Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
VitaSana skrev (Akkurat nå):

Ikke bare er de skada, men de er også skadelige. Fordommene deres er med på å gjøre det vanskelig å si fra om og bryte ut fra usunne forhold.

Enig , de er jo enabelers (muliggjørere) . Å uten muliggjørere (de som bagatelliserer , forsvarer og ser mellom fingrene på fysisk /psykisk vold  ) , hadde vi nok hatt færre voldsutøvere . Dette fenomenet ser vi ofte helt fra barneskole / barnehage . De blir forsvart og forklart til de en «vakker dag» havner i fengsel . 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Nå er du ganske fordomsfull og kunnskapsløs mår du drar hele denne generasjonen kvinner over en kam. Hvem startet i sin tid krisesentrene og satt fokus på vold i nære relasjoner? At noen i en gitt alder, er idioter, betyr ikke at alle i samme generasjon er det. Veldig mange av oss som er født på 60-tallet, har vært på disse barrikadene hele tiden. 

Helt enig, det handler nok mer om hvilken type mennesker som engasjerer seg i sånne FB-kommentarer. Deprimerende å lese.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Nå er du ganske fordomsfull og kunnskapsløs mår du drar hele denne generasjonen kvinner over en kam. Hvem startet i sin tid krisesentrene og satt fokus på vold i nære relasjoner? At noen i en gitt alder, er idioter, betyr ikke at alle i samme generasjon er det. Veldig mange av oss som er født på 60-tallet, har vært på disse barrikadene hele tiden. 

Det er kanskje riktigere å si at det går et generasjonsskille? Hvor endringen begynte å skje? Og at deres generasjon dermed er ganske delt, og dermed også blir litt enten eller? Enten vært med på oppgjøret og endring, eller sitter fast i det gamle? Om du skjønner.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Uføre Unni
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Men jeg gjorde jo ikke det? 

Men jeg ser du er den andre eldre kvinnen jeg trigger nå så jeg skal være mer nøye når jeg skriver om deres generasjon. Jeg kan f.eks skrive - i hovedsak - kvinner fra generasjonen mellom 1945 - 1970. 

Skrevet
Lothlorien- skrev (3 minutter siden):

Det er sikkert flere enn meg som synes synd på Ingrid Alexandra og Sverre Magnus oppi dette? Og Harald og Sonja? Helt utrolig hvordan denne Marius har blitt beskyttet og fått lov til å gjøre hva han har villet i så mange år. At ikke media har skrevet om det engang før nå viser jo at vi ikke har en etterrettelig, fri og åpen presse engang. 

Ja jeg tenker på de, men mest på Harald og Sonja som har stått i veldig mye med sine "svigerbarn" de siste årene.

• Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Uføre Unni skrev (2 minutter siden):

Men jeg ser du er den andre eldre kvinnen jeg trigger nå så jeg skal være mer nøye når jeg skriver om deres generasjon. Jeg kan f.eks skrive - i hovedsak - kvinner fra generasjonen mellom 1945 - 1970. 

Kan vi ikke heller kalle det et kunnskaps-skille? Det har alltid vært kvinner som har kjempet for andre kvinner . Etterhvert som kunnskap har blitt mer tilgjengelig og flere og flere har tilegnet seg den, har jo antallet kunnskapsløse gått ned. ( heldigvis ) 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Uføre Unni skrev (5 minutter siden):

…av typen ressursfattig/enkle sjeler, som også synes kongehuset er veldig stas - så har du nok rett.

Ingen jeg kjenner i disse generasjonene har den typen holdninger.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Lothlorien- skrev (6 minutter siden):

Det er sikkert flere enn meg som synes synd på Ingrid Alexandra og Sverre Magnus oppi dette? Og Harald og Sonja? Helt utrolig hvordan denne Marius har blitt beskyttet og fått lov til å gjøre hva han har villet i så mange år. At ikke media har skrevet om det engang før nå viser jo at vi ikke har en etterrettelig, fri og åpen presse engang. 

Det har jo definitivt ikke gått i hverken familiens eller Marius sin favør , å dytte all dritten under teppet å glatte over. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Uføre Unni
Skrevet
NiceOrNothing skrev (1 minutt siden):

Kan vi ikke heller kalle det et kunnskaps-skille? Det har alltid vært kvinner som har kjempet for andre kvinner . Etterhvert som kunnskap har blitt mer tilgjengelig og flere og flere har tilegnet seg den, har jo antallet kunnskapsløse gått ned. ( heldigvis ) 

Jeg redigerte innlegget mitt og la til ordet - ofte - slik at det ikke blir så lett oppfattet som generalisering. 

Så nå slipper jeg denne avsporingen - jeg har rydda opp etter meg.

Skrevet
Trio skrev (På 16.8.2024 den 3.10):

Hva skal til for å få folkeavstemning monarki/republikk? 

Feks hvis haakon står for det han sa når han var yngre. At han ikke vil være konge for et folk som ikke ønsker han, så,når den til kommer ønsker han folkeavstemning. Ellers vet jeg faktisk ikke om en lovlig måte, et militærkupp er jo en mulighet, men da tror jeg det må være noe litt mer alvorlig enn at stesønnen banker damer. Hvis haakon som konge og over norsk lov tar seg til rette og banker damer og verre uten at noen lovlig kan blande seg, er militærkupp alternativet. 

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Lothlorien- said:

Dette. Det er en ting at Hvidsten plasserer skylda på en overbeskyttende MM og familie, men hvor i alle dager var ansvarlige redaktører i vår «frie, uavhengige presse»? Pressen har selvsagt visst.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Spitzy skrev (1 minutt siden):

Feks hvis haakon står for det han sa når han var yngre. At han ikke vil være konge for et folk som ikke ønsker han, så,når den til kommer ønsker han folkeavstemning. Ellers vet jeg faktisk ikke om en lovlig måte, et militærkupp er jo en mulighet, men da tror jeg det må være noe litt mer alvorlig enn at stesønnen banker damer. Hvis haakon som konge og over norsk lov tar seg til rette og banker damer og verre uten at noen lovlig kan blande seg, er militærkupp alternativet. 

eller grunnlovsendring....

• Liker 1
Skrevet
Marsipan123 skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg ikke fulgt med i tråden, men det at han hele tiden har blitt holdt i bakgrunnen kan jo være en medvirkende faktor til at han etterhvert fikk et behov for å vise seg fram. Det at søsknene hele tiden har vært i fokus mens han skulle «gjemmes vekk», kan jo gjøre noe med selvbilde og selvfølelsen, og bidra til at du etterhvert får et behov for å hevde deg. Regner jo kanskje med at MM og H har vært bevisste på å forklare ham hvorfor, men det vet jeg selvfølgelig ikke. Ikke at det forsvarer verken fysisk eller psykisk vold, men det kan jo være en del av forklaringen. Det må jo gjøre noe med en å bli holdt utenfor i årevis. «Nå skal vi ta familiebilde, alle sammen!» «Nei, ikke du Marius. Du er med i familien bare innimellom».  

Nå snur du ting på hodet. Han har ikke ønsket å bli så profilert . Han er jo på ingen måte holdt utenfor når han til og med bor gratis på deres eiendom ? Han har jo nytt ALT for godt av deres privilegier . Kunnet levd et relativt bekymringsfritt liv. En vanlig norsk ungdom som må jobbe og gå på skole for å holde hodet over vannet , har ikke kapasitet til å bedrive et rikmannsliv , ruse seg og styre på, for andres penger . 

• Liker 24
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Uføre Unni skrev (15 minutter siden):

Du kan jo bare droppe å generalisere. Mange fra den generasjonen var jo den første feministbølgen, som kjempet for retten til å ta høyere utdanning, retten til jobbe utenfor hjemmet, retten til barnehager, rett til abort, kriminalisering av vold i nære relasjoner, lik lønn for likt arbeid. Bare dropp generaliseringen. Det blir helt historieløst - og kunnskapsløst. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 28
  • Nyttig 10
Gjest Uføre Unni
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (49 minutter siden):

Du kan jo bare droppe å generalisere. Mange fra den generasjonen var jo den første feministbølgen, som kjempet for retten til å ta høyere utdanning, retten til jobbe utenfor hjemmet, retten til barnehager, rett til abort, kriminalisering av vold i nære relasjoner, lik lønn for likt arbeid. Bare dropp generaliseringen.

Jeg redigerte posten min, ok? Og du, jeg vet du er fryktelig aktiv her inne og har en konfronterende tone. Men kan du la være å snakke slik til meg? Jeg skreiv en post der jeg synes jeg svarte ganske greit på spørsmålet jeg siterte. Det jeg skreiv ble oppfattet som generalisering, jeg forklarte meg og rydda opp etter meg, så hva mer vil du? 

Edit: du ville mer tydeligvis. I innboksen min. Jeg forlater tråden til den ikke handler om meg lengre, men om Marius Borg Høiby. 

Endret av Uføre Unni
Skrevet
NiceOrNothing skrev (5 minutter siden):

Nå snur du ting på hodet. Han har ikke ønsket å bli så profilert . Han er jo på ingen måte holdt utenfor når han til og med bor gratis på deres eiendom ? Han har jo nytt ALT for godt av deres privilegier . Kunnet levd et relativt bekymringsfritt liv. En vanlig norsk ungdom som må jobbe og gå på skole for å holde hodet over vannet , har ikke kapasitet til å bedrive et rikmannsliv , ruse seg og styre på, for andres penger . 

Er det ikke MM som har vært opptatt av at han ikke skal være en offentlig profil? Han har jo blitt holdt utenfor i mange sammenhenger? Ikke med «vilje» av MM og H, men på bakgrunn av det faktum at han «bare» har vært en del av kongefamilien, ikke kongehuset. Det betyr at han helt siden han kom inn i familien har blitt holdt utenfor i mange sammenhenger. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
JustAsking skrev (7 minutter siden):

Det er ikke spesielt eller unikt lenger å komme fra oppløste familier, eller ha diagnoser for den saks skyld. En ansvarlig voksen vil søke hjelp og deale med egne issues. Eget ansvar.

Det er blitt for lett å grine over vond barndom for å forklare at man oppfører seg dom et ra***** i voksen alder.

Enig. For meg personlig var det  traumer som jeg enda bearbeider og hard jobbing for å prøve  å komme seg dit at jeg kan fungere på et normalt nivå, men likevel er man voksen har man ansvar for å  ta tak i det man sliter med , selv når skadene var påført av andre engang for lengesiden.

Endret av FruR
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Marsipan123 skrev (1 minutt siden):

Er det ikke MM som har vært opptatt av at han ikke skal være en offentlig profil? Han har jo blitt holdt utenfor i mange sammenhenger? Ikke med «vilje» av MM og H, men på bakgrunn av det faktum at han «bare» har vært en del av kongefamilien, ikke kongehuset. Det betyr at han helt siden han kom inn i familien har blitt holdt utenfor i mange sammenhenger. 

På hvilke måter har han blitt holdt utenfor? Han er med på flere offisielle bilder fra forskjellige feiringer, og har vel også deltatt i de samme tilstelninger på lik linje som de andre barnebarna. At han ikke er synlig på diverse bilder fra feks ferier, er jo helt naturlig når man er et barn som vokser opp med to hjem. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, NordreSving said:

Kongehuset og Slottet bør revurdere sin mediestrategi. De har henvist videre til advokaten. Problemet er at advokaten ikke svarer (lenger). 

Det er ikke holdbart i lengden, for medlemmer av kongehuset er hhv mor og stefar. Stillheten i media kan tolkes på ulike måter, og det er klart at de bør komme på banen for å klargjøre sitt ståsted. «Den som tier, samtykker» heter det blant annet. Hittil har Mette Marit hovedsaklig agert som mor og de har klassifisert dette som «privat». 

Tausheten er øredøvende og det skaper et vakuum, der de mister kontrollen over opinionen. 

Den advokaten som har gitt best informasjon er antagelig Mette Yvonne Larsen (som representerer fornærmede).
Har også lest uttalelser fra John Christian Elden (NH's advokat). 

Men MBH's advokat har vært ganske taus ja. (Jeg kom ikke på navnet hans engang.)

Her er litt om hans tidligere erfaringer som forsvarer:
"Øyvind Bratlien er ikke hvem som helst i krimverdenen og har vært forsvarer for noen av de tyngste kriminelle i landet – som tidligere Bandidos-topp Lars Harnes.
Bratlien er også oppnevnt som forsvarer i terrorsaken masseskytingen 25. juni, der to mennesker ble drept og ni andre ble skutt. Bratlien forsvarer en terrorsiktet mann i 30-årene som nekter straffskyld i saken.

Tidligere i sommer ble Zaniar Matapour dømt til lovens strengeste straff, 30 års forvaring. Saken til Bratliens klient er ennå ikke avgjort.
I april falt det dom i det som omtales som den største narkotikasaken i norsk historie. Rettssaken ble holdt i Oslo tingrett fra september til desember i fjor. Bratlien forsvarte en mann i 40-årene som ble dømt til 21 års fengsel og en inndragning av 21 millioner kroner.

https://www.nettavisen.no/kjendis/marius-borg-hoiby-siktet-etter-voldshendelse-har-hyret-terroradvokat-oyvind-bratlien/s/5-95-1946712

• Liker 4
  • Nyttig 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...