Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært et ekstremt massivt medietrykk på saken med Marius, ingen tvil om det. Og vi kan diskutere om dette er etisk, seriøs journalistikk, nødvendig informasjon osv. 

Men jeg er ikke helt "der" jeg altså. Jeg syns Marius sitt shitshow på toppen av MM og DV sin langvarige disrespekt for avtale, Norsk presse, det Norske folk -  gjorde at det hele rant over. Man vil vite hva som foregår. At han reiser til Italia og fester ser ikke bra ut, og at han har terrorisert hun som han "liksom-angrende" omtalte som "kjærsten min" - det er ikke bra. Trenering av å ville uttale seg først, og deretter trenering av å få avholdt avhør - ikke bra. 

Det blir jo bare værre for hver uke dette her. Jeg ser ikke den angrende stakkars mannen som noen andre ser. Jeg ser en typisk cocky sinna ung mann, som antageligvis er ganske ødelagt av kjemiske stoffer og må få det ut av kroppen for å i det hele tatt forstå hva han har stelt i stand. 

Han burde nok heller tatt med seg familiehunden på en av de kongelige hyttene på fjellet for å finne ro, enn å dra til Italia for å feste. Eller ennå bedre - vært inne til avrusning. 

Burde de ikke forutsett at dette trolle ville sprekke? Eller sover alle på jobb "der oppe". Og hvorfor er andre overrasket? Det blir jo messy når bomber går av. 

Det er jo forøvrig allerede roligere nå. Opp mot bryllupet var det voldsomt med både det og med Marius, da det hele nådde et slags Cresenco i helgen, så virker det som futten har gått litt ut av det hele. 

• Liker 20
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gothard skrev (På 31.8.2024 den 17.11):
VXL100 skrev (På 31.8.2024 den 16.59):

Kan dere ikke slutte å tjatte om hvor han får penger i fra. Det kan han ha fått i gave av besteforeldre på farssiden.

Nei, hvorfor skal folk slutte å bry seg om det?

Fordi deres antagelser om at han får de av mor kan være feil. Kanskje han får fra fra fars familie. 

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

Bilder fra åstedet. Ok. 

Lydopptaket. Ok. 

Bilder på Marius og offer i bil. Ok. 

Bildene brukt av Bild, ikke så ok. 

Bildene av Marius på byen i Italia, ikke så ok. 

Omtale om det brullyp/fest i Italia som Marius aldri dro på. Kanskje ikke ok. 

Var vel sånn omtrent. Men hovedpoenget er at det er naturlig å omtale saken med navn, og at redaktører må bruke hodet å finne en riktig balanse. 

All omtale som du beskriver her er helt innafor, så lenge Marius har mulighet til å gi tilsvar.

Når det gjelder bildene som Bild har trykket, så har norsk presse bare referert til disse, og ikke vært det presseorganet som har trykket bildene først.

Marius på byen er tatt i det offentlige rom. Når man kommer med en unnskyldning til ofrene i form av et offentlig statement hvor han lovet å gjenoppta rusbehandlingen og ta ansvar, så forventes det at man etterlever det man sier,

Marius-saken representerer en rekke dilemmaer, men det fremste av dem alle er: SoMe; både med tanken på hurtighet, antall oppslag, manglende kildekritikk og at intervjuobjektet ikke blir varslet og gitt muligheten til tilsvar. 
Marius kan klage norsk presse inn for PFU hvis han mener det var f.eks uriktig å henvise til oppslagene i den tyske sladreavisa Bild. Alternativt, eller i tillegg, kan han gå sak til sak mot Bild. 
Men det mest fornuftige hadde nok vært å forklare seg ferdig for politiet, søke seg inn i rusbehandling, sone den eventuelle dommen og flytte for seg selv. Marius bidrar selv til ytterligere skandaløse oppslag ved at han viser at det er ingen samsvar mellom hva han sier og hva han gjør. Jeg tenker at også det er belastende for ofrene og hans egen familie. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
VXL100 skrev (8 minutter siden):

Fordi deres antagelser om at han får de av mor kan være feil. Kanskje han får fra fra fars familie. 

Mye av det han har kan også være gaver. Gitt  i feiringer og jul bla. Han har mye pengesterke folk i sin krets. 

Skrevet
VXL100 skrev (10 minutter siden):

Faren til Marius jobber ikke. Hvem tenker du i fars familie skulle forsørge Marius? 

• Liker 7
Skrevet
Fremmed fugl skrev (39 minutter siden):

Bilder fra åstedet. Ok. 

Lydopptaket. Ok. 

Bilder på Marius og offer i bil. Ok. 

Bildene brukt av Bild, ikke så ok. 

Bildene av Marius på byen i Italia, ikke så ok. 

Omtale om det brullyp/fest i Italia som Marius aldri dro på. Kanskje ikke ok. 

Var vel sånn omtrent. Men hovedpoenget er at det er naturlig å omtale saken med navn, og at redaktører må bruke hodet å finne en riktig balanse. 

du hoppet galant over  de viktigste, og mest kompliserte spørsmålene, som er om han i det hele tatt er en offentlig person, og dette med det totale trykket. Anbefaler at du leser @Ariciasitt gode innlegg om dette litt lenger oppe.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Isild skrev (20 minutter siden):

Det har vært et ekstremt massivt medietrykk på saken med Marius, ingen tvil om det. Og vi kan diskutere om dette er etisk, seriøs journalistikk, nødvendig informasjon osv. 

Men jeg er ikke helt "der" jeg altså. Jeg syns Marius sitt shitshow på toppen av MM og DV sin langvarige disrespekt for avtale, Norsk presse, det Norske folk -  gjorde at det hele rant over. Man vil vite hva som foregår. At han reiser til Italia og fester ser ikke bra ut, og at han har terrorisert hun som han "liksom-angrende" omtalte som "kjærsten min" - det er ikke bra. Trenering av å ville uttale seg først, og deretter trenering av å få avholdt avhør - ikke bra. 

Det blir jo bare værre for hver uke dette her. Jeg ser ikke den angrende stakkars mannen som noen andre ser. Jeg ser en typisk cocky sinna ung mann, som antageligvis er ganske ødelagt av kjemiske stoffer og må få det ut av kroppen for å i det hele tatt forstå hva han har stelt i stand. 

Han burde nok heller tatt med seg familiehunden på en av de kongelige hyttene på fjellet for å finne ro, enn å dra til Italia for å feste. Eller ennå bedre - vært inne til avrusning. 

Burde de ikke forutsett at dette trolle ville sprekke? Eller sover alle på jobb "der oppe". Og hvorfor er andre overrasket? Det blir jo messy når bomber går av. 

Det er jo forøvrig allerede roligere nå. Opp mot bryllupet var det voldsomt med både det og med Marius, da det hele nådde et slags Cresenco i helgen, så virker det som futten har gått litt ut av det hele. 

Jeg lærte en gang at det tar oppimot halvannet år etter at man slutter å ruse seg før man er istand til å forstå fullt ut hva man har gjort mot familie og venner - og å få empati tilbake. Alt etter hvor lenge man har holdt på selvsagt. Og det kan faktisk stemme ganske godt utifra de erfaringene jeg har med dette. 

Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

du hoppet galant over  de viktigste, og mest kompliserte spørsmålene, som er om han i det hele tatt er en offentlig person, og dette med det totale trykket. Anbefaler at du leser @Ariciasitt gode innlegg om dette litt lenger oppe.

Det (offentlig person) ble besvart med et tydelig ja, som da også var forutsetningen for de ulike punktene etter det. 

Men har vi lest samme sak? Jeg leste det du hadde linket til, men var det noe annet? 

• Liker 4
Skrevet
Aricia skrev (44 minutter siden):

Jeg har nettopp hørt podkasten Arenas siste episode i dag, om mediedekningen av Borg Høiby-saken. Anbefales:

https://radio.nrk.no/podkast/arena/l_27d0e062-912f-4666-90e0-62912fc666f4

Kort fortalt diskuteres de presseetiske dilemmaene ved å publisere hemmelige lydopptak fra telefonsamtale (noe NRK har valgt å ikke gjøre), bilder fra fornærmedes leilighet, og filmingen av Borg Høiby i Italia (der VGs Gard Steiro hadde noen svært tynne argumenter for denne avgjørelsen etter mitt syn). 

Dessuten diskuteres skillet offentlig/privat person (så det er faktisk høyst relevant og komplisert i denne saken, jf forundringen, evt forargelsen problemstillingen syntes å vekke her i går). Det er slett ikke åpenbart at eller i hvilken grad Borg Høiby faktisk er en offentlig person. Og i tillegg, som det ble uttalt av medieprofessor Kristin Skare Orgeret i podkasten: "Offentlige personer må tåle mer medietrykk enn privatpersoner. Men heller ikke offentlige personer må tåle alt".

Det ble også slått fast med nye tall at antall omtaler i media i denne saken har satt en ny standard i norsk presse - trykket er massivt, selv før man tar i betraktning alt som skjer i sosiale medier, der også sakligheten er langt lavere. Og som både bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen og VGs Gard Steiro understreket i podkasten: Dette samlede medietrykket og det at presseetiske grenser tøyes og sprenges går ikke bare utover den siktede, men også den/ de fornærmede.

Har satt den på nå. Men jeg tenker at mange artikler som er skrevet siste tiden. Kunne vært både vinklet litt annerledes og kanskje  ventet med. 

Fordi  det er flere artikler som i ettertid har vist seg å inneholde feil og som er skrevet så det lager et annet bilde enn det som har egentlig hendt.

Ett eksempel,er at mettemarit hadde ringt offeret. Og at det var problematisk. 

I ettertid  er det  kommet frem at offeret var hos marius først, mette marit sendte melding og i ettertid ringte offeret mette marit.

Hadde de ventet litt og/eller vinklet det litt annerledes i mer riktig  retning. Ville overskriften også vært noe annet.

Og heller diskutert problemet med den kontakten det faktisk  var hvor ille den var.

Slik det ble fremstilt først var jo at hun ringte offeret for å påvirke offeret. Samtidig  som jouralistene allerede hadde bilder  av marius og offeret i samme bil. Men som ikke var publisert ennå.

Hadde  jeg  vært mettemarit, ville også jeg ha tatt kontakt  med offeret og bedt henne om å ikke ha kontakt,  da det ville gitt konsekvenser for begge parter iht media. 

Så mitt inrykk er vel mer i den retningen enn at hun skulle ta kontakt på melding  for å påvirke offeret. 

Endel slike artikler syntes jeg blir overflødig. Og konstruert for å selge mest mulig aviser. Fremfor  vente til  de har et mer riktig bilde av saken. 

Når de først har publisert sånn , er det nå festet hos mange fortsatt at mettemarit har ringt for å påvirke offeret. 

De har ikke fått med seg artiklene etter der bistands advokaten til offeret  sier at kontakten var uproblematisk.  

Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Jeg lærte en gang at det tar oppimot halvannet år etter at man slutter å ruse seg før man er istand til å forstå fullt ut hva man har gjort mot familie og venner - og å få empati tilbake. Alt etter hvor lenge man har holdt på selvsagt. Og det kan faktisk stemme ganske godt utifra de erfaringene jeg har med dette. 

Det du sier der stemmer ganske godt med min erfaring (voldelig rusmisbruker i nærmeste familie) En som ruser seg over tid blir irrasjonell, svært egoistisk, utagerende (noen) og mister både empati, konsekvenstenkning og evnen til å være ansvarsfull. På mange måter er det en psykoselignende tilstand (noenganger er det faktisk en rus-utløst psykose) 

Det tar lang tid å rehabilitere. Hvis det i det hele tatt går. 

At han hadde hodet over vannet da han uttalte seg til media er bare sprøyt. Han burde vært innlagt nå - det er min mening. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Har satt den på nå. Men jeg tenker at mange artikler som er skrevet siste tiden. Kunne vært både vinklet litt annerledes og kanskje  ventet med. 

Fordi  det er flere artikler som i ettertid har vist seg å inneholde feil og som er skrevet så det lager et annet bilde enn det som har egentlig hendt.

Ett eksempel,er at mettemarit hadde ringt offeret. Og at det var problematisk. 

I ettertid  er det  kommet frem at offeret var hos marius først, mette marit sendte melding og i ettertid ringte offeret mette marit.

Hadde de ventet litt og/eller vinklet det litt annerledes i mer riktig  retning. Ville overskriften også vært noe annet.

Og heller diskutert problemet med den kontakten det faktisk  var hvor ille den var.

Slik det ble fremstilt først var jo at hun ringte offeret for å påvirke offeret. Samtidig  som jouralistene allerede hadde bilder  av marius og offeret i samme bil. Men som ikke var publisert ennå.

Hadde  jeg  vært mettemarit, ville også jeg ha tatt kontakt  med offeret og bedt henne om å ikke ha kontakt,  da det ville gitt konsekvenser for begge parter iht media. 

Så mitt inrykk er vel mer i den retningen enn at hun skulle ta kontakt på melding  for å påvirke offeret. 

Endel slike artikler syntes jeg blir overflødig. Og konstruert for å selge mest mulig aviser. Fremfor  vente til  de har et mer riktig bilde av saken. 

Når de først har publisert sånn , er det nå festet hos mange fortsatt at mettemarit har ringt for å påvirke offeret. 

De har ikke fått med seg artiklene etter der bistands advokaten til offeret  sier at kontakten var uproblematisk.  

Mette Marit sendte sikkert melding og bad henne ringe når hun har tid. Det er ikke uvanlig at man gjør det sånn hvis man er usikker på om noen ønsker å prate i det hele tatt. 

Gjest NordreSving
Skrevet

Det er sunt at pressen debatterer dette og jeg registrerer at meningene er delte i pressen. Jeg antar at klikk-jakten er en av årsakene til at dette blir så massivt. 

Det er likevel flere faktorer her som gjør at kongehuset egen håndtering driver saken og fokuset videre. 

- Pressen har sittet på mye info, som de ikke har delt, de spør seg om de har vært med på å dekke over slik at MBH har kunnet holde på i mange år. 

- Familien tok ikke hånd om saken og henviste til advokaten, som på sin side etter hvert ikke sa noe. 

- MBH sin uttalelse gjorde at JS og NH stod frem; saken fikk nytt trykk. 

- Kongehuset gikk ut med melding om MM sin kontakt med fornærmede. Dette ble problematisert. 

- MBH sine valg i forhold til avhør, både å ikke ville forklare seg og at de ikke finner tid selv om politiet ønsker det. 

Blant annet. 

Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (11 minutter siden):

Det (offentlig person) ble besvart med et tydelig ja, som da også var forutsetningen for de ulike punktene etter det. 

Men har vi lest samme sak? Jeg leste det du hadde linket til, men var det noe annet? 

Innlegget mitt handler også om presseetikk (eller mangel på) i dekningen av Borg Høiby-saken, men med utgangspunkt i podkasten Arenas siste episode: https://radio.nrk.no/podkast/arena/sesong/2024/l_27d0e062-912f-4666-90e0-62912fc666f4

Glemte forresten å trekke fram at også faksimilene fra Bild ble tatt opp i podkasten. Publiseringen av disse i norsk presse ble nesten litt latterliggjort faktisk, nettopp pga metaperspektivet alle har lagt seg på. Dvs faksimile av bildene i Bild + "Se hva de skriver om det norske kongehuset i Tyskland nå! Se hva de trykker!" Dermed får norsk presse publisert bildene selv også, men uten å ta ansvar for det - for de kommenterer jo liksom bare hvor ille det er at den stygge tabloidpressen i utlandet gjør det. Også her har ellers NRK valgt å unngå å publisere bildene, i en slik grad at ikke engang innholdet i dem kunne refereres i podkasten - det synes jeg er interessant å merke seg.

Gard Steiro slo dessuten fast at vi ikke vet noe som helst om disse festbildene uten kontekst (sic), og at de dermed ikke har noen relevans for siktelsen av Borg Høiby i den pågående straffesaken. De har rett og slett ikke noe i media å gjøre.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Du har helt rett i at MBH er en offentlig person. Legger ved en lenke fra Nettavisen hvor to erfarne reportere konkluderer med det, de får litt motbør fra Taalesen som jeg synes ofte bommer i mange spørsmål vedrørende Kongehuset og Kongefamilien

https://www.nettavisen.no/kjendis/uenige-om-marius-offentlige-rolle-kongefamilien-gjorde-ham-offentlig/s/5-95-1948831 

• Liker 9
Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (14 minutter siden):

Bernt Olufsen lander på at han er offentlig: 

«Marius ble et familiemedlem og en offentlig person fra det øyeblikk hvor Dronningen krøp ned på gulvet og lekte med ham foran isbjørnhodet på Kongsseteren i beste sendetid»

Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Du gjentar deg selv stadig med at han ikke er en offentlig person.

Fint om du forklarer oss hvorfor han ikke er en offentlig person - hva er det som gjør han til en privatperson som meg og deg?

Skrevet
NordreSving skrev (2 minutter siden):

Bernt Olufsen lander på at han er offentlig: 

«Marius ble et familiemedlem og en offentlig person fra det øyeblikk hvor Dronningen krøp ned på gulvet og lekte med ham foran isbjørnhodet på Kongsseteren i beste sendetid»

Og ytterligere ble dette stadfestet og manifestert da mor MM løftet den lille sønnen opp slik at han kunne motta folkets hyllest på slottsbalkongen etter vielsen i 2001. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Gjest NordreSving
Skrevet

Jeg tenker at det er helt vilt at Kongehuset problematiserer MBH sin status som offentlig, samtidig som de paraderer en mindreårig  kortvarig kjæreste i en setting med så mye presse. 

Skrevet
SagaP skrev (23 minutter siden):

Faren til Marius jobber ikke. Hvem tenker du i fars familie skulle forsørge Marius? 

Er ikke det en veldig rik familie?

Skrevet (endret)
NordreSving skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker at det er helt vilt at Kongehuset problematiserer MBH sin status som offentlig, samtidig som de paraderer en mindreårig  kortvarig kjæreste i en setting med så mye presse. 

Words.

Den unge vakre jenta ga whataboutism et ansikt. Hvem var regissørene bak?   

Endret av SagaP
  • Liker 10
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...