Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Iia skrev (13 minutter siden):

Men da hadde vel et avhør av Juliane vært på sin plass i denne saken for å utdype hva hun har opplevd? Ikke vet jeg, men jeg syns det høres naturlig ut. 

Moren til Juliane sier til DailyMail: 

Mrs Snekkestad, in her 50s, said her daughter – who has returned home to her parents for now in the small coastal hometown of Tønsberg, 60 miles from Oslo – was tearful, after memories of her turbulent relationship with Marius had been rekindled by recent events.

'We are all in a very, very emotional process right now and Juliane is crying a lot because it's been really tough after all this dramatic experience with her ex.

'She's not able to speak right now, it's just all so upsetting for her.'

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/femail/article-13747297/amp/Mother-Marius-Borg-H-ibys-ex-girlfriend-claims-subjected-psychological-physical-violence-relationship-brands-abuser-women-slams-apology-following-recent-assault-model.html

Stakkars! 

Endret av MissHannigan
Skrevet
AnnaLovise skrev (3 minutter siden):

Fra det ene til det andre, hvorfor er ikke Marius fratatt førerkort? Politiet er jo ellers flink å frata folk førerkort om de ruser seg jevnlig, uavhengig om de kjører bil ruset eller ei.. 

Han vil nok fratas førerkortet nå vil jeg tro. Innrømmelse av rusbruk og inn i rusbehandling gjør at han mister førerretten - i en periode. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Vanedis skrev (6 minutter siden):

Eller det kan være at politiet holder seg (enn så lenge?) til at siktelsen"kun" er kroppskrenkelse,  og da er foreldelsesfristen 2 år, jf. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-blir-en-sak-foreldet/

Ut fra det som har kommet frem via sosiale medier, kan det være at politiet endrer siktelsen til mishandling I nære relasjoner,  og at den gjelder nåværende fornærmede, samt Nora Haukland og Julianne Snekkerstad, jf. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1787803-marius-borg-høiby/page/187/#comment-34761121

Takk for utfyllende og opplysende innlegg! 👍🏼 dette er nok grunnen ja. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Moren til Nora sier til DailyMail: 

Mrs Snekkestad, in her 50s, said her daughter – who has returned home to her parents for now in the small coastal hometown of Tønsberg, 60 miles from Oslo – was tearful, after memories of her turbulent relationship with Marius had been rekindled by recent events.

'We are all in a very, very emotional process right now and Juliane is crying a lot because it's been really tough after all this dramatic experience with her ex.

https://www.google.com/amp/s/www.dailymail.co.uk/femail/article-13747297/amp/Mother-Marius-Borg-H-ibys-ex-girlfriend-claims-subjected-psychological-physical-violence-relationship-brands-abuser-women-slams-apology-following-recent-assault-model.html

Stakkars! 

Moren til Juliane, mener du vel?

• Liker 1
Gjest MissHannigan
Skrevet
Sugar&Spice skrev (Akkurat nå):

Moren til Juliane, mener du vel?

Ja, beklager.

Skrevet
MissHannigan skrev (3 minutter siden):

Moren til Nora sier til DailyMail: 

Stakkars! 

ikke mor til Nora, men Julianne. 

• Nyttig 1
Skrevet
Felis skrev (48 minutter siden):

Mamma har gjort ganske mye for sin voksne sønn... Hun har to ganger brukt posisjonen og makten sin og publisert sviende kritikk av pressen for å ikke la hennes voksne sønn være i fred. Når han selv oppsøkte rampelyset. Senere har noen lagt lokk på alle sakene om han. Han bor hjemme. Noen har finansiert livsstilen hans. Og når bobla sprakk ble hun hjemme fra jobb for å ta seg av han.

Jeg er enig i at man mister kontroll når barna blir myndige, men det er forskjell på å stå hjelpeløst på sidelinjen å være vitne til at barnet ødelegger livet, og å aktivt tilrettelegge denne ødeleggelsen. Det folk reagerer på er at Mette Marit har tilhørt den siste kategorien.

Har noen egentlig snakka om/belyst hvilken tilstand han må ha vært i om han hadde ruset seg i flere dager i strekk? Slo meg i går. Kan MM rett og slett ha vært hjemme og sittet «avrusningsvakt» for MBH? Han fikk seg vel en smell på glattcella, men ikke sikkert de verste reaksjonene og abstinensene kom før etter han ble løslatt om han smalt inn en ny dose før han ble pågrepet. Om så er tilfelle unnskylder det faktisk MM i større grad mtp å utsette reisen, for det var nok ikke bare å sende ham på sykehus for avrusningsfasen i den situasjonen og gitt familiens posisjon. Jeg håper inderlig MM er mest forbanna, sint og fortvilt, og ikke skuffa og fortvila som i «stakkars Marius». Håper dette fikk røska henne ut av denne dysfunksjonelle mor-barnrelasjonens boble med et smell. Da kan det være håp.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Lothlorien- skrev (12 minutter siden):

Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også? Denne fyren framstår jo bare verre og verre.

Ikke  rasert, men ødelagt noen ting inne i huset

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnnaLovise skrev (9 minutter siden):

Fra det ene til det andre, hvorfor er ikke Marius fratatt førerkort? Politiet er jo ellers flink å frata folk førerkort om de ruser seg jevnlig, uavhengig om de kjører bil ruset eller ei.. 

Motorsykkelen hans har fått bruksforbud.

MC MBH.png

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

Uten at det ble publisert ville jo ikke offeret hverken bli trodd eller hatt så "solid" støtte vil jeg tro om vi ser på arumentasjonene i denne tråden som eksempel så kanskje det i noen tilfeller er "god presse" å å publisere noe som kanskje er "etisk diskuterbart" på denne måten? Og uten at det ble delt ville nok ikke en beklagelse kommet heller, eller kanskje heller ikke en vilje til å stille seg tilgjengelig for politiet da det kan virke som om denne oppførselen har vart noen år og er et ønster tross alt.. 

Så du tenker at offeret har behov for "solid" støtte fra en heksejakt tråd på KG for at det skal bli en dom i denne saken?

Politiet sitter på både bilder og lydopptak. Det burde holde. Fullstendig unødvendig at dette deles i media. Det er en belastning offeret burde slippe. Hun har også gitt uttrykk via sin advokat at hun er sjokkert over lekkasjer til media. Det virker som blodtåka har lagt seg over en del journalister og store deler av brukerne i denne tråden.

Marihone skrev (1 time siden):

Jeg frykter han bare blir lagt inn på rusklinikk, men om flere anmelder eller står frem, så kan få høyere straff og virkelig kjenne konsekvensene på kroppen. Jeg synes ikke Petter Northug forandret seg så meget etter rusklinikken. 

Jeg vil påstå Petter Northug har tatt grep i eget liv. Han har lagt rusmisbruk bak seg og gått tilbake til et aktivt liv med langrenn i fokus. Han går langløp og har startet eget lag. I tillegg er han ekspertkommentator på tv2. Tidligere denne uken gikk han rulleski renn med eliteløpere. Så jeg vil påstå han "har forandret seg meget". 

Du får kikke innom en toppiddrettsuka på Nrk i helgen. Han skal delta på rulleski renn i Granåsen. Han stiller nok nykter og godt trent på startstreken.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Oida skrev (Akkurat nå):

Så du tenker at offeret har behov for "solid" støtte fra en heksejakt tråd på KG for at det skal bli en dom i denne saken?

Politiet sitter på både bilder og lydopptak. Det burde holde. Fullstendig unødvendig at dette deles i media. Det er en belastning offeret burde slippe. Hun har også gitt uttrykk via sin advokat at hun er sjokkert over lekkasjer til media. Det virker som blodtåka har lagt seg over en del journalister og store deler av brukerne i denne tråden.

politet har bilder men i følge pressen var ikke lydopptakene kjent for dem så du har kanskje mer info enn de har for alt jeg vet, men jeg mente rikke at offeret trengte denne tråden for å bl trodd, jeng mente at siden pressen belyste saken har mer kommet frem også ting politiet ikke kjente til i starten. Lekasjer skjer og advakters jobb er å være sjokkert, også de gangene lekasjoer er til det beste for dem og deres klient selvsagt. Og jeg har ingen "blodtåke" for egen del og ikke i svarene mine i tråden heller så langt jeg kan se - men du må gjerne sitere meg der du mener jeg har det? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vanedis skrev (17 minutter siden):

Eller det kan være at politiet holder seg (enn så lenge?) til at siktelsen"kun" er kroppskrenkelse,  og da er foreldelsesfristen 2 år, jf. https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/nar-blir-en-sak-foreldet/

Ut fra det som har kommet frem via sosiale medier, kan det være at politiet endrer siktelsen til mishandling I nære relasjoner,  og at den gjelder nåværende fornærmede, samt Nora Haukland og Julianne Snekkerstad, jf. https://forum.kvinneguiden.no/topic/1787803-marius-borg-høiby/page/187/#comment-34761121

Men hva med psykisk vold, da? Det går vel under "vold i nære relasjoner" og ikke "kroppskrenkelse"? Juliane har uttrykt at den psykiske volden var verst for henne. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Vanedis skrev (17 minutter siden):

Eller noe så enkelt at det er uvanlig at politiet søker igjennom SoMe og vanlig media på jakt etter eventuelle fortellinger om mulig straffbare forhold som dem kan etterforske. 

• Liker 1
Gjest Vanedis
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Enig med deg. Og så er det jo sånn at jo større belastningen blir i form av mediepågang og karakterdrap, jo mer sannsynlig blir det at det er en belastning som blir hensyntatt i straffeutmålingen. Så det paradoksale er at alle som hausser opp stemningen, bidrar samtidig til et sterkt argument for lavere straff.

Ja, det er en straff i seg selv å få slikt medietrykk, så det er helt i orden for min del om Marius Borg Høiby får en reduksjon i straffeutmålingen. 

Det jeg ser på som en fordel med at media skriver om det, er at Nora Haukland og Julianne Snekkerstad som følge av det (slik det ser ut) stod frem I sosiale medier med sine opplevelser.  Det igjen kan føre til at siktelsen blir utvidet til mishandling I nære relasjoner. Og det tenker jeg er på sin plass, når det som skjedde ser ut til ikke være en engangshendelse. 

Oppsummert:  Det kan se ut til at media gjennom sin belysning har fått frem mer alvorlig brudd på straffeloven, gjennom sin dekning.  

Når det er sagt: Det etiske ved mediedekning kommer til å bli diskutert mye fremover, og jeg er enig i at det er endel kritikkverdig som har foregått.

Gjest Vanedis
Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 minutter siden):

Eller noe så enkelt at det er uvanlig at politiet søker igjennom SoMe og vanlig media på jakt etter eventuelle fortellinger om mulig straffbare forhold som dem kan etterforske. 

Ikke når de 14.08.24 har uttalt "Politiet har merket seg oppslagene i sosiale medier og enkelte nyhetsoppslag i går, jf. https://www.seher.no/kjendis/kan-iverksette-ny-etterforskning/81795901

Annonse
Skrevet
Lothlorien- skrev (30 minutter siden):

Har han virkelig rasert huset til Nora Hauklands mor også? Denne fyren framstår jo bare verre og verre.

Nei, han har virkelig ikke rasert huset . Nora Haukeland sa han hadde ødelagt ting i morens nye hus. Men det er tydeligvis ikke så dramatisk nok. Høres nok mye bedre ut om han har rasert dette huset.

• Liker 5
Gjest Vanedis
Skrevet
Iia skrev (9 minutter siden):

Men hva med psykisk vold, da? Det går vel under "vold i nære relasjoner" og ikke "kroppskrenkelse"? Juliane har uttrykt at den psykiske volden var verst for henne. 

Jeg lenket over  til https://www.advtaha.no/mishandlinginærerelasjoner, der står det om straffeloven § 282 Mishandling i nære relasjoner.

Skrevet
Granitta skrev (1 time siden):

Tro nok det er noe annet enn moren.

Vi får virkelig håpe det er mamma, for alternativet er kriminalitet. 

• Liker 1
Skrevet
Vanedis skrev (5 minutter siden):

Ikke når de 14.08.24 har uttalt "Politiet har merket seg oppslagene i sosiale medier og enkelte nyhetsoppslag i går, jf. https://www.seher.no/kjendis/kan-iverksette-ny-etterforskning/81795901

Dem har merket seg, men betyr vel ikke at det er vanlig prosedyre at dem starter etterforskning på det grunnlaget. Nora kom ut litt seinere, og kom med en mye mer uttømmende beskrivelse av en serie av mulig straffbare handlinger. Så skal vi ikke se bort fra utviklingen i oppmerksomhet fra media kan ha betydning. Som kan ha skapt et forventningspress på politiet. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Vanedis
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Dem har merket seg, men betyr vel ikke at det er vanlig prosedyre at dem starter etterforskning på det grunnlaget. Nora kom ut litt seinere, og kom med en mye mer uttømmende beskrivelse av en serie av mulig straffbare handlinger. Så skal vi ikke se bort fra utviklingen i oppmerksomhet fra media kan ha betydning. Som kan ha skapt et forventningspress på politiet. 

Jeg har ikke påstått at det er vanlig prosedyre. Jeg har vist til at det kan være at politiet etterhvert også innkaller Julianne Snekkerstad, hvis siktelsen blir endret til mishandling I nære relasjoner.  Og at det kan være at de pr dato ikke har innkalt henne pga tvil om forholdet er foreldet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...