Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Pg det viste seg å være litt annerledes enn det først ble presentert.  Det viste seg å være offeret som ringte henne og ikke motsatt. Mette marit ringte ikke offeret hun sendte melding. 

Litt rart hun ikke kan snakke med offeret.  Men  skal snakke med folket om hva de syntes om dem

Jeg tenker at hovedfokus bør være en rettferdig rettsprosess, og når mor er Norges nest mest mektige kvinne, og vi ikke vet innholdet i samtalen, er det uklokt å ta den samtalen, da det kan oppleves manipulerende, uansett hennes intensjoner. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Marius hadde nok blitt den samme uansett hvem hun hadde giftet seg med.

Å skylde marius sin oppførsel  for at mora giftet seg med kronprins håkon.  Blir jo helt feil

Hun skrev brev til pressen fordi de forfulgte marius fra han var 18 til han var 20 døgnet rundt. Dette påvirket han i negativ retning.  Så helt riktig av henne å be om ro. Hun ba dem ikke om å ikke skrive om han. Han hadde da bla avbryte norges ferie pga medier  han på han hele veien, snik fotograferte privat reise og publiserte  helt uinteressant og ikke til samfunnest nytte å vite  noe om . Når pressen gjør sånt, er de på jobb. Når private gjør sånt er de stalkere. På den psykiske  påkjenningen stalker offer har er faktisk ganske  stor. 

Når hun giftet seg med håkon. Var marius 4 år. Diagnoser  er heller ikke tydelig  i den alderen. Og jeg tror ikke Mette Marit er noe bedre til å spå fremtiden bedre enn meg. Dvs 0

Når vi ser de andte to barna. Så tenner jeg at å kritisere  Mette marit og håkon sin barneoppdragelse  blir ganske  så feil. De virker da til å ha begge beina på bakken, til tross utagernde bror og privilegier de er vokst opp med.

Og du klarer fortsatt ikke å skille mellom at jeg forklarer at noe kan være en medvirkende årsak i en kompleks situasjon, kontra at jeg direkte skylder på noe... Neivel, da anser jeg denne diskusjonen mellom oss for over. Du går i sirkler. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Pilaff skrev (4 minutter siden):

460 000 000 var det de mottok da. Artikkelen er fra 2016. Man kan nok plusse på en god del, for overføringene øker hvert år.

Jepp. Litt forskjell på summen som ble presentert i det innlegget jeg siterte som kun var apanasjen, men som også var hektet på drift og vedlikehold. 

• Liker 2
Skrevet
Kønn skrev (Akkurat nå):

Rekkefølgen er litt viktig her vel? MM sendte sms, så ringte R. Ingen av oss vet hva som sto i sms og ingen av oss vet hva samtalen gikk ut på. Det vet de selv og sikkert advokatene. 

Ja det er den riktige rekkefølge iht slik der var. Rekkefølgen i media var ikke sånn med en gang. 

Dette  kom som en og en sak. Og ble unødvendig  feil.

Arilkel 1: MM fikk kritikk for å ha ringt offeret.  Kontaken var problematisk 

Artikkel 2: offeret ble fotografert  i bilen sammen  med marius

Arilkel 3: bistands advokat  sa at kontakten ikke var problematisk 

Arilkel 4: bistands advokaten bekrefter at MM hadde  sendt melding  og at det var offeret  som  ringte MM. 

Innimellom der var det mye annet om det. Men rekkefølgen vi først fikk ga et helt annet intrykk og at det var mer problematisk enn det faktisk var

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Og du klarer fortsatt ikke å skille mellom at jeg forklarer at noe kan være en medvirkende årsak i en kompleks situasjon, kontra at jeg direkte skylder på noe... Neivel, da anser jeg denne diskusjonen mellom oss for over. Du går i sirkler. 

Du går i sirkel selv. Og kjører  videre på at mm har feilen nå med bla at hun ikke burde ha giftet  seg med håkon pga marius. 

Jeg skjønner ikke logikken din i det. For det i seg selv fører  da ikke til diagnoser og rusmisbruk. 

Det man kan gå ut fra som er bekreftet av marius selv er at  han har flere diagnoser  og rusbruk han sliter med. Så det tolker jeg som  en grunn til at det er som det er. Men påpeker selv at det ikke er en unnskyldning 

Så da skjønner jeg ikke logikken med at hun ikke burde ha giftet seg med håkon når marius var 4år

Skrevet
Helene1982 skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at hovedfokus bør være en rettferdig rettsprosess, og når mor er Norges nest mest mektige kvinne, og vi ikke vet innholdet i samtalen, er det uklokt å ta den samtalen, da det kan oppleves manipulerende, uansett hennes intensjoner. 

Men det var ikke hun som ringte offeret.  Det var offeret som ringte selv

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (38 minutter siden):

Netopp.

Dette  er jo et enormt felt. 

Men personlighet evnt personlighets forstyrrelse og en eller flere diagnoser i tilegg  kan bli en bombe. Og vanskelig for omgivelsene å håndtere. Da skal man være ganske sterk psykisk å stå støtt i det

Påpeker at dette er et eksempel  og ikke påstand om Marius på noe vis.

Men noen kombinasjoner er mer uheldig enn andre. 

Det ble i Ms eget skriv oppgitt diagnoser og da er det vel naturlig at de nærmeste vet hvilke diagnoser. Ryggmargsrefleksen da er vel at du veileder, rådgiver, korrigerer osv slik at hverdagslivet skal fungere best mulig med disse diagnosene. Slik læres man til å tilrettelegge og leve akseptabelt selv om man har, ja faktisk de verste miksene av psykiske diagnoser. Dess yngre man er når diagnoser blir stilt, dess bedre kan man lære å leve godt med sine diagnoser. Men ved å skjule og bortforklare hvilke utfordringer som egentlig ligger til grunn for handlingsmåter eller at diagnoser blir unnskyldning for handlinger, dess verre vil håndteringen bli på sikt. Lover, regler, moral og fornuftig oppførsel skal vi alle følge og ikke gjemme oss bak diagnoser som unnskyldning for hva vi gjør. Det er vel strengt tatt kun de innenfor moderat og alvorlig psykisk utviklingshemning som kan fritas, da forståelsesnivået ligger intelligensmessig for lavt. Lettere psykisk utviklingshemning gir straffedom ved lovbrudd med med noe formildende domslengde grunnet diagnosen.

Som foresatt selv hadde jeg ikke akseptert at mitt avkom ikke viste anger for handlinger eller roet seg ned slik situasjonen står for M del per nå. I tillegg må jeg være ærlig, og jeg har ingen kroniske sykdommer, så hadde jeg selv vært så påvirket av situasjonen at jeg ikke hadde maktet å håndtere hverdagen min og jeg hadde ikke vært et smilende og positivt åsyn for omgivelsene mine i tredagers festivitas. Men her kommer nok noen forskjeller inn og påvirker - jeg har full jobb på siden, har ikke erfaring med utaggerende festing fra ungdommen og ung voksentid og ingen hadde vært tjent med å sett mitt søvnløse, bekymringsfullt åsyn - for jeg hadde vært så dritbekymret for ofrene, politiet, hva som kom av uttalelser osv.osv. Tankekjør og grubling - og avkommet selv om alderen hadde vært 35, så hadde jeg hentet vedkommende dersom hen viste seg som om ingenting hadde skjedd. Hadde jeg bommet på barneoppdragelse eller at barneoppdragelse var blitt glemt, ja så hadde avkommet fått gjennomgått en voksenopplæringsrunde - litt oppfriskning av hvordan man skal håndtere situasjoner mest mulig klokt.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (22 minutter siden):

Men det var ikke hun som ringte offeret.  Det var offeret som ringte selv

Jeg tror ikke hun hadde dårlige intensjoner, men hun burde ikke tatt den samtalen. For det første tror jeg det er en mulighet for at samtalen dokumentert, på samme måte som offeret tok opp samtalene med Marius der han truer med å brenne eiendelene hennes. For det andre vil alt moren hans sier, tolkes som manipulering eller en trussel om å ikke si noe. 

Endret av Helene1982
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Du går i sirkel selv. Og kjører  videre på at mm har feilen nå med bla at hun ikke burde ha giftet  seg med håkon pga marius. 

Jeg skjønner ikke logikken din i det. For det i seg selv fører  da ikke til diagnoser og rusmisbruk. 

Det man kan gå ut fra som er bekreftet av marius selv er at  han har flere diagnoser  og rusbruk han sliter med. Så det tolker jeg som  en grunn til at det er som det er. Men påpeker selv at det ikke er en unnskyldning 

Så da skjønner jeg ikke logikken med at hun ikke burde ha giftet seg med håkon når marius var 4år

Herregud menneske, jeg har aldri sagt at hun er feilen. Hvorfor legger du ord i munnen min? Det eneste jeg har prøvd på, er å forklare deg at et liv uten konsekvenser, resulterer i dårlig dømmekraft. Så har jeg i tillegg prøvd å forklare deg hvordan jeg kan påstå dette, ved å vise til eksempler på hvordan livet hans på mange måter har vært lettvint for ham, bl.a at MM giftet seg inn landets mest privilegerte familier. Jeg har aldri sagt at det er MM feil at han har tatt kokain og banket damer, men det er helt merkelig for meg at du ikke klarer å se sammenhengen i oppvekst og miljø, samt tilrettelegging og et liv uten store konsekvenser. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Eyr skrev (44 minutter siden):

Virker som du har fått en liteen hangup på tråden her. 

My thoughts exactly. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

Det ble i Ms eget skriv oppgitt diagnoser og da er det vel naturlig at de nærmeste vet hvilke diagnoser. Ryggmargsrefleksen da er vel at du veileder, rådgiver, korrigerer osv slik at hverdagslivet skal fungere best mulig med disse diagnosene. Slik læres man til å tilrettelegge og leve akseptabelt selv om man har, ja faktisk de verste miksene av psykiske diagnoser. Dess yngre man er når diagnoser blir stilt, dess bedre kan man lære å leve godt med sine diagnoser. Men ved å skjule og bortforklare hvilke utfordringer som egentlig ligger til grunn for handlingsmåter eller at diagnoser blir unnskyldning for handlinger, dess verre vil håndteringen bli på sikt. Lover, regler, moral og fornuftig oppførsel skal vi alle følge og ikke gjemme oss bak diagnoser som unnskyldning for hva vi gjør. Det er vel strengt tatt kun de innenfor moderat og alvorlig psykisk utviklingshemning som kan fritas, da forståelsesnivået ligger intelligensmessig for lavt. Lettere psykisk utviklingshemning gir straffedom ved lovbrudd med med noe formildende domslengde grunnet diagnosen.

Som foresatt selv hadde jeg ikke akseptert at mitt avkom ikke viste anger for handlinger eller roet seg ned slik situasjonen står for M del per nå. I tillegg må jeg være ærlig, og jeg har ingen kroniske sykdommer, så hadde jeg selv vært så påvirket av situasjonen at jeg ikke hadde maktet å håndtere hverdagen min og jeg hadde ikke vært et smilende og positivt åsyn for omgivelsene mine i tredagers festivitas. Men her kommer nok noen forskjeller inn og påvirker - jeg har full jobb på siden, har ikke erfaring med utaggerende festing fra ungdommen og ung voksentid og ingen hadde vært tjent med å sett mitt søvnløse, bekymringsfullt åsyn - for jeg hadde vært så dritbekymret for ofrene, politiet, hva som kom av uttalelser osv.osv. Tankekjør og grubling - og avkommet selv om alderen hadde vært 35, så hadde jeg hentet vedkommende dersom hen viste seg som om ingenting hadde skjedd. Hadde jeg bommet på barneoppdragelse eller at barneoppdragelse var blitt glemt, ja så hadde avkommet fått gjennomgått en voksenopplæringsrunde - litt oppfriskning av hvordan man skal håndtere situasjoner mest mulig klokt.

Problemet er vel at du ikke kan hente hjem en voksen som ikke vil. Det kalles kidnapping  om man tvinger dem. Nå er det kritkk på at han bor på skaugum.  Så å hente han hjem ville uansett vært feil.

Nå har jeg nevnt tidligere  at jeg har rusmisbruker i fanilien. Og når man lever  med slike utfordringer  over  tid. Så lærer man å leve vanllig samtidig  som man tar det tunge samtidig.  Man er jo ikke tjent med å gå i kjelleren selv for andres utagerende oppførsel.  Så det er  ganske enkelt og  faktisk  befriende å gjøre hyggelige ting når alt annet er tungt. 

Det er som en vitamin innsprøytning  og godt for sjela.

Alle reagerer ulikt. Og beste  råd for pårørende er faktisk   å leve så  normalt som mulig. 

Så jeg syntes det er veldig fint å se at hun klarer å hygge seg nå.  Da vet jeg at hun har kontroll på seg selv iallefall. 

Så om man klarer  å hygge seg. Betyr ikke det at man Ikke bryr seg. 

Man må fortsatt på jobb,  trene, handle, besøke en venn eller famile etc. Verden stopper ikke opp pga  problemer 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (17 minutter siden):

Det er det ingen som vet. Men det vi vet er at hun giftet seg med norges kronprins - inn  norges mest profilerte familie og tok med seg en liten gutt. 

Det har aldri vært gjort hverken før eller etter så det var helt klart en risikosport - og mange sa den gang at det ikke var særlig lurt og virket ikke gjennomtenkt i det hele tatt. 

Skrevet
Krokenguri skrev (30 minutter siden):

Marius hadde nok blitt den samme uansett hvem hun hadde giftet seg med.

Å skylde marius sin oppførsel  for at mora giftet seg med kronprins håkon.  Blir jo helt feil

Hun skrev brev til pressen fordi de forfulgte marius fra han var 18 til han var 20 døgnet rundt. Dette påvirket han i negativ retning.  Så helt riktig av henne å be om ro. Hun ba dem ikke om å ikke skrive om han. Han hadde da bla avbryte norges ferie pga medier  han på han hele veien, snik fotograferte privat reise og publiserte  helt uinteressant og ikke til samfunnest nytte å vite  noe om . Når pressen gjør sånt, er de på jobb. Når private gjør sånt er de stalkere. På den psykiske  påkjenningen stalker offer har er faktisk ganske  stor. 

Når hun giftet seg med håkon. Var marius 4 år. Diagnoser  er heller ikke tydelig  i den alderen. Og jeg tror ikke Mette Marit er noe bedre til å spå fremtiden bedre enn meg. Dvs 0

Når vi ser de andte to barna. Så tenner jeg at å kritisere  Mette marit og håkon sin barneoppdragelse  blir ganske  så feil. De virker da til å ha begge beina på bakken, til tross utagernde bror og privilegier de er vokst opp med.

Så er det dette med at pressen ikke skriver alt de vet - det skjermes og legges lokk på betydelige mengder med rykter og situasjoner, slik det har blitt gjort med M i mange år - helt inntil pressen ikke kunne unngå å skrive noe.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Herregud menneske, jeg har aldri sagt at hun er feilen. Hvorfor legger du ord i munnen min? Det eneste jeg har prøvd på, er å forklare deg at et liv uten konsekvenser, resulterer i dårlig dømmekraft. Så har jeg i tillegg prøvd å forklare deg hvordan jeg kan påstå dette, ved å vise til eksempler på hvordan livet hans på mange måter har vært lettvint for ham, bl.a at MM giftet seg inn landets mest privilegerte familier. Jeg har aldri sagt at det er MM feil at han har tatt kokain og banket damer, men det er helt merkelig for meg at du ikke klarer å se sammenhengen i oppvekst og miljø, samt tilrettelegging og et liv uten store konsekvenser. 

Hvis man ser på skattelistene og inntekt/formue for Marius, kan man se at på tross av at hans foreldre har mye penger, er det indikasjoner på at de har prøvd. Han prøvde å selge kofferter på Finn - omtrent på samme tid som hans rusmisbruk ble oppdaget, og formuen hans er ikke i samsvar med livsstilen hans. Men det er ingen tvil om at hans livsstil og rusbruk har blitt forsørget av skattebetalerne. Og om han ikke hadde vært psykisk og fysisk voldelig, hadde vi ikke brydd oss. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Hvis man ser på skattelistene og inntekt/formue for Marius, kan man se at på tross av at hans foreldre har mye penger, er det indikasjoner på at de har prøvd. Han prøvde å selge kofferter på Finn - omtrent på samme tid som hans rusmisbruk ble oppdaget, og formuen hans er ikke i samsvar med livsstilen hans. Men det er ingen tvil om at hans livsstil og rusbruk har blitt forsørget av skattebetalerne. Og om han ikke hadde vært psykisk og fysisk voldelig, hadde vi ikke brydd oss. 

Nei, ikke sant. Jeg tenker jo at alle vil det beste for barna sine - også MM. Men noen ganger glemmer man at man ikke bør gjøre dem bjørnetjenester.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Nå har jeg nevnt tidligere  at jeg har rusmisbruker i fanilien.

Ja, du har nevnt dette veldig mange ganger i tråden nå, og skrevet mye om dine personlige erfaringer rundt temaet. All respekt for deg og innsatsen du gjør for å hjelpe andre, men jeg tenker at du egentlig burde tatt all informasjonen og diskusjonen om dette i en annen/egen tråd? 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Kønn skrev (1 time siden):

Rekkefølgen er litt viktig her vel? MM sendte sms, så ringte R. Ingen av oss vet hva som sto i sms og ingen av oss vet hva samtalen gikk ut på. Det vet de selv og sikkert advokatene. 

nei, vi vet ikke. Men det er vesentlig mer sannsynlig at det var omsorg, enn "ring meg så vi kan snekre sammen en historie til politiet"

Endret av MissLucy
grammatikk
  • Liker 3
Gjest lavmålet
Skrevet
Krokenguri skrev (3 timer siden):

Så hva tenker du man skal gjøre da?

For eksempel å la være at den rusmisbrukende sønnen bor gratis på egen tomt, med tilgang til dyre biler og andre luksusartikler. 

Det er åpenbart at Marius ikke har egen legitim inntekt tilsvarende forbruket. Ett sted kommer jo pengene fra. 

Skrevet (endret)
Kvinnenavn skrev (6 timer siden):

Hvem er damen på bildet? Er det «kjæresten»/ ekskjæresten, som han nylig var sammen med, eller er det en ny? Spennende at han omtaler voldsofferet som kjæresten sin i media, for så å være på sjekkern i Italia to uker senere. 

Marius viser seg å ha lite anstendighet og mye arroganse. 
Helt utrolig at MM aksepterer denne oppførselen. 

Må også bare få sagt at det er helt spinnvilt at de smiler og vinker til kameraene på bryllupsfest, uten å ta til ordet offentlig om hans oppførsel og deres standpunkt til den. Spesielt MM, som er hans mor. 

Eyr skrev (6 timer siden):

Gått videre fra forrige kjæreste allerede. Sikkert hyggelig for henne å se.

Herlighet , det kan da bare være en dame han snakker med , uten at han er på sjekkern. 

Endret av Orly
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (7 timer siden):

IMG_6924.jpeg.ab78a21dc8c9b9ed4d26a9d9ec2c4440.jpeg

Litt usikkert hvorfor du siterte meg med dette.

Kongen, dronningen og kronprinsen har en personlig formue på over 500 miljoner. 

Ja, så betaler dem ikke skatt på formue eller inntekter. 

Ja, så får dem mye penger til å drifte sine private eiendommer, og til å bruke til hva dem vil. 

Så har dem et betydelig hjelpekorps betalt som bidrar. 

Så dem er rike, med usedvanlig lav økonomisk risiko. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...