Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
xemiliex skrev (Akkurat nå):

Kognitiv dissonans.

Absolutt. Veldig bra innlegg.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Bestemoren
Skrevet
xemiliex skrev (4 minutter siden):

Kognitiv dissonans.

Når man kritiserer en kongelig (generelt), responderer mange som om man kritiserer noen i deres personlige familie. Debatten er veldig preget av emosjonelle argumenter og lite prinsipiell tankegang. Som er det kongefamilien lever av; at vi speiler oss i dem. 

Et godt eksempel er kontakten MM hadde med fornærmede før noen av partene er avhørt av politiet. Mange virker ikke evne å se MM som en maktperson i den situasjonen, da er hun kun en fortvilet (sviger)mor som gjør sitt beste i en vanskelig situasjon. Ikke en prinsipiell tanke å spore. Og sånn består kongehuset. 

Støttes! 

Skrevet

Oppdatert på Snapchat hevder/anslår at lille Marius tjener 15 mill kr. pr år på sosiale media og MC-firmaet sitt og har en formue på 127 mill kr.  
Utrolig! Mekke litt MC, sprade rundt med solbriller og kjøre litt på i helgene. Dette må jeg lære meg, vanlig hardt arbeid er oppskrytt. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Malmfrid skrev (46 minutter siden):

Har jeg sagt at hun ikke kunne få tingene sine? 

Klart hun kunne fått tingene sine. Men hvis min sønn skulle bo på min gård - gratis i et eget hus - etter de siste dagers opplysninger så hadde han ikke fått lov til å kontakte de som han har begått vold mot.

Hvis han insisterte på å hente og treffe kvinnen så måtte han fint komme seg ut og finne et eget sted å bo og skaffe penger selv ... kranen hadde blitt stengt. 

Det er IKKE ulovlig å stille krav til voksne folk ... 

Har du kilde på att han bor på Skaugum gratis?

• Liker 5
Skrevet
Ascorbinsyre skrev (11 minutter siden):

Oppdatert på Snapchat hevder/anslår at lille Marius tjener 15 mill kr. pr år på sosiale media og MC-firmaet sitt og har en formue på 127 mill kr.  
Utrolig! Mekke litt MC, sprade rundt med solbriller og kjøre litt på i helgene. Dette må jeg lære meg, vanlig hardt arbeid er oppskrytt. 

Hva med og legge ned kilder på slike ting?

• Liker 6
Gjest Malmfrid
Skrevet
elskersommer skrev (2 minutter siden):

Tja - kun fra andre her. Men jeg har hørt at markedsprisen for disse husene er ca 30.000 pr mnd. 

Hvordan tror du han har råd til det?

Skrevet
Ascorbinsyre skrev (13 minutter siden):

Oppdatert på Snapchat 

Det var jo kilden sin da😏

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
elskersommer skrev (12 minutter siden):

Det kan jo hende kronprinsparet tar i mot svarte penger fra ham. 

Men han har ikke råd til å betale vanlig markedsleie ut fra sin inntekt. 

Nettoformuen hans var i 2022 på 2.128.210 kroner. Nettoinntekten på rett over 238.000 kroner, og en skatt som er beregnet til ca. 77.000 kroner.

Skattelistene: Enorme formuehopp for fru Ferner og Marius Høiby | ABC Nyheter

Etter skatt satt han altså igjen med en inntekt på 161 000 kr i 2022. Om markedsleie for huset hans på Skaugum som en bruker over her skriver er 30 000 i måneden (360 000 i året), sier det seg selv at stykket ikke går opp. 

Endret av tenker
  • Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (48 minutter siden):

Jeg skrev om kongehuset, ikke Kvinneguiden.

Beklager hvis jeg leste feil. 

• Liker 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 timer siden):

Nei?

Jeg sier at de fleste av oss klarer å oppdra barna våre til normale ikke-voldelige, ikke-narkomane, ikke-kriminelle voksne.

De som ikke klarer det bør på ett eller annet tidspunkt sette foten ned når det gjelder å legge til rette for en sånn livsstil. Kronprinsparet, som tilhører Norges mektigste familie, burde kuttet navlestrengen tidligere. Når de fortsetter å finansiere og blande seg inn, så får de ta ansvar for det også.  
Du snakker som om Marius er en vilt fremmed som de knapt kjenner og som det er umulig å stille krav til.  Hvis det er tilfelle så får de vel la være å blande seg inn også? Samt å finansiere dette?

nå avsporer du kraftig.

La oss spole litt tilbake.

Du postet en lenke til en artikkel som handlet om at MBH har møtt ekskjæresten, bl.a. på Skaugum, i perioden etter voldsepisoden og før de har vært i avhør. Artikkelen inneholdt et spørsmål som tydelig forutsatte at skribenten mente at dette var noe kronprinsparet kunne kritiseres for. 

Jeg sa at jeg synes det var et dårlig poeng, for det er etter min mening feil å tillegge foreldrene ansvar for hvordan den myndige sønnen håndterer den situasjonen er i nå. Og da understreker jeg at når jeg sier "nå", så mener jeg NÅ, fordi det var det artikkelen vi diskuterer omhandlet.

Jeg mener ikke det som du snakker om, som er oppveksten og livssituasjonen hans i sin alminnelighet. Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn dette, for det var ikke det den artikkelen du selv lenket til handlet om, og jeg har såvidt jeg kan huske  ikke deltatt i den delen av debatten.

Så min opplevelse er at du diskuterer med meg noe jeg ikke har uttrykket en mening om.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
24 minutter siden, Ascorbinsyre said:

Dette er selvsagt bare bullshit.

De riktige tallene for 2023 kommer vel snart, for 2022 var inntekt 238 000 kroner og formue 2 128 210 kroner.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
JustAsking skrev (2 timer siden):

Hvem eier Skaugum? Er det i privat eie eller en del av eiendommene som Kongehuset disponerer? For det er det vel forskjell på?

Hvis Skaugum er i privat eie så er det i praksis ikke noe annerledes at Marius bor i en bolig der enn når en ordinær familie huser «familiens sorte får» i kjellerleiligheten. Konstruktivt? Nei. Vanlig å gjøre i beste mening? Ja.

Skaugum er kronprinsens private eiendom. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
takinova skrev (2 timer siden):

Som du kanskje vet står kongen og hans hus over loven så husleieloven er nok ikke relevant for Haakon. 

tror kanskje du gikk glipp av poenget der....

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
xemiliex skrev (36 minutter siden):

Kognitiv dissonans.

Når man kritiserer en kongelig (generelt), responderer mange som om man kritiserer noen i deres personlige familie. Debatten er veldig preget av emosjonelle argumenter og lite prinsipiell tankegang. Som er det kongefamilien lever av; at vi speiler oss i dem. 

Et godt eksempel er kontakten MM hadde med fornærmede før noen av partene er avhørt av politiet. Mange virker ikke evne å se MM som en maktperson i den situasjonen, da er hun kun en fortvilet (sviger)mor som gjør sitt beste i en vanskelig situasjon. Ikke en prinsipiell tanke å spore. Og sånn består kongehuset. 

Akkurat den der kan man nok hevde går begge veier i dette tilfellet. Sterke emosjonelle reaksjoner på voldshandlinger resulterer i at forakten mot gjerningspersonen projiseres over på de rundt, med mer eller mindre berettigede og sannferdige mistanker.

Også er det fullt mulig å følge begge perspektiver; hun handlet i god tro OG det var særdeles korttenkt og kritikkverdig, spesielt mtp.hennes posisjon.

Et annet alternativ er selvfølgelig at hun handlet med overlegg for å påvirke. Vi vet ikke, synsing alt sammen. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Skaugum er kronprinsens private eiendom. 

Eiendommen er privat. Et mer relevant spørsmål er hvem som finansierer MBH sine utgifter og livsstil? 
Det er ikke små summer som går med hver måned, det bør være enkelt å resonnere seg til. En livsstil hvor rus/misbruk evt blir gjort mulig ved hjelp fra MM og HM, kronprinsparet, vil stille kongehuset i en total katastrofe. 
Apanasjen er det skattebetaleren som bidrar med. Vi må ha lov til å få svar på dette? 

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg har en mistanke om at Marius har tenkt at han ikke  kan straffes på samme måte, eller trodd det, og på den måten ment at han står over å bli straffet.

• Liker 18
  • Nyttig 4
Skrevet
TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Eiendommen er privat. Et mer relevant spørsmål er hvem som finansierer MBH sine utgifter og livsstil? 
Det er ikke små summer som går med hver måned, det bør være enkelt å resonnere seg til. En livsstil hvor rus/misbruk evt blir gjort mulig ved hjelp fra MM og HM, kronprinsparet, vil stille kongehuset i en total katastrofe. 
Apanasjen er det skattebetaleren som bidrar med. Vi må ha lov til å få svar på dette? 

Ja, man spørre seg hva mer denne saken mangler; fra før av har man en rasert leilighet, anklager om partnervold, illegale stoffer, befatning med kriminelle miljøer; i tillegg til et kommende bryllup mellom en sjaman og en som snakker med engler - det eneste som vel mangler nå, er Skatteetaten.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
Malmfrid skrev (29 minutter siden):

Tja - kun fra andre her. Men jeg har hørt at markedsprisen for disse husene er ca 30.000 pr mnd. 

Hvordan tror du han har råd til det?

Å hvordan kan vi vite at han ikke har råd.. null kilder og da blir alt bare spekulasjoner 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

nå avsporer du kraftig.

La oss spole litt tilbake.

Du postet en lenke til en artikkel som handlet om at MBH har møtt ekskjæresten, bl.a. på Skaugum, i perioden etter voldsepisoden og før de har vært i avhør. Artikkelen inneholdt et spørsmål som tydelig forutsatte at skribenten mente at dette var noe kronprinsparet kunne kritiseres for. 

Jeg sa at jeg synes det var et dårlig poeng, for det er etter min mening feil å tillegge foreldrene ansvar for hvordan den myndige sønnen håndterer den situasjonen er i nå. Og da understreker jeg at når jeg sier "nå", så mener jeg NÅ, fordi det var det artikkelen vi diskuterer omhandlet.

Jeg mener ikke det som du snakker om, som er oppveksten og livssituasjonen hans i sin alminnelighet. Jeg vet ikke hvorfor du trekker inn dette, for det var ikke det den artikkelen du selv lenket til handlet om, og jeg har såvidt jeg kan huske  ikke deltatt i den delen av debatten.

Så min opplevelse er at du diskuterer med meg noe jeg ikke har uttrykket en mening om.

Dette har jeg svart på. Jo, så klart er kronprinsfamilien involvert i hvordan M håndterer situasjonen «nå». I motsetning til det du tror så går det fint an å stille krav til voksne barn.  Han er en del av Norges «førstefamilie», den mest kjente og mektigste familien i landet. Han bor på Skaugum, som er kronprinsparets eiendom. Han er ikke en hvilken som helst leietaker.

Selvsagt kan - og SKAL - de gi klar beskjed om hvordan han skal opptre. Alt han gjør reflekterer jo tilbake på kongehuset. 
Det virker som om du tror at kronprinsparet har null innflytelse over hva han gjør og at han er en helt fremmed for dem. Hvis det er tilfelle; Hvorfor har MM blandet seg inn i saken ved å ha kontakt med fornærmede? Hvorfor har de ikke kommet med en uttalelse om at de tar avstand fra all vold? Hvorfor ble MM hjemme fra OL? Hvorfor får han bo på Skaugum? Hvor får han penger fra?

Osv.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...