Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Du har kanskje ikke fulgt med så mye. Men MM var optatt av gjenbruk og bærekraft før Haakon faktisk. Hun måtte over i litt mer kongelig stil etter han. Og den gangen fikn hun mye kritikk for ikke å være representabel og flott nok. Det medførte noen år uten gjenbruk offentlig.  Men så insisterte hun på at det var en del av henne. Så hun har bla gått for gjenbruk av kongelige kjoler etc. Hva og hvorfor mener du det er galt at MM har hobbyer? Mulig du ikke bedriver sånt selv. Men for de som liker det. Så gir det mye, til en selv. Dessuten er ikke dette noe de akkurat har promotert ut. Men noe som er kommet opp pga spm fra journaluster. Iht intervju på bursdagen hennes i fjor. Mulig du ikke fikk med deg det. Men kanskje det ligger på nrk. 

Syntes innlegget ditt er unødvendig negativt fokusert. 

Var sikkert fordi hun var fattig også, gjenbruk var en gang veldig billig 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Ingen av de involverte partene i denne saken er der.

Det er mulig. Blir litt som å spå i kaffegruten å påstå det ene eller andre. For alt vi vet så kan det tilkomme enda flere offer, som kan være mindre ressurssterke.
Ingenting overrasker meg i denne saken lenger

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (25 minutter siden):

Nei, jeg synes ikke det er greit å slå noen. Og jeg kan ikke forstå at noen gjør det. Og jeg kan heller ikke forstå at den som blir utsatt for det ikke går med en gang.

Men denne debatten handler jo om MBH og ikke voldsoffer, selv om tydeligvis mange er veldig interessert i å debattere akkurat dette fenomenet, men når det er så omfattende og det kanskje er en kvart million voldsmenn her til lands, så fortejener det kanskje en egen tråd.

Med å skrive dette beviser du jo bare at du ikke skjønner eller forstår mekanismene i ett voldelig forhold.

Heller ikke hvordan de som er bevisste voldsutøvere, som i denne saken, går frem.

Hvordan resonnerer du egentlig her, at de ønsker seg ett voldelig forhold? At de er svake som mennesker?

Hva er konklusjonen din for å skrive dette?

Har du vært i ett voldelig forhold selv som offer?

Endret av moroklompen
Tilleggsinfo
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Kønn skrev (3 minutter siden):

Ja det stemmer,  men 300 mill var etter forrige budsjett. Budsjettet avviker fra år til år og det innvilges ekstra bevilgninger ifm store prosjekt som oppussing av div eiendommer. Siden slottet eies av staten må staten ta regningen. Vedlikeholdet på slottet gikk jo på en gedigen budsjettsprekk om jeg husker rett. Ingen tvil om at de koster enormt mye. At MBH skal leve luksuslivet og ikke bidra med noe som hels annet en det som nå kommer frem er totalt uakseptabelt. 

Jeg mente at ikke alt kom fram. Kongefamilien får penger over mange budsjetter og det er liten åpenhet. Derfor vanskelig å fastslå hvor mye de får.

Jeg tror MBH blir boende på Skaugum i lang tid. Saken skal etterforskes, opp for domstolen, soning og rusbehandling, 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (15 minutter siden):

En av utfordringene med vold i nære relasjoner er helt klart at det dekkes over, både av partene selv og av omgivelsene; det foregår "bak lukkede dører", både i snever og utvidet forstand. Det er allerede gjentatte ganger i tråden vist til hvordan voldsdynamikken kan virke inn på ofre i form av skam, skyld og bagatellisering av volden, og hvordan voldsutøver manipulerer den utsatte, og omgivelsene. Så det burde ikke overraske noen om dette har gått under radaren, enten av partene selv eller/og av omgivelsene. Manipulasjon, bagatellisering, rasjonalisering, kognitiv dissonans og fornektelse samt frykt er bare noen av flere mekanismer som kan spille inn. En kan allikevel ikke ta for gitt at de nærmeste har visst eller mistenkt hva som har foregått. Det kan ha foregått utenfor rekkevidde, og/eller partene kan ha beholdt fasaden utad. Ikke noe uvanlig ved det.

Men hvem vet, kanskje avdekkes det etter hvert at politiet har vært på adressen (Skaugum) gjentatte ganger pga."husbråk" eller annet? Poenget er at det er ingen vits, eller greit, å foregripe begivenheter eller slutte seg til forklaringer basert på gjetninger og fantasi, i en sak av så alvorlig karakter. Saken handler om en (noe erkjent) voldsutøver, med angivelige rus og psykiske vansker. Derfor burde ingen skjeletter overraske, men heller ikke produseres.

J. Snekkestad har skrevet på Insta at familien visste. Hun og M var samboere i fore år. Tror du ikke foreldre til begge har vært sammen i ulike sammenheng og prøvd å hjelpe? Dette er retoriske spørsmål men vi snakker om ressurssterke personer på begge sider her. Jeg tror alt har vært prøvd fra flere parter her, men dette er snakk om omdømme til Norges mektigste familie. Tenk hvilket press dette er for ofrene og deres familier. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (2 timer siden):

Til «hun» som serverte meg en «klaps i fjeset» emoji i går og så forlot tråden? Som så dukker opp i tråden i dag og fortsetter på det nivået. Jeg konstaterer fakta. 

klaps i fjeset???? det var en snap-out-of-it!

Må du ha det med teskje? For dette mener jeg alvorlig. Her: 

a woman says snap out of it while pointing at something

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

klaps i fjeset???? det var en snap-out-of-it!

Må du ha det med teskje? Her: 

a woman says snap out of it while pointing at something

Her beviser du nivået ditt greit ja. Omg. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
tirben skrev (1 time siden):

Jeg synes virkelig @MissLucy er saklig. Hun opplyser på en fin måte fakta der hvor mange andre kaster ut påstander som man kan mistenke bunner i hat/avsky mot kongefamilien. 

Synes det er mange som er saklige her, men også mange som ikke er det.  @MissLucy er saklig,  selv om hun er uenig med mange her.

tusen takk!  jeg setter stor pris på at du sier det :blomst2:

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Tenker politi og rettsapparat skal få håndtere denne saken nå. Det ser ikke bra ut, stadig nytt kommer fram. 

Oppi alt dette må vi huske på at M er er menneske, og uansett hva galt man har gjort så er det viktig. Det må være vanskelig å stå oppreist i mediekjøret, selv om det er en del av «pakken» han må forvente. 

Så tross alt, husk det. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
SagaP skrev (12 minutter siden):

Jeg mente at ikke alt kom fram. Kongefamilien får penger over mange budsjetter og det er liten åpenhet. Derfor vanskelig å fastslå hvor mye de får.

Jeg tror MBH blir boende på Skaugum i lang tid. Saken skal etterforskes, opp for domstolen, soning og rusbehandling, 

Helt enig. Poenget mitt er at kongehuset og kongefamilien koster flesk og bør derfor være sitt ansvar bevisst. Alt som har kommet frem nå er dråpen for min del. Nok er nok. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet
Kønn skrev (2 minutter siden):

Enig med deg. Synes det nå tenderer til brukerangrep. Ødelegger tråden rett og slett. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kønn skrev (4 minutter siden):

Å du da? Hva er greia med at dere er en gjeng som skal slenge dritt tip denne brukeren?  Blir for dumt og begynner å bli kjedelig 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Orly skrev (3 minutter siden):

Å du da? Hva er greia med at dere er en gjeng som skal slenge dritt tip denne brukeren?  Blir for dumt og begynner å bli kjedelig 

takk for støtten.

Jeg opplever,  som jeg har vært inne på før, at det er et meningspoliti i denne tråden, som man blir straffet for å være uenig med.  Da er det fint å bli sett. Takk.

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
Orly skrev (5 minutter siden):

Ok. Oppfordrer til å legge ut kommentarer som sporer tråden inn på rett kjøl. Så kan vi være enige om å være uenige 😊

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Friluftsdame skrev (14 minutter siden):

Tenker politi og rettsapparat skal få håndtere denne saken nå. Det ser ikke bra ut, stadig nytt kommer fram. 

Oppi alt dette må vi huske på at M er er menneske, og uansett hva galt man har gjort så er det viktig. Det må være vanskelig å stå oppreist i mediekjøret, selv om det er en del av «pakken» han må forvente. 

Så tross alt, husk det. 

Det er ikke vanskelig å være enige i det du skriver. Jeg tror det hadde hjulpet på presset og folks rettferdighetssans om kronprinsfamilien eventuelt kongehuset kommer med en uttales. Stillheten derfra er øredøvende og bidrar til spekulasjoner. I alle slike saker kommer sannheten for en dag. Denne familien snakker mye om verdighet, så de bør komme på banen nå. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Kønn skrev (23 minutter siden):

Helt enig. Poenget mitt er at kongehuset og kongefamilien koster flesk og bør derfor være sitt ansvar bevisst. Alt som har kommet frem nå er dråpen for min del. Nok er nok. 

Etter min mening er det ikke bare pengene det er snakk om da man kaster ut milliarder til meningsløse politiske formål i utlandet, men helheten; om vi hadde hatt en president der vedkommendes sønn, som bodde på eiendommen, gjorde det samme som Marius Borg Høiby, hadde det også vært grunn til å diskutere dette - tross alt er ikke Norge Russland eller en bananrepublikk i sydligere strøk der barna til folk i maktposisjoner gjør akkurat det som passer dem.

Forskjellen er at i en republikk kan en president som ikke lever opp til ansvaret sitt erstattes med en ny; det kan man ikke i et kongedømme - der man får "Ingen kommentar" som svar.

Glufseguri skrev (11 minutter siden):

Auda Marius😏

(skjermdump herfra)

IMG_7013.thumb.jpeg.fc14e30a8eda08573399ae413f49834d.jpeg 

Oj, oj, oj - men er det noen som egentlig er overrasket over dette ...?

Endret av - Brian
  • Liker 23
  • Nyttig 6
Skrevet
1 minutt siden, Kønn said:

Det er ikke vanskelig å være enige i det du skriver. Jeg tror det hadde hjulpet på presset og folks rettferdighetssans om kronprinsfamilien eventuelt kongehuset kommer med en uttales. Stillheten derfra er øredøvende og bidrar til spekulasjoner. I alle slike saker kommer sannheten for en dag. Denne familien snakker mye om verdighet, så de bør komme på banen nå. 

Hva slags uttalelse skal det være?

Det har såvidt kommet meg for øret, og alt tyder jo på, at MRH har slitt med litt av hvert de siste årene. Verdighet er vel i denne sammenheng å hegne om familien, særlig yngre søsken. I tillegg å overlate det strafferettslige til rette myndigheter. Samt å balansere dette på en måte som ikke går for mye ut over Kongehuset som institusjon.

• Liker 4
Skrevet
Friluftsdame skrev (14 minutter siden):

Så tross alt, husk det. 

Men tenk om ingen reagerte, hva hadde det betydd for ofrene og for alle andre ofre for vold?

Derfor syns jeg det er greit nok at folk får arge seg, så fremt private ikke fysisk forfølger han, begår vold mot han(ironisk nok bør ikke han oppleve det). 

Det setter et eksempel på hva samfunnet tillater. Nå har jeg nettop sakt at Sindre Finnes begikk en middelmådig og forglemmelig kriminell handling, å det er jo ikke bra og ironisk av meg. Men å fysisk skade noen er noe av det absolutt verste, Marius fortjener ikke å bli behandlet som en snill fyr, som ikke har mishandlet 3 kjærester. 

Å vi må stille spørsmål til dem som har visst om oppførselen hans. Hvor godt kan en rusmisbruker skjule sin dårlige oppførsel, når politiet har vært inblandet og han er sosial? Å har livvakter? Veldig muffens. 

Bra politiet tar tak i saken, hadde den ikke blitt blåst opp av pressen har Marius funnet seg nye offer uten noen innvending, slik som før. Han trenger hjelp og de rundt han trenger trygghet.

• Liker 15
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...