Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Felis skrev (1 minutt siden):

Du tyr alltid til personangrep når du er tom for argumenter... Gratulerer for å ha klart å pakke det inn sånn halvvegs denne gangen

Hvor fant du personangrep i det innlegget der? 😂

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Felis skrev (29 minutter siden):

Hvis man skal dra frem Tønne-saken, og dermed antyde at medieomtalen har selvmordsfare (for det ER det man gjør når man trekker frem Tønne-saken), så bør man kanskje lese seg opp et minimum på Tønne-saken først? Den er nemlig godt belyst, blant annet av media selv. Få selvmord i Norge er så godt belyst som Tønne sitt, nettopp fordi media ønsket å se på sin egen rolle. De aller fleste selvmord blir aldri etterforsket i det hele tatt, derfor vet vi også svært lite om hvorfor folk tar sitt eget liv. Selv om nesten 700 mennesker tar sitt liv hvert eneste år, og det er den ledende dødsårsaken blant unge menn.

Tønne var siviløkonom og senere jurist, og fikk en brakkarriere som diplomat, konsernsjef for flere større konserner og til og med en ministerpost. Til slutt ble han avslørt i å ta imot urettmessig lønn fra Røkke i en sak han aldri skulle jobbet med (korrupsjon). Han ble tiltalt for dette og ble funnet død dagen etter tiltalen ble tatt ut. Flere av de involverte fortalte i ettertid om trusler de hadde mottatt fra Røkke, og selv om Tønne aldri rakk å forklare seg, er det ikke utenkelig at også han mottok trusler. 

Dette var altså en mann som hadde hatt et voldsomt omdømmefall, som valgte å ta sitt liv dagen etter at det var tatt ut tiltale og som sannsynligvis sto i et voldsomt press hvor både økonomien hans og sikkerheten hans var truet. Alt dette er kjente selvmordstriggere. Hvordan i all verden kan dette sammenlignes med Marius sin sak? Han hadde ikke noe omdømme å miste, han har ikke noen karriere å miste, han har ingen skattbar inntekt å miste. Det eneste de to sakene har til felles er at de er omtalt i media.

Media har som sagt jobbet mye med delvmordsforståelse etter denne saken. Selvfølgelig er det en belastning å bli omtalt i media, særlig med negativt fortegn. Men jeg tror vi må stole på at redaktørstyrte medier vet hva de driver med, da de faktisk har lest seg opp på farene for selvmord, i motsetning til folk flest. Og til dere som er bekymret for at trykket i kommentarfelt og diskusjonsforum kan øke selvmordsfaren: Dere har jo en unik mulighet til å hjelpe til der, bare slutt å piske opp stemningen.

Samtidig har Marius en unik mulighet til å ta kontroll på denne saken selv, ved å være i forkant. Han vet jo hva han har gjort, han kunne for eksempel bedt om unnskyldning til alle kvinnene han har mishandlet da han publiserte unnskyldningen sin. Da hadde det ikke vært en nyhet, og pressen hadde ikke trengt å belyse det, slik de gjorde når informasjonen måtte komme fra ofrene. I stedet valgte han å minimere sin egen rolle og fremstille det som det var en engangshendelse. 

Og så vil jeg til slutt si at trusler om selvmord er en kjent manipulasjonsteknikk. Blant annet er den brukt mye i partnervoldsaker. "Nei, ikke anmeld meg, ikke fortell det til noen, det kan jeg ikke leve med, da tar jeg mitt eget liv" På denne måten tier ofrene og volden kan fortsette.  Så til dere som trekker frem Tønne-saken vil jeg på det sterkeste be dere om å lese dere opp, for dere er nødt til å finne et bedre eksempel, hvis trusselen skal ha noen effekt.

Veldig godt innlegg, og jeg håper disse som knuger seg fast i selvmordskortet tar noe av dette til seg. 

• Liker 13
Skrevet
Gladidagogså skrev (Akkurat nå):

Kronprins Haakon er i Stavanger - VG

Så dere pressekonferansen? Selvsagt kom det ikke noe svar på ting alle lurer på ;) 

men er det ikke egentlig en "uting" å spørre om dette når han er det for noe helt annet? Man må da kunne skille mellom sakene og situasjonen han står i selv om man ønsker svar på denne saken tenker jeg.. 

• Liker 14
Skrevet

Kronprinsen blir intervjuet nå, og blir spurt direkte om han og kronprinsessen kjente til volden mot Marius sine tidligere kjærester. Han svarer at han ikke kan uttale seg om etterforskningen og henviser til advokaten. Jeg tolker det som at de har kjent til dette, for ellers hadde jo svaret vært "nei" og ikke vært del av etterforskningen.

Det samme gjelder et spørsmål om arrestasjonen kom som en overraskelse. Også her henviser kronprinsen til etterforskningen. Hvis arrestasjonen kom helt overraskende, så hadde han kunnet svart det, for da er ikke kronprinsparets viten del av etterforskningen.

Han sier også at han ikke har sett bildet av Marius med pistol, penger og sjampis. Dette forundrer meg, for dette er den best beskyttede familien i Norge, og at ett av deres medlemmer (med et kjent rusproblem) lar seg avbilde på fest med våpen bør i høyeste grad være med i vurderingen av deres sikkerhet. Lyver han? Blir de voktet som barn, uten innsikt i beslutningene som tas rundt dem? Eller vet ikke PST om Marius sine vaner? Alle tre svarene vil være skandale

https://www.vg.no/rampelys/i/KML8ee/kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby-det-er-en-alvorlig-sak

• Liker 22
  • Nyttig 10
Skrevet

https://www.bt.no/innenriks/i/pPMByw/kronprins-haakon-sier-marius-hoeiby-saken-er-alvorlig-opptatt-av-at-alle-involverte-faar-god-hjelp-og-stoette

Jeg synes han svarer korrekt iht at saken er under etterforskning:

Sitat

– Det er en alvorlig sak. Vi er opptatt av at alle involverte får god hjelp og støtte, at de har gode mennesker rundt seg, og det håper jeg at de har. Dette er en sak som er i rettsapparatet som politiet håndterer, sier han til pressen under ONS, som arrangeres i Stavanger denne uken.

Kronprinsen sier videre at han ikke kan si noe direkte om saken og ber om forståelse om at det er bedre at advokaten svarer.

• Liker 12
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Carrot skrev (9 minutter siden):

men er det ikke egentlig en "uting" å spørre om dette når han er det for noe helt annet? Man må da kunne skille mellom sakene og situasjonen han står i selv om man ønsker svar på denne saken tenker jeg.. 

Det synes jeg egentlig ikke - om pressen ikke hadde stilt spørsmål om Borg Høiby når de har anledning til å spørre kronprinsen ansikt til ansikt akkurat nå så hadde de ikke gjort jobben sin. 

De må spørre, han vet at de må spørre, men begge vet også at han kommer til å svare omtrent som han gjorde.

Endret av Aricia
  • Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Bildet er fra wikipedia. Fordi det var litt vanskelig å finne kortfattet info andre steder.

Men diplomater stortingsrepresentanter og kongefamilien får diplomatpass. Siden marius er konge familie så har han vel rett på et slikt pass. Og har hatt det siden han var liten. Og et vanlig pass.

Nå får jeg ikke helt tak i hva som bestemmer om du skal reise med diplomatpass eller et vanlig pass. Men ut fra saken om mettemarit sin tur med diplomatpass til india atar jeg det ikke skal brukes  i privat sammenheng. Men i ofisielle besøk. 

Nå er vel ikke alle med diplomatpass offentlige personer. Men evnt offentlige tjenestemenn. 

Men jeg ser det også står at man ikke er undratt straff i utlandet med diplomatpass. Det gjelder bare ansatte diplomater i utlandet.  

https://www.nrk.no/norge/kronprinsen-bekrefter-at-marius-borg-hoiby-har-diplomatpass-1.17016863

Screenshot_20240826_104638_Chrome.jpg

Gjest Bestemoren
Skrevet (endret)
Felis skrev (15 minutter siden):

Kronprinsen blir intervjuet nå, og blir spurt direkte om han og kronprinsessen kjente til volden mot Marius sine tidligere kjærester. Han svarer at han ikke kan uttale seg om etterforskningen og henviser til advokaten. Jeg tolker det som at de har kjent til dette, for ellers hadde jo svaret vært "nei" og ikke vært del av etterforskningen.

Det samme gjelder et spørsmål om arrestasjonen kom som en overraskelse. Også her henviser kronprinsen til etterforskningen. Hvis arrestasjonen kom helt overraskende, så hadde han kunnet svart det, for da er ikke kronprinsparets viten del av etterforskningen.

Han sier også at han ikke har sett bildet av Marius med pistol, penger og sjampis. Dette forundrer meg, for dette er den best beskyttede familien i Norge, og at ett av deres medlemmer (med et kjent rusproblem) lar seg avbilde på fest med våpen bør i høyeste grad være med i vurderingen av deres sikkerhet. Lyver han? Blir de voktet som barn, uten innsikt i beslutningene som tas rundt dem? Eller vet ikke PST om Marius sine vaner? Alle tre svarene vil være skandale

https://www.vg.no/rampelys/i/KML8ee/kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby-det-er-en-alvorlig-sak

Dette var forunderlig… Selvfølgelig var kronprinsen der i en annen anledning, men han/de forutså nok at det også kom til å komme spørsmål om MBH, ikke minst pga at absolutt ingenting er uttalt fra hans side de siste ukene. Han presiserte at han håpet at «alle involverte får hjelp og støtte». 
Jeg tolker forøvrig svarene hans forøvrig på samme måte som deg @Felis. Det er også svært overraskende at HM ikke har sett eller blitt orientert om pistolbildet av MBH, han virker oppriktig forundret. Muligens blir familien «skånet» fra ubehagelige opplysninger. Det sies nå på TV2 at kronprinsen sier de har visst det MBH har fortalt dem. Får de kun den type informasjon, er det betenkelig…

Endret av Bestemoren
Skrevet (endret)
Gladidagogså skrev (16 minutter siden):

Kronprins Haakon er i Stavanger - VG

Så dere pressekonferansen? Selvsagt kom det ikke noe svar på ting alle lurer på ;) 

Selvsagt svarer han ikke på andre ting enn det oppdraget han er ute på. Det ville ikke vært rett ovenfor de han er på oppdrag for. 

Har de tenkt å si noe kommer dd5 som et eget opplegg.  Ikke på besøk på offshore eller blindeforbundet ol

Endret av Krokenguri
Skrevet (endret)
Felis skrev (22 minutter siden):

Jeg tror ikke Haakon har visst så mye. Noe, men ikke om volden. Men han og MM synes å ha unnlatt å stille spørsmål og sette krav.

Kommunikasjonsrådgiverne til kronprinsparet synes å ha valgt en strategi som går ut på at de skal snu det blinde øyet til. I steden for å informere om bilder, oppslag og rykter, så skjerme dem fra det, slik at de kan svare «vet ikke». For vet man, så må man gjøre noe. Kjent taktikk i deler av næringslivet, som nå kan få rettslige konsekvenser for ledere som «ikke visste» om korrupsjon og kritikkverdig atferd.
Jeg vil påstå at for kongehuset er det et katastrofalt dårlig valg. De fremstår tafatte og uansvarlige, helt til det nå sprakk og de må vise at de ikke er det. 

Endret av O Rakel
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonio skrev (44 minutter siden):

4 dager når de skjønner de kan henlegge råkjøring i slottsparken, uten at det blir for mye bråk.

Ja det skjer med privat personer også. Ikke bare Marius.  Her får politet evnt svare for hvorfor de henla saken. 

Spør du meg burde han minst ha mistet førerkortet for svært uaktom kjøring. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Felis skrev (21 minutter siden):

Enig i mye av det du skriver her. Men det er vel ikke annet å forvente. Vi har lite innsyn i mye rundt kongehuset, det gjelder alt fra hva de mottar generelt fra staten til deres formue. Ikke betaler de skatt heller. 

Burde vært en pressekonferanse for lenge siden, selvsagt i ordnede former og ikke bare en kort overfladisk prat i anledning besøket i Stavanger. 
Skandaløst at Marius har fartet rundt med diplomatpass, samtidig som familien har visst om diagnosene som Marius selv uttalte han hadde og at han har rusproblemer. 
En president hadde måttet gå av for lenge siden. Jeg forstår ikke hvorfor man fortsetter å holde oppe én slekt i generasjoner. 

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Isild skrev (43 minutter siden):

JEg "tror" ingenting om det jeg. Jeg lurte på hva som er "normalen" i og med at du viste til en? Jeg er ganske sikker på at dette kunne gått raskere dersom Marius ikke hadde nektet å la seg avhøre den første tiden f.eks? Og da mener jeg ift den massive mediaeksponeringen det medfører at det ikke er noen progresjon.. 

Ofte går det flere mnd. Før de er ferdig. Av og til  ved inrømmelse kan det gå raskt.

Men denne saken er litt større og vokser etterhvert, og siden marius heller ikke har vært til avhør. Så blir det ikke raskt nødvendigvis med en inrømmelse sak her.

Det ee vel uansett lurt å vite  mest mulig før de tar avhør av marius.  Så får vi se etter det. Om dette går raskt eller tregt.  Det lan fort gå over ett år før det blir noen rettsak. 

Og innhenting og vurdering av bevis, vil også variere hvor lang tid det tar

Han kan også nekte å forklare seg. Da tar ting enda lengre tid. For  da må politiet ha sterkere bevis. Ofte får man steafferabatt om man samarbeider. Så vi får se hva han velger å gjøre. 

Endret av Krokenguri
Manglet tekst
Skrevet (endret)

Om PST og HMs rådgivere ikke har vist kronprinsparet bildet av MBH med våpen, penger og sjampis på narkofest bør noen få sparken.

Noen spiller dumme her.

Elizabeths rådgivere kom alltid med dårlige nyheter først, så hun ikke ble overfalt i spørsmål med pressen. 

Endret av Anonio
  • Liker 23
  • Nyttig 9
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Det har ikke gått tregt sett opp mot normalen. 

Er det normalen i kongerike Norge at fra en voldsmann er siktet til et avhør finner sted tar opp mot fire uker? 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Gjest Bestemoren
Skrevet
O Rakel skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke Haakon har visst så mye. Noe, men ikke ol volden. Men han og MM synes p ha unnlatt å stille spørsmål og sette krav.

Kommunikasjonsrådgiverne til kronprinsparet synes å ha valgt en strategi som går ut på at de skal snu det blinde øyet til. I steden for å informere om bilder, oppslag og rykter, så skjerme dem fra det, slik at de kan svare vet ikke. For vet man, så må man gjøre noe. Kjent taktikk i deler av næringslivet, som nå kan få rettslige konsekvenser. Jeg vil påstå at for kongehuset er det et katastrofalt dårlig valg. De fremstår tafatte og uansvarlige, helt til det nå sprakk og de må vise at de ikke er det. 

Her kan det være at du er inne på en kjerne, @O Rakel. Man kan gjemme seg bak uvitenhet, men hvis uvitenheten er bevisst, er det også en valgt stillingstaken. 

Skrevet
1 minutt siden, Kønn said:

Er det normalen i kongerike Norge at fra en voldsmann er siktet til et avhør finner sted tar opp mot fire uker? 

Nei. Man får møtetid på stasjonen og må møte til den tiden, ellers blir man arrestert.

At MBH får velge selv når han vil snakke med politiet viser vennetjenester.

• Liker 10
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...