Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Malmfrid skrev (34 minutter siden):

Men nå har et stått at han brukt dette på egenhånd og - så en uttalelse om dette er noe norske folk forventer. 

Jaha forventer norske folk det altså ? Jeg kjenner ingen som forventer det, heldigvis 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Malmfrid skrev (30 minutter siden):

Veldig slitsomt å forholde seg til deg og ... faktisk vrenger det seg innvendig når jeg ser at jeg må svare deg. 

For en idiotisk ting å si, hva med å blokkere istedenfor å komme mrd sånne tåpelige kommentarer 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Gjest Malmfrid
Skrevet
Orly skrev (3 minutter siden):

Jaha forventer norske folk det altså ? Jeg kjenner ingen som forventer det, heldigvis 

Men så er jeg ganske sikker på at du og jeg omgås svært forskjellige mennesker. 

Skrevet
SagaP skrev (38 minutter siden):

Bildet som Haakon ikke visste av, var dramatisk. Bildet hvor M poserte med replika pistol, penger, champis, og som preget medier verden rundt - også førstesidene her hjemme, samme dag.
Synd man må bruke tid på å rydde opp i misforståelser. Ser det er ganske mye av det nå 🙂 

Ja, det var vel "dramatisk" mht. omdømmet, om ikke annet. Som er ganske betegnende for den linja sladderbladet pleier å legge seg på. Altså helt etter hensikt, med ellers lite tyngde. Ikke noe jeg selv ville brukt/bruker særlig krefter på 😊

• Liker 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
SagaP skrev (3 minutter siden):

Ignorer og rapporter. Noen få brukere her jeg aldri svarer, da de er ufine og ute etter krangel

Ja, det var en tabbe at jeg svarte. 

Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Ja, det var vel "dramatisk" mht. omdømmet, om ikke annet. Som er ganske betegnende for den linja sladderbladet pleier å legge seg på. Altså helt etter hensikt, med ellers lite tyngde. Ikke noe jeg selv ville brukt/bruker særlig krefter på 😊

Både bildet med klipsposen og bildet med replikapistol/penger/rolex, var kvalmt og dramatisk. 
Nå er det gitt en forklaring på det ene som preget aviser i mange land den dagen Haakon var i Stavanger og kvelden før.
Om forklaringen i forhold til bildet stemmer, så burde uansett hoffet og kronprinsparet kunne si noe om det. I stedet for så visste ikke Haakon hvilket bilde det var snakk om? Helt utrolig og elendig mediehåndtering 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (12 minutter siden):

Fint om du lar være å kommentere ting som ikke angår deg. Hvem jeg blokkerer har ikke du noe med. 

Du kommenterer på kg , det er et diskusjonsforum og da må du tåle motsvar! Og det var et forslag siden du åpenbart ikke tåler brukeren

• Liker 11
Skrevet
Malmfrid skrev (13 minutter siden):

Men så er jeg ganske sikker på at du og jeg omgås svært forskjellige mennesker. 

Ja det får stå får din regning å mene det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (26 minutter siden):

Det hadde jeg ikke fått med meg, men det beviser jo at kontekst er alt, som enkelte her fremhevet umiddelbart etter at bildet var publisert. 

Jeg kan ikke så mye om slike journalistfaglige spørsmål, så jeg leste med interesse denne artikkelen i Aftenposten om ansvarlig bildetolkning og -publisering, og en rekke spørsmål som de har stilt til Bild uten å få svar:

Storavisen Bild publiserte bilder av Høiby med pose med hvitt pulver (aftenposten.no)

"– Disse bildene alene bekrefter ikke noe som helst

I norsk presseetikk er kontroll av opplysninger helt grunnleggende, sier Elin Floberghagen, leder av Norsk Presseforbund.

– Det må være relevant, og det må settes i en kontekst. Det ser ikke ut til at det er gjort her med Bild, sier hun."

Dette var en god artikkel. Den viser hvor viktig det ikke er sluke alt som publiseres i media rått.

Noe som i stor grad gjøres i denne tråden. Et lite minutt etter at en ny sak er publisert havner innlegg med lenke til denne her i tråden. Gribbene kaster seg over den og tolker innholdet til sin virkelighet og sannhet. Uten tanke for at bilder og tekst er tatt ut av kontekst. Som bildet hvor Danby Choi er sladdet og omtalt som Høibys kriminelle venn. Fullstendig galskap.

I grunnen samme galskap som at Se og Hør og Bild blir sett på som pålitelige kilder og "hyllet for sitt mot" til å publisere "sannheten" av enkelte i denne tråden.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (12 minutter siden):

Ignorer og rapporter. Noen få brukere her jeg aldri svarer, da de er ufine og ute etter krangel

Sp du mener noen er ufine fordi de har andre meninger? Det er heller mer ufint å skrive nedsettende til andre brukere og det å skrive det vrenger seg innvendig er faktisk ekstremt tåpelig og nedsettende 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Oida skrev (3 timer siden):

Denne tråden er bare utrolig, med negativt fortegn. I ukevis har en liten kjerne mesket seg i andres ulykke samtidig som de har konkurrert i spekulasjoner og konspirasjonsteorier. I tillegg til kronprinsparet er tydeligvis både kongeparet og de fleste i kongefamilien ansvarlig for Marius Borg Høibys rusmisbruk og gjerninger.

Innlegg etter innlegg med kjefting fordi kronprinsparet ikke har vært ute i media. Så, da kronprinsen i går snakket med pressen var, ikke uventet, det bra nok. Nitid analyse av hvert ord han sa. Kroppsspråk og flakkende blikk. Han sa ikke nok. Han svarte ikke på det dere ville han skulle svare på og ikke minst, han var aggressiv. Seriøst? Hva med at enkelte brukere leser egne innlegg. Aggressiviteten slår mot deg.

Det siste nå er at kronprinsessen ikke bør delta i helgens bryllup. Ikke kronprinsen heller. Eller"bare vielsen". Det er tydeligvis det "smarteste" å gjøre. For "det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv når situasjonen er slik den er". Hva med prinsessen og prinsen, skal de også holde seg borte fra "de tre dagene med fest og luksusliv"? De er jo tross alt søsken av Høiby så "der tar seg vel ikke pent ut" at de heller beveger seg ute med andre mennesker. Og værtfall ikke når det er snakk om "luksusliv". Det beste er vel om hele familien holder seg hjemme bak senkede persienner iført vadmel og spiser havrelefser?

At det er mulig å spy ut så mye ufint om andre mennesker er helt utrolig. Empati, har dere hørt om det? Om ikke ta et google søk. Det er en veldig fin ting. For utrolig nok, det er mennesker på begge sider av denne saken. Og som med alt annet i livet, det er ikke bare sort/ hvit. Det finnes en del grå nyanser mellom.

Til dere få som orker ta kampen og være en motstemme i dette ekkokammeret, jeg beundrer deres stamina!

Enig ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest NordreSving
Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/i/LMoPqV/kongefamilien-vil-ikke-snakke-med-pressen-under-bryllupet

Nå har de da bestemt seg for at ingen kan stille dem spørsmål i bryllupet. Der er til å forstå at de ikke ønsker å ha fokus på MBH under bryllupsfeiringen. 

Men det må være betimelig å spørre seg når de tenker å ta opp saken som jo opptar både medier og folk. Er dette den nye taktikken? At de skal stenge seg inne i sitt gyldne bur og slippe alle kritiske spørsmål? En ting er den konkrete saken, men hva med ringvirkningene? Jeg tror ikke at nordmenn ønsker et kongehus som gjør som de vil aka misbruker privilegiene sine og muter det de ikke vil høre.

Gitt Mette Marit sine forsøk på å mute pressen så er jeg urolig for om dette nå er vår nye hverdag; et kongehus som ønsker å drive med sitt og være fritatt fra kritikk. Det vil redusere støtten og omdømmet i rekordfart. Vi lever tross alt ikke på 1800-tallet. 

Skrevet

At de ikke vil svare på spørsmål under bryllupet skjønner jeg godt, dagen bør selvsagt handle om brudeparet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Oida skrev (3 minutter siden):

Dette var en god artikkel. Den viser hvor viktig det ikke er sluke alt som publiseres i media rått.

Noe som i stor grad gjøres i denne tråden. Et lite minutt etter at en ny sak er publisert havner innlegg med lenke til denne her i tråden. Gribbene kaster seg over den og tolker innholdet til sin virkelighet og sannhet. Uten tanke for at bilder og tekst er tatt ut av kontekst. Som bildet hvor Danby Choi er sladdet og omtalt som Høibys kriminelle venn. Fullstendig galskap.

I grunnen samme galskap som at Se og Hør og Bild blir sett på som pålitelige kilder og "hyllet for sitt mot" til å publisere "sannheten" av enkelte i denne tråden.

Enig igjen, det et hekt utrolig at de blir sett på som pålitelige kilder av enkelte i denne tråden

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Ser at jeg ikke svarte på det første latterlige kravet ditt om å dokumentere at størstedelen av samfunnet ikke ser så mange «grånyanser» når det gjelder vold mot kvinner. Er du virkelig seriøs? Da kan jeg bare henvise til straffeloven. 

Igjen klarer du å tillegge meg et utsagn og en mening jeg ikke har. Hva med å faktisk lese hva jeg skriver?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (21 timer siden):

Og det er vel riktig observert av dem det. Når rett skal være rett. Dog skjønner de fleste at dette heller ikke er bakepulver 

Da tenker jeg de hadde brukt en større pose en den lille man nesten må zoome inn for å se 😆

Skrevet
bvp skrev (21 timer siden):

Skal jeg være helt ærlig så tror de journalistene som skriver om bl.a. denne saken er for opptatt til at de vil bruke tid her på KG.

Jeg må skippe en 10 - 20 sider i denne tråden i blandt, men det er jo mye gjentagende så er ikke så vanskelig å få med seg. Jeg synes jeg kjenner igjen mye av det som er skrevet i artikler her. Kg gjør livet til journalister en milliard ganger lettere osv... 😉

• Liker 4
Skrevet
Oida skrev (5 minutter siden):

Igjen klarer du å tillegge meg et utsagn og en mening jeg ikke har. Hva med å faktisk lese hva jeg skriver?

Jeg skrev: Du har helt rett i at jeg ikke har empati med menn som banker, tar kvelertak på og truer kvinner. For meg (og for størstedelen av samfunnet) så er det faktisk svart/hvitt. Jeg er veldig interessert i å høre hvilke «grånyanser» du ser.

Du skrev: Har jeg skrevet at jeg har «empati med menn som tar kvelertak på kvinner og truer dem»? Overhodet ikke! Forøvrig morsomt at du tar med størstedelen av samfunnet som din støtte. Jeg antar at du kan dokumentere den påstanden?

Jeg mener det er såpass selvsagt at det holdt å henvise til straffeloven, men nei.

Nå skriver du at jeg tillegger deg utsagn du ikke har og foreslår at jeg leser innlegget. Jeg skjønner ikke hvilke andre måter det kan leses på.

Det er sånn du opererer hele tiden. Skriver noe, nekter på at det er skrevet, påstår andre mener noe de ikke har skrevet - og alt i en særdeles aggressiv tone. Åpenbart at du ikke er interessert i en saklig diskusjon. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
18 minutter siden, Orly said:

At de ikke vil svare på spørsmål under bryllupet skjønner jeg godt, dagen bør selvsagt handle om brudeparet.

Nettopp derfor hadde det nok vært klokt å komme med noen ord i forkant.

Men, det er bare tirsdag. Er det noe vi har sett de siste ukene, er at mye skjer på en liten uke. Kanskje ender MM opp med å ikke delta.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt hva det kongelige hoff skriver om forventninger til kongefamilien. 

"Disse verdiene gir et godt fundament for arbeidet med å understøtte en kongefamilie som lever hver dag med 
disse kjerneoppgavene:
• å utføre konstitusjonelle oppgaver
• å skape møter med mennesker som gjenspeiler landets mangfold
• å styrke andres verdighet gjennom handlinger
• å være bærer av grunnleggende verdier som står seg over tid
• å forvalte og formidle vår nasjonale kulturarv
• å være en verdifull bidragsyter på den globale arena"

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...