Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Glufseguri skrev (1 time siden):

Dette er vel hun som påstår at hun ikke er et offer og likte overgrepet, at hun ikke så på det som et overgrep?

Om jeg oppfatter det riktig så har hun prøvd å påvirke en eller flere personer til å ikke snakke med politiet om saken? 

• Liker 21
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

JessicaL skrev (42 minutter siden):

Dette er vel hun som påstår at hun ikke er et offer og likte overgrepet, at hun ikke så på det som et overgrep?

Om jeg oppfatter det riktig så har hun prøvd å påvirke en eller flere personer til å ikke snakke med politiet om saken? 

Stemmer;

«Kvinnen selv skal derimot ha stilt seg avvisende til politiets slutning og avvist at hun mener seg utsatt for noe overgrep» link til sitat 

Så framsnakke MBH og påvirke de andre kvinnene?

Ikke utenkelig at dette er en liten klikk hvor alle kjenner alle

• Liker 17
  • Nyttig 2
JessicaL skrev (1 time siden):

Ingen liker overgrep. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Jeg sier ikke at et overgrep ikke har skjedd, jeg sier at vi ikke kan tillate oss et språk om at noen liker overgrep. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat - Forumansvarlig
  • Liker 3
~ Ada ~ skrev (7 minutter siden):

Jeg sier ikke at et overgrep ikke har skjedd, jeg sier at vi ikke kan tillate oss et språk om at noen liker overgrep. 

Men er ikke det indirekte det hun gjør om hun er uenig at dette var et overtramp fra M?

• Liker 4
  • Hjerte 2
Glufseguri skrev (11 minutter siden):

Men er ikke det indirekte det hun gjør om hun er uenig at dette var et overtramp fra M?

Nei. Hun er uenig i at det var et overgrep. Enten fordi hun har rett (etterforskes) eller fordi hun av andre grunner hevder det ikke har skjedd(benektelse, frykt, annet). Du hører vel selv den logiske bristen det er å like et overgrep. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Annonse

Glufseguri skrev (2 timer siden):

Stemmer;

«Kvinnen selv skal derimot ha stilt seg avvisende til politiets slutning og avvist at hun mener seg utsatt for noe overgrep» link til sitat 

Så framsnakke MBH og påvirke de andre kvinnene?

Ikke utenkelig at dette er en liten klikk hvor alle kjenner alle

Har vi identifisert «Erik» fra podcasten her, nå, kanskje?

• Liker 6
  • Nyttig 6
Isild skrev (19 timer siden):

Ja. 

Og som @Era Vulgaris skriver så er det noe rørende naivt med alle de som tror det er likhet for loven her i landet. De samme tror tilsynelatende politi og rettsapparat alltid fungerer riktig og rettferdig -  de har en urokkelig tro på systemet. 

Definitiv mye som ikke funker, men er ikke kun MBH som får «spesialbehandling», det er mer at systemet ikke funker generelt og folk generelt er naive. Har ei venninne hvis eks har trakassert og forfulgt, herpa bilen, trusler av grov art, møter opp hjemme og bryter besøksforbud herfra til helvete, masse rus, åpenbar fare for gjentakelse. Unntaksvis varetekstfengslet etter massivt påtrykk fra pårørende, dømmes til et par mnd, ut igjen, gjenta. Hun får heller ikke omvendt voldsalarm. Det er små barn involvert også. Han kjører også rundt rusa i avskilta kjøretøy med falske skilter, råkjører som faen. Det er helt jævlig å stå på sidelinjen og se hva han gjør. Og han er FARLIG. Samme modus som noen av de sakene som har endt med partnerdrap siste par årene. Sist nå fikk han vel 3 mnd eller noe, ut igjen. Og kompisene trakasserer på vegne av ham når han er inne. Omfattende dokumentasjon på «alt». Trakasserer også naboene for å ta henne indirekte. Garantert gjentakelsesfare og høyt trusselnivå, ekstremt mange brudd på besøksforbud, men han slippes altså ut igjen gang på gang og hun får heller ikke omvendt voldsalarm. 
Så jeg er ikke så sikker på at Marius får spesialbehandling, mer at det er et endeløst eksempel i rekken av «systemet er føkka». 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Glufseguri skrev (8 timer siden):

Det ee vel hun som mente selv at hun ikke var voldtatt og ikke ville ha besøksforbud. Høres ut som hun har prøvd å påvirke andre ofre mtp forklaring og «voldtatt eller ikke» ut ifra det politiadvokaten sier i saken 

• Liker 8
~ Ada ~ skrev (8 timer siden):

Nei. Hun er uenig i at det var et overgrep. Enten fordi hun har rett (etterforskes) eller fordi hun av andre grunner hevder det ikke har skjedd(benektelse, frykt, annet). Du hører vel selv den logiske bristen det er å like et overgrep. 

Akkurat denne saken kan bli spennende hvordan den håndteres av rettspleien. 

Hadde vært interessant om noen kjente til noen dom fra høyesterett som omhandler noe som ligner på dette. 

Etter beslag relatert til andre lovbrudd, så finner politiet film som viser en seksuell handling som omfattes av voldtektsparagrafen mot en sovende kvinne. 

Kvinne selv syns det var helt ok at dette ble gjort. 

Kan vi samtykke til noe når vi sover? 

Er det rimelig å dømme noen til fengsel for slikt, der fornærmet ikke er subjektivt fornærmet. 

Lager et hypotetisk eksempel som paralell. 

Kvinnen i ekteparet Hansen blir etterforsket på grunn av misstanke om økonomisk kriminalitet (hun jobber som foretningsjurist). Hun og mannen har tre små barn og er lykkelig gift med et harmonisk samliv. I samband med etterforskning finner politiet en film tatt av kvinnen der hun onanerer sin mann i søvnen. Ved avhør av mannen så sier han at han har sett filmen og kun syntes det var hyggelig at hun gjorde det. Etterforskning av den mistenkte økonomiske kriminaliten ender med at den saken blir henlagt som ikke noe straffbart forhold. Vil aktoratet ta ut tiltale for voldtekt og domstolen sette henne i fengsel? 

Har svært vanskelig å tro det. 

Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

I et forhold kan man jo ha det som en avtale at det er greit å gjøre sånt. Men det er litt mer usannsynlig her vil jeg si. Slik jeg forstår det ble hun med han hjem fra en fest, det hele virker ganske spontant. Jeg synes det er usannsynlig at han spurte henne i edru tilstand om samtykke til at han gjorde sånn og sånn når hun sov.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Glufseguri skrev (10 timer siden):

Jeg tror ikke noen "liker" overgrep, men jeg tror det kan være stor forskjell på hva som oppleves som et overgrep. For alt vi vet så har denne jenta/kvinnen opplevd grove overgrep før i livet sitt og har et ødelagt syn på mye. Det er ikke sikkert hun reagerer `normalt` på at MBH har tatt selfier med henne i bevisstløs tilstand (eller hva han egentlig har holdt på med) Andre igjen liker jo faktisk `voldelig` seksualitet. 

Eller så er det nok også veldig mulig at noen faktisk vil syns det er "kult" å ha hatt fylle-ons med partyprinsen og ikke syns det var noe problem at han har tatt bilder/videoer. Det er jo veldig stor forskjell på folks seksualitet også, noen er ganske grenseløse, og det må de få lov til å være. 

Også har vi så klart disse som vil "være en stemme" for han slik som kompisen. Kanskje det å holde seg på godsiden med selveste kongefamilien i denne massivt omtalte saken trumfer alt. 

• Liker 14
Nymerïa skrev (1 time siden):

I et forhold kan man jo ha det som en avtale at det er greit å gjøre sånt. Men det er litt mer usannsynlig her vil jeg si. Slik jeg forstår det ble hun med han hjem fra en fest, det hele virker ganske spontant. Jeg synes det er usannsynlig at han spurte henne i edru tilstand om samtykke til at han gjorde sånn og sånn når hun sov.

Samtykke er "her og nå", ikke noe vi kan forpliktige oss til i fremtiden, vi kan når som helst uten krav om begrunnelse trekke et samtykke. Hvilket er en mulighet som den som sover ikke har.

"Skal vi hjem til meg å knulle" 

"Ja, det hadde vært digg" 

... 15 minutter etter sover kvinnen i sofaen, når mannen kommer tilbake fra do, uten at det har vært noen sex. 

Mannen kan da ikke bruke det tidligere samtykket til å ha sex med den sovende kvinnen. 

Hele poenget med sovevoldtekt paragrafen er at vi ikke har evne til å samtykke når vi sover. 

• Liker 10
  • Nyttig 3

Annonse

Det er klart at Marius får spesialbehandling. Man kan jo sammenligne med Julio Kopseng, som satt 3 år i varetekt (fra 2013-2016), og fikk en dom på 21 år. Saken mot Marius hadde antagelig ikke blitt kjent en gang dersom ikke Se og Hør hadde skrevet om det. Marius selv hadde en oppfatning om at han var usårbar («De har ikke lov til å skrive om det»), og antagelig har det eksistert en uformell avtale mellom pressen og kongehuset om at «Man skriver ikke negativt om kongehuset».

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Akkurat denne saken kan bli spennende hvordan den håndteres av rettspleien. 

Hadde vært interessant om noen kjente til noen dom fra høyesterett som omhandler noe som ligner på dette. 

Etter beslag relatert til andre lovbrudd, så finner politiet film som viser en seksuell handling som omfattes av voldtektsparagrafen mot en sovende kvinne. 

Kvinne selv syns det var helt ok at dette ble gjort. 

Er det rimelig å dømme noen til fengsel for slikt, der fornærmet ikke er subjektivt fornærmet. 

Lager et hypotetisk eksempel som paralell. 

Kvinnen i ekteparet Hansen blir etterforsket på grunn av misstanke om økonomisk kriminalitet (hun jobber som foretningsjurist). Hun og mannen har tre små barn og er lykkelig gift med et harmonisk samliv. I samband med etterforskning finner politiet en film tatt av kvinnen der hun onanerer sin mann i søvnen. Ved avhør av mannen så sier han at han har sett filmen og kun syntes det var hyggelig at hun gjorde det. Etterforskning av den mistenkte økonomiske kriminaliten ender med at den saken blir henlagt som ikke noe straffbart forhold. Vil aktoratet ta ut tiltale for voldtekt og domstolen sette henne i fengsel? 

Har svært vanskelig å tro det. 

Det kan i teorien skje i saken til Høiby selv om fornærmede er uenig. Hvis bevisene for bevisstløs tilstand er sterke nok, kan allmenne hensyn om å straffe seksuallovbrudd veie tungt. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kvinnen-mener-hoiby-ikke-gjorde-noe-galt-dette-kan-skje-na/17275308/

Seksuallovbrudd og såkalte sovevoldtekter har fått en mye strengere rettspraksis de siste årene. Høiby er pr.t siktet for to av flere seksuallovbrudd under etterforskning, der dette er en av de to. Siktelsen er opprettholdt tross fornærmedes syn. Det betyr at en mener det foreligger sterkt nok dokumentasjon for en siktelse, som videre kan resultere i tiltale og videre behandling i rettsinstansene.

(Jeg kjenner ikke til at det et siktelsene i de andre sakene utover to).

• Liker 1
Annonse
heppernkax skrev (På 28.5.2025 den 9.39):

Ja, du tar opp noen viktige poeng her.

1. Vi kjenner kun til de som er identifisert så langt i overgrepsmaterialet. Dvs 5 kvinner; Linni, Frognerkvinnen, 'venninnen' fra denne ukes avsløring, 'Skaugum'-sak 1, og muligens Tønsbergsaken.

2. Pressen melder om hundrevis av bilder og video. Hvor mange kvinner er ikke identifisert enda? 

3. Hvor mange overgrep har Marius gjort, som han IKKE har filmet og lagret i den hemmelige mappen sin? Det er ganske systematisk og raffinert det han gjør: dokumenterer og bevarer filmene for å senere nyte dem for seg selv.

4. Hvorfor er så mange kvinner bevisstløs rundt ham? De fleste fulle jenter jeg har hatt med å gjøre våkner om man bare prøver snike seg ut av senga. I tillegg skal man ha stor selvtillit til at man ikke "ferskes" under overgrepene. Linni gå jo langt i "puppen og lillemor" i å si at hun mener hun var dopet ned. Frognerkvinnen og "venninnen" sier også at det var helt ukjent for dem at dette hadde skjedd. Det virker mellom linjene som de er dopet ned. Det er i såfall svært svært alvorlig, og noe langt mer enn bare å være en klåfingret gris når sjansen byr seg med en full sexpartner. Tipper dette elementet med å "hensette i hjelpeløs tilstand" forsvinner, som vennetjeneste, før aktor tar ut tiltale. 

5. Marius virker ikke særlig organisert, og har ikke hatt vett til å fjerne/ødelegge enheten der disse videoene var lagret. Kan det være at han har klart å ødelegge enheter der det var videoer og foto av overgrep som -ikke- er i den mappa politiet har funnet? Kan ferske voldtekter, filmet av Marius selv, ha blitt ødelagt da han knuste telefonen sin etter at mora advarte ham? Kan han ha knust andre digitale enheter, og det vi nå finner er bare en kopi av utvalgte videoer han hadde på f.eks. en laptop i senga til "bruk"? En slags best of mappe, eller bare en ukomplett en? 

6. Det er i alle fall sikkert at han har 2 sifret antall ofre. Og da blir det vanskelig for meg å svelge som gammel sosialdemokrat å se at han går fritt rundt i samfunnet, reiser til utlandet og er på SPA opphold i NordNorge med familien. Samtidig som mora sine venner i VG lager Podcast for å "gi ham en stemme", der han sitter og blånekter å forklare seg til politiet. 

Huff, så trist alt dette er for de mange ofrene. 

Takk for ryddige og bra innlegg. Spesielt sistnevnte jeg har understreket er så forkastelig at jeg synes det er en skam at dette skal representere Norge. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8

Spa-opphold i Nord-Norge. Føler for å kommentere at Malangen Resort ikke er noe utpreget spa-sted selv om de har en badstu og boblebad og man kan hoppe i havet. Måtte faktisk lete ganske langt inn på hjemmesida før jeg fant fakta om dette. 

Drit-dårlig fylkesvei er det også ut dit, så de har fått rista seg godt på turen. 
Såvidt jeg husker leide de en av hyttene/ rorbuene, oser ikke luksus av dem heller. 

Var sikkert greit å ta storebror med på tur vekk fra hovedstadens partyliv for å være sammen med familien ei helg, på et diskret sted der de fikk være i fred. 

• Liker 4
Era Vulgaris skrev (På 27.5.2025 den 17.06):

Gjøres ikke forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker i Norge, vel…

Vil ikke si det, nei. Ikke spesielt uvanlig å slippe ut av varetekt i påvente av evt tiltale. Gjerne med besøksforbud/voldsalarm. 

• Liker 3
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Vil ikke si det, nei. Ikke spesielt uvanlig å slippe ut av varetekt i påvente av evt tiltale. Gjerne med besøksforbud/voldsalarm. 

Nei, da. Selvfølgelig gjøres det ikke forskjell. Overhodet ikke. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...