Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
rosererrøde skrev (4 minutter siden):

Syns det er rart at det drøyer så lenge før han blir skikkelig avhørt og hvem vet hva han klarer å koke sammen nå. Og det utsettes jo litt for lenge. Når tre jenter sier det samme, og det finnes bevis uten av vi får se de, så er det jo et mønster han har og han er jo overgriper og man vet jo at de som slår og mishandler, de stopper ikke. Og dette har jo skjedd med tre andre. Det er jo ikke bare noe å få behandling for heller, eller bare å skylde på dop og alkohol. Han er jo farlig, men slipper lett unna fordi han har den familien han har og ofte så er jo offentligheten raske med å tilgi den type mennesker og mener jenter må skylde seg selv og blablabla.. Det ser man jo allerede i kommentarfeltet. Stakkars Marius og tenk influencere som bare ønsker mer oppmerksomhet og penger. Sykt at det skal være sånn. Slike ting som dette må tas skikkelig og det må så mye fokus på at det aldri er offeret sin skyld!

Enig i mye av det du skriver, men jeg tenker at det er akkurat å gjøre det skikkelig politiet gjør nå. Juliane Snekkestad har igjen vært til avhør i dag og skal det også neste uke står det i VG. Tenker de vil ha et så bredt bildet av hendelser og involverte personer (og kanskje håndfaste bevis?) før de avhører han. Det er jo tydelig at Juliane har mye å fortelle og kanskje det også er en utvidet siktelse de også jobber med?

• Liker 17
Skrevet
Just now, Jobbermedbarn said:

Det er jo tydelig at Juliane har mye å fortelle og kanskje det også er en utvidet siktelse de også jobber med?

Ja, jeg tipper det hadde kommet en utvidet siktelse i morgen dersom han hadde vært inne til avhør i dag. Politiet lovet mer informasjon i morgen, men da er vel det utsatt.

• Liker 3
Skrevet
elskersommer skrev (33 minutter siden):

Kan jo være det er en større sak som går for retten nå. Å kanskje forsvarer jobber i lag med andre advokater hvor sykdom har oppstått og han må være i retten

Lite sannsynlig 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjenner at jeg nesten blir fysisk uvel av å se bilde av han ! Så glad for at alle disse jentene har turt å være ærlige til tross for at han er den han er. Nå kan heldigvis andre styre unna . Og så håper jeg kongehuset går ut og tar fullstendig avstand fra partnervold .

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 timer siden):

Men du vet jo at dette avhøret var booket inn i dag? Sier du at advokaten først fant ut i går at det ikke passet? Eller at han lot som det passet helt til i går?

I noen saker gjør advokater alt for å trenere. Tipper dette er en sånn sak.

Hva skulle han ha å vinne på det nå? Det virker jo tvert imot som en ulempe for Marius nå som så mye er ute i media allerede.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når Juliane har vært inne til flere avhør og Nora i avhør i 6t, i tillegg til den siste eksens avhør, kan en bare forestille seg hvor mange timer Marius må sitte i avhør….  

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
rosererrøde skrev (24 minutter siden):

Syns det er rart at det drøyer så lenge før han blir skikkelig avhørt og hvem vet hva han klarer å koke sammen nå. Og det utsettes jo litt for lenge. Når tre jenter sier det samme, og det finnes bevis uten av vi får se de, så er det jo et mønster han har og han er jo overgriper og man vet jo at de som slår og mishandler, de stopper ikke. Og dette har jo skjedd med tre andre. Det er jo ikke bare noe å få behandling for heller, eller bare å skylde på dop og alkohol. Han er jo farlig, men slipper lett unna fordi han har den familien han har og ofte så er jo offentligheten raske med å tilgi den type mennesker og mener jenter må skylde seg selv og blablabla.. Det ser man jo allerede i kommentarfeltet. Stakkars Marius og tenk influencere som bare ønsker mer oppmerksomhet og penger. Sykt at det skal være sånn. Slike ting som dette må tas skikkelig og det må så mye fokus på at det aldri er offeret sin skyld!

Jeg er enig med deg i det meste, men jeg tror ikke hvem han er spiller så stor rolle i forhold til å slippe lett unna med vold i nære relasjoner. Det er mange som har opplevd at voldsutøvere slipper veldig lett unna. Tidligere i tråden er det både henvist til en instagramkonto med mange historier, og det er også delt personlige historier her. 

• Liker 3
Skrevet
ludden skrev (5 timer siden):

Hvis en fast klient må i fengslingsmøte (f.eks varetektsfengsling) så skjer det i en sak som kan ha oppstått i natt eller i går, men det er ikke alle som har forstått hvordan rettssystemet fungerer.

Slike forsvarere har andre kollegaer som kan møte for dem på kort varsel hvis det dukker opp et nytt oppdrag, for eksempel et fengslingsmøte.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

en liten oppfølger til debatten for noen dager siden, om medietrykket på de involverte. Kom over denne interessante saken som innledningsvis er en samtale med en venninne av MM, men når man scroller ned , og forbi kommentarene til venninnen Linda, er det kommentarer fra generalsekretæren i rådet for psykisk helse, samt en professor i journalistikk, som begge problematiserer medietrykket. 

Om medietrykket refererer Dagbladet til følgende fakta:

"Tall Klassekampen har hentet inn fra Retriever onsdag, viser at Borg Høiby ble omtalt i 938 norske nyhetssaker mellom 6. og 19. august."

Marius Borg Høiby - Mette-Marits forlover: - Jeg ber for Marius (dagbladet.no)

Endret av MissLucy
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Gjest Malmfrid
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (7 minutter siden):

en liten oppfølger til debatten for noen dager siden, om medietrykket på de involverte. Kom over denne interessante saken som innledningsvis er en samtale med en venninne av MM, men når man scroller ned er det kommentarer fra generalsekretæren i rådet for psykisk helse, samt en professor i journalistikk, som begge problematiserer medietrykket. 

Om medietrykket refererer de følgende fakta:

"Tall Klassekampen har hentet inn fra Retriever onsdag, viser at Borg Høiby ble omtalt i 938 norske nyhetssaker mellom 6. og 19. august."

Ja, jeg leste stykket igår ...

Hva mener du? At folk er grusomme og må roe gemyttene? 

Hun har vært venninne med MM siden 5 år før bryllupet og hun var hennes forlover. Kjenner antagelig MBH veldig godt og føler sikkert på kroppen at dette er vondt. Det hadde jeg og gjort om det var en som stod meg nær.

MEN han er medlem av den norske kongefamilien og det er første gang noen kongefamilie-medlemmer har gjort det han har gjort ... det er svært alvorlig og ALLE opplysningene må på bordet. Vil de ikke lese det så må de holde seg borte fra avisene framover ... for dette er noe det norske folk har krav på å informeres om. Det er altfor alvorlig til å feies under teppet som kongehuset tydeligvis har gjort noen ganger før. 

Endret av Malmfrid
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg leste stykket igår ...

Hva mener du? At folk er grusomme og må roe gemyttene? 

som du sikkert klarer å lese selv av innlegget mitt, så mente jeg bare å dele faktabasert informasjon samt to kommentarer fra fagfolk innen psykisk helse og journalistikk.

Dette kan folk lese eller la være.

Det er ingen grunn til å legge ord i munnen på meg.

• Liker 8
Skrevet

Merkelig kommentar av Tånevik.

Kunne svart ingen kommentar 🤷‍♀️

Nå undergraver hun jo de som faktisk er rammet. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (10 minutter siden):

en liten oppfølger til debatten for noen dager siden, om medietrykket på de involverte. Kom over denne interessante saken som innledningsvis er en samtale med en venninne av MM, men når man scroller ned er det kommentarer fra generalsekretæren i rådet for psykisk helse, samt en professor i journalistikk, som begge problematiserer medietrykket. 

Om medietrykket refererer de følgende fakta:

Ber for Marius ?!?

Hva med å be for ofrene ?

Ikke det at jeg tenker at bønn hjelper så mye, men utalelsen var spesiell i mine øyne.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
spirå12 skrev (4 minutter siden):

Ber for Marius ?!?

Hva med å be for ofrene ?

Ikke det at jeg tenker at bønn hjelper så mye, men utalelsen var spesiell i mine øyne.

ja, men som jeg skrev, så kommer det interessante når man scroller ned og forbi intervjuet med venninnen. 

Jeg har ingen mening om bønnens makt, eller hvem hun ber for.

Endret av MissLucy
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, rosererrøde said:

2 hours ago, VitaSana said:

Jeg er enig med deg i det meste, men jeg tror ikke hvem han er spiller så stor rolle i forhold til å slippe lett unna med vold i nære relasjoner. Det er mange som har opplevd at voldsutøvere slipper veldig lett unna. Tidligere i tråden er det både henvist til en instagramkonto med mange historier, og det er også delt personlige historier her. 

Nei, det må virkelig være det eneste streifet av solskinn her.

At han eventuelt ikke slipper unna med det fordi han har en mektig familie, men fordi landet / nasjonen / staten Norge er ute av stand til å få voldsmenn buret inne bak lås og slå der de hører hjemme.

Det får være den eneste trøsten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (37 minutter siden):

en liten oppfølger til debatten for noen dager siden, om medietrykket på de involverte. Kom over denne interessante saken som innledningsvis er en samtale med en venninne av MM, men når man scroller ned , og forbi kommentarene til venninnen Linda, er det kommentarer fra generalsekretæren i rådet for psykisk helse, samt en professor i journalistikk, som begge problematiserer medietrykket. 

Det er utrolig enkelt å kritisere media på et overordnet nivå og det totale medietrykket uten å gå inn på hva konkret den enkelte publikasjon skulle gjort annerledes.

938 nyhetssaker på 14 dager utgjør 67 omtalelser per dag. I følge SNL er det ca 220 nyhetsaviser i Norge. Når sønnen til den kommende dronningen er under etterforskning for omfattende partnervold, har det nasjonal interesse og vil bli nevnt i de fleste av disse publikasjonene i en eller annen form og grad. Det er selvsagt belastende for den det gjelder, men det er også en naturlig konsekvens av hvem det omhandler og hva saken gjelder.

Skal avisene ikke holde oss oppdatert på utviklingen i saken? Skal de fornærmede og deres advokater ikke komme til orde av hensyn til voldssiktede? Skal de ikke avsløre hans kriminelle nettverk og sikkerhetsrisikoen knyttet til dette? Skal de ikke belyse at han har blitt straffet for kokainbruk tidligere? Osv.

Invitasjonen til samtidig imøtegåelse er der. Hele veien. Advokaten hans vil ikke uttale seg. Slottet vil ikke uttale seg.

Som Hvidsten skrev (Dagbladet): Vold er ikke en privatsak.

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
3 hours ago, Grüner said:

Når Juliane har vært inne til flere avhør og Nora i avhør i 6t, i tillegg til den siste eksens avhør, kan en bare forestille seg hvor mange timer Marius må sitte i avhør….  

Det kan bli en del "husker ikke" når det går såpass lang tid før han blir avhørt.

Hukommelse er ikke et fotografisk minne. Og det forvitrer raskt. (Jf. "glemselskurven".)

I tillegg kan man begynne å tvile på hva man egentlig husker. Og hva som kanskje ikke var helt slik som man husker det allikevel.
(Det siste mest med tanke på fornærmede.)

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
xemiliex skrev (22 minutter siden):

Det er utrolig enkelt å kritisere media på et overordnet nivå og det totale medietrykket uten å gå inn på hva konkret den enkelte publikasjon skulle gjort annerledes.

938 nyhetssaker på 14 dager utgjør 67 omtalelser per dag. I følge SNL er det ca 220 nyhetsaviser i Norge. Når sønnen til den kommende dronningen er under etterforskning for omfattende partnervold, har det nasjonal interesse og vil bli nevnt i de fleste av disse publikasjonene i en eller annen form og grad. Det er selvsagt belastende for den det gjelder, men det er også en naturlig konsekvens av hvem det omhandler og hva saken gjelder.

Skal avisene ikke holde oss oppdatert på utviklingen i saken? Skal de fornærmede og deres advokater ikke komme til orde av hensyn til voldssiktede? Skal de ikke avsløre hans kriminelle nettverk og sikkerhetsrisikoen knyttet til dette? Skal de ikke belyse at han har blitt straffet for kokainbruk tidligere? Osv.

Invitasjonen til samtidig imøtegåelse er der. Hele veien. Advokaten hans vil ikke uttale seg. Slottet vil ikke uttale seg.

Som Hvidsten skrev (Dagbladet): Vold er ikke en privatsak.

Mediedekningen har vært meget heldig for utviklingen av saken, d n har gjort at to offer tok seg mot til å fortelle om sine historier og øker sannsynligheten for at rettspleien vil kunne komme i mål med å håndtere dette mest mulig riktig. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Grüner skrev (3 timer siden):

Det  blir nok en stund i avhør. De viktigste avhørene er jo jentene. Siden de ikke har snakket sammen. Og kun er informert via media om hva de andre har på hjertet som ikke er så mye detaljer på. Så øker jo sannsynligheten for at de snakker sant der oppførsel fra han sin side er ca granske  like. De fleste har en type modus for alt de gjør. 

Så jeg tenkerat det kanskje ikke er så dumt at de blir avhørt først. For da blir det jo også  avhøret på marius mer rettet til det som er mest relevant for saken. 

Og han må svare for det. Siden han nå ikke har gitt intervju. Har jo de fått satt bilde på det de føler er det viktigste. Uten påvirkning av informasjon de evnt kan få i avhør. Eller bli påvirket av spm iht ting han har ytret. Da kan de få det etter marius har vært til avhør. 

Så kanskje ikke så dumt alt i alt.

Litt dumt dette kommer midt i bryllupet.  Neste uke kan bli fullspekket media med skandaler. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 time siden):

Synes det er litt rart. Selv om jeg på en måte skjønner det. Vi har maks 16 store nasjonale aviser i Norge (og det er en overdrivelse).  Så teller de da med nyhetssendinger i radio?  Nyheter som da går på repeat hver eneste time. Ca 24 ganger pr døgn? I såfall er det ikke akkurat så mye å rope "ulv,ulv" for...

Endret av Mr.buksa
For langt sitat var kopiert
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...