Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Baktus2024 skrev (1 minutt siden):

skal vi være slaver av rykter, hvem definerer hvem som hvem ?? jeg liker spørsmålet ditt ..

Man (jeg) blir paranoid her inne når det kommer til kommentarer 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søgni skrev (37 minutter siden):

Jeg lurer på om alle som hopper fram og synes synd på Marius, også synes synd på andre kriminelle.  Svært mange utøvere av vold, har store problemer som dels ligger bak hva de har gjort. Nå ønsker jeg ikke å henge ut personer med psykiske lidelser, eller å peke på sykdom som eneste forklaring bak kriminalitet, men det er ikke til å komme unna at svært mange vi grøsser av grunnet handlingene deres når vi leser avisoverskrifter, har alvorlige diagnoser. 

Det er verdt å nevne at  mange av disse mangler sosialt nettverk, penger og andre ressurser, adgang til helsetjenester og andre grunnleggende tjenester, og står uten trygge relasjoner og støttespillere til å være advokat for dem i systemet, i tillegg.  

At det ofte er lettere å finne sympati for enkelte enn for andre er jo et kjent faktum, som man godt kan erkjenne først som sist. Men det man da må klare, er å reflektere over hvorfor det er slik. 

Dette! 

Breivik hadde f.eks. en helt grusom oppvekst med en psykopat til mor, og utsatt seksuelt misbruk…

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cerruti skrev (3 minutter siden):

Anmeld da om de ønsker at han får straff. 

Jeg er enig med deg at det er det beste, og at jeg håper det skjer, men jeg synes likevel det skal sitte vanvittig langt inne å hevde at kvinner som avslører et samliv i vold skal beskyldes for å lyve. Dessverre er realiteten det motsatte: voldsutsatte kvinner flest er livredde, og tør sjelden/aldri å fortelle historien sin.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (Akkurat nå):

Dette! 

Breivik hadde f.eks. en helt grusom oppvekst med en psykopat til mor, og utsatt seksuelt misbruk…

Vil si det er en gedigen forskjell i ugjerning mellom Marius og ABB. De to kan vel ikke sammenlignes uansett.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Vil si det er en gedigen forskjell i ugjerning mellom Marius og ABB. De to kan vel ikke sammenlignes uansett.

Enig med deg, det er drøyt, uansett argument, å trekke fram Breivik her.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (7 minutter siden):

Dette! 

Det blir for dumt å dra frem Breivik her. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på utviklingen i denne saken, reaksjonene som vises i tråden, og det at også kongehuset er blitt blandet inn, er det vanskelig å være uenig i at snøballen Marius Borg Høiby har fått til å rulle, er imponerende stor.

Uten å dømme spesifikt her da det ikke er min oppgave å stille meg til doms over andre, men uttaler meg bare generelt - karma is a bitch; man kan tro at man har verden i sin hule hånd og at man kan tillate seg alt, men før eller senere får man konsekvensene av det man har gjort, rett i fleisen med en slik kraft at man knapt kan tro det.

Endret av - Brian
  • Liker 27
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VibeckeST skrev (43 minutter siden):

Men når de selv ligger det ut på egen profil er det vell hold i det, ihvertfall Nora som gjør det muntlig. 

Pressen kan ikke ta som utgangspunkt at alt folk sier er sant, nei. Nå tviler jeg ikke på at begge snakker sant i dette tilfellet, men det er ikke så vanskelig å forstå at pressen ikke kan ta alt folk sier for god fisk uten å sjekke det. Særlig når det gjelder anklager om straffbare forhold som her.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 minutter siden):

Pressen kan ikke ta som utgangspunkt at alt folk sier er sant, nei. Nå tviler jeg ikke på at begge snakker sant i dette tilfellet, men det er ikke så vanskelig å forstå at pressen ikke kan ta alt folk sier for god fisk uten å sjekke det. Særlig når det gjelder anklager om straffbare forhold som her.

Jeg lurer på hva disse kontrollspørsmålene er🧐 Om de ber de gå i detaljer eller hva som skjer med det. 

Jeg vet ikke hva som er gangen i slike saker, men er det slik at politiet må se deres uttalelser i lys av saken slik at de blir en del av den samlede bevismassen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Consita skrev (1 time siden):

Mye man kan si om Nora Haukland men det er tøft av henne å stå frem.  Mulig pr stunt også men tror faktisk ikke det.

Det er råtøft av henne!

Men synes det er trist å gi kudos til en kvinne som står frem om vold i nære relasjoner og samtidig komme med en spekulasjon om hennes agenda, selv om du ikke tror det er hold i spekulasjonen.

• Liker 24
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida skrev (7 timer siden):

Denne kommentaren sier alt om denne tråden.

Andres ulykke er virkelig "spennende". Det gir uante muligheter til å spekulere og komme med de villeste konspirasjonsteorier.Spre sladder og krydre det med utvalgte skjermdumper fra ymse forum for å bekrefte at dette er sannheten. 

Ny dag og nye muligheter til å analysere hver setning og ord i pressemeldingen. Vri det til noe som får avsender til å fremstå mest mulig usympatisk. Spekulere i diagnosene som avsender brukte som "unnskyldning" for sine handlinger. 

Samtidig forklares dette voldsomme engasjementet som omtanke for offeret. En person som har gitt uttrykk for at all oppmerksomheten rundt saken er belastende for henne. Som er sjokkert over lekkasjer av bilder og lydopptak til media. Men så klart det er ren omtanke for henne når dette analyseres og diskuteres vilt i denne tråden.

Det ropes opp om innrømmelser og ærlighet fra Marius Borg Høiby. Kanskje en idė å være ærlig om drivkraften for eget engasjement i tråden også?

For min egen del så handler dette om mye mer enn det eks-kjæresten hans opplevde.

I mitt tilfelle dreier det seg om to ting.

1. En som utøver vold i nære relasjoner. Jeg har stått som fortvilet pårørende og sett hvor grusom slik vold er - og hvor totalt ødelagt et menneske kan bli. I likhet med mee-too og engasjementet det skapte - så tror jeg det er flere enn meg som har sterke følelser i forhold til vold i nære relasjoner. Her har Marius blitt et ansikt utad. Han er en de fleste vet hvem er. Han er en voldsmann. Jeg synes faktisk det er bra at et slikt tema engasjerer. Kanskje vil det føre til at noen som er i et slikt forhold klarer å bryte ut? Vite at de ikke er alene.  For meg personlig så synes jeg faktisk ikke så voldsomt synd på Marius at han blir utsatt for skriverier. Stoppet han (og andre voldsmenn) å slå eller true og skremme da offeret tryglet om det tror du? 

2. Marius er medlem av kongefamilien. Hele monarkiet bygger på familiære relasjoner og linjer. Dermed er det ikke uinteressant hva de ulike familiemedlemmene gjør, og om de holder seg på den ene eller andre siden av loven. Spiller for meg ingen rolle om Marius ikke er arveberettiget. For meg handler det om hvilken familie kongefamilien faktisk er. Viser de styrken som de burde inneha? 

Selvfølgelig har jeg vondt av ofrene til Marius, og håper ingen flere blir utsatt for volden.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Sinsiew said:

Jeg lurer på hva disse kontrollspørsmålene er🧐 Om de ber de gå i detaljer eller hva som skjer med det. 

Jeg vet ikke hva som er gangen i slike saker, men er det slik at politiet må se deres uttalelser i lys av saken slik at de blir en del av den samlede bevismassen? 

Vanligvis vil pressen ha to uavhengige kilder for å gjengi et rykte eller en sak. Det er vanskelig i parvoldsaker som denne. Da pleier de jo egentlig ikke å si noe før ev dom, men det er også umulig i en så offentlig sak som denne hvor "alle" allerede vet.
Tror det er ganske mange debatter på aviskontorene rundt nå, om hvordan man skal omtale og ikke, dette har ikke akkurat skjedd før, og takk og lov for det!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt&Komplisert skrev (2 timer siden):

Problemet er måten noe av det formuleres på.. dette er ikke et engangstilfelle, slik han sier

Han uttaler seg bare om "det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg". Han sier ikke at han aldri har gjort dette mot andre 

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Han uttaler seg bare om "det som skjedde i leiligheten på Frogner natt til søndag forrige helg". Han sier ikke at han aldri har gjort dette mot andre 

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

men han insinuerer det, og det gjør at unnskyldningen ikke fremstår ektefølt. Han innrømmer kun det som allerede er avslørt, og ikke en prikk mer.

• Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NordreSving skrev (1 time siden):

Jeg har ikke fått lest meg opp på alt i tråden etter disse innleggene, men jeg velger å svare likevel. Jeg nekter å tro at dere ikke skjønner at det handler om mer enn ordene og teksten. 

Problemet med teksten er at man er usikker på om den er genuint ment. På den ene siden har vi handlingene hans, på den andre siden det han skriver. 

Handlingene hans kan gi mistanke om en mann som 

- ikke bryr seg om lover og regler

- som er voldelig og bedriver psykisk og fysisk mishandling. 

I vår verden er det slik at dersom msm har gjort noe galt, så ber man om unnskyldning og så blir man tilgitt. Det springende punktet er om unnskyldningen bunner i en forståelse av at det man har gjort er galt fordi de borger for at man lærer og vil endre seg. Dersom unnskyldningen derimot er fundert i et behov for å unnslippe kritikk, fordømmelse og straff, da er den ikke genuin og fremstår mer som et forsøk på å lure mottakeren. 

Det MBH har vist hittil rimer dårlig med slik han prøver å fremstille seg i brevet. Det er så drøyt det han har holdt på med over lang tid. Da er det ikke rart at folk er skeptiske til om han er en angrende synder. Det er stor forskjell på å angre på det man har gjort og bli tvunget til å angre.

Du kan ikke bare ta teksten min ut av kontekst og formane noe annet enn det jeg har svart på. Og legge det frem som meninger jeg ikke har. Lurer du får du spørre faktisk. 

Har da aldri trodd at dette er første gangen han har gjort dette. Har vel egentlig spesielt ventet på at Nora skulle ytre seg. Hun har jo delt såpass fra før at det har da vel ikke vært vanskelig å legge sammen to og to å få 4. 

Dessuten så er det veldig vanlig å unnskylde seg uten å ønske å gjøre noe med det. Altså tomme ord. Og jeg har full forståelse for at de som har vært utsatt førler enda mer på at dette er tomme ord. 

Så hadde du spurt utover å ta konentaren min ut av kontekst og inn på det du egentlig lurte på så hadde svarer vært noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (2 timer siden):

Marius bor på slottet, og livet hans er en evig fest og ferie. Han har nok godt med midler. Tror ikke MM økonomisk forskjellsbehandler sine 3 barn. MM får ganske mange millioner i året.

Hanbor ikke på slottet. Han bor på Skaugum.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinsiew skrev (26 minutter siden):

aner ikke, jeg er ikke journalist.

Jeg er ikke politi heller, så jeg vet ikke hvor mye som skal til for at de tar opp en sak på eget initiativ. Vi vet jo at mange ofre for vold i nære forhold kvier seg for å anmelde, så jeg oppfatter at politiet nærmest rutinemessig anmelder der de ser grunnlag for det. Men om de gjør det på grunnlag av påstander i sosiale medier vet jeg ikke. Men siden det allerede er en sak her, og han skal til avhør i neste uke, så er det vel naturlig å anta at han vil bli spurt også om de to andre.

Men jeg tenker at når de to eks'ene allerede har tatt belastningen med å stå frem, så ser jeg ikke helt hvorfor de ikke skulle anmelde. Det ville sikkert vært til hjelp for politiet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...