Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest vidaradiva
Skrevet
Mr.buksa skrev (1 minutt siden):

Og da er miss kverulant på plass igjen,jeg. Hvor skrev jeg TUSENVIS av kontanter? Kontanter,skrev jeg. Og jo. Kontanter var mer vanlig før. Det er etter 2017 at regjeringen har hatt som mål at vi skal bli mer og mer kontantløse. Vipps var ikke funnet opp engang i 2017.  Og minibanker var langt lettere tilgjengelig enn det er nå 

Det er snakk om 2017, ikke 1917.

Ro deg ned.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
vidaradiva skrev (1 minutt siden):

Det er snakk om 2017, ikke 1917.

Ro deg ned.

? Er ikke jeg som tolker setningen " mer vanlig"  helt feil.  Du overdriver noe voldsomt.  

• Liker 4
Skrevet
Mr.buksa skrev (4 minutter siden):

Og da er miss kverulant på plass igjen,jeg. Hvor skrev jeg TUSENVIS av kontanter? Kontanter,skrev jeg. Og jo. Kontanter var mer vanlig i 2017 enn nå. 

Det er etter 2017 at regjeringen har hatt som mål at vi skal bli mer og mer kontantløse. Vipps var ikke funnet opp engang i 2017.  Og minibanker var langt lettere tilgjengelig enn det er nå i dag 

vipps kom i 2015, men jeg er enig med deg i at det sikkert ikke var så unormalt spesielt blandet unge med kontanter som det er i dag. 

• Liker 2
Skrevet
Helene1982 skrev (2 minutter siden):

vipps kom i 2015, men jeg er enig med deg i at det sikkert ikke var så unormalt spesielt blandet unge med kontanter som det er i dag. 

Det var nok en bedre formulering. At det ikke var så unormalt 🙂 den setningen er sikkert litt lettere for enkelte her å forstå. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Møkkalei skrev (3 timer siden):

Dette er bare et resultat av verdiene Norges befolkning har yndet de siste årene. Forakt for de kristne verdiene landet vårt en gang i tiden var myntet på. Da var det flaut å rave rundt full, man gjorde sitt beste for å holde seg til en partner og bidro i samfunnet for å brødfø familien sin. Familien var viktig, ikke bare MEG, MEG og atter meg. VG og Dagbladet har jo konkurranse i hvem som kan få profilert MEG influencere mest mulig. At Norges to største aviser engang skriver om kokainsniffende Sophie E og den overopererte venninnen hennes Nora, som åpenlyst står med kokainpulver i hånden, er en skam for hele landet. Nå kommer konsekvensene av å pisse over de verdiene som holdt dette landet sammen. Kriminalitet når stadig yngre aldersgrupper, narkotikaen flyter og når de unge står ved alteret med sin utkårede i en alder av minimum 35 har de hatt seg med minst 100 stykk i rusa tilstand før den tid. Alt rakner uten de verdiene, det råtner litt og litt. Økonomien, familiene, ungdommen, fremtiden. Dere som ville ha kristendommen bort og ut har åpnet dørene for langt verre religioner, og ikke minst en total destruksjon av ære og stolthet i individet. Tror mange kommer til å angre på ting de gjorde i ungdommen, fordi «alle» gjorde det. Og kongehuset er intet unntak. Her ser man konsekvensene av å lefle med new age og jeg vet ikke hva. Behn tok selvmord, Marius er en voldelig rusavhengig, og Martha er sprø. Hun må være sprø, som kan gifte seg med mister Okkult himself. Skummel type. Stakkars Ari Behn.  Det var Kong Harald og dronning Sonja for meg. Der slutter mitt monarki. De andre eier ikke hverken karisma eller ære til å ta over for de. Jeg synes synd på dem, oppriktig synd på dem. Jeg er fra Sørlandet og har bekjente som har fortalt meg hvordan Ingrid Alexandra holder på også på fester. Ikke noe bra. Men det blir sikkert moderert bort. Men at hun skal kalle seg dronning en dag, ja ja…. 

Det har skjedd mye ille i kristendommens tegn også, så det er nok ikke der hverken feilen eller svaret ligger. 

• Liker 1
Skrevet
elskersommer skrev (3 timer siden):

Til dere som mener det er over med monarkiet i Norge 

Bilde fra nettavisen 

https://www.nettavisen.no/5-95-1969500

Dette var ikke en undersøkelse om holdninger til monarkiet men om kongen skal abdisere og Haakon Magnus skal bli konge, og Mette Marit skal bli dronning... Selvfølgelig da også at Marius blir kongens stesønn. 

Undersøkelsen viste at det er en mindre andel av befolkningen som tenker at det er lurt at Haakon Magnus blir konge.. Sammenlignet med i våres. Er vel som forventet. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
elskersommer skrev (7 timer siden):

Å nei da.. Monarkiet vil bestå i mange år fremover😊

Ingen har sagt at det faller over natta. Men dette er definitivt starten.

• Liker 10
Skrevet
elskersommer skrev (3 timer siden):

Bilde fra nettavisen 

Kong Harald er nok fremdeles populær, ja, det er jo om han dette gjelder, ikke øvrig kongefamilie. 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet

Lurer på om disse MBH sympatisørene er like sympatiske mot øvrige narkomane i samfunnet vårt?

• Liker 19
  • Nyttig 9
Gjest Malmfrid
Skrevet
elskersommer skrev (5 timer siden):

Bilde fra nettavisen 

Men det er Harald ... tror du virkelig at Haakon og Mette Marit ville fått samme oppslutning?

Gjest NordreSving
Skrevet
Fant80 skrev (11 minutter siden):

Lurer på om disse MBH sympatisørene er like sympatiske mot øvrige narkomane i samfunnet vårt?

Debatten er faktisk ikke så svart-hvitt og unyansert. Det finnes mange hakk mellom å være sympatisør og «hater». De fleste befinner seg midt i mellom. Det er mulig å både forstå mekanismene som førte MBH ut i valg om rus og vold og samtidig fordømme handlingene hans. 

Det kan være en vanskelig øvelse å lese innlegg som ikke utelukkende inneholder fordømmelse og raseri i en sak som opprører mange, men at noen påpeker nyanser eller pirker i slike innlegg betyr ikke at de er sympatisører og på «feil side». Det kan fremstår slik, for hvorfor gidder noen å bruke tid på å korrigere eller nyansere hvis de ikke egentlig er uenig i hovedpremissene? Men det er en feilslutning. 

Og før du fyker i taket og beskylder meg for å være på feil side, så kan du lese noen innlegg som viser at jeg er like forferdet og kritisk som de aller fleste. 

Gjest NordreSving
Skrevet (endret)
Malmfrid skrev (28 minutter siden):

Men det er Harald ... tror du virkelig at Haakon og Mette Marit ville fått samme oppslutning?

Skulle ønske man gjennomførte undersøkelse der dette var spørsmålet. De har ikke ansvar for handlingene til sin voksne sønn, men de må ta ansvar for måten de håndterer dette på. Og den er under enhver kritikk. Både MM sin involvering og den totale tausheten. Det åpner for ganske store spørsmål knyttet til både sin forståelse av egen rolle men også forståelsen av hvor viktig tillit er og hvordan man bygger og opprettholder det til folket. 

Det er nok behagelig å definere dette som «privat», men faktum er at MBH er en del av kongefamilien og det betyr at det han gjør er av offentlig interesse. Det han gjør assosieres med kongefamilien og da må man evt rykke ut og si noe om hvilke verdier og standpunktet man har. Særlig er det knyttet spørsmål til MM sine verdier og rolleforståelse. 

Endret av NordreSving
Skrevet
NordreSving skrev (3 minutter siden):

Skulle ønske man gjennomførte undersøkelse der dette var spørsmålet. De har ikke ansvar for handlingene til sin voksne sønn, men de må ta ansvar for måten de håndterer dette på. Og den er under enhver kritikk. Både MM sin involvering og den totale tausheten. Det åpner for ganske store spørsmål knyttet til både sin forståelse av egen rolle men også forståelsen av hvor viktig tillit er og hvordan man bygger og opprettholder det til folket. 

Det er nok behagelig å definere dette som «privat», men faktum er at MBH er en del av kongefamilien og det betyr at det han gjør er av offentlig interesse. Det han gjør assosieres med kongefamilien og da må man evt rykke ut og si noe om hvilke verdier og standpunktet man har. Særlig er det knyttet spørsmål til MM sine verdier og rolleforståelse. 

Vel talt! Denne øredøvende tausheten fra kongehuset har nå ødelagt manges tillit til dem. Hvis kongehuset har besluttet å slutte å snakke til oss, så har det ikke lenger noen funksjon overhodet. Jobben deres er å være offentlige høyheter. Nå har de i lang tid valgt å gå "full private",  og er heller ikke lenger så veldig mye å se opp til (føler mange) 

• Liker 18
  • Nyttig 13
Skrevet
MissLucy skrev (8 timer siden):

for noe tøv. Svaret ligger i USAs innreiseregler.

Keep telling yourself that :)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (Akkurat nå):

Vel talt! Denne øredøvende tausheten fra kongehuset har nå ødelagt manges tillit til dem. Hvis kongehuset har besluttet å slutte å snakke til oss, så har det ikke lenger noen funksjon overhodet. Jobben deres er å være offentlige høyheter. Nå har de i lang tid valgt å gå "full private",  og er heller ikke lenger så veldig mye å se opp til (føler mange) 

Ikke sant. Alle skjønner at dette er ubehagelig for dem, men stillheten deres er øredøvende og det blir så merkbart når de dag etter dag unnlater å si noe, særlig når det kommer kommentarer og kronikker i aviser, og ellers nesten fri flyt av oppdateringer hver dag. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
Fant80 skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg en "MBH sympatisør" men jeg har noen tanker rundt dette med sympati..

Uavhenig av om man er rik misbruker eller fattig er det en kjennsgjerning at det er vanskelig å få hjelp, spesielt om man ikke kan betale for det selv, slik sett har jeg personlig mindre sympati overfor de som har penger og ikke tar imot behandling enn de som ikke har det og ikke derfor ser noen utvei enn å bli i rusen fordi det er en "enklere" utvei tross alt.

Men så har jeg også forståelse (til en hvis grad) for hvor vanskelig det må være å leve med sykdommen de lever med, for rusavhengighet er en sykdom - samtidig som jeg siden jeg ikke har slitt med rus selv har vanskelig for å skjønne at man kommer dit.
Jeg har vokst opp med en bestevenninne hvis foreldre var alkoholikere, riktignok i full jobb, men på 70 og 80 tallet var det andre tider, andre "regler" og der også disse foreldrene var "fint folk" og derfor "slapp unna" med mye andre ikke slapp unna med osv osv så jeghar jo sett hva rus kan gjøre med folk og familier slik sett.
Og som nevnt tidligere hadde jeg en tidligere venninne som levde med rus og vold i mange år - og sett at det KAN endre seg dersom den som ruser seg ønsker en endring osv, men det er sammensatt og ikke så lett å skjønne sammenhengene og konsekvensene om man står på utsiden og ikke ser hele bildet hele tiden.

Jeg er delt - jeg vet man sier at man ikke skal gi penger til tiggere osv, men jeg gjør det, jeg kjøper =Oslo på gata også, ikke fordi jeg leser det men fordi jeg tror det går til en god sak. Jeg støtter opp om organisasjoner som hjelper andre fordi jeg ikke vet hvordan jeg ellers kan hjelpe osv, men jeg skygger banen og kutter ut mennesker som ruser seg om de er i min krets fordi jeg ikke orker basert på tidligere erfaringer med bekjente som ruset seg osv osv. og om det gjør meg til et dårlig menneske får det så være, det er slik jeg er og jeg vet det selv. Jeg har mer enn en tanke i hodet på samme tid.

Men jeg vil jo på en måte si jeg har større sympati for de uten noe som er fast i rus, mindre for de som har mye og velger rus om det gir mening?
Jeg er ikke bedre dessverre og jeg tror det er mange i samme båt, som har mindre sympati for de som Marius enn de har for folk som folka i "Petter uteligger" for eksempel.. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (17 minutter siden):

Ikke sant. Alle skjønner at dette er ubehagelig for dem, men stillheten deres er øredøvende og det blir så merkbart når de dag etter dag unnlater å si noe, særlig når det kommer kommentarer og kronikker i aviser, og ellers nesten fri flyt av oppdateringer hver dag. 

men er det ikke også slik at uansett hva de hadde sagt så hadde det også blitt feil? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (13 minutter siden):

Helt enig med deg. Øredøvende taushet når krisen herjer tjener dem ikke. MM lar være å delta i representasjon sammen med HM og kongeparet i går. Det er synlig når plassen ved siden av kronprinsen er tom på slottsbalkongen. Hun/de velger henne bort fra jobben for å ta hånd om en voksen mann på 27 år? Det vil bli interessant å se om HM, MM og kongeparet stiller i det private bryllupet til ML og sjamanen i lys av den pågående skandalen. De vil i så fall fremstå som ultimat tonedøve kongelige for hva som passer seg og ikke. 

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
vidaradiva skrev (7 timer siden):

1026 personer ble spurt.

Ferdig med den saken.

Statistikk og metode er et fag flere burde være innom i studieforløpet sitt.

Er ikke litt over 1000 helt standard for et representativt utvalg?

https://snl.no/utvalg

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Carrot skrev (17 minutter siden):

men er det ikke også slik at uansett hva de hadde sagt så hadde det også blitt feil? 

Det tror jeg ikke - åpenhet er aldri feil.

Alle har full forståelse for at det foregår politietterforskning og at de ikke kan uttale seg om det som omfattes av dette. Men de fremstår nå totalt handlingslammet - folk forstår ingenting, rett og slett. 

De burde hatt en pressekonferanse og fortalt åpent hvordan de har det, hvordan det er å ha barn med rusproblemer - det kunne faktisk hjulpet andre foreldre i samme situasjon. Og det er mange av de foreldrene som møter på jobb hver dag, mens de ikke aner hvordan det er med deres narkomane sønn/datter. Det er ikke lett å snakke om det med folk for det er fremdeles svært mye uvitenhet og fordømming ute og går blant folk som ikke er oppi dette selv. 

De kunne gjort en stor forskjell for alle de tusenvis av foreldre som lever i angst hver dag pga rus hos sine ungdommer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...