Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Salmonella skrev (3 minutter siden):

Da er det en enkel sak for deg å hoste opp noen eksempler på innlegg i tråden hvor noen skriver dette.

Jeg har til gode å ha lest dem men siden du påstår dette så forventer jeg at du kan sitere til disse innleggene. At tråden er gigantisk er ingen unnskyldning siden du så hardnakket kan påstå det der. 

Du klarer å lese innlegget mitt, da klarer du fint å lese innleggene til alle "forsvarerne" selv. Du kan starte med å lese et par siden tilbake hvor noen la ut et innlegg om hvor fælt det var at mange i denne tråden snakket om Marius handlinger. God lesning! :)

• Liker 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Du klarer å lese innlegget mitt, da klarer du fint å lese innleggene til alle "forsvarerne" selv. Du kan starte med å lese et par siden tilbake hvor noen la ut et innlegg om hvor fælt det var at mange i denne tråden snakket om Marius handlinger. God lesning! :)

Som jeg tenkte, det ble for vanskelig for deg å underbygge påstandene dine. 

Sånn er det når man ønsker å vri om på noe som ikke er der.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Oida skrev (2 minutter siden):

Har jeg uttalt at jeg har "empati med menn som tar kvelertak på kvinner og truer dem"? Overhodet ikke! Forøvrig morsomt at du tar med størstedelen av samfunnet som din støtte. Jeg antar da du kan dokumentere denne påstanden?

Om du hadde holdt blodtåka på avstand og faktisk hadde lest hva jeg skrev så finner du svaret på ditt spørsmål der. Det store flertallet i denne tråden holder hele kongefamilien ansvarlig for rusmisbruket og volden til Marius Borg Høiby. Hvor ligger fornuften i det? Det spekuleres vilt i at kronprinsparet ikke har gjort nok i forhold til avrusing og behandling for psykiske lidelser. Hvordan vet dere det? Har du erfaring med det komplekse i rus og psykiske lidelser? Er du klar over at personer med psykiske lidelser ofte selvmedisinerer med diverse rusmidler? Det i alle samfunnslag. Vet du hvor vanskelig det er å hjelpe noen som ikke er motivert for dette? Det spekuleres og påstås hardnakket at kronprinsparet har visst om hans vold mot kvinnene. Seriøst? Tror du virkelig de gjengse foreldre har full kontroll over hva deres voksne barn gjør? Selv om de naboer? 

Her ligger blant annet grå nyansene.

Hvorfor drar du Märtha og Durek inn i dette? For meg fremstår det som en kjempestor vits. Jeg nevnte deres bryllup i forhold til at enkelte brukere hardnakket mener kronprinsparet ikke bør delta der. Men jeg kan virkelig ikke se at de skal dras inn i denne diskusjonen. Om ikke annet understreker det mitt poeng om at hele kongefamilien får gjennomgå og lastes for Marius Borg Høibys rusmisbruk og handlinger.

Forøvrig, det å tillegge dine meningsmotstandere utsagn og meninger er en utrolig usjarmerende hersketeknikk.

Helt enig! Vi vet ingenting om hva kongefamilien har gjort for å hjelpe Marius. Mest sannsynlig har dette vært en bekymring for dem i mange år. Livet som foreldre til rusmisbruker er neppe enkelt, selv om han er voksen og ansvarlig for sine egne handlinger. Vold er aldri greit, men det er Marius som har gjort noe kriminelt og som etter egen uttalelse har psykiske problemer, ikke moren.

Men jeg reagerer på at han har hatt diplomatpass. Det burde ha blitt tatt fra ham så fort "noen" visste om rusproblemet.

Jeg er sikker på at kronprinsparet kommer til å snakke om det som har skjedd om en stund. Å forvente at de skal uttale seg offentlig så fort noe slikt skjer, syns jeg blir feil. Tipper de venter til saken er ferdig etterforsket og dommen har falt. Det er nok heller ikke bare deres valg. Er nok mange rådgivere inne i bildet her.

• Liker 14
Skrevet
Sol79 skrev (26 minutter siden):

Så du mener at kronprinsen kun leser nyhetssaker som blir sendt han på epost av mediarådgivere?

Du tror ikke han ser på nyhetene på tv om kvelden eller leser Aftenposten? Mulig han scroller VG på do han også?

Vet ikke når vi her hjemme såg på TV nyheter sist. Disse bildene var nok så ferske i mediabildet når han svaret på dette spørsmålet. 

Så kan jeg tro med akkurat denne saken, der jeg tror at Hm vet mye mer en folk flest, at det ikke er urimelig at han velger å ikke følge "Marius i mediabildet minutt for minutt". 

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Vet ikke når vi her hjemme såg på TV nyheter sist. Disse bildene var nok så ferske i mediabildet når han svaret på dette spørsmålet. 

Så kan jeg tro med akkurat denne saken, der jeg tror at Hm vet mye mer en folk flest, at det ikke er urimelig at han velger å ikke følge "Marius i mediabildet minutt for minutt". 

Jeg tror heller ikke at han følger Marius minutt for minutt, da han hadde han blitt gal. Det høres ikke sunt ut i det hele tatt. Men siden han skulle la seg intervjue litt i Stavanger, synes jeg det er rart at rådgiverne hans ikke hadde forberedt ham bedre på disse bildene. Må jo ha vært ubehagelig å bli stilt spørsmål om noe han ikke visste noe om. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Oida skrev (1 minutt siden):

Har jeg uttalt at jeg har "empati med menn som tar kvelertak på kvinner og truer dem"? Overhodet ikke! Forøvrig morsomt at du tar med størstedelen av samfunnet som din støtte. Jeg antar da du kan dokumentere denne påstanden?

Om du hadde holdt blodtåka på avstand og faktisk hadde lest hva jeg skrev så finner du svaret på ditt spørsmål der. Det store flertallet i denne tråden holder hele kongefamilien ansvarlig for rusmisbruket og volden til Marius Borg Høiby. Hvor ligger fornuften i det? Det spekuleres vilt i at kronprinsparet ikke har gjort nok i forhold til avrusing og behandling for psykiske lidelser. Hvordan vet dere det? Har du erfaring med det komplekse i rus og psykiske lidelser? Er du klar over at personer med psykiske lidelser ofte selvmedisinerer med diverse rusmidler? Det i alle samfunnslag. Vet du hvor vanskelig det er å hjelpe noen som ikke er motivert for dette? Det spekuleres og påstås hardnakket at kronprinsparet har visst om hans vold mot kvinnene. Seriøst? Tror du virkelig de gjengse foreldre har full kontroll over hva deres voksne barn gjør? Selv om de naboer? 

Hvorfor drar du Märtha og Durek inn i dette? For meg fremstår det som en kjempestor vits. Jeg nevnte deres bryllup i forhold til at enkelte brukere hardnakket mener kronprinsparet ikke bør delta der. Men jeg kan virkelig ikke se at de skal dras inn i denne diskusjonen. Om ikke annet understreker det mitt poeng om at hele kongefamilien får gjennomgå og lastes for Marius Borg Høibys rusmisbruk og handlinger.

Forøvrig, det å tillegge dine meningsmotstandere utsagn og meninger er en utrolig usjarmerende hersketeknikk.

Tråden heter MBH. Så det er kongefamilien vi skal ha empati med, ikke MBH? 
Folk skriver mye rart (på begge sider, regner med du skjønner hvem jeg sikter til). Jeg har ikke spesielt mye empati med dem heller faktisk. 
Jeg har i hvert fall aldri skrevet at de ikke har gjort nok ifbm avrusning og behandling for psykiske lidelser. Tvert i mot så har jeg helt i fra starten - der noen sa «stakkars, håper han kan få hjelp nå» - gått ut i fra at han har tilgang på verdens beste hjelp.

Jeg skal ikke falle ned på ditt nivå med anklager, men jeg går ut i fra at du egentlig vet at det kronprinsparet hovedsakelig  har blitt kritisert for er at de øyensynlig har lagt til rette for denne livsstilen gjennom å la ham bo på Skaugum til tross for at han har nære forbindelser blant tungt kriminelle, finansiere det hele og gjennom skarpe brev til pressen gjort ham «untouchable», i tilleg til å ha kontakt med fornærmede i en pågående straffesak. Noen (inkludert meg selv) mener også at de umiddelbart burde gått ut og tatt avstand fra vold og uttrykt støtte til ofre for vold i nære relasjoner samt et ønsker om at han blir behandlet som alle andre i rettsvesenet. Men det er for sent nå.

Jeg har ikke kritisert barneoppdragelsen deres,  for den vet jeg ikke noe om, men det kan virke som at han etter at han ble voksen ikke ble stilt krav til på samme måte som andre. 
(Jeg må få bemerke: i alle andre tråder om voldtekt og vold mot kvinner så er folk skjønt enige om at det er hvordan gutter oppdras som er problemet).

Det var du som trakk inn bryllupet. Og jeg mener at kongefamilien ikke burde stille på annet enn vielsen. Ikke på grunn av MBH-saken, men fordi ML har solgt rettighetene til utenlandsk sladrepresse og på den måten brutt avtalen med kongehuset.

• Liker 8
  • Nyttig 12
Skrevet
Oida skrev (23 minutter siden):

Ser at jeg ikke svarte på det første latterlige kravet ditt om å dokumentere at størstedelen av samfunnet ikke ser så mange «grånyanser» når det gjelder vold mot kvinner. Er du virkelig seriøs? Da kan jeg bare henvise til straffeloven. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (21 minutter siden):

Jeg tror heller ikke at han følger Marius minutt for minutt, da han hadde han blitt gal. Det høres ikke sunt ut i det hele tatt. Men siden han skulle la seg intervjue litt i Stavanger, synes jeg det er rart at rådgiverne hans ikke hadde forberedt ham bedre på disse bildene. Må jo ha vært ubehagelig å bli stilt spørsmål om noe han ikke visste noe om. 

Er ikke sikkert at dem hadde sett dem. Vet hvordan vår folk jobber med slikt, dem har autonomatisk fangst av saker i media, som kommer på overskriftsnivå. Her med Marius er det så voldsomt med saker i ulike kanaler, at det enkelt å greit kan være at dem som gir denne støtten faktisk ikke fikk med seg dette.

Vi skal kanskje være glade at våre skattepenger ikke finansierer uendelige resurser i stab til kronprinsen. 

• Liker 1
Skrevet

Ang hva Ola og Kari Nordmann har krav på å vite, så tenker jeg at et visst innsyn i hva våre skattepenger går til bør være å forvente. Det trengs mer penger til eldreomsorg, psykiatri, hjemløse, folk som lever under fattigdomsgrensen, private organisasjoner som hjelper dyr og mennesker osv og det er HIT jeg vil at mine skattepenger skal gå, ikke til en bortskjemt drittunge som tror han kan gjøre hva han vil når han vil fordi han har adresse på skaugum. I og med at han ikke jobber eller virker å være ufør antar jeg at han får månedslønn av sin mor. Mor får penger av staten. Det er ikke så alt for mye forlangt å spørre om hva de tenker videre. Skal gutten snart ut og stå på egne bein?

• Liker 20
  • Nyttig 7
Gjest Malmfrid
Skrevet
Ermegselv skrev (7 minutter siden):

https://sol.no/nyheter/kronprins-haakon-marius-borg-hoiby-hadde-diplomatpass/81850701

Tror at noe kanskje ligger der, at han har tenkt at det er fritt frem siden han ikke kan straffes.

Ja, det er slike spørsmål folk må få svar på. Hvem i kongefamilien har og skal ha diplomatpass og hva innebærer det å ha et slikt?

Det har vært mye skriverier om diplomater som begår alvolige lovbrudd - og som ikke blir straffet. Fyllekjøring og bildrap har det vært blant annet. 

Skrevet
43 minutter siden, PusheenPusheen said:

Han har sikkert sett dem, men ved å si han ikke har sett dem, slipper han spørsmål om hva han syns om de bildene.
Det er helt grunnleggende medieforståelse og håndtering. Han forsøker å skape mest mulig distanse mellom seg selv og bildene, slik at ikke journalistene kan komme med masse oppfølgingsspørsmål.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

Hva er dramatisk, mener du? Utagerende festing i kokainmiljøet? 

Bildet som Haakon ikke visste av, var dramatisk. Bildet hvor M poserte med replika pistol, penger, champis, og som preget medier verden rundt - også førstesidene her hjemme, samme dag.
Synd man må bruke tid på å rydde opp i misforståelser. Ser det er ganske mye av det nå 🙂 

• Liker 4
Skrevet
hvalstad45 skrev (1 minutt siden):

Han har sikkert sett dem, men ved å si han ikke har sett dem, slipper han spørsmål om hva han syns om de bildene.
Det er helt grunnleggende medieforståelse og håndtering. Han forsøker å skape mest mulig distanse mellom seg selv og bildene, slik at ikke journalistene kan komme med masse oppfølgingsspørsmål.

Ja, det er selvsagt også en mulighet. Selv oppfattet jeg reaksjonen hans som genuin da han fikk spørsmål om dem. Han kan sikkert være en god skuespiller, og ha faket det hele. Jeg tar utgangspunkt i at han faktisk ikke visste, siden det var det han ga uttrykk for.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (5 minutter siden):

Ja, det er slike spørsmål folk må få svar på. Hvem i kongefamilien har og skal ha diplomatpass og hva innebærer det å ha et slikt?

Det har vært mye skriverier om diplomater som begår alvolige lovbrudd - og som ikke blir straffet. Fyllekjøring og bildrap har det vært blant annet. 

Det svaret har vi fått. Her f.eks:

UD: Diplomatpass kan gis til reisefølge – Siste nytt – NRK

Et par sitater:

"UD understreker at diplomatpass er et reisedokument på lik linje med vanlige pass, og hverken gir diplomatisk immunitet eller fritak fra tollkontroll."

"Kommunikasjonssjef for Slottet, Guri Varpe, bekrefter også at Marius Borg Høiby har både vanlig pass og diplomatpass.

– De kongelige har diplomatpass, og Høiby har derfor diplomatpass til bruk når han reiser sammen med resten av familien."

• Liker 4
  • Nyttig 6
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Det svaret har vi fått. Her f.eks:

UD: Diplomatpass kan gis til reisefølge – Siste nytt – NRK

Et par sitater:

"UD understreker at diplomatpass er et reisedokument på lik linje med vanlige pass, og hverken gir diplomatisk immunitet eller fritak fra tollkontroll."

"Kommunikasjonssjef for Slottet, Guri Varpe, bekrefter også at Marius Borg Høiby har både vanlig pass og diplomatpass.

– De kongelige har diplomatpass, og Høiby har derfor diplomatpass til bruk når han reiser sammen med resten av familien."

Men nå har et stått at han brukt dette på egenhånd og - så en uttalelse om dette er noe norske folk forventer. 

Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Men nå har et stått at han brukt dette på egenhånd og - så en uttalelse om dette er noe norske folk forventer. 

det er veldig slitsom å diskutere med deg når du alltid utvider spørsmålene dine etter at du har fått svar, og får det til å se ut som du spurte om mer enn du faktisk spurte om. 

Dette var ditt spørsmål, og det mener jeg er besvart i den lenken jeg ga deg:

"Ja, det er slike spørsmål folk må få svar på. Hvem i kongefamilien har og skal ha diplomatpass og hva innebærer det å ha et slikt?"

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Ja, det er selvsagt også en mulighet. Selv oppfattet jeg reaksjonen hans som genuin da han fikk spørsmål om dem. Han kan sikkert være en god skuespiller, og ha faket det hele. Jeg tar utgangspunkt i at han faktisk ikke visste, siden det var det han ga uttrykk for.

Helt klart at kongefamilien følger med på nyhetene. Det er jo en av deres viktigste oppgaver å vite hva som skjer i landet og verden forøvrig. 

Haakon er statsviter og jeg er ganske sikker på at han følger med. 
ONS var kanskje ikke stedet han ønsket å bli konfrontert med dette og derfor svarte som han gjorde. 

Skrevet
SagaP skrev (9 minutter siden):

Bildet som Haakon ikke visste av, var dramatisk. Bildet hvor M poserte med replika pistol, penger, champis, og som preget medier verden rundt - også førstesidene her hjemme, samme dag.
Synd man må bruke tid på å rydde opp i misforståelser. Ser det er ganske mye av det nå 🙂 

Dette "dramatiske" bildet ble omtalt på radioen tidligere i dag. Det var fra et nachspiel etter en James Bond fest. Like dramatisk når du setter det i kontekst? 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Veldig slitsomt å forholde seg til deg og ... faktisk vrenger det seg innvendig når jeg ser at jeg må svare deg. 

fint for deg at du sluttet å svare meg i forgårs da. :ironi:

Neste gang kan du jo vurdere å takke for at jeg svarte på spørsmålet ditt, istedet for å takke med personangrep.

Endret av MissLucy
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...