Gå til innhold

Marius Borg Høiby


Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (3 timer siden):

Du får ikke navnet ditt ved dåpen,

Joda, de som døpes får navnet sitt ved dåp. Har faktisk hørt om folk som har ombestemt seg den dagen barnet skal døpes, og valgt et annet navn.

Men som jeg tidligere har skrevet, bedre å si at man navnes. Lurt å lese hva som er skrevet tidligere framfor å fortsette og spinne, når det er gitt svar 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (17 minutter siden):

Joda, de som døpes får navnet sitt ved dåp. Har faktisk hørt om folk som har ombestemt seg den dagen barnet skal døpes, og valgt et annet navn.

Men som jeg tidligere har skrevet, bedre å si at man navnes. Lurt å lese hva som er skrevet tidligere framfor å fortsette og spinne, når det er gitt svar 😉

Nei, presten gir ikke navn til et barn. Det er det foreldrene som gjør.

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (29 minutter siden):

Joda, de som døpes får navnet sitt ved dåp. Har faktisk hørt om folk som har ombestemt seg den dagen barnet skal døpes, og valgt et annet navn.

Men som jeg tidligere har skrevet, bedre å si at man navnes. Lurt å lese hva som er skrevet tidligere framfor å fortsette og spinne, når det er gitt svar 😉

Nei. Man melder fra til folkeregisteret om hva barnet skal hete. Hvis man ombestemmer seg så sender man nytt skjema. Presten leser opp det han får beskjed om at barnet heter (fra foreldrene).

Man har forresten seks måneder på seg (i hvert fall når jeg fikk barn for 20 år siden) å registere barnets navn. De fleste barn blir døpt før de er 6mnd, så mange heter ingenting formelt enda uansett. Vi ble spurt av presten på førsamtalen til dåpen, og kunne helt fint ha sagt et annet navn på selve dåpsdagen, vi hadde nemlig formelt ikkw sendt navnesøknaden til folkeregisteret ennå.

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (2 timer siden):

Joda, de som døpes får navnet sitt ved dåp. Har faktisk hørt om folk som har ombestemt seg den dagen barnet skal døpes, og valgt et annet navn.

Men som jeg tidligere har skrevet, bedre å si at man navnes. Lurt å lese hva som er skrevet tidligere framfor å fortsette og spinne, når det er gitt svar 😉

Nei, barn får ikke navn ved dåpen. Det er derfor presten spør: «Hva heter barnet?» og ikke «Hva skal barnet hete?»

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hulderen skrev (6 timer siden):

Nei, barn får ikke navn ved dåpen. Det er derfor presten spør: «Hva heter barnet?» og ikke «Hva skal barnet hete?»

Det er nok ulik praksis også der. Siste dåp jeg var i (mai i fjor), så spurte presten: -hva skal barnet hete?

Fristen for å melde inn navn til folkeregisteret er seks måneder, så formelt er ikke barnet navnet før papirene er sendt inn. Hvis man ønsker å flisespikke videre…;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (11 minutter siden):

Det er nok ulik praksis også der. Siste dåp jeg var i (mai i fjor), så spurte presten: -hva skal barnet hete?

Fristen for å melde inn navn til folkeregisteret er seks måneder, så formelt er ikke barnet navnet før papirene er sendt inn. Hvis man ønsker å flisespikke videre…;-)

Det kan ikke stemme at presten sa det. Der må det være du som husker feil. Liturgien ved dåp i Den Norske Kirke er helt entydig: 

«6 | Dåpshandlingen
Vannet helles i døpefonten.
L | Barmhjertige Gud, vi takker deg for at dåpens vann ved ditt ord er en nådens kilde, der du tilgir oss vår synd, frelser oss fra dødens makt og gir oss løfte om det evige liv. Send din Ånd så hun/han/de som døpes reises opp til det nye livet med Jesus Kristus, vår Herre.
Mellom hver dåp kan det synges et vers fra en egnet salme. Dåpsfølget går fram til døpefonten.
Ved dåp av barn:
L | Hva heter barnet?
Den som bærer barnet, sier barnets fornavn.»

https://www.kirken.no/globalassets/kirken.no/om-troen/gudstjeneste---liturgi/daapsliturgi_2017_bokmaal.pdf

 

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hva skal barnet hete» brukes konsekvent i min lokale kirke hvertfall 🤷🏼‍♀️

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrigpernille skrev (56 minutter siden):

«Hva skal barnet hete» brukes konsekvent i min lokale kirke hvertfall 🤷🏼‍♀️

Dette husker jeg vi lærte på skolen i typ 1997, at før sa presten "hva skal barnet hete?", men så gikk de over til "hva heter barnet?". Rart å henge igjen så lenge etter 😂 Det er i hvert fall ikke i dåpen man får navnet sitt, men det er nok en vanlig misforståelse. 

Husker at jeg trodde en venninne egentlig ikke hadde et navn, bare et kallenavn, siden hun ikke var døpt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på at Marius med kjæreste dro til Barbados i vinterferien som hadde vært planlagt lenge. Pleier ikke hele den utvidede kongefamilien å dra til sydligere strøk sammen i vinterferien? Spesielt siden den også faller på kongens bursdag. Det har vært mange artikler om det i tidligere år i hvert fall. I vinterferien er det jo skolefri så det passer perfekt sånn sett for kronprinsens barn som går på skole. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrigpernille skrev (12 timer siden):

«Hva skal barnet hete» brukes konsekvent i min lokale kirke hvertfall 🤷🏼‍♀️

Er du heeelt sikker på det? Når var du i dåp sist? Da sier iallefall presten noen han ikke skal si,

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Halleluja til alle sammen, dette er en tråd om Nora og Marius.

  • Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iliah skrev (6 timer siden):

Men hvem er den egentlige " Jonas"??

Tror ikke han eksisterer - ellers ville det vært ute for lenge siden hvem han var. Et set up - Lille Marius beit på og vi fikk se hvem han er…

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Inkognitoher skrev (18 timer siden):

Tror ikke han eksisterer - ellers ville det vært ute for lenge siden hvem han var. Et set up - Lille Marius beit på og vi fikk se hvem han er…

Men hun slettet jo kommentarfeltene fordi mange avslørte hvem den ekte Jonas var. Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett da, han ble født av en mor som gikk på nav men som ble sammen med kronprinsen da han var et par år. Dermed fikk han alle muligheter via apanasjen økonomisk og via alle forbindelsene til mor og stefar. De ble kanskje ikke forvaltet så godt siden han som 26 åring har 5-10 kortvarige jobber bak seg og ingen utdannelse. Han er lærling på et verksted nå og det er kjempefint om han fullfører der. 👍

 

 

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrigpernille skrev (På 28.2.2023 den 22.44):

«Hva skal barnet hete» brukes konsekvent i min lokale kirke hvertfall 🤷🏼‍♀️

Her er det «hva heter barnet?»🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gresshoppa skrev (1 time siden):

Her er det «hva heter barnet?»🙈

Samme her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...