Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, PusheenPusheen said:

Helt enig. Hvorfor skulle deres familiedynamikk være så annerledes enn min eller din eller noen andres "dødelige" familiedynamikk. Synes faktisk det er ganske logisk at det kan ha foregått på den måten det ble spekulert i. 

Ja, det var faktisk en ganske presis beskrivelse av veldig vanlige utfordringer i sammensatte familier.

I og med at det er en førstegangs hendelse at det er stebarn i kongefamilien er det interessant på alle måter å se hvordan ting kan bli bedre løst i fremtiden, akkurat slik vi ser med ML også. Om ikke annet godt kommer ut av kongefamilien i 2024 så får man mengder av data å evaluere iallfall, sånn for å lete etter en silver lining… 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (17 minutter siden):

Bra du skjønte at det var et forsøk på humor. Og ja, det henviste til påstanden i innlegget jeg svarte på om at Marius nok av bekvemmelighets hensyn fikk et slikt pass i ung alder. Han var jo ikke på tjenestereise som diplomat (ja, dette var også en spøk) 

Man kan jo ikke dele ut pass til et medlem av kongefamilien for at han skal slippe å stå i saktegående kø, evt at reisefølget må vente på ham fordi de har diplomatpass. 

Som ikke-medlem av Kongehuset har jeg vondt for å forstå hvorfor han skal ha et slikt pass. De understreker jo at han ikke har noen offisiell rolle eller plikt. 

Han er jo en del av kongefamilien og reiste jo med dem som barn og av og til som voksen.

Men han burde ikke ha noe skattefritak eller diplomatisk immunitet. 

Endret av Grüner
  • Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Malmfrid said:

Det er jo veldig betryggende å vite at ML og barna også har fått seg diplomatpass. Hvis ikke DV har fått det enda så får han det nok snart han og. 

Høyst betryggende! :ler: Ville kanskje trodd aliens ikke trengte diplomatpass, men hva vet jeg om hvordan de transporteres. Eller teleporteres.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (1 time siden):

Neste gang du ønsker å uttale deg om ting du ikke har peiling på, kan jeg tipse om å for eksempel spørre ChatGPT før du farer med usannheter.

Dette er svaret jeg fikk fra ChatGPT:

Et diplomatpass gir flere fordeler for innehaveren, som typisk er en diplomat, offisiell representant eller tjenestemann fra et land. Her er noen av de viktigste fordelene:

1. **Immunitet**: Innehavere av diplomatpass nyter ofte diplomatiske privilegier og immunitet, inkludert beskyttelse mot arrestasjon, straffeforfølgelse, og i noen tilfeller, søksmål i vertslandet. Dette er regulert av Wien-konvensjonen om diplomatiske forbindelser.

2. **Raskere passering gjennom grenser**: Diplomatpass gir ofte tilgang til spesielle køer og hurtigere behandling ved passkontroll og sikkerhetskontroll på flyplasser.

3. **Visumfritak**: Innehavere av diplomatpass trenger ofte ikke visum for å reise til mange land, eller de får visum på enklere vilkår enn vanlige reisende.

4. **Skattefritak**: Diplomater kan være fritatt fra visse skatter og avgifter i vertslandet, inkludert toll på varer som importeres for personlig bruk.

5. **Personlig sikkerhet**: Diplomater har ofte tilgang til ekstra sikkerhetstiltak fra vertslandet, som inkluderer beskyttelse fra politi og andre myndigheter.

6. **Diplomatisk post**: Diplomater kan sende og motta diplomatisk post uten at den blir åpnet eller forsinket av toll eller andre myndigheter.

7. **Offisielle fasiliteter**: Diplomater får ofte tilgang til offisielle fasiliteter og ressurser i vertslandet, inkludert ambassadens tjenester, spesielle kjøretøy og boliger.

Disse fordelene er designet for å sikre at diplomater kan utføre sine oppgaver på vegne av sine land uten unødig hindring fra vertslandet. Det er viktig å merke seg at misbruk av disse privilegiene kan føre til alvorlige konsekvenser både for diplomaten og for landet de representerer.

Dette er jo et skoleeksempel på hvorfor man ikke kan stole på AI. Svaret er jo et sammensurium av informasjon om diplomater, der noe er relevant ift diplomatpass.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Det med at han har eller hadde diplomatisk pass.

Jeg har studert i UK og har truffet på flere folk fra andre nasjoner som har hatt diplomatisk pass, mest på grunn av at pappa er ambassadør eller what-not.

En av dem var en drittsekk, som gjerne kjørte i fylla. Hei, han kunne jo ikke bli straffet! Jeg satt i hans bil en gang, og aldri mer. Jeg driter i om at han ble straffet for fyllekjøring, han kunne ha drept noen!

Den aldre var veldig snill. Han fortalte oss ikke om hans situasjon før vi hadde kjent han i mange måneder, Jeg fikk ett helseproblem da vi besøkte han i hans leilighet, og selvsagt måtte han snakke med sin far om dette. Det kunne jo blitt en krise.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Finnes ikke enig med deg i det heletatt. Og syntes du må bli bedre på at dette er ting du tenker at det er. Istedenfor å påstå at dette er en riktig versjon.

Man får kalke en spade for en spade.prrsonlug mening blir aldri e sannhet før sannheten er fremme. Siden du ikke er venn av dem og har vært på besøk der og sett noe som helst. Blir sånt bare støy å påstå

Du forstår ikke at det er personlige oppfatninger vi diskuterer her?

Du holder åpent at HM og MM ikke har snakket om MBH og hans valg? Altså at de har vært totalt fraværende og ikke bare halvveis? 

Endret av O Rakel
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Du forstår ikke at det er personlige oppfatninger vi diskuterer her?

Du holder åpent at HM og MM har ikke snakket om MBH og hans valg? Altså at de har vært totalt fraværende og ikke bare halvveis? 

Les hva jeg svarer på du. Så går det  bra. Jeg svarer å et inlegg om påstander iht hva som er vanlig iht bonusfamilier iht dynamikk. Så jeg svarer at det er jeg ikke enig i en gang. Så svarer jeg en gang til og med begrunnelse for hvorfor jeg ikke er enig

Skrevet (endret)
5 minutter siden, MissLucy said:

Dette er jo et skoleeksempel på hvorfor man ikke kan stole på AI. Svaret er jo et sammensurium av informasjon om diplomater, der noe er relevant ift diplomatpass.

Jeg tør påstå AI-svaret har langt mer rett enn det innlegget jeg siterte. Hvilke rettigheter Marius har / hadde (og potensielt misbrukte) får vi muligens aldri vite, og vi alle vet hvorfor vi ikke får vite det.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hva-er-et-diplomatpass-i-norge-rettigheter-og-regler/s/5-95-1981902

Endret av BørIkkeSkriveForMy
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Kønn skrev (2 timer siden):

Fra dagens  intervju. Først svarer H at han ikke har sett bildene. Så spør han hvilke bilder det er snakk om…. 

Flaut. Saken har pågått en stund nå. Man skulle jo tro at kongehuset hadde klart å legge en strategi rundt dette, men virker som om H er overrasket over medieoppbudet og spørsmålene han får

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Står i VG nå at Marius har diplomatpass i tillegg til vanlig pass (uttalt av Kronprins Haakon)...

Kan han i det hele tatt bli straffet for NOE av det han har gjort da? Går han ikke fri uansett hva han finner på?

nei. Det er bare kongen som har immunitet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (På 22.8.2024 den 18.03):

Det  blir nok en stund i avhør. De viktigste avhørene er jo jentene. Siden de ikke har snakket sammen. Og kun er informert via media om hva de andre har på hjertet som ikke er så mye detaljer på. Så øker jo sannsynligheten for at de snakker sant der oppførsel fra han sin side er ca granske  like. De fleste har en type modus for alt de gjør. 

Så jeg tenkerat det kanskje ikke er så dumt at de blir avhørt først. For da blir det jo også  avhøret på marius mer rettet til det som er mest relevant for saken. 

Og han må svare for det. Siden han nå ikke har gitt intervju. Har jo de fått satt bilde på det de føler er det viktigste. Uten påvirkning av informasjon de evnt kan få i avhør. Eller bli påvirket av spm iht ting han har ytret. Da kan de få det etter marius har vært til avhør. 

Så kanskje ikke så dumt alt i alt.

Litt dumt dette kommer midt i bryllupet.  Neste uke kan bli fullspekket media med skandaler. 

Avhøret av Marius er jo like viktig som av dem. Litt dumt så klart at de tre fornærmete kan påvirke hverandres vitneforklaringer pga medieutspill, men det er jo uansett en ganske klar sak.

Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Les hva jeg svarer på du. Så går det  bra. Jeg svarer å et inlegg om påstander iht hva som er vanlig iht bonusfamilier iht dynamikk. Så jeg svarer at det er jeg ikke enig i en gang. Så svarer jeg en gang til og med begrunnelse for hvorfor jeg ikke er enig

Du skrev også at du ikke er enig fordi du selv ikke drar kjensel på sånt. Er du konsekvent uenig i ting du ikke har opplevd før? Jeg har også vært i en bonusfamilie, og jeg drar veldig godt kjensel på at det kan være sånn som det ble beskrevet.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Avhøret av Marius er jo like viktig som av dem. Litt dumt så klart at de tre fornærmete kan påvirke hverandres vitneforklaringer pga medieutspill, men det er jo uansett en ganske klar sak.

Like viktig ja. Men han velger selv om han skal la seg avhøre eller ikke. Han har en rett til å ikke forklare seg etter norsk lov. Men han er pliktig til å møte i evnt en rettsak.  Klar sak er det jo ikke. At jan hat innrømmet offentlig  det han har innrømmet  er nå en ting. Men opp mot evnt straffeutmåling etc er det mye etterforskning som skal til

Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (13 minutter siden):

Jeg tør påstå AI-svaret har langt mer rett enn det innlegget jeg siterte. Hvilke rettigheter Marius har / hadde (og potensielt misbrukte) får vi muligens aldri vite, og vi alle vet hvorfor vi ikke får vite det.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hva-er-et-diplomatpass-i-norge-rettigheter-og-regler/s/5-95-1981902

det er jo ganske uinteressant om det er mindre feil enn noe annet som også er feil. Poenget er at det inneholdt et lass med feil, mens du ga inntrykk av at det var en fullstendig korrekt fasit fordi det var AI.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Bestemoren skrev (39 minutter siden):

Nettavisen tar opp noe som har vært diskutert i denne tråden, under overskriften:

«Kanskje var det vi som ga ham følelsen av å være «untouchable»

Videre fra artikkelen: «Men nå kan spørsmålet reises om norsk presses forsiktighet og anstendighet faktisk kan ha bidratt til den uheldige utviklingen hos en ung mann. Det er ingen hemmelighet at norske medier har fått atskillige tips om Marius Borg Høibys oppførsel og livsstil de siste åra. Det gjelder både ham selv og vennekretsen, tips om både utagerende festing, rus og kontakt med kriminelle miljøer. 

Sjefredaktør Roger Aarli-Grøndalen i fagbladet Journalistenskriver innsiktsfull om dette i en kommentar med tittel «Det mediene ikke skrev om Marius Borg Høiby». Her nevner han blant annet at Høiby allerede i 2017 ble bøtelagt for kokainbruk på Palmesus-festivalen i Kristiansand.»

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sjokk-bilder-av-marius-borg-hoiby-har-norsk-presse-vart-for-snille/o/5-95-1980952

Fælt å si det. Men er mang en gang jeg tenker at både Nettavisen og Dagbladet henger her på kvinneguiden for å få tips om hva de skal skrive om 😅

Det var definitivt her inne at det med at Mette Marit la munnkurv på media ble tatt opp først.

Det ble stilt spørsmål på om dette hadde blitt gjort bevisst , fordi ting ned Marius ikke skulle oppdages. Jeg har i tilegg påpekt at hvis media hadde kunnet følge med på Marius, så kunne ting med Marius ha blitt oppdaget for lenge siden. Og da ville han kanskje ha fått hjelp mye tidligere.

Flere med meg har sagt det samme. Og vi passer selvfølgelig da på å nevne det når folk piper om at media burde roe seg ned. 

Jeg overdriver ikke når jeg sier at dette er tredje gangen jeg ser i ulike media at det som vi diskuterer her kommer i avisen.

Bruk av diplomatpass ble tatt opp som ett spørsmål (før media kom ut  med det ) spørsmålet var om det kan ha blitt misbrukt.

Dette med sikkerheten på Skaugum  -var den andre saken.  

Jeg bad  faktisk en journalistvenn om å sjekke ut det diplomatpass. Og bad han om å se litt på reisemønsteret til Marius- og lage en sak ut av hvis han fant noe  (fordi jeg hadde fryktelig lyst til å få teorien bekreftet ) .

Men av en eller annen grunn var det SE & Hør som kom ut med det .   Så akkurat det skjønte jeg ikke noe av.  Kjente meg litt paranoid en stund etter det  😂 

I mitt paranoide øyeblikk gikk jeg til og med  inn på en del  brukere her inne, for å se om jeg klarte å finne ut av hvem den smarte journalisten var   (uten hell). 

Så hvis noen her lurer på hvorfor jeg har sneket på profilen deres , så er dette litt av  årsaken. Hender jeg sniker meg på hvis noen skriver noe idiotisk også. Bare for å se om det er ett engangstilfelle eller ei 😅🙈  

Skulle ønske at neste tema for media ville ha vært  at kongehuset kom opp med en plan for å sikre at ting med Marius ikke vil skje igjen.  Men regner med at det vil være lenge til vi får se noe slikt.... 😐

• Liker 10
  • Nyttig 10
Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Du skrev også at du ikke er enig fordi du selv ikke drar kjensel på sånt. Er du konsekvent uenig i ting du ikke har opplevd før? Jeg har også vært i en bonusfamilie, og jeg drar veldig godt kjensel på at det kan være sånn som det ble beskrevet.

Jeg er ikke enig i at det er vanlig. Hva som er vanlig hos deg er ikke vanlig hos meg. Jeg kjenner ikke at det er slik hos oss eller andre jeg kjenner med bonus barn. Så jeg er ikke enig at det er vanlig. 

Har ikke sagt noe om at det ikke er sånn hos noen. Det kan sikkert være.

Dessuten ble det laget et annet bilde enn det jeg oppfatter MM og Håkon som famie og familie funksjon. Da ut fra bla intervjuer jeg har sett før osv.  Men ikke noe jeg orker å spesifisere. Fordi det er min mening

• Nyttig 1
Skrevet
50 minutter siden, Sgirl said:

Det er akkurat dette. Jeg er nesten helt sikker på at dette med hvordan håndtere Marius, har vært et tema i mange år mellom kronprinsparet. Mm har protestert heftig mot enhver henstilling om å ansvarliggjøre mbh, mens Håkon m foreldre nok lenge har forsøkt å få mm til å høre på fornuft. Men Håkon er like snill og ettergivende som sin egen far, og mm vet vi er den som styrer sjappa på mange områder. Mm er sta, litt dum rett og slett. Litt sånn som svigersøstra…

Enig! Jeg fikk inntrykk av at HM faktisk er litt glad over det som har skjedd, at det endelig kan bli en slutt på det nå som politiet er involvert og M blir tvunget til å ta konsekvensene av oppførselen sin.

Syns litt synd på han som har fått så mange svarte får i familien som han stadig må kjøre damage control for. 

• Liker 22
  • Nyttig 3
Gjest Bestemoren
Skrevet
Mr.buksa skrev (5 minutter siden):

Fælt å si det. Men er mang en gang jeg tenker at både Nettavisen og Dagbladet henger her på kvinneguiden for å få tips om hva de skal skrive om 😅

Det var definitivt her inne at det med at Mette Marit la munnkurv på media ble tatt opp først.

Det ble stilt spørsmål på om dette hadde blitt gjort bevisst , fordi ting ned Marius ikke skulle oppdages. Jeg har i tilegg påpekt at hvis media hadde kunnet følge med på Marius, så kunne ting med Marius ha blitt oppdaget for lenge siden. Og da ville han kanskje ha fått hjelp mye tidligere.

Flere med meg har sagt det samme. Og vi passer selvfølgelig da på å nevne det når folk piper om at media burde roe seg ned. 

Jeg overdriver ikke når jeg sier at dette er tredje gangen jeg ser i ulike media at det som vi diskuterer her kommer i avisen.

Bruk av diplomatpass ble tatt opp som ett spørsmål (før media kom ut  med det ) spørsmålet var om det kan ha blitt misbrukt.

Dette med sikkerheten på Skaugum  -var den andre saken.  

Jeg bad  faktisk en journalistvenn om å sjekke ut det diplomatpass. Og bad han om å se litt på reisemønsteret til Marius- og lage en sak ut av hvis han fant noe  (fordi jeg hadde fryktelig lyst til å få teorien bekreftet ) .

Men av en eller annen grunn var det SE & Hør som kom ut med det .   Så akkurat det skjønte jeg ikke noe av.  Kjente meg litt paranoid en stund etter det  😂 

I mitt paranoide øyeblikk gikk jeg til og med  inn på en del  brukere her inne, for å se om jeg klarte å finne ut av hvem den smarte journalisten var   (uten hell). 

Så hvis noen her lurer på hvorfor jeg har sneket på profilen deres , så er dette litt av  årsaken. Hender jeg sniker meg på hvis noen skriver noe idiotisk også. Bare for å se om det er ett engangstilfelle eller ei 😅🙈  

Skulle ønske at neste tema for media ville ha vært  at kongehuset kom opp med en plan for å sikre at ting med Marius ikke vil skje igjen.  Men regner med at det vil være lenge til vi får se noe slikt.... 😐

Jeg har gjort meg akkurat samme tankene… 😉

Skrevet
Bestemoren skrev (Akkurat nå):

Jeg har gjort meg akkurat samme tankene… 😉

Da har vi nok rett 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
JessicaL skrev (1 minutt siden):

Enig! Jeg fikk inntrykk av at HM faktisk er litt glad over det som har skjedd, at det endelig kan bli en slutt på det nå som politiet er involvert og M blir tvunget til å ta konsekvensene av oppførselen sin.

Syns litt synd på han som har fått så mange svarte får i familien som han stadig må kjøre damage control for. 

Enig, han av alle, er vel den som er mest eksemplarisk om dagen, og likevel er det han som får støyten med å måtte svare på dette. Logisk nok, men må være utmattende.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...