Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Han ble tatt av politiet for bruk av kokain på festival i Kristiansand i 2017. 

Og? 

Fikk et forelegg. 

I denne saken tok noen en screenshot og postet den på et konto for samfunnskontakt som politiet har. Ikke noe personopplysninger eller annen kontekst.

Så du tenker at den som fikk oppgaven når denne SoMe meldingen kom inn, gikk inn søkte opp personnummer, så gikk inn i de to relevante register, fant i formasjon om et forelegg fra 2017 og så tenkte... Fyren har sikkert gjort noe ulovlig koblet til et kronisk rusmisbruk. Vi vil kunne etterforske saken med god sjanse til å bevise skyld i et eller annet... Men han er Marius og vi i politidistriktet har stående ordre å overse ulovlige ting som han gjør, så da må vi henlegge saken på grunn av bevisets stilling. 

Eller det mer sannsynlige at en slik melding var så lite å jobbe videre med... At man av prosessøkonomiske grunner valgte å ikke bruke noe særlig med resurser på dette.

Er lov å bruke fornuft begge veier i denne saken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Reisejenta skrev (4 minutter siden):

Dersom du skal hevde at jeg ikke har satt meg inn i dette med førerkort  og rus så anbefaler jeg at du leser deg opp på emnet selv. Da skjønner nok selv  du at dette er ganske så utrolig. 

du får belære oss da. Hvilke lovbestemmelser er det som gjelder, og hvordan praktiseres de?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke alle som vokser opp til å bli sympatiske mennesker desverre. En ting er å være bajas. Men en annen ting er å være en drittsekk. Må være ufattelig tøft for Mette Marit.

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

du får belære oss da. Hvilke lovbestemmelser er det som gjelder, og hvordan praktiseres de?

Gidder ikke å gjøre jobben for deg. Les deg opp selv. 

• Liker 7
Gjest Malmfrid
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Og? 

Fikk et forelegg. 

I denne saken tok noen en screenshot og postet den på et konto for samfunnskontakt som politiet har. Ikke noe personopplysninger eller annen kontekst.

Så du tenker at den som fikk oppgaven når denne SoMe meldingen kom inn, gikk inn søkte opp personnummer, så gikk inn i de to relevante register, fant i formasjon om et forelegg fra 2017 og så tenkte... Fyren har sikkert gjort noe ulovlig koblet til et kronisk rusmisbruk. Vi vil kunne etterforske saken med god sjanse til å bevise skyld i et eller annet... Men han er Marius og vi i politidistriktet har stående ordre å overse ulovlige ting som han gjør, så da må vi henlegge saken på grunn av bevisets stilling. 

Eller det mer sannsynlige at en slik melding var så lite å jobbe videre med... At man av prosessøkonomiske grunner valgte å ikke bruke noe særlig med resurser på dette.

Er lov å bruke fornuft begge veier i denne saken. 

Vel - igjen, det er forskjell på folk. 

Hva er fornuft? Å henlegge en anmeldelse uten å sjekke, uten avhør?

Ok - da har vi totalt forskjellig oppfatning av rett og galt. 

Skrevet
Yoolanda skrev (1 minutt siden):

Ikke alle som vokser opp til å bli sympatiske mennesker desverre. En ting er å være bajas. Men en annen ting er å være en drittsekk. Må være ufattelig tøft for Mette Marit.

Enig. Samtidig er det mange som også har positive erfaringer med Marius. Han er ikke bare en drittsekk. Ingen er bare en drittsekk. Ved å demonisere Marius kommer man ingen vei. Mener jeg.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (7 minutter siden):

og hva bygger du på når du mener at politiet holder en oversikt over hvem som er bøtelagt for narkotikabruk for mer enn tre år siden?

I politiets register blir det stående. Det vil vise på en uttømmende politiattest.

Skrevet
Reisejenta skrev (5 minutter siden):

Gidder ikke å gjøre jobben for deg. Les deg opp selv. 

Nå må du gi deg. Det var DU som tok opp det med førerkortet. Det er du som tillegger meg meninger om et tema som jeg overhodet ikke har nevnt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Vel - igjen, det er forskjell på folk. 

Hva er fornuft? Å henlegge en anmeldelse uten å sjekke, uten avhør?

Ok - da har vi totalt forskjellig oppfatning av rett og galt. 

Var ikke en anmeldelse, men en melding på SoMe. 

Tror dette mye mer handler om den menneskelige faktoren og tilfeldigheter enn et bevist valg å beskytte Marius. 

Jeg tenker at det er opplagt at Marius ikke skal ha førerrett nå inntill medisinsk undersøkelse. Med tanke på hvordan vi skal forholde oss til et bruk av rusmidler som han innrømte i sin pressemelding. 

Men jeg tror ikke at han ikke har fått beskjed om dette fra politiet skyldes en forskjellsbehandling. Men at systemer og rutiner er slik at det kan skje glipper. Akkurat som når mine ansatte bommer av og til på å gi muntlig kjøreforbud eller melde til statsforvalter vedrørende Ola Nordmann. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (2 minutter siden):

I politiets register blir det stående. Det vil vise på en uttømmende politiattest.

I mer enn tre år? for bare bruk?

det er du sikker på?

hvor står det?

Endret av MissLucy
Gjest Malmfrid
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Var ikke en anmeldelse, men en melding på SoMe. 

Tror dette mye mer handler om den menneskelige faktoren og tilfeldigheter enn et bevist valg å beskytte Marius. 

Jeg tenker at det er opplagt at Marius ikke skal ha førerrett nå inntill medisinsk undersøkelse. Med tanke på hvordan vi skal forholde oss til et bruk av rusmidler som han innrømte i sin pressemelding. 

Men jeg tror ikke at han ikke har fått beskjed om dette fra politiet skyldes en forskjellsbehandling. Men at systemer og rutiner er slik at det kan skje glipper. Akkurat som når mine ansatte bommer av og til på å gi muntlig kjøreforbud eller melde til statsforvalter vedrørende Ola Nordmann. 

Det står nå flere steder at det forelå en anmeldelse: 

https://www.vg.no/rampelys/i/JbrK9J/politiet-henla-borg-hoeiby-raakjoering-etter-fire-dager

Gjest NordreSving
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

jo, men det holder ikke med en film av et speedometer. Det må alltid bevises hvem som kjørte, hvor de kjørte og når de kjørte.  Du kan ikke slutte fra bevis av faktum i andre saker til bevis av faktum i denne saken. Jeg vet ikke om politiet har gjort en god eller dårlig vurdering i denne saken i forhold til hvilke ressurser de hadde tilgjengelig og hvilke ressurser en etterforskning krever, men det koker alltid ned til et spørsmål om bevis. 

https://www.vg.no/rampelys/i/5E3VPX/politiet-henla-mulig-raakjoering-etter-fire-dager-borg-hoeiby-ble-ikke-avhoert.

Tilføyer: Hvis det ikke kan bevises at bildet er tatt på et sted der fartsgrensen var under 90, så kan man jo ikke straffe noen for å vise et bilde av et speedometer som viser 90. Jeg har sett bildet, og jeg ser bare at det er mørkt. Jeg kjenner ikke igjen Skaugum. Tipseren sier det er i Slottsparken. Kanskje kunne det like gjerne vært tatt på en motorvei?

Ja, for det er nok størst sannsynlighet for at det var en gardist på denne motorveien. Det er greit å prøve å finne alle mulige alternative forklaringer, men dette blir faktisk for dumt. 

Vi ser en allè, der nevnes en gardist. Du tenker umiddelbart motorvei for det passer i ditt ønskede narrativ. Var der en gardist, finnes det vitner. Disse burde politiet ha snakket med. 

Skrevet

Det står nå flere steder at det forelå en anmeldelse: 

https://www.vg.no/rampelys/i/JbrK9J/politiet-henla-borg-hoeiby-raakjoering-etter-fire-dager

Leser du saken så var det en melding på sosiale medier. Som VG omtaler som anmeldelse. 

Generelt i denne tråden så argumenter jeg mot dem som jeg syns usaklig forsvarer Marius og kongefamilien uten gode argumenter, men her så må vi bruke sund fornuft når det gjelder politiet. 

Skrevet

Mange som har positive erfaringer med de mest utspekulerte psykopater også. Dette er bare trist for alle som er berørt. Forferdelig å skulle være mor i en slik situasjon....tenk å være så tankeløs og respektløs at man setter familien sin i et sånt lys. Og sånn har han altså holdt på i årevis!!!??? Slottet/familien må jo ha visst! Her burde de hatt satt ned foten for lenge siden. Satt hardt mot hardt. Noen ganger må man faktisk det ovenfor egne barn også. Selv om det er smertefullt. Er ikke alt man kan klandre seg selv for som forelder. Noen ganger må man kanskje bryte kontakt med egne barn også.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

I mer enn tre år? for bare bruk?

det er du sikker på?

hvor står det?

Les deg opp.

Annonse
Skrevet

Les deg opp.

hvorfor det? det er ikke jeg som mener at politiet burde visst at han dopet seg seks år tidligere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Leser du saken så var det en melding på sosiale medier. Som VG omtaler som anmeldelse. 

Generelt i denne tråden så argumenter jeg mot dem som jeg syns usaklig forsvarer Marius og kongefamilien uten gode argumenter, men her så må vi bruke sund fornuft når det gjelder politiet. 

Merkelig at det står at han ble anmeldt for uaktsom kjøring. Har de tatt det utifra luften?

Gjest Malmfrid
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

hvorfor det? det er ikke jeg som mener at politiet burde visst at han dopet seg seks år tidligere.

Tror du ting forsvinner fra politiets register?

Det blir slettet fra ditt rulleblad så du kan be om politiattest uten at det står der - men det blir selvsagt stående hos politiet - og det blir stående på en uttømmende politiattest. 

Gjest NordreSving
Skrevet
Frømiks skrev (1 time siden):

Har du hørt om ressurssituasjonen til politiet i Oslo i det siste? De er nedlesset i skyteepisoder, knivstikkinger og andre grove voldssaker (herunder vold i nære relasjoner hvor de nå etterforsker nettopp Marius). De har åpenbart ikke kapasitet til å ettergå en liten sak der de aldri ville kommet i mål likevel.

Og hvis kjøringen var så drøy, skulle man vel tro at gardistene selv og deres overordnede meldte fra til politiet? Det tenker jeg de ville hatt plikt til å gjøre hvis en av dem holdt på å bli drept av villmannskjøring. Da ville politiet hatt deres beskrivelser av hendelsen, og saken ville stilt seg helt annerledes enn en der man bare har en mørk video hvor man ikke ser sted, tid, sjåfør eller andre omstendigheter. 

Tja, gardister jobber jo på steder der de skal beskytte noe / noen. Det er jo litt rart at politiet ikke tar det på større alvor at folk bedriver villmannskjøring ved sentrale offentlige eiendommer.

Men så klart blir det vanskelig dilemma å anmelde et medlem av kongefamilien når man er på jobb for kongeriket Norge. 

Skrevet
Malmfrid skrev (3 minutter siden):

Merkelig at det står at han ble anmeldt for uaktsom kjøring. Har de tatt det utifra luften?

I saken referes det til og blir vist en bilde av meldingen som kom inn. Det at massevis av folk i politiet skulle ha fått en instruks om å skjerme Marius uten at noen hadde snakket om det virker totalt usannsynlig. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...