Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Må presisere ift linken min over at jeg ikke støtter det litt ensidige fokuset på kulturelle holdninger, med nedtoningen av blant annet traumeperspektivet. Det er rimelig veldokumentert i forskningsmiljøer hvilke konsekvenser ulike utviklingstraumer kan gi som voksen - for noen også i form av aggresjon og vold, selv om han hevder forskningen ikke underbygger det. Det er mye mer sammensatt enn perspektivet fra den kanten, men jeg er godt fornøyd med hvordan det dyssosiale skilles ut fra den gjengse voldsutøver.

Enig i at traumer og konsekvenser både for voksne og barn, er altfor lite diskutert. Ser ikke at det har vært særlig fokus på de traumene det må ha medført å bli kvalt, slått og drapstruet, mens en rabiat, voksen mann, ruset på alkohol og kokain raserer leiligheten din og hogger en svær kjøkkenkniv i veggen. Eller det traumet det må ha vært å bli konfrontert med overgrepsbilder av deg selv i bevisstløs tilstand fra mange år tilbake, av en mann du ser på som en god venn. Og som muligens har blitt sendt rundt på SnapChat som et trofé. Det må være noe som sitter i kroppen og psyken resten av livet. Det er foreløpig lite som tyder på at traumene disse kvinnene har vært utsatt for, har ført til ukontrollert vold, overgrep eller drapstrusler i noe særlig grad.  

• Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Enig i at traumer og konsekvenser både for voksne og barn, er altfor lite diskutert. Ser ikke at det har vært særlig fokus på de traumene det må ha medført å bli kvalt, slått og drapstruet, mens en rabiat, voksen mann, ruset på alkohol og kokain raserer leiligheten din og hogger en svær kjøkkenkniv i veggen. Eller det traumet det må ha vært å bli konfrontert med overgrepsbilder av deg selv i bevisstløs tilstand fra mange år tilbake, av en mann du ser på som en god venn. Og som muligens har blitt sendt rundt på SnapChat som et trofé. Det må være noe som sitter i kroppen og psyken resten av livet. Det er foreløpig lite som tyder på at traumene disse kvinnene har vært utsatt for, har ført til ukontrollert vold, overgrep eller drapstrusler i noe særlig grad.  

Fokus hvor? Fra meg, i linken, generelt? Jeg har skrevet om det flere ganger. Partnervolden denne saken representerer er ikke et utviklingstraume sammen med andre aspekter som former deg i oppveksten. Det er vel lite som tyder på at kvinnene skulle utvikle voldstendenser basert på erfaringene. Traumereaksjoner og store skader på sjela og helsa derimot - absolutt.

Skrevet
TigerK skrev (19 minutter siden):

Vi, i hvert fall ikke jeg, har noen anelse om hvilke kilder eller bakgrunnsinformasjon Hegnar sitter med som er bakgrunn for hans uttalelser, ei heller «kompisen» fra podcasten. Så lenge ikke informasjonen kommer fra Marius selv, dokumentert med en legeerklæring, så er alt som diskuteres rundt dette, inkludert den informasjonen som kommer fra «den anonyme kompisen» bare «100 % ukvalifisert, verdiløs personlig mening» fra folk som uttaler seg om ting de neppe har mer greie på enn andre folk. 

Selvfølgelig vet vi at Hegnar ikke kjenner til taushetsbelagt helseinformasjon om MBH, som han trykker. Det er helt useriøst å tro at Hegnar vet noe som helst om dette. Ut fra sammenhengen er det helt åpenbart at han brukte det som et skjellsord, en mening, og ikke en faktisk diagnose.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Fokus hvor? Fra meg, i linken, generelt? Jeg har skrevet om det flere ganger. Partnervolden denne saken representerer er ikke et utviklingstraume sammen med andre aspekter som former deg i oppveksten. Det er vel lite som tyder på at kvinnene skulle utvikle voldstendenser basert på erfaringene. Traumereaksjoner og store skader på sjela og helsa derimot - absolutt.

Beklager. Jeg mente fokus for «oss» i samfunnet. Samfunnet generelt diskuterer dette i veldig liten grad. 

Endret av TigerK
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Beklager. Jeg mente fokus for «oss» i samfunnet. Samfunnet generelt diskuterer dette i veldig liten grad. 

Ja. Det jobbes mye med å styrke fokus, kompetanse og innsats, men det er også mange lovnader fra regjeringen som ikke følges opp med tilstrekkelige forskningsmidler og midler forøvrig til å realisere etter hensikt. Det gjelder også i et større forebyggende perspektiv knyttet til oppvekst (skole, fritid, helse (inkl.holdningsskapende arbeid), barnevern, sosioøkonomiske forhold, utenforskap..), rus og psykiatri, politi og domsstoler mm.

Jeg håper de involverte får hjelp og støtte i prosessen fra f.eks politiets støttesenter for kriminalutsatte og/eller andre hjelpetilbud, i tillegg til støtte fra privat nettverk. Nå og i fortsettelsen, uavhengig av utfallet av en straffesak. 

• Liker 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (7 timer siden):

Er en liten spesiell type av journalistikk. Der en skuespiller spiller kameraten til Marius i det som er en falsk samtale i en podcast. Skjønner helt ærlig ikke konseptet. 

Ellers var det vel ikke mye som kom frem fra påstandene til kameraten (sagt gjennom skuespiller). 

Marius er kjærlig og morsom. 

Marius har ADHD som gjør at han er spesielt flink på å stå på ski og kjøre motorsykkel (sic!). Spekulasjonene fra kompisen var at på grunn av ADHD så gjør Marius ting først og tenker først etterpå, som gjør han mindre redd. 

Kompisen sa noe som ikke stemmer med offentlige opplysninger, det er at Marius jobbet som MC mekaniker frem til dette startet. Det var kanskje det mest intressante. Det betyr at han har arbeidsevne, og har jobbet svart.

En annen ting der kompisen la skyld på ADHD var at Marius er notorisk utro. Ifølge kameraten så er det sånn folk med ADHD er. 

JS og Marius forhold til henne hadde denne kompisen ikke noe godt å si om. 

Men han var mer positiv til NH og Marius sitt forhold til henne. Men i get av det som ble sagt om disse to forholdene tilførte saken noe. 

Narkotika ble ikke nevnt. Er opplagt at kompisen er godt kjent med det, og sannsynligvis bruker også han det. 

Vedrørende Skaugum festivalene, så var påstanden at Marius ikke var flink nok til å ikke be feil folk. Men kompisen hadde ikke kjennskap om nærvær av Hells Angels. 

Vedrørende tyveri av sølvtøy. Her kom litt igjen merkelig i denne sammenhengen en uttalelse fra presseavdelingen på Slottet. 

- Slottet er ikke kjent med tyveri av sølvtøy som beskrevet i media. 

Er mange i denne tråden som har fokus på å skille mellom Slottet, kongehuset, og det private. Dagbladet kommenterte med at dem har både kilder og dokumentasjon og er trygge på grunnlaget til sin publisering. 

Samlet sett. Nok så forutsigbart og lite interessant. 

Kompisen syns Marius er en kjærlig og morsom mann, og fikk mye muligheter til å fortelle det. Akkurat som han fikk mulighet til å si det han mente om JS. Så fikk kompisen lov å spekulere kring ADHD, skjønner hvorfor, men hele podcasten var merkelig. Dette kommer ikke VG få noen pris for. 

En helt vanlig måte, iht podcast , der vedkommende  ønsker å være anonym. Skrftig ville det bare ha stått at vedkommende ikke ønsker å stå frem med navn.  Forsåvidt spiller det liten rolle, så lenge det gjengis slik det ble sagt. Har hørt mange podcaster , anonymisert på samme måte. Så ingenting unikt med dette, denne gangen

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (På 20.9.2024 den 8.42):

En grei oppsummering. 

Jeg reagerer litt på se og hør her, som snakker om åpenhet. Men vil ha egen informasjon om hvorvidt de har betalt  for  informasjon i marius saken selv. 

Noe jeg mener er av sterk offentlig interesse. 

Se pg hør har tidligere  fått påpek iht bruk av betalte kilder og alt for mye hemlige kilder.

Hemlige kilder skal i størst mulig grad, kun brukes i situasjoner det er høyst nødvendig.  I tillegg er det svært vanskelig å ettergå kontekst og sannhet i informasjon ved mye bruk av hemlige kilder. Da det kan være interesse konflikter eller kilden er interesert i penger  og har det som  motiv. 

Henviser igjen til boka " en dag på jobben" . Som er skrevet av tidligere se og hør journalist.  Og da får et større innblikk i hvorfor netopp dette er et stort problem.  Den kan høres  på lydbok også, om du feks har podimo. 

Mye av mitt kritiske blikk på se og hør, er nr1 vokst opp med bladet, da det ble kjøpt ukentlig hjemme, pluss at alt som står i den boka gir ikke mindre grunnlag til å være kritisk tl deres metoder. Og forstår da , mulig anmeldelse iht hvordan de fikk tak i et lydklipp som ikke er delt. Men ligger privat på tlf. Stemner det, må det være en av to. At lydklippet er hentet ut av en utro tjener i politiet, ved evnt  sjekk av tlf, eller hacking av hans tlf. Som da er ulovlig.  

Krokenguri skrev (14 minutter siden):

En helt vanlig måte, iht podcast , der vedkommende  ønsker å være anonym. Skrftig ville det bare ha stått at vedkommende ikke ønsker å stå frem med navn.  Forsåvidt spiller det liten rolle, så lenge det gjengis slik det ble sagt. Har hørt mange podcaster , anonymisert på samme måte. Så ingenting unikt med dette, denne gangen

Ja, anonyme kilder er kun negativt når det brukes av Se & Hør. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Krokenguri skrev (17 minutter siden):

Nei, er ikke en vanlig type journalistikk å la en kompis til en person siktet for flere alvorlige lovbrudd rettet mot flere kvinner å få sin stemme gjennom en skuespiller å komme med en støtte til den siktede. 

Hva i denne kompisen fortelling hadde et alminnelig intresse? 

Jeg er totalt uinteressert i om Marius er flink eller dårlig på å kjøre MC eller om en kompis syns han er en god venn, og det håper jeg også du er. 

Kompisen spekulasjoner om ADHD, også totalt uinteressante. I tillegg så kan slikt bidra til å skape falske førestillinger om folk med ADHD. 

Nei, dette var kun flaut for VG. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Korpsnerden skrev (9 minutter siden):

Ja, anonyme kilder er kun negativt når det brukes av Se & Hør. 

Forskjellen er at Se og Hør ikke tematiserer at de bruker anonyme kilder, eller hva slags kilder de har for oppslagene de har hatt i saken overhodet. Dermed vet vi i disse tilfellene ingenting om hvem som har lekket informasjon til dem, hvor gode kilder disse er, og hva slags agenda de evt kan ha.

VG er derimot åpne om kildens forhold til Borg Høiby, slik at leseren selv kan vurdere vedkommendes troverdighet og eventuelle agenda eller forutinntatthet på den bakgrunnen. 

https://www.vg.no/rampelys/i/Rzem4x/marius-borg-hoeibys-venn-i-podkast-jeg-syns-marius-fortjener-en-stemme

Sitat

– Utgangspunktet vårt er at alle kilder skal være åpne. I noen tilfeller er det riktig å gjøre unntak. Det er viktig å si at VG kjenner til mannens identitet, som er avgjørende for å drive faktakontroll, sier nyhetsredaktør Tora Bakke Håndlykken.

I følge Håndlykken får kilden også kritiske spørsmål underveis i podkasten, slik at han ikke får legge fram sin versjon helt uforstyrret. 

Både i Borg Høiby-saken og i feks Ingebrigsten-saken har flere aktører i pressen hatt egne faktabokser der de begrunner sine valg mht måter å dekke sakene på med bakgrunn i presseetiske vurderinger. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Aricia skrev (14 minutter siden):

Forskjellen er at Se og Hør ikke tematiserer at de bruker anonyme kilder, eller hva slags kilder de har for oppslagene de har hatt i saken overhodet. Dermed vet vi i disse tilfellene ingenting om hvem som har lekket informasjon til dem, hvor gode kilder disse er, og hva slags agenda de evt kan ha.

VG er derimot åpne om kildens forhold til Borg Høiby, slik at leseren selv kan vurdere vedkommendes troverdighet og eventuelle agenda eller forutinntatthet på den bakgrunnen. 

https://www.vg.no/rampelys/i/Rzem4x/marius-borg-hoeibys-venn-i-podkast-jeg-syns-marius-fortjener-en-stemme

I følge Håndlykken får kilden også kritiske spørsmål underveis i podkasten, slik at han ikke får legge fram sin versjon helt uforstyrret. 

Både i Borg Høiby-saken og i feks Ingebrigsten-saken har flere aktører i pressen hatt egne faktabokser der de begrunner sine valg mht måter å dekke sakene på med bakgrunn i presseetiske vurderinger. 

Ok.

Jeg mener at en anonym kilde er og blir en anonym kilde. Forskjellen er at MBH går god for kilden til VG fordi den snakker hans sak, mens man ikke kan forvente at åpenhet rundt kildenes forhold til MBH er avgjørende for å benyttes . Jeg er helt sikker på at Se & Hør kjenner identiteten til sine kilder på samme måte som VG kjenner identiten til sin. VG's kilde viste ikke frem noe håndfast - som bilder, meldinger, opptak osv på noe av det han hevder, så det er ikke slik at fordi han er godkjent av MBH så er hans troverdighet god og hans agenda uten motiv. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Korpsnerden skrev (3 minutter siden):

Ok.

Jeg mener at en anonym kilde er og blir en anonym kilde. Forskjellen er at MBH går god for kilden til VG fordi den snakker hans sak, mens man ikke kan forvente at åpenhet rundt kildenes forhold til MBH er avgjørende for å benyttes . Jeg er helt sikker på at Se & Hør kjenner identiteten til sine kilder på samme måte som VG kjenner identiten til sin. VG's kilde viste ikke frem noe håndfast - som bilder, meldinger, opptak osv på noe av det han hevder, så det er ikke slik at fordi han er godkjent av MBH så er hans troverdighet god og hans agenda uten motiv. 

Det er vel snarere motsatt. Du opplyses om kildens tilknytning til siktede og vet at det ikke er upartiske og objektivte fakta.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg tror (håper) at denne podcasten virker mot sin hensikt, folk er da ikke SÅ enfoldige at de går på noe sånt?

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 8
  • Nyttig 11
Skrevet
~ Ada ~ skrev (12 minutter siden):

Det er vel snarere motsatt. Du opplyses om kildens tilknytning til siktede og vet at det ikke er upartiske og objektivte fakta.

Jo, det er forsåvidt sant. Samtidig kan innholdet oppleves som sannhet når MBH og hans advokat godkjenner kilden og det den hevder. 

Jeg synes generelt at anonyme kilder er flott, for det er mye som aldri hadde blitt varslet om eller kommet til overflaten her i verden om ikke. Selvfølgelig bør ting som kommer fra anonyme kilder kunne bevises om nødvendig. 

Heldigvis kan man ikke være anonym i retten, og heldigvis er det også beviskrav der. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Momma skrev (4 minutter siden):

Jeg tror (håper) at denne podcasten virker mot sin hensikt, folk er da ikke SÅ enfoldige at de går på noe sånt?

Det er omtrent like talentløst som Marius’ uttalelse til NRK om at Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politietDenne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor og Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger
https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

Det finnes ikke et snev av troverdighet.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
trønder skrev (24 minutter siden):

Det er omtrent like talentløst som Marius’ uttalelse til NRK om at Jeg ønsker å stå til ansvar for det jeg har gjort, og vil forklare meg sannferdig til politietDenne behandlingen skal jeg nå gjenoppta og ta på største alvor og Dette skulle aldri ha skjedd, og jeg tar fullt og helt ansvar for mine handlinger
https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-til-nrk_-innrommer-bruk-av-vald-1.16994669

Det finnes ikke et snev av troverdighet.

Nei, jeg for min del blir mer provosert enn formildet, og også temmelig irritert på vegne av alle flotte, oppegående folk med ADHD jeg kjenner. 

Endret av Momma
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Annonse
Skrevet

Podcasten kan fungere som renvasking i forhold til at vi blir nærmere kjent med Marius, og at den opererer med et slags før og etter. Kameraten tar avstand fra alle handlingene Marius er siktet for. Høres i hvert fall ut som at vennen vet forskjell på galt og riktig og hvordan en mann skal oppføre seg mot en kvinne. Han stilte seg også spørsmålet om hvorvidt han kunne fortsette å ha Marius som venn.

Ett eller annet på slutten om at man ikke svikter venner, men at de har lite kontakt i dag, da han ikke har lyst til å komme på forsiden av en avis.

Kan godt være noen flere får sympati for Marius på det grunnlaget, hvordan han var før det skjedde. Ellers synes jeg at kameraten via en skuespiller virker litt fleipete og umoden for alderen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Jo, det er forsåvidt sant. Samtidig kan innholdet oppleves som sannhet når MBH og hans advokat godkjenner kilden og det den hevder. 

Jeg synes generelt at anonyme kilder er flott, for det er mye som aldri hadde blitt varslet om eller kommet til overflaten her i verden om ikke. Selvfølgelig bør ting som kommer fra anonyme kilder kunne bevises om nødvendig. 

Heldigvis kan man ikke være anonym i retten, og heldigvis er det også beviskrav der. 

De godkjenner ikke - de gis tilsvarsrett: https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Sitat

De som utsettes for sterke beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger. [...]

De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar, med mindre angrep og kritikk inngår som ledd i en løpende meningsutveksling.

Og generelt sett er anonyme kilder noe pressen prøver å unngå - av gode grunner.  Vær varsom-plakaten presiserer at kilden som hovedregel skal identifiseres. Det presiseres ellers også at det "er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder", og det synes jeg ligger som premiss i VGs begrunnelse for kildevalget i denne podkasten.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

De godkjenner ikke - de gis tilsvarsrett: https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/

Og generelt sett er anonyme kilder noe pressen prøver å unngå - av gode grunner.  Vær varsom-plakaten presiserer at kilden som hovedregel skal identifiseres. Det presiseres ellers også at det "er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg av kilder", og det synes jeg ligger som premiss i VGs begrunnelse for kildevalget i denne podkasten.

Hentet fra første episode av podcasten 

http:// www.podme.com/no/episode/7658216

"Marius synes det er greit at kompisen hans forteller denne historien."

"Marius Borg Høiby har hørt podcasten før publisering, og har hatt mulighet til å påpeke faktiske feil. Forsvarerne hans er også kjent med innholdet, men ønsker ikke å kommentere podcasten. " 

Er ikke det å godkjenne? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Ok.

Ikke enig. Se og hør har i flere anledninger  skrevet anonym kilde, også lagt frem feks ting fra avhør og annet Det er ingenting  som sier noe om kilden er en advokat,  en venn politimann etc. Ofte. I denne podcasten  så er til og med headingen med å beskiver relasjonen til marius og hvilke type kilde han er. S det er ingen tvil om hvilken type kilde dette er. 

Det blir  også opplyst om  at Marius eller andre i kongehuset ikke ønsker å bekrefte eller avkrefte noe av påstandene som kommer frem . Og en vinkling fra en kompis. Han er heller ikke bare positiv iht sine uttalelser  ang Marius.  Han deler åpenbart ikke alt han vet.  Ikke sikkert  han har lov heller, dersom han evnt står som et vitne.  På samme vis som julianne  ikke kunne dele alt ved sine to intervju. Der var hennes advokat med på sidelinjen for å passe på at det ikke ble sagt ting hun ikke kunne si. Det handlet ikke  om å ikke ville si. 

• Liker 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (3 minutter siden):

Hentet fra første episode av podcasten 

http:// www.podme.com/no/episode/7658216

"Marius synes det er greit at kompisen hans forteller denne historien."

"Marius Borg Høiby har hørt podcasten før publisering, og har hatt mulighet til å påpeke faktiske feil. Forsvarerne hans er også kjent med innholdet, men ønsker ikke å kommentere podcasten. " 

Er ikke det å godkjenne? 

Det er å godkjenne at han gjør det. Ikke selve innholdet. En godkjennelse mellom to kompiser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...