Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
SagaP skrev (3 timer siden):

Alt jeg skrev i innlegget var relatert til bilder og tekst i artikkelen jeg la ved. 
Du må heller rapportere innlegg du oppfatter som usaklig framfor å bruke tid på noe som jeg oppfatter som voksenopplæring/moderering.

Du kom med helt egne utsagn, men gjemmer deg bak artikkelen som forsvar. 

Fysiske og psykiske voldshandlinger, narkotikabruk, trusler, hærverk, tyveri, kriminelt nettverk, råkjøring og mer til er alvorlig og kritikkverdig, men røyking og tatoveringer er ikke noe å kritisere uansett hvor harry du synes det er.  Det er det minste problemet med denne dysfunksjonelle mannen. Og hvor kom kritisk journalistikk inn i bildet? Dokumentasjonen på tatoveringer og røyk? 

Forøvrig kan jeg være enig i at det er snodig at en mann med lav inntekt bader i luksusprodukter og gir rom for spekulasjoner med tanke på den privilegerte familien han tilhører.

Endret av K_mb
  • Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
K_mb skrev (4 minutter siden):

Fysiske og psykiske voldshandlinger, narkotikabruk, trusler, hærverk, tyveri, kriminelt nettverk, råkjøring og mer til er alvorlig og kritikkverdig, men røyking og tatoveringer er ikke noe å kritisere uansett hvor harry du synes det er.  Det er det minste problemet med denne dysfunksjonelle mannen. Og hvor kom kritisk journalistikk inn i bildet? Tatoveringer og røyk?

Forøvrig kan jeg være enig i at det er snodig at en mann med lav inntekt bader i luksusprodukter og gir rom for spekulasjoner med tanke på den privilegerte familien han tilhører.

Dette. Tatoveringer og sigaretter er vel av de aller minst alvorlige tingene vi kan kritisere Marius for

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (6 minutter siden):

Fysiske og psykiske voldshandlinger, narkotikabruk, trusler, hærverk, tyveri, kriminelt nettverk, råkjøring og mer til er alvorlig og kritikkverdig, men røyking og tatoveringer er ikke noe å kritisere uansett hvor harry du synes det er.  Det er det minste problemet med denne dysfunksjonelle mannen. Og hvor kom kritisk journalistikk inn i bildet? Tatoveringer og røyk?

Jeg skrev at han manglet klasse og stil ja. Røyking og tatoveringer inngår i det, slik jeg ser det. Artikkelen illustrerer godt hvilken type Marius er, og ikke noe jeg gjemmer meg bak. 
Luxusbrands på den måten som Marius flasher det, er blodharry. Det er min mening, og den står jeg for.

At du muligens synes Marius er kul, og at du liker stilen, er helt ok for meg. Men jeg fastholder at Marius mangler klasse og stil. Fint om du kan respektere det snart 🙂

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (17 minutter siden):

Det har da vært debattert i media lenge, i flere kanaler

https://kreftforeningen.no/aktuelt/en-av-fem-unge-royker/

Videre bekymring for blant annet kokain

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18070177/1-av-4-unge-mellom-16-19-ar-opplever-at-kokain-er-like-vanlig-pa-fest-som-alkohol?publisherId=89284&lang=no

Jeg vet ikke hvordan tatoveringstrenden er for tiden, kanskje nedadgående? 

Hvis jeg skal gjette helt vilt, så er andres harry-syn på røyking og tatoveringer en ikke-eksisterende bekymring hos partene og rettsvesenet. 

Du refererer til samme undersøkelsen, ser det ut som. Jeg presiserte at det må flere undersøkelser til, med et representativt utvalg - over tid. 
Jeg har ikke blandet inn kokain. Jeg skrev om nikotin. 
Jeg ser du er blant flere som nevner tatoveringer. Mulig mange her i tråden har det selv, men store tatoveringer over bryst og armer, ses på som Harry av mange - også folk på Oslo vest. Jeg har heller ikke sagt noe om rettsvesenet i den forbindelse. Det er dine ord. 

Skrevet
SagaP skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev at han manglet klasse og stil ja. Røyking og tatoveringer inngår i det, slik jeg ser det. Artikkelen illustrerer godt hvilken type Marius er, og ikke noe jeg gjemmer meg bak. 
Luxusbrands på den måten som Marius flasher det, er blodharry. Det er min mening, og den står jeg for.

At du muligens synes Marius er kul, og at du liker stilen, er helt ok for meg. Men jeg fastholder at Marius mangler klasse og stil. Fint om du kan respektere det snart 🙂

Slutt å legg ord i munnen på meg! Har da ingenting med hva jeg synes om stilen å gjøre! Men når du ikke evner å argumentere imot så er vel det beste forsvar å bedrive hersketeknikker. Det handler om at du går etter helt irrelevante ting, når det er så mye mer alvorlige ting å ta han på! Det drar debatten ned! 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Aricia skrev (3 timer siden):

Avsporing, men: Den siste trenden er dessverre at festrøyking er in igjen blant unge. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/det-har-ikke-skjedd-pa-over-20-ar-na-begynner-unge-a-royke-sigaretter-igjen/16928694/

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/onP8Vm/det-ble-ut-da-roeykeloven-kom-naa-har-det-skjedd-igjen-aa-ta-seg-en-sigg-er-blitt-trendy

Anekdotisk bevis: Fra en fest i studentkollektiv i nabolaget mitt nå i helgen kom ontrent alle 20-åringene ut med en røyk i hånden. Følte meg hensatt til 80-tallet. 

Det er jo helt tragisk. Trodde vi var kommet lenger idag. 

Skrevet

Ang Marius sin stil. For noen vil store tatoveringer, røyking og "flashy" representere det DE ser på som harry, andre ser det ikke sånn. Men, poenget er at dette er ikke noe å "krangle" om her i tråden, det er greit å si at man syns han mangler klasse, og det er greit å si at man ikke syns tatoveringer, røyking osv sier noe om nettopp det. Det vi alle kan være enige om er at -  jo!, han er definitivt opptatt av å skape seg en helt annen image enn familien forørvrig. 

Stilen M har valgt er som oftest forbundet med å ville se "badass" ut,  det er ikke til å komme unna. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Malmfrid said:

Det er jo helt tragisk. Trodde vi var kommet lenger idag. 

Ja, det er ganske teit. Det har kommet veldig tilbake i film- og tv også, som bekrefter/forsterker trenden.

Kanskje har det sammenheng med legalisering og normalisering av weed?

Gjest NordreSving
Skrevet

Tja, jeg tenker at @SagaP har sine ord i behold. Det er jo en sammenheng. 

«Et fremtredende trekk ved sigarettrøyking er dens sammenheng med nær sagt alle mål på sosial ulikhet som for eksempel utdanning, inntekt, yrke, sosial status og etnisitet». 

https://www.fhi.no/le/royking/tobakkinorge/bruk-av-tobakk/royking-og-sosial-ulikhet/?term=#hovedpunkter

Så det er jo ikke så hinsides å tenke sitt om MBH sin sigarettbruk. 

Finnes nyere artikler også: 

https://www.fhi.no/le/royking/hvorfor-har-roykevanene-endret-seg-i-norge/

Skrevet
Isild skrev (4 minutter siden):

Ang Marius sin stil. For noen vil store tatoveringer, røyking og "flashy" representere det DE ser på som harry, andre ser det ikke sånn. Men, poenget er at dette er ikke noe å "krangle" om her i tråden, det er greit å si at man syns han mangler klasse, og det er greit å si at man ikke syns tatoveringer, røyking osv sier noe om nettopp det. Det vi alle kan være enige om er at -  jo!, han er definitivt opptatt av å skape seg en helt annen image enn familien forørvrig. 

Stilen M har valgt er som oftest forbundet med å ville se "badass" ut,  det er ikke til å komme unna. 

Enig. Stil er som alt annet, en smakssak. Selv har jeg flere tatoveringer, og er fornøyd med dem. De definerer meg ikke som person, det er det andre ting som gjør. Det gjelder selvsagt også for Marius, og vi har jo fått et godt innblikk i hvordan han er - helt uavhengig av røyk og tattiser.

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Enig. Stil er som alt annet, en smakssak. Selv har jeg flere tatoveringer, og er fornøyd med dem. De definerer meg ikke som person, det er det andre ting som gjør. Det gjelder selvsagt også for Marius, og vi har jo fått et godt innblikk i hvordan han er - helt uavhengig av røyk og tattiser.

Enig. Det er som sagt nok å ta av.

Har ikke tatoveringer og ei heller røyker jeg, men definerer ikke mennesker utifra det.  Kjenner flere med tatoveringer og noen få røykere, og det er flotte, lovlydige mennesker alle sammen.

Marius har vist sitt sanne jeg, uavhengig av stilen. 

• Liker 8
Gjest Malmfrid
Skrevet
Dolce skrev (1 time siden):

Bryr meg ikke jeg heller. 

Men det virket som om du mente at i Norge var vi helt unike og spesielle fordi vi anser røyking som lite kult. 

Ellers er jeg helt enig i at det fremstår lite bra at Marius flasher dritdyre klokker og kofferter, sett i forhold til det vi vet om hans inntekter. 

Det kan vitne om at foreldrene har for mye penger - spesielt om man tenker på at det muligens er morens apanasje som er stappet ned i buksen på det berømte bildet.

Skrevet

Jeg lurer på hva Elizabeth II eller Margarethe av Danmark ville gjort med dette, jeg.

Antageligvis sendt han til skogs sammen med Durek.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonio skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på hva Elizabeth II eller Margarethe av Danmark ville gjort med dette, jeg.

Ja, det er tafatt, det som skjer i det norske kongehuset. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Anonio skrev (2 minutter siden):

Det hadde hverken vært noen Marius eller Durek hos de ovennevnte dronninger. De hadde satt foten før de kom på trappen til slottet.

Skrevet (endret)
NordreSving skrev (58 minutter siden):

Tja, jeg tenker at @SagaP har sine ord i behold. Det er jo en sammenheng. 

«Et fremtredende trekk ved sigarettrøyking er dens sammenheng med nær sagt alle mål på sosial ulikhet som for eksempel utdanning, inntekt, yrke, sosial status og etnisitet». 

https://www.fhi.no/le/royking/tobakkinorge/bruk-av-tobakk/royking-og-sosial-ulikhet/?term=#hovedpunkter

Så det er jo ikke så hinsides å tenke sitt om MBH sin sigarettbruk. 

Finnes nyere artikler også: 

https://www.fhi.no/le/royking/hvorfor-har-roykevanene-endret-seg-i-norge/

Jeg tenker at hvis kronprins Haakon hadde valgt å tatovere seg med spindelnett over albuen, mom og diverse dekorasjoner på begge armene, tatovert brystkasse med fødselsåret 1973 under (Marius har 1997), så ville det understreket et bad boy image sammen med en sigarett i hånden og Rolex til flere hundre tusen på armen.
Ville nok vært veldig fremmed for alle, og særlig i de kretser som han vanker i. 

Marius har valgt en annen vei i livet med dop, vold og kriminalitet, imaget han har valgt understreker det. 
Min mening er at Marius ser blodharry ut, og at alt ved gangsterstilen hans understreker levesettet hans. 
Takk, @NordreSving for at du bidrar til å nyansere her

Endret av SagaP
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Ja, det er tafatt, det som skjer i det norske kongehuset. 

Helt tafatt! Som en svensk kongehusekspert (eller noe i den duren) sa i "Debatten" i går: "Kongen vår hadde ALDRI tillatt dette. Dette kunne aldri skjedd i Sverige". 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

Helt riktig. Jeg synes Marius mangler klasse og stil, og bidrar til å understreke levesettet hans, som skattebetalerne antakeligvis yter en skjerv til hver måned.

Min mening, og den står jeg ved. Tenker at det er også det Daily Mail ønsker å vise oss. Så kan de som ikke forstår det, bare fortsette å hisse seg opp, men jeg merker meg at noen tar poengene her

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
19 hours ago, SagaP said:

Nettopp. Nå stopper Hoffet kritiske stemmer for en stakket stund. Men stille blir det ikke før ML er strippet for tittelen og MBH er ute fra Skaugum, ferdig sonet og inn i egen leilighet, samt økonomisk på egne ben. 

Så må det gjøres noe med arbeidsoppgavene. 
Kongeparet har ikke vært på statsbesøk på mer enn fire år, oppdragene ute er få. Verken kongepar eller kronprinspar stilte på sist åpning av Festspillene og andre begivenheter som de pleier være til stede på.

Jeg tror at mange begynner å få nok av å betale i dyre dommer for et kongehus som går for under halv maskin. Dette på toppen av familiemedlemmer som sørger for dårlig PR

Her er du inne på kjernen av problemet- @SagaP. Bra skrevet!

Kongehuset har faktisk en jobb- de jobber for Norge og for offisielle interesser. De er omtrent som diplomater å regne (og derfor også diplomatpass). De skal besøke andre land, være vårt ansikt utad til andre statsoverhoder. De skal representere og snakke for Norge og norske interesser. De skal være et samlende og oppløftende midtpunkt i Norge.

Kongeparet gjorde dette til perfeksjon da Norge var innelåst under koronaen 17.mai og de kjørte rundt i åpen bil og hilste folket, siden folket ikke kunne komme til dem. Det var rørende og da var de gullegode.

https://www.nrk.no/video/kongefamilien-i-aapen-bil-gjennom-oslos-gater_bb260dc3-df3f-4ce8-ab95-f43c4bd30ba3

De får apanasje for jobben de har og med den jobben så følger det en del offisielle plikter og man forventes å være et forbilde.

Dersom de kongelige ikke lenger ønsker å være kongelige, eller det fremstår som at de kun ønsker fordelene ved å være en slags "semikongelig" som man får inntrykk av at MBH og ML ønsker, så blir jo begrepet kongelig utvasket og handler plutselig om at de skal berike seg selv, leve i sus og dus, ikke representere fordi de er "ikke offentlige personer", men de oppsøker offentligheten, tjener penger til seg selv på interessen som følger av det å være tilknyttet den kongelige familien.

Det oppleves som et svik mot folket, som tross alt har satt kongefamilien/kongehuset i denne opphøyde situasjonen fordi kongehuset har gått med på å representere det norske folk. Det oppleves som et moralsk kontraktsbrudd. 

Jeg håper kongen rydder opp litt ordentlig snart, og noe litt mer enn bare å fjerne MBH fra nettsiden til slottet. Det holder liksom ikke. Det fremstår jo som at det norske folk støtter en voldsmann og holder han til brystet. Og det gjør vi jo ikke. 

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet

VGs tidligere redaktør, Bernt Olufsen, har en kommentar i VG idag, der han trekker frem de samme sju presseetiske spørsmålene som Aftenposten stilte i helgen, og sier medieomtalen går ut over pressens etiske regelverk, og mener det hersker en presseetisk unntakstilstand.

"Personer som siktes for vold i nære relasjoner, stjeler scootere og fester i kokainrus, risikerer vanligvis ikke å bli identifisert i tusentalls medieoppslag" (...)

"For kronprinsesse Mette-Marits sønn er situasjonen en annen. Naturlig nok. Men selv her finnes det grenser for hva som ligger innenfor god presseskikk.

Rekken av journalistiske dilemmaer og problemstillinger er i ferd med å bli så lang at vi snart befinner oss i et månedslangt presseetisk seminar."

Meninger: Bernt Olufsen: – Det skal være mulig å reise seg etter en straffesak med massiv omtale i våre redaktørstyrte medier (vg.no)

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...