Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
caremore skrev (13 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du blander inn jenter som har blitt utsatt for vold av kronprinsessen sønn, med hva de jobber med? Det gir ingen mening. 

Poenget her var vel at 19 år gamle leah blir snakket negativt om i tråden kun på grunnlag av samme yrke. Det blir blandet inn så mye rart i tråden. Jeg har veldig sympati med disse jentene og synes de er tøffe som står fram. Uavhengig av hva de jobber med. Det gir ikke mening at Leah skal henges ut kun på grunn av samme yrke som disse tøffe jentene. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (18 minutter siden):

Rettssaker oppstår ikke plutselig over natten. De berammes måneder i forveien.

Ja. Jeg sa vel ikke noe annet?

Det er jo derfor han må møte opp. Han kan da ikke forventes å be om å få utsatt en rettssak som har vært berammet i ukesvis, bare fordi han har fått en ny klient i mellomtiden. Hvis advokatene holdt på sånn, ville jo køene i domstolene blitt enda lengre.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Det er jo derfor han må møte opp. Han kan da ikke forventes å be om å få utsatt en rettssak som har vært berammet i ukesvis, bare fordi han har fått en ny klient i mellomtiden. Hvis advokatene holdt på sånn, ville jo køene i domstolene blitt enda lengre.

Men du vet jo at dette avhøret var booket inn i dag? Sier du at advokaten først fant ut i går at det ikke passet? Eller at han lot som det passet helt til i går?

I noen saker gjør advokater alt for å trenere. Tipper dette er en sånn sak.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Hvis en fast klient må i fengslingsmøte (f.eks varetektsfengsling) så skjer det i en sak som kan ha oppstått i natt eller i går, men det er ikke alle som har forstått hvordan rettssystemet fungerer.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 minutter siden):

Men du vet jo at dette avhøret var booket inn i dag? Sier du at advokaten først fant ut i går at det ikke passet? Eller at han lot som det passet helt til i går?

I noen saker gjør advokater alt for å trenere. Tipper dette er en sånn sak.

jeg vet ikke jo hva som har skjedd her.

Jeg svarte bare på kommentaren til @Isild, som hevdet at MBH.saken brenner mest, med at en (tidligere berammet) rettssak brenner mer. Det var ikke en påstand om at han har en rettssak i dag, men et eksempel på noe som ville brenne mer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
ludden skrev (5 minutter siden):

Hvis en fast klient må i fengslingsmøte (f.eks varetektsfengsling) så skjer det i en sak som kan ha oppstått i natt eller i går, men det er ikke alle som har forstått hvordan rettssystemet fungerer.

ja, det er godt eksempel på noe som kan ha skjedd

• Liker 4
Skrevet

Jeg deler denne lenken dels mot bedre vitende. Jeg forsøker likevel på en disclaimer, som jeg håper blir lest og forstått: 

1. nei, jeg mener ikke at det er «stakkars MBH». 

2. nei, jeg mener ikke at rus unnskylder vold.

3. nei, jeg synes ikke mer synd på MBH enn på fornærmede i saken. 

4. jeg er klar over at de aller, aller fleste rusbrukere selv valgte å prøve rusmidler første gang. 

LIKEVEL ønsker jeg å rette fokus mot rus som samfunnsproblem, og synes at dette portrettet synliggjør virkeligheten for noen av dem som lever med rus. For de av dere som abonnerer på Aftenposten: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/736kO4/kokainen-tok-over-livet-til-standup-komiker-eirik-krokaas

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

ikke hvis han har en rettssak idag. Da er det faktisk den som brenner mest.

Det burde man visst på forhånd før man setter opp avhør. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

jeg vet ikke jo hva som har skjedd her.

Jeg svarte bare på kommentaren til @Isild, som hevdet at MBH.saken brenner mest, med at en (tidligere berammet) rettssak brenner mer. Det var ikke en påstand om at han har en rettssak i dag, men et eksempel på noe som ville brenne mer.

Det var avtalt avhør i dag og avlysningen kom i dag, så det er selvfølgelig ikke pga en annen rettssak, men trolig noe akutt. Men veldig uheldig at avhøret utsettes enda lenger. Neste uke er det også bryllupet til Märtha, så da ødelegger det jo enda mer for det også. Men først og fremst uheldig for saken.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Borgarting lagmannsrett har nylig avsagt en dom hvor det går fram at straffen for kroppskrenkelse "i utgangspunktet skal settes til fengsel i 40 dager". 

https://rett24.no/articles/borgarting-30-dager-ubetinget-fengsel-for-kroppskrenkelse-i-familieforhold 

I Marius sitt tilfelle vil det virke skjerpende for straffen at at det har skjedd gjentatte ganger og i tre ulike forhold. Det er ikke et éngangstilfelle. Han har også utøvd skadeverk og rasert minst 3 nevnte leiligheter. Så det kvalifiserer nok til mer enn en drøy måned i fengsel.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Grüner skrev (3 minutter siden):

Det var avtalt avhør i dag og avlysningen kom i dag, så det er selvfølgelig ikke pga en annen rettssak, men trolig noe akutt. 

Straffeprosessloven § 183 fastsetter at "Vil påtalemyndigheten beholde den pågrepne, må den snarest mulig og innen 48 timer etter pågripelsen fremstille ham for tingretten på det sted der fremstilling mest hensiktsmessig kan skje, med begjæring om fengsling. Dersom det etter en samlet vurdering av omstendighetene i den enkelte sak anses særlig påkrevd, kan den pågrepne fremstilles senere, men likevel aldri senere enn den tredje dagen etter pågripelsen."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-2#KAPITTEL_4-2

• Nyttig 2
Skrevet
Purple Basil skrev (20 minutter siden):

Var det jeg tenkte og. Faen så sleipe disse folka er. Voldsmannen har ingen planer om å ta ansvar.

Dette kan jo være fra politiets side også og at de bruker forsvareren som en unnskyldning. Juliane har vel vært inne til avhør 3 ganger nå og Nora en, kanskje det har vært vitner til hendelser der de vil snakke med de før de avhører MBH, eller kanskje flere fornærmede? Håper virkelig at MBH ønsker å ta ansvar slik han har sagt. 

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 timer siden):

Rettssaker oppstår ikke plutselig over natten. De berammes måneder i forveien.

Kan jo være det er en større sak som går for retten nå. Å kanskje forsvarer jobber i lag med andre advokater hvor sykdom har oppstått og han må være i retten

• Liker 2
Skrevet
Grüner skrev (12 minutter siden):

I Marius sitt tilfelle vil det virke skjerpende for straffen at at det har skjedd gjentatte ganger og i tre ulike forhold. Det er ikke et éngangstilfelle. Han har også utøvd skadeverk og rasert minst 3 nevnte leiligheter. Så det kvalifiserer nok til mer enn en drøy måned i fengsel.

Per i dag er han siktet for ett tilfelle av kroppskrenkelse samt skadeverk. Hvis han blir siktet og dømt for flere tilfeller vil straffen selvsagt bli deretter 

• Liker 1
Skrevet

Hva som gjorde at advokaten til Marius fikk forhinder vet vi ikke, og blir kun dumt å lage fortellinger om at det var planlagt spill.

Hva barna til ML driver på med, er vel nok så uinteressant for tråden. Håper selv at dem har det godt og trives med hva dem gjør. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Syns det er rart at det drøyer så lenge før han blir skikkelig avhørt og hvem vet hva han klarer å koke sammen nå. Og det utsettes jo litt for lenge. Når tre jenter sier det samme, og det finnes bevis uten av vi får se de, så er det jo et mønster han har og han er jo overgriper og man vet jo at de som slår og mishandler, de stopper ikke. Og dette har jo skjedd med tre andre. Det er jo ikke bare noe å få behandling for heller, eller bare å skylde på dop og alkohol. Han er jo farlig, men slipper lett unna fordi han har den familien han har og ofte så er jo offentligheten raske med å tilgi den type mennesker og mener jenter må skylde seg selv og blablabla.. Det ser man jo allerede i kommentarfeltet. Stakkars Marius og tenk influencere som bare ønsker mer oppmerksomhet og penger. Sykt at det skal være sånn. Slike ting som dette må tas skikkelig og det må så mye fokus på at det aldri er offeret sin skyld!

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet
1 minutt siden, rosererrøde said:

Syns det er rart at det drøyer så lenge før han blir skikkelig avhørt og hvem vet hva han klarer å koke sammen nå. Og det utsettes jo litt for lenge.

Ja, bistandsadvokatene til både Nora Haukland og Juliane Snekkestad har i dag uttalt at det er en stor belastning for deres klienter at de ikke får noe tilbakemelding på hvordan han stiller seg til anklagene de har kommet med og det de har forklart for politiet. Nå må de kanskje vente ennå en uke 😒

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...