Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Kattedama
Skrevet
Krokenguri skrev (28 minutter siden):

Jeg syntes ikke det er problematisk  å ikke være for  Marius sine handlinger.  Og være for monarkiet.

For min del har monarkiet en stødigere grunnmur i våre fungerende kongelige. Enn at episoder og hendelser utført av Marius,Martha og Durek. 

Mitt syn er at de bruker hele livet sitt på oss, står stødig i kriser  landet. Og samler folket med kloke ord. Og de er absolutt forbilder iht å bli bedre som menneske. 

Men så fort det blir en krise i kongefamilien. Så skal de rives fra hverandre. Straffe alle for en manns feil. Hvor er støtten til de kongelige i den vanskelige  tiden?

Det er da ikke noe problem  å støtte de kongelige og ofrene  i feks Marius saken. Man kan også støtte at marius får hjelp. Uten å støtte handlingene han har gjort. 

Nå har boblen sprukket en gang. Og han bør ikke sprekke flere bobler før han mister mitt og andres håp om at han kan klare seg. Og da blir det fort litt værre. 

Jeg tenker iallefall at når noen går på en slik stor smell som marius har gjort nå. Er det evnt det som kan snu skuta. Selv om han ikke har vært helt der tidligere.

Som kjent er det ikke uvanlig å sprekke på rus behandling noen ganger før  de evnt klarer det. Så jeg  skal ikke miste håpet om at det kan gå bra med et par sprekker til. Et google søk, sier at ca 13% blir rusfri etter behandling.  Men jeg kjenner noen, og vet det er mulig.  

En sprakk etter 20år som rusfri. Så det å bli rusfri, er en livsoppgave. 

Om han ikke klarer det. Så håper jeg at det også er en skrekk og advarsel  til de som tenker at kokain ikke er så farlig

,-alle gjør det.

-Jeg blir ikke rus avhengig.

-Det skjer bare de som bor på gata i Oslo.

Jo det skjer alle. Og hvem du er og hvor du kommer fra, hvilken status etc beskytter deg ikke fra å bli rusavhengig.

På en eller annen måte kommer det oftest noe positivt ut av det til slutt. Men veien dit kan være kronglete og vond. 

Så kongefamilien  kommer til å slite med dette i lang tid fremover. Også Marius. 

For ofrene håper jeg de får et punktum,  at de kommer seg videre på en god måte. 

Jeg syntes kongefamilien nå  trenger all støtte og varme fra folket de kan få. Og de fortjener det. Og det er det jeg akter å gi. 

Mette Marit er bare å beundre. Å stå ialt dette uten muligheter til å gjøre egentlig annet enn å prøve å samle opp sønnen sin. I tillegg er hun kronisk syk, Kronprinsesse, Mor til dronning etter henne selv, Alikevel  klarer hun å støtte saker og bry seg om andre . Og oppdra to kongelige barn. Som en dag skal ta over skuta. Og i tillegg stå i et offentlig press ute av en annen verden i personlig krise i familien. Hun skal i tillegg stå i å bli bedømt på de rareste ting og granskes til minste detalj. At hun klarer det sier jeg bare. 

Ingen andre i familiekriser står i så stort press som kronprinsesse Mette Marit, som i sin krise. Også plager folket henne med ubetydeligjeter hvorvidt hun skal stille i bryllup eller ikke. Noen må ta seg en bolle...

Det er jobben deres å være kongelig, en jobb de til og med blir født inn i. Et minimum at de skal gjøre en god jobb, ha åpenhet mot folket og holde seg innenfor lover og regler satt i Norge. Oppførselen til M har vist seg å være en sikkerhetstrussel mot egne familemedlemmer , at MM har hatt munnkurv på den Norske presse med flere  har ført til at M har herjet fritt. Dette kunne vært stoppet mye før, men mor/kronprinsessa har altså valgt å legge noen føringer som har gjort at dette har gått altfor langt. Volden skulle ha stoppet med J.Snekkestad. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å ta stilling til skyldspørsmålet i disse sakene, vil jeg si at vold i nære relasjoner trenger å avmystifiseres og snakkes om som det utbredte fenomenet det er. Det er ikke en sjelden kuriositet, det foregår i altfor mange hjem, og over hele spekteret. Det er vanskelig å få det på dagsorden når agitasjon og aggresjon preger klimaet når det unntaksvis er i søkelyset.

Det er forståelig med sterke reaksjoner, kanskje spesielt når det kommer fra selve kongefamilien, og under deres - for mange - uforståelige taushet, men slike enkeltsaker preget av sjokkfaktor og sensasjon bidrar sjeldent til å rive ned stigma og tabu og sette problematikken på en større dagsorden for andre voldsutsatte. I stedet hisser det opp massene, der aggresjon (avmakt) blir respons på aggresjon (vold). 

Mer enn denne enkeltsaken, er min bekymring for overordnede strukturelle aspekter ved samfunnsutviklingen og politiske forhold. Det mangler tilstrekkelig politisk vilje til å forplikte seg til (tverrfaglig) forebyggende og rehabiliterende innsats i 1.linja, barnevern, helsetjenester (alle) og ressurser til å ruste opp politietaten, for å nevne noe. Det må også bevilges tilstrekkelige forskningsmidler. Dette har høyere prioritet hos meg enn monarkiets framtid, og jeg vil heller ha den samtalen enn en samtale med Mette Marit. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
moroklompen skrev (3 minutter siden):

Nå er det jo mange flere problematiske temaer ifht Kongehuset sin håndtering enn det du skisserer her.

At Kongehuset ikke uttaler seg om ML sine gjentatte brudd på avtalen og viser tydelig at dette har null konsekvenser.

Problematisk ifht at vi aldri har fått svar på hvorfor MM møtte Epstein på privaten, alene,  flere ganger, etter at han var en dømt kriminell.

Å si kan ikke visste, er ikke godt nok og er vel ingen som heller tror på dette.

Hvem betalte for yacht ferien deres?

Dette går langt utover saken om Marius men viser heller, i min mening, en oppfattelse om at de skal kunne gå frem som de vil, få privilegiene men ikke ta ansvaret

Pressen har hatt en munnkurv og jeg håper saken med Marius får alle skjelettene til å falle ut av skapet ifht til hvordan deler av Kongefamilien og Kongehuset har kjørt sitt eget løp og har trodd de er untouchable.

At de ikke har gått ut offentlig med marius sine problemer, er ikke synonymt med at de ikke har gjort noe.

Hva de har gjort og hva de ikke har gjort vet man jo lite om. Eneste vi kjenner til  er at marius har diagnoser, er rusavhengig og yter fysisk og psykisk vold.

Det var vel ikke kjent hva epstein var når Mette Marit møtte han. Evnt et privat møte kan hun velge å ikke ytre seg om. Så litt usikker på hva er egentlig problemet med det? Kanskje var det et hyggelig  møte. Og at hun ikke ønsker å fortelle det, fordi det ville  talt for hans sak. Var det et uhyggelig  møte. Ville hun nok ikke det skulle være offentlig  heller. Hun har vel rett til at privat er ikke offentlig 

Å si han ikke visste hva da? Og hvem visste ikke?

Hva har yaten som noen relevans i?

Har ikke noe opplevelse at de gjør som de vil. Mer at de er begrenset iht et fritt liv som alle vi andre har.

Pressen har ikke fått munnkurv. Hun ba de roe seg. Hun sa i brevet at hun forsto at de hadde interesse for å skrive om han. Men at det å henge døgnet rundt i 4år utenfor huset og fotfølge på privat norges ferie. Som endte opp med å bli avbrutt pga plagsomme journalister.  Og i tillegg valgte  bo i USA  for å få fred.  Og minnet det om at han i praksis er en privat  person. 

Så nei hun ga de ikke munnkurv.  Men hun ba de roe seg. Og det syntes også jeg var på sin plass. Det ligger i sin fullhet på de kongelige sider om du vil lese hva teskten faktisk sier. 

Skrevet

Jeg tenker at tidligere konger og dronninger ruller seg i gravene, og tenker at dette er resultatet når vil «blander» oss med folket… 

Ikke at det var noen god løsning heller.

De ser jo ekstremt deppa ut hele gjengen! Sverige, Danmark, England, Spania ++

På lik linje med alle historiske systemer som ikke fungerte lenger; vikingtid, biskopvelde, diktaturer, heksebrenning, div. «ideologier», you name it, så er tiden kommet til å legge ned monarkiet.

• Liker 15
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

At de ikke har gått ut offentlig med marius sine problemer, er ikke synonymt med at de ikke har gjort noe.

Hva de har gjort og hva de ikke har gjort vet man jo lite om. Eneste vi kjenner til  er at marius har diagnoser, er rusavhengig og yter fysisk og psykisk vold.

Det var vel ikke kjent hva epstein var når Mette Marit møtte han. Evnt et privat møte kan hun velge å ikke ytre seg om. Så litt usikker på hva er egentlig problemet med det? Kanskje var det et hyggelig  møte. Og at hun ikke ønsker å fortelle det, fordi det ville  talt for hans sak. Var det et uhyggelig  møte. Ville hun nok ikke det skulle være offentlig  heller. Hun har vel rett til at privat er ikke offentlig 

Å si han ikke visste hva da? Og hvem visste ikke?

Hva har yaten som noen relevans i?

Har ikke noe opplevelse at de gjør som de vil. Mer at de er begrenset iht et fritt liv som alle vi andre har.

Pressen har ikke fått munnkurv. Hun ba de roe seg. Hun sa i brevet at hun forsto at de hadde interesse for å skrive om han. Men at det å henge døgnet rundt i 4år utenfor huset og fotfølge på privat norges ferie. Som endte opp med å bli avbrutt pga plagsomme journalister.  Og i tillegg valgte  bo i USA  for å få fred.  Og minnet det om at han i praksis er en privat  person. 

Så nei hun ga de ikke munnkurv.  Men hun ba de roe seg. Og det syntes også jeg var på sin plass. Det ligger i sin fullhet på de kongelige sider om du vil lese hva teskten faktisk sier. 

Unnskyld meg - hun møtte ham flere ganger. 

Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Unnskyld meg - hun møtte ham flere ganger. 

Hva så. Om de hadde et hyggelig  vennskap. Så betyr ikke det at hun har visst noe om hva han har holdt på med. Han har jo vært svært flink til å være inne i høyere kretser 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Hva så. Om de hadde et hyggelig  vennskap. Så betyr ikke det at hun har visst noe om hva han har holdt på med. Han har jo vært svært flink til å være inne i høyere kretser 

Det lovet jo bra for vår kommende dronning. Hun møtte ham flere år etter at han tilsto seksuelle overgrep. Igjen så svikter kongehuset - man følger tydeligvis ikke med på nyhetene. 

Endret av Malmfrid
Skrevet
Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Det lovet jo bra for vår kommende dronning. Hun møtte ham flere år etter at han tilsto seksuelle overgrep. Igjen så svikter kongehuset - man følger tydeligvis ikke med på nyhetene. 

Epstein-affæren etterlater stor tvil om hvor god Mette-Marits dømmekraft er. Det at hun har møtt ham etter at dommene mot Epstein bare var et google-søk unna, er sterkt kritikkverdig. 
Jeg ser at det er populært å skylde på kongehusets rådgivere i sak etter sak, men bildet som blir mer og mer framtredende for meg, er at kongehuset kanskje ikke vil ta i mot råd. At de ønsker å gjøre egne vurderinger, selv om de feiler gang på gang. 

Kronprinsparet ønsket heller ikke si noe om hvem de fikk låne luksusyatchen av i Middelhavet for noen år siden. 
Virker også som om de selv har hatt regien rundt Marius og pressen. Mor MM har sågar sendt sms til offeret.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
Ck1 skrev (31 minutter siden):

Jeg tenker at tidligere konger og dronninger ruller seg i gravene, og tenker at dette er resultatet når vil «blander» oss med folket… 

Ikke at det var noen god løsning heller.

De ser jo ekstremt deppa ut hele gjengen! Sverige, Danmark, England, Spania ++

På lik linje med alle historiske systemer som ikke fungerte lenger; vikingtid, biskopvelde, diktaturer, heksebrenning, div. «ideologier», you name it, så er tiden kommet til å legge ned monarkiet.

Det er rundt 50 stater i Europa. Det er 7 kongedømmer. Tipper det er enda færre om en generasjon eller to, om det i hele tatt er noen igjen. 
Virker som om det langsomt begynner å demre for folk at en president som kanskje sitter i 6 år inntil x 2, som i Finland, er mye bedre enn et barn som fødes inn i dette sirkuset og sitter på livstid. 
Så kan man heller velge noen som er kvalifisert og har lyst til å stille til valg, og som fikser jobben.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
SagaP skrev (11 minutter siden):

Virker også som om de selv har hatt regien rundt Marius og pressen. Mor MM har sågar sendt sms til offeret.

Og mor MM har ikke blitt konfrontert i det hele tatt siden saken ble kjent, det eneste er at HM har såvidt sagt noe om det til pressen og ellers så har det vært "ingen kommentar, det må advokaten svare på" fra slottets presseansvarlige.
Og da tenker jeg som så, MM, for pokker, du er hans mor, du er opptatt av voldsofre, men når Marius, din egen sønn, er utøver av vold i nær relasjon, ja, da bare kryper du inn i ditt eget skall og ignorerer omverdenen i håp om at det skal gå over mens din mann, som bare er stefar for DIN sønn, må ta støyten? Erre mulig sier jeg bare 😛

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Oida skrev (7 timer siden):

Dette "dramatiske" bildet ble omtalt på radioen tidligere i dag. Det var fra et nachspiel etter en James Bond fest. Like dramatisk når du setter det i kontekst? 

Kilde? Hvem sa dette? Eller var det en synsete hypotese?

• Liker 6
Skrevet
Skrottefar skrev (Akkurat nå):

Og mor MM har ikke blitt konfrontert i det hele tatt siden saken ble kjent, det eneste er at HM har såvidt sagt noe om det til pressen og ellers så har det vært "ingen kommentar, det må advokaten svare på" fra slottets presseansvarlige.
Og da tenker jeg som så, MM, for pokker, du er hans mor, du er opptatt av voldsofre, men når Marius, din egen sønn, er utøver av vold i nær relasjon, ja, da bare kryper du inn i ditt eget skall og ignorerer omverdenen i håp om at det skal gå over mens din mann, som bare er stefar for DIN sønn, må ta støyten? Erre mulig sier jeg bare 😛

Jeg vet ikke hvor mye solidaritet MM har med voldsofre. Hun støttet jo sin bror som ble dømt for partnervold mot sin daværende kjæreste

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OnnbW3/mette-marit-spiller-hoeyt-spill

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
SagaP skrev (11 minutter siden):

Epstein-affæren etterlater stor tvil om hvor god Mette-Marits dømmekraft er. Det at hun har møtt ham etter at dommene mot Epstein bare var et google-søk unna, er sterkt kritikkverdig. 
Jeg ser at det er populært å skylde på kongehusets rådgivere i sak etter sak, men bildet som blir mer og mer framtredende for meg, er at kongehuset kanskje ikke vil ta i mot råd. At de ønsker å gjøre egne vurderinger, selv om de feiler gang på gang. 

Kronprinsparet ønsket heller ikke si noe om hvem de fikk låne luksusyatchen av i Middelhavet for noen år siden. 

MM hadde flere møter med forbryteren, som hadde sonet 10 mnd for sexovergrep mot mindreårige. Disse møtene fant sted i USA og Oslo. Det verste er at møtene som skal ha vært i såkalte sosiale sammenheng fant sted ett år etter fadesen med prins Andrew. Altså etter at prins A reiste til USA for å avslutte ‘vennskapet’. Vi snakker om Norges kronprinsesse som har titalls personer i sin stab og som omgir seg med sikkerhetsvakter. Jeg lurer på om de egentlig har internett i denne institusjonen som de kaller Slottet. Eller om de rett og slett ikke er mottagelige for råd og veiledning, Jeg har sett dokumentaren om denne Epstein. Derfor helt utrolig å tenke på at hun har hatt flere møter med han. Spesielt når det første møtet fant sted i ett av hans hjem. For hjemmene hans bar preg av…vet ikke hvordan jeg skal beskrive de. Må nesten ses. Summen av alt blir rett og slett for mye nå. 

• Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet

Syntes  Nora Haukland har et fint budskap i dag.

Ser at mange medier henviser til snap  hun har lagt ut. Om at siste tiden har preget henne. Ingen nevner andre posten hun har i snap storyen sin.

Så jeg siterer:

Ønsker å takke for all støtten og kjærligheten og alle fine ord jeg mottar fra dere. Husk å ikke miste av syne hva saken egentlig handler om.

Det sitter et menneske på andre siden som må ta ansvar for sine handlinger. Men som også fortjener en rettferdigprosess .

Jeg er ikke for heksejakt, fordømmelse og offentlig gapestokk. Har gått igjennom det før og det unner jeg ingen.

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Syntes  Nora Haukland har et fint budskap i dag, på sin snapchat

Ser at mange medier henviser til snap  hun har lagt ut. Om at siste tiden har preget henne. Ingen nevner andre posten hun har i snap storyen sin.

Så jeg siterer:

Ønsker å takke for all støtten og kjærligheten og alle fine ord jeg mottar fra dere. Husk å ikke miste av syne hva saken egentlig handler om.

Det sitter et menneske på andre siden som må ta ansvar for sine handlinger. Men som også fortjener en rettferdigprosess .

Jeg er ikke for heksejakt, fordømmelse og offentlig gapestokk. Har gått igjennom det før og det unner jeg ingen.

Skrevet
SagaP skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hvor mye solidaritet MM har med voldsofre. Hun støttet jo sin bror som ble dømt for partnervold mot sin daværende kjæreste

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/OnnbW3/mette-marit-spiller-hoeyt-spill

Kønn skrev (5 minutter siden):

MM hadde flere møter med forbryteren, som hadde sonet 10 mnd for sexovergrep mot mindreårige.

Skrottefar skrev (11 minutter siden):

Er det at hun bryr seg om voldsofre et spill for galleriet da, mon tro? Eller gjelder det ikke når det omhandler hennes egen krets?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Donpedro skrev (16 minutter siden):

Kilde? Hvem sa dette? Eller var det en synsete hypotese?

Det vet jeg ikke, men TV2 skriver at de ikke vil trykke bilde fordi de ikke vet i hvilken kontekst det er tatt.  Redaktør Karianne Solbrække  som skrev det. X-en til Arfan Bhatti. 

Endret av Kønn
  • Nyttig 5
Skrevet
Kønn skrev (8 minutter siden):

Eller om de rett og slett ikke er mottagelige for råd og veiledning

Spot on! 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Kønn skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg ikke, men TV2 skriver at de ikke vil trykke bilde fordi de ikke vet i hvilken kontekst det er tar. Redaktør Karianne Solbrekke som skrev der. X-en til Arfan Bhatti. 

At det KAN være tatt i en tullete kontekst, betyr ikke at det ER det. Og tullete kontekster kan også være svært smakløse og upassende.

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...