Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Felis skrev (1 time siden):

Marius gjorde dette til allemannseie da han publiserte en offentlig unnskyldning hvor han hevdet at han skulle ta ansvar. Mange trodde på denne unnskyldningen, inkludert deg, om jeg ikke husker feil. Nå beviser han på alle måter at det bare var tomme ord. Og det har mediene rett til å publisere. Han åpnet den døra selv, her kommer konsekvensen.

Jeg tror at det er flere brukere her som rett og slett ikke klarer å ta innover seg at Lille Marius har lurt dem med sin såkalt "ektefølte" unnskyldning. Derfor prøver de å bortforklare oppførselen hans nå.

Må være flaut å være så dum at man tror på alt en rabiat voldsmann med nesa full av kokain sier. Så jeg kan jo egentlig forstå at de er i fornektelse om Lille Marius :] 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (2 minutter siden):

Hva tenker du om ofrene hans? Fortjener de omtanke og medfølelse? 

Har du tenkt  på at ofrene hans kanskje  ikke har det så godt med å se gjerningsmannen sin så mye i media og some også. 

Så å roe ned bittelitt  på marius saker, hjelper vel også de masse vil jeg tro

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Krokenguri said:

Enig. Og konsekvener for Marius pga hvem han er vil få mye større konsekvenser enn andre. Så skjønner  jo også at man da kanskje blir ekstra på vakt og evnt beskytter mer.  Tror ikke det er noen andre  voldsmenn som har fått samme oppmerksomhet som Marius nå får. ABB isåfall. Men han var jo drapsmann. Men dekningen er vel ikke helt ulik i omfang.

Så langt har ikke Marius fått særlig konsekvenser for det han har gjort. 

• Han har ikke fått indratt førerkortet.
  • Han fortsetter å bo tilnærmet gratis på et av Norge beste gods med gratis vask, vedlikehold og tjenere.
  • Han drar på ferie midt i en trippel-volds etterforskning.
  • Han har valgt advokat selv (med hvilke midler)
  • Han kjører en million-bil.
  • Han har en mor som ringer hans voldsoffer og med vilje eller ikke påvirker offeret.
  • Han velger tydeligvis selv når han skal bli kalt inn til avhør fordi advokaten hans kan late som han ikke har tid.

Ja, han har en dagbladet journalist som har spurt han noen spørsmål i Italia. Det kunne han unngått om han hadde holdt litt lav profil og ikke festet i Italia mens ofrene hans sitter hjemme og venter på fortgang.

En vanlig borger, spesielt i Oslo-Øst, ville blitt kroppsvisitert, tatt urinprøver på, blitt fratatt førerkortet og antageligvis avhørt innen en uke. De hadde ikke ventet på gangster-advokaten hans fordi han ikke hadde hatt råd til å ansette en gangster-advokat.

Endret av Anonio
  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest eller ikke fest, å se ham på bar med en ung kvinne - da kan jeg ikke la være å tenke at han utviser dømmekraft og berettigelse ala det Trond Giske gjorde når han stod midt i BAR Vulkan-bråket i 2019.

Det er noe med menn i eller nær maktposisjoner ... 😱

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Purple Basil said:

Jeg tror at det er flere brukere her som rett og slett ikke klarer å ta innover seg at Lille Marius har lurt dem med sin såkalt "ektefølte" unnskyldning. Derfor prøver de å bortforklare oppførselen hans nå.

Må være flaut å være så dum at man tror på alt en rabiat voldsmann med nesa full av kokain sier. Så jeg kan jo egentlig forstå at de er i fornektelse om Lille Marius :] 

Den såkalte unnskyldningen raknet vel allerede dagen etter, og om noen fortsatt tror på den vil det vel bli tydelig at det var et elendig forsøk på å parkere rykter. Det var jo den som satt i gang andre saker.

Lurer på hvor lenge man kan følge MBH like tett som dette? Til endelig siktelse er klar? Til saken er ferdig? Og når er den ferdig - når han evt får straff eller når han har sonet den?

Edit: Uten nærmere kontekst kan det leses som om jeg ikke synes han skal følges med på, det stemmer ikke. Det er mer retoriske spørsmål ift hvor lenge en slik type sak er høyaktuell/øverst på alle nettsider, vs at den ebber ut i bakgrunnen.

Endret av JustAsking
presisering
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonio said:
  • Han fortsetter å bo tilnærmet gratis på et av Norge beste gods med gratis vask, vedlikehold og tjenere.

Nå har Nettavisen skrevet en sak på akkurat dette:

https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-vil-ikke-fortelle-om-marius-borg-hoibys-leiebetingelser/s/5-95-1986117

Det har vært usikkerhet rundt akkurat hvor han bor, der står det at det er en "enebolig på 164 kvadratmeter over tre plan".

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, lurker said:

Fest eller ikke fest, å se ham på bar med en ung kvinne - da kan jeg ikke la være å tenke at han utviser dømmekraft og berettigelse ala det Trond Giske gjorde når han stod midt i BAR Vulkan-bråket i 2019.

Det er noe med menn i eller nær maktposisjoner ... 😱

Det er noe med menn, ja. De trenger ikke være i maktposisjoner, for mange av dem holder det at de opplever at de har en makt over kvinner, er sterkere fysisk. Det skal mer til enn en liten runde metoo for å endre på de samfunnsstrukturene.

For øvrig enig i at det er akkurat slike sleske vibber denne saken gir, hvis du ser på kroppsspråket hans så har han hånden stadig ved ryggen hennes som for å lede henne rundt. Ansett for å være litt gentleman-ly eller smooth, enten med positivt eller negativt fortegn alt etter som man ser det. Med det vi vet om hans historikk fremstår det sleazy.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, lurker said:

Nå har Nettavisen skrevet en sak på akkurat dette:

https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-vil-ikke-fortelle-om-marius-borg-hoibys-leiebetingelser/s/5-95-1986117

Det har vært usikkerhet rundt akkurat hvor han bor, der står det at det er en "enebolig på 164 kvadratmeter over tre plan".

Bor omtrent som en gjennomsnittlig ung person i dag da, i dagens boligmarked...(!)

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (13 minutter siden):

Den såkalte unnskyldningen raknet vel allerede dagen etter, og om noen fortsatt tror på den vil det vel bli tydelig at det var et elendig forsøk på å parkere rykter. Det var jo den som satt i gang andre saker.

Lurer på hvor lenge man kan følge MBH like tett som dette? Til endelig siktelse er klar? Til saken er ferdig? Og når er den ferdig - når han evt får straff eller når han har sonet den?

Edit: Uten nærmere kontekst kan det leses som om jeg ikke synes han skal følges med på, det stemmer ikke. Det er mer retoriske spørsmål ift hvor lenge en slik type sak er høyaktuell/øverst på alle nettsider, vs at den eber ut i bakgrunnen.

Godt spørsmål egentlig! Jeg tenker det er bra at alt tullet hans eksponeres akkurat nå fordi det finnes folk som forsvarer ham, eller som oppriktig tror at Lille Marius er uskyldig.

Jeg tenker også på det at MBHs handlinger er blitt dysset ned i mange mange år, og det er på tide at mediene slutter å beskytte denne personen. Jo mer som skrives, dess vanskeligere blir det for kongehuset/kongefamilien å dekke over den fæle oppførselen til MBH. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Purple Basil said:

Godt spørsmål egentlig! Jeg tenker det er bra at alt tullet hans eksponeres akkurat nå fordi det finnes folk som forsvarer ham, eller som oppriktig tror at Lille Marius er uskyldig.

Jeg tenker også på det at MBHs handlinger er blitt dysset ned i mange mange år, og det er på tide at mediene slutter å beskytte denne personen. Jo mer som skrives, dess vanskeligere blir det for kongehuset/kongefamilien å dekke over den fæle oppførselen til MBH. 

Det er sant. Det må være flust av folk i kretsen rundt og av journalister som har bevitnet dette i år og kanskje tiår, som nå endelig får momentum og åpning for å si noe. Det er ikke bare sladring, det er noen helt legitime spørsmål rundt signaleffekter, etikk og moral.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å tie er å samtykke. Jeg tenker MM og HM bør smake litt på den. Og spesielt Exit-vennene til Marius.

Endret av Anonio
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste vil ønske å tro det beste om andre mennesker. Man tror på forklaringer som blir mer og mer usannsynlig, helt til man forstår at det ikke bare er rusmisbrukeren som lyver, men at man faktisk lyver til seg selv. Det kan ta pårørende mange år i «karusellen» før en kommer dit. Man er ikke dum selvom man lar seg lure av tomme løfter. Rusmisbrukere er verdensmestere i å manipulere, lyve og «gaslighte». 
Hvis man vil lære mer om disse mekanismene, eller ønsker støtte som pårørende til en rusmisbruker, finnes det mange organisasjoner man kan ta kontakt med, blant annet Blå Kors eller Al-Anon. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (2 minutter siden):

De aller fleste vil ønske å tro det beste om andre mennesker. Man tror på forklaringer som blir mer og mer usannsynlig, helt til man forstår at det ikke bare er rusmisbrukeren som lyver, men at man faktisk lyver til seg selv. Det kan ta pårørende mange år i «karusellen» før en kommer dit. Man er ikke dum selvom man lar seg lure av tomme løfter. Rusmisbrukere er verdensmestere i å manipulere, lyve og «gaslighte». 
Hvis man vil lære mer om disse mekanismene, eller ønsker støtte som pårørende til en rusmisbruker, finnes det mange organisasjoner man kan ta kontakt med, blant annet Blå Kors eller Al-Anon. 

Jeg snakket ikke om pårørende her. Men om folk utenfor familien som til tross for alle beviser, velger å tro MBH. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Purple Basil skrev (2 minutter siden):

Jeg snakket ikke om pårørende her. Men om folk utenfor familien som til tross for alle beviser, velger å tro MBH. 

Både familie, venner, kollegaer, folk i hjelpeapparatet etc. kan la seg forføre av «det skal aldri skje igjen», «det var en engangshendelse», «jeg skal skjerpe meg», «denne gangen blir det annerledes» osv. Det beste man kan gjøre er å oppsøke informasjon og lære det man kan om temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (Akkurat nå):

Både familie, venner, kollegaer, folk i hjelpeapparatet etc. kan la seg forføre av «det skal aldri skje igjen», «det var en engangshendelse», «jeg skal skjerpe meg», «denne gangen blir det annerledes» osv. Det beste man kan gjøre er å oppsøke informasjon og lære det man kan om temaet. 

Jeg tror nok gruppen jeg siktet til gikk deg hus forbi. Helt i orden det :) Jeg snakket ikke om familie eller venner, eller behandlere av MBH for den saks skyld. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dolce skrev (1 time siden):

Må arrestere deg litt her. Joda, Pisa er ikke stor. Og oppleves nok litt kjedelig for vanlige turister etter at de har gjort den obligatoriske turen til det skjeve tårn. Men Pisa er også en universitetsby. Byen domineres kraftig av at det er veldig mange unge mennesker som bor og fester i den nokså lille byen. Det betyr blant annet at byen på kvelds- og nattestid er en partyby for unge. Og det flyter ikke bare av alkohol, for å si det sånn. 

En destinasjon midt i blinken for han med andre ord. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nor skrev (På 24.8.2024 den 19.02):

Så trist at så mange nærmest sitter og fryder seg over tastaturene sine, og vil legge ned kongehuset fordi Mette Marits sin sønn er narkoman og voldelig. Mange av dere vil selv oppleve å  sitte med samme fortvilelse, sinne og kjærlighet til en i deres egen familie i fremtiden, fordi de er kommet i psykiatriens eller i rusens makt. Det kan være barn, søsken eller barnebarn. Alle skjønner at dette ikke var noe Kongen eller Marius sin familie ønsker. Jeg håper alle offer får den hjelp og oppfølging de trenger i denne  saken. La Mette Marit få være mamma, og la henne få vise støtte til de sønnen hennes har vært voldelig mot. Alle mammaer kan tanke seg hvordan hun har det.  Marius fortjener straff slik alle voldelige skal ha. Faren til Marius er et elendig forbilde, men Marius er voksen og kan ta egne valg uten åskylde på noe eller noen. Men kongehuset og hans helt sikkert veldig fortvilte mamma, fortjener ikke denne hetsen. 

Absolutt. Forskjellen her er at vi finansierer det hele. Samfunnet er både *enablers* og publikum. 

Monarkiet er både en telenovela og en voldsomt dyr strømmeapp. De involverte har all luksus i verden, men de står samtidig på en scene enten de vil eller ei, hvor de ikke får si sin egen personlige mening. 

Er det rart de TRASSER? Der er et slags opprør, mot helt ekstreme levekår, mtp press, forventing og eksponering. 

Derfor kan ikke deres familiesituasjon sees separat fra deres funksjon. 

Monarkiet må strammes inn, dette gagner ingen. 

Endret av klarinetta
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...