Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Krokenguri said:

Ja du får lese uttalelsen hennes som ligger som åpent brev på de kongelige sider. Hun har ikke bedt de heller om å ikke om å skrive om han. Men roe det ned. Og at marius skal anseees som en privat person 

Men  som familie av kongefamilien følger det med noen rettigheter. Som feks diplomatpass. Jeg prøvde å finne ut om det var regler som kunne inndra slike pass. Det fant jeg ikke.  Dette er uansett ikke kongehusets oppgave og vurdere. Det er politiet og norsk lov som har noe med. 

Har han brukt diplomat passet  ulovlig er også det evnt en rettslig sak. Ikke kongehusets sak. Frem til han er 18år. Er det foreldrene til et barn, som ordner pass. De som bestemmer om man kan få reise alene til utlandet etc. Etter fylte 18 år. Er det den som skal ha pass som må søke og politiet avviser eller invilger slikt. 

Å nekte pass,  er det vel kun få og veldig spesielle grunner til. 

Uansett et diplomatpass, beskytter ikke marius mot straff i utlandet. Det gir ikke immunitet.  Det er kun kongen og fungerede  diplomat i utlandet som har. 

At han har diplomat pass  er fordi han etter norsk lov har rett på å ha det. Hva som er loven iht å miste det eller ikke få det  vet jeg ikke

Her peker du på noen viktige og tette koblinger mellom MBH og kongefamilien. Er du enig i det?

Hvis vi kan være enig om det, hvorfor skriver du så mye om hvorfor siktede MBH må regnes som selvstendig? Det er mulig du ikke får forklart det du egentlig mener, men innleggene dine fremstår som en loop av selvmotsigelser om eierskap, ansvar og rolleblanding. 

Han står mellom barken og veden. Dessverre kan han verken velge bort barken eller veden, uansett hvor mye han skulle ønske det. Han vil for alltid ha et med-ansvar for kongefamiliens omdømme, og Kongehuset via sin mor. Det får ingen endret på uansett hva vi personlig måtte mene om det.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Krokenguri said:

Hva mener du de skal gjøre?  Gi han husarrest og ta fra han mobilen?  Det går ikke etter man er fylt 18år. Det skjønner vel du også

De kan begynne med å ikke gi han gratis opphold på et sted vi vedlikeholder, og så kan de ta fra han diplomatpasset han har misbrukt, for det tredje kan de slutte å gi han penger til å leve i nær konstant kokainrus.

Jeg gjentar det hoffet selv skriver:

Vi er av den klare oppfatning at Det kongelige hoff forvalter midlene til Kongehuset på en ryddig, rasjonell og hensiktsmessig måte, og etter de forutsetningene Stortinget har satt. Det kongelige hoff legger stor vekt på å forvalte dagens ordning samvittighetsfullt med etterrettelighet og ryddighet.

For meg er det ikke ryddig å fortsette på samme måte med Marius, det har han ikke vist noen form for fortjeneste til å motta. 

Endret av Anonio
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Det er et særdeles problem at man ser en voksen mann som et barn. 

Uansett om du ser han som et barn. Forndrer ikke det faktum at mannen er voksen og har ansvar for seg selv som alle andre på 27år. 

Og velger han å oppføre seg som et barn. Så er det ingen andre som kan gå inn å bestemme noe over han. Da må det et værege til, og det foreligger ingen grunnlag for at Marius skal ha noe verge. 

Hva mener du de skal gjøre?  Gi han husarrest og ta fra han mobilen?  Det går ikke etter man er fylt 18år. Det skjønner vel du også

Har du barn på hans alder? Overhodet ikke spydig ment, jeg lurer på det  ift om vi har litt likt utgangspunkt for å diskutere dette noe videre. Jeg har barn på hans alder, og har veldig mange erfaringer ift hva man kan og bør gjøre for å tuppe de i ræva når det trengs - også etter fyllte 18.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (47 minutter siden):

Dette blir unødvendig "flisespikkeri" slik jeg ser det altså. Hvis en av mine voksne barn bor i leiligheten i garasjen her hjemme, så er det å bo HJEMME. 

Marius bor hjemme. Han har slik jeg ser det aldri blitt voksen (bare i alder) Hvorfor han ikke har kommet lenger vet man ikke, men veldig ofte så har det jo noe med det man kommer fra å gjøre. 

han bor ikke hjemme. Han bor i et eget hus, ett blant 12, som etter kartet på gulesider å dømme ligger et par hundre meter fra hovedhuset. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Akkurat han er en del av kongefamilien men ikke konge huset. Hvorfor  de andre skal dras inn i hans handlinger skjønner  ikke jeg. Så i mitt syn ramnes omdømme fordi folk ikke klarer å skille mellom et familiemedlem som i praksis er en privat person.  Og kongehuset som en institusjon.  

Hadde han nå vært under 18 år. Hadde jeg hatt  litt mer forståelse for det. For da er man under foreldrene sine verge og ansvar. 

Det er 9 år siden han passerte voksen grensen. Og fikk 100% ansvar for seg selv.

Fordi, som du sier, er han en del av kongefamilien men ikke kongehuset. Hva et familiemedlem gjør, påvirker ofte hele familien. Nå påvirker det altså den delen som er medlemmer av Kongehuset. Kongehuset AS bør kunne stå for slagordet Alt for Norge hele tiden, ikke kun når det passer dem. Dette går direkte på folks vurderinger om vi i det hele tatt ønsker å ha et Kongehus, og det er naivt å mene at Kronprinsen eller Kronprinsessen ikke skal måtte svare publikum som de tross alt er på jobb for, i en så alvorlig sak som denne. Marius bør selvsagt også si noe når tiden er inne, men jeg tror ikke tiden er inne enda. I mellomtiden synes jeg at det er innafor at saken kommenteres av medlemmer i Kongehuset.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MissLucy said:

han bor ikke hjemme. Han bor i et eget hus, ett blant 12, som etter kartet på gulesider å dømme ligger et par hundre meter fra hovedhuset. 

Han bor hjemme, tjenerne til mor og far vasker, rydder, vedlikeholder og steller hagen hans. Du betaler lønnen til de tjernene gjennom skatt.

Endret av Anonio
  • Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonio said:

Han bor hjemme, tjenerne til mor og far vasker, rydder, vedlikeholder og steller hagen hans.

Ja, for et flisespikkeri, han bor hos mamma og stefar på alle tenkelige måter. Han hadde nok ikke bodd der hvis det ikke var for at det var gratis (eller veldig lav leie) med alle mulige fasiliteter. At de er så rike at det er et eget hus, forandrer ikke saken.
Hadde jeg vært ham, og jeg tror nok svært mange med meg, ville man aldri bodd der, jeg ville i hvert fall klart meg selv og vært lenger unna foreldrene mine.
Godt mulig han får lov fordi de vil ha litt kontroll på ham, men man ser jo hvor bra det har gått...

• Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 minutter siden):

Helt greit at noen ser på det sånn, jeg ser overhodet ikke på det på den måten. Han bor på foreldrenes adressse/ eiendom = bor hjemme (i mitt hode) 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (11 minutter siden):

Og hvis man leser de innleggene, så ser man at det absolutt ikke er et forsvar av Marius. Tvert imot poengterer jeg hvor forskjellig de to sakene ble handtert, og det norske kongehuset står til stryk...

Lyst til å svare på spørsmålene mine denne gangen??

Jeg kan for ordens skyld skrive at sammenligningen min kom som et svar på @Aricias påstander om at bildet var uskyldig tøys og selvironi, og at det ikke var så viktig fordi det ble først publisert i sladrepressen og at det verste med bildet var at det ble delt i utgangspunktet. At det er menneskene som delte det som gjorde noe galt, ikke Marius, for han prøvde jo bare å være morsom.

Det er i hvert fall slik jeg tolker innleggene hennes. Jeg har forsøkt å komme til bunns i om jeg tolker henne feil, men siden hun ikke svarer på det, så antar jeg at jeg har rett.

Og da vil jeg igjen påpeke at å kle seg ut som den mafiaen du støtter økonomisk gjennom ditt misbruk på ingen måte er morsomt. Det er en brutal og grusom industri. Og at kongehuset velger å stikke hodet i sanden i denne saken er bare nok et eksempel på kritisk dårlig dømmekraft. 

Og så må jeg gi Aricia rett i en ting, og det er at det er dårlig gjort av vennene til Marius å profittere på hans «ulykke» og selge bilder av han. Men så må vi huske på at dette er den type mennesker han omgir seg med. Kriminelle uten skrupler, som selger en kamerat for penger. Og så kan vi jo ta et øyeblikk og la det synke inn hva det har å si for sikkerheten til kongefamilien. All den tid Marius bor på Skaugum.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (14 minutter siden):

I følge wikipedia (husker ikke i farten hvem her som besvarte/lenket, det er 4692 sider siden 😅) så er Skaugum i Kronprinsens private eie.

(Edit, tilføyer at jeg ikke vet hvorvidt det betyr at alt på, rundt og vedrørende eiendom og drift dermed er finansiert av HM privat (i den grad noe er det) eller om det driftes av Statsbygg elns.)

Jeg mener å huske at martha og håkon fikk hver sin bolig på skaugum. Om det var i 18 års gave eller hva det var husker jeg ikke. Så ta det  med en klype salt. 

Finner ikke artikkel om det  nå. Men mener å huske at martha louise fikk pengee for sin bolig når hun flyttet fra skaugum. Hun hadde bla investert i oppgradering i boligen. 

Gården har iallefall  mange bygninger. Og i en av disse bygningene bor da Marius. I de andre bygningene bor det bla noen ansatte også. 

Her er iallefall  historen til skaugum, fra norsk leksikon. Men sier ikke noe om eierskap  og oppdeling av dem.

Uansett så er det ikke uvanlig at hvis noen eier en bolig på en gård. Så ligger det en forkjøpsrett  der. I tillegg  kan det også være klausuler til tomten og huset du evnt eier

https://snl.no/Skaugum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne overraskende gode kommentaren i nettavisen, som problematiserer dette med hva bildene i Bild egentlig dokumenterer, og slik jeg oppfatter det så mener Stavrum at det er ikke grunnlag for å si noe mer enn at de sannsynligvis dokumenterer forsøk på humor. Jeg synes spesielt tolkningen hans av posebildet som en referanse til SE/NHs posebilde er overbevisende.

"Humor eller dokumentasjon?

Ingen av bildene ser ut til å dokumentere en spesiell situasjon.

Bildet med pistol, champagnen Dom Perignon og tusenlapper i linningen er åpenbart en posering der Marius Borg Høiby spiller en gangsterrolle. Det ser tåpelig ut i dag, men vet vi egentlig nok til å felle moralske dommer?

Det er sikkert flere enn han som har gjort tullete ting på fest, og som ble avbildet uten å tenke på hvordan bildet kan fremstilles - bare spør Trond Giske etter Bar Vulcan.

Bildet med hvitt pulver i en liten pose er en referanse til hans eks-kjærestes famøse bilde sammen med Sophie-Elise.

Bild slår fast at det er snakk om dop- og parti-eksesser, men vet vi egentlig at bildet ikke er et forsøksvis humoristisk pek til det mer berømte hvitt pulver-bildet til eks-kjæresten?"

Kokain-gangster Marius Borg Høiby: Bilder lyver mer effektivt enn tusen ord (msn.com)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (19 minutter siden):

Han bor hjemme, tjenerne til mor og far vasker, rydder, vedlikeholder og steller hagen hans. Du betaler lønnen til de tjernene gjennom skatt.

Nemlig! At noen ser på det som å ha etablert seg hjemmefra at han bor i et annet hus på Skaugum blir veldig merkelig bare. 

Endret av Isild
  • Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Krokenguri said:

Akkurat han er en del av kongefamilien men ikke konge huset. Hvorfor  de andre skal dras inn i hans handlinger skjønner  ikke jeg. Så i mitt syn ramnes omdømme fordi folk ikke klarer å skille mellom et familiemedlem som i praksis er en privat person.  Og kongehuset som en institusjon.  

Hadde han nå vært under 18 år. Hadde jeg hatt  litt mer forståelse for det. For da er man under foreldrene sine verge og ansvar. 

Det er 9 år siden han passerte voksen grensen. Og fikk 100% ansvar for seg selv.

Halleluja - her kom vi endelig i mål: Omdømme skades fordi folk ikke klarer å skille.

Det er det som er omdømme, og det er derfor du ikke kan fristille Marius fra koblingene. Om Marius er 15, 27, 35 eller 64 så vil han fortsatt være koblet på Kongehuset via mor og halvsøsken. Dette er en binding som ingen myndighetsalder eller egne penger kan endre på. Ett hakk videre i resonnementet da er at MBH og både familien og institusjonen er nødt til å forholde seg til hans livsvalg OG ta stilling til dem.

Ikke fordi det er rasjonelt eller kan reguleres, men fordi det er sånn - når alt kommer til alt så fungerer mennesker på den måten. Det er bare å se på ML det, de prøver å koble henne fra institusjonen for å unngå rolleblanding. (Jeg vil si det er med vekslende hell, for ikke å dra på for mye…)

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isild skrev (3 minutter siden):

Nemlig! At noen ser på det som å ha etablert seg hjemmefra at han bor i et annen hus på Skaugum blir veldig merkelig bare. 

Jeg er enig. Hadde de nu eid et hus som han fikk bo i, som ikke var på Skaugum, hadde saken stilt seg annerledes. Men han bor på eiendommen, han bor nærmest vegg-i-vegg med mamma og kan vel komme og gå som han vil inn til dem når han trenger noe. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istapp skrev (16 minutter siden):

Et diplomatpass gir immunitet for den som har passet, det er nettopp derfor det heter diplomatpass. Så jo det beskytter "lille Marius" i utlandet og dette er trolig grunnen til at han har beholdt dette. Kronprinsfamilien har visst om utfordringene, han kan ikke ha vært på behandling uten, så her har det vært lagt lokk på mye.

Nei. Det er i tråden her lagt ut link iht norsk lov om det.  Så da får du lese deg opp på det. Der står det at det er kun kongen og fungerende diplomat i utlandet som har imunitet. 

Det kan du søke opp selv. For jeg har søkt det opp tidligere  for å ikke påstå noe feil om det. Der står det også hvem som har rett til et diplomatpass. 

Der står det også at kongefamilien har rett på diplomatpass.  Det står ikke i loven at det kun er kongelige som har rett på diplomatpass. 

Hvilke lover som evnt kan ta diplomatoasset fra marius og om det er mulig iht norsk lov. Det har jeg ikke funnet noe om. Uansett er det politiet som utsteder og mottar søknader om pass og diplomatpass etc. 

Dette er ikke noe kongen eller de kongelige bestemmer 

Marius  må søke om dette selv når det skal fornyes. Fordi han er over 18 år. Og iht norsk lov, har han rett på et slikt pass.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (13 minutter siden):

Helt forferdelig.
Jeg tenker litt på lydopptaket hvor Marius sier han skal kaste ut tingene til exkjæresten, at han har bensinkanne og lighter, og skal tenne på.

Ikke en arbeidsplass jeg ønsker meg. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JustAsking skrev (29 minutter siden):

I følge wikipedia (husker ikke i farten hvem her som besvarte/lenket, det er 4692 sider siden 😅) så er Skaugum i Kronprinsens private eie.

(Edit, tilføyer at jeg ikke vet hvorvidt det betyr at alt på, rundt og vedrørende eiendom og drift dermed er finansiert av HM privat (i den grad noe er det) eller om det driftes av Statsbygg elns.)

Jeg har oppfattet at Skaugum er i kronprinsens eie, siden han ikke bare bor der, men forvalter gården og leier ut og sånn.

Men eierforholdene er ganske uklart beskrevet på kongehusets nettside, så jeg har begynt å lure litt på om det rent formelt er kongens arv etter kong Olav, som kronprinsen bare disponerer uten å eie.

På den annen side, som @Krokenguripekte på, så overtok jo Märtha Louise Bloksberg etter kong Olav. Og siden verken HM eller ML hadde arverett etter kong Olav, så er det mulig at begge deler har vært fordelt som forskudd på arv fra kongen, som del i et mer helhetlig arveoppgjør. Det er litt uklart.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (14 minutter siden):

Helt greit at noen ser på det sånn, jeg ser overhodet ikke på det på den måten. Han bor på foreldrenes adressse/ eiendom = bor hjemme (i mitt hode) 

Hva tenker du om to generasjoner som bor på en gård? Ja for du vet at på en større gård er det flere bygninger. Foruten fjøs og uthus er det gjerne to bolighus. Foreldrene bor i det ene, mens deres barn, med eller uten samboer, bor i det andre. Det er gjerne samme adresse til disse to boligene da de ligger på samme eiendom. Bor da dette barnet hjemme?

Endret av Oida
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (1 minutt siden):

Hva tenker du om to generasjoner som bor på en gård? Ja for du vet at på en større gård er det flere bygninger. Foruten fjøs og uthus er det gjerne to bolighus. Foreldrene bor i det ene, mens deres barn, med eller uten samboer, bor i det andre. Det er gjerne samme adresse til disse to boligene da de ligger på samme eiendom. Bor da dette barnet hjemme?

Ja, bor hjemme på gården til mamma og pappa? Det er helt vanlig å si det sånn her jeg bor. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (1 minutt siden):

I hans tilfelle vil jeg tolke det sånn. Lille Marius bor under sin mors beskyttende vinger. :roll:

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...