Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (7 minutter siden):

aner ikke, jeg er ikke journalist.

Jeg er ikke politi heller, så jeg vet ikke hvor mye som skal til for at de tar opp en sak på eget initiativ. Vi vet jo at mange ofre for vold i nære forhold kvier seg for å anmelde, så jeg oppfatter at politiet nærmest rutinemessig anmelder der de ser grunnlag for det. Men om de gjør det på grunnlag av påstander i sosiale medier vet jeg ikke. Men siden det allerede er en sak her, og han skal til avhør i neste uke, så er det vel naturlig å anta at han vil bli spurt også om de to andre.

Men jeg tenker at når de to eks'ene allerede har tatt belastningen med å stå frem, så ser jeg ikke helt hvorfor de ikke skulle anmelde. Det ville sikkert vært til hjelp for politiet.

Politiet startet vel etterforskning av Gjert Ingebrigtsen etter at sønnene la ut et leserinnlegg i avisen? Jeg ser ikke hvorfor Marius skal behandles annerledes. Og det blir han tydeligvis ikke, siden Nora H nå blir tatt inn til avhør.

Basert på forklaringen til Nora, så kan jo politiet velge å tiltale Marius for de anklagene også. Å anmelde noen selv er ganske tungt. Nora har jo uttalt at hun ikke hadde tenkt å si noe som helst, før den falske unnskyldningen ble publisert. Det var den som trigget henne til å si noe. Frem til da har Nora oppført seg som ert typisk offer for partnervold. Hun har holdt kjeft, jobbet med seg selv og forsøkt å finne måter å overleve på. Dette er dessverre veldig normalt❤️

Endret av Felis
  • Liker 26
  • Nyttig 15
Skrevet
velociraptor skrev (8 minutter siden):

men han insinuerer det, og det gjør at unnskyldningen ikke fremstår ektefølt. Han innrømmer kun det som allerede er avslørt, og ikke en prikk mer.

Hvor i teksten insinuerer han dette? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

.. Og Norge som tenkte at den berømte posen var langt over grensen...  Nora må ha en sykt sterk rygg, for all motgang, hets etc i forbindelse med den posen. Så har hun stått i det samtidig som hun har levd i et voldelig parfold... 

• Liker 26
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Gjest MissHannigan
Skrevet
Honey Dew skrev (10 minutter siden):

Hanbor ikke på slottet. Han bor på Skaugum.

Ok, da er han vel fattig alikevel. Trodde han levde et luksusliv jeg. Beklager det.

Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

men han insinuerer det, og det gjør at unnskyldningen ikke fremstår ektefølt. Han innrømmer kun det som allerede er avslørt, og ikke en prikk mer.

hva er det ved ordlyden som insinuerer at han aldri har gjort det før?

enig med @CAPS LOCK - han sier ikke om det har skjedd før. Han sier heller ikke at det ikke har skjedd før. Han uttaler seg kun om det som skjedde den bestemte kvelden.

Vi vet ikke noe om hva han vil si hvis eller når det kommer opp i avhør, men jeg synes det er en god regel å vente til vi vet det, før vi kritiserer.

Hvis han var i retten, ville han vært beskyttet mot å selvinkriminere seg. Det er ikke så vankelig å forstå at han ikke ønsker å selvinkriminere seg utenfor retten.

Jeg kjøper ikke helt den om at han kun innrømmer det som allerede er avslørt. Fordi: Sekkestads innlegg har vært kjent i flere dager før hans uttalelse, og han må jo ha visst at det var en stor risiko for at Haukeland også kom til å prate. Hvis han var litt mer taktisk, kunne han tatt tyren ved hornene, og kommet i forkant. Det har han valgt å ikke gjøre. Hvorfor vet vi ikke. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Lottilott skrev (16 minutter siden):

For min egen del så handler dette om mye mer enn det eks-kjæresten hans opplevde.

I mitt tilfelle dreier det seg om to ting.

1. En som utøver vold i nære relasjoner. Jeg har stått som fortvilet pårørende og sett hvor grusom slik vold er - og hvor totalt ødelagt et menneske kan bli. I likhet med mee-too og engasjementet det skapte - så tror jeg det er flere enn meg som har sterke følelser i forhold til vold i nære relasjoner. Her har Marius blitt et ansikt utad. Han er en de fleste vet hvem er. Han er en voldsmann. Jeg synes faktisk det er bra at et slikt tema engasjerer. Kanskje vil det føre til at noen som er i et slikt forhold klarer å bryte ut? Vite at de ikke er alene.  For meg personlig så synes jeg faktisk ikke så voldsomt synd på Marius at han blir utsatt for skriverier. Stoppet han (og andre voldsmenn) å slå eller true og skremme da offeret tryglet om det tror du? 

2. Marius er medlem av kongefamilien. Hele monarkiet bygger på familiære relasjoner og linjer. Dermed er det ikke uinteressant hva de ulike familiemedlemmene gjør, og om de holder seg på den ene eller andre siden av loven. Spiller for meg ingen rolle om Marius ikke er arveberettiget. For meg handler det om hvilken familie kongefamilien faktisk er. Viser de styrken som de burde inneha? 

Selvfølgelig har jeg vondt av ofrene til Marius, og håper ingen flere blir utsatt for volden.

Mye enig i det du skriver.  Men at familien har ansvar for en vonsen mann sine handlinger er jeg ikke enig i. 

Som pårørende vet også du at det er lite man kan gjøre iht hjelp utover det personen er instilt på selv. Man kan ta noen prater og sette grenser og si  fra.  Men det hjelper jo ingenting før det går så galt at de ender med å ta livet av noen,skader noen etc til de blir tatt. 

Og kanskje da er de klar for å taimot hjelp.

De fleste som gjør sånt har som regel en eller annen form for personlighets forstyrrelse, eller at det er alene rusbetinget. Noen tåler rus dårligere enn andre. 

Jeg kjenner folk som i edruelig og rusfri tilstand ikke evner å slå ihjel en flue. Men etter bare litt alkohol innabords klikker i vinkel og skal ta alle.  Og det kan gå galt og veldig ille. 

Er det mest basert på rus er det jo større sjanse for at det går bra. Er det både rus og personlighets utfordringer  er det ikke sikkert det lykkes så bra. 

Jeg tror nok at MetteMarit  og øvrig famile har gjort så godt de kan. Men jeg tror ikke det er nok. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (2 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/her-er-marius-borg-hoibys-uttalelse/s/5-95-1960272

har du ikke lest den? 

Det hele skrives som om det var en engangstilfelle, EN handling. «Forrige helg skjedde noe som aldri skulle ha skjedd» og «Rusbruken og mine diagnoser unnskylder ikke det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg.» og «Hun fortjente verken det som skjedde den kvelden…»

• Liker 14
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

...

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

hva er det ved ordlyden som insinuerer at han aldri har gjort det før?

enig med @CAPS LOCK - han sier ikke om det har skjedd før. Han sier heller ikke at det ikke har skjedd før. Han uttaler seg kun om det som skjedde den bestemte kvelden.

Vi vet ikke noe om hva han vil si hvis eller når det kommer opp i avhør, men jeg synes det er en god regel å vente til vi vet det, før vi kritiserer.

Hvis han var i retten, ville han vært beskyttet mot å selvinkriminere seg. Det er ikke så vankelig å forstå at han ikke ønsker å selvinkriminere seg utenfor retten.

Jeg kjøper ikke helt den om at han kun innrømmer det som allerede er avslørt. Fordi: Sekkestads innlegg har vært kjent i flere dager før hans uttalelse, og han må jo ha visst at det var en stor risiko for at Haukeland også kom til å prate. Hvis han var litt mer taktisk, kunne han tatt tyren ved hornene, og kommet i forkant. Det har han valgt å ikke gjøre. Hvorfor vet vi ikke. 

Nei, det er ikke så vanskelig å forstå, men da fremstår heller ikke unnskyldningen særlig ekte. «Unnskyld for det jeg har blitt avslørt i, men det var egentlig bare pga mediepress, rus og mine psykiske problemer. Jeg tar fullt ansvar altså, men media!»

Det kan selvsagt hende han innrømmer alt når han er i avhør, det får man jo håpe, men enn så lenge får han null poeng for å samarbeide eller være åpen eller ærlig.

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet
Lottilott skrev (28 minutter siden):

For min egen del så handler dette om mye mer enn det eks-kjæresten hans opplevde.

I mitt tilfelle dreier det seg om to ting.

1. En som utøver vold i nære relasjoner. Jeg har stått som fortvilet pårørende og sett hvor grusom slik vold er - og hvor totalt ødelagt et menneske kan bli. I likhet med mee-too og engasjementet det skapte - så tror jeg det er flere enn meg som har sterke følelser i forhold til vold i nære relasjoner. Her har Marius blitt et ansikt utad. Han er en de fleste vet hvem er. Han er en voldsmann. Jeg synes faktisk det er bra at et slikt tema engasjerer. Kanskje vil det føre til at noen som er i et slikt forhold klarer å bryte ut? Vite at de ikke er alene.  For meg personlig så synes jeg faktisk ikke så voldsomt synd på Marius at han blir utsatt for skriverier. Stoppet han (og andre voldsmenn) å slå eller true og skremme da offeret tryglet om det tror du? 

2. Marius er medlem av kongefamilien. Hele monarkiet bygger på familiære relasjoner og linjer. Dermed er det ikke uinteressant hva de ulike familiemedlemmene gjør, og om de holder seg på den ene eller andre siden av loven. Spiller for meg ingen rolle om Marius ikke er arveberettiget. For meg handler det om hvilken familie kongefamilien faktisk er. Viser de styrken som de burde inneha? 

Selvfølgelig har jeg vondt av ofrene til Marius, og håper ingen flere blir utsatt for volden.

Glemte å legge til at jeg syntes uansett hva han har gjort. Så skal det ikke legges til evnt rykter og det skal ikke trekkes fra noe. Og det skjer best iht at politiet får etterforske saken grundig. Og at han får en straff som virker. 

Jeg syntes det også er litt skummelt å kjøre heksejakt. Si han klarer å bli rusfri og grei denne gangen. Får seg dame og alt er vel. På et senere tidspunkt.  Så sprekker han igjen. Da blir det ikke lett å være den dama som melder ifra. For hun burde jo ha visst...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (27 minutter siden):

Det er råtøft av henne!

Men synes det er trist å gi kudos til en kvinne som står frem om vold i nære relasjoner og samtidig komme med en spekulasjon om hennes agenda, selv om du ikke tror det er hold i spekulasjonen.

Utrolig tøft gjort av alle tre jentene å tørre å fortelle. Denne saken blir på en måte partnervoldens "metoo". Det er så veldig mange som ikke blir trodd, eller som blir bagatellisert. Veldig mange tør aldri å si noe, faktisk skylder mange på seg selv også. "Det var nok jeg som la opp til det", "det var jo ikke så fælt, jeg overdriver sikkert". Det å si fra om en gutt/mann/familie i maktposisjon ser jeg for meg at det må være dobbelt så vanskelig å tørre å fortelle om/anmelde. 

Takk for at dere turte! ❤️ 

• Liker 29
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Skrevet
2 minutter siden, Isild said:

Utrolig tøft gjort av alle tre jentene å tørre å fortelle. Denne saken blir på en måte partnervoldens "metoo". Det er så veldig mange som ikke blir trodd, eller som blir bagatellisert. Veldig mange tør aldri å si noe, faktisk skylder mange på seg selv også. "Det var nok jeg som la opp til det", "det var jo ikke så fælt, jeg overdriver sikkert". Det å si fra om en gutt/mann/familie i maktposisjon ser jeg for meg at det må være dobbelt så vanskelig å tørre å fortelle om/anmelde. 

For ordens skyld; Hun tredje (altså hun nyeste) vet vi jo ikke om ville fortelle. Hun ble "tvunget" til det når hennes venninnen ringte politiet.

Jeg synes  hun venninna er tøff, veldig bra at hun ringte politiet!

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Syns det står stor respekt av å fortelle dette. 
Jeg hadde vært livredd,denne familien er ikke akkurat Hansen i gata…

• Liker 23
  • Nyttig 10
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

For ordens skyld; Hun tredje (altså hun nyeste) vet vi jo ikke om ville fortelle. Hun ble "tvunget" til det når hennes venninnen ringte politiet.

Jeg synes  hun venninna er tøff, veldig bra at hun ringte politiet!

Veldig riktig og tøft gjort av venninnen å ringe politiet! Flere må "blande seg". De aller fleste tør ikke/vil ikke det. 

Jeg var ikke klar over at det var venninnen som hadde ringt. 

• Liker 36
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, Isild said:

Veldig riktig og tøft gjort av venninnen å ringe politiet! Flere må "blande seg". De aller fleste tør ikke/vil ikke det. 

Ettersom jeg kan huske, dro Marius fra leiligheten 03:00. Venninna ankom leiligheten på ukjent tidspunkt, men ringte politiet på formiddagen 12:30.

Kudos til henne! ❤️

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
CAPS LOCK skrev (20 minutter siden):

Hva er greia med denne kveruleringen? Må du ha det med teskje? Teksten var jo bakgrunn for at Nora H valgte å stå frem. Han beklager en eneste voldsepisode og ja, det fremstår som et engangstilfelle. Men han drar gjerne inn historikk med psykiske lidelser (offerrollen) og rusmisbruk.  Volden er det sentrale her, men voldshistorikken ble utelatt og det var nok veldig bevisst. 

• Liker 27
  • Nyttig 8
Gjest Bestemoren
Skrevet
Isild skrev (17 minutter siden):

Enig!!! Takk til to tøffe jenter. 🙏🏻 Og du har rett, denne saken er på mange måter partnervolden meetoo… Og her har det vært uhyre vanskelig, både fordi det har med kongefamilien å gjøre, men for NH sin del - også  fordi hun i dag uttrykker at hun fortsatt bryr seg om MBH. 

Skrevet
14 minutter siden, Isild said:

Antagelig samme venninne som lekket bildene. Helt riktig gjort selv om voldsoffer akkurat nå er sint på henne, det var viktig at de kom ut slik at alle forstår hvor alvorlig dette er. Hadde ikke bildene blitt publisert hadde de kanskje klart å slette over enda en gang!

• Liker 29
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...