Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Inget av disse tingene gir immunitet. Men du vil ikke tro på det som er sant. Så er ikke noen poeng at vi to diskuterer dette mer. 

Du skrev ikke til meg, men jeg må bare spørre. Jeg har ikke spesielt greie på verken diplomatpass eller immunitet, men jeg kan lese. Og er tydeligvis over middels interessert. 😆 Overalt står det sånn cirka at diplomatpass i land som forholder seg  til Wien-konvesjonen innebærer at mottakerlandet frivillig avgir jurisdiksjonen. Har du noen kilde på at det ikke stemmer?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pilaff skrev (21 minutter siden):

Du skrev ikke til meg, men jeg må bare spørre. Jeg har ikke spesielt greie på verken diplomatpass eller immunitet, men jeg kan lese. Og er tydeligvis over middels interessert. 😆 Overalt står det sånn cirka at diplomatpass i land som forholder seg  til Wien-konvesjonen innebærer at mottakerlandet frivillig avgir jurisdiksjonen. Har du noen kilde på at det ikke stemmer?

Folk kommer med enn påstand uten bevis, og så må den falske påstanden motbevises?

https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/1961-04-18-1

Her har du traktaten. Kan du finne et sted der det står at alle som har en type av pass har enkelte rettigheter? 

Nei, det kan du ikke. Fordi det ikke er sant. 

"Diplomatic and official passports remain travel documents and do not confer the privileges or immunities associated with accreditation under the Vienna conventions." 

https://hansard.parliament.uk/commons/2024-01-09/debates/24010944000008/DiplomaticPassportPolicy

Dette er fra det britiske parlamentet. Et pass er kun et pass. 

Er mange i denne tråden som tror på ting som ikke er sant. Jeg har nå i flere poster prøvd å oppklare dette, og tror ikke jeg gidder mer. Dere som vil tro på usanne ting må bare fortsette med det. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
4 hours ago, Lottilott said:

Eller at hun synes vold ikke er så ille.

Da broren hennes ble dømt for partnervold, forsvarte MM han og gav han de beste skussmål.

Broren la skylden for at han gjorde det bl.annet på pressen..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L00paR/mette-marit-hjelper-sin-voldstiltalte-bror

Selvfølgelig var det pressens feil. Pressen er virkelig roten til alt ondt! Pressen gjorde MLs liv kjempetraumatisk, pressen har gjort Marius til narkoman kvinnemishandler med gangstervenner, det er pressens feil at DV må sende trusselbrev til familien sin og som om ikke dette er nok var det (ifølge ML) pressen som drepte Ari! 

Huffameg for noen slemminger! 

Sannheten er at norsk presse såvidt har rørt kongefamilien og da med silkehansker på. Derfor har Marius kunnet ture frem akkurat som han ville. Mye av det som kommer fram nå er saker pressen har sittet på i årevis uten å publisere. 

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

...

Endret av MissLucy
Skrevet
SagaP skrev (1 time siden):

Permisjon uten lønn er noe helt annet, Man får da vel ikke fri med lønn for å reise til India og ta vare på noens ufødte tvillinger?

I tillegg er ikke surrogati lov i Norge, så dette er vel noe spesielt av den grunn også

Man kan ta ferie , det går nok helt fint 

• Liker 2
Skrevet
Honey Dew skrev (44 minutter siden):

Hvorfor forsøker du å trekke debatten ned i gjørmen? Hun hadde en jobb å gjøre.

Enig med deg

• Liker 1
Skrevet
JessicaL skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig var det pressens feil. Pressen er virkelig roten til alt ondt! Pressen gjorde MLs liv kjempetraumatisk, pressen har gjort Marius til narkoman kvinnemishandler med gangstervenner, det er pressens feil at DV må sende trusselbrev til familien sin og som om ikke dette er nok var det (ifølge ML) pressen som drepte Ari! 

Sannheten er at norsk presse såvidt har rørt kongefamilien og da med silkehansker på. Derfor har Marius kunnet ture frem akkurat som han ville. Mye av det som kommer fram nå er saker pressen har sittet på i årevis uten å publisere. 

foreslår at du leser artiklene du kommenterer før du kommer med dramatiske utrop.

• Liker 3
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (6 minutter siden):

gidder bare å skumme raskt, så kan ha oversett noe, men slik jeg forstår det som står i den siste lenken, så utstedes diplomatpasset til personer som har diplomatisk immunitet under Wienkonvensjonen, så for de fleste praktiske formål går det vel ut på det samme? 

Du blander sammen. 

I regel så gir man til dem, og dem vil som regel kun ha immunitet i det land der dem er plassert. 

Skal prøve igjen. En norsk diplomat er stasjonert i Stockholm, og har diplomatpass. Denne diplomaten drar på Legoland på ferie i Danmark. Den vil da ikke ha diplomatisk immunitet i Danmark da oppholdet ikke er nødvendig transitt på vei hjem til Norge. Men har diplomatpass og hvis den har familie som er norske statsborgere  i Stockholm så vil også familien ha diplomatpass. 

Endret av Fremmed fugl
  • Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (10 minutter siden):

I hvilken virkelighet lever du der du tror at folk flest bare kan:

"Hei, jeg har noen kompiser som skulle ha vært i India neste uke, men som har problem med visa, kan jeg få ferie" 

Og får ferie uten problemer, og så kan betale 20 til 30 tusen til billetter for å dra. 

Er kun rike priviligerte folk som kan gjøre slikt. 

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

"Hei, jeg har noen kompiser som skulle ha vært i India neste uke, men som har problem med visa, kan jeg få ferie" 

Og får ferie uten problemer, og så kan betale 20 til 30 tusen til billetter for å dra. 

Nei det er det neppe, men du kam gjerne tro det og så har vi bare forskjellig  mening om det 

Skrevet

Du blander sammen. 

I regel så gir man til dem, og dem vil som regel kun ha immunitet i det land der dem er plassert. 

Skal prøve igjen. En norsk diplomat er stasjonert i Stockholm, og har diplomatpass. Denne diplomaten drar på Legoland på ferie i Danmark. Den vil da ikke ha diplomatisk immunitet i Danmark da oppholdet ikke er nødvendig transitt på vei hjem til Norge. Men har diplomatpass og hvis den har familie som er norske statsborgere  i Stockholm så vil også familien ha diplomatpass. 

Ja, det er lett å forstå det skillet når vi snakker om diplomater som er knyttet til en ambassade, og deres familie.

Men det er uklart for meg hvilke regler som styrer kongefamiliens immunitet i utlandet og kongefamiliens bruk av diplomatpass, og hva de brukes til. Det er vel kanskje folkerettslig sedvanerett mellom statene.

• Liker 1
Skrevet
JessicaL skrev (14 minutter siden):

Pressen stiller som regel aldri helt normale kritiske spørsmål til de kongelige. 

Hvordan kom Marius inn på WANG toppidrett. 

Hvorfor skal ikke Ingrid være i forsvaret på en mer normal kongelig måte som den jevnaldrende prinsessen i Spania. 

Hvorfor har ikke de unge kongelige vanlige jobber som for eksempel de to britiske prinsene Andrew og Harry hadde når dem var i 20 årene. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Gjest Malmfrid
Skrevet
Orly skrev (11 minutter siden):

Ja, men da gir man gjerne beskjed på forhånd. Her ble ikke folk informert - det ble ikke gitt noen begrunnelse for at hun ikke deltok på den planlagte stortingsmiddagen på slottet. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Det er da mange i helt vanlige jobber som kan ta ferie på kort varsel på sånne  tidspunkter som det var snakk om her, altså ikke midt i fellesferien eller annen populær ferieperiode. Har ikke noe med rikfolks privilegier å gjøre, men hva slags jobb og hvordan den må være bemannet.

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, det er lett å forstå det skillet når vi snakker om diplomater som er knyttet til en ambassade, og deres familie.

Men det er uklart for meg hvilke regler som styrer kongefamiliens immunitet i utlandet og kongefamiliens bruk av diplomatpass, og hva de brukes til. Det er vel kanskje folkerettslig sedvanerett mellom statene.

Putin er tilsvarende konge i Russland og fikk et problem på grunn av tiltale fra den internasjonale straffedomstolen. Statsoverhoder har ikke automatisk diplomatisk immunitet. Er helt merkelig å tro at Marius har hatt det, uansett hvis han har hatt et diplomatpass. 

Men er ikke rart hvis han har hatt det, han han har kunne bruke det til si fordel. Tenk hvis det er en narkorassia på en nattklubb, og noen trekker frem et diplomatpass. Tror noen at politiet da vil bruke tid på å finne ut om UD har en vakttelefon som dem kan ringe. Nei, dem vil ikke det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Hun betalte billettene av egne midler men jeg tviler på at hun betalte sikkerhetsvakten som var med av egne midler også. 

Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det er da mange i helt vanlige jobber som kan ta ferie på kort varsel på sånne  tidspunkter som det var snakk om her, altså ikke midt i fellesferien eller annen populær ferieperiode. Har ikke noe med rikfolks privilegier å gjøre, men hva slags jobb og hvordan den må være bemannet.

Ja, det finnes noen jobber som ikke er kritiske, og der ferie flyter. Men det er ikke det normale, akkurat som det ikke er normalt å bare kunne bruke en betydelig pengesum på å hjelpe venner. 

Men er forskjell når man faktisk ikke har en jobb og lever på de skattepenger som mannen får. 

Er fint og flott at du uansett ha det e forsvarer de kongelige, men slutt å late som dem ikke er ekstremt priviligerte. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Hun betalte billettene av egne midler men jeg tviler på at hun betalte sikkerhetsvakten som var med av egne midler også. 

Egne midler... Er skattepenger som hennes mann har fått. Hvilken inntekt har hun hatt siden hum ble sammen med Haakon? 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)

Egne midler... Er skattepenger som hennes mann har fått. Hvilken inntekt har hun hatt siden hum ble sammen med Haakon? 

Hun kaller apanasjen egne penger.  Hun og Haakon får ca 14 mill i året på deling. 

Endret av Malmfrid
Skrevet

Så trist at så mange nærmest sitter og fryder seg over tastaturene sine, og vil legge ned kongehuset fordi Mette Marits sin sønn er narkoman og voldelig. Mange av dere vil selv oppleve å  sitte med samme fortvilelse, sinne og kjærlighet til en i deres egen familie i fremtiden, fordi de er kommet i psykiatriens eller i rusens makt. Det kan være barn, søsken eller barnebarn. Alle skjønner at dette ikke var noe Kongen eller Marius sin familie ønsker. Jeg håper alle offer får den hjelp og oppfølging de trenger i denne  saken. La Mette Marit få være mamma, og la henne få vise støtte til de sønnen hennes har vært voldelig mot. Alle mammaer kan tanke seg hvordan hun har det.  Marius fortjener straff slik alle voldelige skal ha. Faren til Marius er et elendig forbilde, men Marius er voksen og kan ta egne valg uten åskylde på noe eller noen. Men kongehuset og hans helt sikkert veldig fortvilte mamma, fortjener ikke denne hetsen. 

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...