Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Han har mishandlet TRE jenter (som vi vet om

Han er foreløpig siktet for ett av forholdene. De to andre havnet hos politiet etter rapportering på sosiale medier. Forøvrig ikke noe jeg anbefaler vanlige folk å gjøre som ikke har samme nedslagsfelt, støtteapparat og en gjerningsmann i politiets søkelys. Det finnes en del barn, unge og voksne som forteller om omsorgssvikt, vold og overgrep med identifiserbare personer på snapchat ol., der det ikke er spesielt trygt å gjøre. For dem er det bedre å fortelle til noen du stoler på, eller til hjelpeapparatet. 

Jeg har ingen grunner til å ikke tro på damene, altså, men formelt sett er det ennå anklager som undersøkes/etterforskes.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (35 minutter siden):

Han er foreløpig siktet for ett av forholdene. De to andre havnet hos politiet etter rapportering på sosiale medier. Forøvrig ikke noe jeg anbefaler vanlige folk å gjøre som ikke har samme nedslagsfelt, støtteapparat og en gjerningsmann i politiets søkelys. Det finnes en del barn, unge og voksne som forteller om omsorgssvikt, vold og overgrep med identifiserbare personer på snapchat ol., der det ikke er spesielt trygt å gjøre. For dem er det bedre å fortelle til noen du stoler på, eller til hjelpeapparatet. 

Jeg har ingen grunner til å ikke tro på damene, altså, men formelt sett er det ennå anklager som undersøkes/etterforskes.

Nå var vel hun ene på avhør før helga. Og fikk status som fornærmet 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet
Malmfrid skrev (9 timer siden):

Sannheten er at ingen vet hvor mye penger de koster staten. Det er så mye hemmelighold - men jeg vet at noen gikk etter i sømmene et år og kom fram til ihvertfall 450 mill men mener det er mye mer.

I disse ekstremt dyre tider hvor jeg vet at flere barnefamilier må flytte fra hjemmene sine - så skjønner jeg at folk ønsker å vite og at de blir provosert. 

Ikke rart det er provoserende . Vi har de som står i matkø  å mister hjemmene sine , også har vi de som lever et luksusliv på andres penger å bor i luksus på Skaugum . Han burde få samfunnsstraff som en del av straffen , å jobbe på fattighuset eller blåkors. Kanskje han slutter å synes så synd i seg selv da. 

• Liker 40
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
tonebelinda skrev (35 minutter siden):

Nå var vel hun ene på avhør før helga. Og fikk status som fornærmet 

Ja, men det er vel ikke tatt ut siktelse enda.

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at å være for en rettferdig rettsak. Ikke handler om å beskytte marius.

Jeg skjønner mange er sinte på han og tenker han fortjener den dritten han får.

Men jeg støtter også at en sak bør gå 100% riktig for seg. Det er detsverre ikke  slik. Og en rett kan og bli  farget av samfunnsdebatter. 

Nå håper jeg det ikke er polititiet selv som lekker informasjon og lydopptak ol.

Om offeret har gjort det selv. Er det  noe annet. Og tenker ikke det er galt om det kommer derifra.

Nå er det først og fremst ofrene selv som har ønsket ro i saken. Og politiet har bedt om ro til å etterforske ferdig saken. 

Og da burde man kanskje også respektere det. 

Å gå til angrep på familien hans for ting han har gjort. Det syntes jeg blir ganske feil. Vi vet ikke hvordan de egentlig har hatt det midt oppi dette før dette sprakk. Vi vet ikke hva de har gjort og ikke gjort. 

Jeg husker jo tiden da mettemarit og haakon ble et par.  Det ble skrevet mye stygt om henne i offentlige aviser. Noe begrunnet og noe ubegrunnet.  

Og det var stor furore iht hva med marius. 

Kongehuset har måtte tilpasse seg et bonus barn i familien. Da det har vært rigide regler om hvem som får være til stede og ikke i div tilstelninger. Som de har måtte tilpasse seg.

På mange måter har de måtte tilpasse seg en ny fremtid. 

Vi har heldigvis ikke tvangsekteskap her i landet.  Og de kongelige må få lov å velge sine partnere selv. 

I 2024 er vi jo litt opptatt av å ikke bedrive kropps shaming etc. Men når det kommer til kongelige skal liksom de være fritt vilt og finne seg i alt. 

De har strenge regler å holde seg til. Så de er på ingen måte frie slik vi andre er.

Så å være litt ryddig her. Så tenker jeg at marius sin sak er hans sak. Og han som må stå til rette for det og ta ansvar for det. 

De andre i familien  må finne løsninger som fungerer for dem innad og for sikkerheten rundt seg selv. Iht det erdet også mye potensielle farer han også setter dem i. 

Jeg tror ikke det er lett å være, mor ,far,søsken og i nær slekt med han nå. Så jeg gir de min dypeste medfølelse for hva se evnt har stått i, står i, og det som kommer. 

I tilegg tenker jeg på kongen som har slitt med sykdom,  fortsatt jobber, men noe redusert.  Og får dette i fanget i tilegg.  Godt han har sonja med sitt kloke hode ved sin side. Hun som også en gang ikke var ønsket.  Men i dag elsket av de fleste i befolkningen.  

Jeg syntes det er bra at politiet har siktet marius. Og jeg håper  at det kanskje er det som skal til iht å finne veien til ro i livet sitt. 

Jeg håper at ofrene får den støtte og hjelp de trenger. Og måtte evnt en rettsak bli riktig og rettferdig etter norsk lov. 

Det var da voldsomt ensidig du skriver. Ikke et ord om de privilegiene kongefamilien har - og som gjør at slike saker skaper harme og kvalme hos folk:

• Et liv i overdådig luksus
  • Null skatt på inntekter og formue
  • Hemmelig formue i utlandet

Dette er noen få av privilegiene denne utvidete kongefamilien har - men det er tydeligvis ikke nok. Man må bryte lover og regler for å få skape enda større skille til vanlige folk:

• Slottet mener at anbudsreglene i Norge ikke gjelder for dem - hvilket har ført til at slottet har brukt millioner av penger som var tiltenkt offentlige oppgaver til å vedlikeholde kongefamiliens private eiendommer.
  • Da MBH solgte private luksusvarer på Finn med slottet som adresse
  • Ulovlig boligutleie på Skaugum
  • ML sine ulovligheter ifm gin-saken, misbruk av prinsesse-tittel ++

På toppen av dette så våkner vi til nyheten om at MBH har banket og truet kjærester i kokainrus og har i årevis hatt omgang med tungt kriminelle ... er det rart at mener at nok er nok ?

Skrevet

Bursdag eller ei, de durer nok frem slik som de pleier. Det har nå stormet flere ganger gjennom årene, men har det noen gang lagt en demper på noe der i gården? Tviler på om noen mister nattesøvnen her.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (1 time siden):

Det var da voldsomt ensidig du skriver. Ikke et ord om de privilegiene kongefamilien har - og som gjør at slike saker skaper harme og kvalme hos folk:

Dette er noen få av privilegiene denne utvidete kongefamilien har - men det er tydeligvis ikke nok. Man må bryte lover og regler for å få skape enda større skille til vanlige folk:

• Slottet mener at anbudsreglene i Norge ikke gjelder for dem - hvilket har ført til at slottet har brukt millioner av penger som var tiltenkt offentlige oppgaver til å vedlikeholde kongefamiliens private eiendommer.

På toppen av dette så våkner vi til nyheten om at MBH har banket og truet kjærester i kokainrus og har i årevis hatt omgang med tungt kriminelle ... er det rart at mener at nok er nok ?

-Et liv i overdådig luksus ... tja jeg er glad det ikke er jeg som er kongelig. Det koster for mye. Er da iallefall glad for at våre kongelige ikke skal representere Norge  i fillete klær og bo i rønner av noen hus. Det ville ha vært svært dårlig for Norge  å bli representert slik.

-0 skatt på innteker for kongelige.  Tja det er vel iht loven. Så da gjør de ingenting galt.

- hemlig formue i utlandet. Mulig uheldig. Men er det ulovlig for dem? Isåfall har de ikke gjort noe galt. Legger ved en printscreen, som jeg fant iht hva slags penger det er. Iht å ikke ha undersøkt mer enn et lite google søk. Høres ikke dette dumt ut om det skulle bli en landskrise. 

-kjenner ikke til detaljene rundt det med anbud, skaugum og offentlige midler. Så jeg bare deler mening.  Om det går på trengt økt sikkerhet. Så tenker jeg at det er ok at offentlige midler kan brukes til det. Men som sagt jeg kjenner ikke detaljene. Og har ikke noe grunnlag for å mene noe

- marius solgte varer fra slottet.  Tja det skulle han ikke ha gjort. De har gitt bekkagese og en mulig forklaring på det. Uansett det går på hans ansvar. Ikke noe han har hatt lov å gjøre.

- ulovlig utleie på skaugum. Tja. Ikke alt man altid får gjort riktig. Slik jeg forstår it fra dette. Er at bygningene har vært brukt hele tiden. Så at man burde ha godkjent bruks endring . Har j3g forståelse for kan glippe.  Her er iallefall svaret som er gitt. De har lov å leie ut å skaugum.  Skaugum er privat eiendom. Men det manglet brukendring.

https://www.finansavisen.no/nyheter/eiendom/2016/10/kronprinsen-har-drevet-ulovlig-boligutleie?zephr_sso_ott=iSEFAb

- martha tråkker litt på kanten og litt over kanten.

Hennes nye liv uten konelige plikter er ny for henne, familien og landet. 

Hun ønsker å være en provat person som kan gjøre som hun vil.  Men så er hun prinsesse av Norge.  Så selv om hun har fridd seg fra kongelige plikter. Blir hun ikke fri i den forstand før hun kutter ut prinsesse tittelen. Men den er hun født med. Hun er i dag ikke en kongelig høyhet. Og hun står i arverekken til tronen. Så denne friheten hun søker blir vanskelig,  så lenge hun er prinsesse av Norge.  

Dette er nytt. Og de må finne løsninger som fungerer for henne, kongehuset og Norge.  Det er interesse konflikter her. Og ja det er problematisk.  

https://www.nrk.no/norge/prinsesse-martha-louise-slutter-a-representere-kongehuset-1.16155203

Disse spm og svarene hører vel egentlig inn i tråden til om man fortsatt støtter kongehuset.  Og ikke i tråden om Marius.

I så måte er det på sett og vis mer trøblete rolleblandinger martha har iht kongehuset. Enn Marius sine utspring. Men hans handlinger når de er så grove skadder mulig mer. 

Resten av familien tar jobben sin på største alvor. De er nok ikke 100% feilfrie, slik ingen andre er heller. De gjør jobben sin generelt bra over snittet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

I og med at et eller muligens flere offer i denne saken har blitt utsatt for «kvelning»: kan dette betraktes/kategoriseres som drapsforsøk? Hvordan kan det ikke bli betraktet som drapsforsøk? 
https://www.nrk.no/norge/slik-reagerer-kroppen-pa-et-kvelertak-1.13028066

Hårfin grense mellom liv og død, kun sekunder skiller.

Endret av missLynch
  • Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
missLynch skrev (25 minutter siden):

I og med at et eller muligens flere offer i denne saken har blitt utsatt for «kvelning»: kan dette betraktes/kategoriseres som drapsforsøk? Hvordan kan det ikke bli betraktet som drapsforsøk? 

i kokainrus, er man villig til å prøve litt av hvert:

https://sml.snl.no/asfyksiofili

• Liker 2
Skrevet
Surpomp skrev (12 minutter siden):

i kokainrus, er man villig til å prøve litt av hvert:

https://sml.snl.no/asfyksiofili

Dette er en sak om mishandling, ikke seksuelle preferanser.

• Liker 20
  • Nyttig 15
Skrevet
Malmfrid skrev (5 timer siden):

For å ikke glemme det største privilegiumet av alle: Pinser og prinsesser kan bare stilles til ansvar for kongen eller den han utpeker til dommer over dem. Dette betyr at de fleste (med unntak av Marius) har full immunitet for alt av straffbare handlinger .

Så det jammen bra at ikke der har det samme moralske kompasset som Marius. Selv om man til tider kan begynne å lure. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Gjest Bestemoren
Skrevet

https://www.vg.no/rampelys/i/alOErL/hoeibys-forsvarer-oensker-ikke-aa-kommentere-de-nye-anklagene

Utdrag: 
«Dette er en politisak. Som forsvarer for Marius er det ikke mulig eller riktig av meg å kommentere enhver ny påstand eller opplysning i mediene. Vi kommer tidligst til å kommentere noe mer hvis politiet tar nye formelle skritt i saken, skriver advokat Øyvind Bratlien i en melding til NTB.»

Skrevet
missLynch skrev (2 timer siden):

Jeg er ingen ekspert på strafferett, men har inntrykk av som oftest regnes kvelning som kroppskrenkelse, mer sjelden som grov kroppskrenkelse, og sjelden som drapsforsøk. Drapsforsøk = reelt forsøk på å drepe. 

Uansett er det et tankekors at hvis MBH sin oppførsel mot kvinner/kjærester ikke hadde blitt stoppet, kunne det til slutt gått riktig galt. Selv om man ikke helt vet alt hva som har skjedd og omfanget, vil jeg påstå at det ikke er helt far out å anta at dette kunne fått fatale følger.

Selv om det er en stor belastning med nåværende medietrykk, er det tross alt enklere for MBH å stå i denne stormen enn om dette hadde eskalert og det verste hadde skjedd. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
3 hours ago, missLynch said:

Ja, tror ikke de fleste som tar kvelertak på noen (i affekt?) er klar over hvor livsfarlig det er!

"Man kan aldri ha kontroll over et slikt grep, sier rettsmedisiner Arne Stray Pedersen."

(Fra artikken i lenka, min uthevelse)

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Mr.buksa skrev (30 minutter siden):

Så det jammen bra at ikke der har det samme moralske kompasset som Marius. Selv om man til tider kan begynne å lure. 

Eh nei...

Skrevet
Mr.buksa skrev (På 16.8.2024 den 17.24):

Så du mener at det skal bli holdt tilbake opplysninger for ett helt folk? Slik at vi  gjennom media skal få ett illusjonsbilde som er fjernt fra virkeligheten? At vi skal nøye oss med en falsk fasade? 

Jeg kan snu litt på det. Mye takket være media,så ble det til at Martha frasa seg prinsessetittel offisielt. Og også sa fra seg offisielle oppgaver. 

Tenk for ett sjokk hvis folket ikke hadde visst noe om noe som helst. Og den godeste Durek ble kongen vår (hvis Krompen og hans side av familien havner i en flystyrt)🙈😂 

da tror jeg konsekvensene hadde blitt verre. Folk hadde mest sannsynlig brent ned slottet hvis man først oppdaget personligheten hans når han ble konge🙈

Takket være folket og at ting blir lagt på bordet,så ble det heldigvis ikke slik. Og de to er jo selv veldig ivrige med å gå ut med ting. Det er Martha selv som gikk ut til pressen med både engleskole og sin  bok. Durek elsker også medieoppmerksomhet. 

Se bare på saken om Marius. Er allerede nok som er blitt skjult allerede. Å skjule enda mer fører ingenting godt med seg. Og for de fleste har det ingenting med nysgjerrighet å gjøre,men med innebygde instinkter å gjøre.

Kunnskap er makt. Og det at ett helt folkeslag skal bli frarøvet kunnskap om ting som skjer fører ingenting bra med seg. Folket er langt mer viktig enn en kongefamilie. Og derfor er "Alt for Norge " noe som man bør fortsette med 🌞

Her mener vi nok mye det samme, så da har du nok misforstått mitt innlegg. Jeg mener at det eneste vi trenger å vite om Märtha og sjamanen er f. eks. da hun brukte prinsessetittelen kommersielt. Altså mener jeg at media skal skrive om ting som har noe å si for samfunnet. At han ikke er på talefot med moren sin, søsteren er sur for et eller annet eller alle uttalelsene hans oppigjennom og fortiden hans er ikke noe som er viktig å vite for samfunnet. Og jeg mener absolutt ikke at noe skal skjules i saken om Marius.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Svigermor
Skrevet (endret)
Kasier skrev (35 minutter siden):

Her mener vi nok mye det samme, så da har du nok misforstått mitt innlegg. Jeg mener at det eneste vi trenger å vite om Märtha og sjamanen er f. eks. da hun brukte prinsessetittelen kommersielt. Altså mener jeg at media skal skrive om ting som har noe å si for samfunnet. At han ikke er på talefot med moren sin, søsteren er sur for et eller annet eller alle uttalelsene hans oppigjennom og fortiden hans er ikke noe som er viktig å vite for samfunnet. Og jeg mener absolutt ikke at noe skal skjules i saken om Marius.

Hvem er det som skal bestemme hva vi trenger å vite? Og hvordan skal disse vurderingene gjøres?

Endret av Svigermor
Skrevet

Denne uka er en viktig uke for hvordan saken utvikler seg fremover.

Det skjer tre viktige avhør i saken: Av den fornærmede, av Nora Haukland og av Høiby selv.

• Liker 19
  • Nyttig 1
Gjest NordreSving
Skrevet

Det er en grunn til at vi ikke har adel i Norge. Heldigvis. Tanken om at noen mennesker skal ha rang over andre på grunn av arv, og at vi har et hierarkisk-system har ingen tradisjon hos oss. Derfor har vi ingen «mellomklasse». Og det er vel her kjernen til en del av kritikken ligger: Vi har ikke noe ønske om at noen skal være hevet over lov og rett. Vi aksepterer at Kongehuset har privilegier, men det aksepteres bare dersom de forstår sin rolle og ikke misbruker den. Skal noen opphøyes så må de jo faktisk oppføre seg som om de er noe å se opptil. 

Gjest Bestemoren
Skrevet
NordreSving skrev (8 minutter siden):

Det er en grunn til at vi ikke har adel i Norge. Heldigvis. Tanken om at noen mennesker skal ha rang over andre på grunn av arv, og at vi har et hierarkisk-system har ingen tradisjon hos oss. Derfor har vi ingen «mellomklasse». Og det er vel her kjernen til en del av kritikken ligger: Vi har ikke noe ønske om at noen skal være hevet over lov og rett. Vi aksepterer at Kongehuset har privilegier, men det aksepteres bare dersom de forstår sin rolle og ikke misbruker den. Skal noen opphøyes så må de jo faktisk oppføre seg som om de er noe å se opptil. 

Støttes, @NordreSving!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...