Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

At de ikke vil svare på spørsmål under bryllupet skjønner jeg godt, dagen bør selvsagt handle om brudeparet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Oida skrev (3 minutter siden):

Dette var en god artikkel. Den viser hvor viktig det ikke er sluke alt som publiseres i media rått.

Noe som i stor grad gjøres i denne tråden. Et lite minutt etter at en ny sak er publisert havner innlegg med lenke til denne her i tråden. Gribbene kaster seg over den og tolker innholdet til sin virkelighet og sannhet. Uten tanke for at bilder og tekst er tatt ut av kontekst. Som bildet hvor Danby Choi er sladdet og omtalt som Høibys kriminelle venn. Fullstendig galskap.

I grunnen samme galskap som at Se og Hør og Bild blir sett på som pålitelige kilder og "hyllet for sitt mot" til å publisere "sannheten" av enkelte i denne tråden.

Enig igjen, det et hekt utrolig at de blir sett på som pålitelige kilder av enkelte i denne tråden

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Ser at jeg ikke svarte på det første latterlige kravet ditt om å dokumentere at størstedelen av samfunnet ikke ser så mange «grånyanser» når det gjelder vold mot kvinner. Er du virkelig seriøs? Da kan jeg bare henvise til straffeloven. 

Igjen klarer du å tillegge meg et utsagn og en mening jeg ikke har. Hva med å faktisk lese hva jeg skriver?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (21 timer siden):

Og det er vel riktig observert av dem det. Når rett skal være rett. Dog skjønner de fleste at dette heller ikke er bakepulver 

Da tenker jeg de hadde brukt en større pose en den lille man nesten må zoome inn for å se 😆

Skrevet
bvp skrev (21 timer siden):

Skal jeg være helt ærlig så tror de journalistene som skriver om bl.a. denne saken er for opptatt til at de vil bruke tid her på KG.

Jeg må skippe en 10 - 20 sider i denne tråden i blandt, men det er jo mye gjentagende så er ikke så vanskelig å få med seg. Jeg synes jeg kjenner igjen mye av det som er skrevet i artikler her. Kg gjør livet til journalister en milliard ganger lettere osv... 😉

• Liker 4
Skrevet
Oida skrev (5 minutter siden):

Igjen klarer du å tillegge meg et utsagn og en mening jeg ikke har. Hva med å faktisk lese hva jeg skriver?

Jeg skrev: Du har helt rett i at jeg ikke har empati med menn som banker, tar kvelertak på og truer kvinner. For meg (og for størstedelen av samfunnet) så er det faktisk svart/hvitt. Jeg er veldig interessert i å høre hvilke «grånyanser» du ser.

Du skrev: Har jeg skrevet at jeg har «empati med menn som tar kvelertak på kvinner og truer dem»? Overhodet ikke! Forøvrig morsomt at du tar med størstedelen av samfunnet som din støtte. Jeg antar at du kan dokumentere den påstanden?

Jeg mener det er såpass selvsagt at det holdt å henvise til straffeloven, men nei.

Nå skriver du at jeg tillegger deg utsagn du ikke har og foreslår at jeg leser innlegget. Jeg skjønner ikke hvilke andre måter det kan leses på.

Det er sånn du opererer hele tiden. Skriver noe, nekter på at det er skrevet, påstår andre mener noe de ikke har skrevet - og alt i en særdeles aggressiv tone. Åpenbart at du ikke er interessert i en saklig diskusjon. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
18 minutter siden, Orly said:

At de ikke vil svare på spørsmål under bryllupet skjønner jeg godt, dagen bør selvsagt handle om brudeparet.

Nettopp derfor hadde det nok vært klokt å komme med noen ord i forkant.

Men, det er bare tirsdag. Er det noe vi har sett de siste ukene, er at mye skjer på en liten uke. Kanskje ender MM opp med å ikke delta.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt hva det kongelige hoff skriver om forventninger til kongefamilien. 

"Disse verdiene gir et godt fundament for arbeidet med å understøtte en kongefamilie som lever hver dag med 
disse kjerneoppgavene:
• å utføre konstitusjonelle oppgaver
• å skape møter med mennesker som gjenspeiler landets mangfold
• å styrke andres verdighet gjennom handlinger
• å være bærer av grunnleggende verdier som står seg over tid
• å forvalte og formidle vår nasjonale kulturarv
• å være en verdifull bidragsyter på den globale arena"

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest Malmfrid
Skrevet
Lofilteret skrev (1 time siden):

Det er lett å vise åpent engasjement og prate om noe som ikke nylig har rammet deg selv.

Er det? 

Rusmisbruket til Marius er nok ikke noen stor nyhet hos kronprinsparet - er sikker på at de har strevd med dette i årevis. 

Håper hun bruker sine erfaringer til noe som gjør en forskjell for andre. 

Gjest NordreSving
Skrevet
Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Litt hva det kongelige hoff skriver om forventninger til kongefamilien. 

"Disse verdiene gir et godt fundament for arbeidet med å understøtte en kongefamilie som lever hver dag med 
disse kjerneoppgavene:
• å utføre konstitusjonelle oppgaver
• å skape møter med mennesker som gjenspeiler landets mangfold
• å styrke andres verdighet gjennom handlinger
• å være bærer av grunnleggende verdier som står seg over tid
• å forvalte og formidle vår nasjonale kulturarv
• å være en verdifull bidragsyter på den globale arena"

Nettopp:

«å være bærer av grunnleggende verdier som står seg over tid»

Sånn som ståa er nå er det mange verdier jeg lurer på om de er bærere av. 

Hva tenker de om pressefrihet feks? 

Skrevet
NordreSving skrev (7 minutter siden):

Nettopp:

«å være bærer av grunnleggende verdier som står seg over tid»

Sånn som ståa er nå er det mange verdier jeg lurer på om de er bærere av. 

Hva tenker de om pressefrihet feks? 

👏 Spot on!

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Både bildet med klipsposen og bildet med replikapistol/penger/rolex, var kvalmt og dramatisk. 
Nå er det gitt en forklaring på det ene som preget aviser i mange land den dagen Haakon var i Stavanger og kvelden før.
Om forklaringen i forhold til bildet stemmer, så burde uansett hoffet og kronprinsparet kunne si noe om det. I stedet for så visste ikke Haakon hvilket bilde det var snakk om? Helt utrolig og elendig mediehåndtering 

Vi vet han har rusutfordringer, det har han selv forklart. Bilder av utagerende festing burde ikke komme som noen overraskelse - sant eller ei. Hvis kongehuset skal kommentere ethvert sprell fra de kåteste tabloidene, får de det travelt.  

• Liker 7
Skrevet
Oida skrev (1 time siden):

Dette var en god artikkel. Den viser hvor viktig det ikke er sluke alt som publiseres i media rått.

Noe som i stor grad gjøres i denne tråden. Et lite minutt etter at en ny sak er publisert havner innlegg med lenke til denne her i tråden. Gribbene kaster seg over den og tolker innholdet til sin virkelighet og sannhet. Uten tanke for at bilder og tekst er tatt ut av kontekst. Som bildet hvor Danby Choi er sladdet og omtalt som Høibys kriminelle venn. Fullstendig galskap.

I grunnen samme galskap som at Se og Hør og Bild blir sett på som pålitelige kilder og "hyllet for sitt mot" til å publisere "sannheten" av enkelte i denne tråden.

Har ikke sett et eneste innlegg her der noen har påstått at Danby er kriminell. Mulig jeg har oversett det, men er ikke enig med deg at folk her inne ikke er kildekritiske. Men som overalt i befolkningen så er det noen sure epler.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/LMoPqV/kongefamilien-vil-ikke-snakke-med-pressen-under-bryllupet

Nå har de da bestemt seg for at ingen kan stille dem spørsmål i bryllupet. Der er til å forstå at de ikke ønsker å ha fokus på MBH under bryllupsfeiringen. 

Men det må være betimelig å spørre seg når de tenker å ta opp saken som jo opptar både medier og folk. Er dette den nye taktikken? At de skal stenge seg inne i sitt gyldne bur og slippe alle kritiske spørsmål? En ting er den konkrete saken, men hva med ringvirkningene? Jeg tror ikke at nordmenn ønsker et kongehus som gjør som de vil aka misbruker privilegiene sine og muter det de ikke vil høre.

Gitt Mette Marit sine forsøk på å mute pressen så er jeg urolig for om dette nå er vår nye hverdag; et kongehus som ønsker å drive med sitt og være fritatt fra kritikk. Det vil redusere støtten og omdømmet i rekordfart. Vi lever tross alt ikke på 1800-tallet. 

Kronprinsen møtte jo en vegg av pressefolk så sent som i går morges.

Så svaret på spørsmålet ditt er at vi fikk svar i går.

Endret av MissLucy
rettet skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (56 minutter siden):

Det er sånn du opererer hele tiden. Skriver noe, nekter på at det er skrevet, påstår andre mener noe de ikke har skrevet - og alt i en særdeles aggressiv tone. Åpenbart at du ikke er interessert i en saklig diskusjon. 

dette tror jeg faktisk er det mest hemningsløse pot-calling-the-kettle-black-øyeblikket jeg har sett på KG noen gang! og jeg har vært her i 20 år! Gratulerer!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (2 timer siden):

Helt klart at kongefamilien følger med på nyhetene. Det er jo en av deres viktigste oppgaver å vite hva som skjer i landet og verden forøvrig. 

Haakon er statsviter og jeg er ganske sikker på at han følger med. 
ONS var kanskje ikke stedet han ønsket å bli konfrontert med dette og derfor svarte som han gjorde. 

De følger nok med, men at de får med seg alt som til en hver tid dukker opp i denne saken, er kanskje ikke sikkert. Vi sitter jo og følge med med haukeøyne, disse bildene av M var vel relativt nye i mediebildet når Haakon ble spurt om dem? Usikker altså. Hans reaksjon virket uansett genuin for meg. Han vet vel best selv om han visste eller ei, kan godt være taktikk også for alt jeg vet. Skjønner uansett at det sikkert blir mye på en gang om dagen.

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

De følger nok med, men at de får med seg alt som til en hver tid dukker opp i denne saken, er kanskje ikke sikkert. Vi sitter jo og følge med med haukeøyne, disse bildene av M var vel relativt nye i mediebildet når Haakon ble spurt om dem? Usikker altså. Hans reaksjon virket uansett genuin for meg. Han vet vel best selv om han visste eller ei, kan godt være taktikk også for alt jeg vet. Skjønner uansett at det sikkert blir mye på en gang om dagen.

Det var bare litt vel merkelig at han (som omtrent den eneste i Norge) ikke hadde fått med seg ihvertfall det ene bildet. Eller noen i familien ... 

Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Det var bare litt vel merkelig at han (som omtrent den eneste i Norge) ikke hadde fått med seg ihvertfall det ene bildet. Eller noen i familien ... 

Det kan jeg si meg helt enig i.

• Liker 4
Gjest Bestemoren
Skrevet
Anonio skrev (6 timer siden):

Uansett utfall her må det oppvask til.

a) Hvem passer på sikkerheten til kongefamilien - hvordan kunne Marius få bo på slottet/Skaugum med venner i de kretsene han har. Foxtrot og Irske narkogjenger er virkelig ikke noen man vil ha i nærheten av norske institusjoner. 

b) Diplomatpass bør ikke gis til andre enn de som er i direkte arverekke, er barn av disse eller noen som er på oppdrag for staten Norge. Durek og Marius bør ikke ha diplomatpass, det bør sagtens ikke Märtha heller når hun ikke har offentlige oppgaver. Disse kan kjøpe prioritetsbilletter som andre hvis de vil slippe kø.

c) Pressekorpset til slottet bør byttes ut. Hvem er det som ikke forteller HM og MM om hva sønnen deres driver med? De skal ikke skjermes for nyheter bare fordi de er negative. Omtrent alle som har puls i ungdomsmiljøet i Oslo\Asker\Bærum har visst dette om Marius i årevis. Hvorfor har ingen tatt tak?

d) Marius må straffes på lik linje med andre serie-voldsutdøvere. Om man aner at han får forskjellsbehandling kommer ikke dette til å ende særlig godt. Man bør også se på episoden med kjøringen i slottsparken og alt annet som nå kommer frem. Man har allerede bilder hvor Marius er i besittelse av mengder kokain som også tilsier narkotika-dom. 

e) Kongefamilien må rydde opp internt. Gjør som Danmark. Alle som ikke er i to ledd av arverekkefølgen må på langt nær begynne å tjene til livets opphold selv, det er strengt talt ikke den Norske stats jobb å betale for stebarn, inngifte øgler og andre i familien.

Støttes, @Anonio

Skrevet
1 minutt siden, Malmfrid said:

Eller hans presseansvarlige, som har som jobb å forberede han på hvilke spørsmål journalister antagelig kommer til å spørre om, og hva som blir snakket om 🤯

• Liker 15
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...