Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 17:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vanedis skrev (17 minutter siden):

Eller det kan være at politiet holder seg (enn så lenge?) til at siktelsen"kun" er kroppskrenkelse,  og da er foreldelsesfristen 2 år, jf. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-blir-en-sak-foreldet/

Ut fra det som har kommet frem via sosiale medier, kan det være at politiet endrer siktelsen til mishandling I nære relasjoner,  og at den gjelder nåværende fornærmede, samt Nora Haukland og Julianne Snekkerstad, jf. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1787803-marius-borg-høiby/page/187/#comment-34761121

Eller noe så enkelt at det er uvanlig at politiet søker igjennom SoMe og vanlig media på jakt etter eventuelle fortellinger om mulig straffbare forhold som dem kan etterforske. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Vanedis
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Enig med deg. Og så er det jo sånn at jo større belastningen blir i form av mediepågang og karakterdrap, jo mer sannsynlig blir det at det er en belastning som blir hensyntatt i straffeutmålingen. Så det paradoksale er at alle som hausser opp stemningen, bidrar samtidig til et sterkt argument for lavere straff.

Ja, det er en straff i seg selv å få slikt medietrykk, så det er helt i orden for min del om Marius Borg Høiby får en reduksjon i straffeutmålingen. 

Det jeg ser på som en fordel med at media skriver om det, er at Nora Haukland og Julianne Snekkerstad som følge av det (slik det ser ut) stod frem I sosiale medier med sine opplevelser.  Det igjen kan føre til at siktelsen blir utvidet til mishandling I nære relasjoner. Og det tenker jeg er på sin plass, når det som skjedde ser ut til ikke være en engangshendelse. 

Oppsummert:  Det kan se ut til at media gjennom sin belysning har fått frem mer alvorlig brudd på straffeloven, gjennom sin dekning.  

Når det er sagt: Det etiske ved mediedekning kommer til å bli diskutert mye fremover, og jeg er enig i at det er endel kritikkverdig som har foregått.

Gjest Vanedis
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Eller noe så enkelt at det er uvanlig at politiet søker igjennom SoMe og vanlig media på jakt etter eventuelle fortellinger om mulig straffbare forhold som dem kan etterforske. 

Ikke når de 14.08.24 har uttalt "Politiet har merket seg oppslagene i sosiale medier og enkelte nyhetsoppslag i går, jf. https://www.seher.no/kjendis/kan-iverksette-ny-etterforskning/81795901

Skrevet
Lothlorien- skrev (30 minutter siden):

Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også? Denne fyren framstår jo bare verre og verre.

Nei, han har virkelig ikke rasert huset . Nora Haukeland sa han hadde ødelagt ting i morens nye hus. Men det er tydeligvis ikke så dramatisk nok. Høres nok mye bedre ut om han har rasert dette huset.

• Liker 5
Gjest Vanedis
Skrevet
Iia skrev (9 minutter siden):

Men hva med psykisk vold, da? Det går vel under "vold i nære relasjoner" og ikke "kroppskrenkelse"? Juliane har uttrykt at den psykiske volden var verst for henne. 

Jeg lenket over  til https://www.advtaha.no/mishandlinginærerelasjoner, der står det om straffeloven § 282 Mishandling i nære relasjoner.

Skrevet
Granitta skrev (1 time siden):

Tro nok det er noe annet enn moren.

Vi får virkelig håpe det er mamma, for alternativet er kriminalitet. 

• Liker 1
Skrevet
Vanedis skrev (5 minutter siden):

Ikke når de 14.08.24 har uttalt "Politiet har merket seg oppslagene i sosiale medier og enkelte nyhetsoppslag i går, jf. https://www.seher.no/kjendis/kan-iverksette-ny-etterforskning/81795901

Dem har merket seg, men betyr vel ikke at det er vanlig prosedyre at dem starter etterforskning på det grunnlaget. Nora kom ut litt seinere, og kom med en mye mer uttømmende beskrivelse av en serie av mulig straffbare handlinger. Så skal vi ikke se bort fra utviklingen i oppmerksomhet fra media kan ha betydning. Som kan ha skapt et forventningspress på politiet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Vanedis
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Dem har merket seg, men betyr vel ikke at det er vanlig prosedyre at dem starter etterforskning på det grunnlaget. Nora kom ut litt seinere, og kom med en mye mer uttømmende beskrivelse av en serie av mulig straffbare handlinger. Så skal vi ikke se bort fra utviklingen i oppmerksomhet fra media kan ha betydning. Som kan ha skapt et forventningspress på politiet. 

Jeg har ikke påstått at det er vanlig prosedyre. Jeg har vist til at det kan være at politiet etterhvert også innkaller Julianne Snekkerstad, hvis siktelsen blir endret til mishandling I nære relasjoner.  Og at det kan være at de pr dato ikke har innkalt henne pga tvil om forholdet er foreldet. 

Skrevet
Lothlorien- skrev (42 minutter siden):

Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også? Denne fyren framstår jo bare verre og verre.

Nei, Nora sa at han hadde rasert hennes leilighet og ødelagt ting i morens nye hus. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Oida skrev (1 time siden):

Nei, han har virkelig ikke rasert huset . Nora Haukeland sa han hadde ødelagt ting i morens nye hus. Men det er tydeligvis ikke så dramatisk nok. Høres nok mye bedre ut om han har rasert dette huset.

Slettet.

Jeg ikke leste hva jeg svarte på ordentlig. Beklager.

Endret av MissHannigan
Skrevet
Just now, MissHannigan said:

Nora sier han har rasert hennes leilighet, jo.

I etterkant av den uttalelsen, gikk Haukland ut med flere detaljer om sine anklager.

– Han sa også at han skulle få hjelp da jeg forlot ham. Marius har vært fysisk mot meg. Han har slått meg i ansiktet med en knyttneve, han har sparket meg, han har kvalt meg og rasert leiligheten min. Han har også ødelagt ting i mamma sitt nye hus, sier Haukland i en video på Snapchat.

https://www.tv2.no/nyheter/nora-haukland-er-innkalt-til-politiavhor/16921348/

Ja, men svaret du siterte var svar på spørsmålet "Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også?"

• Liker 1
Skrevet
Oida skrev (54 minutter siden):

Så du tenker at offeret har behov for "solid" støtte fra en heksejakt tråd på KG for at det skal bli en dom i denne saken?

Politiet sitter på både bilder og lydopptak. Det burde holde. Fullstendig unødvendig at dette deles i media. Det er en belastning offeret burde slippe. Hun har også gitt uttrykk via sin advokat at hun er sjokkert over lekkasjer til media. Det virker som blodtåka har lagt seg over en del journalister og store deler av brukerne i denne tråden.

Jeg vil påstå Petter Northug har tatt grep i eget liv. Han har lagt rusmisbruk bak seg og gått tilbake til et aktivt liv med langrenn i fokus. Han går langløp og har startet eget lag. I tillegg er han ekspertkommentator på tv2. Tidligere denne uken gikk han rulleski renn med eliteløpere. Så jeg vil påstå han "har forandret seg meget". 

Du får kikke innom en toppiddrettsuka på Nrk i helgen. Han skal delta på rulleski renn i Granåsen. Han stiller nok nykter og godt trent på startstreken.

Helt enig med deg, har sagt det flere ganger , synes det er skikkelig ugreit overfor offeret at det deles bilder og lydopptak når hun har sagt hun ikke ønsker det og at det er en  ekstra belastning for hun. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
MissHannigan skrev (19 minutter siden):

I etterkant av den uttalelsen, gikk Haukland ut med flere detaljer om sine anklager.

– Han sa også at han skulle få hjelp da jeg forlot ham. Marius har vært fysisk mot meg. Han har slått meg i ansiktet med en knyttneve, han har sparket meg, han har kvalt meg og rasert leiligheten min. Han har også ødelagt ting i mamma sitt nye hus, sier Haukland i en video på Snapchat.

Det var ikke det som bøe svart på, spørsmålet var om han hadde rasert leiligheten til Nora sin mor og Nei det har han ikke

• Liker 4
Skrevet
Vanedis skrev (1 time siden):

Jeg har lurt på hvorfor Julianne Snekkerstad ikke er innkalt til avhør, når Nora Haukland har fått innkalling, jf. https://www.dagbladet.no/nyheter/nora-haukland-innkalt-til-politiavhor/81807287?

Jeg ser at politiet opplyste i går at anklagen fra Snekkestad ikke er en del av den pågående etterforskningen, jf.  https://www.dagbladet.no/kjendis/hoibys-ekskjaereste-apner-opp/81791155 .

Hvis det er pga foreldelsesfrist, bør politiet se nærmere på det, siden den fristen er 10 år ved mishandling i nære relasjoner, jf. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-blir-en-sak-foreldet/.

Det er flere år siden det ble slutt, og jeg tror hun holder til i Tønsberg om dagen. Nora bor i Oslo, og det er kortere tid siden de var sammen. 

Foreldelsesfristen gjelder vel om hendelsene skulle bli anmeldt. Politiet har innkalt Nora til avhør pga. anmeldt sak angående siste dame som var i forhold med Høiby. Noen ganger kan eventuelle tidligere, lignende forhold være med på å belyse saken og eventuell straff. 

Saken er langt fra ferdig, så hvem vet om Juliane eller andre også vil bli innkalt av politiet etter hvert. 

Kanskje det kommer flere anmeldelser. Pleier gjerne det i lignende saker som får mye mediedekning. Kan være lettere å stå frem når man allerede ser at noen har gjort, og at de blir tatt på alvor. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
MissHannigan skrev (20 minutter siden):

Nå har jeg aldri påstått at han ikke har rasert hennes leilighet. Min kommentar gikk på at han ikke har rasert morens hus. Greit å lese innlegget før du protesterer.

• Liker 4
Skrevet
Orly skrev (7 minutter siden):

Helt enig med deg, har sagt det flere ganger , synes det er skikkelig ugreit overfor offeret at det deles bilder og lydopptak når hun har sagt hun ikke ønsker det og at det er en  ekstra belastning for hun. 

Ja  det så sant. Det mest utrolige er alle som skyver offeret foran seg i sine konspirasjonsteorier og nedlatende omtale av personer rundt Høiby.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
spirå12 skrev (2 timer siden):

Mannen, for ja, det er en voksen mann, vi snakker om, kan jo ha fått MANGE oppfordringer til å søke behandling HVIS moren har visst om noe. Men hun har ikke makt til å tvinge han.

Nei, hun har ikke makt til å tvinge et voksent menneske, men foreldre har muligheten til å ta en alvorsprat med barna sine, og stille visse krav dersom de fortsatt bor hjemme i en alder av 27 og får økonomisk støtte.

Etter episoden med råkjøring der han nesten kjørte på en gardist og lo av dette, hadde jeg - hvis jeg hadde hatt en sønn som oppførte seg på denne måten - rett og slett spurt vedkommende hva i all verden han driver med, og jeg hadde blitt mildt sagt sint om jeg fikk vite at det var snakk om vold i forholdet.

Endret av - Brian
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
JustAsking skrev (2 timer siden):

Det er uproblematisk for meg at det er en gåte for deg.
Jeg kan likevel utdype litt. Måten dette styres på i kulissene er potensielt problematisk, og måten gjerningsmannen håndterer det på er definitivt problematisk. Det bør være en god grunn bak (i motsetning til kongefamiliestyrt) hvert eneste steg videre i denne saken.

det er ikke særbehandling uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Alle har rett til å nekte å la seg avhøre.

Saken er vel ille nok. Hvorfor gjøre den verre med å dikte opp fakta som er helt feil?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...