Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

det er feil. De skal dekke vedlikehold av private eiendommer og antrekk til offisielle oppdrag, i tillegg til personlige utgifter.

Det er feil. De får litt under 14 mill i apanasje og samlet for kongehuset 300 millioner til drift og vedlikehold.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (26 minutter siden):

jeg vil bare peke på at barna i surrogatisaken vi diskuterer bor i Norge nå, og de nærmer seg vel tenårene, og de er sikkert nokså enkle å identifisere, og de er helt uskyldige her, så vi kan jo godt passe litt på hvordan vi omtaler den saken.

Det er interessant hvordan du bruker vikarierende hensyn til å mute temaer som er ufordelaktige for kongefamilien. I går trakk du frem Tønne-saken og nå trekker du frem hensynet til disse barna.  

Skrevet
Nor skrev (1 time siden):

Så trist at så mange nærmest sitter og fryder seg over tastaturene sine, og vil legge ned kongehuset fordi Mette Marits sin sønn er narkoman og voldelig. Mange av dere vil selv oppleve å  sitte med samme fortvilelse, sinne og kjærlighet til en i deres egen familie i fremtiden, fordi de er kommet i psykiatriens eller i rusens makt. Det kan være barn, søsken eller barnebarn. Alle skjønner at dette ikke var noe Kongen eller Marius sin familie ønsker. Jeg håper alle offer får den hjelp og oppfølging de trenger i denne  saken. La Mette Marit få være mamma, og la henne få vise støtte til de sønnen hennes har vært voldelig mot. Alle mammaer kan tanke seg hvordan hun har det.  Marius fortjener straff slik alle voldelige skal ha. Faren til Marius er et elendig forbilde, men Marius er voksen og kan ta egne valg uten åskylde på noe eller noen. Men kongehuset og hans helt sikkert veldig fortvilte mamma, fortjener ikke denne hetsen. 

Jeg vil legge ned monarkiet fordi vi får en tidligere farao, øgle og sjaman som utnytter sårbare mennesker for egen vinningsskyld ++++. Er summen av det hele. Liker heller ikke måten kongehuset håndterer saken med Marius, men at Marius i seg selv har rusproblem +++ er ikke grunnen for at jeg nå har gått fra å være monarkist til å ønske noe annet for Norge framover. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det jeg synes er problematisk med Marius og flere av kongefamiliens medlemmer er ikke at de ikke oppfører seg slik man forventer at kongefamilien skal. Det er heller ikke at de oppfører seg som vanlige folk. Nei, det som provoserer meg er at flere av dem de oppfører seg så utrolig mye dårligere, og skiller seg ut negativt, fra den den jevne nordmann! 

Flere ganger i tråden nevnes det at det er synd at kongehuset er så skjørt at Marius sine straffesaker er nok til å ville revurdere monarkiet. Men jeg tenker heller at det er faktisk så skjørt, og at man dermed burde ta en folkeavstemning for å revurdere hele sulamitten. 

• Liker 25
  • Nyttig 8
Skrevet
NordreSving skrev (1 time siden):

Og der sank du ned på ditt velkjente nivå igjen. 

Eh du leste ditt eget innlegg til hun eller? 

• Liker 1
Skrevet
Mr.buksa skrev (40 minutter siden):

Akkurat det er et faktum som har gått meg hus forbi 😱 Greit nok at hun er en tilgivende mor, snill og grei  og bla,bla,bla.   Men barn lærer verken dømmekraft, moral eller ansvar ved at man bare sitter og ser på. 

Istedetfor så måtte politiet gjøre ett forsøk på å ta tak i det.  Og det er temmelig respektløst (som noen så fint var inne på) mot unge jenter og gutter som bruker mye av tiden sin til å beskytte kongefamilien.

Akkurat når det gjelder dømmekraft har vel ikke MM mye å lære bort. 

• Liker 13
  • Nyttig 5
Gjest NordreSving
Skrevet
Orly skrev (1 minutt siden):

Eh du leste ditt eget innlegg til hun eller? 

Til «hun» som serverte meg en «klaps i fjeset» emoji i går og så forlot tråden? Som så dukker opp i tråden i dag og fortsetter på det nivået. Jeg konstaterer fakta. 

Skrevet
Johan uten land skrev (12 minutter siden):

Så du at gardisen nesten ble kjørt ned? Saken ble henlagt, ja. En sak i sosiale medier som man vet svært lite om.

Familien har sikkert visst om det - men ingen av damene, den ene som han var sammen med i fire år, gikk til anmeldelse av saken. Det sies at 1 av 10 kvinner er utsatt for slik vold. Altså er det, dessverre, en relativt normal ting å bli utsatt for, skal man tro statistikken. Uten at det rettferdiggjør det i det hele tatt. Men som en saksoplysning.

Marius har problemer med psykiatri og rus, antakelig forsterket over den situasjonen han har vært i, som en del av kongefamilien.

Så kan man selvsagt velge å la folk i rennesteinen bli liggende der og ikke ofe det en tanke - jeg er glad for at jeg ikke kjenner slike folk andre enn på nettforum.

Det er satt store spørsmålstegn ved at gardistsaken ble henlagt i ekspressfart. Etter fire dager.

Spørsmålet er om saken kan gjenopptas, og om det er forskjellsbehandling. 
Vi vet faktisk ganske mye om denne saken. 
Veldig mange som utsettes for partnervold, anmelder aldri. De tør ikke. Er redde for represalier.

Marius blir aldri liggende i noen rennestein. Det sørger mamma og familien for. Kanskje er sjansen større for at de av ofrene som ikke har like ressurssterke familier som Marius, havner i rennesteinen? 

• Liker 26
  • Nyttig 5
Skrevet
Fremmed fugl skrev (22 minutter siden):

Marius banker uskyldige kvinner virker det som. Hva er poenget med det du skriver? 

Han har levt et ekstremt priviligert liv med foreldre og steforeldre som har prøvd å hjelpe han. 

Ignorer, vedkommende er ikke til å ha en saklig diskusjon med. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
5 minutter siden, SagaP said:

Det er satt store spørsmålstegn ved at gardistsaken ble henlagt i ekspressfart. Etter fire dager.

Spørsmålet er om saken kan gjenopptas, og om det er forskjellsbehandling. 
Vi vet faktisk ganske mye om denne saken. 
Veldig mange som utsettes for partnervold, anmelder aldri. De tør ikke. Er redde for represalier.

Marius blir aldri liggende i noen rennestein. Det sørger mamma og familien for. Kanskje er sjansen større for at de av ofrene som ikke har like ressurssterke familier som Marius, havner i rennesteinen? 

Tror du Marius får et godt liv? Det tror ikke jeg. Og jeg konstaterer at mange i denne tråden fryder seg over det.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kønn skrev (23 minutter siden):

Det er feil. De får litt under 14 mill i apanasje og samlet for kongehuset 300 millioner til drift og vedlikehold.  

Det er ikke helt riktig. Vi vet ikke hvor mye kongehuset samlet koster. Noen beregninger sier opp mot en milliard kr per år. Noe av problemet er at vi har lite innsyn, samt at medlemmer av kongehuset verken betaler inntektsskatt eller formuesskatt. Samt at kongehuset mottar penger over flere budsjetter.  

Endret av SagaP
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Johan uten land skrev (1 minutt siden):

Tror du Marius får et godt liv? Det tror ikke jeg. Og jeg konstaterer at mange i denne tråden fryder seg over det.

Dette synes jeg var utrolig slemt skrevet.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Nevøen min var russ sammen med Marius. Ble sjokkert over hva han kunne fortelle ...

• Liker 16
  • Nyttig 10
Skrevet
Johan uten land skrev (Akkurat nå):

Og hvordan tror du ofrene etter kvinnemishandling og vold har det etter det de har blitt utsatt for av MBH? Hvordan tror du liver deres blir? Deres syn på samliv og menn når det er kjæresten din er den som utsetter deg for noe sånt? Og her sitter du og forvarer en voldsmann som ikke har noen skrupler og utnytter systemet og sine overklassepriviliger før han endelig tråkker over streken og den avskyelige atferden blir avslørt.

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
NordreSving skrev (14 minutter siden):

Til «hun» som serverte meg en «klaps i fjeset» emoji i går og så forlot tråden? Som så dukker opp i tråden i dag og fortsetter på det nivået. Jeg konstaterer fakta. 

Nei du er like usaklig

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Johan uten land skrev (24 minutter siden):

Så du at gardisen nesten ble kjørt ned? Saken ble henlagt, ja. En sak i sosiale medier som man vet svært lite om.

Familien har sikkert visst om det - men ingen av damene, den ene som han var sammen med i fire år, gikk til anmeldelse av saken. Det sies at 1 av 10 kvinner er utsatt for slik vold. Altså er det, dessverre, en relativt normal ting å bli utsatt for, skal man tro statistikken. Uten at det rettferdiggjør det i det hele tatt. Men som en saksoplysning.

Marius har problemer med psykiatri og rus, antakelig forsterket over den situasjonen han har vært i, som en del av kongefamilien.

Så kan man selvsagt velge å la folk i rennesteinen bli liggende der og ikke ofe det en tanke - jeg er glad for at jeg ikke kjenner slike folk andre enn på nettforum.

Ikke ofre det en tanke? Jeg synes vi ofrer mange tanker om dette her inne. Blant annet at det er synd at ting ikke har kommet frem tidligere, slik at Marius hadde kunnet få hjelp. At det har vært mange muligheter for at ting kunne ha blitt stoppet før det gikk for langt. Mange stiller spørsmål om hvordan dette kunne skje osv.  

At han har har bena sine innenfor psykiatrien er opplysninger som bare du kommer med. Så det har selvfølgelig ingen hatt noen som helst mulighet til å ofre en tanke på.  

Og er det ikke egentlig litt motsatt? Tausheten fra kongehuset og utsettelser av avhør får det til å virke som at ingen ofrer de utsatte kvinnene en tanke.  I hvertfall ikke av de som burde det. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
Just now, Reisejenta said:

Og hvordan tror du ofrene etter kvinnemishandling og vold har det etter det de har blitt utsatt for av MBH? Hvordan tror du liver deres blir? Deres syn på samliv og menn når det er kjæresten din er den som utsetter deg for noe sånt? Og her sitter du og forvarer en voldsmann som ikke har noen skrupler og utnytter systemet og sine overklassepriviliger før han endelig tråkker over streken og den avskyelige atferden blir avslørt.

Ettersom 1 av 10 kvinner blir utsatt for dette, vil jeg anta at mange av dem klarer seg veldig bra. Den ene var vel i forholdet i 4 år. Og de to første valgte å ikke anmelde, så kan selvsagt det ha vært vanskeligere å gjøre fordi mannen var kjent og har en viss status, men det vet man jo ikke. Det er jo ikke slik at 1 av 10 menn i Norge dømmes for vold heller.

Forsvarer voldsmann? Jeg bare bare forskekket over at man sier at man ikke kan ha sympati og medførelse over for en person som har vært psyiisk syk over flere år og har rusploblemer. For meg er det helt åpenbart å ha omtanke for begge.

• Liker 4
Skrevet
Johan uten land skrev (5 minutter siden):

Ettersom 1 av 10 kvinner blir utsatt for dette, vil jeg anta at mange av dem klarer seg veldig bra. Den ene var vel i forholdet i 4 år. Og de to første valgte å ikke anmelde, så kan selvsagt det ha vært vanskeligere å gjøre fordi mannen var kjent og har en viss status, men det vet man jo ikke. Det er jo ikke slik at 1 av 10 menn i Norge dømmes for vold heller.

Forsvarer voldsmann? Jeg bare bare forskekket over at man sier at man ikke kan ha sympati og medførelse over for en person som har vært psyiisk syk over flere år og har rusploblemer. For meg er det helt åpenbart å ha omtanke for begge.

At du prøver forsøker å normalisere partnervold fordi mange blir utsatt for dette er fullstendig patetisk. Så hvis det sikkert går bra for ofrene slik du beskriver det, så kan vi iallefall anta at det går bra for MBH som forså si det forsiktig er overpriviligert og har all verdens ressurser tilgjengelig. 

• Liker 23
  • Nyttig 12
Skrevet
Johan uten land skrev (4 minutter siden):

Du glemmer mørketallene. Mange som ikke tør anmelde og mange som ikke tør si at de blir utsatt for partnervold.

Jeg tror du vet veldig lite om partnervold og mekanismene bak. For hadde du gjort det, så hadde du rost de unge kvinnene som er så modige at de stiller i avhør og støtter hverandre.

Marius må ta et oppgjør med seg selv. Sin egen humor relatert til gardisten han holdt på å kjøre ned, partnervold og narkotika. Parallelt vil han nok få hjelp, både av kriminalomsorgen, mamma og resten av familien.

Etter å ha gjort opp for seg, så er det vel dags for å opptre litt mer ydmykt. Kanskje vil han få erfare at lekegrinda hans ikke er det den en gang var, og noen venner vil nok si takk for seg. Men til syvende og sist, så har han fortsatt mange muligheter. Marius er ung, hvit, priviligert, formuende og har støtteapparat. Han er ikke noe offer 

• Liker 20
  • Nyttig 12
Skrevet
NordreSving skrev (1 time siden):

Og der sank du ned på ditt velkjente nivå igjen. 

Jeg synes virkelig @MissLucy er saklig. Hun opplyser på en fin måte fakta der hvor mange andre kaster ut påstander som man kan mistenke bunner i hat/avsky mot kongefamilien. 

Synes det er mange som er saklige her, men også mange som ikke er det.  @MissLucy er saklig,  selv om hun er uenig med mange her.

• Liker 9
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...