Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Inkognitoher skrev (På 4.8.2023 den 15.52):

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg ikke har fulgt så veldig mye med på Marius. Googler i anledning debatten, og ser at han ofte ble omtalt som lille Marius. Men du har helt rett i at man kanskje bør droppe lille (hvis det var det du mente), nå som han nærmer seg tretti år. 

Det er vel nokså uvanlig at stesønn/sønn tar med seg dama og flytter inn i foreldrenes utleiebolig formodentlig vederlagsfritt hvis man ser på skattbar inntekt. 
Folk må få gjøre hva de vil, så lenge de understøtter barna med egne midler, men for meg får denne saken en bismak ved at familien får store overføringer fra staten. 

Synes Marius passet godt sammen med både Nora og hun forrige dama han hadde som var i mediene. Moren hans ble jo også møtt med kritikk i sin tid, men den har vel forstummet 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle forstår at det må være forferdelig å være Marius nå, og vi kan ikke sette oss inn i å få vårt mest skamfulle brettet ut for "hele verden" (velger å tro at an skammer seg iallefall, hvis han ikke gjør det så blir jeg redd) 

MEN! Dette er bare akkurat nå, som alle andre skandaler og store saker så har det noen uker der det er glødende, før det avtar og blir fulgt opp med en og annen notis. Han overlever nok! Og som andre nevner, i motsetning til mange andre som blir utsatt for enormt press, så har han nok tilgang på langt mer ivaretakelse, fagfolk, rådgivere, behandling, krisehåndtering ++  rundt seg. 

Han har mishandlet TRE jenter (som vi vet om) - han er sønn og bror av våre kommende dronninger, og bor hos våre kongelige. Det er bare helt umulig at dette ikke opprører folk. Jeg er mer bekymret for jentene enn for han. Han kunne valgt å ikke være voldelig. Ingen diagnoser forsvarer det. Rus-psykoser o.l kan derimot gjøre at man mister summetonen, men da burde han kanskje tatt behandlingen han forteller at han har vært i litt mer på alvor, og ikke feiret det med å feste videre da han var ferdig - i beste influencerstil. 

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Mener å ha lest at personer med rusproblemer ofte klarer seg relativt greit frem til 27 års alderen, men at problemene ofte blir større og vanskeligere å håndtere etter dette. Mange faller da mer utenfor arbeidsliv, studier, mister rusfrie venner osv  

Sånn sett kanskje en grunn til at fasaden til Marius ryker akkurat nå i en alder av 27. Selv om mange nok har visst om rusproblemer og psykiske lidelser er det gjerne først nå det blir umulig å holde dem skjult for omverden  

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
FrøkenBlå skrev (1 minutt siden):

Mener å ha lest at personer med rusproblemer ofte klarer seg relativt greit frem til 27 års alderen, men at problemene ofte blir større og vanskeligere å håndtere etter dette. Mange faller da mer utenfor arbeidsliv, studier, mister rusfrie venner osv  

Sånn sett kanskje en grunn til at fasaden til Marius ryker akkurat nå i en alder av 27. Selv om mange nok har visst om rusproblemer og psykiske lidelser er det gjerne først nå det blir umulig å holde dem skjult for omverden  

Interessant!

• Liker 3
Skrevet
Isild skrev (7 minutter siden):

Alle forstår at det må være forferdelig å være Marius nå, og vi kan ikke sette oss inn i å få vårt mest skamfulle brettet ut for "hele verden" (velger å tro at an skammer seg iallefall, hvis han ikke gjør det så blir jeg redd) 

Er nok ikke så greit å være M nå nei, men syns jeg synd på han? Nja, egentlig ikke, for denne kaka har han fint klart å bake selv, og selvfølgelig, den mediestormen gjør det nok hakket verre for'n, men igjen, han får skylde seg selv og jeg håper den unnskyldningen hans er oppriktig og ikke av typen at han unnskylder seg ene og alene fordi han ble tatt i å utføre den/de handlingen(e) han har gjort.

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (5 timer siden):

Det jeg håper diskusjonen kan bli vridd mot, er selve det norske kongehuset og hvordan de åpenbart gjør akkurat som de vil og ikke har noen respekt i det hele tatt for det folket de liksom skal tjene. Marius-saken er bare et (kraftig) symptom på dette.

Vårt kongehus er blant de dyreste - og samtidig det som gjør minst. Det er knapt så vi ser dem i offentligheten i det hele tatt. Noen skrev at de har 150 oppdrag til sammen i året. Det er INGENTING!  Ingen av kongens etterkommere eller svigerbarn har en vanlig jobb, alle lever av å sole seg i glansen av kongehuset. De tror de kan diktere pressen (og kan det dessverre til en viss grad også). Märtha og Durek er jo så «far out» at det er bare tragisk.

MM har alltid vært kjent for lav arbeidsmoral, sinnssykt forbruk og dyrking av jet-set venner. Og så ser vi nå hvordan hun/de har lagt til rette for en kriminell og narkoman sønn, ved bl.a. å la ham bo på Skaugum samtidig som han har nære venner i kriminelle nettverk og er narkoman. Ikke stilt krav om skole og jobb, muligens finansiert en playboy-livsstil. I tillegg blander hun seg inn i straffesaken mot ham, ved å ha dialog direkte med offeret.
Kongen er snart 90 og det virker ikke som han skjønner stort, og HM fremstår som en tafatt dott. Men så har jo ingen av dem noen som helst ide om hvordan verden ser ut for ikke-kongelige.

Dessverre er folk blendet av glansen og forstår ikke at de ikke kjenner hverken MM, HM eller «lille søte Marius»; alt vi ser er et nøye redigert image. Men nei, også i denne tråden tror mange at MM er så «hjertevarm» og Marius er egentlig en kjernekar som bare har hatt en vanskelig oppvekst stakkars.

Alt det du sier 👏👏👏 Send det til avisene.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Skrottefar skrev (16 minutter siden):

Er nok ikke så greit å være M nå nei, men syns jeg synd på han? Nja, egentlig ikke, for denne kaka har han fint klart å bake selv, og selvfølgelig, den mediestormen gjør det nok hakket verre for'n, men igjen, han får skylde seg selv og jeg håper den unnskyldningen hans er oppriktig og ikke av typen at han unnskylder seg ene og alene fordi han ble tatt i å utføre den/de handlingen(e) han har gjort.

Jeg syns heller ikke synd på han. Mulig det får noen av oss her i tråden nå til å høres "umenneskelige" ut, men jeg har faktisk lært at man ikke skal syns synd på overgripere. Vi kan FORSTÅ at han har det vanskelig, og vi kan overlate til rettsvesenet å dømme i saken. Det er å vise respekt. 

Jeg aner ikke hva han har tenkt til å lære av dette her. Det er altfor tidlig å si, kanskje er det hans tupp i ræva for å blir rehabilitert og skifte kurs. Vil tro at boken "Min fortid som voldelig ikke-prins" ville solgt som bare det. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
FrøkenBlå skrev (27 minutter siden):

Sånn er det for f.eks traumer og dissosiativ lidelse også. Kompenserer oftere «greit» til 30-40 åra, og så begynner det å rakne. Kan også se samme fenomenet for ADHD, spesielt oss som har vært udiagnostisert til voksen alder. Det kan henge sammen med slitasje over tid, høyere krav fra samfunnet med økende alder og derved vanskeligere å kompensere, alder i seg selv=redusert kapasitet, man tåler f.eks rus dårligere med alder (gjelder friske folk også det, feste med «fylla» på lørdag skjer helst ikke etter fylte 40-50 om man skal på jobb mandag😂), tåler andre belastninger dårligere. Og helheten av dette selvsagt. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
FrøkenBlå skrev (46 minutter siden):

Det har ikke vært skjult. Redaksjonene i Norge har visst om dette i flere år, men de har valgt og ikke publisere det. Det er faktisk et demokratisk problem all den tid vi egentlig skal ha en fri presse. Samtidig vet vi at kronprinsfamilien pleier vennskap med den samme presse. Det samme gjør enkelte politikere. Jeg mener det er uheldig. Så over til noe annet. Det snakkes hele tiden om å skjerme barna. I dette tilfelle sønn og stesønn av vårt kommende kongepar. Forøvrig har det vært fokus på å skjerme de andre to også. Jeg sitter ikke på fasiten og jeg vet ikke hva de har lagt i denne skjermingen, men kan det være at de har blitt skjermet for mye, eller for ofte? For hvis de fra ung alder blir vant til offentligheten så blir ikke overgangen fra skjermet til offentlig så massiv. Vi skal forberede barna våre på livsmestring som innebærer motbakker. Når virkelighetens verden innhenter dem som kan det bli for massivt. MBH har jo ikke valgt et liv i bakgrunnen. Han har valgt å være offentlig når det har passet han. Jeg undres veldig på hva slags rådgivere og eventuelt fagfolk disse omgås med. Antagelig de beste som kan kjøpes for penger, likevel går det galt av sted. I klare øyeblikk har de jo måtte ha visst at dette kom til å sprekke en dag. Og har denne skjermingen bidratt til at dette har fått lov å utspille seg. Hvis det da stemmer at tre damer har blitt utsatt for dette? En har han jo tilstått pr pressemelding. 

Endret av Kønn
  • Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Pr dd er gjennomsnittsalder på utflytting fra foreldrene 26 år i Norge. Dette grunnet bokostnader og ekstrem etterspørsel på leiemarkdet. Dessverre er det flere og flere "barn" som bor hjemme vederlagsfritt og tallet øker for hvert 5.år. Har ikke linken her, men det er ikke lenge siden dette var skrevet om i mediene. Er dog enig med det i det meste du skriver her. 

Nok et tall presentert uten kilde.

Jeg ser du skriver at du har lest dette et sted som du ikke har link til nå, men synes det er et minimum å kunne legge ved link til slike påstander.

Jeg har store tvil om at gjennomsnittsalder for å flytte hjemmefra i Norge i 2023 er så høy.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
anonymBbruker skrev (5 minutter siden):

Nok et tall presentert uten kilde.

Jeg ser du skriver at du har lest dette et sted som du ikke har link til nå, men synes det er et minimum å kunne legge ved link til slike påstander.

Jeg har store tvil om at gjennomsnittsalder for å flytte hjemmefra i Norge i 2023 er så høy.

Det gjelder iallefall ikke her jeg bor. De fleste er ute av huset mellom 17 og 20. Kommer litt an på skolesiuasjon. Mrn mulig tallet har økt iht at det er økning iht større og lengre studier. 

Det er fort gjort å blingse eller misforstå noe. Så link er greit å ha

• Liker 8
Skrevet (endret)
4 hours ago, velociraptor said:

Fordi det er mor som er en offentlig person, mor som lever i luksus på skattepenger, mor som lar sin voksne partysønn bo hjemme.

Jeg vil tvert i mot argumentere med at nå ser vi problemet. Sonja i seg selv var ikke et problem, men det har gitt følgeskader i at Harald videre har latt sine egne barn gifte seg led rått og råte og nå er det altså snart bare forfall igjen. HM fremstår som et tafatt nek, kona hans er helt katastrofe, stesønnen er en karikatur på hvor galt det kan gå med de stakkars rike og berømte, Märtha er splitter pinne gal og i tillegg kynisk og grisk der hun jukser med markedsføring, støtter kvakksalveri, bryter avtaler hun inngår med slottet gang på gang, og hennes tilkommende enda verre. Märthas mellomste datter er en sminke-influenser, Marius er en narkotikamisbrukende kvinnebanker som i tillegg driver med hærverk og trusler, de andre kongelige barnebarna fremstår enn så lenge som ganske anonyme og normale.

Joda, vi ser problemet med å vanne ut kongefamilien.

Avsnittet du refererer til handlet BARE om Sonja og Harald.
Det var mye styr den gangen, men forstår det som at du støtter min oppfattelse av at det knapt er noen som ser Sonja som et problem i dag?

(Hadde jeg snakket om ML og D, MM og MBH ville jeg nok brukt andre ord.)

Endret av Caissa
Skrevet

Jeg tenker at å være for en rettferdig rettsak. Ikke handler om å beskytte marius.

Jeg skjønner mange er sinte på han og tenker han fortjener den dritten han får.

Men jeg støtter også at en sak bør gå 100% riktig for seg. Det er detsverre ikke  slik. Og en rett kan og bli  farget av samfunnsdebatter. 

Nå håper jeg det ikke er polititiet selv som lekker informasjon og lydopptak ol.

Om offeret har gjort det selv. Er det  noe annet. Og tenker ikke det er galt om det kommer derifra.

Nå er det først og fremst ofrene selv som har ønsket ro i saken. Og politiet har bedt om ro til å etterforske ferdig saken. 

Og da burde man kanskje også respektere det. 

Å gå til angrep på familien hans for ting han har gjort. Det syntes jeg blir ganske feil. Vi vet ikke hvordan de egentlig har hatt det midt oppi dette før dette sprakk. Vi vet ikke hva de har gjort og ikke gjort. 

Jeg husker jo tiden da mettemarit og haakon ble et par.  Det ble skrevet mye stygt om henne i offentlige aviser. Noe begrunnet og noe ubegrunnet.  

Og det var stor furore iht hva med marius. 

Kongehuset har måtte tilpasse seg et bonus barn i familien. Da det har vært rigide regler om hvem som får være til stede og ikke i div tilstelninger. Som de har måtte tilpasse seg.

På mange måter har de måtte tilpasse seg en ny fremtid. 

Vi har heldigvis ikke tvangsekteskap her i landet.  Og de kongelige må få lov å velge sine partnere selv. 

I 2024 er vi jo litt opptatt av å ikke bedrive kropps shaming etc. Men når det kommer til kongelige skal liksom de være fritt vilt og finne seg i alt. 

De har strenge regler å holde seg til. Så de er på ingen måte frie slik vi andre er.

Så å være litt ryddig her. Så tenker jeg at marius sin sak er hans sak. Og han som må stå til rette for det og ta ansvar for det. 

De andre i familien  må finne løsninger som fungerer for dem innad og for sikkerheten rundt seg selv. Iht det erdet også mye potensielle farer han også setter dem i. 

Jeg tror ikke det er lett å være, mor ,far,søsken og i nær slekt med han nå. Så jeg gir de min dypeste medfølelse for hva se evnt har stått i, står i, og det som kommer. 

I tilegg tenker jeg på kongen som har slitt med sykdom,  fortsatt jobber, men noe redusert.  Og får dette i fanget i tilegg.  Godt han har sonja med sitt kloke hode ved sin side. Hun som også en gang ikke var ønsket.  Men i dag elsket av de fleste i befolkningen.  

Jeg syntes det er bra at politiet har siktet marius. Og jeg håper  at det kanskje er det som skal til iht å finne veien til ro i livet sitt. 

Jeg håper at ofrene får den støtte og hjelp de trenger. Og måtte evnt en rettsak bli riktig og rettferdig etter norsk lov. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Han har mishandlet TRE jenter (som vi vet om

Han er foreløpig siktet for ett av forholdene. De to andre havnet hos politiet etter rapportering på sosiale medier. Forøvrig ikke noe jeg anbefaler vanlige folk å gjøre som ikke har samme nedslagsfelt, støtteapparat og en gjerningsmann i politiets søkelys. Det finnes en del barn, unge og voksne som forteller om omsorgssvikt, vold og overgrep med identifiserbare personer på snapchat ol., der det ikke er spesielt trygt å gjøre. For dem er det bedre å fortelle til noen du stoler på, eller til hjelpeapparatet. 

Jeg har ingen grunner til å ikke tro på damene, altså, men formelt sett er det ennå anklager som undersøkes/etterforskes.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (35 minutter siden):

Han er foreløpig siktet for ett av forholdene. De to andre havnet hos politiet etter rapportering på sosiale medier. Forøvrig ikke noe jeg anbefaler vanlige folk å gjøre som ikke har samme nedslagsfelt, støtteapparat og en gjerningsmann i politiets søkelys. Det finnes en del barn, unge og voksne som forteller om omsorgssvikt, vold og overgrep med identifiserbare personer på snapchat ol., der det ikke er spesielt trygt å gjøre. For dem er det bedre å fortelle til noen du stoler på, eller til hjelpeapparatet. 

Jeg har ingen grunner til å ikke tro på damene, altså, men formelt sett er det ennå anklager som undersøkes/etterforskes.

Nå var vel hun ene på avhør før helga. Og fikk status som fornærmet 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (9 timer siden):

Sannheten er at ingen vet hvor mye penger de koster staten. Det er så mye hemmelighold - men jeg vet at noen gikk etter i sømmene et år og kom fram til ihvertfall 450 mill men mener det er mye mer.

I disse ekstremt dyre tider hvor jeg vet at flere barnefamilier må flytte fra hjemmene sine - så skjønner jeg at folk ønsker å vite og at de blir provosert. 

Ikke rart det er provoserende . Vi har de som står i matkø  å mister hjemmene sine , også har vi de som lever et luksusliv på andres penger å bor i luksus på Skaugum . Han burde få samfunnsstraff som en del av straffen , å jobbe på fattighuset eller blåkors. Kanskje han slutter å synes så synd i seg selv da. 

• Liker 40
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
tonebelinda skrev (35 minutter siden):

Nå var vel hun ene på avhør før helga. Og fikk status som fornærmet 

Ja, men det er vel ikke tatt ut siktelse enda.

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at å være for en rettferdig rettsak. Ikke handler om å beskytte marius.

Jeg skjønner mange er sinte på han og tenker han fortjener den dritten han får.

Men jeg støtter også at en sak bør gå 100% riktig for seg. Det er detsverre ikke  slik. Og en rett kan og bli  farget av samfunnsdebatter. 

Nå håper jeg det ikke er polititiet selv som lekker informasjon og lydopptak ol.

Om offeret har gjort det selv. Er det  noe annet. Og tenker ikke det er galt om det kommer derifra.

Nå er det først og fremst ofrene selv som har ønsket ro i saken. Og politiet har bedt om ro til å etterforske ferdig saken. 

Og da burde man kanskje også respektere det. 

Å gå til angrep på familien hans for ting han har gjort. Det syntes jeg blir ganske feil. Vi vet ikke hvordan de egentlig har hatt det midt oppi dette før dette sprakk. Vi vet ikke hva de har gjort og ikke gjort. 

Jeg husker jo tiden da mettemarit og haakon ble et par.  Det ble skrevet mye stygt om henne i offentlige aviser. Noe begrunnet og noe ubegrunnet.  

Og det var stor furore iht hva med marius. 

Kongehuset har måtte tilpasse seg et bonus barn i familien. Da det har vært rigide regler om hvem som får være til stede og ikke i div tilstelninger. Som de har måtte tilpasse seg.

På mange måter har de måtte tilpasse seg en ny fremtid. 

Vi har heldigvis ikke tvangsekteskap her i landet.  Og de kongelige må få lov å velge sine partnere selv. 

I 2024 er vi jo litt opptatt av å ikke bedrive kropps shaming etc. Men når det kommer til kongelige skal liksom de være fritt vilt og finne seg i alt. 

De har strenge regler å holde seg til. Så de er på ingen måte frie slik vi andre er.

Så å være litt ryddig her. Så tenker jeg at marius sin sak er hans sak. Og han som må stå til rette for det og ta ansvar for det. 

De andre i familien  må finne løsninger som fungerer for dem innad og for sikkerheten rundt seg selv. Iht det erdet også mye potensielle farer han også setter dem i. 

Jeg tror ikke det er lett å være, mor ,far,søsken og i nær slekt med han nå. Så jeg gir de min dypeste medfølelse for hva se evnt har stått i, står i, og det som kommer. 

I tilegg tenker jeg på kongen som har slitt med sykdom,  fortsatt jobber, men noe redusert.  Og får dette i fanget i tilegg.  Godt han har sonja med sitt kloke hode ved sin side. Hun som også en gang ikke var ønsket.  Men i dag elsket av de fleste i befolkningen.  

Jeg syntes det er bra at politiet har siktet marius. Og jeg håper  at det kanskje er det som skal til iht å finne veien til ro i livet sitt. 

Jeg håper at ofrene får den støtte og hjelp de trenger. Og måtte evnt en rettsak bli riktig og rettferdig etter norsk lov. 

Det var da voldsomt ensidig du skriver. Ikke et ord om de privilegiene kongefamilien har - og som gjør at slike saker skaper harme og kvalme hos folk:

• Et liv i overdådig luksus
  • Null skatt på inntekter og formue
  • Hemmelig formue i utlandet

Dette er noen få av privilegiene denne utvidete kongefamilien har - men det er tydeligvis ikke nok. Man må bryte lover og regler for å få skape enda større skille til vanlige folk:

• Slottet mener at anbudsreglene i Norge ikke gjelder for dem - hvilket har ført til at slottet har brukt millioner av penger som var tiltenkt offentlige oppgaver til å vedlikeholde kongefamiliens private eiendommer.
  • Da MBH solgte private luksusvarer på Finn med slottet som adresse
  • Ulovlig boligutleie på Skaugum
  • ML sine ulovligheter ifm gin-saken, misbruk av prinsesse-tittel ++

På toppen av dette så våkner vi til nyheten om at MBH har banket og truet kjærester i kokainrus og har i årevis hatt omgang med tungt kriminelle ... er det rart at mener at nok er nok ?

Skrevet

Bursdag eller ei, de durer nok frem slik som de pleier. Det har nå stormet flere ganger gjennom årene, men har det noen gang lagt en demper på noe der i gården? Tviler på om noen mister nattesøvnen her.

• Liker 11
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...