Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Iht Ninni. Så var hun med på det å være åpen om  rusproblemet sitt. Det er noe helt annet enn å være åpen om noen som ikke er med på det selv

Marius er da åpen om problemet sitt ifm rus/psykisk uhelse. Les: pressemelding. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissLucy skrev (3 minutter siden):

helt enig. Det er Marius' historie. Det er han, og bare han, som kan bestemme om hans personlige historie skal brukes til gode formål. Det er fint hvis han blir klar for det en gang, men det kan ikke være nå.

Helt uenig. Som mor og stefar har de også en historie. Som nettopp det. Det vet M også. M beklaget også til dem for det vonde han har påført dem. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (2 minutter siden):

Marius er da åpen om problemet sitt ifm rus/psykisk uhelse. Les: pressemelding. 

Og det er hans ord og hans rett ikke rett  til å si noe om. Ikke mora hans og kongefamilien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på om kjærestene til M har hatt diplomatpass. At de er utstedt ifm ferieturer de har vært på med hele kronprinsfamilien. Jeg vet det henger noen journalister her inne. Kan ikke dere grave litt i det?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (19 minutter siden):

Sjokkerende mening. At det å ikke fått med seg et bilde og spørre om det . Skulle sparke beina under monarkiet.  Høres veldig dramatisk ut. Ut fra et intervju....

Det er veldig dramatisk. Dårlig forberedt var han også. Man bør forvente at Haakon har fått dette bildet med seg, og hva det innebærer. At du ikke har fått det med deg, er som forventet. Du sitter jo her og poster

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Og det er hans ord og hans rett ikke rett  til å si noe om. Ikke mora hans og kongefamilien 

Men MM trenger da ikke gå i detaljer og utlevere han på noen måte. Hun kan vel snakke for seg selv om seg selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det smarteste for kronprinsparet hadde nå vært og bare delta på vielsen. Ikke hele festprogrammet. Det tar seg ikke pent ut å delta på tre dager med fest og luksusliv, når situasjonen er slik den er. Men det at de likevel deltar fullt ut, viser bare at de ikke tar dette så tungt, eller faktisk regner med at stormen snart vil blåse over ( slik de har vært godt vant med siden norske medier tidligere har vært så servile) 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett utfall her må det oppvask til.

a) Hvem passer på sikkerheten til kongefamilien - hvordan kunne Marius få bo på slottet/Skaugum med venner i de kretsene han har. Foxtrot og Irske narkogjenger er virkelig ikke noen man vil ha i nærheten av norske institusjoner. 

b) Diplomatpass bør ikke gis til andre enn de som er i direkte arverekke, er barn av disse eller noen som er på oppdrag for staten Norge. Durek og Marius bør ikke ha diplomatpass, det bør sagtens ikke Märtha heller når hun ikke har offentlige oppgaver. Disse kan kjøpe prioritetsbilletter som andre hvis de vil slippe kø.

c) Pressekorpset til slottet bør byttes ut. Hvem er det som ikke forteller HM og MM om hva sønnen deres driver med? De skal ikke skjermes for nyheter bare fordi de er negative. Omtrent alle som har puls i ungdomsmiljøet i Oslo\Asker\Bærum har visst dette om Marius i årevis. Hvorfor har ingen tatt tak?

d) Marius må straffes på lik linje med andre serie-voldsutdøvere. Om man aner at han får forskjellsbehandling kommer ikke dette til å ende særlig godt. Man bør også se på episoden med kjøringen i slottsparken og alt annet som nå kommer frem. Man har allerede bilder hvor Marius er i besittelse av mengder kokain som også tilsier narkotika-dom. 

e) Kongefamilien må rydde opp internt. Gjør som Danmark. Alle som ikke er i to ledd av arverekkefølgen må på langt nær begynne å tjene til livets opphold selv, det er strengt talt ikke den Norske stats jobb å betale for stebarn, inngifte øgler og andre i familien.

Endret av Anonio
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Kønn skrev (32 minutter siden):

Helt uenig. Som mor og stefar har de også en historie. Som nettopp det. Det vet M også. M beklaget også til dem for det vonde han har påført dem. 

Ja, ikke sant? Hun kan fortelle hvordan det er som mor - det er en helt annen historie - men den er svært viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (9 minutter siden):

a) Hvem passer på sikkerheten til kongefamilien - hvordan kunne Marius få bo på slottet/Skaugum med venner i de kretsene han har. Foxtrot og Irske narkogjenger er virkelig ikke noen man vil ha i nærheten av norske institusjoner. 

b) Diplomatpass bør ikke gis til andre enn de som er i direkte arverekke, er barn av disse eller noen som er på oppdrag for staten Norge. Durek og Marius bør ikke ha diplomatpass, det bør sagtens ikke Märtha heller når hun ikke har offentlige oppgaver. Disse kan kjøpe prioritetsbilletter som andre hvis de vil slippe kø.

c) Pressekorpset til slottet bør byttes ut. Hvem er det som ikke forteller HM og MM om hva sønnen deres driver med? De skal ikke skjermes for nyheter bare fordi de er negative. Omtrent alle som har puls i ungdomsmiljøet i Oslo\Asker\Bærum har visst dette om Marius i årevis. Hvorfor har ingen tatt tak?

d) Marius må straffes på lik linje med andre serie-voldsutdøvere. Om man aner at han får forskjellsbehandling kommer ikke dette til å ende særlig godt. Man bør også se på episoden med kjøringen i slottsparken og alt annet som nå kommer frem. Man har allerede bilder hvor Marius er i besittelse av mengder kokain som også tilsier narkotika-dom. 

e) Kongefamilien må rydde opp internt. Gjør som Danmark. Alle som ikke er i to ledd av arverekkefølgen må på langt nær begynne å tjene til livets opphold selv, det er strengt talt ikke den Norske stats jobb å betale for stebarn, inngifte øgler og andre i familien.

Amen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Kønn skrev (25 minutter siden):

Men MM trenger da ikke gå i detaljer og utlevere han på noen måte. Hun kan vel snakke for seg selv om seg selv. 

Det er så sant. Derfor er der rene pårørendesenter i flere store byer - fordi det er være pårørende er så vondt og man føler seg så alene med den skammen det er å ha et barn som ikke "skikker seg" som de fleste andre. Det er faktisk en sorg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (13 minutter siden):

Her berører du mange sentrale problemstillinger, og jeg er enig med deg i alt du skriver. 
Sammenhengen mellom sikkerhet på den ene siden og på den andre siden; narkotika og tunge kriminelle svenske nettverk må avklares. 
Diplomatpass bør kanskje kun forbeholdes kongehuset, ikke hele kongefamilien som praksisen i dag synes være. 
Jeg tror ikke kongehuset er mottakelig for råd fra egen kommunikasjonsavdeling, så vil ikke hjelpe å bytte ut de som jobber der.

Marius vil få straff i rettsapparatet, håpet er at han snart kan flytte ut av eiendommen til stefar. Hvorfor skal han fortsette å ha mulighet til å bedrive sin virksomhet i skjermede omgivelser på Skaugum? 

Håpet mitt er at man etterhvert får inn et valgt seremonielt statsoverhode, men på veien dit er det å gjøre som i Danmark en god løsning 

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (4 minutter siden):

Ja, ikke sant? Hun kan fortelle hvordan det er som mor - det er en helt annen historie - men den er svært viktig. 

Enig. Man kan fint fortelle om rollen som pårørende uten å si noe om rusmisbrukeren. Han har jo alt sagt i pressemeldingen at han sliter med rus, så det trenger de jo ikke å si "på nytt" uansett. Dessuten, så vil de vel garantert spørre Marius om hva som er greit eller ikke greit å dele. Sier han at han ikke vil at noe skal deles, så kan man snakke om andre aspekter som ikke går direkte på han og hans misbruk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kønn skrev (40 minutter siden):

Og samtidig indirekte snakke om Marius.  

Når vi ser  hvilke omtale brevet til marius har fått i ettertid.  Så tenker jeg det er like lurt å la være. 

Dessuten å dele personlige ting skal være noe mam selv ønsker. Ikke noe man skal presses til . Uavhengig om man er kronprinsesse eller mann i gata.

Man kan ønske seg at hun sier noe. Men kan ikke kreves.  

Sjefen din kan ønske å vite hvorfor du er syk, men ikke kreve eller presse deg til det. Og da skjønner jeg ikke hvorfor det er greit å presse Mette Marit til utalelser hun selv ikke ønsker å gi.

Iht arbeid for kvinner utsatt for vold. Tenker jeg at dette bør styrke den jobben. Om hun velger å si noe eller ikke. For nå vet iallefall alle Uavhengig av hva hun uttaler seg om eller ikke. At hun har erfaring  med tema

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djækklåsst skrev (På 24.8.2024 den 10.47):

Marius skulle jo aldri ha vært en kjent person. Men at han er det, kan vi jo takke kronprins Haakon for.

Du mener Haakon ikke skulle ha forelsket seg i Mette-Marit?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Enig. Hun har allerede i flere år engansjert seg for voldsutsatte kvinner. Og bla vært med å åpne et krise senter. 

Jeg syntes ikke det er riktig å forvente at hun skal bruke Marius i et slikt arbeid. 

Det blir jo som å utlevere personlige ting om en 2 part.  Så det må evnt gjøres iht Marius sitt samtykke.

Å forvente masse nå og i det heletatt forvente at hun skal utlevere  informasjon som er beskyttet av person vern.  Er rett og slett for mye å forlange. 

Marius er den eneste som kan snakke for seg.

Men jeg tenker Mette Marit har hodet på rett plass når hun jobber for kvinner utsatt for vold. 

Hvis hun sier noe , så regner jeg med at hun holder seg innenfor det hun kan si offentlig om situasjonen.  

Som håkon sa. Ja vi vet det Marius har fortalt oss. Men kan selvsagt ikke gå inn i detaljer på det.  Og de kan ikke si så mye mer. 

Kanskje en dag i fremtiden. Om Marius  klarer å bli behandlet og rusfri. Og om han føler for det. At han sammen  med moren kan gjøre noe fint ut av det. 

En ting er jo å beskytte de utsatte kvinnene. Men hvilket tilbud har man til voldsmenn for å hjelpe de til å fungere bedre. Det er også i dag et alt for dårlig tilbud. 

Det gikk en serie fra Danmark på NRK tidligere i år.  Der de fulgte voldsmenn igjennom terapi rettet mot det å håndtere sinne. Og få et perspektiv på hvordan de påvirker de rundt seg. Dette var menn med lange dommer pga vold. 

Programmet de gikk igjennom hjalp de fleste av dem. Men ikke alle. 

Jeg tenker det er en like viktig jobb å få på plass  noe som kan fungere for dem. 

Beste  utfallet slik jeg ser det. Er at han nå lykkes med behandling  finner seg en god plass i livet. Og bruker sin erfaring på å hjelpe menn til å ta tak i seg selv. 

Å forlange ditt og datt nå. Syntes jeg er litt for mye å forlange. De har nok med det de står i. Dessuten har det ingenting for seg så lenge Marius  ikke engang er ferdig behandlet.  Og den veien er lang. Og ikke sikkert han klarer heller. 

Det går an å anerkjenne at det å ta tak i dette er vanskelig også for Marius. Uten at det betyr at man støtter hans handlinger 

Fy søren så mye greiere det hadde vært å lese innleggene dine dersom du hadde satt inn komma på riktige steder. Fullt av punktum i stedet. Hvorfor?? 

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Janzypants skrev (På 24.8.2024 den 15.58):

Men nå er vel også hele idéen med monarki og kongehus også ganske primitivt og gammeldags? Legg ned monarkiet med alt det innebærer, og vipps, så var ikke det et problem lenger. Jeg syns det er mer merkelig at vi ikke har kommet lenger hva gjelder den problemstillingen. 

Tror du pressen og folk ville oppført seg penere hvis det var en valgt president som giftet seg med en dame som hadde et barn fra før?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (På 24.8.2024 den 11.00):

Ser flere her skriver at noen medlemmer av kongefamilien misbruker diplomatpass, så derfor lurer jeg:  Er det sånn at de som diplomatpass har flere pass? Er det lov? Har man liksom et pass til fritidsreiser og et pass når man representerer,  eller er  diplomatpasset det passet man har?  

Du kan også som privatperson ha flere pass hvis du ofte reiser til land med lang behandlingstid på visumsøknader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skal godt gjøres å fikse opp i alle disse tingene som foregår rundt kongehuset nå. Jeg har alltid likt kongehuset jeg, men jeg vil jo tro at det kommer til å komme MYE de nærmeste årene både med tanke på Marius og Märtha, så det er nok bare starten på "sirkuset" vi ser nå.

Kong Harald begynner jo å bli en aldrende mann, så det blir vel Håkon som etterhvert blir stående i de verste stormene. Jeg tror at den eneste muligheten for at monarkiet skal overleve er at de distanserer seg fra både Marius og Märtha ( ihvertfall i ALLE offentlige ting). 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (14 minutter siden):

Og samtidig indirekte snakke om Marius.  

Når vi ser  hvilke omtale brevet til marius har fått i ettertid.  Så tenker jeg det er like lurt å la være. 

Dessuten å dele personlige ting skal være noe mam selv ønsker. Ikke noe man skal presses til . Uavhengig om man er kronprinsesse eller mann i gata.

Man kan ønske seg at hun sier noe. Men kan ikke kreves.  

Sjefen din kan ønske å vite hvorfor du er syk, men ikke kreve eller presse deg til det. Og da skjønner jeg ikke hvorfor det er greit å presse Mette Marit til utalelser hun selv ikke ønsker å gi.

Iht arbeid for kvinner utsatt for vold. Tenker jeg at dette bør styrke den jobben. Om hun velger å si noe eller ikke. For nå vet iallefall alle Uavhengig av hva hun uttaler seg om eller ikke. At hun har erfaring  med tema

Hun må selvsagt velge det selv - ingen kan presse noen. Er det noe kongehuset trenger så er det mer åpenhet. 

Og jeg vet at hun kunne gjort en forskjell for veldig mange andre mødre og fedre i samme situasjon. 

Hvis hun ville. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...