse. Hun sier at det at Borg Høiby iflg pressen har "søkt offentligheten selv" blir et konstruert påskudd (hennes resonnement) for å identifisere ham i pressen mindre enn ett døgn etter arrestasjonen, selv om det er stikk i strid med all normal presseetisk praksis.

Til og med når man siktes for feks drap gjelder samme presseetiske regler om å unngå identifisering før domfellelse minner Skurdal om. Når det i denne saken blir brutt, ikke etter en stund, men umiddelbart etter arrestasjon, så mener hun det kun handler om at saken er pikant og egnet for klikkhøsting og skandaleoppslag. Og som hun understreker i kommentaren i Klassekampen: Det rammer også i høy grad offeret, altså den fornærmede kvinnen i saken.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...