Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sgirl skrev (10 minutter siden):

Det er akkurat dette. Jeg er nesten helt sikker på at dette med hvordan håndtere Marius, har vært et tema i mange år mellom kronprinsparet. Mm har protestert heftig mot enhver henstilling om å ansvarliggjøre mbh, mens Håkon m foreldre nok lenge har forsøkt å få mm til å høre på fornuft. Men Håkon er like snill og ettergivende som sin egen far, og mm vet vi er den som styrer sjappa på mange områder. Mm er sta, litt dum rett og slett. Litt sånn som svigersøstra…

Finnes ikke enig med deg i det heletatt. Og syntes du må bli bedre på at dette er ting du tenker at det er. Istedenfor å påstå at dette er en riktig versjon.

Man får kalke en spade for en spade.prrsonlug mening blir aldri e sannhet før sannheten er fremme. Siden du ikke er venn av dem og har vært på besøk der og sett noe som helst. Blir sånt bare støy å påstå

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest NordreSving
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Gøyalt skrevet, men jeg tror nok "10 år" forholdt seg til Haakons svar på pressekonferansen om at Marius har hatt diplomatpass og vanlig pass "siden han var liten". 

https://www.bt.no/innenriks/i/4BE39V/kronprins-haakon-om-siktelsen-mot-hoeiby-er-opptatt-av-at-alle-involverte-faar-god-hjelp-og-stoette

Ellers føyes det i artikkelen over til følgende tilleggsopplysning: 

Bra du skjønte at det var et forsøk på humor. Og ja, det henviste til påstanden i innlegget jeg svarte på om at Marius nok av bekvemmelighets hensyn fikk et slikt pass i ung alder. Han var jo ikke på tjenestereise som diplomat (ja, dette var også en spøk) 

Man kan jo ikke dele ut pass til et medlem av kongefamilien for at han skal slippe å stå i saktegående kø, evt at reisefølget må vente på ham fordi de har diplomatpass. 

Som ikke-medlem av Kongehuset har jeg vondt for å forstå hvorfor han skal ha et slikt pass. De understreker jo at han ikke har noen offisiell rolle eller plikt. 

Skrevet (endret)
JustAsking skrev (5 minutter siden):

Blir fort vanskelig å skulle bortforklare noe det er bilder av, si.

Absolutt.  Nå har han inrømmet rus problem da. Så ikke så overaskende at det finnes bilder av han med noe hvitt i en pose. 

Han har vel også inrømmet kokain bruk i flere dager  rundt volds hendelsen også

Endret av Krokenguri
Skrevet (endret)
Felis skrev (8 timer siden):

Hvis man skal dra frem Tønne-saken, og dermed antyde at medieomtalen har selvmordsfare (for det ER det man gjør når man trekker frem Tønne-saken), så bør man kanskje lese seg opp et minimum på Tønne-saken først? Den er nemlig godt belyst, blant annet av media selv. Få selvmord i Norge er så godt belyst som Tønne sitt, nettopp fordi media ønsket å se på sin egen rolle. De aller fleste selvmord blir aldri etterforsket i det hele tatt, derfor vet vi også svært lite om hvorfor folk tar sitt eget liv. Selv om nesten 700 mennesker tar sitt liv hvert eneste år, og det er den ledende dødsårsaken blant unge menn.

Tønne var siviløkonom og senere jurist, og fikk en brakkarriere som diplomat, konsernsjef for flere større konserner og til og med en ministerpost. Til slutt ble han avslørt i å ta imot urettmessig lønn fra Røkke i en sak han aldri skulle jobbet med (korrupsjon). Han ble tiltalt for dette og ble funnet død dagen etter tiltalen ble tatt ut. Flere av de involverte fortalte i ettertid om trusler de hadde mottatt fra Røkke, og selv om Tønne aldri rakk å forklare seg, er det ikke utenkelig at også han mottok trusler. 

Dette var altså en mann som hadde hatt et voldsomt omdømmefall, som valgte å ta sitt liv dagen etter at det var tatt ut tiltale og som sannsynligvis sto i et voldsomt press hvor både økonomien hans og sikkerheten hans var truet. Alt dette er kjente selvmordstriggere. Hvordan i all verden kan dette sammenlignes med Marius sin sak? Han hadde ikke noe omdømme å miste, han har ikke noen karriere å miste, han har ingen skattbar inntekt å miste. Det eneste de to sakene har til felles er at de er omtalt i media.

Media har som sagt jobbet mye med delvmordsforståelse etter denne saken. Selvfølgelig er det en belastning å bli omtalt i media, særlig med negativt fortegn. Men jeg tror vi må stole på at redaktørstyrte medier vet hva de driver med, da de faktisk har lest seg opp på farene for selvmord, i motsetning til folk flest. Og til dere som er bekymret for at trykket i kommentarfelt og diskusjonsforum kan øke selvmordsfaren: Dere har jo en unik mulighet til å hjelpe til der, bare slutt å piske opp stemningen.

Samtidig har Marius en unik mulighet til å ta kontroll på denne saken selv, ved å være i forkant. Han vet jo hva han har gjort, han kunne for eksempel bedt om unnskyldning til alle kvinnene han har mishandlet da han publiserte unnskyldningen sin. Da hadde det ikke vært en nyhet, og pressen hadde ikke trengt å belyse det, slik de gjorde når informasjonen måtte komme fra ofrene. I stedet valgte han å minimere sin egen rolle og fremstille det som det var en engangshendelse. 

Og så vil jeg til slutt si at trusler om selvmord er en kjent manipulasjonsteknikk. Blant annet er den brukt mye i partnervoldsaker. "Nei, ikke anmeld meg, ikke fortell det til noen, det kan jeg ikke leve med, da tar jeg mitt eget liv" På denne måten tier ofrene og volden kan fortsette.  Så til dere som trekker frem Tønne-saken vil jeg på det sterkeste be dere om å lese dere opp, for dere er nødt til å finne et bedre eksempel, hvis trusselen skal ha noen effekt.

Det er interessant at enkelte benytter denne hersketeknikken, og det samme gjelder angående skillet mellom kongehuset og kongefamilien. Hvor går egentlig dette skillet, når Marius har diplomatpass? Skillet mellom kongehus og kongefamilie har vel aldri vært så utydelig som nå. Det har både Märtha Louise og Marius Borg Høiby sørget for. Tildeles Mette Marit også, med hennes kontakt med fornærmede i Høiby saken.

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
NordreSving skrev (2 minutter siden):

Bra du skjønte at det var et forsøk på humor. Og ja, det henviste til påstanden i innlegget jeg svarte på om at Marius nok av bekvemmelighets hensyn fikk et slikt pass i ung alder. Han var jo ikke på tjenestereise som diplomat (ja, dette var også en spøk) 

Man kan jo ikke dele ut pass til et medlem av kongefamilien for at han skal slippe å stå i saktegående kø, evt at reisefølget må vente på ham fordi de har diplomatpass. 

Som ikke-medlem av Kongehuset har jeg vondt for å forstå hvorfor han skal ha et slikt pass. De understreker jo at han ikke har noen offisiell rolle eller plikt. 

Det står at alle medlemmer av kongefamilien kan få slikt pass. Det er litt flere enn de på kongehuset

Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Finnes ikke enig med deg i det heletatt. Og syntes du må bli bedre på at dette er ting du tenker at det er. Istedenfor å påstå at dette er en riktig versjon.

Man får kalke en spade for en spade.prrsonlug mening blir aldri e sannhet før sannheten er fremme. Siden du ikke er venn av dem og har vært på besøk der og sett noe som helst. Blir sånt bare støy å påstå

Hvorfor er dette et så usannsynlig scenario? Dette er vel en dynamikk som vil være velkjent i familier hvor det er stebarn involvert. Det er ikke støy å spekulere i dette, saken er enorm hva gjelder betydning for kongehuset og har således en historisk signifikans

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Min kommentar gikk heller ikke på hva de har visst og ikke, men på hvem de har fått informasjon fra - det er jo det svaret her går på.

En assosiasjon til, men her tenker jeg bare høyt: Det kan være at kronprinsen også svarer som han gjør for å implisitt skille mellom noen roller. Når han spørres i egenskap av sin offentlige posisjon og rolle om saken henviser han til AT han har hatt informasjon hans stesønn har delt med ham, men ikke noe utover det, fordi informasjon som er delt mellom familiemedlemmer i fortrolighet ikke er noe han i egenskap av sin offentlige rolle bør eller kan gå ut med.

Jeg har ingen juridisk kompetanse, men vet at feks når man vitner i en rettssak der egne familiemedlemmer er involvert plikter man ikke å oppgi informasjon et familiemedlem har delt med en i fortrolighet. Kanskje en slik refleksjon ligger til grunn for måten Haakon ordla seg på, og at dette handler om hans synspunkt på rolleforståelse. Med alle forbehold, vel og merke.

Jeg tenker at han kan uansett ikke si så mye, på grunn av Marius' krav på vern av sitt privatliv og personopplysninger. Det er jo en grunnleggende menneskerettighet, så kronprinsen kan ikke dele noe om Marius som ikke Marius har gitt samtykke til at han kan dele. MBH har selv informert i grove trekk om rus, psykisk uhelse og behandling, men det er han, og bare han, som kan gi mer detaljer om det.

I en rettssak har ikke nærstående plikt til å vitne, bl.a. for  å slippe å inkriminere en nærstående.

"Regelen er begrunnet med at siktedes pårørende skal slippe å komme i en situasjon hvor de må velge mellom å lyve i retten og risikere straff for falsk forklaring etter straffeloven § 163, eller å bidra til at siktede blir straffet." https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-112-l-2014-2015/id2408302/?ch=10

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Sgirl skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er dette et så usannsynlig scenario? Dette er vel en dynamikk som vil være velkjent i familier hvor det er stebarn involvert. Det er ikke støy å spekulere i dette, saken er enorm hva gjelder betydning for kongehuset og har således en historisk signifikans

Jeg kritiserer ikke meningen din. Men at du presenterer den som om det er sant. Og det er det jeg kritiserer. 

Jeg er ikke enig i første inlegg og jwg er ikke enig i at det er vanlig iht bonus familier.

Har selv bonus narn og kjenner andre med bonus barn. Så nei ikke noe jeg drar kjensel på iallefall 

Dessuten fra mitt synspunkt. Syntes jeg å se en god bonus far i haakon. En stødig fyr til tross  for mye ukjent i fanget. 

Jeg ser siste tiden preger han. 

• Liker 3
Skrevet
On 8/23/2024 at 1:11 PM, Gothard said:

Han er jo tydeligvis ute av kontroll på alle måter.

Samtidig er det vanskelig å forestille seg hvordan dette oppleves for ham akkurat nå. 

Jeg er selv straffedømt.

Jeg kan ikke forestille meg hvor vanskelig det er for MBH og hans pårørende akkurat nå. Mine forbrytelser ble ikke smurt utover i dagspressen slik han nå opplever det.

Det jeg savner er en uttalelse fra kronprinsparet, en eller annen anerkjennelse av dette er en vanskelig sak, NOE som kan gi uttrykk for hva som akkurat nå foregår i kongefamilien.

De må uttale seg.

Om ikke annet, så må de anerkjenne at her er det 3 ofre for partnervold som er i stadige avhør.

Hvorfor kan ikke dette håndteres mer profesjonelt av et så mektig apparat?

De må komme på banen - NÅ.

Den offisielle straffen han eventuelt får blir jo minimal sammenlignet med den gapestokken han nå får på internett/i massemedier pga hvem moren er. Jeg gjetter at han og andre i hans sko gjerne ville tatt både to og tre år anonymt i fengsel om han kunne byttet med mediestraffen som foregår nå.

Jeg hilste på han en gang, var på samme sammenkomst med flere andre. Han virket hyggelig og jovial da så hvis han bare kommer seg ut av det han sliter med så blir det nok bra.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Sgirl skrev (4 minutter siden):

Helt enig. Hvorfor skulle deres familiedynamikk være så annerledes enn min eller din eller noen andres "dødelige" familiedynamikk. Synes faktisk det er ganske logisk at det kan ha foregått på den måten det ble spekulert i. 

• Liker 5
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Det står at alle medlemmer av kongefamilien kan få slikt pass. Det er litt flere enn de på kongehuset

Det er jo veldig betryggende å vite at ML og barna også har fått seg diplomatpass. Hvis ikke DV har fått det enda så får han det nok snart han og. 

Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Det er jo veldig betryggende å vite at ML og barna også har fått seg diplomatpass. Hvis ikke DV har fått det enda så får han det nok snart han og. 

Sannsynlig

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, PusheenPusheen said:

Helt enig. Hvorfor skulle deres familiedynamikk være så annerledes enn min eller din eller noen andres "dødelige" familiedynamikk. Synes faktisk det er ganske logisk at det kan ha foregått på den måten det ble spekulert i. 

Ja, det var faktisk en ganske presis beskrivelse av veldig vanlige utfordringer i sammensatte familier.

I og med at det er en førstegangs hendelse at det er stebarn i kongefamilien er det interessant på alle måter å se hvordan ting kan bli bedre løst i fremtiden, akkurat slik vi ser med ML også. Om ikke annet godt kommer ut av kongefamilien i 2024 så får man mengder av data å evaluere iallfall, sånn for å lete etter en silver lining… 

• Liker 2
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (17 minutter siden):

Han er jo en del av kongefamilien og reiste jo med dem som barn og av og til som voksen.

Men han burde ikke ha noe skattefritak eller diplomatisk immunitet. 

Endret av Grüner
  • Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Malmfrid said:

Høyst betryggende! :ler: Ville kanskje trodd aliens ikke trengte diplomatpass, men hva vet jeg om hvordan de transporteres. Eller teleporteres.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
BørIkkeSkriveForMy skrev (1 time siden):

Neste gang du ønsker å uttale deg om ting du ikke har peiling på, kan jeg tipse om å for eksempel spørre ChatGPT før du farer med usannheter.

Dette er svaret jeg fikk fra ChatGPT:

Et diplomatpass gir flere fordeler for innehaveren, som typisk er en diplomat, offisiell representant eller tjenestemann fra et land. Her er noen av de viktigste fordelene:

1. **Immunitet**: Innehavere av diplomatpass nyter ofte diplomatiske privilegier og immunitet, inkludert beskyttelse mot arrestasjon, straffeforfølgelse, og i noen tilfeller, søksmål i vertslandet. Dette er regulert av Wien-konvensjonen om diplomatiske forbindelser.

2. **Raskere passering gjennom grenser**: Diplomatpass gir ofte tilgang til spesielle køer og hurtigere behandling ved passkontroll og sikkerhetskontroll på flyplasser.

3. **Visumfritak**: Innehavere av diplomatpass trenger ofte ikke visum for å reise til mange land, eller de får visum på enklere vilkår enn vanlige reisende.

4. **Skattefritak**: Diplomater kan være fritatt fra visse skatter og avgifter i vertslandet, inkludert toll på varer som importeres for personlig bruk.

5. **Personlig sikkerhet**: Diplomater har ofte tilgang til ekstra sikkerhetstiltak fra vertslandet, som inkluderer beskyttelse fra politi og andre myndigheter.

6. **Diplomatisk post**: Diplomater kan sende og motta diplomatisk post uten at den blir åpnet eller forsinket av toll eller andre myndigheter.

7. **Offisielle fasiliteter**: Diplomater får ofte tilgang til offisielle fasiliteter og ressurser i vertslandet, inkludert ambassadens tjenester, spesielle kjøretøy og boliger.

Disse fordelene er designet for å sikre at diplomater kan utføre sine oppgaver på vegne av sine land uten unødig hindring fra vertslandet. Det er viktig å merke seg at misbruk av disse privilegiene kan føre til alvorlige konsekvenser både for diplomaten og for landet de representerer.

Dette er jo et skoleeksempel på hvorfor man ikke kan stole på AI. Svaret er jo et sammensurium av informasjon om diplomater, der noe er relevant ift diplomatpass.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Det med at han har eller hadde diplomatisk pass.

Jeg har studert i UK og har truffet på flere folk fra andre nasjoner som har hatt diplomatisk pass, mest på grunn av at pappa er ambassadør eller what-not.

En av dem var en drittsekk, som gjerne kjørte i fylla. Hei, han kunne jo ikke bli straffet! Jeg satt i hans bil en gang, og aldri mer. Jeg driter i om at han ble straffet for fyllekjøring, han kunne ha drept noen!

Den aldre var veldig snill. Han fortalte oss ikke om hans situasjon før vi hadde kjent han i mange måneder, Jeg fikk ett helseproblem da vi besøkte han i hans leilighet, og selvsagt måtte han snakke med sin far om dette. Det kunne jo blitt en krise.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Du forstår ikke at det er personlige oppfatninger vi diskuterer her?

Du holder åpent at HM og MM ikke har snakket om MBH og hans valg? Altså at de har vært totalt fraværende og ikke bare halvveis? 

Endret av O Rakel
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
O Rakel skrev (1 minutt siden):

Du forstår ikke at det er personlige oppfatninger vi diskuterer her?

Du holder åpent at HM og MM har ikke snakket om MBH og hans valg? Altså at de har vært totalt fraværende og ikke bare halvveis? 

Les hva jeg svarer på du. Så går det  bra. Jeg svarer å et inlegg om påstander iht hva som er vanlig iht bonusfamilier iht dynamikk. Så jeg svarer at det er jeg ikke enig i en gang. Så svarer jeg en gang til og med begrunnelse for hvorfor jeg ikke er enig

Skrevet (endret)
5 minutter siden, MissLucy said:

Dette er jo et skoleeksempel på hvorfor man ikke kan stole på AI. Svaret er jo et sammensurium av informasjon om diplomater, der noe er relevant ift diplomatpass.

Jeg tør påstå AI-svaret har langt mer rett enn det innlegget jeg siterte. Hvilke rettigheter Marius har / hadde (og potensielt misbrukte) får vi muligens aldri vite, og vi alle vet hvorfor vi ikke får vite det.

https://www.nettavisen.no/nyheter/hva-er-et-diplomatpass-i-norge-rettigheter-og-regler/s/5-95-1981902

Endret av BørIkkeSkriveForMy
  • Liker 4
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...