Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lothlorien- skrev (42 minutter siden):

Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også? Denne fyren framstår jo bare verre og verre.

Nei, Nora sa at han hadde rasert hennes leilighet og ødelagt ting i morens nye hus. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Oida skrev (1 time siden):

Nei, han har virkelig ikke rasert huset . Nora Haukeland sa han hadde ødelagt ting i morens nye hus. Men det er tydeligvis ikke så dramatisk nok. Høres nok mye bedre ut om han har rasert dette huset.

Slettet.

Jeg ikke leste hva jeg svarte på ordentlig. Beklager.

Endret av MissHannigan
Skrevet
Just now, MissHannigan said:

Nora sier han har rasert hennes leilighet, jo.

I etterkant av den uttalelsen, gikk Haukland ut med flere detaljer om sine anklager.

– Han sa også at han skulle få hjelp da jeg forlot ham. Marius har vært fysisk mot meg. Han har slått meg i ansiktet med en knyttneve, han har sparket meg, han har kvalt meg og rasert leiligheten min. Han har også ødelagt ting i mamma sitt nye hus, sier Haukland i en video på Snapchat.

https://www.tv2.no/nyheter/nora-haukland-er-innkalt-til-politiavhor/16921348/

Ja, men svaret du siterte var svar på spørsmålet "Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også?"

• Liker 1
Skrevet
Oida skrev (54 minutter siden):

Så du tenker at offeret har behov for "solid" støtte fra en heksejakt tråd på KG for at det skal bli en dom i denne saken?

Politiet sitter på både bilder og lydopptak. Det burde holde. Fullstendig unødvendig at dette deles i media. Det er en belastning offeret burde slippe. Hun har også gitt uttrykk via sin advokat at hun er sjokkert over lekkasjer til media. Det virker som blodtåka har lagt seg over en del journalister og store deler av brukerne i denne tråden.

Jeg vil påstå Petter Northug har tatt grep i eget liv. Han har lagt rusmisbruk bak seg og gått tilbake til et aktivt liv med langrenn i fokus. Han går langløp og har startet eget lag. I tillegg er han ekspertkommentator på tv2. Tidligere denne uken gikk han rulleski renn med eliteløpere. Så jeg vil påstå han "har forandret seg meget". 

Du får kikke innom en toppiddrettsuka på Nrk i helgen. Han skal delta på rulleski renn i Granåsen. Han stiller nok nykter og godt trent på startstreken.

Helt enig med deg, har sagt det flere ganger , synes det er skikkelig ugreit overfor offeret at det deles bilder og lydopptak når hun har sagt hun ikke ønsker det og at det er en  ekstra belastning for hun. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
MissHannigan skrev (19 minutter siden):

I etterkant av den uttalelsen, gikk Haukland ut med flere detaljer om sine anklager.

– Han sa også at han skulle få hjelp da jeg forlot ham. Marius har vært fysisk mot meg. Han har slått meg i ansiktet med en knyttneve, han har sparket meg, han har kvalt meg og rasert leiligheten min. Han har også ødelagt ting i mamma sitt nye hus, sier Haukland i en video på Snapchat.

Det var ikke det som bøe svart på, spørsmålet var om han hadde rasert leiligheten til Nora sin mor og Nei det har han ikke

• Liker 4
Skrevet
Vanedis skrev (1 time siden):

Jeg har lurt på hvorfor Julianne Snekkerstad ikke er innkalt til avhør, når Nora Haukland har fått innkalling, jf. https://www.dagbladet.no/nyheter/nora-haukland-innkalt-til-politiavhor/81807287?

Jeg ser at politiet opplyste i går at anklagen fra Snekkestad ikke er en del av den pågående etterforskningen, jf.  https://www.dagbladet.no/kjendis/hoibys-ekskjaereste-apner-opp/81791155 .

Hvis det er pga foreldelsesfrist, bør politiet se nærmere på det, siden den fristen er 10 år ved mishandling i nære relasjoner, jf. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-blir-en-sak-foreldet/.

Det er flere år siden det ble slutt, og jeg tror hun holder til i Tønsberg om dagen. Nora bor i Oslo, og det er kortere tid siden de var sammen. 

Foreldelsesfristen gjelder vel om hendelsene skulle bli anmeldt. Politiet har innkalt Nora til avhør pga. anmeldt sak angående siste dame som var i forhold med Høiby. Noen ganger kan eventuelle tidligere, lignende forhold være med på å belyse saken og eventuell straff. 

Saken er langt fra ferdig, så hvem vet om Juliane eller andre også vil bli innkalt av politiet etter hvert. 

Kanskje det kommer flere anmeldelser. Pleier gjerne det i lignende saker som får mye mediedekning. Kan være lettere å stå frem når man allerede ser at noen har gjort, og at de blir tatt på alvor. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
MissHannigan skrev (20 minutter siden):

Nå har jeg aldri påstått at han ikke har rasert hennes leilighet. Min kommentar gikk på at han ikke har rasert morens hus. Greit å lese innlegget før du protesterer.

• Liker 4
Skrevet
Orly skrev (7 minutter siden):

Helt enig med deg, har sagt det flere ganger , synes det er skikkelig ugreit overfor offeret at det deles bilder og lydopptak når hun har sagt hun ikke ønsker det og at det er en  ekstra belastning for hun. 

Ja  det så sant. Det mest utrolige er alle som skyver offeret foran seg i sine konspirasjonsteorier og nedlatende omtale av personer rundt Høiby.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
spirå12 skrev (2 timer siden):

Mannen, for ja, det er en voksen mann, vi snakker om, kan jo ha fått MANGE oppfordringer til å søke behandling HVIS moren har visst om noe. Men hun har ikke makt til å tvinge han.

Nei, hun har ikke makt til å tvinge et voksent menneske, men foreldre har muligheten til å ta en alvorsprat med barna sine, og stille visse krav dersom de fortsatt bor hjemme i en alder av 27 og får økonomisk støtte.

Etter episoden med råkjøring der han nesten kjørte på en gardist og lo av dette, hadde jeg - hvis jeg hadde hatt en sønn som oppførte seg på denne måten - rett og slett spurt vedkommende hva i all verden han driver med, og jeg hadde blitt mildt sagt sint om jeg fikk vite at det var snakk om vold i forholdet.

Endret av - Brian
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
JustAsking skrev (2 timer siden):

Det er uproblematisk for meg at det er en gåte for deg.
Jeg kan likevel utdype litt. Måten dette styres på i kulissene er potensielt problematisk, og måten gjerningsmannen håndterer det på er definitivt problematisk. Det bør være en god grunn bak (i motsetning til kongefamiliestyrt) hvert eneste steg videre i denne saken.

det er ikke særbehandling uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Alle har rett til å nekte å la seg avhøre.

Saken er vel ille nok. Hvorfor gjøre den verre med å dikte opp fakta som er helt feil?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
viren skrev (2 minutter siden):

Det er absurd for meg at enkelte virkelig mener at dette ikke bør skrives mer om, at Marius og kongehuset må «få fred», og at dette skal vi ikke snakke om men la politiet håndtere.

1. En mann har banket flere kjærester med knyttnevene, tatt gjentatte kvelertak på dem (som kunne vært dødelig), kommet med ekstreme trusler og begått hærverk. SELVSAGT må det snakkes og skrives om, så så mye informasjon som mulig kommer frem, og flere eventuelle ofre tør å stå frem. At det er tøft for Marius får han faktisk bare tåle, det skulle han tenkt på da han mishandlet kvinner. 

2. Marius’ omgangskrets er en trussel for kongehuset. At dette blir offentlig kunnskap er viktig, da kongehuset selv ikke har vært i stand til eller villig til å gjøre noe med det. Når det er kjent hvem (og hva) disse menneskene er, reduseres sjansen for at de får muligheten til å omgås medlemmer av kongefamilien.

3. Kongehuset er ikke en privatsak. Ikke bare representerer de oss, vi betaler for dem. - men selv i dag sitter kongen i statsråd. Det MÅ på agendaen dersom:

a) Kongehuset har brukt sin posisjon for å beskytte Marius. 
b) Politiet har latt seg presse til å la Marius slippe unna ulovligheter.

c) Toppene i norske mediehus har så sterke og nære personlige bånd til kongehuset at de unnfaller å gjøre jobben sin. 

Man skal IKKE tie om partnervold. Man skal IKKE tie om en elitefamilie setter demokrati og rettssikkerhet på spill.

👏👏👏👏👏👏

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
takinova skrev (3 timer siden):

Var vel en lur kommunikasjonsrådgiver som mener at bruken av kjæresten min var fornuftig for å skape følelser i uttalelsen og for å vise sårbarhet hos den kriminelle voldsmannen.

En som kan noe om kommunikasjonsstrategi men null om partnervold. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg merker jeg er litt imot delingen av telefonopptak. Det er politiet og domstolen som skal vurdere dette. Han vil få dommen sin. Det var grusomt å høre hva han sa til dama han nettopp hadde slått og kvelt. Forferdelig at han har behandlet flere jenter sånn, og det bør det settes en stopper for i tillegg til at handlingene får konsekvenser. Selve saken(e), har nyhetsverdi. Men når det er sagt så vil det komme en tid da han er ferdig med å sone dommen. Etter endt straff, behandling, eventuell avrusning, habilitering har han rett til å kunne gå videre med livet sitt. 

At så mye har blitt offentliggjort kan gjøre dette vanskeligere, og da blir det fort en negativ spiral og ond sirkel. 

Alle har sagt ting i sinne som man egentlig ikke burde ha sagt. Kan bare se for meg om krangler mellom meg og tidligere ekser hadde kommet ut, selv om det ikke var noe straffbart involvert. 

Det er også utleverende og gir en ekstra belasting for offeret som har gjort det helt tydelig at hun ikke ønsker oppmerksomhet i mediene. 

• Liker 8
Annonse
Skrevet (endret)
viren skrev (10 minutter siden):

Det er absurd for meg at enkelte virkelig mener at dette ikke bør skrives mer om, at Marius og kongehuset må «få fred», og at dette skal vi ikke snakke om men la politiet håndtere.

1. En mann har banket flere kjærester med knyttnevene, tatt gjentatte kvelertak på dem (som kunne vært dødelig), kommet med ekstreme trusler og begått hærverk. SELVSAGT må det snakkes og skrives om, så så mye informasjon som mulig kommer frem, og flere eventuelle ofre tør å stå frem. At det er tøft for Marius får han faktisk bare tåle, det skulle han tenkt på da han mishandlet kvinner. 

2. Marius’ omgangskrets er en trussel for kongehuset. At dette blir offentlig kunnskap er viktig, da kongehuset selv ikke har vært i stand til eller villig til å gjøre noe med det. Når det er kjent hvem (og hva) disse menneskene er, reduseres sjansen for at de får muligheten til å omgås medlemmer av kongefamilien.

3. Kongehuset er ikke en privatsak. Ikke bare representerer de oss, vi betaler for dem. - men selv i dag sitter kongen i statsråd. Det MÅ på agendaen dersom:

a) Kongehuset har brukt sin posisjon for å beskytte Marius. 
b) Politiet har latt seg presse til å la Marius slippe unna ulovligheter.

c) Toppene i norske mediehus har så sterke og nære personlige bånd til kongehuset at de unnfaller å gjøre jobben sin. 

Man skal IKKE tie om partnervold. Man skal IKKE tie om en elitefamilie setter demokrati og rettssikkerhet på spill.

For meg er det absurd å mene at det trengs å deles bilder  av leiligheten og video av samtaler , fullstendig absurde faktisk . Offeret ønsker ikke dette. Saken kan hel fint diskuteres uten at alt må ut i media.Tipper det etiske av denne delingen også vil bli diskutert etterhvert. Å ja offeret bør få bestemme, det er åpenbart noen i hennes krets som gir infoen og jeg skjønner godt det blir ekstra belastning, tenk å ikke kunne stole på venner..

Så nei jeg har aldri sagt det er pga kongehuset det ikke bør deles , men at offeret bør tas hensyn til ja, helt klart.

Endret av Orly
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Oida skrev (1 time siden):

Så du tenker at offeret har behov for "solid" støtte fra en heksejakt tråd på KG for at det skal bli en dom i denne saken?

Politiet sitter på både bilder og lydopptak. Det burde holde. Fullstendig unødvendig at dette deles i media. Det er en belastning offeret burde slippe. Hun har også gitt uttrykk via sin advokat at hun er sjokkert over lekkasjer til media. Det virker som blodtåka har lagt seg over en del journalister og store deler av brukerne i denne tråden.

Jeg vil påstå Petter Northug har tatt grep i eget liv. Han har lagt rusmisbruk bak seg og gått tilbake til et aktivt liv med langrenn i fokus. Han går langløp og har startet eget lag. I tillegg er han ekspertkommentator på tv2. Tidligere denne uken gikk han rulleski renn med eliteløpere. Så jeg vil påstå han "har forandret seg meget". 

Du får kikke innom en toppiddrettsuka på Nrk i helgen. Han skal delta på rulleski renn i Granåsen. Han stiller nok nykter og godt trent på startstreken.

Ikke bland inn Petter Northug her. Selv om  Northug hadde rusproblemer er han en veldig snill fyr som aldri har banket opp kvinner på sin vei. 
Joda, MH kan sikkert bli nykter. Men hans personlighet? En entitled fyr som siden 2018 har brukt psykisk og fysisk vold mot sine partnere. 
Nest etter barneovergripere befinner typer som han seg på rangeringen av kriminelle. De som mishandler kvinner er skikkelig lowlife. 
I tillegg synes jeg det er skikkelig trist at han drar opp psykiske-problemer kortet sitt og rus for å unnskylde sine handlinger. 
Jeg kjenner mange med rusproblemer og psykiske problemer, men de ville aldri finne på å skade andre mennesker.
MH drar også disse ned på sitt nivå. 

Endret av Reg1
.
  • Liker 24
  • Nyttig 7
Skrevet
Lothlorien- skrev (1 time siden):

Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også? Denne fyren framstår jo bare verre og verre.

hun sier han har "ødelagt ting i mammas nye hus". Jeg antar det er mer enn å knuse en kopp, siden hun tar det opp, men hun bruker ikke ordet rasere.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Gjest MissHannigan
Skrevet
Oida skrev (30 minutter siden):

Nå har jeg aldri påstått at han ikke har rasert hennes leilighet. Min kommentar gikk på at han ikke har rasert morens hus. Greit å lese innlegget før du protesterer.

Har fått med meg at jeg tok feil. 4 stykker før deg har gjort meg oppmerksom på det. Skal slette innlegget. Beklager misforståelsen.

Skrevet
Gulveis skrev (10 minutter siden):

Jeg merker jeg er litt imot delingen av telefonopptak. Det er politiet og domstolen som skal vurdere dette. Han vil få dommen sin. Det var grusomt å høre hva han sa til dama han nettopp hadde slått og kvelt. Forferdelig at han har behandlet flere jenter sånn, og det bør det settes en stopper for i tillegg til at handlingene får konsekvenser. Selve saken(e), har nyhetsverdi. Men når det er sagt så vil det komme en tid da han er ferdig med å sone dommen. Etter endt straff, behandling, eventuell avrusning, habilitering har han rett til å kunne gå videre med livet sitt. 

At så mye har blitt offentliggjort kan gjøre dette vanskeligere, og da blir det fort en negativ spiral og ond sirkel. 

Alle har sagt ting i sinne som man egentlig ikke burde ha sagt. Kan bare se for meg om krangler mellom meg og tidligere ekser hadde kommet ut, selv om det ikke var noe straffbart involvert. 

Det er også utleverende og gir en ekstra belasting for offeret som har gjort det helt tydelig at hun ikke ønsker oppmerksomhet i mediene. 

Det jeg lurer på er hvordan VG har fått tak i opptak av telefonsamtalen, om offer ikke ønsker oppmerksomheten fra media? Er det venner av vedkommende som har dolket henne i ryggen og fått tak i dette fra henne? 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...