Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Kønn skrev (14 minutter siden):

Beklager om du opptatte det som latterliggjøring. Det var ikke meningen. Det var ironi eller forsøk på humor om du vil. Flott med allmennkunnskap. Som nevn, jeg bøyer meg i hatten. Ikke ironisk ment, og ja, siden du antyder at jeg er uopplyst er jeg sikkert det, ironisk ment. Jeg innser at ironi i skriftlig form kan være utfordrende. Skal prøve å unngå det i fortsettelsen. Bare ett spørsmål til slutt. Jeg husker ikke om det var du eller noen andre som visste på hvilke tidspunkt dronning Camilla var jomfru, men om det var du, tenker du det faller inn under begrepet allmennkunnskap? Hvis det ikke var deg kan du se bort fra spørsmålet. 

Sikkert like lite opplysende og relevant som en kveld på Justisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Ja normalt at en sak tar lang tid. Ikke alle lar seg avhøre heller. Og som siktet har han rett til å ikke la seg avhøre. Man kan gå inn i ennrettsak som siktet uten å ha avgitt et avhør. Det er en rettighet han har.

Nå har de vel sagt at han har godtatt å la seg avhøre neste uke. Så da har de vel blitt enige om det. 

HVIS politet hat satt opp tidog advokaten  melder i fra at han ikke har tenkt å svare på noen spm på den tiden politet har bedt om. Kan de velge å ta han inn, slik at advokaten sier at den siktede nekter å avgi forklaring på dette tidspunkt.  Eller de kan bli enige om en dato han heller ønsker å avgi forklaring. 

En rettsak kan det bli uavhengig om marius avgir forklaring eller ikke. Han kan nekte det for evig tid om han vil

Kan du være så snill å forholde deg til at vi diskuterer Marius-saken. Marius har sagt via sin advokat at han vil la seg avhøre. Da blir alt det du skriver her litt meningsløst. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (Akkurat nå):

Nei, alvorlig talt. Kronprinsen har også følelser. Kynisk og forvente noe annet.

Mange mennesker i Norge er naive. Vi har et kongehus med en stor stab på godt over 100 ansatte. Hvis vårt neste statsoverhode ikke klarer holde tråden i en pågående sak rundt et familiemedlem som rommer en alvorlig siktelse, rusproblemer, og negative avisoppslag med kompromitterende bilder, tross mange ansatte, så bør han aldri bli konge.
Dette er graverende og svært alvorlig. Som land blir vi gjort til latter hver eneste dag. At det finnes folk som fortsetter å unnskylde/bortforklare, er nesten ikke til å fatte. 

• Liker 20
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (3 timer siden):

Hvis man skal dra frem Tønne-saken, og dermed antyde at medieomtalen har selvmordsfare (for det ER det man gjør når man trekker frem Tønne-saken), så bør man kanskje lese seg opp et minimum på Tønne-saken først? Den er nemlig godt belyst, blant annet av media selv. Få selvmord i Norge er så godt belyst som Tønne sitt, nettopp fordi media ønsket å se på sin egen rolle. De aller fleste selvmord blir aldri etterforsket i det hele tatt, derfor vet vi også svært lite om hvorfor folk tar sitt eget liv. Selv om nesten 700 mennesker tar sitt liv hvert eneste år, og det er den ledende dødsårsaken blant unge menn.

Tønne var siviløkonom og senere jurist, og fikk en brakkarriere som diplomat, konsernsjef for flere større konserner og til og med en ministerpost. Til slutt ble han avslørt i å ta imot urettmessig lønn fra Røkke i en sak han aldri skulle jobbet med (korrupsjon). Han ble tiltalt for dette og ble funnet død dagen etter tiltalen ble tatt ut. Flere av de involverte fortalte i ettertid om trusler de hadde mottatt fra Røkke, og selv om Tønne aldri rakk å forklare seg, er det ikke utenkelig at også han mottok trusler. 

Dette var altså en mann som hadde hatt et voldsomt omdømmefall, som valgte å ta sitt liv dagen etter at det var tatt ut tiltale og som sannsynligvis sto i et voldsomt press hvor både økonomien hans og sikkerheten hans var truet. Alt dette er kjente selvmordstriggere. Hvordan i all verden kan dette sammenlignes med Marius sin sak? Han hadde ikke noe omdømme å miste, han har ikke noen karriere å miste, han har ingen skattbar inntekt å miste. Det eneste de to sakene har til felles er at de er omtalt i media.

Media har som sagt jobbet mye med delvmordsforståelse etter denne saken. Selvfølgelig er det en belastning å bli omtalt i media, særlig med negativt fortegn. Men jeg tror vi må stole på at redaktørstyrte medier vet hva de driver med, da de faktisk har lest seg opp på farene for selvmord, i motsetning til folk flest. Og til dere som er bekymret for at trykket i kommentarfelt og diskusjonsforum kan øke selvmordsfaren: Dere har jo en unik mulighet til å hjelpe til der, bare slutt å piske opp stemningen.

Samtidig har Marius en unik mulighet til å ta kontroll på denne saken selv, ved å være i forkant. Han vet jo hva han har gjort, han kunne for eksempel bedt om unnskyldning til alle kvinnene han har mishandlet da han publiserte unnskyldningen sin. Da hadde det ikke vært en nyhet, og pressen hadde ikke trengt å belyse det, slik de gjorde når informasjonen måtte komme fra ofrene. I stedet valgte han å minimere sin egen rolle og fremstille det som det var en engangshendelse. 

Og så vil jeg til slutt si at trusler om selvmord er en kjent manipulasjonsteknikk. Blant annet er den brukt mye i partnervoldsaker. "Nei, ikke anmeld meg, ikke fortell det til noen, det kan jeg ikke leve med, da tar jeg mitt eget liv" På denne måten tier ofrene og volden kan fortsette.  Så til dere som trekker frem Tønne-saken vil jeg på det sterkeste be dere om å lese dere opp, for dere er nødt til å finne et bedre eksempel, hvis trusselen skal ha noen effekt.

Nettopp. Det å trekke frem Tønne-saken og spore debatten inn på selvmord er intet annet enn en simpel hersketeknikk. 

Ellers: Hvem skulle trodd at Kronprinsen, med en hel kommunikasjonsstab til sin disposisjon, har hatt flere uker på å forberede seg til dagens presseseanse. Jeg kan ikke si at han lyger, men det jeg kan si er at hvis han ikke kjenner til det berømmelige bildet, så gjør hverken han eller folkene rundt ham jobben sin. 

• Liker 17
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (34 minutter siden):

Vi vet ingenting om hvordan sikkerheten har vært ivatetatt på skaugum.

Det jeg ser ut fra mefier er at han har en kompis som kan knyttes opp til det nettverket.  Det kommer ikke frem at det nettverket har vennskap og tilknytning til marius direkte. Ei heller om noen av de har vært på skaugum etc. 

Noen hadde han vel vært i kontakt med iht motorsykkel firmaet.  Det er jo forsåvidt via jobben.  Så hvor skal man legge  vekt på det. Jobber du i tjeneste bedrift er man i kontakt med mange kriminelle. Uten at det betyr at man er i deres miljø av den grunn. 

Så det blir jo bare foreløpig spekulasjoner hvor langt inne i slike kriminelle miljøer han er. Dog er denne kriminelle vennen hans et sikkerhets problem de lux. Og spesielt om han brsøker skaugum. 

Hentet fra VG: 

IMG_3136.jpeg

• Liker 7
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Krokenguri said:

Unskyld den lille feilen iht å nekte å ka seg avhøre og nekte å stille til avhør. 

Poenget mitt var at advokaten kan ha meldt politiet om at han kommer til å nekte å forklare seg i det oppsatte avhøret. Og mulig de har blitt enige om at han er mer villig til å la seg avhøre neste uke. Da kan jo politiet selv avlyse et avhør og utsette det. Istedenfor å kaste bort tid.

Uansett om han nekter å forklare seg. Vil det ikke være til hinder for siktelse eller rettsak. Men da har han avvist sin rett til å forklare sin side av saken. 

Problemet er at politiet ikke gir andre folk som nekter å la seg avhøre denne muligheten. De blir hentet og tauet inn på stasjonen. Å nekte å stille er et lovbrudd.

Det minner om nepotisme. Han har vært voldelig med 3 kvinner, han har truet med å brenne tingene til den ene. For meg virker det som det er stor sjans for bevisforspillelse.

Han bør taues inn på stasjonen, mtp. at han har energi til å gjøre andre ting og er sett flere steder i Oslo.

Jeg går ut for at en eventuell domsavgjørelse vil straffe MBH enda hardere for denne unnasluntringen. 

Endret av Anonio
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Krokenguri said:

Vi vet ingenting om hvordan sikkerheten har vært ivatetatt på skaugum.

Det jeg ser ut fra mefier er at han har en kompis som kan knyttes opp til det nettverket.  Det kommer ikke frem at det nettverket har vennskap og tilknytning til marius direkte. Ei heller om noen av de har vært på skaugum etc. 

Noen hadde han vel vært i kontakt med iht motorsykkel firmaet.  Det er jo forsåvidt via jobben.  Så hvor skal man legge  vekt på det. Jobber du i tjeneste bedrift er man i kontakt med mange kriminelle. Uten at det betyr at man er i deres miljø av den grunn. 

Så det blir jo bare foreløpig spekulasjoner hvor langt inne i slike kriminelle miljøer han er. Dog er denne kriminelle vennen hans et sikkerhets problem de lux. Og spesielt om han brsøker skaugum. 

Dette er direkte falske påstander. VG har bevist at Marius er direkte venn med minst 4 menn som er grove kriminelle, to av de har dype bånd til Foxtrot.

Kan vi slutte med hvitvaskingen nå?

Marius bør ikke bo på Skaugum. Punktum. At han har holdt fest der med disse folkene er ikke mindre enn et latterlig brudd på sikkerheten til kongefamilien. Iran\Russland og Kina må jo se hvor naive den gjenge Nordmann er. Nettopp Iran har brukt Foxtrot til å drepe Iranske opposisjonelle i Sverige. Det er ikke små-fisker vi snakker om.

Endret av Anonio
  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, xemiliex said:

Nettopp. Det å trekke frem Tønne-saken og spore debatten inn på selvmord er intet annet enn en simpel hersketeknikk. 

Ellers: Hvem skulle trodd at Kronprinsen, med en hel kommunikasjonsstab til sin disposisjon, har hatt flere uker på å forberede seg til dagens presseseanse. Jeg kan ikke si at han lyger, men det jeg kan si er at hvis han ikke kjenner til det berømmelige bildet, så gjør hverken han eller folkene rundt ham jobben sin. 

Det må være MANGE rundt kronprinsparet som ikke gjør jobben sin hvis det som rulles opp uke etter uke nå kommer som et sjokk på dem… At et voksent barn ikke forteller foreldrene om livet sitt er selvsagt helt plausibelt, men at ressursene rundt Kongehuset ikke har kjent til det er umulig. Dermed må nødvendigvis minst deler av livet til MBH ha vært kjent for dem i lang tid, selv om ikke MBH har fortalt det selv. 

Rent menneskelig må det være marerittaktig å være på jobb nå for HM. Samtidig er dette baksiden av medaljen, da, med rollen han er født til. 

Er Märtha happy eller unhappy med at MBH tar all luven fra bryllupet? Hun har jo pisset på norske medier, Kongehuset, tradisjoner og kutyme med å selge seg til Hello, så hun er kanskje glad for avledningen? Vanskelig å se for seg at de skal sitte og se på bilder fra bryllupet sitt i all ettertid uten at det er farget av styret rundt MBH.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marihone skrev (1 time siden):

Jeg så intervjuet med kronprinsen i Stavanger. Du ser tydelig at han er preget, og nesen får tårer i øynene når de stiller spørsmål om Marius. Han virker sjokkert eller skamfull? Hva mener dere? Det var litt ubehagelig intervju å se på. 

Er såå enig.. får vondt av han. Jeg tror MM har visst mer enn han.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (35 minutter siden):

Det behøver jo strengt tatt ikke være MBH som har fortalt det, Nora bla har jo fortalt at hun hadde et nært forhold til MM. 

Kronprinsen uttaler ordrett på pressekonferansen at de har "visst det Marius har fortalt dem". 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskrivelsen som journalisten ga av bildet var jo også egnet til å forvirre. At kronprinsparet unngår å lese utenlandske tabloidaviser, ser jeg på som fornuftig. Og å beskrive Marius på bildet stotrende som "relativt naken med champagneflaske", får frem helt andre bilder i hodet mitt enn "med naken overkropp og pengesedler stappet ned i buksa". Slik spørsmålet er stilt, kan han jo ikke svare annerledes. 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (3 minutter siden):

Kronprinsen uttaler ordrett på pressekonferansen at de har "visst det Marius har fortalt dem". 

Det kan jo ikke være sant at de ikke vet mer enn det han har fortalt . I så fall er det en skandale, som flere har påpekt. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (42 minutter siden):

Kroppsspråket til kronprinsen sa han IKKE kjente til bildet. Det var min observasjon, og det står jeg 110 % for å mene. Jeg fikk oppriktig vondt av kronprinsen, og føler med han oppi dette. Aldri i livet om Marius har fortalt MM og Håkon om hvordan han har slått og kvelt damer. 

Enig i det siste du skriver, men de vet mer enn det Marius har sagt. MM har jo snakket med i hverfall det siste offeret. SMS og telefonsamtale. Det er nærliggende å tro at offeret fortalte om hva som hadde skjedd den skjebnesvangre natta. Med mindre han mente hva de visste før denne natta da. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kønn skrev (1 minutt siden):

Enig i det siste du skriver, men de vet mer enn det Marius har sagt. MM har jo snakket med i hverfall det siste offeret. SMS og telefonsamtale. Det er nærliggende å tro at offeret fortalte om hva som hadde skjedd den skjebnesvangre natta. Med mindre han mente hva de visste før denne natta da. 

Ja MM har snakket med det siste offeret, men det vil ikke si at de visste om de 2 før det siste offeret. 

Jeg tror de først ble kjent med volden nå. Men kun MM og H vet hva de kjente til fra før. 

Smerten i øynene til kronprinsen på pressekonferansen gjorde ihvertfall inntrykk på meg. Fy søren de må slite nå i denne mediestormen. MM burde stått ved sin ektemanns side, og ikke la H stå i dette alene. DET er ikke riktig, det er MM sin sønn.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Morgan Le Fay said:

Det kan jo ikke være sant at de ikke vet mer enn det han har fortalt . I så fall er det en skandale, som flere har påpekt. 

Helt åpenbart. Han sa på ingen måte «vi har ikke visst noe annet enn det han har fortalt oss.» Ordlyd er viktig

HM har en karakteristisk måte å snakke på, han er ekstremt rutinert på å formulere seg slik at han i hovedsak gir et svar som er ærlig så langt det er mulig og ikke en millimeter mer, og som er akkurat så svevende at han unngår å si noe som kan bli tatt som direkte løgn. Han er et naturtalent som diplomat, og kunne gjort bedre nytte for seg som det kunne man kanskje si. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Anonio skrev (23 minutter siden):

Dette er direkte falske påstander. VG har bevist at Marius er direkte venn med minst 4 menn som er grove kriminelle, to av de har dype bånd til Foxtrot.

Kan vi slutte med hvitvaskingen nå?

Marius bør ikke bo på Skaugum. Punktum. At han har holdt fest der med disse folkene er ikke mindre enn et latterlig brudd på sikkerheten til kongefamilien. Iran\Russland og Kina må jo se hvor naive den gjenge Nordmann er. Nettopp Iran har brukt Foxtrot til å drepe Iranske opposisjonelle i Sverige. Det er ikke små-fisker vi snakker om.

Takk for at du påpekte dette - jeg blir oppriktig lei den hvitvaskingen som vedkommende holder på med. 

Trodde alle hadde fått dette med seg for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Morgan Le Fay skrev (11 minutter siden):

Han sa de vet det han selv har fortalt (vedr rus og psykisk helse), ikke at de ikke vet noe mer. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kønn skrev (59 minutter siden):

Beklager om du opptatte det som latterliggjøring. Det var ikke meningen. Det var ironi eller forsøk på humor om du vil. Flott med allmennkunnskap. Som nevn, jeg bøyer meg i hatten. Ikke ironisk ment, og ja, siden du antyder at jeg er uopplyst er jeg sikkert det, ironisk ment. Jeg innser at ironi i skriftlig form kan være utfordrende. Skal prøve å unngå det i fortsettelsen. Bare ett spørsmål til slutt. Jeg husker ikke om det var du eller noen andre som visste på hvilke tidspunkt dronning Camilla var jomfru, men om det var du, tenker du det faller inn under begrepet allmennkunnskap? Hvis det ikke var deg kan du se bort fra spørsmålet. 

OK.

Vedr jomfruer i UK, så har det vært mye skriving om akkurat dette gammeldagse kravet til kongelige bruder i UK, så jeg synes ikke det er rart å vite det. Men misforstå meg rett, jeg synes ikke det er noe rart at man ikke har hørt om det heller.

Husker jeg leste om det selv i 1981 ifm med lady Di, og da var jeg et barn som ikke hadde tilgang på så mye annet enn Aftenposten og Allers, så jeg opplever ikke at det er en smal ting å vite 🤷‍♀️Så var det et tema ifm senere kongelige bryllup i UK, men da som en referanse til en gammeldags praksis som ikke følges lenger.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (6 minutter siden):

Ja MM har snakket med det siste offeret, men det vil ikke si at de visste om de 2 før det siste offeret. 

Jeg tror de først ble kjent med volden nå. Men kun MM og H vet hva de kjente til fra før. 

Smerten i øynene til kronprinsen på pressekonferansen gjorde ihvertfall inntrykk på meg. Fy søren de må slite nå i denne mediestormen. MM burde stått ved sin ektemanns side, og ikke la H stå i dette alene. DET er ikke riktig, det er MM sin sønn.

Nei, men Haakon sa de visste det M har fortalt dem. Det kan umulig stemme. Om hun har snakket med en eller flere har ingen betydning. For de må ha visst mer enn han har fortalt dem, med mindre de har levd under en stein. Hvis det er sant det han sier, så er jo skandalen komplett. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Really said:

Er svigermor den man først går til i slike tilfeller, fremfor egen mor/venninner?

Enig i at det var vondt å se på, da han fikk spørsmål om bildene svelget han veldig. Stram i ansiktet, stirrende blikk, tørr i munnen og ekstremt anspent. Det er dyktig gjort, egentlig, det er klart det er vondt, og han har to egne barn i dette også.
Vet ikke hvor lurt det hadde vært å ha med MM, vanskelig å se for seg at det hadde blitt noe annet enn veldig emosjonelt og total avsporing 🫣 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...