Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

O Rakel skrev (14 minutter siden):

Godt mulig.

Men hvorfor fikk han adgang til å utvikle en slik identitet eller i alke fall livsstil? Det begynner jo før de er myndige. Har ikke stefar - som står for tak over hodet, hytter, ferier og klær halvparten av tiden - noe han skulle ha sagt? Noen forventninger og krav? 
Eller har han vært så blind at han ikke har sett det, eller MBH så beskyttet av sin mor? Synes det er både tragisk og ubegripelig. 

Noen skriver at han var en mobber, vet ikke om det stemmer, men om det er riktig, er det jo enda verre fordi skole også skulle tatt ansvar og har de gjort det, må det være hjemme det har glippet. Det må være forferdelig for hele familien, synes det er ubehagelig å se - det er mer som en white trash familie enn en kongelig en. 

Han havbet jo i et slags smutthull da mor ble kronprinsesse?

Marius ble riking og kjendis men uten tittel og dermed færre restriksjoner. For en ung gutt er vel det vinn-vinn! 

Utdannelse vil han aldri behøve, kommer alltid til å ha penger og kan kjøpe seg det han vil, få damer, feste.. 

Mamma ble antakelig plutselig pertentlig og superordentlig da hun traff Haakon, samtidig som hun i grunn er bundet og kneblet mtp hva hun kan si og gjøre. Dynamikken mellom Marius og MM er garantert ekstremt påvirket over å ha gått fra en alenemor-tilværelse til "superkorrekte" (mtp forventninger) kongelige familieforhold.

Synes ikke det er rart at det har gått sånn, absolutt ikke i det hele tatt. 

Typisk sånn det skjer med unge artister, de takler ikke å være profilert OG rik. 

Endret av klarinetta
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sinsiew skrev (4 timer siden):

Marius har vel ikke rett på noe av dette, ettersom han ikke tilhører kongehuset. 

Har han jobb og egen bolig? Spør fordi jeg lurer 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, cattleya said:

Nå glemmer du den aller største gruppen da, de som ikke greier og bli rusfri via noe som helst. De er aldri i kontakt med det offentlige, og blir aldri telt i noen statistikk.  lever livene sine med mer og mindre hell med rus og alkoholavhengighet hele livet. 

Ja, men da er de vel nogenlunde funksjonelle, dersom de klarer å holde på jobb/ ha en inntekt og holde seg utenfor fengsel? Usikker på hva du mener her.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (Akkurat nå):

Har han jobb og egen bolig? Spør fordi jeg lurer 

Jeg tror han har jobb. Men han har bodd på Skaugum, så egen bolig har han ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cattleya skrev (30 minutter siden):

Hva tror du selv? Det er ikke mange som lykkes. 

Nettrollet skrev (27 minutter siden):

De aller aller fleste rusavhengige trenger ikke det offentliges hjelp for å bli rusfrie. De tar seg sammen ved hjelp av familie, venner, starte studier, få seg jobb, skjerpe seg pga barn eller andre forpliktelser. Derfor, når man sier 90% lykkes ikke, er beregnet utifra de som trenger det offentliges hjelp. Og de har som regel mange andre tilleggsfaktorer som gjør at de ikke lykkes. F.eks. lite nettverk, lite støttende relasjoner, dårlig økonomi m.m. De aller aller fleste som har hatt rusproblemer slutter av seg selv . 

mitt poeng var bare at tilbakefallstallet ikke kan være  fasiten på hvor mange som greier det til slutt. Jeg antar at de fleste som slutter, har hatt ett eller flere tilbakefall. Derfor må tallet nødvendigvis være høyere enn 10 prosent. Og jeg tror du har helt rett @Nettrollet i at 90/10-tallene gjelder de som får offentlig hjelp. 

Nå sier jeg ikke at det er enkelt, eller at de aller fleste klarer det. Jeg sier bare at tallene antagelig er litt mer positive enn vi får inntrykk av når vi hører om tilbakefallstallet på 90 %.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Jeg tror han har jobb. Men han har bodd på Skaugum, så egen bolig har han ikke. 

Hva tror du han jobber som?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CAPS LOCK skrev (2 timer siden):

Han uttaler seg bare om "det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg". Han sier ikke at han aldri har gjort dette mot andre 

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

Joda, det er forsåvidt sant det.. men måten han ordlegger seg på får det til å høres ut som at han mener at det er første gang generelt (synes jeg da):

"Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd. Jeg utøvde kroppskrenkelser og ødela gjenstander i en leilighet i alkohol- og kokainrus etter en krangel. "

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mr.buksa said:

Sjeldent man får fengselsstraff første gang i retten? Beklager . Skjønte ikke den. Forklar gjerne.  🙂

Hvis man bryter en lovhjemmel som betinger en fengselsstraff så er det meg bekjent at man får straffen sin.  Det er stadfestet i den lovhjemmelen som du har berørt. Og det er likt for alle. Uavhengig av hvor mange ganger du har vært i en rettsak.

Marius sine handlinger har en strafferamme på mellom ett og seks år (avhengig av om retten dømmer dette som formildende omstendigheter eller ett grovt lovbrudd )  hvis han bare hadde nøyd seg med trusler,så hadde han kun fått en bot. 

Selve straffen bestemmer retten . Så hvis han først har kommet dit, så er det ingen som sier at : "hey. Du har jo aldri vært her før. Så du slipper fengsel".   

Men i Marius sitt tilfelle eksisterer det ett lite formildende smutthull fra å komme i fengsel.  Dette er for handlinger som er blitt gjort i ruspåvirket tilstand. Hvis han hadde vært ansett som gal, så hadde det vært ett annet smutthull for å slippe å fengselstraff. 

Så gutten er faktisk smart som gikk fort ut med å si at han var i kokainrus . Og han nekter foreløbig å uttale seg mer om selve lovbruddet. Da er dette plantet inn i bevisstheten hos folket. Noe som får meg til å tenke at han har en mulighet til å slippe fengselstraff. 

Norge har innrettet seg slik at man vil rehabilitere kriminelle mest mulig ,slik at de blir til fungerende og nyttige mennesker for samfunnet igjen. Så hvis man mener at Marius har en eller annen form for nytteverdi i samfunnet (ideer på dette mottas med takk) ,så er det ingen hensikt å sette han i fengsel. Da går man heller for videre prevantive tiltak. 

SJeldent man får ubetinget fengsel som straff første gang man har med rettsystemet å gjøre, mente jeg. Han er vel kanskje også ung nok til å få endel ressurser kastet etter seg for å forhindre en kriminell løpebane. Men spørs om det er fancy nok for han. Blir uansett en nedtur å bli tilbudt å ta fagbrev som soning som barne-og ungdomsarbeider etter et liv kokain-fylt halv-gangster-livsstil 🤣

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.buksa skrev (10 minutter siden):

Men i Marius sitt tilfelle eksisterer det ett lite formildende smutthull fra å komme i fengsel.  Dette er for handlinger som er blitt gjort i ruspåvirket tilstand. Hvis han hadde vært ansett som gal, så hadde det vært ett annet smutthull for å slippe å fengselstraff. 

Så gutten er faktisk smart som gikk fort ut med å si at han var i kokainrus . 

En dom uten vitneførsel

En tilståelsesdom forutsetter at siktelsen mot Høiby ikke frafalles. Hansen sier at en tilståelsesdom fungerer uten tiltalebeslutning eller særlig bevisføring.

– Det foregår vanligvis ved at siktede møter én dommer, avgir forklaring og at straff utmåles. Dommen kommer raskt, ofte dagen etter rettsmøtet. Det kalles ikke inn vitner om skyldspørsmålet.

Hansen forteller at alle har krav på strafferabatt ved tilståelse.

– Hvis han tilstår det han har sagt til mediene på onsdag til politiet og retten, vil han trolig få strafferabatt på mellom 20 og 30 prosent, sier han.

Hansen utdyper at hvis en hendelse har skjedd i rus, så er ikke dette straffebefriende hvis rusen er selvpåført.

https://www.budstikka.no/slik-vil-en-potensiell-tilstaelsesdom-i-hoiby-saken-fungere/s/5-55-1771095

Endret av Fjugur
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Nettrollet skrev (34 minutter siden):

De aller aller fleste rusavhengige trenger ikke det offentliges hjelp for å bli rusfrie. De tar seg sammen ved hjelp av familie, venner, starte studier, få seg jobb, skjerpe seg pga barn eller andre forpliktelser. Derfor, når man sier 90% lykkes ikke, er beregnet utifra de som trenger det offentliges hjelp. Og de har som regel mange andre tilleggsfaktorer som gjør at de ikke lykkes. F.eks. lite nettverk, lite støttende relasjoner, dårlig økonomi m.m. De aller aller fleste som har hatt rusproblemer slutter av seg selv . 

Da tror jeg ikke de har hatt så veldig store problemer med rus. Jeg har en svigerdatter som jobber med rusbehandling og jeg vet at det er veldig mange som trenger hjelp. Mange av dem har støttende familie - men trenger likevel hjelp. Det tragiske er at det er lang ventetid ... gjerne oppimot 1 år for å komme i behandling i det offentlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (5 minutter siden):

Hva tror du han jobber som?

CAPS LOCK hadde fasiten. 

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (28 minutter siden):

Å etterlyse begrunnelsen for en påstand er ikke kverulering

Vel, nå fikk du vel en begrunnelse på påstanden.

Endret av K_mb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

elskersommer skrev (32 minutter siden):

Nå vet vi jo alle at det er lettere og få tak i stoff enn å få en øl på byen.. Det er så mye av dette rundt om kring

Tenker mer på omgangskretsen hans som består av opptil flere kriminelle. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (18 minutter siden):

Kun en test mtp på hva som slettes og ikke. Det man siterer blir visst stående igjen.. jeg vil bare bli bedre kjent med reglene på kg siden jeg opplevde min aller første sletting. 🤫

normalt blir svar til slettet innhold, også slettet. Men akkurat i denne tråden er det nok veldig mye for moderator å gå gjennom, for her har jeg sett en del slike sitater bli stående.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
CAPS LOCK skrev (8 minutter siden):

Han er innehaver av enkeltpersonforetaket MAIZEN CUSTOM MARIUS BORG HØIBY, som driver med reparasjoner, lakkering og ombygging av motorsykler

https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=928657922

Han er innehaver av et firma som driver med det ja. Lurer på hvor jeg kan kontakte det firmaet for å få gjort en lakkeringsjobb på sykkelen min. 

Sikkert mye omsetning i det firmaet.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Hvor ser du det? Ser bare at Nora skal inn til avhør.

Googlet navnet hennes og så hun ble nevnt i en oppdatering av saken. 

Endret av Fru Uperfekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (1 time siden):

Han havbet jo i et slags smutthull da mor ble kronprinsesse?

Marius ble riking og kjendis men uten tittel og dermed færre restriksjoner. For en ung gutt er vel det vinn-vinn! 

Utdannelse vil han aldri behøve, kommer alltid til å ha penger og kan kjøpe seg det han vil, få damer, feste.. 

Mamma ble antakelig plutselig pertentlig og superordentlig da hun traff Haakon, samtidig som hun i grunn er bundet og kneblet mtp hva hun kan si og gjøre. 

Gutten husker antagelig ikke tilværelsen der hun var alenemor. For han var så liten. Og kongefamilien er i all sannhet en hjertegod og ordentlig familie som garantert ikke forskjellsbehandler barna.

Selv på skolen de har gått på ,så har barna blitt behandlet helt vanlig. Og Kongefamilien har stilt seg bakerst i kaffekø under tilstelninger (bare som ett eksempel). Så de har på mange måter opptrådt som en vanlig  familie for barna. 

Så jeg tror ikke at Marius har vært traumatisert på noe som helst vis. Han har hatt det bedre enn ganske så mange andre.

Selv om jeg også mistenker at dynamikken som Mette Marit har hatt med sønnen ikke har vært helt sunn (har latt han holde på slik han vil). Og for alt vi vet, så har han kanskje heller ikke hatt en ordentlig mannlig rollemodell.  For den modellen han har hatt som stefar skal bli konge. Og har ikke den friheten til å finne på så mye gutteting som det en annen stefar ville ha hatt.  Det er som du sier at man blir litt bundet og kneblet til hva man kan si og gjøre. 

Så det at MM var alenemor i starten har nok hatt null innvirkning. 

Jeg vet jeg forklarer meg litt dårlig nå. Men håper du forstår hva jeg mener.  

Endret av Mr.buksa
  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Googlet navnet hennes og så hun ble nevnt i en oppdatering av saken. 

Altså Nora? Eller fornærmede i denne saken?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...