Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Dette er bare villere enn villest. Man tror det nesten ikke selv om man ser det … Det er liksom ingen grenser, det  blir verre for hver dag … Det sto et sted her som en unnskyldning at folk kan sitte i varetekt i lang tid uten å ville forklare seg. Men da er de i varetekt og kan ikke leve helt som normalt i frihet som jo Marius gjør. Og kan trekke ut avhør og tar det når det passer. Det tok vel over tre uker før det passet … Og nå på ferie/bryllup med kompiser som alle er på bryllupslista til Spetalen. Mens ofrene ønsker å bli ferdig med saken etter alle disse ukene ….

Nå er jeg sletts ingen jurist men synes dette virker så utrolig rart at den siktede kan gjøre akkurat som han vil?

Endret av Justlooking
  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Purple Basil skrev (20 minutter siden):

Advokaten hans mener også at slag, kvelning, rasering av leilighet, drapstrusler, trusler om ildspåsettelse osv er mildeste form for vold. Så det advokaten hans sier skal man ikke ta for seriøst 😅

Han ville jo ødelagt ethvert bryllup i den situasjonen han er i nå, og det tror jeg ikke han har lyst til. Så her tror jeg faktisk advokaten har rett. Men i den helsetilstanden han er i med pskykisk sykdom og rusproblemer og med den heksejakten han har opplevd de siste ukene, som ganske sannsynlig er med på å forverre helsetilstanden hans, vet jeg ikke hvor lurt det er at han drar ned dit alene…

• Liker 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (9 timer siden):

Hvorfor må dere klistre slike nedlatende merkelapper på argumentasjon dere ikke er enig i?

Hvorfor kan dere ikke bare slå fast at vi er uenige om et spørsmål som ikke har en fasit, i stedet for å kalle mine argumenter for "bortforklaringer"?

Jeg føler ikke at jeg "bortforklarer". Jeg føler at jeg gjør rede for hvorfor jeg mener det jeg mener. Det er lov å være uenig.

Og alt dette maset om at noen kverulerer?

Det går ikke an å kverulere alene. Hvis noen kverulerer, så er det alltid minst to som er med.

Det at du ikke er enig, gjør ikke den andre til kverulant.

Hvis det er snakk om rene fakta, og en har rett og en har feil, og den som har feil ikke vil gi seg - ja, det er kverulering.

Men nå diskuterte vi et spørsmål som ikke har en fasit, så hvis du mener jeg kverulerer, vel, da kverulerer du like mye selv.

Fordi akkurat dette spørsmålet har en slags fasit. Om order «privilegie» betyr noe, så er det det Marius og kongefamilien har det betyr. Og det benekter du og mener det er subjektivt. Det betyr at du putter annet innhold i ordene enn allmenn oppfatning. Hvorfor gjør du det? Hvorfor forholder du deg ikke til fakta om at få - om noen - andre har kunnet ha så mange hoder og muligheter som MBH uten at det kreves noe? 

Jeg har også spurt deg før hvor du mener kongehuset generer inntekter for Norge, noe du sa eksplisitt, men det ville du ikke svare på. 

Det forringet diskusjonen og drar den ned på et veldig barnlig nivå. 

Endret av O Rakel
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Gjest lavmålet
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (9 timer siden):

nå snakket vi spesifikt om det at han bor i en utleiebolig på Skaugum. Det var det jeg mente ikke var uhørt mer privilegert enn alle andre unge voksne som får hjelp til bolig.

Det du trekker frem om jobbmulighetene er jeg helt enig i.

Hvilket luksusliv han forøvrig lever eller ikke lever føler jeg ikke vi vet så mye om. Jeg registrerer at reising nevnes, men det er jo ganske vanlig at folk reiser mye idag. Det kan godt være at han velter seg i overveldende luksus for alt det jeg vet, men jeg opplever ikke at det er dokumentert. Det er bare det jeg sier.

Nei, det var ikke dette "vi" (les: man) snakket spesifikt om.

Mulig det var dette med bolig konkret du tenkte på når du mente han var nærmest representativ for øvre middelklasse, men du svarte på innlegg som dreide seg om livssituasjon/privilegier generelt.

Endret av lavmålet
Skrivefeil
Skrevet (endret)
Cerx skrev (På 28.8.2024 den 23.41):

Marius er vokst opp til å bli en drittsekk og en voldsmann. Nå er han selvfølgelig på vei til Italia i bryllup for å feste, noe annet er naivt å tro. At han drar dit nå sier mye om han, men det sier også mye om forholdet hans til familien, som ikke kan være særlig sterkt. Hadde han brydd seg om familien og kongehuset hadde han blitt hjemme. Haakon og Mette Marit har null kontroll på stesønnen og sønnen lenger, han nærmer seg 30 og gjør hva han vil. Synes blikket til Haakon i Stavanger sa mye, der var det mye smerte. At monarkiet skal være i fare pga. dette og at dette har skjedd på grunn av at de kongelige med blått blod har tatt inn «noen fra folket» i familien er tullete. Dette kunne like godt ha gått bra, tilfeldigheter og gener spiller en stor rolle her. At Märtha driter i alt som er av regelverk rundt prinsessetittelen er etter mitt syn mye verre, hun har arverett til tronen og det er helt uhørt at hun skal bryte reglene som kongen har satt. 

Enig i mye av dette. Men du glemmer en ting; HM kan kaste MBH ut av boligen hvis han vil. Eller sette noen krav. Muligens tin protester fra MM, men han kan. 

ML ble diskriminert fordi hun var kvinne og fikk en årlig spanasje som knapt dekker en måneds forbruk for MBH. Jeg tror hun er en rebell og det hele er et fuck you til monarkiet. Det som irriterer meg med henne er at hun ikke skjønner at DV er en skeiv lykkejeger og at hun mener nordmenn er rasistiske fordi han møter lrirkkk, uten å ta innover seg hva kritikken gjelder (kvakksalveri). 

Endret av O Rakel
  • Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
O Rakel skrev (3 minutter siden):

Fordi akkurat dette spørsmålet har en slags fasit. Om order «provilegie» betyr noe, så er det det Marius og kongefamilien har det betyr. Og det nekter du og mener det er subjektivt. Det betyr at du putter annet innhold i ordene enn allmenn oppfatning. Hvorfor gjør du det? Hvorfor forholder du deg ikke til fakta om at få om noen andre har kunnet ha så mange hoder og muligheter uten at det kreves noe? 

Jeg har også spurt deg før hvor du mener kongehuset generer inntekter for Norge, noe du sa eksplisitt, men det ville du ikke svare på. 

Det forringet diskusjonen og drar den ned på et veldig barnlig nivå. 

nei, det med inntektene skrev jeg et par lengre innlegg om, som ble slettet, så jeg tar til etterretning at moderator vurderte det temaet som avsporing.  Jeg gidder ikke ta den debatten på ny når jeg vet at den blir slettet. 

Jeg har ikke sagt at privilegier er subjektivt. Jeg har sagt at det kan ikke settes opp et svar med to streker under for hvor grensen går i forhold til hva som er mer eller mindre privilegert, og at jeg uansett ikke vet hva slags livsstil han har så det er  umulig å svare på. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
Fjollefyr skrev (1 time siden):

Avrusning er ikke det samme som rusbehandling. Avrusning er å bli fysisk rusfri. Nedtrapping under medisinsk tilsyn. F.eks  beroligende midler. Å stoppe med f.eks alkohol, totalt avhold, kan være farlig. Man trenger da tilsyn og ofte medisinsk hjelp. Kokain roter med mye i kroppen, og avrusning kan være hjelp til å takle både fysisk og psykisk uhelse. Slikt kan fint ta 2-3 uker, men gjerne kortere og. 

Men å bli rusfri og ha et rusfritt liv er absolutt ikke gjort på noen uker.

Det vanligste er å ha opphold i avrusning før man starter rusbehandling. 

Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Tenker du at han kan ha vært på avrusing i tiden mellom 6. august og avhøret som var i går? det har jo vært mye snakk om hvorfor det tok så lang tid på å bli avhørt, så var bare litt interessert i om avrusing i den perioden høres plausibelt ut? eller er det kanskje lange ventelister?

Vet ikke om du har fått svar, men svarer likevel. Jeg kan bare spekulere om han har vært på avrusning. Men fra 6 august til 28 august et det fullt mulig tidsmessig å ha vært innom en avrusning. En uke halvannen på kokain høres ut som en mulighet ihvertfall. 

Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Det vanligste er å ha opphold i avrusning før man starter rusbehandling. 

Ja. Det vet jeg. 

Skrevet
lavmålet skrev (13 minutter siden):

Nei, det var ikke dette "vi" (les: man) snakket spesifikt om.

Mulig det var dette med bolig konkret du tenkte på når du mente han var nærmest representativ for øvre middelklasse, men du svarte på innlegg som dreide seg om livssituasjon/privilegier generelt.

nei, det stemmer ikke. Det var en diskusjon som begynte med om han bodde "hjemme" eller i eget hus på Skaugum. Så var det en som svarte på det med huset, og begynte å snakke om privilegier i litt bredere forstand.

Skrevet
Fjollefyr skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om du har fått svar, men svarer likevel. Jeg kan bare spekulere om han har vært på avrusning. Men fra 6 august til 28 august et det fullt mulig tidsmessig å ha vært innom en avrusning. En uke halvannen på kokain høres ut som en mulighet ihvertfall. 

akkurat. Takk for info. Er det ikke ventelisteproblematikk? 

Skrevet
Grüner skrev (32 minutter siden):

Han ville jo ødelagt ethvert bryllup i den situasjonen han er i nå, og det tror jeg ikke han har lyst til. Så her tror jeg faktisk advokaten har rett. Men i den helsetilstanden han er i med pskykisk sykdom og rusproblemer og med den heksejakten han har opplevd de siste ukene, som ganske sannsynlig er med på å forverre helsetilstanden hans, vet jeg ikke hvor lurt det er at han drar ned dit alene…

Han har ikke dratt alene. Han dro med kompiser. Partygutta.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Malmfrid
Skrevet
Fjollefyr skrev (19 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han skulle ha vært i avrusning nå - da må han i såfall inn til avrusning igjen før han skal i behandling. Hvis planen er å satse på å bli kvitt en avhengighet.

Skrevet

Jeg syntes  tråden her begynner å bli mer sjokjerende enn det Marius har gjort. Og da undergraver jeg ikke hans handlinger. Men mener det sier mer om tempen og utalelser spm er gitt. Hvor ille de er

Som en påpeker her.  Som jobber med rus. Rusavvenning og rus rehabilitering er to forskjellige ting.  Rusavvenning kan ta ca 10 dager. 

Når man har tunge tider. Så er det å være med gode venner det beste  man gjør. 

Nå aner jeg virkelig ikke om han skal i bryllupet til sin bestevenn  som jeg så et media skrev. Personlig vet jeg ingenting om vennskapet.  Men er han bedt i bryllupet  regner jeg med at de er gode venner. Og da er det kanskje  greit han er der. Uansett  når familien er i et annet bryllup. I tillegg  opplever han jo mer  medieoppmerksomhet enn en draps mann.

Så for meg er det at værste sirkuset, i komentar felt. Å dra til  italia nå er ingen kriminell handling. Så hvorfor dette ramaskriket?

Dette begynner å bli dumt. Nora har bedt om en  rettferdig sak og ikke heksejakt. Og advokaten har vel senest i dag ytret at dette enorme presset mot marius er svært belastene også for henne. Så kanskje noen her bør ta det bittelitt innover seg selv og roe bare bittelitt ned. Og respetere ofrenes ønsker, så de ikke blir mer traumarisert enn de er. 

Hvorvidt  han er her eller der. Sover ikke sover, spiser og hva han spiser  er da ting de selv vurderer er best selv. 

Finnes det ikke en bitteliten grense, for hva man tenker man ikke trenger å vinkle negativt eller feil. Eller finnes det ikke en bitteliten grense, for hva man tenker man ikke  skal legge seg oppi? 

Når jeg  leser i tråden her at noen også noen ytrer seg om at de som skal gifte seg,  støtter vold mot kvinner om de slipper  han inn i bryllupet.  Å si sånt er akkurat hva psykisk vold går ut på. 

Å hamre  løs på en person som det gjøres i tråden her, vri og vrenge på alt  så det passer i et negativt lys. Er også direkte mobbing og psykisk vold. Så da er dere neimen ikke noe bedre enn Marius. 

Enkelte slenger ut meniinger,  og ting de tror uten å gidde å sjekke fakta før man hamrer løs på tastaturet. 

Venner som er der i tunge tider er også de som kan hjelpe han på veien. Så det er faktisk noe å være glade for, ikke noe å  hetse for. 

Kjenner jeg  begynner å bli  bittelitt forbanna på retningen heksejakten tar. Den tar jo helt fulstendig av.  Og syntes ikke dere som holder på sånn, er noe bedre enn Marius. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Kjenner jeg  begynner å bli  bittelitt forbanna på retningen heksejakten tar. Den tar jo helt fulstendig av.  Og syntes ikke dere som holder på sånn, er noe bedre enn Marius. 

Det sier kanskje mer om deg enn om oss. 

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg trodde ikke personer som var siktet og under etterforskning fikk lov til å forlate landet? 

Er det egne regler for Marius?

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eyr skrev (Akkurat nå):

Det sier kanskje mer om deg enn om oss. 

Følte du deg truffet?

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Jeg syntes  tråden her begynner å bli mer sjokjerende enn det Marius har gjort. Og da undergraver jeg ikke hans handlinger. Men mener det sier mer om tempen og utalelser spm er gitt. Hvor ille de er

Som en påpeker her.  Som jobber med rus. Rusavvenning og rus rehabilitering er to forskjellige ting.  Rusavvenning kan ta ca 10 dager. 

Nå aner jeg virkelig ikke om han skal i bryllupet til sin bestevenn  som jeg så et media skrev. Personlig vet jeg ingenting om vennskapet.  Men er han bedt i bryllupet  regner jeg med at de er gode venner. Og da er det kanskje  greit han er der. Uansett  når familien er i et annet bryllup. I tillegg  opplever han jo mer  medieoppmerksomhet enn en draps mann.

Så for meg er det at værste sirkuset, i komentar felt. Å dra til  italia nå er ingen kriminell handling. Så hvorfor dette ramaskriket?

Dette begynner å bli dumt. Nora har bedt om en  rettferdig sak og ikke heksejakt. Og advokaten har vel senest i dag ytret at dette enorme presset mot marius er svært belastene også for henne. Så kanskje noen her bør ta det bittelitt innover seg selv og roe bare bittelitt ned. Og respetere ofrenes ønsker, så de ikke blir mer traumarisert enn de er. 

Hvorvidt  han er her eller der. Sover ikke sover, spiser og hva han spiser  er da ting de selv vurderer er best selv. 

Finnes det ikke en bitteliten grense, for hva man tenker man ikke trenger å vinkle negativt eller feil. Eller finnes det ikke en bitteliten grense, for hva man tenker man ikke  skal legge seg oppi? 

Når jeg  leser i tråden her at noen også noen ytrer seg om at de som skal gifte seg,  støtter vold mot kvinner om de slipper  han inn i bryllupet.  Å si sånt er akkurat hva psykisk vold går ut på. 

Å hamre  løs på en person som det gjøres i tråden her, vri og vrenge på alt  så det passer i et negativt lys. Er også direkte mobbing og psykisk vold. Så da er dere neimen ikke noe bedre enn Marius. 

Enkelte slenger ut meniinger,  og ting de tror uten å gidde å sjekke fakta før man hamrer løs på tastaturet. 

Venner som er der i tunge tider er også de som kan hjelpe han på veien. Så det er faktisk noe å være glade for, ikke noe å  hetse for. 

Orker ikke. Du skjønner ingenting. Virkelig. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Men de gode vennene som skal "hjelpe han tilbake på veien", har jo også vært klar over at han har vært "konebanker", tror du ikke?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...