Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Uføre Unni
Skrevet
Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Idag vokser vi opp med åpenhet. Tidligere skulle vi ikke snakke om slikt - rusmisbruk, mishandling og psykisk helse ble tiet ihjel. 

Jeg er født på tidlig 60-tall og har opplevd mye av dette på kroppen selv. Vokste opp med en psykisk syk mor og skjønte ikke hva det var som skjedde. Det ble ikke snakket om - først etter at jeg ble voksen har jeg skjønt at mor led psykisk - og da var det for sent for hun var død. 

Din svigermor skal selvsagt ikke skylde på deg om din mann mishandler deg ... nå misforstår du med vilje. 

Jeg misforstår ikke med vilje. Jeg tror ikke vi forstår hverandre helt. Og det er greit det. Men siden vi ikke forstår hverandre lar jeg ditt innlegg så ukommentert - slik at jeg ikke starter på ei avsporing. 

Jeg håper det går greit med deg i dag🌹

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Jeg syntes jo denne tråden spinner av gårde i mange retninfer iht synsing.

Og tenker også at det er leit at man ikke kan diskutere saken i seg selv med de fakta som ligger offentlig.  

Når det blir så mye og grove spekulasjoner. Og så  mange skal være dommer på en gang.  Så tenker jeg at det blir værre også være offeret i slike saker.

Heldogvis har det i denne tråden ikke vært mye victimchaming. Men det har vært noe. 

Det ble sagt tidlig at man ønsket ro rundt saken. Så de kan få etterfoske ferdig. Og ofrene har bedt om ro. 

Men det blir jo alt annet enn det. 

Det er jo bra at dette kommer opp og frem i lyset. Men kanskje trykket burde ha kommet på et litt senere tidspunkt iht hensyn til alle involverte. 

Hva som er forsøkt tidligere vites jo ikke. Og innenfor husets 4 vegger vil jeg tro det har vært både gjort mye og forsøkt mye. Hva som egentlig feiler Marius vites ikke engang. 

Det som er trist er jo at de første ikke har turt å anmelde. Det hadde vel ikke blitt noen anmeldelse denne gangen heller. Om ikke en venn ringte og politiet valgte å anmelde. 

Det hadde kommet mye mer godt ut av duskusjoner om hvorfor ddt blir sånn, at man ikke tør å anmelde.  Hva kan man gjøre om noen oppfører seg slik Marius har gjort her? Og hvilke tiltak kan settes inn.

Det er slik i dag at det å anmelde noen for vold. Er en så stor belastning for den som er utsatt at det er bedre å gjøre det slutt å legge lokk på ting. Så sant de ikke blir plaget i ettertid.  Men bare det å få besøksforbud ol er vanskelig å få i Norge.  Og man har lite verktøy å beskytte seg med selv om man har anmeldt eller ikke. 

Avhørt  har en liten serie om ei som ble plaget av sin ex. Og å be om hjelp endte opp i at han ble besykyttet. Ikke hun.  Han røk inn etterhvert. Når han hadde vært voldelig mot andre kvinner.

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn at kvinner i stor grad ikke blir tatt på alvor når de melder ifra. 

Er det for mye bruk av sånt som ikke er riktig i feks barnefordelings saker etc. Der dette ikke er sant?  Er det for lite bevis? Jeg vet ikke hva som skal til for å kunne beskytte seg mot voldelige exer. Eller hva som skal til for å stoppe dem. 

Hoved problemet her syntes jeg ligger i at man ikke tør å anmelde. Jeg skjønner de godt. Da evnt rettsaker drøyer veldig i tid. Og de skal granskes grundig. Og ting blir revet opp gang på gang. Slik at sårene aldri får grodd.  

Men her i tråden brukes det mer fokus på påstander om bla at kongehuset har finansiert dette. Og det er ikke det viktigste i saken her tenker jeg da. 

Hvilke tilbud finnes egentlig for folk som bedriver vold? Er det godt nok. Er tilbudet stort nok?

I danmark har de hatt et eget program  for sånt. Husker ikke om det var på nrk det gikk en serie om det. Men det så iallefall ut til å være et bra tilbud. Som gjorde en forskjell for de det gjalt.

Greia er jo at de ofte egentlig ikke ønsker å være sånn selv. Men at det er ting i topplokket som fører de på ville  veier.  Og ofte sliter med å se hvor skadelig det egentlig er. 

Dette er et veldig godt innlegg. Ja, fokuset må nå over på det mer generelle i vold i nære relasjoner og partnervold også mer spesifikt. Også i lys av Ingebrigtsensaken (nei, GI er ikke dømt og har ikke innrømmet noe, men jeg tenker på kommentarfeltene som peker på guttene og hvor folk viser enorm kunnskapsløshet rundt offeratferd ved vold i nære relasjoner).

Vi må få opp kunnskapen i befolkningen om disse mekanismene, om hva psykisk vold er og hvor alvorlig det er og hva det gjør med et menneske (fortsatt er det mange som fnyser av begrepet, «er jo bare ord»), og dette med hvorfor man ikke sier fra, ikke går osv må folk lære mer om. Det gjelder partnervold som her, men det gjelder også for vold og omsorgssvikt mot barn, hvorfor det tar så mange år før mange tør å si noe, eller i det hele tatt forstår at det de er blitt utsatt for er vold og omsorgssvikt og ikke normalt eller innafor, og at man er blitt skadet.

Det er et «slagord» fra de siste åra som heter «du ser det ikke før du tror det» (det originale snudd på hodet), og det er faktisk sant. Man må tørre å tro at sånn djevelskap finner sted hver eneste dag før man blir i stand til å tro på ofre som prøver å fortelle, særlig når du kjenner voldsutøveren og hen aldri har vist deg sånne sider. Folk bør også få mye mer kunnskap om gaslighting og triangulering, to av de aller mest effektive manipulasjonsteknikkene, som også er svært egna til å skape omfattende mindfuck hos den som utsettes for det. Gaslighting er regnet som en form for psykisk tortur faktisk, pga måten det får deg til å tvile på alt, også på deg selv og hva som er virkeligheten og ikke. 

Endret av Ninaen
  • Liker 6
  • Nyttig 15
Skrevet
Zenhouse skrev (50 minutter siden):

MBH var på padletur med Aksel Hennie i forkant av helgen da alt sprakk. Tenker nå mitt om litt av hvert her. Danby Choi har jo også vært en god venn med både M og Nora Haukland, dokumentert med turer sammen. For en gjeng disse halv/hel-kjendisene ser ut til å være. Tror det sitter noen nå litt stille i båten og helst ikke vil ramle uti sammen med Marius. Og bare tanken på hvor mange som garantert har visst om volden. Æsj. 

Mange har garantert visst, de som sier noe annet er naive. Når folk utenfor kretsen har visst om det, så vet også de som er i den kretsen hva som har foregått.

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Dette er et veldig godt innlegg. Ja, fokuset må nå over på det mer generelle i vold i nære relasjoner og partnervold også mer spesifikt. Også i lys av Ingebrigtsensaken (nei, GI er ikke dømt og har ikke innrømmet noe, men jeg tenker på kommentarfeltene som peker på guttene og hvor folk viser enorm kunnskapsløshet rundt offeratferd ved vold i nære relasjoner). Vi må få opp kunnskapen i befolkningen om disse mekanismene, om hva psykisk vold er og hvor alvorlig det er og hva det gjør med et menneske (fortsatt er det mange som fnyser av begrepet, «er jo bare ord»), og dette med hvorfor man ikke sier fra, ikke går osv må folk lære mer om. Det gjelder partnervold som her, men det gjelder også for vold og omsorgssvikt mot barn, hvorfor det tar så mange år før mange tør å si noe, eller i det hele tatt forstår at det de er blitt utsatt for er vold og omsorgssvikt og ikke normalt eller innafor, og at man er blitt skadet. Det er et «slagord» fra de siste åra som heter «du ser det ikke før du tror det» (det originale snudd på hodet), og det er faktisk sant. Man må tørre å tro at sånn djevelskap finner sted hver eneste dag før man blir i stand til å tro på ofre som prøver å fortelle, særlig når du kjenner voldsutøveren og hen aldri har vist deg sånne sider. Folk bør også få mye mer kunnskap om gaslighting og triangulering, to av de aller mest effektive manipulasjonsteknikkene, som også er svært egna til å skape omfattende mindfuck hos den som utsettes for det. Gaslighting er regnet som en form for psykisk tortur faktisk, pga måten det får deg til å tvile på alt, også på deg selv og hva som er virkeligheten og ikke. 

Enig !! Det burde faktisk vært pensum på ungdomsskolen , muligens før. Kunnskap er den eneste veien ut av dette uføret , både for utøver og mottaker . Og samfunnet for øvrig . 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Uføre Unni skrev (32 minutter siden):

Ukultur. Og den går langt tilbake. Antagelig fra da vi gikk over fra å være nomader til å bli landbrukere. For nå ble det viktig å opprettholde ekteskapet - som ikke er noe annet enn den minste, men viktigste økonomiske enheten vi har. Å bryte ut av denne betydde represalier. For både han og hun, men særlig hun. Kvinner som har full råderett over seg selv lager langt færre barn - eller færre arbeidere som vi egentlig kan kalle det i denne sammenhengen. 

Så helt opp til nylig ble partnervold kalt "husbråk". Dette var ikke noe verken naboer og politi skulle bry seg med. Det var en privatsak. 

Og om du går inn i kommentarfeltet hos VG o.l ser du hvem som sier slikt som: Hvorfor anmeldte de ikke før? Goldiggers! Hvor mye har det fått betalt for dette da? Og så videre. 

Det er de eldre kvinnene som driver med det der. De før kvinnefrigjøringa ga resultater. 

Jeg ser selv min egen svigermor deltar. Hun ble banka av sin alkoholiserte eksmann. Men hun sitter på fb og skriver under sakene om de kvinnene som ble utsatt for Marius sin vold: "I dag skal jeg ha kjøttkaker til middag". Det der er tydeligvis ei greie blant den generasjonen. Det og de latterfjesene. 

Så svigermor som selv blir slått er så opptatt av å fortrenge den urett som ble begått mot henne at hun ikke evner å se at hun er med å opprettholde en ukultur. 

Jeg tror desverre at denne ukulturen vil opprettholdes til siste kvinne fra før 1970 har forlatt denne jord. For det er Vigdis, Synnøve, Astrid, Gerd, Hanne og Marit født 1945 - 1968 som sørger for at kvinner enda ikke tørr melde i fra. 

Akkurat samme i Ingebrigtsen-saken. «En liten deng har aldri skada noen!» «åh, lite rapp med håndkle, så fælt, hahaha, unge i dag tåler ingen ting!» Jeg spyr. De er jo kollektivt skada hele generasjonen, som jo beviser at det ikke gikk bra med dem. De bare evner ikke se det. (Er selvsagt mange unntak altså, men for enkelthets skyld en liten generalisering). Jeg tror du har helt rett i det siste. Grensa går på 1960-1970 et sted. 

• Liker 24
  • Nyttig 8
Skrevet
Mr.buksa skrev (22 minutter siden):

Dette du beskriver her er jeg enig i. Og dette kan trolig ikke kun beskrive damene til Marius, men også hvordan Marius har blitt oppdratt. At ingen har satt grenser for han (fordi MM selv er vokst opp i en sterk dysfunksjonell familie ) og at han har sluppet billigere unna med langt mindre krav enn øvrige familiemedlemmer.

I tilegg har han ikke hatt sin egen far rundt seg. Og  hvis man sliter ubevisst med identitets problemer, så oppsøker man det som er litt " badass" i håp om å finne en bedre rollemodell. Noe som gjør at han tror han kan føle seg som mer mann. Og han oppsøker hele tiden noe som gjør at han som mann kan få litt respekt der ute i verden. 

Desverre så tror han at det å være mann er å være voldelig. Og at respekt er å gjøre seg selv til en slags kjendis. Og at han kan få en tilhørighet og identitet med å menge seg med  "gangstere" .

Men det her handler trolig mest om at MM ikke har vært i stand til å sette grenser.  Mye på grunn av sin egen oppvekst. Til nød kan hun være i stand til å ta en koseprat rundt ting. 

Når det gjelder Haakon og Martha, så blir det bittelitt av det samme. Alle kan se at de hopper inn med hud og hår og får partnere fra sterkt dysfunksjonelle familier. Også blir det gjort nada i å veilede dem 100 prosent vekk fra det. 

Kong Olav var visstnok en veldig streng mann. Også mot sine ansatte. Men han hadde i hvertfall ting på stell i Kongehuset. 

Hadde Kongehuset fortsatt den stilen der, så ville alle ha fått de grensene de behøver.  Og Marius kunne ha hatt en sunn rollemodell. Selv om jeg tror at det heller er tvilsomt at MM og Marius hadde vært velkomne der i det hele tatt. 

Hjelper ikke så mye at media syr puter under kongefamilien heller. Ved å si at nå sliter kongefamilien på samme måte som "vanlige " familier. 

🎯🎯🎯 God og saklig analyse. Arvesynden er faktisk noe reelt, helt til noen greier å bryte den effektivt (ikke lett)

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Akkurat samme i Ingebrigtsen-saken. «En liten deng har aldri skada noen!» «åh, lite rapp med håndkle, så fælt, hahaha, unge i dag tåler ingen ting!» Jeg spyr. De er jo kollektivt skada hele generasjonen, som jo beviser at det ikke gikk bra med dem. De bare evner ikke se det. (Er selvsagt mange unntak altså, men for enkelthets skyld en liten generalisering). Jeg tror du har helt rett i det siste. Grensa går på 1960-1970 et sted. 

Du har så rett! Folk som bagatelliserer vold / overgrep er minst like skada som voldsutøver , om ikke mer. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
Uføre Unni skrev (13 minutter siden):

Ikke for å være frekk. Men kan du redigere teksten din og legge inn avsnitt? Jeg vil gjerne lese den, men får ikke til når den er så tettskrevet. 

Ikke frekt, tvett imot, takk for tilbakemelding! Mister oversikt når engasjementet tar over😅Skal prøve å huske på det videre også, går over det siste innlegget i samme slengen!

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
powerpuffen skrev (1 time siden):

Altså, jeg henger ikke med i tråden her i det hele tatt, men dette var en tanke som datt ned i hodet mitt etter å ha åpnet VG i dag tidlig. 

Ingenting av det han har gjort er under noen omstendigheter greit! Det tror jeg vi alle er helt enig i.
Men, jeg tror det må ha vært tøft å gå fra å være en helt vanlig liten gutt på 5-6 år, til å plutselig skulle være kjent av hele Norge. Jeg tror det må ha vært vanskelig å vokse opp med kongelige småsøsken, som han visste hadde en viktigere rolle/plass i familien enn han.  

Ikke at dette rettferdiggjør noe som helst altså!! Men det er vel ikke akkurat hemmelig at folk med en litt tøffere barndom har  lettere for å havne på kjøret. For ikke å snakke om hans far og alt han har drevet med. 

Joda, det var sikkert tøft å plutselig får livet snudd, men han har hatt bra mange år å bli vant til det på og vært i en særstilling mtp å få hjelp til å tilpasse seg osv og ta gode valg - som han jo som voksen bevisst ikke har gjort, så å bruke arguemnter fra han var 5 år for å på en måte forklare dagens handlinger blir helt feil både som forsvar og forklaring. Faktum er og blir at ens handlinger er alltid basert på ens valg der og da og han valgte ruse seg, han valgte være voldelig, han valgte ty til trusler, han valgte dette livet og denne veien selv om han kunne valgt å få hjelp mye tidligere om han ønsket det. 
Man skal ikke glemme at denne "stakkars gutten" nå er en voksen mann, det må oppleves nedverdigende at den støtte han nå får er begrunnet i den "stakkars" holdningen som gjør han og hele hans verdi "mindre" fordi det er "synd på han" - det kan umulig føles godt for en som ham..

missLynch skrev (20 minutter siden):

Treffende og godt innlegg av Sigrid Hvidsten i Dagbladet nå https://www.dagbladet.no/meninger/dette-er-sa-nedrig-sa-feigt/81809803

«Dette er ikke privatliv, dette er vold. 
Marius Borg Høiby har blitt beskyttet. Nå blir det mer og mer tydelig at det var feil»

Noen ganger innser man at den hjelpen man gav eller trodde man gav egentlig bare bidro til at problemet vokste sa en familie jeg kjenner etter at deres barn falt dypere og dypere inn i rus og psykisk helse. De trodde de ivaretok mens det de faktisk gjorde var å unnskylde og tilrettelegge. Det er innmari vrient som pårørende å vite hva som er riktig å gjøre fordi alt man gjør som regel gjøres av kjærlighet mer enn noe. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
Skrevet
NiceOrNothing skrev (5 minutter siden):

Du har så rett! Folk som bagatelliserer vold / overgrep er minst like skada som voldsutøver , om ikke mer. 

Ikke bare er de skada, men de er også skadelige. Fordommene deres er med på å gjøre det vanskelig å si fra om og bryte ut fra usunne forhold.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Gjest Uføre Unni
Skrevet
Ninaen skrev (6 minutter siden):

Ikke frekt, tvett imot, takk for tilbakemelding! Mister oversikt når engasjementet tar over😅Skal prøve å huske på det videre også, går over det siste innlegget i samme slengen!

Takk! Nå har jeg lest innlegga dine - de var gode. 

Skrevet
Uføre Unni skrev (25 minutter siden):

Hvorfor ikke? 

Det du nå sier at om min mann mishandler meg så må jeg ha forståelse for at min svigermor legger skylden på meg? Slik at jeg ikke gir henne skyldfølelse? 

Godt voksne kvinner har en plikt til å klatre opp på barikadene for sine døtre og barnebarn. Skal ikke kvinner beskytte eget avkom? 

Nå er du ganske fordomsfull og kunnskapsløs mår du drar hele denne generasjonen kvinner over en kam. Hvem startet i sin tid krisesentrene og satt fokus på vold i nære relasjoner? At noen i en gitt alder, er idioter, betyr ikke at alle i samme generasjon er det. Veldig mange av oss som er født på 60-tallet, har vært på disse barrikadene hele tiden. 

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
VitaSana skrev (Akkurat nå):

Ikke bare er de skada, men de er også skadelige. Fordommene deres er med på å gjøre det vanskelig å si fra om og bryte ut fra usunne forhold.

Enig , de er jo enabelers (muliggjørere) . Å uten muliggjørere (de som bagatelliserer , forsvarer og ser mellom fingrene på fysisk /psykisk vold  ) , hadde vi nok hatt færre voldsutøvere . Dette fenomenet ser vi ofte helt fra barneskole / barnehage . De blir forsvart og forklart til de en «vakker dag» havner i fengsel . 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Nå er du ganske fordomsfull og kunnskapsløs mår du drar hele denne generasjonen kvinner over en kam. Hvem startet i sin tid krisesentrene og satt fokus på vold i nære relasjoner? At noen i en gitt alder, er idioter, betyr ikke at alle i samme generasjon er det. Veldig mange av oss som er født på 60-tallet, har vært på disse barrikadene hele tiden. 

Helt enig, det handler nok mer om hvilken type mennesker som engasjerer seg i sånne FB-kommentarer. Deprimerende å lese.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Det er kanskje riktigere å si at det går et generasjonsskille? Hvor endringen begynte å skje? Og at deres generasjon dermed er ganske delt, og dermed også blir litt enten eller? Enten vært med på oppgjøret og endring, eller sitter fast i det gamle? Om du skjønner.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Uføre Unni
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Men jeg gjorde jo ikke det? 

Men jeg ser du er den andre eldre kvinnen jeg trigger nå så jeg skal være mer nøye når jeg skriver om deres generasjon. Jeg kan f.eks skrive - i hovedsak - kvinner fra generasjonen mellom 1945 - 1970. 

Skrevet
Lothlorien- skrev (3 minutter siden):

Det er sikkert flere enn meg som synes synd på Ingrid Alexandra og Sverre Magnus oppi dette? Og Harald og Sonja? Helt utrolig hvordan denne Marius har blitt beskyttet og fått lov til å gjøre hva han har villet i så mange år. At ikke media har skrevet om det engang før nå viser jo at vi ikke har en etterrettelig, fri og åpen presse engang. 

Ja jeg tenker på de, men mest på Harald og Sonja som har stått i veldig mye med sine "svigerbarn" de siste årene.

• Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Uføre Unni skrev (2 minutter siden):

Men jeg ser du er den andre eldre kvinnen jeg trigger nå så jeg skal være mer nøye når jeg skriver om deres generasjon. Jeg kan f.eks skrive - i hovedsak - kvinner fra generasjonen mellom 1945 - 1970. 

Kan vi ikke heller kalle det et kunnskaps-skille? Det har alltid vært kvinner som har kjempet for andre kvinner . Etterhvert som kunnskap har blitt mer tilgjengelig og flere og flere har tilegnet seg den, har jo antallet kunnskapsløse gått ned. ( heldigvis ) 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Uføre Unni skrev (5 minutter siden):

…av typen ressursfattig/enkle sjeler, som også synes kongehuset er veldig stas - så har du nok rett.

Ingen jeg kjenner i disse generasjonene har den typen holdninger.

• Liker 12
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...