Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Bestemoren
Skrevet (endret)

Det fins flere sider der monarkiet i Norge diskuteres, bl.a. denne:

Støtter du fremdeles monarkiet etter hendelsene nå i sommer?

Endret av Bestemoren
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kønn skrev (42 minutter siden):

For det første har jeg ikke skrevet at M lever på mora si. For det handle håper jeg du ser selv hvor dum denne sammenligningen er. Hvis ikke vil jeg opplyse deg om at de du nevner jobber. Røkke for eksempel startet med null og jobbet seg oppover. 

Nå er vel at han begynte på 0 og jobbet seg oppover langt fra poenget mitt. De står som 0 i inntekt i dag. Hvor de startet har da ingenting med dette å gjøre. Jeg bare poengterer at penger kan komme på mange vis. Og når landets rikeste kan ha 0 i inntekt, men alikevel leve rike liv. Så betyr ikke nødvendigvis lav inntekt på marius at han får alt fra mora si. Bare fordi man antar det sånn. Det er mye som er skattefri inntekt og ikke regnes som inntekt

Skrevet
Kønn skrev (21 minutter siden):

Veldig enig i det du skriver. Legger ved en link jeg synes beskriver ‘galskapen’ godt. Hentet fra Nettavisen. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kongehuset-og-ytringsfriheten-hvor-gar-grensen-for-maktmisbruk/o/5-95-1963852

Absolutt tankevekker. Når det er sagt synes jeg Durek og Martha er i en klasse for seg, det er så kynisk og respektløst det de holder på med at det faktisk er vanskelig å finne ord. 

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet
Rastebenk skrev (47 minutter siden):

Du forstår at dette er forretningspersoner som har utviklet store forretningskonsern som gjør det mulig å leve på utbytte? Hvilket konsern har MBH skapt?

Nå kan jeg ikke legge frem link. Men jeg mener å huske at mette marit sa for mange år siden  at hun satte opp noe fond eller noe. Søik st marius i fremtiden også skulle sitte igjen med noe. Siden han ikke har noe rettheter slik de andre har. 

Jeg ville ikke bli overasket om de har laget det slik at ikke all hans inntekt  blir synlig. Netopp fordi medier og folk mest sannsynlig kommee til å  grave i hans inntekt.

Men som sagt. Tror ikke det ligger link så mange år tilbake.  Så dette er fritt fra egen hukommelse. Jeg heller vet ikke hva og hvordan de har gjort ting. Men ser det mer sannsynlig at hun har ordnet noe for han siden han var liten. 

For det vi vet henter han ut penger via et firmanavn eller lignende.  Som ikke står på han som egenperson

• Liker 6
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Levr hagen  røkke etc på mora si også da eller? Har 0 i inntekt de også. Men lever da ganske så flott vil jeg si

https://www.nrk.no/norge/derfor-kan-de-rikeste-ha-null-i-inntekt-1.11991193

Jeg så du hadde fått flere som svarte deg på denne men tenkte jeg skulle legge til at for eksempel Kjell Inge Røkke og hans daværende kone pantsatte alt de eide, trusene sine omtrent for å satse i sin tid, de levde så billig som mulig og tjente ikke noe de første årene 😝 totalt ulikt denne saken egentlig.. I tillegg har Røkke alltid støttet opp om "hjembyen" og "bygda" han kom fra og ikke glemt at han er "helt vanlig" til tross for forretningsteft, det er særdeles lite flashing av penger og utsvevende tendenser så jeg er virkelig glad ud brukte ham som eksempel for argumentet ditt - også når han valgte "emigrere" for å skjerme konsernet for skatteregler som ville ført til at vanlige folk mistet jobben fikk han mer ris enn ros av mennesker som ikke tar til seg helheten - så ja, veldig glad du brukte han som eksempel.. Og også siden du påstår han står oppført med null i inntekt går jeg ut fra at du mener før han flyttet - og at du vet at dette heller ikke stemmer.. sett sammen med at han da også  betalte svimlende summer i skatt er det vel ikke så mye mer å si om det argumentet egentlig enn hvor sannsynlig er det at Marius har tilsvarende meritter å leve på?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (46 minutter siden):

Det jeg håper diskusjonen kan bli vridd mot, er selve det norske kongehuset og hvordan de åpenbart gjør akkurat som de vil og ikke har noen respekt i det hele tatt for det folket de liksom skal tjene. Marius-saken er bare et (kraftig) symptom på dette.

Vårt kongehus er blant de dyreste - og samtidig det som gjør minst. Det er knapt så vi ser dem i offentligheten i det hele tatt. Noen skrev at de har 150 oppdrag til sammen i året. Det er INGENTING!  Ingen av kongens etterkommere eller svigerbarn har en vanlig jobb, alle lever av å sole seg i glansen av kongehuset. De tror de kan diktere pressen (og kan det dessverre til en viss grad også). Märtha og Durek er jo så «far out» at det er bare tragisk.

MM har alltid vært kjent for lav arbeidsmoral, sinnssykt forbruk og dyrking av jet-set venner. Og så ser vi nå hvordan hun/de har lagt til rette for en kriminell og narkoman sønn, ved bl.a. å la ham bo på Skaugum samtidig som han har nære venner i kriminelle nettverk og er narkoman. Ikke stilt krav om skole og jobb, muligens finansiert en playboy-livsstil. I tillegg blander hun seg inn i straffesaken mot ham, ved å ha dialog direkte med offeret.
Kongen er snart 90 og det virker ikke som han skjønner stort, og HM fremstår som en tafatt dott. Men så har jo ingen av dem noen som helst ide om hvordan verden ser ut for ikke-kongelige.

Dessverre er folk blendet av glansen og forstår ikke at de ikke kjenner hverken MM, HM eller «lille søte Marius»; alt vi ser er et nøye redigert image. Men nei, også i denne tråden tror mange at MM er så «hjertevarm» og Marius er egentlig en kjernekar som bare har hatt en vanskelig oppvekst stakkars.

Kong Harald alene hadde 431 oppdrag i fjor. 

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
Conradi skrev (Akkurat nå):

Flott, det har jeg respekt for. (Det var en annen her i tråden som oppga det tallet).
Vet ikke hvorfor vi ser så lite til dem, men det er kanskje ikke så spennende å avbilde eldre menn..Og hva skjer da når han dør? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
O Rakel skrev (4 minutter siden):

Mediene har beskyttet ham veldig lenge. Da Nora Haukeland poserte med kokainpose på Sophie Eloses post at livet ble en milliard ganger høyere, unnlot pressen å skrive at NH var kjæresten til Marius. Det var sikkert vurdert slik at han ikke kan kritiseres for hva hun gjorde, men pressen må jo ha visst at han også synes det var gøy med hvitt pulver.

Innholdet i Dagbladets reportasje om hans kriminelle nettverk kan heller ikke være framskaffet over natten. De har visst, men ikke skrevet noe om det. Anledningen nå er at han selv har gjort noe alvorlig, men man kan jo mene at det i seg selv burde vært intakt pga de sikkerhetsrisikoene det representerer og det hykleriske ved at en av landets mest beundrede familier  promoterer gode saker som bekjempelse av vold, klipper snorer på krisesentre osv men ikke tar tak i kritikkverdig atferd i egne rekker.

Hadde media skrevet noe før, ville han og/eller familien kanskje gjort noe før. Det er rart hvordan folk får motivasjon til å skjerpe seg når noe omtales offentlig. 

Nora Haukland selv ble beskyttet i den saken. Alt fokus kom på Sophie Elise, som hadde lagt ut bildet, mens Nora som var den som faktisk holdt posen ble sladdet og anonymisert. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Conradi skrev (7 minutter siden):

Stemmer. De 150 oppdragene som @Morgan Le Fayrefererer til er oppdrag utenfor slottet. Store deler av kongens hverdag består i oppgaver som utføres på slottet, typisk audienser og statsråd. Men det hører jo med til bildet at han er 87 år, og har trappet ned etter at han fikk pacemaker. Trond Noren Isaksen skriver at han har trappet ned gradvis over noen år nå. I tillegg kommer at Mette Marit er syk, som også påvirker den totale mengden oppdrag. Så selv om det ikke er så lavt som 157 oppdrag samlet, så er det lavere enn før. Men det er en naturlig svingning, tenker jeg, som skyldes kongeparets alder, i tillegg til at IA ikke har begynt ennå. Det vil nok endre seg.

https://www.vg.no/rampelys/i/Oob5pw/endringer-i-kongens-program-fremover

Endret av MissLucy
  • Liker 14
Skrevet
Grüner skrev (6 minutter siden):

Nora Haukland selv ble beskyttet i den saken. Alt fokus kom på Sophie Elise, som hadde lagt ut bildet, mens Nora som var den som faktisk holdt posen ble sladdet og anonymisert. 

En stund men ikke fullt ut, dog var anonymisering garantert pga forbindelsen til kongefamilien.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Ssb skrev (54 minutter siden):

Kronprinsparet er ikke tiltalt her. Att de skal komme med offentlige uttalelser på vegne av voksne folk som må stå for egne handlinger, vil bare rote til saken ytterligere, så det er veldig greit de holder seg langt borte enn så lenge. 

Offentlige uttalelser fra kongehuset vil fort bli sett på som påvirkning av saken, dette om de skulle ytre seg feil på en eller anna måte, - bare i ly av att det faktisk er kongehuset som uttaler seg, så jeg tenker det er heilt greit att dei forholder seg rolige i båten. 

MBH er en voksen mann, dette får han faktisk ordne oppi selv tenker jeg. 

Nå har jeg ikke påstått at kronprinsparet er tiltalt. Jeg har heller ikke nevnt med et ord at Marius Borg Høiby ikke er en voksen mann som ikke skal stå til ansvar for egne handlinger. Jeg har forsåvidt heller ikke etterlyst offentlige uttalelser fra hverken kronprinsparet eller kongehuset. Det kan være en idė å sjekke hva som står i sitatet til kommentaren før du tar til tastaturet.

Det er greit å ikke skyte budbringeren.

Når det er sagt er det en utopi å tro at pressen ikke vil ha spørsmål om denne saken når kronprinsparet eller kongeparet opptrer offentlig, som for eksempel i et nært forestående bryllup. De kan ikke akkurat svare "ingen kommentar" mens de stormer forbi pressen.

• Liker 4
Skrevet
Oida skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg ikke påstått at kronprinsparet er tiltalt. Jeg har heller ikke nevnt med et ord at Marius Borg Høiby ikke er en voksen mann som ikke skal stå til ansvar for egne handlinger. Jeg har forsåvidt heller ikke etterlyst offentlige uttalelser fra hverken kronprinsparet eller kongehuset. Det kan være en idė å sjekke hva som står i sitatet til kommentaren før du tar til tastaturet.

Det er greit å ikke skyte budbringeren.

Når det er sagt er det en utopi å tro at pressen ikke vil ha spørsmål om denne saken når kronprinsparet eller kongeparet opptrer offentlig, som for eksempel i et nært forestående bryllup. De kan ikke akkurat svare "ingen kommentar" mens de stormer forbi pressen.

Kan de si noe sånn som « nå ønsker vi og fokusere på brudeparet « da. Ja, de burde strengt tatt komme med en uttalelse før bryllupet for og roe ting litt ned, men antar de venter på mer oversikt først. Greit om Marius forklarer seg snart. Uansett hva de gjør eller sier  kommer jo bryllupet til og bli ei røre, og hvis de uttaler seg nå og det kommer nye opplysninger imellom er det jo like langt. Glad jeg ikke dem eller deres rådgivere. 

• Liker 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (27 minutter siden):

Flott, det har jeg respekt for. (Det var en annen her i tråden som oppga det tallet).
Vet ikke hvorfor vi ser så lite til dem, men det er kanskje ikke så spennende å avbilde eldre menn..Og hva skjer da når han dør? 

Men da har du sikkert ikke fått med deg att vår kjære konge har vært sykmeldt lenge i 2024

• Liker 2
Skrevet
O Rakel skrev (54 minutter siden):

Mediene har beskyttet ham veldig lenge. Da Nora Haukeland poserte med kokainpose på Sophie Elises post om at livet ble en milliard ganger gøyere, unnlot pressen å skrive at NH var kjæresten til Marius. Det var sikkert vurdert slik at han ikke kan kritiseres for hva hun gjorde, men pressen må jo ha visst at han også synes det var gøy med hvitt pulver.

Innholdet i Dagbladets reportasje om hans kriminelle nettverk kan heller ikke være framskaffet over natten. De har visst, men ikke skrevet noe om det. Anledningen nå er at han selv har gjort noe alvorlig, men man kan jo mene at det i seg selv burde vært intakt pga de sikkerhetsrisikoene det representerer og det hykleriske ved at en av landets mest beundrede familier  promoterer gode saker som bekjempelse av vold, klipper snorer på krisesentre osv men ikke tar tak i kritikkverdig atferd i egne rekker.

Hadde media skrevet noe før, ville han og/eller familien kanskje gjort noe før. Det er rart hvordan folk får motivasjon til å skjerpe seg når noe omtales offentlig. 

Jeg vil bare presisere at jeg på ingen måte mener media ikke skulle dekket dette! Og eksemplene med kriminelle nettverk etc er virkelig riktig at belyses. Jeg har også tvilt meg fram til at det var rett å dele lydopptakene, i lys av hans egen uttalelse (der mange av oss så de røde flaggene og bullshiten, men skremmende mange slukte det rått) og at NH Haukeland sto fram. Bildene fra leiligheten mener jeg var feil uten samtykke fra offeret da det er privat, og VG utelot tross alt alt annet enn MBH i opptakene. 
Jeg tenker på totalen her, og at nå må media være ytterst forsiktig videre når det gjelder balansegang mellom opplysning og belysning, og sensasjonsjournalistikk på den andre siden. De kan fortsette å dekke, men nå må de være enda mer nøye med måten det gjøres på. Å belyse sakskomplekset, risiko og sikkerhet osv kan gjøres uten å gjøre det til «personjakt» om du skjønner. 

• Liker 5
Skrevet
Conradi skrev (1 time siden):

Har du link til dette tallet?

Eller noen av dere andre som kommer med tall på oppdrag, både for hele kongefamilien og for enkeltmedlemmer?

• Liker 2
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 timer siden):

Dessverre er folk blendet av glansen og forstår ikke at de ikke kjenner hverken MM, HM eller «lille søte Marius»; alt vi ser er et nøye redigert image. Men nei, også i denne tråden tror mange at MM er så «hjertevarm» og Marius er egentlig en kjernekar som bare har hatt en vanskelig oppvekst stakkars.

Virkelig? Jeg har ikke sett noen i tråden som skriver noe i nærheten av dette faktisk.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Gjest Kattedama
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (2 timer siden):

Veldig sant. At mange har visst mye og lenge i denne saken er det vel ikke noe tvil om. Tror dette har mye å si for dette trykket som kom nå. Og da kan man spørre seg om dette har vært riktig, det kommer nok ann på mye, men det er en diskusjon som helt sikkert vil komme. Ut i fra det vi vet nå virker det som det har vært feilslått og gjort belastningen verre for alle involverte. 
Men jeg tenker som andre her at det er viktig å tenke på at vi er mennesker alle sammen og at man tenker over hva man skriver og hvordan man uttrykker det. 

Enig. Tenker også at nå må media ro ned, det er en pågående straffesak og et offer her som kan bli skadelidende på grunn av det massive mediepresset. 

Skrevet
6 hours ago, Fremmed fugl said:

Som sagt så er dette i hovedsak sedvane. Her blir ikke kun den korte historien fra 1905 relevant, men praksis bakover og sideveis (andre monarkier). 

Ser vi det samlede bildet, så skjønner vi at konge ikke kommer bli en tittel til den som er gift med en regjerende dronning i Norge. 

Kong Edvard VIII abdiserte i 1936 for å kunne gifte seg med Wallis Simpson. Fordi hun var en fraskilt kvinne.
Han fulgte det som var sedvane den gangen.

At en (framtidig) konge kunne gifte seg med en som hadde barn fra før var det antagelig ingen som kunne forestille seg på den tiden.

Men hva som er sedvane endrer seg. Og det kan skje raskt. 

Det er bare å se på vårt eget kongehus.
Det tok Harald 9 år før han fikk gifte seg med Sonja, fordi hun var "en kvinne av folket".
Nå ser vi knapt problemet.

"Det samlede bildet" er ikke en statisk tilstand.

• Liker 5
Skrevet
velociraptor skrev (17 minutter siden):

Fordi det er mor som er en offentlig person, mor som lever i luksus på skattepenger, mor som lar sin voksne partysønn bo hjemme.

Jeg vil tvert i mot argumentere med at nå ser vi problemet. Sonja i seg selv var ikke et problem, men det har gitt følgeskader i at Harald videre har latt sine egne barn gifte seg led rått og råte og nå er det altså snart bare forfall igjen. HM fremstår som et tafatt nek, kona hans er helt katastrofe, stesønnen er en karikatur på hvor galt det kan gå med de stakkars rike og berømte, Märtha er splitter pinne gal og i tillegg kynisk og grisk der hun jukser med markedsføring, støtter kvakksalveri, bryter avtaler hun inngår med slottet gang på gang, og hennes tilkommende enda verre. Märthas mellomste datter er en sminke-influenser, Marius er en narkotikamisbrukende kvinnebanker som i tillegg driver med hærverk og trusler, de andre kongelige barnebarna fremstår enn så lenge som ganske anonyme og normale.

Joda, vi ser problemet med å vanne ut kongefamilien.

👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 10
Skrevet (endret)
Oida skrev (På 4.8.2023 den 12.45):

Nå var vel saken med Finn.no en hendelse som fant sted når Høiby var sytten atten år gammel. Om jeg ikke husker feil ble det sagt at han hadde glemt å legge adressen skjult i annonsen. 

Men det er klart, er man besatt av hva denne mannen gjør og bor, og ikke minst hvordan hans mor og stefar forvalter egne penger, så er vel en ti pluss år gammel sak relevant.

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...