Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Junijulia skrev (36 minutter siden):

Men samtidig har vi alle et ansvar gjennom avverginsplikten. Denne plikten gjelder bla. i situasjoner der det er fare for voldtekt, drap, mishandling i nære relasjoner og seksuelle overgrep mot barn. 
Avvergingsplikten er beskrevet i straffelovens § 196.

Hva nøyaktig sikter du til her? Mener du at ofrenes nære som kjente til disse forholdene ikke har vært sitt ansvar bevisst og gjort noe? Eller gjelder det bare en part? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snurrevippen skrev (3 minutter siden):

Hva nøyaktig sikter du til her? Mener du at ofrenes nære som kjente til disse forholdene ikke har vært sitt ansvar bevisst og gjort noe? Eller gjelder det bare en part? 

Godt poeng. Alle som drar opp avvergingsplikten som et slags trumfkort,  bør tenke seg litt om ift hva og hvem det egentlig er de anklager når alt kommer til alt.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (3 minutter siden):

Jeg skriver at vi alle har et ansvar for å stå opp mot urett som vi vet blir begått, og ikke snu ryggen til å late som om det ikke skjer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (5 minutter siden):

Jeg skriver at vi alle har et ansvar for å stå opp mot urett som vi vet blir begått, og ikke snu ryggen til å late som om det ikke skjer.

Ja, forstod godt hva du skrev. Men hva er poenget i denne sammenhengen. Regner med du sikter til noe konkret i og med at dette bringes frem igjen i denne tråden. Dette har forøvrig blitt diskutert tidligere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (7 minutter siden):

Du hadde merket ut familiemedlemmer til denne voksne mannen i din sitering, og her gjelder ikke avvergingsplikten for forhold tilbake i tid. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (1 minutt siden):

Ja, forstod godt hva du skrev. Men hva er poenget i denne sammenhengen. Regner med du sikter til noe konkret i og med at dette bringes frem igjen i denne tråden. Dette har forøvrig blitt diskutert tidligere. 

Så bra at du forstod hva jeg skrev. Og som du sier det har blitt diskutert tidligere.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Junijulia skrev (4 minutter siden):

Så bra at du forstod hva jeg skrev. Og som du sier det har blitt diskutert tidligere.  

Og da var poenget? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (Akkurat nå):

Og da var poenget? 

Du forstod tydeligvis ikke det jeg skrev allikevel. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (1 time siden):

Jeg syns det er stor forskjell på å være  pårørende til et offer, å ta hensyn til hva et traumatisert familiemedlem måtte ønske og ha behov for, enn det å være pårørende til en kriminell, kvinnebanker og voldtektsmann.

Så i en slik situasjon syns jeg at det gjelder kun en part. Men det er kanskje bare meg. 

Endret av MissHannigan
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (2 timer siden):

Du forstod tydeligvis ikke det jeg skrev allikevel. 

Jo. Jeg oppfattet det som at du trekker frem avvergingsplikten i en kontekst hvor det siktes til noen spesifikke personer. I dette tilfellet kronprinsparet. 

Derfor synes jeg det er rimelig å spørre hvilken konkret informasjon mener du de har hatt og når- som skulle utløst strafferettslig avvergingsplikt?  Straffeloven. § 196 krever faktisk at man kjenner til en pågående eller fremtidig fare for alvorlige straffbare handlinger, ikke at man har hørt rykter, mistanker eller retrospektive beskrivelser.

Det er også verdt å minne om at slike anklager mot andre, særlig i saker som fremdeles er under etterforskning, krever en viss grad av varsomhet. Å hevde av noen har brutt lovpålagt plikt uten i det hele tatt ha dokumentasjon, er med på å undergrave alvorlige diskusjoner om faktisk ansvar og rettssikkerhet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (1 time siden):

Jeg syns det er stor forskjell på å være  pårørende til et offer, å ta hensyn til hva et traumatisert familiemedlem måtte ønske og ha behov for, enn det å være pårørende til en kriminell, kvinnebanker og voldtektsmann.

Så i en slik situasjon syns jeg at det gjelder kun en part. Men det er kanskje bare meg. 

Nå handler ikke loven om hverken følelser, sympati eller hvem man står nærmest. Den handler utelukkende om at hvis man har kunnskap om alvorlige straffbare handlinger som kan fortsette, så har man et ansvar for å forsøke å hindre det, uavhengig av hvem man er pårørende til.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...