Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest pop up bruker
Skrevet
Honey Dew skrev (8 minutter siden):

Ansiktet.

Jeg syns det ligner på ansiktet hans, og når også det stemmer overens med tatoveringene han har så tenker jeg det er rimelig å anta at det er han. Bilder kan så klart forfalskes og manipuleres, men jeg tenker at hvis man skulle gjort det så ville man valgt noe mer sensasjonelt kanskje. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Xstrella said:

Aldri vært i nærheten her heller, men er redd det ender katastrofalt om ikke media roer ned på gravingen om han. Har ikke nær omgangskrets taushetsplikt når de er med kongelige? Hadde ikke vært kjekt å fått smurt ut over hele verdens aviser om festingen og livet sitt.

Det tror jeg ikke, mener å huske at MM's far i sin tid snakket om mye han ikke burde. Marius er heller ikke kongelig, kun en del av kongefamilien. Det er en viktig og vanskelig detalj.
Rent etisk vil vel de fleste oppegående mennesker forstå at for å holde seg i nær krets, holder de det private privat. Kongelig eller ei.

• Liker 1
Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det ligner på ansiktet hans, og når også det stemmer overens med tatoveringene han har så tenker jeg det er rimelig å anta at det er han. Bilder kan så klart forfalskes og manipuleres, men jeg tenker at hvis man skulle gjort det så ville man valgt noe mer sensasjonelt kanskje. 

Det er ikke alltid bilder viser godt ansiktstrekk heller. Lys og skygger kan påvirke, liten bevegelse akkurat i det bildet ble tatt, rare vinkler, evt filter osv kan jo være med på å forvrenge et ansikt. Har opplevd det flere ganger med bilder av folk jeg kjenner, er ikke alltid at man umiddelbart ser hvem som er på bildene. 

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
Gjest pop up bruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alltid bilder viser godt ansiktstrekk heller. Lys og skygger kan påvirke, liten bevegelse akkurat i det bildet ble tatt, rare vinkler, evt filter osv kan jo være med på å forvrenge et ansikt. Har opplevd det flere ganger med bilder av folk jeg kjenner, er ikke alltid at man umiddelbart ser hvem som er på bildene. 

Absolutt

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Krokenguri said:

Jeg sa ikke at det var angst. Det kan være. Folk med angst. Angster i visse situasjoner ikke kronisk hele tiden. Så det var et forslag på hvorfor han takler fest med venner evnt bedre enn bursdag med mor og masse fremmede

"Bursdag med mor" 🥱 🥨😴

"Fest med venner" 😎 🥂:danse:

Endret av Caissa
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (23 minutter siden):

For å ta en ting. Som ble ramaskrik i sin tid. Mange mente marius ikke skulle stå på den balkongen  fordi der skulle bare kongelige gjøre. Det var oppe til tv debatt om det temaet. Å ikke la marius få stå på den balkongen med sin familue. Ble å utestenge han fra familien. Han har ikke stått der for å være ofisiell.  Men for å være med familien sin

Dette er mer komplisert. Hva er privat og hva er ikke det når det gjelder "kongefamilien". Her har kongefamilien aktivt bidratt til at familien og ting som hører til privatlivet, blir en del av offentligheten.

Familien blir brukt som ambassadører for monarkiet, og familien i seg er en del av varemarkebygging. Du kan lese akademiske tekster om hvordan europeiske monarkiet har jobbet med dette etter at republikk ble populært etter første verdenskrig.

Er det et familiearrasjement på slottsbalkongen, eller er det et oppdrag som rikets statsoverhode har på grunnlovsdagen. Akkurat som mange andre har roller rundt omkring i landet uten å ha med seg storfamilien.

Syns saken nå med Marius viser svakheten ved å dyrke konseptet kongefamilien. Som andre har skrevet så er det ikke alltid greie ting i en familie, det å være foreldre eller ektefeller er ikke noe med garantert suksess. Livet kan bli komplisert for oss mennesker. 

Til forskjell fra noen så tror jeg at man kan få orden på monarkiet. Men da med å skape et mer tydelig skille mellom familien til Harald og Kongen. Hvis du skjønner. Akkurat som jeg tror at man ikke ble ferdig med jobben å rydde opp i grensene mellom privat økonomi og Kongens økonomi når det ble gjort endringer ved årtusenskiftet.

• Liker 2
Skrevet
Honey Dew skrev (22 minutter siden):

Ansiktet.

Hvorfor skulle de ha jukset med ansiktet ? De satte  på ett annet fjes, når kroppen  er hans? Husker ikke hvor det står eller selve årstallet. Men leste at bildet var fra ett annet år enn i år. Bildet er tatt på en privat fest som foregikk på høsten. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Jeg sa ikke at det var angst. Det kan være. Folk med angst. Angster i visse situasjoner ikke kronisk hele tiden. Så det var et forslag på hvorfor han takler fest med venner evnt bedre enn bursdag med mor og masse fremmede

Egoisme kan det også kalles 😉 er mye morsommere å være på fest med venner . Det å være nykter og from  er sikkert ikke så fristende. Og når man ikke bryr seg om så mange andre enn seg selv , så er valget ikke så vanskelig . 

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (24 minutter siden):

Du kom med en påstand om at Marius er utsatt for et karakterdrap. Som han ikke er. 

Jo med all massiv omtalte han får nå. Kan man fint kalle det katakter slakt også. Men han har jo satt seg i det selv forsåvidt.  Bare littt usikker på hvor nødvendig det er med sååååå mye. 

En ting er jo iht utvikling iht saken som blir kjent. Men det skrives også mye unødvendig tull i tillegg.  De kanskje kunne ha roet litt ned. Men alt for å selge aviser vettu

Skrevet
Mr.buksa skrev (1 minutt siden):

Egoisme kan det også kalles 😉 er mye morsommere å være på fest med venner . Det å være nykter og from  er sikkert ikke så fristende. Og når man ikke bryr seg om så mange andre enn seg selv , så er valget ikke så vanskelig . 

Det kan det også være. Vet ikke det vi

Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (54 minutter siden):

Alle medaljer har baksider også. Og kan skrive under på at han har fått se mye av baksiden av medaljen. Det har vært et mediesirkus uten brems i prrioder siden han var liten

Det viser jo at ekteskapet mellom HM og MM var altfor lite gjennomtenkt. Hadde ingen overhodet tenkt over problemer med å ta med seg et barn inn i et kongelig ekteskap? Eller er det han som ikke er blitt nok trent og forberedt på det?

Et sted er det tydeligvis begått en stor feil. Man må slutte å skylde på media. De har absolutt ikke vært verre med dekningen av MBH enn av barna som kom etter. 

Dekningen den siste tiden har vært voldsom - men det er helt naturlig. Folk er sjokkert og har krav på å vite hva som skjer. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Ja, men da er han en offentlig person. Å delta på arrangement, stå på slottsbalkongen, få utgiftene sine betalt, ja - da har han tatt et valg om det. 
Slottet sa at Marius «ikke var i form», så han deltok ikke i morens 50-års dag som kongeparet arrangerte. Men han var i form til å dra på en eller annen premiere, hvor han ble fotografert.

Slottet gjør lite i forhold til Marius, men det er kanskje det beste de klarer å komme opp med? Og det er en del av tragedien. 
Kraftig karakterdrap? Partnervold, nesten meid ned en gardist, tyveri, narkotikaforbrytelser, skadeverk - jeg tror han står for det største karakterdrapet selv. 

Han er tilbake på Skaugum og festen fortsetter. Virker som om alle rundt ham er handlingslammet

Og ikke minst det som går på bruk av diplomatpass. Venner går ut og sier at han skryter av å benytte seg av diplomatpass når han reiser. Hvem i all verden skal svare på hvorfor denne fyren har rett på å bruke det når han er ute og reiser alene? Representerer han Norge når han er på feriereiser alene?

Skrevet
SagaP skrev (25 minutter siden):

Det er ingen som har klaget på at Marius har vært på Slottsbalkongen etter at Haakon og MM giftet seg.
Sågar jublet hele landet da MM som nygift løftet ham opp og han mottok folkets hyllest sammen med mor og stefar. 
Jeg forstår ikke hvorfor du sitter å dikter fritt rundt dette. Foreslår at du finner bedre argumenter

Eh jo. Har da sett tv debatter om det.

Kan nevne noen diskusjoner jeg på farten kommer på

- skal kronprinsessen bruke kongelige penger å betale livsopphold for gutten ( da han var under18)

- skal faren hente og levere iht samvær på skaugum.  Ikke alle mente det var rett

- noem mente det var feil at haakon var med marius, moren og faren tl marius på hans første skole dag.

- noen mente marius måtte bli prins. Andre mente hardt det motsatte.

- få stå på balkongen eller ikke.

- marius sto ikke på baklongen. Ranaskrik. Det var dårlig gjort. Han viste seg å feire 17 mai med faren sin.

- ikke fikk ha kontakt med bestefaren. Som solgte all info om han uavhengig om han,om  det var sant eller ei til se og hør. Ref hør gjerne boka  "en dag på jobben" der får man insikt i svenno sin hang etter penger. Pga trygd og gjeldtrekk og høyt behov for midler til fest.  

Ja det var mye i sin tid og oppigjennom årene. Og dette er bare litt av det jeg kom på nå 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Det kan det også være. Vet ikke det vi

Jeg føler at jeg vet litt om det.  For har selv vært ung og egoistisk og har barn som foretrekker å gjøre andre ting enn å henge her til pynt med meg. Det ville ikke ha hjulpet om jeg hadde hatt bursdag aldri så mye 😂 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Det viser jo at ekteskapet mellom HM og MM var altfor lite gjennomtenkt. Hadde ingen overhodet tenkt over problemer med å ta med seg et barn inn i et kongelig ekteskap? Eller er det han som ikke er blitt nok trent og forberedt på det?

Et sted er det tydeligvis begått en stor feil. Man må slutte å skylde på media. De har absolutt ikke vært verre med dekningen av MBH enn av barna som kom etter. 

Dekningen den siste tiden har vært voldsom - men det er helt naturlig. Folk er sjokkert og har krav på å vite hva som skjer. 

Marius har vært skrevet veldig lite om, tidligere. Mor MM sendte da også ut et brev i 2017 hvor hun skrev at Marius er ingen offentlig person (noe som er delvis feil). Men brevet hadde kanskje én hensikt, hun ønsket ikke at pressen skulle finne ut at Marius hadde narkotikaproblemer og problemer relatert til alle diagnosene. Senere i 2017, så ble Marius bøtelagt for bruk av narkotika, og det kom ikke i pressen før nå. 
Sensur, kontroll, samt skjule problemene hans, men gjerne oppmerksomhet på hans egen åpne insta - for der stiller ingen kritiske spørsmål 

• Liker 32
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (9 minutter siden):

Hvem skylder på media? For hva?

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Det ironiske her er jo at Marius i stor grad har makten til å dempe medietrykket. Hvis han hadde lagt alle kortene på bordet, så hadde ikke pressen hatt noen grunn til å publisere nye saker hver dag. Da er det jo ikke lenger nyheter. Og hvis han hadde bedt skikkelig om unnskyldning, så er nordmenn flest ganske villige til å tilgi. Og ikke minst, han måtte tatt ansvar. I stedet for å trenere avhør (jada, etter råd fra advokaten, men Marius er jo ikke umyndiggjort), så burde han blitt ferdig med det, sjekket seg selv inn på rehab og vist med handling at han ønsker endring.

I stedet brukte han pressen til å manipulere offeret, komme med en slags bortforklaring og nå fortsetter han tilsynelatende der han slapp. Da nytter det ikke å sutre over at medietrykket ikke gir seg. Marius har forsåvidt ikke sutret over det heller, kun enkelte i denne tråden. Men han har tilgang på medierådgivere, han kunne stilnet denne stormen, dersom han ønsket. Men jeg tror han fremdeles går rundt og håper at pressen ikke skal grave opp mer. 

• Liker 23
  • Nyttig 7
Gjest yedi warrior
Skrevet
Zenhouse skrev (5 timer siden):

https://www.seher.no/kongelig/mrthas-inntekt-stuper/71783569

ifølge denne artikkelen hadde han ikke særlig formue eller inntekt i 2018. Mulig noen var kausjonist el medlåntakere. Men om han ikke betalte sin del av huset kontant ( eller at andre har betalt) , har han som  alle andre vært nødt å vise til sikker inntekt for å få et lån. Veldig påfallende at han blir ansatt i to mnd på en markedsavdeling i Selvaag Bolig som 22-åring uten utdannelse. Det lukter privilegier her som «vanlige unge folk i gata» ikke får. 

Trolig fått jobben gjennom mor og stefar sine kontakter, ja. 

"Blant gjestene finner vi personer som har hatt eller fortsatt har offentlige verv, noen av Norges mest velstående personer og kunstnere. Spesielt familien Selvaag har hatt nære forbindelser til Kronprinsparets fond, i tillegg til å være nære venner av kronprinsparet."

https://www.seher.no/kongelig/derfor-publiserer-vi-saken/79747984

Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (42 minutter siden):

Du kom med en påstand om at Marius er utsatt for et karakterdrap. Som han ikke er. 

Beskrivelse av karakterdrap

Screenshot_20240825_182817_Chrome.jpg

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (13 minutter siden):

Tror ikke de eller andre kan spå en fremtid. De var veldig forelsket. Og for meg fremstår de fortsatt veldig forelsket. Og regner med at de gjør så godt de kan. Akkurat som de fleste andre med møkk opp til halsen. Det dummeste man gjør når man står med møkk opp til halsen er å se ned

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...