Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

men uten det bakteppet med diagnoser og rus, så ville han fremstått som en kald psykopat som banker folk når de er edru og klare i hodet. Hvis han ikke faktisk er det, så er det litt drøytt å forvente at han skal fremstille seg som det. 

Det var et godt innlegg lenger oppe i tråden som beskrev mekanismene under kokainbruk, og så lenge vi ikke vet noe annet, så må vi nesten anta at det er håp om at det å fjerne kokainen og alkoholen, vil  fjerne aggressiviteten og volden.

Jeg skal ikke dele ut diagnoser, men evnen til å kvele kjæresten din, slå henne så hun får hjernerystelse, rasere leiligheten hennes, true med kniv, og så lenge etterpå true med å tenne på tingene ligger i personligheten hans. Du blir faktisk ikke sånn av verken diagnoser eller rus, uten at personligheten din er rigget for det først. De aller fleste gjør heldigvis ikke sånt selv om de ruser seg, eller har diagnoser.

Forbehold, hvis diagnosen hans er en eller annen alvorlig personlighetsforstyrrelse innenfor cluster b-gruppen, så kan det være en forklaring. Men han henviser til diagnoser han har hatt hele livet, og de diagnostiserer gjerne ikke babyer som psykopater, så noe sier meg at det ikke var den diagnosen han mente.

• Liker 28
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (På 15.8.2024 den 10.34):

Du ser på hva han sier, mens vi andre ser på hva han gjør. Og faktum er at han lenge har nektet avhør. Det å stille i avhør  burde jo være det første han gjør hvis han ønsker å ta ansvar, og i hvertfall før

1. mamma og han selv har direkte kontakt med offeret (potensielt ulovlig vitnepåvirkning)

2. advokaten uttaler seg til media

3. han sender ut pressemelding 

Men folk vil så gjerne tro det beste om alle, og at lille Marius egentlig er snill, han har bare vært uheldig. Og bare han kan «få hjelp» så vil alt bli bra.

I begynnelsen av denne tråden skrev jeg at han garantert har FÅTT hjelp i bøtter og spann (noe som viste seg å stemme) samt at statistikken for både rusmisbrukere og voldsmenn når det gjelder å slutte er begredelig. Men jo da. Alt blir nok bra.

det som er faktum er at han har erkjent straffeskyld, sagt at han vil ta ansvar for det han har gjort og at han vil  samarbeide med politiet. 

Endret av MissLucy
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Eyr skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det må ha vært trøbbel i paradis tidligere også.

MM og H er oppegående mennesker. Hvorfor har de ikke stengt igjen pengekrana og stilt krav?

Han er 27 år. Vi andre dødelige hadde ikke vært veldig begeistret for en mann som levde på foreldrene sine i den alderen, så det er nok kun status og hvem han er som tiltrekker disse damene. 

Dette.

Marius er jo egentlig ikke noen særlig viktig person, han kan i verste fall bli en slags Sven O. som resten av kongefamilien offisielt sett tar en viss avstand fra,

H og MM derimot. De ligger jo per i dag an til å bli konge og dronning, og av slike må man forvente dømmekraft. Eller i det minste at de hører på rådgivere med dømmekraft. Måten de har håndtert Marius sitt rusmisbruk sjekkker stort sett alle boksene for "Enabling addiction". Link her, og for dem som ikke orker å lese alt:

• Providing them with money to support their habit
  • Providing them with shelter
  • Downplaying the severity of the problem
  • Providing emotional support
  • Lying on their behalf to shield them from consequences
  • Rationalizing their behavior or making excuses for them

Marius har altså vært til rusbehandling tidligere, og det er i den forbindelse vanlig at hele familien får rådgivning og hjelp. Det problematiske ved enabling addiction må mao være kjent for H og MM. 

MEN som vanlig vet de best selv, og de er jo SPESIELLE mennesker som er styrt av FØLELSER. Råd som gjelder for vanlige mennesker gjelder selvsagt ikke for dem. Og alt ville nok gått fint for Marius om han bare hadde fått være i fred på Skaugum med pengekrana si. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Felis skrev (5 minutter siden):

Jeg skal ikke dele ut diagnoser, men evnen til å kvele kjæresten din, slå henne så hun får hjernerystelse, rasere leiligheten hennes, true med kniv, og så lenge etterpå true med å tenne på tingene ligger i personligheten hans. Du blir faktisk ikke sånn av verken diagnoser eller rus, uten at personligheten din er rigget for det først. De aller fleste gjør heldigvis ikke sånt selv om de ruser seg, eller har diagnoser.

Forbehold, hvis diagnosen hans er en eller annen alvorlig personlighetsforstyrrelse innenfor cluster b-gruppen, så kan det være en forklaring. Men han henviser til diagnoser han har hatt hele livet, og de diagnostiserer gjerne ikke babyer som psykopater, så noe sier meg at det ikke var den diagnosen han mente.

nei, det forstår jeg. Men det at personligheten er rigget for det, som du uttrykker det, er jo fremdeles ikke det samme som at han ville tydd til vold uten å være ruset.  Men dette vet vi ikke, og vi bør ikke spekulere i det. 

• Liker 2
Skrevet
tenker skrev (6 minutter siden):

Dette.

Marius er jo egentlig ikke noen særlig viktig person, han kan i verste fall bli en slags Sven O. som resten av kongefamilien offisielt sett tar en viss avstand fra,

H og MM derimot. De ligger jo per i dag an til å bli konge og dronning, og av slike må man forvente dømmekraft. Eller i det minste at de hører på rådgivere med dømmekraft. Måten de har håndtert Marius sitt rusmisbruk sjekkker stort sett alle boksene for "Enabling addiction". Link her, og for dem som ikke orker å lese alt:

• Providing them with money to support their habit
  • Providing them with shelter
  • Downplaying the severity of the problem
  • Providing emotional support
  • Lying on their behalf to shield them from consequences
  • Rationalizing their behavior or making excuses for them

Marius har altså vært til rusbehandling tidligere, og det er i den forbindelse vanlig at hele familien får rådgivning og hjelp. Det problematiske ved enabling addiction må mao være kjent for H og MM. 

MEN som vanlig vet de best selv, og de er jo SPESIELLE mennesker som er styrt av FØLELSER. Råd som gjelder for vanlige mennesker gjelder selvsagt ikke for dem. Og alt ville nok gått fint for Marius om han bare hadde fått være i fred på Skaugum med pengekrana si. 

Det er helt rett. Marius er faktisk ikke problemet i denne saken (snakker nå selvsagt ikke om fra offerets ståsted, men fra det norske folk), det er bare enda en bekreftelse på at kongehuset ikke har kontroll. Kjetil Alstadheim i Aftenposten har etter min mening den beste kommentaren på alt dette:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/zAl95r/kongen-har-ikke-kontroll

Durek og Märtha får holde på som de vil uten konsekvenser, og MM gjør akkurat som hun vil også. Det er ingen voksne hjemme.

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
VXL100 skrev (4 timer siden):

Blir det noe nytt og spennende i Marius--saken i dag? 

Du ønsker det slik att tråden ikke dør ut?

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

nei, det forstår jeg. Men det at personligheten er rigget for det, som du uttrykker det, er jo fremdeles ikke det samme som at han ville tydd til vold uten å være ruset.  Men dette vet vi ikke, og vi bør ikke spekulere i det. 

Det var du som tok det opp. Poenget er at jeg håper folk klarer å se forbi den "buhuu, jeg har hatt diagnoser hele livet, men jeg skylder ikke på dem, altså..." og ser han for hva han er. Som du beskrev så pent. For folk med diagnoser trenger virkelig ikke det ekstra stigmaet Marius påfører dem nå.

Forøvrig tenker jeg, som så mange andre, at Marius har fått hjelp tidligere. Og da snakker vi ikke om offentlig "Det er 4 måneders venteliste og behandleren slutter to ganger i året og er sykemeldt annenhver gang"-hjelpen som resten av befolkningen må ta til takke med. Han har fått den hjelpen som hans privilegerte foreldre har skaffet han, og tydeligvis fått diagnoser i flertall. Med disse diagnosene vil jeg tro det har kommet klare advarsler om hva stoff kan utløse. Marius har likevel valgt å ruse seg, selv om han var klar over risikoen. Så da antar jeg at han ikke syntes andres sikkerhet var viktig nok til at han skulle avstå...

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (4 minutter siden):

Det er helt rett. Marius er faktisk ikke problemet i denne saken (snakker nå selvsagt ikke om fra offerets ståsted, men fra det norske folk), det er bare enda en bekreftelse på at kongehuset ikke har kontroll. Kjetil Alstadheim i Aftenposten har etter min mening den beste kommentaren på alt dette:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/zAl95r/kongen-har-ikke-kontroll

Durek og Märtha får holde på som de vil uten konsekvenser, og MM gjør akkurat som hun vil også. Det er ingen voksne hjemme.

Helt enig i at Alstadheim hadde noen gode poenger.

Problemet med kommentaren hans er at den impliserer at det vil bli bedre om kongen abdiserer. Det er det absolutt ingen grunn til å tro, om abdikasjon betyr at Haakon blir konge i stedet...

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
missLynch skrev (12 timer siden):

Bare et generelt spørsmål: hvorfor velger flinke, nydelige, oppegående jenter å være sammen med en mann som ikke har noen ting på stell og som i tillegg er rusavhengig og voldelig? Tenker både Juliane Snekkestad, Nora Haugland og det siste offeret er damer som har bein i nesa og som har alt foran seg. Det er uforståelig for meg. 
Juliane snekkestad gikk ut i går og fortalte om fysisk og psykisk vold: https://www.nettavisen.no/kjendis/juliane-snekkestad-apner-opp-om-voldelig-forhold-med-eksen/s/5-95-1955914

Tøft gjort og ære til henne. All respekt. 👏

Er nok av jenter som kun er sammen med en mann pga penger og at han er kjent..

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
tenker skrev (3 minutter siden):

Helt enig i at Alstadheim hadde noen gode poenger.

Problemet med kommentaren hans er at den impliserer at det vil bli bedre om kongen abdiserer. Det er det absolutt ingen grunn til å tro, om abdikasjon betyr at Haakon blir konge i stedet...

Helt enig, Haakon virker max konfliktsky og tafatt selv. 

• Liker 21
  • Nyttig 5
Gjest takinova
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

Helt enig, Haakon virker max konfliktsky og tafatt selv. 

Jeg hadde troa på Haakon som konge, men etter det man nå forstår som har pågått lenge og den manglende dømmekraften han da tydeligvis har hatt i en årrekke - så sier jeg: La Harald få regjere til sin død og så avvikler vi monarkiet.

Skrevet
takinova skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde troa på Haakon som konge, men etter det man nå forstår som har pågått lenge og den manglende dømmekraften han da tydeligvis har hatt i en årrekke - så sier jeg: La Harald få regjere til sin død og så avvikler vi monarkiet.

Håper ikke kongehuset dør ut

• Liker 4
Gjest takinova
Skrevet
elskersommer skrev (Akkurat nå):

Håper ikke kongehuset dør ut

Nei, det ser ikke ut som de dør ut med det første, men vi kan jo avvikle dem.

Skrevet
Wilma89 skrev (17 timer siden):

Jeg forsvarer på ingen måte det han har gjort, men tror mange her har urealistiske forventninger til hva det faktisk er mulig å få gjort som pårørende. Uavhengig av hvor mange ressurser du har, er det faktisk håpløst å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp (hvis det ikke er såpass alvorlig at man snakker om tvang). Hjelper ikke hvor mange fancy behandlingssteder eller behandlere som står tilgjengelig, så lenge personen ikke vil ha hjelp. Finnes utallige familier der ute som er villig til å gjøre alt for hjelpe sitt barn som sliter med rus og psykiatri, men til syvende og sist er det personen selv så må ønske hjelp. Jeg håper Marius på ekte er der nå. Skal ikke spekulere i hvilken diagnoser han har, men er jo absolutt ikke alle som lar seg behandle med veldig godt resultat.

Og kanskje er han såppass syk at han ikke kan reddes selv om han vil det selv. Det er også en feilslutning at alle kan bli kvitt sin rus og psykiatri bare de har «vilje og viljestyrke.» Man kan ikke «ønske» seg ut av en perrsonlighetsforstyrrelse for eksempel. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
takinova skrev (12 minutter siden):

Nei, det ser ikke ut som de dør ut med det første, men vi kan jo avvikle dem.

Håper Ikke d skjer 

• Liker 1
Skrevet
Sgirl skrev (13 minutter siden):

Sjekk snap til Nora 

Får helt vondt av Nora. Slått, sparket, kvelt henne og rasert leiligheten. Og fremdeles er det noen her inne som forsøker å forsvare Marius. 

• Liker 17
  • Nyttig 8
Skrevet
Sgirl skrev (13 minutter siden):

Sjekk snap til Nora 

Triste saker... bra at flere står frem, det styrker offerets sak!

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Helt greit at vi ikke er enige om dette. Jeg skrev at det som kom var forventet, for min del ble det som å lese fra det sedvanlige "legger meg flat"- manuset vi har sett i der kjendiser driter seg ut før. 

Jeg vet ikke nødvendigvis hva han burde sagt/gjort annerledes jeg heller. Kanskje det var for tidlig å si noe, eller for sent. Kanskje burde han sagt at det ikke er noe å si om det han har gjort, eller at han ikke vet hva han skal si. 

Folk er forbanna rett og slett. Noen har faktisk nulltoleranse for vold og kutter voldsmenn helt ut av livet sitt - for alltid. Andre er mer "romslige" og tror på rehabilitering og "snu det til noe bra" osv. 

Nå har ha jo fått kritikk og folk har ropt etter en uttalelse og nå da han har gjort det så er det også feil.

Jeg skjønner meg ikke helt på folk. De blir uansett aldri fornøyd med noe og setter et punktum 

Hva annet kunne han evnt enn enten å ikke si noe , eller velge å si noe. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Så godt at Nora nå også er åpen og deler. Fikk tårer i øynene når hun beskrev slag i ansiktet, sparking, kvelertak, trusler og psykisk vold. ❤️ 

Tydelig at M har vært sånn i ÅREVIS. Håper virkelig det blir en stopper for det nå. 

• Liker 27
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...