Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang hva Ola og Kari Nordmann har krav på å vite, så tenker jeg at et visst innsyn i hva våre skattepenger går til bør være å forvente. Det trengs mer penger til eldreomsorg, psykiatri, hjemløse, folk som lever under fattigdomsgrensen, private organisasjoner som hjelper dyr og mennesker osv og det er HIT jeg vil at mine skattepenger skal gå, ikke til en bortskjemt drittunge som tror han kan gjøre hva han vil når han vil fordi han har adresse på skaugum. I og med at han ikke jobber eller virker å være ufør antar jeg at han får månedslønn av sin mor. Mor får penger av staten. Det er ikke så alt for mye forlangt å spørre om hva de tenker videre. Skal gutten snart ut og stå på egne bein?

• Liker 21
  • Nyttig 7
Gjest Malmfrid
Skrevet
Ermegselv skrev (7 minutter siden):

https://sol.no/nyheter/kronprins-haakon-marius-borg-hoiby-hadde-diplomatpass/81850701

Tror at noe kanskje ligger der, at han har tenkt at det er fritt frem siden han ikke kan straffes.

Ja, det er slike spørsmål folk må få svar på. Hvem i kongefamilien har og skal ha diplomatpass og hva innebærer det å ha et slikt?

Det har vært mye skriverier om diplomater som begår alvolige lovbrudd - og som ikke blir straffet. Fyllekjøring og bildrap har det vært blant annet. 

Skrevet
43 minutter siden, PusheenPusheen said:

Jeg tror heller ikke at han følger Marius minutt for minutt, da han hadde han blitt gal. Det høres ikke sunt ut i det hele tatt. Men siden han skulle la seg intervjue litt i Stavanger, synes jeg det er rart at rådgiverne hans ikke hadde forberedt ham bedre på disse bildene. Må jo ha vært ubehagelig å bli stilt spørsmål om noe han ikke visste noe om. 

Han har sikkert sett dem, men ved å si han ikke har sett dem, slipper han spørsmål om hva han syns om de bildene.
Det er helt grunnleggende medieforståelse og håndtering. Han forsøker å skape mest mulig distanse mellom seg selv og bildene, slik at ikke journalistene kan komme med masse oppfølgingsspørsmål.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Hva er dramatisk, mener du? Utagerende festing i kokainmiljøet? 

Bildet som Haakon ikke visste av, var dramatisk. Bildet hvor M poserte med replika pistol, penger, champis, og som preget medier verden rundt - også førstesidene her hjemme, samme dag.
Synd man må bruke tid på å rydde opp i misforståelser. Ser det er ganske mye av det nå 🙂 

• Liker 4
Skrevet
hvalstad45 skrev (1 minutt siden):

Han har sikkert sett dem, men ved å si han ikke har sett dem, slipper han spørsmål om hva han syns om de bildene.
Det er helt grunnleggende medieforståelse og håndtering. Han forsøker å skape mest mulig distanse mellom seg selv og bildene, slik at ikke journalistene kan komme med masse oppfølgingsspørsmål.

Ja, det er selvsagt også en mulighet. Selv oppfattet jeg reaksjonen hans som genuin da han fikk spørsmål om dem. Han kan sikkert være en god skuespiller, og ha faket det hele. Jeg tar utgangspunkt i at han faktisk ikke visste, siden det var det han ga uttrykk for.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (5 minutter siden):

Ja, det er slike spørsmål folk må få svar på. Hvem i kongefamilien har og skal ha diplomatpass og hva innebærer det å ha et slikt?

Det har vært mye skriverier om diplomater som begår alvolige lovbrudd - og som ikke blir straffet. Fyllekjøring og bildrap har det vært blant annet. 

Det svaret har vi fått. Her f.eks:

UD: Diplomatpass kan gis til reisefølge – Siste nytt – NRK

Et par sitater:

"UD understreker at diplomatpass er et reisedokument på lik linje med vanlige pass, og hverken gir diplomatisk immunitet eller fritak fra tollkontroll."

"Kommunikasjonssjef for Slottet, Guri Varpe, bekrefter også at Marius Borg Høiby har både vanlig pass og diplomatpass.

– De kongelige har diplomatpass, og Høiby har derfor diplomatpass til bruk når han reiser sammen med resten av familien."

• Liker 4
  • Nyttig 6
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Det svaret har vi fått. Her f.eks:

UD: Diplomatpass kan gis til reisefølge – Siste nytt – NRK

Et par sitater:

"UD understreker at diplomatpass er et reisedokument på lik linje med vanlige pass, og hverken gir diplomatisk immunitet eller fritak fra tollkontroll."

"Kommunikasjonssjef for Slottet, Guri Varpe, bekrefter også at Marius Borg Høiby har både vanlig pass og diplomatpass.

– De kongelige har diplomatpass, og Høiby har derfor diplomatpass til bruk når han reiser sammen med resten av familien."

Men nå har et stått at han brukt dette på egenhånd og - så en uttalelse om dette er noe norske folk forventer. 

Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Men nå har et stått at han brukt dette på egenhånd og - så en uttalelse om dette er noe norske folk forventer. 

det er veldig slitsom å diskutere med deg når du alltid utvider spørsmålene dine etter at du har fått svar, og får det til å se ut som du spurte om mer enn du faktisk spurte om. 

Dette var ditt spørsmål, og det mener jeg er besvart i den lenken jeg ga deg:

"Ja, det er slike spørsmål folk må få svar på. Hvem i kongefamilien har og skal ha diplomatpass og hva innebærer det å ha et slikt?"

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Ja, det er selvsagt også en mulighet. Selv oppfattet jeg reaksjonen hans som genuin da han fikk spørsmål om dem. Han kan sikkert være en god skuespiller, og ha faket det hele. Jeg tar utgangspunkt i at han faktisk ikke visste, siden det var det han ga uttrykk for.

Helt klart at kongefamilien følger med på nyhetene. Det er jo en av deres viktigste oppgaver å vite hva som skjer i landet og verden forøvrig. 

Haakon er statsviter og jeg er ganske sikker på at han følger med. 
ONS var kanskje ikke stedet han ønsket å bli konfrontert med dette og derfor svarte som han gjorde. 

Skrevet
SagaP skrev (9 minutter siden):

Bildet som Haakon ikke visste av, var dramatisk. Bildet hvor M poserte med replika pistol, penger, champis, og som preget medier verden rundt - også førstesidene her hjemme, samme dag.
Synd man må bruke tid på å rydde opp i misforståelser. Ser det er ganske mye av det nå 🙂 

Dette "dramatiske" bildet ble omtalt på radioen tidligere i dag. Det var fra et nachspiel etter en James Bond fest. Like dramatisk når du setter det i kontekst? 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Veldig slitsomt å forholde seg til deg og ... faktisk vrenger det seg innvendig når jeg ser at jeg må svare deg. 

fint for deg at du sluttet å svare meg i forgårs da. :ironi:

Neste gang kan du jo vurdere å takke for at jeg svarte på spørsmålet ditt, istedet for å takke med personangrep.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Veldig slitsomt å forholde seg til deg og ... faktisk vrenger det seg innvendig når jeg ser at jeg må svare deg. 

Skjerp deg.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Oida skrev (14 minutter siden):

Dette "dramatiske" bildet ble omtalt på radioen tidligere i dag. Det var fra et nachspiel etter en James Bond fest. Like dramatisk når du setter det i kontekst? 

Det hadde jeg ikke fått med meg, men det beviser jo at kontekst er alt, som enkelte her fremhevet umiddelbart etter at bildet var publisert. 

Jeg kan ikke så mye om slike journalistfaglige spørsmål, så jeg leste med interesse denne artikkelen i Aftenposten om ansvarlig bildetolkning og -publisering, og en rekke spørsmål som de har stilt til Bild uten å få svar:

Storavisen Bild publiserte bilder av Høiby med pose med hvitt pulver (aftenposten.no)

"– Disse bildene alene bekrefter ikke noe som helst

I norsk presseetikk er kontroll av opplysninger helt grunnleggende, sier Elin Floberghagen, leder av Norsk Presseforbund.

– Det må være relevant, og det må settes i en kontekst. Det ser ikke ut til at det er gjort her med Bild, sier hun."

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Oida skrev (14 minutter siden):

Javisst er det det. Både dramatisk og tragisk. På samme måte som bildet med klipsposen.

Likevel var altså poenget at Haakon hevdet at han ikke visste hvilket bilde det var snakk om, selv om det preget førstesidene, også her hjemme. 

• Liker 9
Skrevet
Malmfrid skrev (2 timer siden):

Hun kunne snakket fra et menneskelig perspektiv. Hvordan det er for en mor og ha et barn som strever med rus. Hvordan det påvirker henne i hennes hverdag og hvordan det påvirker en familie. 

Det er mitt synspunkt for jeg har sett med egne øyne hva det gjør med mor og far og ikke minst - hvordan det påvirker søsken. 

Svært mange pårørende ender opp uføre og det er søsken som strever resten av livet. Det krever stor styrke å stå i dette og jeg synes det er synd at det så skambefengt.

Jeg beundrer som dere vet dronning Mary i Danmark. Hun virker å ha et oppriktig engasjement for folk som strever i livet. Så en film på NRK hvor hun snakker svært åpent om psykisk helse og sorg: 

https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Det kunne vært en fin måte for MM å ta fatt i temaet rus og psykiatri - det er mange som ikke er redde for å dele av sine erfaringer. 

Det er lett å vise åpent engasjement og prate om noe som ikke nylig har rammet deg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
SagaP skrev (2 minutter siden):

Javisst er det det. Både dramatisk og tragisk. På samme måte som bildet med klipsposen.

Likevel var altså poenget at Haakon hevdet at han ikke visste hvilket bilde det var snakk om, selv om det preget førstesidene, også her hjemme. 

hva er det som er dramatisk og tragisk med et bilde fra en utkledningsfest?

• Liker 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Ser at jeg ikke svarte på det første latterlige kravet ditt om å dokumentere at størstedelen av samfunnet ikke ser så mange «grånyanser» når det gjelder vold mot kvinner. Er du virkelig seriøs? Da kan jeg bare henvise til straffeloven. 

Utgangspunktet var vel å kunne innta flere perspektiver samtidig, altså sette seg inn i (empati) involverte (utover offer/overgriper) på begge sider. Jeg vil tro svært mange evner det.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Viki6 skrev (1 time siden):

Han var i Stavanger på jobb da han ble intervjuet. Reist tidlig på morgen fra Oslo, kanskje? Forberedt seg til konferansen han skulle på? Ikke sikkert han hadde mye tid til aviser på morgenen da. Var vel på formiddagen han pratet med journalistene?

Kommentatorer kritiserer Haakon og slottet for elendig mediehåndtering. Man må hit til denne tråden for å se hvilke unnskyldninger folk er i stand til å finne for vårt neste statsoverhodes manglende krisehåndtering.

Vi betaler mange hundre millioner kroner i året for at kongehuset skal fungerer. Blant annet har de 150 ansatte. Jeg er ikke imponert over rådene som er gitt, hvis ikke det er slik at kongehuset ikke er mottakelig for råd, hvem vet

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Oida skrev (3 timer siden):

Denne tråden er bare utrolig, med negativt fortegn. I ukevis har en liten kjerne mesket seg i andres ulykke samtidig som de har konkurrert i spekulasjoner og konspirasjonsteorier. I tillegg til kronprinsparet er tydeligvis både kongeparet og de fleste i kongefamilien ansvarlig for Marius Borg Høibys rusmisbruk og gjerninger.

Innlegg etter innlegg med kjefting fordi kronprinsparet ikke har vært ute i media. Så, da kronprinsen i går snakket med pressen var, ikke uventet, det bra nok. Nitid analyse av hvert ord han sa. Kroppsspråk og flakkende blikk. Han sa ikke nok. Han svarte ikke på det dere ville han skulle svare på og ikke minst, han var aggressiv. Seriøst? Hva med at enkelte brukere leser egne innlegg. Aggressiviteten slår mot deg.

Det siste nå er at kronprinsessen ikke bør delta i helgens bryllup. Ikke kronprinsen heller. Eller"bare vielsen". Det er tydeligvis det "smarteste" å gjøre. For "det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv når situasjonen er slik den er". Hva med prinsessen og prinsen, skal de også holde seg borte fra "de tre dagene med fest og luksusliv"? De er jo tross alt søsken av Høiby så "der tar seg vel ikke pent ut" at de heller beveger seg ute med andre mennesker. Og værtfall ikke når det er snakk om "luksusliv". Det beste er vel om hele familien holder seg hjemme bak senkede persienner iført vadmel og spiser havrelefser?

At det er mulig å spy ut så mye ufint om andre mennesker er helt utrolig. Empati, har dere hørt om det? Om ikke ta et google søk. Det er en veldig fin ting. For utrolig nok, det er mennesker på begge sider av denne saken. Og som med alt annet i livet, det er ikke bare sort/ hvit. Det finnes en del grå nyanser mellom.

Til dere få som orker ta kampen og være en motstemme i dette ekkokammeret, jeg beundrer deres stamina!

Veldig bra innlegg og jeg er helt enig👏

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...