Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Sugar&Spice skrev (3 minutter siden):

Der du ser "forferdelig delingskultur" ser jeg "endelig snakker faktisk hele Norge om vold i nære relasjoner, istedenfor at det blir tiet ihjel". Dette er et samfunnsproblem - ikke bare en personlig tragedie for de det gjelder!

Og ingen, INGEN, snakker om dette på samfunnsnivå uten rystende saker på individnivå. Og ved å snakke om de individuelle sakene, kan vi snakke om samfunnsproblemet det faktisk er, for ingen forstår vold i nære relasjoner uten å selv SE mekanismene bak. 

Derfor hyller jeg først Juliane, som turte å gå først - og så Nora, som med hjelp fra Julianes mot også klarte å fortelle om sin virkelighet. Foregangskvinner er de, sterke, modige, tøffe! Som setter ansikt på et så strukturelt og systematisk samfunnsproblem som har vært tiet ihjel altfor altfor ALTFOR lenge. 

Amen!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, JustAsking said:

I så fall verdens verste reklame for dem…😬

First House har ikke for vane å gi pressen innsyn i sine kundelister. Så om MBH har fått hjelp fra dem så forblir det antagelig en hemmelighet til evig tid.

Eksempel: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7aVoW/raymonds-naermeste-har-hemmelig-first-house-kundeliste

Endret av Caissa
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde faktisk forventet at kronprinsparet gikk ofte nylig ut med støtte til sin sønns ofre. Man kan være der for sønnen men være tydelig på at handlingene hans er fryktelige. Fremfor å ringe den tidligere kjæresten, kunne de brukt media til å ta klar avstand fra Marius` handlinger og gi en uforbeholden støtte til ofrene. 

Der var vel det kronprinsen prøvde å formidle med uttalelsene sine i Paris. Det er nok ikke så enkelt å komme med noe skriftlig som ikke på noen måte kan tolkes som en innblanding i en pågående straffesak. Tipper det kommer noe etterhvert når støvet får lagt seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (11 minutter siden):

Åpenhet ... og ærlighet. 

De har latt Marius bo på Skaugum mens han pleide omgang med tunge kriminelle nettverk: Albansk mafia, Hells Angels, Foxtrot mm. Dette visste PST og politiet .. og helt klart kongeparet og konprinsparet. 

Nå lurer folk på om det har foregått narkohandel på Skaugum - det hadde jo vært et glimrende sted. Marius har kunnet kjøre oppover smale veien til Skaugum i 90km/t - mens han filmer og skrivet at han nesten meide ned en gardist. Legger det ut på sosiale medier til sine over 70.000 følgere. Noen påstår at han kjørte (og har blitt tatt flere ganger) ruspåvirket ... men blir ikke straffet for det. 

Hvorvidt det har foregått narkohandel på  skaugum. Anser jeg pr.dd som en ren spekulasjon. At han kjenner slike personer er ikke automatikk i at det har foregått der.

Om det har gjort det. Er det også spekulativt å dra inn kronprins paret i det

Ang ruskjøring og høy fart. Der tror jeg kanskje man må stille da spm til politiet,  hvorfor de ikke har gjort noe. 

Hvorfor han har bodd på Skaugum  det vet jeg ikke. Men skaugum er forøvrig en privat eiendom eid av kongefamilien. Så de har full rett til å la marius bo der om de ønsker det.  Så vidt jeg husker når jeg leste om kongelig lønn. Dekkes utgifter på skaugum av den lønnen. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (4 minutter siden):

Der var vel det kronprinsen prøvde å formidle med uttalelsene sine i Paris. Det er nok ikke så enkelt å komme med noe skriftlig som ikke på noen måte kan tolkes som en innblanding i en pågående straffesak. Tipper det kommer noe etterhvert når støvet får lagt seg.

Da Marius fikk publisert sin beklagelse i media, der han innrømmet vold, kunne kronprinsparet ha gitt en uttalelse. Her kunne de skrevet f eks at deres fulle sympati går til ofrene, at de tar fullstendig avstand fra vold, og at de samtidig vil være der for sin sønn / stesønn. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Svigermor said:

Hvis det viser seg at kronprinsparet har finansiert denne livsstilen så skjønner jeg ikke hvordan de kan forsette som kronprinspar. Det er dyrt å leve sånn som han har gjort. 

Med en sånn vennegjeng som Dagbladet viste trenger han vel ikke ha så mye penger selv. Tipper han har fått mye gratis pga sitt clout.  Eller kanskje han har vært løpegutt for den albanske mafiaen hvis lommepengene fra MM ikke holdt :hoho:

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy_B skrev (1 time siden):

Jeg svarte på om det ville få konsekvenser for henne å ha tatt opptak. At jeg antar politiet har vært tilstede da samtalene og opptakene foregikk. 

Ikke fordi jeg ikke tror folk klarer å laste ned en app, men rett og slett fordi det er sannsynlig at de fortsatt var i leiligheten mtp. timingen. 

Vil få null konsekvenser for henne å ta opp en telefonsamtale hun selv deltar i.  Det er fullt lovlig. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med @MissLucy er jeg helt trygg på at kongehusets rådgivere ikke har gitt Marius råd. Hvis han hadde brukt en rådgiver, så hadde ikke den unnskyldningen vært så sensasjonelt dårlig. Det var jo kun et par deltakere i denne tråden, samt en håndfull kongevennlige journalister, som beit på den.

Han har muligens rådført seg med advokaten angående ordlyden «kroppskrenkelse», for Marius sine egne ord er jo «jeg bare klappet til deg noen ganger med flat hånd»

Ellers bruker han den unnskyldningen han har hatt mest suksess med i tidligere tilfeller; skylde på rus og psykiatri, love å skaffe hjelp og lovebombe offeret.

Hadde det vært en rådgiver involvert hadde han også anbefalt han å samarbeide med politiet. Å nekte avhør er et typisk advokaters, men fungerer dårlig hvis målet er å redde omdømmet. Sannsynligvis har ikke advokaten vært klar over klientens voldshistorie, derfor har han håpet å få han ut av dette.

Når det gjelder resten av kongehuset, så er det tydelig at de heller ikke har mottatt råd fra trente rådgivere. I så fall hadde Mette Marit aldri ringt offeret, og Haakon hadde ikke uttrykt like mye sympati med gjerningsmann som med ofre. Akkurat det siste skal jeg gi han litt slack for, da det er stesønnen og det sikkert ikke er lett å finne de rette ordene. Men de kunne en rådgiver funnet for han.

Nå som skjelettene ruller ut av skapene, så håper jeg de skaffer hjelp med handteringen, for det er tydelig at ingen av dem er rustet til å stå i dette alene. De må komme på banen og gi en uttalelse hvor de tar tydelig avstand fra både vold og kriminelle bindinger. Og så må de ta avstand!

For fremtiden må kongehuset legge seg på en linje med mer åpenhet. Hvis de skal holde på det kongelige privilegiet med fullstendig hemmelighold, så må de også oppføre seg som kongelige. Akkurat nå oppfører flesteparten i familien seg som om de er deltakere i en norsk versjon av Real Housewives, og sånn rølp fortjener ikke spesialbehandling.

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angel75 skrev (1 time siden):

Men når ble Se&Hør en troverdig kilde?

ja si det, i denne saken kan det virke som om de i allefall hadde troverdige kilder og at de fikk "ballen til å rulle raskere" om ikke annet.

Sugar&Spice skrev (13 minutter siden):

Der du ser "forferdelig delingskultur" ser jeg "endelig snakker faktisk hele Norge om vold i nære relasjoner, istedenfor at det blir tiet ihjel". Dette er et samfunnsproblem - ikke bare en personlig tragedie for de det gjelder!

Og ingen, INGEN, snakker om dette på samfunnsnivå uten rystende saker på individnivå. Og ved å snakke om de individuelle sakene, kan vi snakke om samfunnsproblemet det faktisk er, for ingen forstår vold i nære relasjoner uten å selv SE mekanismene bak. 

Derfor hyller jeg først Juliane, som turte å gå først - og så Nora, som med hjelp fra Julianes mot også klarte å fortelle om sin virkelighet. Foregangskvinner er de, sterke, modige, tøffe! Som setter ansikt på et så strukturelt og systematisk samfunnsproblem som har vært tiet ihjel altfor altfor ALTFOR lenge. 

og jeg vil legge til: det finnes ikke et eneste menneske i verden som vil/ønsker/higer etter å gi sitt ansikt til nettopp en sånn sak. Det er ikke frivillig. Det er ikke ønsket. Det er ikke gøy, det er ingenting å "tjene" på. Fra nå vil de alltid vite at alle vet at de er eksene til Marius, voldsutøveren. Jeg skjønner jævlig godt at de ønsket å la det ligge, gå videre, glemme det. Allikevel våger de å fortelle sannheten. Jeg er mektig stolt og imponert! 

Om ikke annet er det en heit potet akkurat nå - men hvor mange av oss "folket" vil snakke om dette når denne saken har mistet "interessen" vår og vi er videre til nestre "trageide" som engasjerer oss? Og hva hjelper det egentlig at vi snakker om det nå? Som med psykisk helse etter at Ari tok livet sitt, "alle" snakket om det - regjeringen og ledere i alle kretser "snakket" om psykisk helse - men hva konkret har egentlig blitt gjort? Er det noe bedre? Er køene og ventetiden kortere? Har det blitt flere tilbud? 

Jeg tror dessverre ikke vold og rus fremover vil få noen endring for hverken de som er ofre, for familiene til de som dette påvirker og treffer eller for samfunnet, ikke flere plasser i hjelpeapparatet, ikke flere politifolk, ikke flere som faktisk gjør en forskjell fordi alle de som bryr seg sånn skikkelig har i grunnen skreket seg hese og utslitt i en årrekke.. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Hvorvidt det har foregått narkohandel på  skaugum. Anser jeg pr.dd som en ren spekulasjon. At han kjenner slike personer er ikke automatikk i at det har foregått der.

Ang ruskjøring og høy fart. Der tror jeg kanskje man må stille da spm til politiet,  hvorfor de ikke har gjort noe. 

Hvorfor han har bodd på Skaugum  det vet jeg ikke. Men skaugum er forøvrig en privat eiendom eid av kongefamilien. Så de har full rett til å la marius bo der om de ønsker det.  Så vidt jeg husker når jeg leste om kongelig lønn. Dekkes utgifter på skaugum av den lønnen. 

Ja, de har selvsagt rett til å la ham bo der - men da må de tåle at folk blir skeptiske når de hører hvilke nettverk han tilhører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (2 minutter siden):

Ja, de har selvsagt rett til å la ham bo der - men da må de tåle at folk blir skeptiske når de hører hvilke nettverk han tilhører. 

Skeptisk er lov å være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (16 minutter siden):

Ja, men igjen ... men da må de tåle at folk stiller spørsmål ved hans livsstil og vennevalg ... og hvordan i all verden han har råd til dette og om det er greit for kronprinsparet at disse vennene oppholder seg på Skaugum. Det er mange som har uttalt seg om at det kan utgjøre en sikkerhetsrisiko ... 

Vi snakker om norges kommende konge og dronning ... og hvem de tar inn på sine eiendommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Carrot said:

ja si det, i denne saken kan det virke som om de i allefall hadde troverdige kilder og at de fikk "ballen til å rulle raskere" om ikke annet.

Om ikke annet er det en heit potet akkurat nå - men hvor mange av oss "folket" vil snakke om dette når denne saken har mistet "interessen" vår og vi er videre til nestre "trageide" som engasjerer oss? Og hva hjelper det egentlig at vi snakker om det nå? Som med psykisk helse etter at Ari tok livet sitt, "alle" snakket om det - regjeringen og ledere i alle kretser "snakket" om psykisk helse - men hva konkret har egentlig blitt gjort? Er det noe bedre? Er køene og ventetiden kortere? Har det blitt flere tilbud? 

Jeg tror dessverre ikke vold og rus fremover vil få noen endring for hverken de som er ofre, for familiene til de som dette påvirker og treffer eller for samfunnet, ikke flere plasser i hjelpeapparatet, ikke flere politifolk, ikke flere som faktisk gjør en forskjell fordi alle de som bryr seg sånn skikkelig har i grunnen skreket seg hese og utslitt i en årrekke.. 

Ingen store endringer skjer raskt, men det starter med at det blir belyst. Me too-bevegelsen startet også i det små, og nå, snart ti år etter, er det store endringer i måten det snakkes om og hvilke plattformer som brukes til å drøfte problematikken. Ringer i vann. Jeg håper det fører til økt bevissthet og lavere terskel for å anmelde/si fra til noen om partnervold. Da er det faktisk ikke uviktig hvilke signaler Kongehuset (for ja, dette er nå større enn bare Marius) sender når dette utvikler seg videre.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (55 minutter siden):

Private penger har ingen noe med å bestemme over. Kongelige penger er nok ikke bidratt til denne livstilen hans. 

Hvorvidt han bruker penger han har selv , fått av mor, far eller andre. Er ikke ulovlig og ingenting evnt enn evnt skattemyndighetene har noe med . 

Du kan gi bort alle pengene dine til ene barnet ditt og la to andre få ingenting om du ønsker det. Uten at andre har noe med det å gjøre. Det du eier gjlr du hva du vil med. De kongelige har vel noe restriksjoner iht investeringer ol så vidt jeg vet.

12,3 miljoner skattepenger til stefar og mor, som kan brukes til privat forbruk. Selvfølgelig har dem som betaler noe med dette.

Dette kring økonomi er noe jeg tror at man må gjøre noe med hvis monarkiet skal overleve på sikt, åpenhet og begrensinger. Så må dem som er privat familie over i den private sferen og konseptet kongefamilien avvikles. Var en god marketing strategi men fungerer ikke i møte med virkeligheten å ha en litt upresis gruppe mennesker som jobber som ambassadører for markedsvaren. Fokuser på kjerneoppgaver og dem som faktisk har en rolle, det vil si kongen og kronprinsen. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bestemoren skrev (33 minutter siden):

Støttes! Min helt subjektive mening har i mange år vært at H og S burde være siste konge og dronning i Norge. 

Veldig enig med deg i det nå etter siste års flauser, skandaler og rabalder fra de ikke-kongelige i kongefamilien. Dette siste nå er i tillegg svært alvorlig. Etter H og S burde vi avskaffe monarkiet. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bestemoren
cookies skrev (3 minutter siden):

Debatten har så smått startet, slik jeg ser det - selv om Støre og andre partiledere forsøker å tone det ned…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (1 time siden):

Hun takket vel for at Elden kunne bistå på kort varsel, men det står vel ikke noe om at hun har vært inne til avhør. Advokater kan brukes til så mangt. Det står bare at politiet kaller henne inn til avhør så jeg regner med det ikke er gjennomført enda. 

Det var faktisk fint å høre. Får håpe hun anmelder.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JustAsking skrev (11 minutter siden):

Ingen store endringer skjer raskt, men det starter med at det blir belyst. Me too-bevegelsen startet også i det små, og nå, snart ti år etter, er det store endringer i måten det snakkes om og hvilke plattformer som brukes til å drøfte problematikken. Ringer i vann. Jeg håper det fører til økt bevissthet og lavere terskel for å anmelde/si fra til noen om partnervold. Da er det faktisk ikke uviktig hvilke signaler Kongehuset (for ja, dette er nå større enn bare Marius) sender når dette utvikler seg videre.

Men har det egentlig skjedd store endringer i fht me-too? Har kvinner mindre risiko for å bli objektifisert sånn egentlig? Møter de ikke fortsatt samme utfordringer selv om de sier fra mer?
Det er fem år siden "alle snakket om ari", Me-too startet i 2006 - men hva har egentlig endret seg?
Jeg har liten tro på at Marius vil bli den som setter vold og rus på agendaen og oppnår en endring..

Endret av Carrot
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...