Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
tenker skrev (17 minutter siden):

Dere har fått med dere at Sikkerhetseksperter er bekymret for kongefamilien ?

Som nevnt i lenken, er sikkerhetsvurderinger ifm. rusnettverk ikke ukjent materie, men et pågående og prioritert arbeid i politiet.

Det har lenge vært en pågående og alvorlig bekymring for utenlandsk mafias infiltrering i norske nettverk, det er ikke et nytt spøkelse.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Bildet er vel ikke opplagt at han skulle ha sett. Vil tro at media rådgiverne har en type robot som finner nyhetssaker som er relevante. Som kommer som e-post, nå vil det være en lang liste, som dem så grovsorterer og går igjennom det som virker mest relevante. Tror folk har en overtro på hvor store resurser som nå er koblet på denne saken fra staben rundt kronprinsen, som har sine daglige vanlige oppgaver å løse.

Så du mener at kronprinsen kun leser nyhetssaker som blir sendt han på epost av mediarådgivere?

Du tror ikke han ser på nyhetene på tv om kvelden eller leser Aftenposten? Mulig han scroller VG på do han også?

• Liker 5
Skrevet
Oida skrev (1 time siden):

Denne tråden er bare utrolig, med negativt fortegn. I ukevis har en liten kjerne mesket seg i andres ulykke samtidig som de har konkurrert i spekulasjoner og konspirasjonsteorier. I tillegg til kronprinsparet er tydeligvis både kongeparet og de fleste i kongefamilien ansvarlig for Marius Borg Høibys rusmisbruk og gjerninger.

Innlegg etter innlegg med kjefting fordi kronprinsparet ikke har vært ute i media. Så, da kronprinsen i går snakket med pressen var, ikke uventet, det bra nok. Nitid analyse av hvert ord han sa. Kroppsspråk og flakkende blikk. Han sa ikke nok. Han svarte ikke på det dere ville han skulle svare på og ikke minst, han var aggressiv. Seriøst? Hva med at enkelte brukere leser egne innlegg. Aggressiviteten slår mot deg.

Det siste nå er at kronprinsessen ikke bør delta i helgens bryllup. Ikke kronprinsen heller. Eller"bare vielsen". Det er tydeligvis det "smarteste" å gjøre. For "det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv når situasjonen er slik den er". Hva med prinsessen og prinsen, skal de også holde seg borte fra "de tre dagene med fest og luksusliv"? De er jo tross alt søsken av Høiby så "der tar seg vel ikke pent ut" at de heller beveger seg ute med andre mennesker. Og værtfall ikke når det er snakk om "luksusliv". Det beste er vel om hele familien holder seg hjemme bak senkede persienner iført vadmel og spiser havrelefser?

At det er mulig å spy ut så mye ufint om andre mennesker er helt utrolig. Empati, har dere hørt om det? Om ikke ta et google søk. Det er en veldig fin ting. For utrolig nok, det er mennesker på begge sider av denne saken. Og som med alt annet i livet, det er ikke bare sort/ hvit. Det finnes en del grå nyanser mellom.

Til dere få som orker ta kampen og være en motstemme i dette ekkokammeret, jeg beundrer deres stamina!

Flott innlegg!!! Synsingen har tatt fullstendig avgårde de siste dagene. Og det er heller ikke grenser for hva enkelte mennesker tror de har krav på å vite. 

• Liker 11
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Morgan Le Fay said:

Nå er han heldigvis siktet. Men har fortsatt ikke blitt avhørt, noe en av de fornærmede synes er en stor belastning:

https://www.dagbladet.no/nyheter/en-ytterligere-belastning/81855873

Det står at han ikke er siktet ennå her?

Edit: Blingset, lang artikkel med rotete fremstilling 😬 (For øvrig spent på eventuelle utvidelser.)

Endret av JustAsking
  • Liker 1
Skrevet
JustAsking skrev (2 minutter siden):

Det står at han ikke er siktet ennå her?

Det står i overskriften. Men han er vel ikke tiltalt enda. Han har vel kanskje vært siktet hele tiden?

• Liker 4
Skrevet
Sol79 skrev (4 minutter siden):

Så du mener at kronprinsen kun leser nyhetssaker som blir sendt han på epost av mediarådgivere?

Du tror ikke han ser på nyhetene på tv om kvelden eller leser Aftenposten? Mulig han scroller VG på do han også?

Han var i Stavanger på jobb da han ble intervjuet. Reist tidlig på morgen fra Oslo, kanskje? Forberedt seg til konferansen han skulle på? Ikke sikkert han hadde mye tid til aviser på morgenen da. Var vel på formiddagen han pratet med journalistene?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, Morgan Le Fay said:

Det står i overskriften. Men han er vel ikke tiltalt enda. Han har vel kanskje vært siktet hele tiden?

Ja, du har rett, jeg la til en korrigering i innlegget mitt. Han er foreløpig siktet, og de har utvidet én gang med trusler. Foreløpig ikke flere ting, men det må vel komme. Eller blir det separate saker pr offer? Kjenner ikke systemet i detalj.

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Malmfrid said:

Se filmen jeg har lagt ved link til ... der tar Mary opp tabubelagte temaer på en kjempefin måte.

https://tv.nrk.no/program/KOID30001224

Ser du ikke at "være åpen-toget" for lengst har gått for Mette Marit? Såå enig med @Felis (og andre) sine betraktninger her.

Hun vil lett bli beskyldt for å innta en offerrolle ved å uttale seg nå, når hennes strategi hittil har vært omvendt av å være åpen om hvordan det er å ha rusmisbrukere i familien.

Det må trås med særdeles varsomhet og kløkt for å komme ned på begge bena etter så mange krumspring.

• Liker 6
Skrevet
Purple Basil skrev (19 minutter siden):

Ja, du ser jo selv at mange her mener at vi bare skal feie f.eks kvinnemishandling under teppet. Enkelte her er mer opptatt av å forsvare Marius' handlinger enn å fordømme vold mot uskyldige og annen fæl kriminalitet.

Da er det en enkel sak for deg å hoste opp noen eksempler på innlegg i tråden hvor noen skriver dette.

Jeg har til gode å ha lest dem men siden du påstår dette så forventer jeg at du kan sitere til disse innleggene. At tråden er gigantisk er ingen unnskyldning siden du så hardnakket kan påstå det der. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (8 minutter siden):

Han er siktet (for en stund siden) i første sak, ikke tiltalt, foreløpig ikke siktet i de to siste. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (26 minutter siden):

Du har helt rett i at jeg ikke har empati med menn som banker, tar kvelertak på og truer kvinner. For meg (og for størstedelen av samfunnet) så er det faktisk svart/hvitt. Jeg er veldig interessert i å høre hvilke «grånyanser» du ser.

Og jeg synes kongehuset som institusjon må tåle all den kritikken som kommer for at de har brukt sin posisjon til å legge lokk på dette.

Flere redaktører innrømmer jo nå at de har bidratt til å dekke over dette av redsel for å kritisere kongehuset.

Märtha og Durek er jo bare en kjempestor vits, kort og godt. Ingen har på en overbevisende måte klart å forsvare hva de to holder på med.

Har jeg uttalt at jeg har "empati med menn som tar kvelertak på kvinner og truer dem"? Overhodet ikke! Forøvrig morsomt at du tar med størstedelen av samfunnet som din støtte. Jeg antar da du kan dokumentere denne påstanden?

Om du hadde holdt blodtåka på avstand og faktisk hadde lest hva jeg skrev så finner du svaret på ditt spørsmål der. Det store flertallet i denne tråden holder hele kongefamilien ansvarlig for rusmisbruket og volden til Marius Borg Høiby. Hvor ligger fornuften i det? Det spekuleres vilt i at kronprinsparet ikke har gjort nok i forhold til avrusing og behandling for psykiske lidelser. Hvordan vet dere det? Har du erfaring med det komplekse i rus og psykiske lidelser? Er du klar over at personer med psykiske lidelser ofte selvmedisinerer med diverse rusmidler? Det i alle samfunnslag. Vet du hvor vanskelig det er å hjelpe noen som ikke er motivert for dette? Det spekuleres og påstås hardnakket at kronprinsparet har visst om hans vold mot kvinnene. Seriøst? Tror du virkelig de gjengse foreldre har full kontroll over hva deres voksne barn gjør? Selv om de naboer? 

Her ligger blant annet grå nyansene.

Hvorfor drar du Märtha og Durek inn i dette? For meg fremstår det som en kjempestor vits. Jeg nevnte deres bryllup i forhold til at enkelte brukere hardnakket mener kronprinsparet ikke bør delta der. Men jeg kan virkelig ikke se at de skal dras inn i denne diskusjonen. Om ikke annet understreker det mitt poeng om at hele kongefamilien får gjennomgå og lastes for Marius Borg Høibys rusmisbruk og handlinger.

Forøvrig, det å tillegge dine meningsmotstandere utsagn og meninger er en utrolig usjarmerende hersketeknikk.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Salmonella skrev (3 minutter siden):

Da er det en enkel sak for deg å hoste opp noen eksempler på innlegg i tråden hvor noen skriver dette.

Jeg har til gode å ha lest dem men siden du påstår dette så forventer jeg at du kan sitere til disse innleggene. At tråden er gigantisk er ingen unnskyldning siden du så hardnakket kan påstå det der. 

Du klarer å lese innlegget mitt, da klarer du fint å lese innleggene til alle "forsvarerne" selv. Du kan starte med å lese et par siden tilbake hvor noen la ut et innlegg om hvor fælt det var at mange i denne tråden snakket om Marius handlinger. God lesning! :)

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Du klarer å lese innlegget mitt, da klarer du fint å lese innleggene til alle "forsvarerne" selv. Du kan starte med å lese et par siden tilbake hvor noen la ut et innlegg om hvor fælt det var at mange i denne tråden snakket om Marius handlinger. God lesning! :)

Som jeg tenkte, det ble for vanskelig for deg å underbygge påstandene dine. 

Sånn er det når man ønsker å vri om på noe som ikke er der.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Oida skrev (2 minutter siden):

Har jeg uttalt at jeg har "empati med menn som tar kvelertak på kvinner og truer dem"? Overhodet ikke! Forøvrig morsomt at du tar med størstedelen av samfunnet som din støtte. Jeg antar da du kan dokumentere denne påstanden?

Om du hadde holdt blodtåka på avstand og faktisk hadde lest hva jeg skrev så finner du svaret på ditt spørsmål der. Det store flertallet i denne tråden holder hele kongefamilien ansvarlig for rusmisbruket og volden til Marius Borg Høiby. Hvor ligger fornuften i det? Det spekuleres vilt i at kronprinsparet ikke har gjort nok i forhold til avrusing og behandling for psykiske lidelser. Hvordan vet dere det? Har du erfaring med det komplekse i rus og psykiske lidelser? Er du klar over at personer med psykiske lidelser ofte selvmedisinerer med diverse rusmidler? Det i alle samfunnslag. Vet du hvor vanskelig det er å hjelpe noen som ikke er motivert for dette? Det spekuleres og påstås hardnakket at kronprinsparet har visst om hans vold mot kvinnene. Seriøst? Tror du virkelig de gjengse foreldre har full kontroll over hva deres voksne barn gjør? Selv om de naboer? 

Hvorfor drar du Märtha og Durek inn i dette? For meg fremstår det som en kjempestor vits. Jeg nevnte deres bryllup i forhold til at enkelte brukere hardnakket mener kronprinsparet ikke bør delta der. Men jeg kan virkelig ikke se at de skal dras inn i denne diskusjonen. Om ikke annet understreker det mitt poeng om at hele kongefamilien får gjennomgå og lastes for Marius Borg Høibys rusmisbruk og handlinger.

Forøvrig, det å tillegge dine meningsmotstandere utsagn og meninger er en utrolig usjarmerende hersketeknikk.

Helt enig! Vi vet ingenting om hva kongefamilien har gjort for å hjelpe Marius. Mest sannsynlig har dette vært en bekymring for dem i mange år. Livet som foreldre til rusmisbruker er neppe enkelt, selv om han er voksen og ansvarlig for sine egne handlinger. Vold er aldri greit, men det er Marius som har gjort noe kriminelt og som etter egen uttalelse har psykiske problemer, ikke moren.

Men jeg reagerer på at han har hatt diplomatpass. Det burde ha blitt tatt fra ham så fort "noen" visste om rusproblemet.

Jeg er sikker på at kronprinsparet kommer til å snakke om det som har skjedd om en stund. Å forvente at de skal uttale seg offentlig så fort noe slikt skjer, syns jeg blir feil. Tipper de venter til saken er ferdig etterforsket og dommen har falt. Det er nok heller ikke bare deres valg. Er nok mange rådgivere inne i bildet her.

• Liker 14
Skrevet
Sol79 skrev (26 minutter siden):

Vet ikke når vi her hjemme såg på TV nyheter sist. Disse bildene var nok så ferske i mediabildet når han svaret på dette spørsmålet. 

Så kan jeg tro med akkurat denne saken, der jeg tror at Hm vet mye mer en folk flest, at det ikke er urimelig at han velger å ikke følge "Marius i mediabildet minutt for minutt". 

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Vet ikke når vi her hjemme såg på TV nyheter sist. Disse bildene var nok så ferske i mediabildet når han svaret på dette spørsmålet. 

Så kan jeg tro med akkurat denne saken, der jeg tror at Hm vet mye mer en folk flest, at det ikke er urimelig at han velger å ikke følge "Marius i mediabildet minutt for minutt". 

Jeg tror heller ikke at han følger Marius minutt for minutt, da han hadde han blitt gal. Det høres ikke sunt ut i det hele tatt. Men siden han skulle la seg intervjue litt i Stavanger, synes jeg det er rart at rådgiverne hans ikke hadde forberedt ham bedre på disse bildene. Må jo ha vært ubehagelig å bli stilt spørsmål om noe han ikke visste noe om. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Oida skrev (1 minutt siden):

Tråden heter MBH. Så det er kongefamilien vi skal ha empati med, ikke MBH? 
Folk skriver mye rart (på begge sider, regner med du skjønner hvem jeg sikter til). Jeg har ikke spesielt mye empati med dem heller faktisk. 
Jeg har i hvert fall aldri skrevet at de ikke har gjort nok ifbm avrusning og behandling for psykiske lidelser. Tvert i mot så har jeg helt i fra starten - der noen sa «stakkars, håper han kan få hjelp nå» - gått ut i fra at han har tilgang på verdens beste hjelp.

Jeg skal ikke falle ned på ditt nivå med anklager, men jeg går ut i fra at du egentlig vet at det kronprinsparet hovedsakelig  har blitt kritisert for er at de øyensynlig har lagt til rette for denne livsstilen gjennom å la ham bo på Skaugum til tross for at han har nære forbindelser blant tungt kriminelle, finansiere det hele og gjennom skarpe brev til pressen gjort ham «untouchable», i tilleg til å ha kontakt med fornærmede i en pågående straffesak. Noen (inkludert meg selv) mener også at de umiddelbart burde gått ut og tatt avstand fra vold og uttrykt støtte til ofre for vold i nære relasjoner samt et ønsker om at han blir behandlet som alle andre i rettsvesenet. Men det er for sent nå.

Jeg har ikke kritisert barneoppdragelsen deres,  for den vet jeg ikke noe om, men det kan virke som at han etter at han ble voksen ikke ble stilt krav til på samme måte som andre. 
(Jeg må få bemerke: i alle andre tråder om voldtekt og vold mot kvinner så er folk skjønt enige om at det er hvordan gutter oppdras som er problemet).

Det var du som trakk inn bryllupet. Og jeg mener at kongefamilien ikke burde stille på annet enn vielsen. Ikke på grunn av MBH-saken, men fordi ML har solgt rettighetene til utenlandsk sladrepresse og på den måten brutt avtalen med kongehuset.

• Liker 8
  • Nyttig 12
Skrevet
Oida skrev (23 minutter siden):

Ser at jeg ikke svarte på det første latterlige kravet ditt om å dokumentere at størstedelen av samfunnet ikke ser så mange «grånyanser» når det gjelder vold mot kvinner. Er du virkelig seriøs? Da kan jeg bare henvise til straffeloven. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Jeg tror heller ikke at han følger Marius minutt for minutt, da han hadde han blitt gal. Det høres ikke sunt ut i det hele tatt. Men siden han skulle la seg intervjue litt i Stavanger, synes jeg det er rart at rådgiverne hans ikke hadde forberedt ham bedre på disse bildene. Må jo ha vært ubehagelig å bli stilt spørsmål om noe han ikke visste noe om. 

Er ikke sikkert at dem hadde sett dem. Vet hvordan vår folk jobber med slikt, dem har autonomatisk fangst av saker i media, som kommer på overskriftsnivå. Her med Marius er det så voldsomt med saker i ulike kanaler, at det enkelt å greit kan være at dem som gir denne støtten faktisk ikke fikk med seg dette.

Vi skal kanskje være glade at våre skattepenger ikke finansierer uendelige resurser i stab til kronprinsen. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...