Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Malmfrid skrev (5 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at det har vært møter på Skaugum med kronprinsparet?
Og fortsettelse av rus skrev jeg i parantes og med spørsmålstegn. 

Nei, det var nok ikke du som skrev det. Du forsvarer jo spekulasjonene med og sitere om hva du hadde krevd? Altså at kronprinsparet burde har krevd ditt og datt, så klarer ikke og forstå det som annet enn du er enig i spekulasjonene selvom du ikke skrev det direkte? I motsatt fall aner jeg ikke hva du snakker om , og hva det har med saken og gjøre. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Malmfrid
Skrevet
Spitzy skrev (Akkurat nå):

Nei, det var nok ikke du som skrev det. Du forsvarer jo spekulasjonene med og sitere om hva du hadde krevd? Altså at kronprinsparet burde har krevd ditt og datt, så klarer ikke og forstå det som annet enn du er enig i spekulasjonene selvom du ikke skrev det direkte? I motsatt fall aner jeg ikke hva du snakker om , og hva det har med saken og gjøre. 

Jeg skrev hva jeg ville gjort om det var min sønn ...

Kanskje du skal slutte å spekulere i hva du tror jeg spekulerer i?

Skrevet
Ninaen skrev (6 minutter siden):

du glemmer at helsepersonell plikter å ilegge midlertidig kjøreforbud dersom det er grunn til å tro at helsekravet ikke er oppfylt, eller dersom helsekravet per nå ikke er oppfylt. Det er ikke inndragelse, det er et muntlig/skriftlig ilagt kjøreforbud. Er det overveiende sannsynlig at situasjonen vil vare >6 mnd har helsepersonellet meldeplikt til statsforvalter, da sendes skriftlig melding om at helsekravet ikke er oppfylt+man må informere personen og ilegge kjøreforbud. Statsforvalter vurderer meldingen, er de enig med lege/psykolog sender de melding til politiet+personen som får beskjed om å levere førerkortet+politiet registrerer at personen ikke lenger innehar gyldig førerkort. MBH kan altså få kjøreforbud uten at førerkortet formelt er beslaglagt, og med det som er beskrevet i saken er det det jeg stusser på at han ikke har fått

I tillegg har politiet mulighet til å gjøre direkte førerkortbeslag ved f.eks påvist rus under kjøring, som skal bekreftes av blodprøver. 

hvordan kan du si at jeg glemmer noe når jeg stiller spørsmål ved andres påstander og ikke selv har påstått noe? 

Skrevet
24 minutter siden, Justlooking said:

Det har jo vært mange kommenterer om nettopp dette her på KG i andre tråder. Folk som drikker men likevel kommer seg på jobb, ikke kjører i fylla og virker som som de takler livet ellers. Men at de kan ha et problem de ikke tør nevne for fastlegen, og eventuelt be om hjelp - for da melder fastlegen videre og førerkortet ryker. Og da også jobben om man er avhengig av bil der. 

Har ikke fastlegen taushetsplikt?
(Spør fordi jeg ble urolig.)

• Liker 2
Skrevet
Caissa skrev (1 minutt siden):

Fastlegen har ikke taushetsplikt om at noen ikke oppfyller helsekravene til førerkort. Da er det tvert imot meldeplikt.

• Liker 18
  • Nyttig 8
Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev hva jeg ville gjort om det var min sønn ...

Kanskje du skal slutte å spekulere i hva du tror jeg spekulerer i?

Ja, du skrev hva du hadde gjort hvis det var din sønn. Hvis du ikke spekulerer, men forholder deg til det vi vet og det bistandsdvokaten sier, hadde det du hadde gjort om det var din sønn vært ulovlig, og fornermede i saken hadde fått hjelp av politiet for og hente sine eiendeler fra deg og din sønn. 

• Liker 3
Skrevet
Caissa skrev (2 minutter siden):

Er meldeplikt hvis det er en varig tilstand eller en midlertidig tilstand med varighet over 6 måneder. 

Dette er problematisk, da det kan hindre personer å søke helsehjelp. Alkohol er selvfølgelig det mest vanlige. 

• Liker 4
Skrevet
pøbelsara skrev (4 timer siden):

Hvis man har kjennskap til syklusen som kjennetegner vold i nære relasjoner, er antakelig  forklaringen på hvorfor de to har kontakt,  det motsatte av trusler.

De to er ganske nye i forholdet. De har vært svært forelsket, og hun har vært utsatt for uforståelig vold fra en som også helt sikkert hevder at han elsker henne. Volden blir ekstra vond og uforståelig når den utøves av en som hevder å elske henne. Bistandsadvokaten sa at offeret hadde ventet på og ønsket seg en unnskyldning og en innrømmelse, og at hun ble glad når det endelig skjedde. I dagene etterpå har han helt sikkert drevet med love-bombing overfor henne. Dette er kjent for alle som vet litt om mekanismene bak slike forhold: Han er så lei seg – han skjønner ikke hvordan han kunne – han skal slutte å ruse seg og være slem og bare være snill gutt, hvis hun bare kan tilgi ham. Den natten hvor han gikk løs på henne, opplevde hun ikke bare redsel og skrekk, men måtte også forholde seg til at han fyren hun var så forelsket i, plutselig var så slem og kald og skummel. Hun vil bare at alt skal bli bra – og det er han som kan gjøre alt bra, ved å love bot og bedring og si at han aldri skal gjøre det igjen og fortelle henne hvor fantastisk hun er som tilgir og gir ham en sjanse til. Så da gjør hun det da. Men hun er blitt litt mer forsiktig med hva hun sier og gjør. Vokter litt mer på ham for å se om han blir sint. Passer på hva hun sier og gjør og hva han sier og gjør. Litt reddere enn før. Litt mer medgjørlig. De aller færreste går etter første voldsepisode. Hun er jo ikke sammen med ham fordi han er slem, men fordi de er forelsket har hatt det så fint sammen, og hun tenker at han jo er en god gutt som er sårbar og har svakheter, og svakheter har vi vel alle. Så hvorfor skal hun dømme ham? Det gjør jo hele Norge. Så akkurat nå er det antakelig de to mot hele verden. Hun er hans viktigste allierte mot fordømmelse og det enorme pressetrykket. Hun forstår og ser den sårbare, ikek den slemme alle andre roper opp om. Hun blir hans allierte. 

Dette kalles the cycle of abuse. Alle som vet noe om partnervold, kjenner til dette. Veldig mange går fra sin voldsutøver. Men nesten ingen går første gang noe slik skjer.  De fleste blir helt til all kjærligheten er oppbrukt, og de forstår at det aldri kommer til å bli bedre. Å blir vekselvis utsatt for kjærlighetsbombardering og forakt og fysisk og psykisk vold, føkker seriøst med hodene til alle som er normalt skrudd sammen.

Ikke kall henne dum. Les og lær i stedet for.

Ett fantastisk fint og informativt innlegg ❤️

• Liker 11
Skrevet
Caissa skrev (3 minutter siden):

Skjønner det godt 😊 Jeg vet ikke annet enn hva jeg har lest i flere tråder på KG og da har visstnok fastlegen plikt til å rapportere videre angående førerkortet ….

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Spitzy skrev (4 minutter siden):

Ja, du skrev hva du hadde gjort hvis det var din sønn. Hvis du ikke spekulerer, men forholder deg til det vi vet og det bistandsdvokaten sier, hadde det du hadde gjort om det var din sønn vært ulovlig, og fornermede i saken hadde fått hjelp av politiet for og hente sine eiendeler fra deg og din sønn. 

Hva ville vært ulovlig?

Skrevet
Spitzy skrev (26 minutter siden):

Jeg mener at hvis kronprinsen hadde nektet henne adgang til eiendommen og å hente tingene sine, ville det ha vært ulovlig i et annet leieforhold. Derfor skjønner jeg ikke at kronprinsen / vaktene har gjort noe galt ved og slippe henne inn porten. 

nei, jeg vet ikke hvor hun betaler leie og ikke, jeg skrev for alt vi vet betaler hun leie, og jeg synes det er litt uklart fra bistandsadvokaten hvor de var samboere, men hun forklarer jo bildet med at de har ting og rydde opp i fordi de bodde sammen en stund. 
altså det er ikke så spesielt med forhistorie om vold desverre. Da jeg hjalp en venninne ut av et voldlig forhold hentet hun tingene sine i et « vanlig « leieforhold. Det kunne han ikke nekte henne. Han var voldlig når han var rusa, så hun hentet tingene når han ikke var det. Kan være det samme i dette forholdet selvom mange reagerer på at hun vil / tørr måte han i en åpenbar ikkerusa situasjon ( nei jeg tror ikke han, uansett hvor dust han er, hadde kjørt rundt rusa på dagtid i disse dager ) 

De kan jo fint nekte henne generell adgang til Skaugum (for å beskytte henne mot Marius, og enda mer vitnepåvirkning) samtidig som hun får tingene sine. 

Om det var kul umulig at hun ikke ble med selv for å hente tingene, kunne de stilt krav om at bistandsadvokaten hennes også ble med, og at Marius hadde en person ekstra til stede. Eksempelvis hans advokat.

Pluss at tidspunkt for henting var avklart med vaktene på forhånd. Disse betingelsene kunne de formidlet til hennes advokat. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
10 minutter siden, Barix said:

Fastlegen har ikke taushetsplikt om at noen ikke oppfyller helsekravene til førerkort. Da er det tvert imot meldeplikt.

Hvis noen forteller om en tredjeperson (med samme fastlege) også?

Skrevet (endret)

Jeg mistet lappen i 6 mnd da jeg dro på avrusning på grunn av alkohol. Om jeg hadde fortsatt å drikke, så hadde ikke jeg fått tilbake lappen. Det hadde vist på blodprøvene. Så jeg vil jo tro at det burde få noen konsekvenser for førerkortet hans mtp. at kokain er et ulovlig rusmiddel, han har innrømmet bruk og at han har vært i behandling før (Sikkert noe privat hvor de ikke tar førerkort). De har jo helt sikkert tatt blodprøve av han og siden han er i den situasjonen han er i nå så blir det jo oppfølging på en eller annen måte.

Kjenner jeg blir skikkelig irritert om han ikke får inndratt førerkortet. Da er det faktisk KUN pga hvem han er.

Endret av Aintnofun
  • Liker 22
  • Nyttig 9
Skrevet
Caissa skrev (22 minutter siden):

Fastlegen har meldeplikt til statsforvalter dersom helsekravet ikke er oppfylt og vurderes å vare i mer enn 6 mnd. Helsepersonell har også meldeplikt på noen områder som trumfer taushetsplikten.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Aintnofun skrev (6 minutter siden):

Jeg mistet lappen i 6 mnd da jeg dro på avrusning på grunn av alkohol. Om jeg hadde fortsatt å drikke, så hadde ikke jeg fått tilbake lappen. Det hadde vist på blodprøvene. Så jeg vil jo tro at det burde få noen konsekvenser for førerkortet hans mtp. at kokain er et ulovlig rusmiddel, han har innrømmet bruk og at han har vært i behandling før (Sikkert noe privat hvor de ikke tar førerkort). De har jo helt sikkert tatt blodprøve av han og siden han er i den situasjonen han er i nå så blir det jo oppfølging på en eller annen måte.

Kjenner jeg blir skikkelig irritert om han ikke får inndratt førerkortet. Da er det faktisk KUN pga hvem han er.

Private behandlingsinstitusjoner er ikke fritatt fra helselovgivningen, heller ikke førerkortforskriften. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest Malmfrid
Skrevet

Uff, kjenner jeg får mer og mer vondt av kong Harald og dronning Sonja som alltid har vært noen å se opp til - det er jo bare helt tragisk for dem. 

Skrevet
Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Uff, kjenner jeg får mer og mer vondt av kong Harald og dronning Sonja som alltid har vært noen å se opp til - det er jo bare helt tragisk for dem. 

Kong Harald er sjefen i kongefamilien, en lederrolle han ikke lenger klarer å skjøtte, mest sannsynlig pga høy alder. Hadde han vært en kapabel sjef ville han ha sørget for at ikke den ene skandalen avløser den andre. 

Dette handler ikke om famileanliggende, dette er en institusjon som må med ledes med kløkt.

• Liker 27
  • Nyttig 7
Gjest Malmfrid
Skrevet
Hareena skrev (1 minutt siden):

Kong Harald er sjefen i kongefamilien, en lederrolle han ikke lenger klarer å skjøtte, mest sannsynlig pga høy alder. Hadde han vært en kapabel sjef ville han ha sørget for at ikke den ene skandalen avløser den andre. 

Dette handler ikke om famileanliggende, dette er en institusjon som må med ledes med kløkt.

Tragisk er det uansett. 

Skrevet
Fremmed fugl skrev (38 minutter siden):

Er meldeplikt hvis det er en varig tilstand eller en midlertidig tilstand med varighet over 6 måneder. 

Dette er problematisk, da det kan hindre personer å søke helsehjelp. Alkohol er selvfølgelig det mest vanlige. 

Det hindrer nok mange ja. Kun 7% av de med alkoholproblemer søker hjelp for det. Hvis du for eksempel er yrkessjåfør kan du jo aldri be om hjelp. 

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...