Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Johan uten land skrev (39 minutter siden):

Ettersom 1 av 10 kvinner blir utsatt for dette, vil jeg anta at mange av dem klarer seg veldig bra. Den ene var vel i forholdet i 4 år. Og de to første valgte å ikke anmelde, så kan selvsagt det ha vært vanskeligere å gjøre fordi mannen var kjent og har en viss status, men det vet man jo ikke. Det er jo ikke slik at 1 av 10 menn i Norge dømmes for vold heller.

Forsvarer voldsmann? Jeg bare bare forskekket over at man sier at man ikke kan ha sympati og medførelse over for en person som har vært psyiisk syk over flere år og har rusploblemer. For meg er det helt åpenbart å ha omtanke for begge.

Det er ikke vanskelig å ha empati med folk som strever med rus og det Marius selv kaller "diagnoser". Men ingen rus eller diagnose er en unnskyldning for å utøve fysisk og psykisk vold mot minst tre kvinner gjennom mange år. Det er underlig for meg at noen kan føle en åpenbar omtanke for en voldsutøver.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Johan uten land said:

Ettersom 1 av 10 kvinner blir utsatt for dette, vil jeg anta at mange av dem klarer seg veldig bra. Den ene var vel i forholdet i 4 år. Og de to første valgte å ikke anmelde, så kan selvsagt det ha vært vanskeligere å gjøre fordi mannen var kjent og har en viss status, men det vet man jo ikke. Det er jo ikke slik at 1 av 10 menn i Norge dømmes for vold heller.

Forsvarer voldsmann? Jeg bare bare forskekket over at man sier at man ikke kan ha sympati og medførelse over for en person som har vært psyiisk syk over flere år og har rusploblemer. For meg er det helt åpenbart å ha omtanke for begge.

Jeg blir faktisk fysisk uvel av det du skriver, både om ofrene og voldsmannen. Rus er ingen unnskyldning for vold, ferdig snakka. Synes synd i han alt du vil, men å sitte og bagatellisere vold mot kvinner «de klarer seg så bra» er virkelig lavmål.

• Liker 33
  • Nyttig 14
Skrevet
Soleil70 skrev (1 time siden):

Nevøen min var russ sammen med Marius. Ble sjokkert over hva han kunne fortelle ...

Sier du A så får du si B også 😛

• Liker 34
  • Nyttig 9
Skrevet
Johan uten land skrev (55 minutter siden):

Jeg håper du er ett troll. Eller at du er veldig ung.  Ikke si at noen  må forklare deg hvordan psykologien mellom voldsoffer og gjerningsmenn fungerer. Og fortelle deg psykologien bak at hvorfor ett offer gjentatte ganger kommer tilbake til gjerningsmenn 😮

Det finnes nok av tung forskning på hvorfor kvinner ikke anmelder. Mange går også tilbake til gjerningsmannen etter ett brudd.  Uten at det har noe å si for grad av mishandling og misbruk av kvinnen.

Man tar skade av både psykisk og fysisk mishandling. En av exene til M har uttalt at den psykiske mishandlingen var værst.  Og jeg husker også at jeg så en artikkel for noen år siden (når det var slutt med en av partnerne til M) at årsaken til at ble slutt fordi  hun aldri følte seg bra nok.  Hun var glad i Marius , men sa at hun håpet at han fant noen han kunne bli fornøyd med.

Dengang klarte jeg ikke å fange opp signalene . Og jeg er sikkert ikke den eneste som ikke forstod at hun trolig hadde blitt brutt ned over tid.  

Med  psykisk mishandling er man skadet for livet. Egenverdi, selvtillit ,dømmekraft og alt annet forsvinner. Man føler seg aldri bra nok,pen nok eller flink nok. Og man vet heller ikke hvordan ett sunt forhold skal være. skyldfølelse og skam ligger der hele tiden.  Skyldfølelse er også  mye av årsaken til at ting ikke blir anmeldt. 

Psykisk terror  er  vanskeligere å anmelde enn selve volden. For vi har ikke ett direkte lovverk mot det.  Og det er også vanskelig å bevise.

Psykisk terror kan være så subtilt og nedbrytende at man knapt kan klare å snakke om det til andre (Trusler har man ett lite vern mot)  Hvis man blir utsatt for trusler og psykisk terror hver dag. Så reagerer kroppen som om den er i en daglig krig.  Man går på nåler og  blir mildt sagt traumatisert. 

Noe som igjen kan gi ringvirkninger inn i ett nytt forhold. Hvor man prøver å tilpasse seg alt mulig  -eller man reagerer totalt irrasjonelt på ting som trigger de gamle traumene som man måtte ha.  Så det kan kanskje se ut som at damene klarer seg bra. Men på mange måter er de skadet for livet. 

• Liker 25
  • Nyttig 13
Skrevet
38 minutter siden, NordreSving said:

Kan du klargjøre hva du mener om partnervold, for slik det står her så kan det forstås som at du mener det er greit så lenge de ikke får varige problem.  

Nei, jeg synes ikke det er greit å slå noen. Og jeg kan ikke forstå at noen gjør det. Og jeg kan heller ikke forstå at den som blir utsatt for det ikke går med en gang.

Men denne debatten handler jo om MBH og ikke voldsoffer, selv om tydeligvis mange er veldig interessert i å debattere akkurat dette fenomenet, men når det er så omfattende og det kanskje er en kvart million voldsmenn her til lands, så fortejener det kanskje en egen tråd.

• Liker 2
Skrevet
SagaP skrev (51 minutter siden):

Han har en alvorlig siktelse over seg (partnervold - tre damer). Her må jo familien ha visst noe, siden de bodde tidvis på Skaugum? Tror du ikke det?

En av utfordringene med vold i nære relasjoner er helt klart at det dekkes over, både av partene selv og av omgivelsene; det foregår "bak lukkede dører", både i snever og utvidet forstand. Det er allerede gjentatte ganger i tråden vist til hvordan voldsdynamikken kan virke inn på ofre i form av skam, skyld og bagatellisering av volden, og hvordan voldsutøver manipulerer den utsatte, og omgivelsene. Så det burde ikke overraske noen om dette har gått under radaren, enten av partene selv eller/og av omgivelsene. Manipulasjon, bagatellisering, rasjonalisering, kognitiv dissonans og fornektelse samt frykt er bare noen av flere mekanismer som kan spille inn. En kan allikevel ikke ta for gitt at de nærmeste har visst eller mistenkt hva som har foregått. Det kan ha foregått utenfor rekkevidde, og/eller partene kan ha beholdt fasaden utad. Ikke noe uvanlig ved det.

Men hvem vet, kanskje avdekkes det etter hvert at politiet har vært på adressen (Skaugum) gjentatte ganger pga."husbråk" eller annet? Poenget er at det er ingen vits, eller greit, å foregripe begivenheter eller slutte seg til forklaringer basert på gjetninger og fantasi, i en sak av så alvorlig karakter. Saken handler om en (noe erkjent) voldsutøver, med angivelige rus og psykiske vansker. Derfor burde ingen skjeletter overraske, men heller ikke produseres.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (1 time siden):

Tror du Marius får et godt liv? Det tror ikke jeg. Og jeg konstaterer at mange i denne tråden fryder seg over det.

Som et voksent, ansvarlig menneske med alle sanser i behold, har man selv ansvaret for sitt eget liv der man på livets lange vei tar valg som former det.

Om vedkommende ikke får et godt liv, er det utelukkende et resultat av vedkommendes egne, dårlige valg; jeg kjenner mange som gladelig hadde tatt imot alle mulighetene vedkommende har fått på sølvfat, både sosialt og økonomisk.

Endret av - Brian
  • Liker 16
  • Nyttig 10
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Det er satt store spørsmålstegn ved at gardistsaken ble henlagt i ekspressfart. Etter fire dager.

Spørsmålet er om saken kan gjenopptas, og om det er forskjellsbehandling. 
Vi vet faktisk ganske mye om denne saken. 
Veldig mange som utsettes for partnervold, anmelder aldri. De tør ikke. Er redde for represalier.

Marius blir aldri liggende i noen rennestein. Det sørger mamma og familien for. Kanskje er sjansen større for at de av ofrene som ikke har like ressurssterke familier som Marius, havner i rennesteinen? 

Ingen av de involverte partene i denne saken er der.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, Mr.buksa said:

Ja,det er forvirrende. Så forvirrende at jeg snart ringer til en av mine egne kontakter for å få ett klinkende klart svar.

Når mange diskuterer og alle surrer rundt på nettet for å finne ting. Gjerne ting som er ute av kontekst ,så er det ikke noe rart at man begynner å tvile på seg selv. Jeg har aldri tvilt mer på meg selv enn etter at jeg kom inn hit ... 😂

Så faktabokser hadde vært mer enn velkomment. 🙈

Tror nok at du har rett i det du sier. En i nær familie hadde diplomatpass, da slapp vedkommende og vi andre (nærmeste familie) å søke visum. Det er mulig at det er variasjoner fra land til land eller andre særregler jeg ikke er klar over.

Endret av Josephine
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Johan uten land skrev (1 minutt siden):

Men denne debatten handler jo om MBH og ikke voldsoffer, selv om tydeligvis mange er veldig interessert i å debattere akkurat dette fenomenet.

😂 Hvorfor tror du at denne tråden eksisterer? Den ble opprettet på grunnlag av handlingene hans. Og når man diskuterer handlingene hans, så er det å diskutere HANS voldsofre like naturlig som at solen står opp. 

Det var du som dro frem statistikker rundt andre voldsofre. Faktisk så dro du frem ALLE voldsofre i hele Norge. Og når det ikke tok helt den vendingen som du ønsket ,så forsøker du ha fokuset tilbake til  stakkars Marius .  Og det er helt ok for meg. 

Skal visst ikke være lett dette . 😅

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet
Johan uten land skrev (3 minutter siden):

Men denne debatten handler jo om MBH og ikke voldsoffer, selv om tydeligvis mange er veldig interessert i å debattere akkurat dette fenomenet

Det er nødvendig å påpeke at alle forbrytelser har offer. Også MBHs forbrytelser, uavhengig om moren er gift kongelig eller ei.
Hvorfor tåler du ikke at debatten svinger innom jentene som tiltalen omfatter?  

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Får sterke Joffrey Baratheon vibber av hele fyren. Det er noe som skurrer noe voldsomt når du råkjører i 90 inn mot Skaugum, nesten meier ned gardister, for så å bare le av det. Bare det viste at det skurrer i empati-banken. Og som har kommet frem i denne saken så er det ikke første gangen han har vært voldelig mot kvinner. Det er noe usselig og feigt som ikke kan bortforklares med rus eller diagnoser. Det er mange der ute som sliter med begge deler uten å legge en hånd på noen.

• Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Det er ikke helt riktig. Vi vet ikke hvor mye kongehuset samlet koster. Noen beregninger sier opp mot en milliard kr per år. Noe av problemet er at vi har lite innsyn, samt at medlemmer av kongehuset verken betaler inntektsskatt eller formuesskatt. Samt at kongehuset mottar penger over flere budsjetter.  

Ja det stemmer,  men 300 mill var etter forrige budsjett. Budsjettet avviker fra år til år og det innvilges ekstra bevilgninger ifm store prosjekt som oppussing av div eiendommer. Siden slottet eies av staten må staten ta regningen. Vedlikeholdet på slottet gikk jo på en gedigen budsjettsprekk om jeg husker rett. Ingen tvil om at de koster enormt mye. At MBH skal leve luksuslivet og ikke bidra med noe som hels annet en det som nå kommer frem er totalt uakseptabelt. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Just now, Grüner said:

Kanskje ikke, men dersom ting har blitt tatt relativt redelig hånd om på et tidligere stadie, ville vi muligens ha sluppet at den norske kongefamilien har besøk av kriminelle nettverk, bekreftet kokainkonsum ved Skaugum, bekreftet nær påkjørsel av en gardist i 90km/t som det skrytes av i sosiale medier og bekreftet fysisk vold mot samboer (muligens, mest sannsynligvis flere samboere)?

Som tidligere nevnt i tråden - sist vi hadde en avstemming av om hvorvidt vi bør ha et kongehus i Norge skjedde da kun menn født før 1880 kunne avsi sin stemme. Jeg tror tiden er moden for en ny avstemming.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Du har kanskje ikke fulgt med så mye. Men MM var optatt av gjenbruk og bærekraft før Haakon faktisk. Hun måtte over i litt mer kongelig stil etter han. Og den gangen fikn hun mye kritikk for ikke å være representabel og flott nok. Det medførte noen år uten gjenbruk offentlig.  Men så insisterte hun på at det var en del av henne. Så hun har bla gått for gjenbruk av kongelige kjoler etc. Hva og hvorfor mener du det er galt at MM har hobbyer? Mulig du ikke bedriver sånt selv. Men for de som liker det. Så gir det mye, til en selv. Dessuten er ikke dette noe de akkurat har promotert ut. Men noe som er kommet opp pga spm fra journaluster. Iht intervju på bursdagen hennes i fjor. Mulig du ikke fikk med deg det. Men kanskje det ligger på nrk. 

Syntes innlegget ditt er unødvendig negativt fokusert. 

Var sikkert fordi hun var fattig også, gjenbruk var en gang veldig billig 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Det er mulig. Blir litt som å spå i kaffegruten å påstå det ene eller andre. For alt vi vet så kan det tilkomme enda flere offer, som kan være mindre ressurssterke.
Ingenting overrasker meg i denne saken lenger

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (25 minutter siden):

Nei, jeg synes ikke det er greit å slå noen. Og jeg kan ikke forstå at noen gjør det. Og jeg kan heller ikke forstå at den som blir utsatt for det ikke går med en gang.

Men denne debatten handler jo om MBH og ikke voldsoffer, selv om tydeligvis mange er veldig interessert i å debattere akkurat dette fenomenet, men når det er så omfattende og det kanskje er en kvart million voldsmenn her til lands, så fortejener det kanskje en egen tråd.

Med å skrive dette beviser du jo bare at du ikke skjønner eller forstår mekanismene i ett voldelig forhold.

Heller ikke hvordan de som er bevisste voldsutøvere, som i denne saken, går frem.

Hvordan resonnerer du egentlig her, at de ønsker seg ett voldelig forhold? At de er svake som mennesker?

Hva er konklusjonen din for å skrive dette?

Har du vært i ett voldelig forhold selv som offer?

Endret av moroklompen
Tilleggsinfo
  • Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Kønn skrev (3 minutter siden):

Ja det stemmer,  men 300 mill var etter forrige budsjett. Budsjettet avviker fra år til år og det innvilges ekstra bevilgninger ifm store prosjekt som oppussing av div eiendommer. Siden slottet eies av staten må staten ta regningen. Vedlikeholdet på slottet gikk jo på en gedigen budsjettsprekk om jeg husker rett. Ingen tvil om at de koster enormt mye. At MBH skal leve luksuslivet og ikke bidra med noe som hels annet en det som nå kommer frem er totalt uakseptabelt. 

Jeg mente at ikke alt kom fram. Kongefamilien får penger over mange budsjetter og det er liten åpenhet. Derfor vanskelig å fastslå hvor mye de får.

Jeg tror MBH blir boende på Skaugum i lang tid. Saken skal etterforskes, opp for domstolen, soning og rusbehandling, 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (15 minutter siden):

En av utfordringene med vold i nære relasjoner er helt klart at det dekkes over, både av partene selv og av omgivelsene; det foregår "bak lukkede dører", både i snever og utvidet forstand. Det er allerede gjentatte ganger i tråden vist til hvordan voldsdynamikken kan virke inn på ofre i form av skam, skyld og bagatellisering av volden, og hvordan voldsutøver manipulerer den utsatte, og omgivelsene. Så det burde ikke overraske noen om dette har gått under radaren, enten av partene selv eller/og av omgivelsene. Manipulasjon, bagatellisering, rasjonalisering, kognitiv dissonans og fornektelse samt frykt er bare noen av flere mekanismer som kan spille inn. En kan allikevel ikke ta for gitt at de nærmeste har visst eller mistenkt hva som har foregått. Det kan ha foregått utenfor rekkevidde, og/eller partene kan ha beholdt fasaden utad. Ikke noe uvanlig ved det.

Men hvem vet, kanskje avdekkes det etter hvert at politiet har vært på adressen (Skaugum) gjentatte ganger pga."husbråk" eller annet? Poenget er at det er ingen vits, eller greit, å foregripe begivenheter eller slutte seg til forklaringer basert på gjetninger og fantasi, i en sak av så alvorlig karakter. Saken handler om en (noe erkjent) voldsutøver, med angivelige rus og psykiske vansker. Derfor burde ingen skjeletter overraske, men heller ikke produseres.

J. Snekkestad har skrevet på Insta at familien visste. Hun og M var samboere i fore år. Tror du ikke foreldre til begge har vært sammen i ulike sammenheng og prøvd å hjelpe? Dette er retoriske spørsmål men vi snakker om ressurssterke personer på begge sider her. Jeg tror alt har vært prøvd fra flere parter her, men dette er snakk om omdømme til Norges mektigste familie. Tenk hvilket press dette er for ofrene og deres familier. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (2 timer siden):

Til «hun» som serverte meg en «klaps i fjeset» emoji i går og så forlot tråden? Som så dukker opp i tråden i dag og fortsetter på det nivået. Jeg konstaterer fakta. 

klaps i fjeset???? det var en snap-out-of-it!

Må du ha det med teskje? For dette mener jeg alvorlig. Her: 

a woman says snap out of it while pointing at something

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...