Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

Litt komisk (og litt tragisk) at noen voksne folk tror de vet alt om kongelige ekteskap basert på det de leser - og ikke leser - i sladreblader. biografier og seriøse publikasjoner som siterer fra biografiene.

Sånn. Fiksa det for deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, Mr.buksa said:

😂 Det var da voldsomt... Hahaha. Nå får jeg så prestasjonsangst at jeg ikke tørr å skrive noe som helst  🙈 

Er forresten hyggelig at noen faktisk orker å lese lengre avhandlinger.  Prøver å korte ned så mye jeg kan . Men har ikke helt det største talentet på det området.  

Ja, jeg vurderte litt fram og tilbake før jeg posta, med tanke på akkurat det du sier. 
Håper du tar det som et lite klapp på skuldra, og ikke som en forventning om noe!

• Liker 5
  • Hjerte 6
Skrevet
Mr.buksa skrev (33 minutter siden):

Nei,nå vil ingen forstå han. Men det er noe rart med lille Norge som har den noe spesielle egenskapen med å putte lokk på ting rimelig fort. Og vi har en elite som ikke er i stand til  å få til en unnskyldning,uten å komme med "offerkortet" .  Får håpe at Norge våkner litt opp - og at det kan bli endringer på dette. 

Har du selv noen tanker om hvordan Marius skulle uttrykt seg for å komme med en real unnskyldning?

• Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (28 minutter siden):

Dronning Mary har betydd mye for det danske kongehus - hun er en fantastisk dame, profesjonell, arbeidssom, alltid elegant og representerer Danmark på en fremragende måte. 

Danskene er heldige som har henne og hun er nok en avgjørende årsak til at Margrete kunne abdisere såpass "tidlig".
Kanskje bekymringer for hva som kommer etter er det som holder kong Harald fra å trekke seg tilbake?

Er ikke dette avsporing?? 

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Sånn. Fiksa det for deg.

Du forstår altså ikke forskjellen på spekulasjoner og fakta? Å gjengi andres spekulasjoner er faktisk ikke dokumentasjon. 
Charles og Camilla traff hverandre da han bare var 22 og hun 24. Dette var i 1970 (en helt annen tid). Tre år senere giftet hun seg med APB, mens Charles var ute på et marineoppdrag. Han var da 25 år.  Det er fakta. I følge venner så var Camilla svært forelsket i APB og Charles var knust over nyheten. 
Noen har ment at det at Camilla ikke var adelig og hadde en historie med flere kjærester gjorde henne uegnet, men det er altså bare det. En mening. Det er ikke snakk om at dronning Elisabeth satte ned foten for noe ekteskap, for så langt kom det aldri. Når du påstår at dette er dokumentert, så må du nesten vise til noe annet enn andres spekulasjoner og tanker.

Alle burde tenke seg om noen ganger før de gifter seg, og spesielt kongelige. 

• Liker 13
  • Nyttig 7
Gjest NordreSving
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (19 minutter siden):

Litt komisk (og litt tragisk) at noen voksne folk tror de vet alt om kongelige ekteskap basert på det de leser - og ikke leser - i sladreblader.

Rykter og spekulasjoner om utenlandske kongelige blir tatt som bevis på både det ene og det andre, mens den norske pressens tilbakeholdenhet med å trykke nyanserte historier om den norske kongefamilien blir tatt som bevis på at her er alt bare solskinn.

Utrolig at folk ikke forstår at vi har blitt presentert for et glansbilde hele tiden.

Hihihi. Jeg tror til og med jeg har sett «TheCrown» brukt som kilde. 

Gjest Bestemoren
Skrevet (endret)

«Nå går det hurtig mot neste helgs vakreste eventyr på den norske vestkysten. Men det kan bli dager fylt med stadig flere – og fryktelig pinlige – bilder av Marius på stadig nye – og dypt ulovlige – eventyr.»
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/skandalebilder-av-marius-borg-hoiby-solgt-til-tysk-tabloid-vakkert-er-det-ikke/o/5-95-1980235

«Overfor nære venner han Marius flere ganger opplyst at han har diplomatpass og reiser med dette i utlandet, har Nettavisen fått opplyst fra personer i miljøet rundt kronprinsessens sønn.

Det til tross for at kronprinsesse Mette-Marit i mange år har ønsket at sønnen skal få leve et liv som privatperson, borte fra offentlighetens søkelys.»

https://www.nettavisen.no/nyheter/kilder-til-nettavisen-marius-sier-han-reiser-med-diplomatpass/s/5-95-1979521

Endret av Bestemoren
Skrevet
30 minutter siden, MissLucy said:

ja, vi skal være glade for at Sonja og Mette Marit ikke holder på som han gjorde! 

Sønnene sa om ham at "man tukter den man elsker", så de var aldri i tvil om hans kjærlighet.

Det kan vel ikke tolkes på en annen måte enn at han brukte fysisk avstraffelse i barneoppdragelsen.

Og den måten han satte dronningen i forlegenhet på, med å kreve å få tittel som konge, sutre over at kronprinsen var over ham i rang, og til slutt nekte å begraves ved siden av dronningen. Alt det der kom vel før demensen.

Øverste hylle.

Det aller meste av det du nevner på slutten med prins Henrik var etter demensen startet. Det med tittelen ble ven nevnt en del tidligere, men «sutringen» over det var nok etter. De gikk selvsagt ikke ut med diagnosen før det var så tydelig at det måtte offentliggjøres.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
Hareena skrev (31 minutter siden):

Screenshot_20240825-160752.png

Jeg lurer på hvor mangel flere slike bilder som sirkulerer... Jeg syns det er veldig rart at han godtar å bli tatt bilde av, og poserer på denne måten. Han bør virkelig forstå at bilder som dette kan bli trøbbel senere, og han bør forstå at kommer disse bildene ut vil det kunne påvirke kongehuset negativt. 

Hvis han ikke forstår det har det sviktet noe enormt i "opplæringa" som kongehusets medlemmer og ansatt personell bør stå for, og har det ikke svikta bryr han seg rett og slett ikke. Jeg vet ikke hvilken av disse to alternativene som er verst. 

Skrevet (endret)
SagaP skrev (47 minutter siden):

Marius er medlem av kongefamilien. Han har både stått på slottsbalkongen, vært med på offisielle oppdrag og fått utgiftene sine refundert av hoffet.

Hans «dritt» er vel i noen grad også foreldrenes samt stefars? Man må jo sette grenser for barna. Nå nærmer M seg snart 30 år og er i aller høyeste grad voksen, men får fortsatt herje rundt på Skaugum. 

Hvis han har utgifter for dem. Så er det vel ganske normalt å få en refusjon.  Han er jo vokst opp i den familien.  Og får selvsagt tilgang på noen offisielle  festligheter på slottet. 

Han deltok ikke i 50år dagen til mor. Annet enn en kort tur. Noe han ble kritisert for. Hva vet vi feks om det kanskje var planlagt. Så det ikke skulle bli en skandale...

Er lett å kritisere.  Når man ikke vet hele bildet. 

Og j3g kan heller ikke  påstå at det jeg foreslo nå er riktig heller. 

Men jeg tenker at slottet gjør så godt de kan med de mulighetene de har. 

Om de tar gode valg. Vil det ikje altid se slik ut for oss. 

Er ikke bare bare når man blir gransket til minste detalj.  Og de som gransker ikke vet alt.

Nå er jo Marius blitt en hoff klovn. Vi sannsynligvis må leve med. Alle har en klovn i familien. Desverre. 

Han blir nå utsatt for et kraftig karakterdrap han neppe kommer ut av. Om han ikke snur totalt om. Forrige med samme rolle.  Var vel hans bestefar. Som solgte dattera si for litt i glasset. 

Syntes synd på MetteMarit jeg. Hun har klart seg tross alt ganske bra. Ut fra forutsetningene. 

Når det man klager på hos henne er at hun liker gjenbruk og vever tepper 

Da er du en ganske stor og sterk dame

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Så var det dette med avsporing igjen da...

Dere som vil diskutere Europas kongehus kan jo gjøre det i en egen tråd. Det er ikke så vanskelig å lage en slik selv.

Jeg har lagt merke til i diverse kommentarfelt at det er mange eldre damer som fremdeles ser på Marius som en liten gutt og at han burde får fred siden han nok ikke var så slem som mediene vil ha det til. De skriver om hvor fælt han har det, mens ofrene nevner de ikke med et ord.

Jeg lurer på om det er disse som skriver til fengselsfugler og tror at de kan forandre dem?

Endret av Honey Dew
  • Liker 23
  • Nyttig 5
Gjest NordreSving
Skrevet (endret)
Lofilteret skrev (24 minutter siden):

Har du selv noen tanker om hvordan Marius skulle uttrykt seg for å komme med en real unnskyldning?

Vi har bevis på hva som skjedde da unnskyldningen kom. Da gav man seg ende over og roste for åpenhet i media. Det var vel da Snekkestad valgte å gå ut i offentligheten og fortelle. Det gir en pekepinn. Det samme  gir psykologen som skrev om ambivalens hos offeret. 

https://psykologisk.no/2024/08/for-min-del-er-dette-et-alvorlig-brudd-pa-tilliten-til-kronprinsfamilien/

Altså: 

- Han burde ha latt være å fremstille det som et engangstilfelle

- Han burde ikke brukt taletiden til å legge press på «kjæresten» og skape ambivalens. 

Og det hele faller sammen når han lover å samarbeide med politiet og han fortsatt ikke har latt seg avhøre.

Endret av NordreSving
Språk
Skrevet
pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på hvor mangel flere slike bilder som sirkulerer... Jeg syns det er veldig rart at han godtar å bli tatt bilde av, og poserer på denne måten. Han bør virkelig forstå at bilder som dette kan bli trøbbel senere, og han bør forstå at kommer disse bildene ut vil det kunne påvirke kongehuset negativt. 

Hvis han ikke forstår det har det sviktet noe enormt i "opplæringa" som kongehusets medlemmer og ansatt personell bør stå for, og har det ikke svikta bryr han seg rett og slett ikke. Jeg vet ikke hvilken av disse to alternativene som er verst. 

Det der er jo ikke Marius.

Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Hvis han har utgifter for dem. Så er det vel ganske normalt å få en refusjon.  Han er jo vokst opp i den familien.  Og får selvsagt tilgang på noen offisielle  festligheter på slottet. 

Han deltok ikke i 50år dagen til mor. Annet enn en kort tur. Noe han ble kritisert for. Hva vet vi feks om det kanskje var planlagt. Så det ikke skulle bli en skandale...

Er ikke bare bare når man blir gransket til minste detalj.  Og de som gransker ikke vet alt.

Nå er jo Marius blitt en hoff klovn. Vi sannsynligvis må leve med. Alle har en klovn i familien. Desverre. 

Han blir nå utsatt for et kraftig karakterdrap han neppe kommer ut av. Om han ikke snur totalt om. Forrige med samme rolle.  Var vel hans bestefar. Som solgte dattera si for litt i glasset. 

Syntes synd på MetteMarit jeg. Hun har klart seg tross alt ganske bra. Ut fra forutsetningene. 

Da er du en ganske stor og sterk dame

Vold mot flere kvinner. 

Tyveri. 

Et liv med narkotika og mye festing. 

Farlig bruk av motorvogn. 

Og så videre. 

Er ting han som det virker å valgt å gjøre. Er ikke et karakterdrap at folk blir kjent med hva du faktisk gjør.

PS. Kongefamilien blir ikke gransket i hver detalje, men pressen beskytter dem. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Ja, men da er han en offentlig person. Å delta på arrangement, stå på slottsbalkongen, få utgiftene sine betalt, ja - da har han tatt et valg om det. 
Slottet sa at Marius «ikke var i form», så han deltok ikke i morens 50-års dag som kongeparet arrangerte. Men han var i form til å dra på en eller annen premiere, hvor han ble fotografert.

Slottet gjør lite i forhold til Marius, men det er kanskje det beste de klarer å komme opp med? Og det er en del av tragedien. 
Kraftig karakterdrap? Partnervold, nesten meid ned en gardist, tyveri, narkotikaforbrytelser, skadeverk - jeg tror han står for det største karakterdrapet selv. 

Han er tilbake på Skaugum og festen fortsetter. Virker som om alle rundt ham er handlingslammet

Endret av SagaP
Korrektur
  • Liker 20
  • Nyttig 9
Skrevet
lotti__s skrev (1 time siden):

Har dere sitt siste bilde av han i tyske medier? Shit sier bare jeg😬

Har det kommet noe nytt?

• Liker 1
Skrevet
Andrea59 skrev (16 minutter siden):

Det aller meste av det du nevner på slutten med prins Henrik var etter demensen startet. Det med tittelen ble ven nevnt en del tidligere, men «sutringen» over det var nok etter. De gikk selvsagt ikke ut med diagnosen før det var så tydelig at det måtte offentliggjøres.

det med kongetittel og kronprinsen står det her at han snakket om så langt tilbake som 2002:

https://www.vg.no/rampelys/i/J0qn4/prins-henrik-fortsatt-snurt-over-ikke-aa-vaere-konge

Det med gravstedet utelukker jeg ikke at kan ha vært etter demensen.

• Nyttig 1
Gjest NordreSving
Skrevet

Det som er bra er at vi faktisk får en debatt. Saken reiser jo vesentlige spørsmål om monarkiet som styreform. For det vi ser nå er jo en konsekvens som ingen egentlig hadde forutsett, feks det å gifte seg av kjærlighet. Alle, inkludert meg, tenker at det er en selvfølge, men det har jo banet vei for Marius sin dobbeltrolle og inntreden av en ekte kommersiell sjaman i kongefamilien. Løsningen har jeg ikke for kjærlighetsløse fornuftsekteskap har jo ikke akkurat fungert heller. 

Skrevet
Svarttrosten skrev (2 timer siden):

Jeg er ganske sikker på at om Märtha hadde vært tronarving hadde hun oppført seg annerledes. Man får nok et annet alvor over seg når man er det, da det forventes at man skal være på en bestemt måte. Jeg sliter i hvert fall med å komme på en europeisk tronarving som oppfører seg pinlig… Samme med Marius, hvis han hadde vært Haakons sønn hadde nok mye vært annerledes - i hans tilfelle gjetter jeg at biologisk far har sin del av skylda for oppførsel.

Artig at du aner en «politikerforakt» hos meg, jeg forakter på ingen måte politikere som gjør jobben sin. Er ikke veldig fan av de som IKKE gjør det, men forakter dem da ikke for det. Irriterer meg kanskje, men ikke forakt. Hos deg derimot, aner jeg en ganske stor «kongehusforakt» som er uavhengig av om det gjøres en god jobb eller ikke. Du virker rett og slett ikke særlig hyggelig når du omtaler folk som «sjefsskrulla». Da mister du i hvert fall respekten hos meg. Vi får bare være enige om at vi er uenige, og det er helt greit. Jeg er fortsatt veldig veldig glad i kongehuset og ingen ting du sier kommer til å få meg til å endre mening. Hvis kongen, kronprinsen eller arveprinsessen hadde begynt å oppføre seg som Marius, som ikke er kongelig, hadde jeg nok begynt å tvile, men enn så lenge er det heldigvis ikke sånn. 

Så lenge vi har BÅDE monark og statsminister er det sånn at statsministeren har respekt for monarken og vice versa - ingen er eneveldig og begge VET at den andre skal møtes med respekt. Tror det er bra. Ville ikke hatt en statsminister som brått var «alene på toppen» og kunne gjøre akkurat som han/hun ville. Mange av verdens fredeligste, mest stabile land er monarkier.

Du har fullstendig rett i at jeg synes at monarki er fullstendig avleggs. Jeg kunne tenkt på det som «greit nok» hvis medlemmene i denne familien hadde greid og oppført seg, men det klarer de altså ikke. De er ikke egnet til å inneha denne rollen. Det må derfor vekk. Jeg liker Harald og Sonja på det rent personlige plan, synes de fremstår som hyggelige eldre mennesker. Så stopper det der. 
For poenget er ikke hvor «fine» de er, det er at denne styreformen er dømt til å ende med forskrekkelse på ett punkt. Det blir for individuelt og personlig, og fullstendig avhengig av personlig egnethet. MM er ikke et dronningemne. En voldsom og utagerende bakgrunn er nå «så», mange kan nå være langt utpå skråplanet og så hente seg inn igjen. Men MM evner ikke å forstå hvordan det kreves at hun ter seg i det offentlige rom nå, og det er betenkelig. Om det er personlighet eller manglende kognitive evner er jo uvisst, men det er altså enkelte krav til å skulle være en opphøyd dronning i et gullbur, høyt hevet over oss andre. Hvis hun ikke forstår det av seg selv må hun forstå at hun må søke råd. Det greier hun ikke. 

Jeg mener helt ærlig og oppriktig at svigerinna fremstår som ei skrulle. Synd at du tar det så ille opp, men det er altså på bakgrunn av hennes gjøren og laden. Så kommer jo tusenkronersspørsmålet; Se for oss ML som tronarving. Som ungdom og ung voksen er hun grei nok, rir på hester og studerer noe greier. Er med og klapper og «representerer». Så sklir det kraftig ut. Meninger som ikke tåler dagens lys som tronarving kommer ut. Det er engler og fjær. Noen vil si det har rabla for henne. Så kommer det en forlovede seilende på en sky. Den vordende dronninggemalen har levd i det gamle Egypt. Jaja, det er nå så, de er nå så fine sammen og lenge leve kjærligheten. Men det drar seg til. Nå mener han at kreftsyke barn må stilles til ansvar for hvorfor de vil ha denne kreften? Promiskuøse kvinner får også det glatte lag. For mye sex gir avtrykk i vagina, må vite. Menn som ligger rundt har tydeligvis uproblematiske peniser da, men hey så lenge kvinner kan trykkes ned så er mr. dronninggemal fornøyd. Dette er disse to omforent om og skjønt enige i. Fast forward og flere rådgivere kommer på banen med et brak. Dette er ikke passende som monarker, og de forelskede må kutte ut alt dette. Nå er det osteysting og strikking og gamle kirkeklokker de skal fronte, i tillegg til å klappe for utøverne under femmila. Langrenn, som de hater å se på. Med andre ord; De får ikke være seg selv. De får ikke være frie, autonome mennesker. 
For hvilken grunn, egentlig? 

Du sier du sliter med å komme på andre europeiske tronarvinger som oppfører seg pinlig. Nå viser det seg at norske medier har visst MYE om denne kongefamilien her til lands. Kan det være en tanke at mye, svært mye dysses ned? Trenger ikke dra lengre til nabolandet for å finne knugen, «den motvillige monarken» og hans vidløftighet, for å si det sånn. 

Beklager at jeg misforsto et av utsagnene dine som politikerforakt. Du dro til med noe a la; «Ja, for regjeringen gjør jo en FANTASTISK jobb». Og så videre med at det var utenkelig med en folkevalgt statsminister som eneste statsoverhode. Jeg forsto det du skrev som sarkasme, og dro konklusjonen om politikerforakt. My bad. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, Xstrella said:

Tenker media bør roe ned. Han er 27 år. Alle gjør feil. Snakk om kjeppjaging etter alle hans feil. La de ordne opp og så må han i behandling. Om noen år er han nok på en bedre vei. 

Alle gjør feil ja, men ikke alle gjør feil av dette kaliberet. Eller så mange feil. Marius er tatt for bruk og besittelse av narkotika, kjøring i for høy hastighet, vold, trusler og tyveri av en scooter. Jeg vet ikke med deg, men jeg har aldri vært i nærheten av det der. I tillegg er han en del av kongefamilien og bør derfor holde seg for god til sånt. Greit at han ikke valgte det selv, men han har vitterlig nytt godene det har medbrakt.

• Liker 24
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...