Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest NordreSving
Skrevet
Krokenguri skrev (7 timer siden):

Nå har ha jo fått kritikk og folk har ropt etter en uttalelse og nå da han har gjort det så er det også feil.

Jeg skjønner meg ikke helt på folk. De blir uansett aldri fornøyd med noe og setter et punktum 

Hva annet kunne han evnt enn enten å ikke si noe , eller velge å si noe. 

Krokenguri skrev (42 minutter siden):

Du kan ikke bare ta teksten min ut av kontekst og formane noe annet enn det jeg har svart på. Og legge det frem som meninger jeg ikke har. Lurer du får du spørre faktisk. 

Har da aldri trodd at dette er første gangen han har gjort dette. Har vel egentlig spesielt ventet på at Nora skulle ytre seg. Hun har jo delt såpass fra før at det har da vel ikke vært vanskelig å legge sammen to og to å få 4. 

Dessuten så er det veldig vanlig å unnskylde seg uten å ønske å gjøre noe med det. Altså tomme ord. Og jeg har full forståelse for at de som har vært utsatt førler enda mer på at dette er tomme ord. 

Så hadde du spurt utover å ta konentaren min ut av kontekst og inn på det du egentlig lurte på så hadde svarer vært noe annet. 

Så hva mener du da? 

I innlegget jeg kommenterte skriver du at «folk aldri blir fornøyd og setter punktum» . Det kan jo ikke forstås på noen annen måte enn at du mener at folk skal være fornøyd med uttalelsen hans og nå «sette punktum»

Forklar gjerne.

Skrevet

For noen utrolig sterke og tøffe damer. Enormt respekt for dem. 

Og kanskje dette var «hell i uhell» for MBH, nå får vi håpe han tar tak i livet sitt. Utrolig trist at det måtte bli så mange ofre før det skjedde, men som Juliane skrev « dette må ta slutt» og nå har MBH virkelig muligheten til å vise at det er det han ønsker. 

Det må gjøres alt fra han og de rundt så dette aldri får skje igjen. Når man leser hva damene forteller kunne dette endt enda verre (kvelertakene), så vi får håpe at dette virkelig gjør at han gjør alt han kan for at han aldri ender i en slik situasjon igjen. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet

Veldig bra at han tar ansvar, innrømmer sine feil og legger seg flat. Det er alt for mange som utsetter å beklage og som bare opplever at det blir vanskeligere. (I Norge er det vel bare politiet som klarer å komme unna uten å be om unnskyldning.)

• Liker 1
Skrevet

For å «unnskylde» deler av mediene: dette er et juridisk HÆLVETE og vepsebol. Se&Hør har jo for tradisjon å «gi faen» og heller be om tilgivelse enn tillatelse, NRK er i en særstilling som rikskringkaster i andre enden og må ha full orden i den juridiske boka. Bra at Se&Hør gir litt faen i denne saken, men vi må også gi litt forståelse til de mer seriøse mediene som man kan si har mer fallhøyden også juridisk. Dysser de ned ting blir det en annen sak.

Nora og Julianne: fy faen for tøffe damer. Denne saken vil gjøre så mye for samfunnets forståelse av partnervold, og Ingebrigtsen saken det samme for vold i familier/fra foreldre mot barn, også fokus på psykisk vold. Reaksjonene i kommentarfeltene i begge sakene fra deler av særlig den eldre garde er skremmende og viser katastrofalt lav forståelse og kunnskap om offeratferd og mekanismer knyttet til vold i nære relasjoner, og dysfunksjonell atferd (i sær narsissistisk og dyssosial atferd). Sakene kan bidra til å snu dette og øke den geneeelle kunnskapen og forståelsen og føre til at flere trodd og flere tør å si fra. 
Og så håper jeg flere nå forstår at vi som har erfaring med vold i nære relasjoner og denne type «personligheter» både kan være nyanserte og ikke hive oss på den såkalte mobben, men at vi også har erfaring som gjør at vi spoter røde flagg som i den uttalelsen i går på flekken og gjenkjenner mønstre andre ikke gjør, uten at det er å se fanden på flatmark. Vi som også satt med klump i magen da vi så «Team Ingebrigtsen», men ikke turte å si noe fordi «sikkert bare meg som overreagerer pga egen erfaring». 
Jeg tror ikke folk skjønner hva psykisk manipulasjon medfører av krefter i sving og hvor føkka man blir i hodet. Og hvor dritgode disse menneskene er på å snurre andre rundt lillefingeren, vri på fakta og hendelser, servere løgner på løpende bånd uten å blunke og drive lynavledning. Som en annen skriver har heldigvis ting en tendens til å komme og bite dem i ræva til slutt fordi de blir overmodige og selvsikre jo lenger de får holde på urørt og ikke blir avslørt, slik at de til slutt viser sitt sanne ansikt helt eller delvis til «feil» personer og mange nok. Hvis dere ante hvor mange av denne typen som jobber i lederstillinger i det offentlige, og også i helsevesenet, og hvor mye skade de gjør i møte med sårbare mennesker og den makta de innehar også i lys av å «alltid» bli trodd fordi de er på «den friske sida» og mestermanipulatorer, da hadde dere ikke sovet om natta. Vi er mange som har vært offer for vold og psykisk mishandling hele oppveksten, og så har møtt «de samme» menneskene (overført betydning) da vi prøvde å få hjelp for konsekvensene av at våre voldsutøvere fikk holde på i åresvis mens de sjarmerte omverdenen. Så gjentar historien seg, og man sitter igjen enda mer skada med bekrefta narrativt om seg selv, og kronisk syk.

Derfor er det så ekstremt bra og verdifullt at personer som Ingebrigtsen-brødrene og nå disse damene tør å stå fram og stå i det. De gir et ansikt til mekanismene, og det åpner for at flere blant folk flest vil bli åpne for alternativer når de presenteres for liknende narrativ fra mindre «høytstående» personer. Så takk til disse drittøffe menneskene. Har null tro på at dette er for pr eller ikke sant. Husk at podcasten med Haukeland ble spilt inn for 1 mnd siden, før dette nå skjedde. Hun har vel håpet han skulle endre seg nå, og håndtert det klassisk som voldsoffer som en annen skrev. At hun i dag greier å snu med støtte fra sine nærmeste…respekt. JS også, hun har hatt enda lenger tid på å bearbeide og rydde og forstå.

• Liker 35
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (8 minutter siden):

For noen utrolig sterke og tøffe damer. Enormt respekt for dem. 

Og kanskje dette var «hell i uhell» for MBH, nå får vi håpe han tar tak i livet sitt. Utrolig trist at det måtte bli så mange ofre før det skjedde, men som Juliane skrev « dette må ta slutt» og nå har MBH virkelig muligheten til å vise at det er det han ønsker. 

Det må gjøres alt fra han og de rundt så dette aldri får skje igjen. Når man leser hva damene forteller kunne dette endt enda verre (kvelertakene), så vi får håpe at dette virkelig gjør at han gjør alt han kan for at han aldri ender i en slik situasjon igjen. 

Det er hell i uhell før han ble drapsmann ja. Kvelertak er et så alvorlig nivå, og det er bare flaks at han ikke har tatt livet av dem når han i tillegg var så rusa. 

• Liker 31
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Det er hell i uhell før han ble drapsmann ja. Kvelertak er et så alvorlig nivå, og det er bare flaks at han ikke har tatt livet av dem når han i tillegg var så rusa. 

Nettopp. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (3 minutter siden):

For å «unnskylde» deler av mediene: dette er et juridisk HÆLVETE og vepsebol. Se&Hør har jo for tradisjon å «gi faen» og heller be om tilgivelse enn tillatelse, NRK er i en særstilling som rikskringkaster i andre enden og må ha full orden i den juridiske boka. Bra at Se&Hør gir litt faen i denne saken, men vi må også gi litt forståelse til de mer seriøse mediene som man kan si har mer fallhøyden også juridisk. Dysser de ned ting blir det en annen sak.

Nora og Julianne: fy faen for tøffe damer. Denne saken vil gjøre så mye for samfunnets forståelse av partnervold, og Ingebrigtsen saken det samme for vold i familier/fra foreldre mot barn, også fokus på psykisk vold. Reaksjonene i kommentarfeltene i begge sakene fra deler av særlig den eldre garde er skremmende og viser katastrofalt lav forståelse og kunnskap om offeratferd og mekanismer knyttet til vold i nære relasjoner, og dysfunksjonell atferd (i sær narsissistisk og dyssosial atferd). Sakene kan bidra til å snu dette og øke den geneeelle kunnskapen og forståelsen og føre til at flere trodd og flere tør å si fra. 
Og så håper jeg flere nå forstår at vi som har erfaring med vold i nære relasjoner og denne type «personligheter» både kan være nyanserte og ikke hive oss på den såkalte mobben, men at vi også har erfaring som gjør at vi spoter røde flagg som i den uttalelsen i går på flekken og gjenkjenner mønstre andre ikke gjør, uten at det er å se fanden på flatmark. Vi som også satt med klump i magen da vi så «Team Ingebrigtsen», men ikke turte å si noe fordi «sikkert bare meg som overreagerer pga egen erfaring». 
Jeg tror ikke folk skjønner hva psykisk manipulasjon medfører av krefter i sving og hvor føkka man blir i hodet. Og hvor dritgode disse menneskene er på å snurre andre rundt lillefingeren, vri på fakta og hendelser, servere løgner på løpende bånd uten å blunke og drive lynavledning. Som en annen skriver har heldigvis ting en tendens til å komme og bite dem i ræva til slutt fordi de blir overmodige og selvsikre jo lenger de får holde på urørt og ikke blir avslørt, slik at de til slutt viser sitt sanne ansikt helt eller delvis til «feil» personer og mange nok. Hvis dere ante hvor mange av denne typen som jobber i lederstillinger i det offentlige, og også i helsevesenet, og hvor mye skade de gjør i møte med sårbare mennesker og den makta de innehar også i lys av å «alltid» bli trodd fordi de er på «den friske sida» og mestermanipulatorer, da hadde dere ikke sovet om natta. Vi er mange som har vært offer for vold og psykisk mishandling hele oppveksten, og så har møtt «de samme» menneskene (overført betydning) da vi prøvde å få hjelp for konsekvensene av at våre voldsutøvere fikk holde på i åresvis mens de sjarmerte omverdenen. Så gjentar historien seg, og man sitter igjen enda mer skada med bekrefta narrativt om seg selv, og kronisk syk.

Derfor er det så ekstremt bra og verdifullt at personer som Ingebrigtsen-brødrene og nå disse damene tør å stå fram og stå i det. De gir et ansikt til mekanismene, og det åpner for at flere blant folk flest vil bli åpne for alternativer når de presenteres for liknende narrativ fra mindre «høytstående» personer. Så takk til disse drittøffe menneskene. Har null tro på at dette er for pr eller ikke sant. Husk at podcasten med Haukeland ble spilt inn for 1 mnd siden, før dette nå skjedde. Hun har vel håpet han skulle endre seg nå, og håndtert det klassisk som voldsoffer som en annen skrev. At hun i dag greier å snu med støtte fra sine nærmeste…respekt. JS også, hun har hatt enda lenger tid på å bearbeide og rydde og forstå.

Takk for dette innlegget🙌👏

Må bare skrive under på alt du skriver her. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Da er navnet på offeret hans offentlig og, pen pike

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Isild skrev (46 minutter siden):

Utrolig tøft gjort av alle tre jentene å tørre å fortelle. Denne saken blir på en måte partnervoldens "metoo". Det er så veldig mange som ikke blir trodd, eller som blir bagatellisert. Veldig mange tør aldri å si noe, faktisk skylder mange på seg selv også. "Det var nok jeg som la opp til det", "det var jo ikke så fælt, jeg overdriver sikkert". Det å si fra om en gutt/mann/familie i maktposisjon ser jeg for meg at det må være dobbelt så vanskelig å tørre å fortelle om/anmelde. 

Takk for at dere turte! ❤️ 

Helt enig ❤️

Nevnte kun NH her fordi det ble spekulert i hennes agenda og det kunne jeg ikke la gå upåaktet hen. 

Det som er skremmende er at jeg har lest i flere kommentarfelt på Facebook hvor Marius blir kalt stakkars gutten som ikke hadde noe valg i sin oppvekst, la han være i fred, at han skulle fått tittel som sine søsken (stakkars han ble jo forbigått, uten å ha begrep om at M hadde en far i sin oppvekst med foreldreansvar og at man kan ikke bare kan utdele adle titler), stakkars Mette Marit uten at empati for ofrene blir nevnt ( joda jeg føler med henne, men aller mest med ofrene)  at kvinnene sikkert la opp til det selv, at kvinnene bare ønsker publisitet osv.. Alle mulige unnskyldninger for at en voksen mann utøver fysisk og psykisk vold mot kvinner, i tillegg til victimblaming. 

Derfor har jeg stor respekt for alle tre kvinnene, kanskje kan dette hjelpe andre som lever med partnervold til å komme ut av det 🙏

Endret av K_mb
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

Hvor ser du det? Ser bare at Nora skal inn til avhør.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk Gud for dette i alle fall. Jeg kunne ikke få meg til å tro at de ville vært så dumme. Så får vi bare håpe at mamma har holdt seg unna uttalelsen også, og at det er advokaten og evt onkel FirstHouse som står bak. 

IMG_4064.jpeg

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Denne histories føles nesten uvirkelig. Det er som en dårlig laget drama/thriller film fra Hollywood. Synes veldig synd på de som har vært utsatt for vold fra Marius. Det er som et togkrasj i sakte film der flere og flere uvirkelige hendelser i saken kommer frem.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest Bestemoren
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/eksperter-tror-marius-borg-hoiby-kan-slippe-unna-fengselsstraff/s/5-95-1962454
Fra artikkelen om straffeutmålingen:

«– Slik det kommer fram av uttalelsene han kom med kan ND-dom (Narkotikaprogram med domstolskontroll, red.anm.) være aktuelt. Da snakker vi om en betinget fengselsstraff for personer som har begått kriminalitet i tilknytning til rusbruk og som vil gjøre en innsats for å bryte ut av sin rusbruk, sier stjerneskuddet Bernt Heiberg, partner i Elden Advokatfirma, til Nettavisen.

Han er også leder i Advokatforenings lovutvalg for strafferett og straffeprosess.

Heiberg forteller videre at en gjennomføringsperiode av en ND-dom eksempelvis kan bli satt til 2–5 år.

– Da blir domfelte fulgt opp av Kriminalomsorgen og en dommer i retten. Det blir satt vilkår om at man blant annet skal avstå fra rusmiddelbruk. Vilkårene som settes blir fulgt opp med kontroll av jevnlige møter, sier han.«

Skrevet (endret)
Fru Uperfekt skrev (15 minutter siden):

Mener du Nora Haukland?

https://www.nettavisen.no/kjendis/nora-haukland-anklager-marius-borg-hoiby-for-vold/s/5-95-1961740

Hun er den forrige kjæresten hans, det var ikke henne han banket opp denne gangen. Og før Haukland var han sammen med Juliane Snekkestad i 4 år, som også har uttalt at MBH utsatte henne for både fysisk og psykisk vold:

https://www.dagbladet.no/kjendis/hoibys-ekskjaereste-apner-opp/81791155

Med andre ord så har Marius Borg Høiby mishandlet minst 3 kjærester fysisk og psykisk, inkludert kvelertak og rasering av inventar hos hvert fall de to siste kvinnene, i løpet av de siste 6-7 årene.

Endret av Rastebenk
  • Liker 29
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (10 timer siden):

Ikke si det. Har da vært verre mannfolk som kvinnfolka har svermet rundt. Så en video av en eller annen psykopat som hadde drept to damer, andre damer sendte ham fan-brev til fengselet og var kjempebegeistret over all. 

Men tror du dette er normale, oppegående kvinner? De har nok mange lidelser og issues og er nok ikke den vanlige kvinnen i gata.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
TS-bruker skrev (7 minutter siden):

Dagbladet skriver om den kriminelle omgangskretsen til MBH:

- Marius Borg Høiby har i flere år festet med personer dømt for grov kriminalitet.

- Han har hatt kontakt med tungt kriminelle miljøer.

https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-224-doser-kokain/81468370

Hvordan er dette mulig? Har ikke PST gjort jobben sin?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...