Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hoppetaujenta skrev (57 minutter siden):

Ikke ofte jeg ser i dette bladet, men har han virkelig ikke hatt noen tanker om at bilder kan komme på avveier? :klo: 
https://www.seher.no/kongelig/henges-ut-i-tyskland/81844633 

I et samfunn der omtrent alle har mobil med kamera, skal det godt gjøres å ikke bli tatt bilde av i uhøytidelige sammenhenger, og det finnes garantert bilder av både det ene og det andre som etter hvert kan bli lekket til pressen.

Pandoras eske er blitt åpnet, og der man tidligere lot dette ligge, kommer avsløringene på løpende bånd nå.

Endret av - Brian
  • Liker 14
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Moongirl skrev (3 minutter siden):

Ja, blir ikke kvitt dette sirkuset siden vi har tradisjon for monarki. Men, det har utspilt sin rolle og funksjon når "alt" er lov i kongehuset. Hva er vitsen da. Mediene får i hvertfall mye å skrive om..dessverre...en skam for landet vårt 😪

Nå er dette ikke fungerende kongelige som holder på. I mitt syn vil jeg heller ha monarkiet enn andre alternativer. 

I tilegg dømmer jeg ikke folk på andre famile medlemmer sin oppførsel.  I til har heg ikke urealistiske  petfeksjon hos andre et helt liv.

• Liker 3
Skrevet
NordreSving skrev (4 minutter siden):

Hvilken undersøkelse underbygger du dette med? 

Siste sprørreundersøkelse  sa vel noe om at over 80 % ønsket å beholde monarkiet 

Skrevet
Svarttrosten skrev (På 23.8.2024 den 21.31):

Ja, det hadde vært FANTASTISK med statsminsteren som eneste statsoverhode. Sittende regjering gjør jo en FANTASTISK jobb. 

Synes at noe av det som er bra med et kongehus er at man da får et statsoverhode som fra barnsben av er opplært til hvordan man skal oppføre seg offentlig. Ikke en tullebukk som brått blir populær og vinner et valg. Se på Kong Harald, Kronprins Haakon og Prinsesse Ingrid Alexandra; det er mennesker jeg er stolt av å ha som representanter for Norge. Flinke, jordnære folk. Og igjen; kongehuset har ingen reell makt i Norge, de er galleonsfigurer. Jeg hadde skjønt at folk syntes det var så veldig fælt med kongehus hvis det fortsatt var som i middelalderen og kongen bestemte alt.

Litt artig det du skriver, for du bekrefter jo virkelig hele hovedpoenget her; det som i dine øyne er «bra» med et kongehus er en tronarving som fra barnsben «blir opplært i hvordan en skal oppføre seg ordentlig». Og IA er ifølge deg «flink og jordnær». Hyggelig at du er så stolt av henne da. Men utfordrer deg dog til å problematisere dette noe; hva vet vi om hvor flink og jordnær hun er? ML var også flink og jordnær på den alderen, og vi kan vel enes om at slik er det vel ikke aldeles nå? Det hadde ikke vært så utenkelig at det var ML som skille hatt «tronen» nå, sjefsskrulla over alle med sjaman «why do you want this cancer»? Er det og koselig? 
Hva om MBH hadde vært et ektefødt barn og arveprins. Alt dette han gjør og har gjort hadde da trolig vært så kraftig dyssa ned, han hadde blitt plassert vinkende og klappende på sportsarrangement med store smil og blitt pålagt en eller annen passende hobby; «Arveprins Marius er altså sååå interessert i laftede gamle trehus og stavkirker, skriv sak om deeeet dere media takk og hei». Koselig? 

Jeg aner en viss politikerforakt hos deg, men altså; politikere kan man fjerne ved valg hvis de ikke gjør jobben sin. 

• Liker 26
  • Nyttig 3
Skrevet
NordreSving skrev (7 minutter siden):

Hvilken undersøkelse underbygger du dette med? 

Dette temaet foreslår jeg diskuteres evnt videre i tråden om du fortsatt støtter monarkiet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Siste sprørreundersøkelse  sa vel noe om at over 80 % ønsket å beholde monarkiet 

Hvis det er Dagbladet-undersøkelsen du tenker på, var jo spørsmålet hvorvidt man ønsket at kong Harald skulle abdisere eller ei, noe som naturligvis førte til et kunstig høyt tall; meningsmålingen hadde nok gitt et helt annet resultat dersom man spurte folk om de ønsker å beholde monarkiet som institusjon - særlig etter nyhetsoppslagene de siste dagene, inkludert misbruk av diplomatpass.

Endret av - Brian
  • Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (33 minutter siden):

Godt det fortsatt er et flertall for et monarki da

Det er det en ny folkeavstemming burde avgjort.

• Liker 11
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Dette temaet foreslår jeg diskuteres evnt videre i tråden om du fortsatt støtter monarkiet.

Dette vet vi ikke noe om før HM FORHÅPENTLIGVIS holder ord og ber om folkeavstemning for videreføring av monarkiet ved sin fars død. De «spørreundersøkelsene» fra Dagbladet har med særdeles stor sannsynlighet ingen vitenskapelig validitet i å predikere hva vi fotfolket egentlig mener om dette fjolleriet.

Dersom en folkeavstemning sier JA til videreføring av monarkiet slik vi kjenner det nå, så er det noe vi alle må godta og da kan vi få ro. Folket har talt, folket bestemmer. 

• Liker 6
Skrevet
- Brian skrev (6 minutter siden):

Hvis det er Dagbladet-undersøkelsen du tenker på, var jo spørsmålet hvorvidt man ønsket at kong Harald skulle abdisere eller ei, noe som naturligvis førte til et kunstig høyt tall; meningsmålingen hadde nok gitt et helt annet resultat dersom man spurte folk om de ønsker å beholde monarkiet som institusjon - særlig etter nyhetsoppslagene de siste dagene, inkludert misbruk av diplomatpass.

Nei fra i våres var det en ny spørreundersøkelse 

• Liker 1
Skrevet
rebella81 skrev (Akkurat nå):

Dette vet vi ikke noe om før HM FORHÅPENTLIGVIS holder ord og ber om folkeavstemning for videreføring av monarkiet ved sin fars død. De «spørreundersøkelsene» fra Dagbladet har med særdeles stor sannsynlighet ingen vitenskapelig validitet i å predikere hva vi fotfolket egentlig mener om dette fjolleriet.

Dersom en folkeavstemning sier JA til videreføring av monarkiet slik vi kjenner det nå, så er det noe vi alle må godta og da kan vi få ro. Folket har talt, folket bestemmer. 

Har HM lovet folkeavstemming når han overtar? Det har iallefall gått med hus forbi.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (42 minutter siden):

Nå koster vel brukt klær mer enn å handle på feks HM. Dessuten hva så, om hun tjente dårlig.  Poenget var at hun i utgangspunktet var oppratt av miljø og gjenbruk. Før hun møtte Haakon og hun har vært optatt av det etterpå. Og da kan du vel ikke skylde den interessen på inntekter  

Vi er mange som foretrekkerbrukt kjøp enn nykjøp

Ikke på 90 tallet tidlig 2000. Nå de siste 10 årene har det blitt dyrt.

• Liker 1
Skrevet
rebella81 skrev (2 minutter siden):

Diskuter dette videre i tråden " støtter du fortsatt monarkiet" . Det er en egen tråd for det på KG. Denne handler om Marius 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (1 minutt siden):

Har HM lovet folkeavstemming når han overtar? Det har iallefall gått med hus forbi.

Det var nevnt tidligere i tråden. Jeg håper det stemmer.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Margit777 skrev (4 minutter siden):

Ikke på 90 tallet tidlig 2000. Nå de siste 10 årene har det blitt dyrt.

Nei jeg henviste til bla nytt på HM. Jeg har kjøpt brukt klær i 40 år.  Også på 2000tallet var klær på hm fortsatt billigere enn brukt.

Mennja riktig at det meste nytt var dyrere enn brukt. Men nå selger jo også privat folk brukt som nesten ny pris. Så kjøper heller nytt billigere på salg en utslitt og brukt dyrere enn nytt på salg.

Men dette får nok bli en diskusjon i en annen tråd. 

Endret av Krokenguri
Endring av feil tekst
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Ja, den undersøkelsen skulle jeg likt å se. 

Det er uansett på tide med en ny folkeavstemming om man ønsker å beholde monarkiet i Norge. Sist var i 1905 og den gang var det kun menn over 25 år som fikk avgi stemme. 

Kong Haakon var en svært populær konge som gjorde en fantastisk innsats for den norske motstandsbevegelsen under krigen og folk elsket ham for det. Jeg får tårer i øynene hver gang jeg ser film fra kongefamiliens hjemkomst 7. juni 1945 - nøyaktig 5 år etter at de måtte rømme landet. 

De senere år er kongehuset blitt en parodi på det verst tenkelige. Kong Haakon hadde snudd seg i graven og jeg er oppriktig glad for at han ikke måtte oppleve dette. 

Endret av Malmfrid
Skrevet
Malmfrid skrev (20 minutter siden):

Ja, den undersøkelsen skulle jeg likt å se. 

Det er uansett på tide med en ny folkeavstemming om man ønsker å beholde monarkiet i Norge. Sist var i 1905 og den gang var det kun menn over 25 år som fikk avgi stemme. 

Kong Haakon var en svært populær konge som gjorde en fantastisk innsats for den norske motstandsbevegelsen under krigen og folk elsket ham for det. Jeg får tårer i øynene hver gang jeg ser film fra kongefamiliens hjemkomst 7. juni 1945 - nøyaktig 5 år etter at de måtte rømme landet. 

De senere år er kongehuset blitt en parodi på det verst tenkelige. Kong Haakon hadde snudd seg i graven og jeg er oppriktig glad for at han ikke måtte oppleve dette. 

Sa for høyt tall. 72% ønsker fortsatt monarki.

https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Sa for høyt tall. 72% ønsker fortsatt monarki.

https://www.nrk.no/norge/langt-faerre-unge-stotter-monarkiet-1.16772380

Det er allikevel en markant nedgang - spesielt de unge er mer negative til fortsatt monarki. I motsetning til 2017 hvor de unge var de som var mest positive.

Nesten hver dag kommer det nye negative opplysninger angående kongehusets medlemmer - så jeg tror nok oppslutningen minsker omtrent hver dag. 

Dersom oppslutningen nærmer seg 50% vil en folkeavstemming tvinge seg fram. 

Gjest NordreSving
Skrevet
Eva-Lena skrev (45 minutter siden):

Jeg har lett etter det konkrete sitatet. Har lest det, men jeg husker ikke at han «lovet» det. Han sa at han var åpen for det, hvis det ble krevet. 

Aftenposten hadde en intervju-serie med HM da han fylte 50. Det gav meg et veldig godt inntrykk av vår kommende konge. Klok og reflektert og veldig bevisst på ansvaret og tilliten som ligger i rollen. 

Han sa blant annet følgende

kronprinsens Utopia går det et skille mellom de offisielle oppdragene med mye oppmerksomhet og privatlivet hans, «der ingen får være». Men han forstår at en slik verden ikke finnes.

Jeg tenker at dette er en klok tilnærming som MM burde reflektere over. 

Skrevet (endret)
Caissa skrev (9 timer siden):

Dette bildet fikk meg faktisk til å synes litt synd på ham, fordi det jeg ser er "en liten gutt" (som tøffer seg).
Følelsen av at det vi ser ikke samsvarer med hans egentlige jeg berørte "mammahjertet" mitt.
(Jeg har sønner på samme alder, kanskje det spilte inn?)

(Og nei, jeg har ikke glemt ofrene. Jeg kjenner dessverre for mye til lignende historier.)

Jeg ser (selv)ironi og dårlig humor av samme type som kom til uttrykk i gardist-posten på IG. Pluss noen dårlige venner som har solgt et internt patetisk tøysebilde til tysk sladderpresse.

Og på generelt grunnlag: Er det et ord jeg ikke på noen måte klarer å assosiere med denne tråden, så er det "mammahjerte" (et ord som også i seg selv er høyst problematisk i min bok, særlig når det brukes som argument i debatter).

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...