Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Orly skrev (2 timer siden):

Sp du mener noen er ufine fordi de har andre meninger? Det er heller mer ufint å skrive nedsettende til andre brukere og det å skrive det vrenger seg innvendig er faktisk ekstremt tåpelig og nedsettende 

Jeg reagerer på ordbruken og gjentakende kverulering fra noen få brukere, men de er heldigvis veldig få. Så kan man jo bare la være  å svare 🙂

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (18 minutter siden):

Ble de bildene postet uten kontekst og presentert som om han rent faktisk var blitt nazist?

"Harry The Nazi" på hele forsiden. Partileder fra Tory som sa at det var uakseptabelt at han ikke uttalte seg personlig men brukte rådgiver. 

Harry var da 20 år og skulle straks starte sin flotte periode som profesjonell militær med bland annet tjeneste i Afghanistan. Som sin bror jobbet han i en vanlig jobb i tyveårene. Hans bror reddet liv direkte, men Harry satte sitt liv på spill i jobben sin. 

Er vesentlig forskjell fra en bilde fra et Nachspiel som viser en kriminell rusmisbruker som poserer med kontanter som kun eksisterer i den kriminelle økonomien.

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Felis skrev (44 minutter siden):

Mener du da også at en samlet engelsk presse, det engelske folk OG det engelske kongehuset overreagerte da de kritiserte Prins Harry for å kle seg ut som nazist på et karneval? Og at prins Harry la seg flat og unnskyldte bildet uten grunn?

Jeg har ikke sagt noe om å "overreagere", så nei.

De to sakene er også svært ulike, så jeg går ikke med på premisset for sammenlikningen.

Endret av Aricia
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
NordreSving skrev (2 timer siden):

Nettopp:

«å være bærer av grunnleggende verdier som står seg over tid»

Sånn som ståa er nå er det mange verdier jeg lurer på om de er bærere av. 

Hva tenker de om pressefrihet feks? 

Som ifølge kongehuset alle medlemmer i kongefamilien gjør hver dag. Dette er en offisiell erklæring hva "Alt for Norge betyr" i praksis.

Som jeg har skrevet tidligere, er dags for monarkiet å begrense seg. Modellen med kongefamilien med alle gode verdier, krasjer med virkelighet. La familien bli private. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke sagt noe om å "overreagere", så nei.

Jeg synes det er veldig vanskelig å få tak i hva du egentlig mener, men jeg antar jo at du HAR en mening om dette, og at du ikke bare er innom tråden for å irettesette brukerne? Så forklar meg det i klartekst, vær så snill:

Mener du at de to sakene kan sammenlignes?

Mener du at det var unødvendig av Harry å be om unnskyldning?

Og til slutt, jeg venter fremdeles på forklaring på hva som er humor (tøys/selvironi) med bildet til Marius. Du glemte visst å forklare dette sist, og jeg lurer enda...

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (21 minutter siden):

Det kan jo faktisk være til hjelp for henne.

På fly blir man bedt om å først ta på sin egen oksygenmaske - deretter hjelpe andre. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Interessant om bildet og dets gangsterromantikk:

Svensk ekspert mener Haakon må ha visst om Bild bildet.

«Og Haakon kan puste ut og by på et smil, for å være skjorteløs og drikke champange inngår på en måte i arbeidsbeskrivelsen til en ung og kongelig person. Han trenger ikke å konfronteres med bildets gangsterromantikk, og kan late som han ikke har sett det. Spørsmålet er bare hvor lenge han kan fortsette med det», avslutter hun» 

https://www.dagbladet.no/kjendis/bor-sparke-informasjonssjefen/81856114

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet
Lofilteret skrev (48 minutter siden):

På fly blir man bedt om å først ta på sin egen oksygenmaske - deretter hjelpe andre. 

Hun har vært mor til en rusmisbruker i årevis. 

Men jeg forstår at folk mener at hun har nok med sitt .. og det har hun kanskje. Stor mulighet for at jeg overdriver hennes kapasitet. 

Skrevet (endret)
Isnih skrev (8 timer siden):

Fy søren så mye greiere det hadde vært å lese innleggene dine dersom du hadde satt inn komma på riktige steder. Fullt av punktum i stedet. Hvorfor?? 

Gøy du fikk mange likes på denne.

Ja jeg har dysleksi. Den blir bedre av å skrive mye. Men det kan også  bli litt værre  når jeg er litt sliten.

I tillegg har jeg en tlf som retter riktig ord til feil ord. Og komma knappen blir ikke altid med. Da den ligger som en undergruppe på punktum. Sånn sett savner jeg egen komma knapp på tastaturet,  det  hjalp faktisk mye på. Så det forklarer også hvorfor det ender opp som punktum og ikke komma. Sånt ser jeg ikke altid når jeg ser over. 

Jeg vet hvordan det egentlig skal være. Men klarer alikevel ikke å unngå de feilene. Men det går fremover , innimellom. 

Så jeg beklager så meget. For ulempen  det blir å lese ned så mange feil. 

Jeg har iallefall klart å lære av meg å skrive to halve ord som ett. Den var værre. 

Så jeg sier unskyld til alle som blir plaget av skrive feilene.

(Komma ligger under  punktum,  i rød ring. En forbanna dum løsning)

Screenshot_20240827_192636_Ecosia.jpg

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Hjerte 14
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Det er du som skriver at det for flesteparten er svart/hvitt på et tema som handlet om å forstå at det kan være vanskelig for familiene/de involverte på begge sider (nyanser)  Hvorpå det bes om at påstanden din underbygges. Altså følger vedkommende den røde tråden i tema helt etter boka fremfor å bli avledet av et helt nytt spor du introduserer; sympati med overgriper. Så toppes det med en devaluering av at det ble bedt om dokumentasjon på at flertallet fordømmer vold, når det aldri fant sted.

Da skjønner jeg ikke selve premisset. For det er da veldig, veldig mange som har uttrykt sympati og empati,  både med kongeparet og kronprinsparet -  også blant oss som er kritiske til håndteringen. (Mange fler enn de som har uttrykt sympati med ofrenes familie , for det er vel knapt noen…) Ingen nekter for at de helt sikkert har det svært vanskelig. 

Og nesten annet hvert innlegg her er jo uforbeholden hyllest til kongefamilien og monarkiet. 

Akkurat nå er de store mediene langt mer kritiske til det som har skjedd og skjer enn folk her inne. Det er de som publiserte telefonsamtalen og bildene fra rasert leilighet. I butikken i dag var det mange forsider om kongefamilien, til og med Morgenbladet. 

Jeg tviler på at kronprinsen sittet og leser på KG, men hvis han gjør det så kan det være greit for ham å se at mange er kritiske, og ikke minst hvorfor vi er det. Kanskje det faktisk er vi som bidrar til å redde monarkiet?

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Jeg reagerer på ordbruken og gjentakende kverulering fra noen få brukere, men de er heldigvis veldig få. Så kan man jo bare la være  å svare 🙂

Helt enig. Her er det noen få personer som repetitivt, monomant og aggressivt fremfører det samme våset ad nauseam. De er fullstendig uinteressert i å la seg informere om  sakens fakta, og, enn mindre, i å utveksle synspunkter for å bidra til en opplyst og saklig debatt. Alt handler om å «forsvare» forutinntatte posisjoner, og de står utelukkende på «sending». Overfor sånne folk er medisinen du foreskriver helt riktig. Å la seg provosere til å svare - som om de virkelig var interessert i å diskutere - virker i lengden bare trettende og fordummende.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (48 minutter siden):

Da skjønner jeg ikke selve premisset. For det er da veldig, veldig mange som har uttrykt sympati og empati,  både med kongeparet og kronprinsparet -  også blant oss som er kritiske til håndteringen. (Mange fler enn de som har uttrykt sympati med ofrenes familie , for det er vel knapt noen…) Ingen nekter for at de helt sikkert har det svært vanskelig. 

Og nesten annet hvert innlegg her er jo uforbeholden hyllest til kongefamilien og monarkiet. 

Akkurat nå er de store mediene langt mer kritiske til det som har skjedd og skjer enn folk her inne. Det er de som publiserte telefonsamtalen og bildene fra rasert leilighet. I butikken i dag var det mange forsider om kongefamilien, til og med Morgenbladet. 

Jeg tviler på at kronprinsen sittet og leser på KG, men hvis han gjør det så kan det være greit for ham å se at mange er kritiske, og ikke minst hvorfor vi er det. Kanskje det faktisk er vi som bidrar til å redde monarkiet?

Jeg kan ikke tenke meg at Haakon spanderer et minutt her på KG 🙂 Mange gode kritiske innlegg, men også mange med unison hyllest til en familie som knapt jobber lengre. Hvor man leser inn tolkninger av f.eks Haakons opptreden på oljemessa, som mangler sidestykke sammenlignet med andre forum.

Jeg tenker ofte på ofrenes familier når jeg debatterer her. Særlig Julianes mamma virket svært preget i intervjuet hun ga til Daily Mail. De færreste ønsker at ens unge datter skal havne i et høyprofilert voldelig forhold med stesønnen til vårt neste statsoverhode.
Sikkert veldig vanskelig å si fra også, da folk har en tendens til å oppfatte kjendiser og kongefamilien endimensjonale; ofte ikke måte på hvor fantastiske disse folka er. Så man kan lett få folk imot seg når man sier fra. 

Jeg er veldig glad for å se at mediene her i Norge tar siktelsen mot MBH på alvor - at man skriver om den, trekker fram hans bruk av diplomatpass, spør hva han lever av, opplyser om at han bor i et hus eid av Haakon og skriver endelig om bøteleggelsen av ham i 2017. 
For Marius har vært beskyttet av norsk presse i årevis.
Hans mor skrev et brev i 2017 hvor hun hevdet at sønnen ikke var en offentlig person, til tross for opptreden på rød løper, åpen insta konto med nesten 100 000 følgere,  oppdrag sammen med kongefamilien, opptreden på slottsbalkongen og diplomatpass. Dette ble helt eller delvis respektert av pressen fram til nå. Det er en av grunnene til at Marius har kunnet holde på i
 årevis. Vi trenger alle grenser, livsoppgaver og ærlige tilbakemeldinger. Det tror jeg ikke eldstesønnen på Skaugum har fått

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (7 timer siden):

det er da virkelig ingen som har sagt at det skal skyves under teppet. Det er gjenstand for en straffesak som blir behandlet i et voldsomt stort antall presseoppslag.

Å hevde at det skyves under teppet eller ikke snakkes om er fullstendig absurd.

Det HAR blitt skjøvet under teppet i årevis, det har div medier innrømmet og da også selvfølgelig av Kongefamilien.

Som flere har skrevet her, på Oslos vestkant har dette vært kjent i veldig lang tid.

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (17 minutter siden):

Jeg syntes ikke det er problematisk  å ikke være for  Marius sine handlinger.  Og være for monarkiet.

For min del har monarkiet en stødigere grunnmur i våre fungerende kongelige. Enn at episoder og hendelser utført av Marius,Martha og Durek. 

Mitt syn er at de bruker hele livet sitt på oss, står stødig i kriser  landet. Og samler folket med kloke ord. Og de er absolutt forbilder iht å bli bedre som menneske. 

Men så fort det blir en krise i kongefamilien. Så skal de rives fra hverandre. Straffe alle for en manns feil. Hvor er støtten til de kongelige i den vanskelige  tiden?

Det er da ikke noe problem  å støtte de kongelige og ofrene  i feks Marius saken. Man kan også støtte at marius får hjelp. Uten å støtte handlingene han har gjort. 

Nå har boblen sprukket en gang. Og han bør ikke sprekke flere bobler før han mister mitt og andres håp om at han kan klare seg. Og da blir det fort litt værre. 

Jeg tenker iallefall at når noen går på en slik stor smell som marius har gjort nå. Er det evnt det som kan snu skuta. Selv om han ikke har vært helt der tidligere.

Som kjent er det ikke uvanlig å sprekke på rus behandling noen ganger før  de evnt klarer det. Så jeg  skal ikke miste håpet om at det kan gå bra med et par sprekker til. Et google søk, sier at ca 13% blir rusfri etter behandling.  Men jeg kjenner noen, og vet det er mulig.  

En sprakk etter 20år som rusfri. Så det å bli rusfri, er en livsoppgave. 

Om han ikke klarer det. Så håper jeg at det også er en skrekk og advarsel  til de som tenker at kokain ikke er så farlig

,-alle gjør det.

-Jeg blir ikke rus avhengig.

-Det skjer bare de som bor på gata i Oslo.

Jo det skjer alle. Og hvem du er og hvor du kommer fra, hvilken status etc beskytter deg ikke fra å bli rusavhengig.

På en eller annen måte kommer det oftest noe positivt ut av det til slutt. Men veien dit kan være kronglete og vond. 

Så kongefamilien  kommer til å slite med dette i lang tid fremover. Også Marius. 

For ofrene håper jeg de får et punktum,  at de kommer seg videre på en god måte. 

Jeg syntes kongefamilien nå  trenger all støtte og varme fra folket de kan få. Og de fortjener det. Og det er det jeg akter å gi. 

Mette Marit er bare å beundre. Å stå ialt dette uten muligheter til å gjøre egentlig annet enn å prøve å samle opp sønnen sin. I tillegg er hun kronisk syk, Kronprinsesse, Mor til dronning etter henne selv, Alikevel  klarer hun å støtte saker og bry seg om andre . Og oppdra to kongelige barn. Som en dag skal ta over skuta. Og i tillegg stå i et offentlig press ute av en annen verden i personlig krise i familien. Hun skal i tillegg stå i å bli bedømt på de rareste ting og granskes til minste detalj. At hun klarer det sier jeg bare. 

Ingen andre i familiekriser står i så stort press som kronprinsesse Mette Marit, som i sin krise. Også plager folket henne med ubetydeligjeter hvorvidt hun skal stille i bryllup eller ikke. Noen må ta seg en bolle...

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
moroklompen skrev (1 minutt siden):

Det HAR blitt skjøvet under teppet i årevis, det har div medier innrømmet og da også selvfølgelig av Kongefamilien.

Som flere har skrevet her, på Oslos vestkant har dette vært kjent i veldig lang tid.

Ja, dette er noe som har vært skjult for allmennheten - og har tydeligvis pågått i årevis. Å prøve å skjule det er bare med på å gjøre saken enda verre for alle parter. 
Tror gjerne at det skyldes MM`s brev til pressen som har gjort at ingen har turd å skrive om dette.
Helt tragisk - det er ikke så enkelt som "bare" rusmisbruk - det er mishandling, kriminalitet og en forferdelig livsstil som oser forakt for andre mennesker - til og med mennesker som er ansatt for å ta vare på kongefamilien på Skaugum. 

Ikke bra og det vil bli en lang vei å gå for å få bukt med dette. 

Skrevet
20 minutter siden, Malmfrid said:

Ja, dette er noe som har vært skjult for allmennheten - og har tydeligvis pågått i årevis. Å prøve å skjule det er bare med på å gjøre saken enda verre for alle parter. 
Tror gjerne at det skyldes MM`s brev til pressen som har gjort at ingen har turd å skrive om dette.
Helt tragisk - det er ikke så enkelt som "bare" rusmisbruk - det er mishandling, kriminalitet og en forferdelig livsstil som oser forakt for andre mennesker - til og med mennesker som er ansatt for å ta vare på kongefamilien på Skaugum. 

Ikke bra og det vil bli en lang vei å gå for å få bukt med dette. 

Ja, og særlig hvis personligheten hans er slik den virker, da kan man kanskje få slutt på rusavhengigheten, men empati ser ut til å sitte skremmende langt inne...
Uansett syns jeg ikke han alene er det som ødelegger for kongehuset, det er hvor elendig de har taklet alt dette.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
moroklompen skrev (32 minutter siden):

Nettopp, og derfor tenker jeg det er på tide at alt kommer frem nå.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Jeg syntes ikke det er problematisk  å ikke være for  Marius sine handlinger.  Og være for monarkiet.

For min del har monarkiet en stødigere grunnmur i våre fungerende kongelige. Enn at episoder og hendelser utført av Marius,Martha og Durek. 

Mitt syn er at de bruker hele livet sitt på oss, står stødig i kriser  landet. Og samler folket med kloke ord. Og de er absolutt forbilder iht å bli bedre som menneske. 

Men så fort det blir en krise i kongefamilien. Så skal de rives fra hverandre. Straffe alle for en manns feil. Hvor er støtten til de kongelige i den vanskelige  tiden?

Det er da ikke noe problem  å støtte de kongelige og ofrene  i feks Marius saken. Man kan også støtte at marius får hjelp. Uten å støtte handlingene han har gjort. 

Nå har boblen sprukket en gang. Og han bør ikke sprekke flere bobler før han mister mitt og andres håp om at han kan klare seg. Og da blir det fort litt værre. 

Jeg tenker iallefall at når noen går på en slik stor smell som marius har gjort nå. Er det evnt det som kan snu skuta. Selv om han ikke har vært helt der tidligere.

Som kjent er det ikke uvanlig å sprekke på rus behandling noen ganger før  de evnt klarer det. Så jeg  skal ikke miste håpet om at det kan gå bra med et par sprekker til. Et google søk, sier at ca 13% blir rusfri etter behandling.  Men jeg kjenner noen, og vet det er mulig.  

En sprakk etter 20år som rusfri. Så det å bli rusfri, er en livsoppgave. 

Om han ikke klarer det. Så håper jeg at det også er en skrekk og advarsel  til de som tenker at kokain ikke er så farlig

,-alle gjør det.

-Jeg blir ikke rus avhengig.

-Det skjer bare de som bor på gata i Oslo.

Jo det skjer alle. Og hvem du er og hvor du kommer fra, hvilken status etc beskytter deg ikke fra å bli rusavhengig.

På en eller annen måte kommer det oftest noe positivt ut av det til slutt. Men veien dit kan være kronglete og vond. 

Så kongefamilien  kommer til å slite med dette i lang tid fremover. Også Marius. 

For ofrene håper jeg de får et punktum,  at de kommer seg videre på en god måte. 

Jeg syntes kongefamilien nå  trenger all støtte og varme fra folket de kan få. Og de fortjener det. Og det er det jeg akter å gi. 

Mette Marit er bare å beundre. Å stå ialt dette uten muligheter til å gjøre egentlig annet enn å prøve å samle opp sønnen sin. I tillegg er hun kronisk syk, Kronprinsesse, Mor til dronning etter henne selv, Alikevel  klarer hun å støtte saker og bry seg om andre . Og oppdra to kongelige barn. Som en dag skal ta over skuta. Og i tillegg stå i et offentlig press ute av en annen verden i personlig krise i familien. Hun skal i tillegg stå i å bli bedømt på de rareste ting og granskes til minste detalj. At hun klarer det sier jeg bare. 

Ingen andre i familiekriser står i så stort press som kronprinsesse Mette Marit, som i sin krise. Også plager folket henne med ubetydeligjeter hvorvidt hun skal stille i bryllup eller ikke. Noen må ta seg en bolle...

Nå er det jo mange flere problematiske temaer ifht Kongehuset sin håndtering enn det du skisserer her.

At Kongehuset ikke uttaler seg om ML sine gjentatte brudd på avtalen og viser tydelig at dette har null konsekvenser.

Problematisk ifht at vi aldri har fått svar på hvorfor MM møtte Epstein på privaten, alene,  flere ganger, etter at han var en dømt kriminell.

Å si kan ikke visste, er ikke godt nok og er vel ingen som heller tror på dette.

Hvem betalte for yacht ferien deres?

Dette går langt utover saken om Marius men viser heller, i min mening, en oppfattelse om at de skal kunne gå frem som de vil, få privilegiene men ikke ta ansvaret

Pressen har hatt en munnkurv og jeg håper saken med Marius får alle skjelettene til å falle ut av skapet ifht til hvordan deler av Kongefamilien og Kongehuset har kjørt sitt eget løp og har trodd de er untouchable.

• Liker 16
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...